Stránka 1 z 34

Vhodny dopravni prostredek

PříspěvekNapsal: 31.01.2011 13:24
od JimmyJazz
Zdravim vsechny!
po zruseni vlakna na strelectvi a po eskalaci na zbranich, jsem se rozhodnul zalozit nove tema zde. Snad bude mit vyssi zivotnost :)
Za tech par let co si pohravam s myslenkou 'vyrobit' si SHTF vozidlo, jsem dospel k nize uvedenym vecem a rad bych, aby zdejsi odbornici posoudili, zda jdou spravnym smerem :) Tudiz, zapocnemes.

Jako zaklad EV (evakuacni vozidlo) jsem si vybral vuz znacky Toyota HiLux, versi nekdy z 80 let, kdy jeste postradala nesvar dnesnich aut tj. elektroniku. Toto vozidlo jsem si vybral pote, co jsem v poradu britske BBC s nazvem Top Gear videl ponekud destruktivni testy tohoto automobilu. Zminena videa jsou k dohledani na YT. Shrnout by se onen dil dal tak, ze auto je to v beznych podminkach v podstate neznicitelne a na opravu staci zkusenemu mechanikovi pouze zakladni sada naradi (tj. kladivo, sroubovak a klic). To by byl zaklad. Ted k prislusenstvi: trubkovy ram pred kapotu, trubkovy ram (v AJ nazyvany roll-bar. Cesky ekvivalent nevim) by rpisel i na korbu a do kabiny pro posadku, navijaky na oba konce vozidla, na korbu (THL se vyrabela pouze jako pickup ovsem s moznosti kainy pro 4-5 lidi) 1/2 barely s naftou, na strechu sadu poradnych reflektoru, poradne terenni pneu, bezpecnosti folie na skla. Dale zesileni ramu auta. Pak jsem se jeste zabyval moznosti na karoserii na urcitych mistech privarit ocelove platy jakozto urcity druh pancerovani. Nicmene, u tohoto si nejsem jist, jak moc by to zvedla vahu auta. Samozrejmosti je i patricna uprava motoru, instalace 'snorchlu' na sani a v neposledni rade kvalitni odpruzeni a tlumeni.

Co vy na to?

Re: Vhodny dopravni prostredek

PříspěvekNapsal: 31.01.2011 15:00
od Kolapsnik jr.
Naprosto s tebou souhlasim, ze je treba se zamerovat na takove kousky, ktere z nejakeho duvodu, proste v mnoha parametrech cena/vykon/udrzba vyrazne prevysuji ostatni. Muzu potvrdit ze toyotacka rada Hilux je v nekterych castech sveta vice nez velice popularni, vcetne te modernejsi generace. Pokud zustaneme u te verze z 80.let je tu pro nas jeden problemek a to za prve, ze se zde neprodavala (CSSR), ani tolik rozsirena v okolnich zemich DE/AUT. TopGear je UK porad, jezdi s volantem v pravo, takze tam maji spoustu importu ze svych byvalych kolonii/commonwealthu, mel jsem moznost Hilux videt ve svem zivlu v Oceani a je to skutecne bomba, i kdyz spotreba neni uplne pekna, tedy pokud se bavime o silnicnim/dalnicnim provozu, pomalu a v terenu je to jedno, tam je to relativne ok.

Cili, pro nase podminky to ma nekolik hacku, dostupnost vozu v dobrem stavu a dilu, neb nelze legalne trvale provozovat vuz s jino stranym rizenim (pokud to neni veteran). Samozrejme nic nebrani tomu, kutit si doma takovy vuz na WTSHTF scenario, pak uz papiry nikdo resit nebude.. zatim s nim lze trajdat po vlastnim pozemku a mistnich necestach.

Jinak anglani me s tim pekne stvou, napriklad muzou za babku zkupovat nadherne vozy, kterych se po case zbavuji japonsti maganti, pac tam po par letech stari vozu napari silene danove a pojistovaci malusy, takze pancerovane/prodlouzene medoury apod. si mohou vozit za hubicku. Opet my stredoevropane akorat utreme nos..

Re: Vhodny dopravni prostredek

PříspěvekNapsal: 31.01.2011 17:13
od Maximus
S tím klasickým pancéřováním opatrně, protože to hrozně zvedá hmotnost auta a s tím je spojena řada problémů - nižší průchodnost terénem, horší jízdní vlasnosti, menší zrychlení i maximálka, přetěžování motoru i konstrukce auta, etc. Jediné, o čem jsem nějak uvažoval byl 4 mm plát HARDOX 450 hned za zadní řadu sedadel, ale od toho jsem upustil.

Ze předu solidně chrání posádku blok motoru, boky jdou rozumně vyřešit jedině "nastřihaným" kevlarem či dyneemou, který se dá sehnat od nějakého výrobce balistických vest.

Levnější a praktičtější je však sehnat členům posádky osobní balistickou ochranu - vestu + přilbu NIJ Level IIIA + případně i nějký zesilovací plát NIJ level IV (klidně i slušně zachovaný repas)+ kvalitní střelecké brýle od ESS či od jiné solidní firmy (střepinky tříštěného skla či palubního plastu v oku nejsou nic moc :evil: ).

Re: Vhodny dopravni prostredek

PříspěvekNapsal: 31.01.2011 18:23
od Kolapsnik jr.
?To s tim M-B byl spis vtip, nebo jen povzdech cloveka pohybujiciho se kolem sberatelu hist. vozu, proste jsem si na to v te souvisloste vzpomnel, ze pokud nevadi volant na druhe strane, tak nejlepsi auta jsou rovnou z Japonie, prave kdyz se jich tam po case musi zbavovat i moviti lide, jsou v super stavu.

Ale k tematu, samozrejme ze terenak, ale to je spousta variaci: motor/palivo, pohon, redukce, pruzeni-ram, variabilita-prostor, vaha-vykon(tazeni/tlaceni radlo), ..

Nejlepsi kombinace je asi mit nejakeho stareho cvalika v zaloze, hard core offroada na listovych perech a zebrinak ram, klidne starsi Jeep, nebo neco ruskeho, to pak muze byt klidne bez papiru, pac je to jen na polni cesty. Da se to sehnat levne a postupne dat do kupy.

No a pak neco novejsiho s papirama na bezne jezdeni, civilni verze, ktera neni viditelne "offroad", ale ma dobrou svetlou vysku (pripadne existuje zvysovaci kit) a ma 4x4. Vyhoda takoveho vozu je, ze vam jej na potkani jen tak nezrekvirujou, ale za to s nim treba z niceho nic sjedete z ucpane hl. silnice/dalnice, coz pseudo 4x4 ala Fiat, Swift ci Skoda nedokazi, nebo s velkym rizikem fatalniho poskozeni..

Zajimave by bylo rozebrat tema zda jde nejak realne odstinit palubni pocitac od EMP, to asi neni problem dat do nejake krytejsi krabice, ale zas pokud by zarvali sensory ruzne rozmistene po aute, tak to asi nema cenu.

Re: Vhodny dopravni prostredek

PříspěvekNapsal: 31.01.2011 18:43
od MRAK
Pokud si s tím dát práci, tak proč potom nesáhnout po tomhle?

http://www.navojaky.cz/army/kolova-tech ... brdm-2-rch

Re: Vhodny dopravni prostredek

PříspěvekNapsal: 31.01.2011 20:10
od Venet
Kolapsnik jr. píše:?No a pak neco novejsiho s papirama na bezne jezdeni, civilni verze, ktera neni viditelne "offroad", ale ma dobrou svetlou vysku (pripadne existuje zvysovaci kit) a ma 4x4.

Kolapsnik, mal si na mysli nieco konkretne? nad takym niecim rozmyslam, len neviem co....

A co takto nieco male do zalohy???
http://www.youtube.com/watch?v=ZP9YqQrHN38

Re: Vhodny dopravni prostredek

PříspěvekNapsal: 31.01.2011 20:52
od Kolapsnik jr.
Souhlasim BRDM-1/2 a vsechny tyhle lehci recon vozidla maji velky sexappeal (BRDM-1), ale trosku to vazne v praktickem meritku, jak se ukazalo ta relativne nizka svetla vyska a nebrneni z toho udelali konzervu na lidi, viz. to soucasne nemecke faro, nebo ty americky ekvivalenty vs. jednoduche IED, nebo zpomenme seskvarena OTcka v Iraku.

Zase zalezi, napr. ve scenari, kdyz si jako zemanek potrebujete obcas zajet na ty vase nejblizsi 3-4vesnice v lenu a zaparkovat s tim 6t kramem "psychologicky" meter pred oknem rychty, jaktoze maji zas problem s placenim, tak to onen oucinek jiste ma oproti: pesmo, na vychrtlem koni ci na kole. Ale tyhle auta nezvladnou prezit ani strepiny z lehciho dela ci .50 munici, takze vodsad pocad.

Nevim jak je to narocne na udrzbu (clovek se spis dostane k tem nejhorsim kusum) a jak slozite je treba potencionalne osadit jinym motorem (klidne s horsi dynamikou a topspeedem) apod. Pokud se to objevi za velmi prijatelnych podminek, ci to bude chtit nekdo vymenit za neco co uz nepotrebujete, tak by to stalo za hrich, min. az to umre je to dobre na zataras. Mozna madari maji nejake "zanovni" skladem, ale pochybuju, ze to prodaji byt jen s periskopem ci IR svetlama/vybavenim. http://en.wikipedia.org/wiki/D-442_FUG

~~~

SurivalRat trike/bike jsou taky pekne, nektere jsou i v dieselu, ty maji asi nejlepsi sance..

Re: Vhodny dopravni prostredek

PříspěvekNapsal: 31.01.2011 21:41
od MRAK
Opravit si BRDM2 beru jako jednodužší , než si "obrňovat" gázíka ;)
Tak jsem to myslel.
A navíc se z toho dá udělat i něco mnohem zajímavějšího.

třeba něco takovýho

http://www.youtube.com/watch?v=HTTiKJUDpPE

To cos psal o granátech, nebo ráži .50 platí stejně pro všechny vozidla, (vyjma těžce pancéřovaných ... a o těch se tu - pro jejich nedostupnost, nemusíme bavit ) , takže si myslím, že než složitě oplechovat TOYOTU nebo jinou civilní káru, a trápit potom motor, rám, tlumiče atd atd ... raděj BRDM :twisted:


Nebo si udělat něco na nákladním podvozku - obdobu tatrovky upravené pro Afghanistan.

http://www.papirovemodelarstvi.cz/forum ... 5c889cb011

8-)

Re: Vhodny dopravni prostredek

PříspěvekNapsal: 31.01.2011 23:48
od Kolapsnik jr.
No ja jsem tahle vozidla predtim moc nesledoval, preci jen 6t se blbe zivi v rozvratech, ale chyba! Mas recht. Tak jsem to trochu studoval na videu a forech, opravdu zajimave jak plaveni, tereny tak ty rekonstrukce. Nejake airsoft tymy se s tim prohaneji po CR uz dnes.

Technicky to vypada na lahudku, vlastne je to velka vana, kola jsou na listovim pruzeni + tlumice,
centralni tlak v pneu jak na Dakaru.

Tady je firma 'Muromteplovoz' ktera dela modernizace (tuning/aktualizace), pokud pomineme civilum neprodejnou zbranovou techniku a optiku tak mnoho nametu pro bastlire: uspornejsi diesel (40% mesni spotreba a vetsi kroutak), interier: klima a lepsi vnitrni usporadani, dvou okruhove brzdy, uprava na 6x posadku/700l prostoru, ..
http://www.youtube.com/watch?v=1AskWPdB ... re=related

Fotky ja ta jejich uprava vypada v realu, tj. postrani tereni/plavebni kolecka vymenena za postrani dvirka a strilnu, je to v sekci Yuri: http://www.primeportal.net/apc/brdm-2.htm

Hlavne kdo zjisti skutecny nazev/autora brutalniho doprovodneho songu "stanica cornaja slapa" ziskava 100bodou, jinak tady dokonce jako 1:8 model: http://www.81x.com/rpmtech/brdm/ http://www.rpmtech1.com

~~~
Zajimavy je taky veteran BTR-152, ale tech v soukromych rukou moc neni (par v Polsku) a oproti BRDM je to pry spolehlivosti, udrzbou a terenima vlastnostma dost podradne. Na druhou stranu uveze 2t. Kdyz by se schoval (nechranenema kolama) za tereni vlnu muze fungovat jako improvizovany bastilon, byly take verze s hustenim pneu vnejsnim/vnitrnim.
http://en.wikipedia.org/wiki/BTR-152
http://www.massimocorner.com/afv/Surviving_BTR-152.pdf
http://www.youtube.com/watch?v=qLtaEy3n ... re=related

Re: Vhodny dopravni prostredek

PříspěvekNapsal: 01.02.2011 10:32
od Karlos
Tak to BRDM2 me doslova nadchlo, skoda ze nebydlim na vesnici na statku... nasetril bych si na nej :)

Re: Vhodny dopravni prostredek

PříspěvekNapsal: 01.02.2011 10:35
od Karlos
Kolapsnik jr. píše:Zajimave by bylo rozebrat tema zda jde nejak realne odstinit palubni pocitac od EMP, to asi neni problem dat do nejake krytejsi krabice, ale zas pokud by zarvali sensory ruzne rozmistene po aute, tak to asi nema cenu.


Obavam se ze by to tak lehke nebylo nebot by do te odstinene jednotky porad vedlo spousta neodstinenych dratu (z čidel, napajeni atd.) Do tech by se po EMP indukovalo napeti a to by jednotku (byť fe Faradayově kleci) zničilo tak jako tak...

Re: Vhodny dopravni prostredek

PříspěvekNapsal: 02.02.2011 16:47
od JimmyJazz
no, ja bych sel spis do modifikaci THL nebo pokud se nekomu nelibi toyota, tak land rover Defender ci neajkej ruskej GAZ/UAZ. Vse jsou cistokrevne offroady, neskutecni drici, lehce opravitelni a diky dieslu tak nenarocni na kvalitu paliva. Zvlaste, pokud si clovek poridi nejakou starsi, neelektronickou verzi.
Ten napad s tim kevlarem je docela zajimavej. Jeste by mne zajimalo, jak lze 'zneprustrelnit' sklo v domacich podminkach. Nevedel by nekdo?
Nicmene, jako idealni dorpavni prostredek pro jednotlivce se mi do PA (post-apo) situace hodi kun ci kvalitni horske kolo. Pro obe je vsude dostatek paliva, obe je nehlucne a obe se da lehce schovat.

Re: Vhodny dopravni prostredek

PříspěvekNapsal: 02.02.2011 17:12
od Maximus
Někomu se může hodit diplomka o balistických sklech:
http://dspace.upce.cz/bitstream/10195/29247/1/text.pdf

Jinak horské kolo je pro "naše" scénáře dobrá volba. Na kvalitní horské kolo lze například navěsit hezkých "pár" desítek kg materiálu a s trochou opatrnosti i jet po rovině či z kopce. Je doloženo, že Vietkong ve velkém používal s úspěchem cyklisty k zásobování svých jednotek. Na kolo údajně navěsili víc jak dva metráky nákladu a po jeho vyložení se mohli poměrně "rychle" vrátit nazpět.

Re: Vhodny dopravni prostredek

PříspěvekNapsal: 02.02.2011 17:31
od Karlos
Ivo Hrubíšek: Kola - armády - války
Vydavatelství Jiří Říha – Cykloknihy, Plzeň 2003

Re: Vhodny dopravni prostredek

PříspěvekNapsal: 02.02.2011 19:22
od Maximus

Re: Vhodny dopravni prostredek

PříspěvekNapsal: 02.02.2011 23:15
od MRAK
Ke kolům - co tohle?

http://www.paratrooper.cz/


Jimmy Jazzi - K offroudům:
já jezdím v Land Roveru Discovery 3 (trošku upravená - navijáček, šnorchl, krytej podvozek)
Jasně, je to moderní, elektronikou prošpikovaná kára, ale ... (ona ta elektronika taky dost pomáhá), :twisted:
Párkrát jsem v těžkém terénu jezdil, a velká váha auta není přednost, a v terénu obzvlášť.
Pokud bych ti mohl poradit, - když budeš ověšovat auto rámama,kevlarem, a pancéřovat ho atd , vol něco se silným motorem, nějakou V8, ať máš přebytek výkonu, protože ten dieslovej čtyřválec by ti to pak nemusel uvézt.

Re: Vhodny dopravni prostredek

PříspěvekNapsal: 03.02.2011 22:31
od Venet
Mrak : ten je bozskyyyyyyy :D

Re: Vhodny dopravni prostredek

PříspěvekNapsal: 03.02.2011 23:40
od MRAK
ja ja, uvažuju o něm....
skládačku jsem vždycky chtěl :mrgreen:

Re: Vhodny dopravni prostredek

PříspěvekNapsal: 04.02.2011 15:03
od Rookie81
jako univerzální vozidlo bych bral UAZ 452,dá se pořídit z armádního výprodeje,je to jednoduchý odolný ruský stroj a po pár úpravách může vypadat třeba takto:
20_gornyj_altaj.jpg

Re: Vhodny dopravni prostredek

PříspěvekNapsal: 04.02.2011 15:41
od Maximus
V Rusku je minimálně jedna fabrika, která dělá generální "upgrade" takového UAZu vč. nového méně žíznivého turbodieselu. Ale i v původní verzi jsme si s ním v Rusku za polárním kruhem docela zařádili :).