Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 03.02.2016 12:16
od cover72
Chlapi, po neblahých zkušenostech, kdy jsem jednou zůstal viset na kluzkém trávníčku na svahu do příkopu a tudíž jsem nemohl vyjíždět s málo plynem, neb bych sklouzl do příkopu, s hodně plynem se kola protáčela a nejet okolo parta s vytahovacím ráhnem, visel bych tam asi dodnes :D Jsem se rozhodl si, zejména na zimu do hor, vyrobit manuální naviják na auto. Nemůže být namontovaný na vehiklu, chci jej mít v kufru, kde bych jej zároveň mohl použít i na jiná auta, přenášet jej dle potřeby a vytahovat jím auto ze kterékoli strany.

Představa je takováto: koupil jsem naviják pro vytahování člunů apod. na přívěsný vozík s nosností 2500 liber a 10m lankem s karabinou. Nemíním jej ale na nic montovat: namísto toho k němu hodlám připevnit druhou karabinu na opačnou stranu.

Pak bych jednu karabinu cvakl do libovolného tažného oka na autě, druhou karabinu na lanku cvakl k vyprošťovacímu lanu omotanému dole kolem nějakého stromu či jiného pevného objektu, a navijákem auto vytáhl.

Na vás mám dotaz: zvažuji totiž dvě alternativy upevnění té druhé karabiny.
Varianta A) je namontovat pod naviják plech o stejné tloušťce, z jaké je kostra navijáku, který bude trčet tak 15cm za naviják, do tohoto trčícího kusu vyvrtat díru a normálně tam přišroubovat karabinu s okem. Ale když jsem se na to díval, je to docela neskladné. Plus nevím, jak tam tu karabinu namontovat tak, aby byla pootočená o 90°: v rovině plechu by totiž po nacvaknutí do vyprošťovacího oka auta byl celý naviják pootočený o 90° na stranu, což není asi úplně dobře.
Varianta B) je koupit někde (ale kde?) karabinu s okem připevněnou na drátěnou smyčku s nosností >2500lbs. (aby kdyžtak prasklo lanko daleko ode mně a ne karabina blízko navijáku) a provléct tu smyčku dírami na šrouby v základně navijáku. Skladnější, flexibilnější a lehčí.

Tedy takto:
Obrázek

Kterou z variant byste si vybrali vy a proč?

A pokud je někdo pro variantu B), tušíte, kde by mi ideálně v Praze a středních Čechách z lanka provlečeného karabinou udělali smyčku staženou, popř. svařenou tak dobře, že by její spojení bezpečně uneslo tah přes 1200kg?

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 03.02.2016 12:19
od Fabulous
Zvolil bych variantu C - hupcuk z Bauhausu za pár stokorun ;)

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 03.02.2016 12:25
od Kapo
Hej, na popotiahnutie úplne postačuje lanový hupcug. Vraví sa mu aj napínač plotu. http://www.zelezarstvi-online.cz/zel/Na ... escription

K tomu klasická kamionistická gurtna, aby sa dalo dočiahnuť k stromu.

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 03.02.2016 12:32
od cover72
Ten jsem chtěl koupit původně, ale pak zjistil, že dokáže přitáhnout jen 1,6 metru délky lana. A to mi přišlo málo, protože nikdy nevíš, jak daleko bude ten nejbližší strom - a s fixními 1,6m toho na proměnlivou délku moc nevymyslíš. Zato s 10m navijákem si lano vytáhneš přesně jak chceš. Tak jsem raději koupil ten naviják - kvůli těm 10 versus 1,6m.

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 03.02.2016 12:32
od Baca
Na lanko s karanin ou sa vykasli. Ma to dve zaporne vlastnosti. Po prve, lanko sa bude tak ci onak drat, lamat a praskat. Bezne dostupne ocelove lana z ciny su schopne hrdzaviet zvnutra a ani si to nevsimnes (skusenot kamarata odtahovaka) Lepsie aj ked mozno neskladnejsie, je na vratok (navijak) nechat privarit dve oka z gulatiny 10mm a viac (naplocho pod zakladnu navijaku) a do nich trojmetrovu gurtnu s okami a v nich mat bud dve poriadne velke karabiny, alebo tie ucka, ktore sa uzatvaraju srobom (neviem to inak popisat) Musis pocitat aj s tym, ze na navijak musis dat lano, ktore ma dvojnasobnu silu v tahu ako to co potrebujes vytiahnut. Musis totiz ratat s tym, ze odpor pri tahani nezriedka dosahuje az trojnasobok vahy ktoru tahas. Gurtnu preto, lebo je siroka, vo vacsine pripadov ju budes upinat o strom, ci nieco valcovite (stlp a podobne). Lanko sa hlavne v dreve zarezava a zasekne sa, cize budes na konci vytahovania mat celu zostavu v uhle, ktory moze bud preseknut tazne lano, alebo na navijaku ti navije lano na jeden okraj a zadhne sa to tam, gurtna bude na valci smykat a vies ju posunut tak, aby lano bolo v priamke. NAvyse, (taktiez realna skusenost), ak ta niekto prichyti ze zarezanym lanom nicis strom, mozes dostat taku pokutu, ze tam radsej to zapadnute auto nechas. A este jedno odporucanie, len samotny navijakom auto z jarku jednoducho nevytiahnes. Nedaj sa zmylit tahanim lodi a inych plavidiel na voziky :-) Maju totiz v tahu OMNOHO nizssi odpor ako zapadnute auto. Hlavne ked sa tahaju z vody :-) ( Vlastna zaplatena skusenost. Potreboval som posunut vodny skuter uz na voziku o 20cm dopredu a skusil som to potiahnut navijakom, posunul somo 10cm a potom lanko priemer 5mm prdlo. Pritom z vody tahany skuter siel ako po masle) Cize medzi auto a navijak by som vlozil este trojkladkovu "redukciu", ktoru budes podla dlzky lana prekladat a skracovat :-) .

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 03.02.2016 12:46
od Kapo
Tiež bežne odťahujem a vyprošťujem.

Ja som plno naloženého patrola /zadok sedel na diferáku a obe kolesá vo vzduchu, a predok vykrížený tak, že jedno koleso meter vo vzduchu/ vytiahol vcelku lahko s dvoma kamionistickými gurtnami.

Preto som aj písal, že k tomu lanovému hupcuku treba ešte na predĺženie takúto gurtnu s račňou. Aby si si na nej mohol lano lahko predĺžiť či skrátiť a samozrejme došponovať. Ak človek nejde na fábii jazdiť offroad, tak zväčša stačí potiahnuť tak meter.

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 03.02.2016 12:54
od cover72
Baca: aha, díky za tip ohledně odporu vytahování. Mám právě taky 5mm lanko, takže koukám, že kladka bude nutnost. Takže na 1t auto je potřeba 3000N odolnosti v tahu, ano?

Jinak okolo stromu jsem nechtěl dávat lanko, ale normální vytahovací 4t pletené lano: to bych zacvakl do kusu kulatiny, na tu přicvakl karabinu lanka a tahal. Naviják chci ale mít u auta, protože kdyby nedej Bože strom náhodou spadnul (třeba nějaký shnilý zevnitř), tak ať nestojím hned u něj.

Kurtny ale nejsou vůbec špatný nápad ani do oka na autě namísto lanka z Bauhausu. Myslíš, že by je udrželo i kdybych je "skřípnul" mezi ten spodní plech dle náčrtku A) šrouby, nebo to musí být v navařených okách? Protože svářečku nemám, tak jsem chtěl šroubovat...

Jinak začínám litovat, že jsem se neptal předtím, než jsem začal nakupovat. Skoro přemýšlím, jestli mne s takovou přeci jen nevyjde levněji dokoupit ten hupcuk v kombinaci s délkově nastavitelnými kurtnami a naviják odepsat jako ztrátu :head To mám za to, že jsem to chtěl skladné, lehké a relativně levné :lol:

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 03.02.2016 12:59
od Venet
tie Dčka sa volajú šekle (jachtárske) ale dobre sa dajú použiť aj mailonky a keď kúpiš 2 a dáš ich za sebou tak sa ti to otočí správne. A tak jak poznamenal Bača, hoď tam aj kladky, nič tým nepokazíš a zvýšiš nosnosť. Okolo stromu !VŽDY! širokú gurtňu aby si ho ochránil a nezničil kôru. (Ten strom za to nemôže že si cip a zapadol si )
Ja mám kladkostroj... 65m polostatiky 11,5mm, nosnosť 2,4t; 2x dvojkladka (45kN tuším)+1x jednokladka(24kN tuším)+prusík na konci aby mi to držalo a neposúvalo sa naspäť.

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 03.02.2016 13:06
od Kapo
Tak veru. A nezabudnúť na to, že spájať dve laná by sa nemali spomínanou šeklou. Ono totiž ak prdne našponované lano, tak vystrelená šekla vie aj zabiť.

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 03.02.2016 13:35
od cover72
No, na tom navijáku to přesně takhle spojené je z výroby :D Tak doufám, že je to uvnitř ještě svařené nebo tak. Ale jsou to Poláci...

Venet: myslíš, že tažné lano 4t, s průměrem cca. 4cm, není na strom dost široké, aby jej nepoškodilo?

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 03.02.2016 13:49
od Kapo
Lano je ostré, a zničí kôru. Preto sa používajú "stromové gurtne". U ručného navijaku to nie je až také hrozné, ale je lepšie použiť plochú gurtnu aj tam. Zo starých kamionistických gurtní, na uväzovanie tovaru si takú lahko urobíš, a vydrží ovela viac, ako komerčné ťažné lano, čo sa predáva do výbava os. automobilu.

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 03.02.2016 14:29
od dracekvo
Ten plotový hupcuk používám, když potřebuju pohnout se stromem co kácím. Jeho délka je opravdu malá a na delší vzdálenosti už ani nezvládne našponovat prověšené lano. Takže na vyprošťování aut k ničemu.

Ještě mám doma takový podomácku vyráběný hupcuk z kusu kulatiny co jsme používali na zvedání prasete při zabíjačce.
Princip je takový, že na konci kulatiny jsou na řetízkách dva háčky a tím jak se pákou hýbe se a tam se po jednom přendavají háčky v okách na hlavním řetězu přes který se táhne. Síla je taková jak dlouhá je páka.
Snad sem to vysvětlil dobře, neznám název tohoto udělátka a obrázek taky žádný najít nemůžu.

Nevím jakou sílu dokážou udělat tyto ruční navyjáky, ale auto zapadlé po podlahu v blátě potřebuje docela velkej tah, aby se vyhrabalo ven. Taky bych se bál toho, že jak budu stát vedle a točit, tak něco rupne a šlehně mě našponovaný lano přes xicht.

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 03.02.2016 15:22
od Venet
Cover, jak povedal Kapo, daj tam radšej plochú gurtňu - v bauhaus/obi/železiarstvo, kúpiš 5t gurtňu aj s račňou za pár eur. Teda korun. (teda ja používam lepšiu, a samozrejme aj drahšiu, ale zas ja to používam pracovne)
Ale inak, ak to dobre uviažeš!, tak 4cm lano bude v pohode stačiť. Len to nesmie byť nejaké tvrdé umelohmotné(rozumej nepoddajné) lano.

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 03.02.2016 16:28
od cover72
Takže jak to nakonec vidím, použiji k přidělání k autu ten několikamilimetrový plech, který přišroubuji k základně navijáku, dírou v tom plechu dle varianty A) provleču dvě "Dčka", aby to vyrovnalo naviják oproti oku na autě, a na konec lana navijáku, který se bude připínat ke stromu, dám 5t kurtny aby se strom nepoškodil.

Akorát úplně nevím, jak s tím kladkostrojem, co by měl přijít mezi konec lana navijáku a ty kurtny: hádám, že tu karabinu, co je na konci lana navijáku, kladkou neprovleču, co? A dá se někde takový kladkostroj dimenzovaný na 2-3t sehnat levněji, než za 500Kč?

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 03.02.2016 19:08
od Baca
Su kladky, ktore su rozoberacie, ale lacnejsie ich asi nekupis.

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 03.02.2016 20:24
od K4cer
Ten zakoupený naviják asi není moc dobrý řešení. Není mi jasný jak s tím půjde navíjet, pokud nebude pevně upevněnej, asi dost blbě, páč se to bude kroutit a uhejbat. Co je to za auto, resp. kolik zhruba váží a jakej má pohon, 4x2 nebo 4x4?

Já na automobilu naviják teda mám, ale na osobní auto bude ten hupcuk asi nejlepší řešení. 1,6 nebo kolik metru není zas tak málo a na popotažení osobáčku stačí. Doplněn kurtou která jde plynule zkracovat (5tunová z náklaďáku je vhodná a funkční) to fungovat bude a je to relativně levný řešení, který nezabere celej kufr.
Kolem stromu bylo zřejmě myšleno nylonový lano, ne ocelový. Nylonový použít můžeš, ale já bych víc důvěřoval kurtě, na osobáček ti stačí fialová zvedací 1t a ta jde použít i jako tažný lano. Tažný lano z pumpy s hákama s pudinkový voceli je aušus a životu nebezpečnej, nebrat.

S tím výpočtem síly na vyproštění je to malinko jinak, ale pro ůčely této diskuse bych se tím vůbec nezatěžoval, síla na vyproštění běžně uvázlýho osobáku nepřekročí 1t; nebudeš u moskviče v pangejtu blbnout s papírem a kalkulačkou.

Takže potřebuješ kurtu kolem stromu (fialová 1t, cca 3m), šekli na spojení, kurtu s ráčnou (5t, co nejdelší), a hupcuk.
Těch šeklí je fajn mít několik a víc velikostí - já mám 4 velký (asi 5t) a pak tři páry odstupňovaně menších (velká neprojde okem menší techniky) ale já jezdím s něčím co je napůl vyprošťovák; tobe budou stačit dvě cca 2,5t a jedna menší, tak 1,75t.

Ještě poznámka, u tý kurty s ráčnou se mrkni, jesli sou háky na konci svařený - nesvařený nebrat.

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 03.02.2016 21:54
od Baca
Kacerova varianta je asi najjednoduchsia a najfunkcnejsia. :-)

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 04.02.2016 18:07
od cover72
Auto váží celkem malinko přes tunu, 4x2. Žádný terénňák , normální silniční, a vytahování spíše ze situace, kdy
a) na kopci prokluzují kola a přitom není možné přidávat plyn pomalu, protože by auto sklouzlo a už si "sedlo"
b) člověk najede do sněhu při parkování nebo vyhýbání a auto je blízké sednutí si
Tzn. žádné zapadání do bahna, ale pomoc s tím, aby se auto dostalo z ledu, mokré trávy či sněhu nazpět někam, kde už se dá zabrat normálně s motorem.

Ten naviják by měl
- utáhnout celkem v pohodě 1,2 tuny
- je jako celek podstatně kratší, než hupcuk -> zabere méně místa v kufru
- má 10m lana, které si člověk odmotá a pak zajistí podle délky, jakou potřebuje, a netahá nic navíc
Proto jsem jej bral a rád bych jej zužitkoval.

Myslím, že když pojedu podle varianty A), akorát s "Déčkem" namísto karabiny do oka auta, tak se mi kroutit nebude.

Zmátlo mně akorát to, že má prý potřebovat až ty 3 tuny při vytažení 1t auta a že by teoreticky mohlo rupnout to uchycení 5mm ocel. lanka do karabiny... Nechci obětovat zdraví menšímu a praktičtějšímu werku, samozřejmě.

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 05.02.2016 12:42
od DanBlack
Hlavní problém ručního navijáku tu už zmiňovali kolegové...příliš pružné uložení - jak budeš točit klikou bude se ti houpat nahoru/dolu a rotovat v ose lana.
Vyzkoušeno v praxi, vrátli jsme se domů pro lanový hupcuk. :head

Kombinace hupcuk, dlouhá kurta, vázací smyčka a pár spojek je IMHO nejlepší. (pokud nechceš přímo naviják na auto)

A ať jenom nekritizuju, trochu bych upravil tvojí variantu a)
Naviják připevni na desku tvaru Y, na spodní konec přišroubuj naviják a na horní konce přivař oka. Tím se stabilizuje otáčení kolem osy a ty horní ramena se dají udělat skládací.

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 05.02.2016 13:13
od K4cer
Tři tuny sou nesmysl. Ano, teoreticky, pokud to auto bude mít urvaný tři kola že čtyř a bude do půl dveří v bahně. Myslím že tahle pověra vychází z nějaký vojenský příručky, kde se píše, že síla na vyproštění těžce uvázlé techniky může být až 3násobek váhy - v praxi málokdy překročí 100% váhy.
Na tunovým osobáčku nemáš tah 3t ani o co uvázat, o "vyprošťovací" voko určitě ne a nic moc jinýho tam není. Ve velký nouzi symetricky za nápravu, ale s rizikem poškození něčeho.

Při tahání auta na silnici je potřebná síla cca 10% váhy auta; na to co popisuješ odhaduju 20 - 50% max.

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 05.02.2016 17:19
od Václaf
Já jsem si dnes namontoval ruční naviják s nosností 450 kg u souseda kde bouráme moje ovce,už se nebudeme muset dřít to natahovat na laně ručně do optimální výšky a uvazovat

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 08.02.2016 21:53
od cover72
DanBlack píše:A ať jenom nekritizuju, trochu bych upravil tvojí variantu a)
Naviják připevni na desku tvaru Y, na spodní konec přišroubuj naviják a na horní konce přivař oka. Tím se stabilizuje otáčení kolem osy a ty horní ramena se dají udělat skládací.


To by mělo smysl, kdybych měl naviják mezi popruhem okolo stromu a lankem navijáku vedoucímu k autu, ne?

Když to hodlám mít přicvaknuté šroubovací D-skobou k oku auta, mohlo by se to jen houpat jako na kloubu.

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 08.02.2016 22:37
od Baca
Neotocis klukou. Bude ti uhybat pod rukou. Nestlacis ju dole :-) Doska musi byt napevno. To som si inak ani ja predtym neuvedomil.

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 09.02.2016 18:38
od cover72
To je řešitelné - buď šroubovacím podstavcem pod naviják, nebo spíše kliku nešroubovat a vždy po půlotočce sundat a znova nasadit o 180° zpět. Jako utahování s francouzskými klíči.

Jinak jsem se právě vrátil z OBI, kde jsem chtěl koupit šekl, a zatímco jinde mají za stovku šekl s nosností 1t, v OBI mají za stovku s nosností 250 kg a maximální nosnost, jakou mají, je 450kg?! Neuvěřitelné. A normální železářství mizí :(

Ještě jsem se chtěl zeptat - jak široké musí být ty popruhy na strom, aby nevadily kůře?

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 09.02.2016 18:49
od Baca
od 5cm sirky. To je kazda gurtna nad 2t :-)

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 09.02.2016 19:37
od cover72
Dobrý, já si právě říkal, jestli těch 5cm stačí nebo ne.

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 10.02.2016 17:06
od DanBlack
cover72 píše:...nebo spíše kliku nešroubovat a vždy po půlotočce sundat a znova nasadit o 180° zpět. Jako utahování s francouzskými klíči.

To rychlejc dojdeš do nejbližší vesnice pro traktor. :)

Chápu správně, že chceš mít naviják na tom "pohyblivém" konci (u auta)? Bál bych se, aby mi nepřejelo nohy. :?

Hele, nemá ta osa kliky nějaké rozumné ukončení? (třeba 1/2" čtyřhran) To by pak šlo vzít klasickou ráčnu a jenom pumpovat jako u hupcuku. ;)

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 18.05.2017 19:01
od DeadMan

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 19.05.2017 8:18
od pracintl
Hezké, jen mne trochu zarazil ten špagátek, který na videu používají - ocelové lano to podle tuhosti není a na cokoliv jiného (kromě monokrystalického uhlíkového vlákna) mi to přijde hóóodně tenké.

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 19.05.2017 8:36
od Baca
Spletane monofilne vlakno do povrazku vydrzi viac ako ocel, len je asi styrykrat tak drahe :-)

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 19.05.2017 8:39
od DanBlack
Však to nepoužívají na nic co by to auto nevyjelo samo. :shake

Řešení zajímavé, zatím sem ho viděl jen jako do-do stabilní naviják...

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 23.05.2017 10:38
od Venet
To je dyneema.
2,5mm lanko má nosnosť asi 300kg. nulová prieťažnosť.

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 16.02.2018 17:01
od sauerkraut
Ukazalo se, ze 12V navijak NOELL nevytahne Wartburga do mirneho kopecka. Neco v nem zaskrundalo, mozna prasklo (ale v tom pripade to podle zvuku muselo byt docela male) a pod zatezi preskakuje.

Pokud mate nekdo zkusenosti s pravami podobnych werku, tak si rad necham poradit, ale primarne chci neco, co vydrzi normalni pouziti (Wartburg neni zrovna nejtezsi osobak). Rekneme 1.2 tuny na kolech do 15% stoupani.

Na napeti asi nesejde, protoze do jednoho auta bych potreboval 12V, do druheho 150V, takze na to stejne budu muset postavit menic.

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 17.02.2018 10:49
od K4cer
Máš fuk, fšechny sou z číny. Von ani ten Warn zdaleka není co bejval.
My máme v práci nějaký Titanium winch-e, a na to že se s nima zachází jako by byly státní tak vydrželi docela dost. Na podvalníkovým návěsu jsem měl elektrickej Superwinch, a ten byl velmi dobrej (v rámci možností, pak jsem tam dával hydraulickej a to je naprosto jiný kafe), ale Superwinch-e jsou taky znatelně dražší a nejspíš maj několik qalitativních i cenových verzí.

Jinak elektrickej naviják se používá hlavně proto, že jde snadno namontovat kamkoli a na cokoli (nepotřebuješ vývod z převodovky/motoru ani čerpadlo a spoustu další bižuterie) a né proto, že je nejlepší. Elektrickej naviják za 300é je spotřební zboží asi jako tlumiče a za tu cenu můžeš mít náhradní v garáži.

K opravě stávájícího, nejspíš se rozskočila volnoběžka. Rozdělat a zjistit co vlastně, a pak jestli to dokážeš opravit - utrhlej čep vyrobíš, vosekaný hrany dou navařit a vobrousit, ale vyrábět vozubený kolečka do starýho hajzlu asi nepřinese výsledek ůměrný námaze.

A ještě související poznámka: profi navijáky sou značený v kP a hodnota udává zaručenej a bezpečnej tah v jakýkoli situaci, tedy i s bubnem plným lana. Komerční navijáky sou značeny v lb a hodnota udává maximální tah (před destrukcí navijáku a za ideálních podmínek krmení (vééliký baterky, tlustý kabely, čistý svorky atd, co se v praxi vyskytuje spíš výjimečně) a hlavně jen v první vrstvě lana (navíjením lana na buben se zvětšuje průměr na který je lano navíjeno a tím dost výrazně klesá síla navijáku).
Z výšeuvedenýho plyne, že na automobil o váze jedenapůl tuny zdaleka nestačí naviják o síle 3000lb, to je tak na čtyřkolku. Uspokojivej naviják na větší osobáček bych viděl tak kolem 8000lb, ten je dostatečně předimenzovanej a ještě není tak velkej a těžkej jako 9500vka.
Na zjištění síly potřebné na vyproštění automobilu sou vzorce, ale v praxi při běžných situacích to nikdo neřeší (pro zajímavost, na tahání po silnici potřebuješ asi 10% váhy auta, u těžce uvázlé techniky to může být až dvounásobek váhy).
Počítej ovšem s tím že potřebuješ mít i příslušný baterky, prťavou 44ku ti i ta vosumtisícka vycucne jak moskyti Křemenáče Billa :lol:

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 17.02.2018 17:47
od sauerkraut
K4cer: diky za rady.

Jasne, ze na masinu s hydraulikou nebudu cpat elektricky navijak. Jenomze premyslel jsi nekdy nad tim, jak pridelat hydraulicke cerpadlo do osobniho auta? Je male, skladne, misto alternatoru by se veslo. Retezy a ozubene remeny se daji taky koupit. Vsechno vypada docela jednoduse. Tak si ho jdes do prohlidnout vic zblizka. Maximalni otacky 1500. A je to jasne. Varianty jsou v zasade tri (krome jeste debilnejsich):
- prevod 1:4 a tocit motor do 6000 kdykoliv potrebujes neco s hydraulikou
- prevod 1:1 a odpojit/znicit cerpadlo kdykoliv potrebujes s autem jet
- nejaka spojka, odpojovaci prevodovka. Tu nekoupis na miru, s necim z traktoru se to nevejde tam kam ma a nechat si to vyrobit na miru prevysi nekolikanasobne cenu auta. Mozna spojka z klimatizace, s tou zatim nemam zkusenosti.

Takze je nakonec jednodussi flaknout tam, dynamo z tanku (alternator z autobusu a podobne) a jet na elektriku.

Rozdelavat to budu urcite, ale pokud to je poddimenzovanej hajzl, tak to nema cenu opravovat. Jasne, pokud tam dali neco z plastu a dokazu to vyrobit z oceli, tak to smysl ma. Abych se s tim crcal a ziskal kram, ktery opet nic nevydrzi, to je lepsi ten elektromotor pouzit na neco jineho. Treba na stojanovovu vrtacku.

Draty maji skutecnych 6mm^2 (tyhle veci doporucuju nakupovat v prodejnach s elektromaterialem), svorky jsou medene a baterky daji 40A nekolik minut. Ale to, ze silu udavaji pri uplne vymotanem bubnu jsem netusil. Diky za info.

Baterka 44Ah to zvladne taky, kdyz se nastartuje (v divocine) nebo se prubezne dokrmuje (pred barakem), ale mit vetsi se vzdycky hodi. A ve druhem aute se daji z baterky svarovat kolejnice. Navijak muze dostat co snese menic. A menic snese dost, takze nejvetsi starost je nespalit kotvu a nerozsvitit uhliky primo v navijaku.

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 17.02.2018 18:17
od Hohepa
Údaj 44Ah znamená, že teoreticky dá baterie proud 44 ampér po dobu jedné hodiny nebo proud jedné ampéry po dobu 44 hodin.
Vzoreček je jednoduchý KAPACITA = PROUD × ČAS
z toho odvozeně ČAS = KAPACITA / PROUD

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 17.02.2018 20:53
od K4cer
Hohepa: mno, to víme, ale takovýmdle zacházením ti ta baterka umře do půl roku. Výsledkem dlouholetýho motání se kolem aut a kdejaký techniky je zjištění, že nic takovýho jako příliš velká baterka neexistuje, existují akorát příliš malý kastlíky. Svého času sem ve stodvacítce vozil 150Ah z trambusu a to se to startovalo v zimě, jedna radost.

Sauerkraft: samozřejmě že přemýšlel. Právě proto že je s tím tolik komplikací, se většinou používaj elektrický.
Klímová spojka to udržet může, závisí jak velký čerpadlo tam dáš pochopitelně. Jenže hydraulickej naviják stojí šílený peníze a šnekovej hydraulickej ještě víc (ale je lepší); viděl jsem i pokusy krmit hydraulickej naviják votbočkou od serva, dokonce to nějaká firma vyrábí komerčně - je to děsně pomalý ale funguje to.
Ale abys tohle sestavil potřebuješ celý volejový hospodářství, tedy minimálně nádrž, filtr, ovládací ventil/y, stádo trubek, možná chladič voleje (tohle fšechno je velká bedna plná železa = místo a peníze) a pak taky někoho gdo ti to aspoň zhruba navrhne tak aby to spolu fungovalo, průtoky, výkon motoru i čerpadla, přenos síly atd.

A zbytečně to komplikuješ. Jako nouzový řešení je na osobáček naprosto dostačující výšezmíněný hupcuk. Pokud hodláš zapadat pravidelně tak nějakej elektrickej naviják rozumný velikosti (von tě vytáhne i ten čtyřkolkovej, akorát né napřímo ale přes jednu dvě tři kladky, což znatelně zkracuje operační délku lana). 8000ka je na osobák overkill, tam bych spíš viděl problémy vo co ji pořádně uchytit a taky kam dát velkou baterku (na altík z tanku se vyser, nestojí to za námahu). Vono taky dost závisí CO je to za auto a jak je vybavený/upravený - zapadlýmu osobáčku většinou stačí pár metrů a pár 100kg tahu, a taky bude rozdíl vyprošťovat zapadlý neupravený jeep vs. vyprošťovat to samý auto ale upravený do terénu (né nadarmo se říká že čím lepší jeep tím dál se jde pro traktor - a tím hůř ho jde vytáhnout).

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 17.02.2018 22:49
od sauerkraut
Hohepa: teorie dobra. A ted praxe. Rekni si startovaci 44Ah baterce z auta, at ti dava 44A 1 hodinu. Za deset minut bude mit 2 volty, neudrzis na ni ruku (ani v kyselinovzdorne rukavici) a bude prskat kyselinu vsude okolo (za predpokladu, ze s ni je v serii par trakcnich, ktere zkrz ten proud protlaci). Rekni si trakcni 44Ah gelovce (AGM), at ti da 200A pro rozbeh starteru. Mozna je da, mozna ne, ale pokud je z ni dostanes, tak ji to rozhodne neudela dobre. S ostatnima technologiema baterek to je podobne.

Dokud mas 500Ah baterku, nepotrebujes vic nez 50A a nikdy to nechces poradne vybit, jsi v pohode s cimkoliv. Ale jakmile mas nejake vyssi pozadavky, svet prestava byt jednoduchy a nestaci koukat na amperhodiny.

Navic udavana kapacita (nevim jak u startovacich baterek) je typicky C20 - kapacita dosazena pri vybijeni 20 hodin. C1 je vyrazne mensi a C0.3 (u baterek, ktere maji vubec sanci to prezit) je jeste mensi. A to do toho nepocitame ubytek napeti na elektrochemii a vnitrnim odporu, protoze se stale bavime a amperech a amperhodinach.

K4cer: To znam, vozil jsem 100Ah v aute, ktere startovalo 10x lepe, nez Skoda 120. Ted tam mam nejakou 44Ah, co nekdo vyhodil, protoze ty olova odejdou a primarne uz jezdim necim jinym.

Ale abys tohle sestavil potřebuješ celý volejový hospodářství, tedy minimálně nádrž, filtr, ovládací ventil/y, stádo trubek, možná chladič voleje (tohle fšechno je velká bedna plná železa = místo a peníze) a pak taky někoho gdo ti to aspoň zhruba navrhne tak aby to spolu fungovalo, průtoky, výkon motoru i čerpadla, přenos síly atd.

Neni to tak zle. Nadrz potrebujes, staci mala a na obcasne pouziti asi i plastova. Filtr jasne, ten je v nadrzi. Ventily nepotrebujes, pokud to je jedina hydraulicka vec, nema revers (nebo reverzujes naklapenim desky) a cerpadlo dokazes na povel vypnout spojkou. V opacnem pripade potrebujes jednopakovy rozvadec. Misto trubek pouzijes hadice k tomu urcene, udelaji ti je na miru. Chladic oleje neni potreba. Pobezi to obcas par minut. A pokud s tim budes tahat autobus z reky, tak tomu holt das po ctvrt hodince nejaky oraz. Na hydromotoru navijaku mas napsany tlak a prutok, na cerpadle taky (zavisi na otackach), tak proste vyberes takove cerpadlo, aby davalo prutok, co potrebujes a nedavalo vyssi tlak, nez snese navijak. Trubky nadimenzujes podle der v navijaku a cerpadle.

Ten nejvetsi omrd je v tom malem prostoru, co v typickem aute mas vyresit nejen umisteni cerpadla, ale i nejake odpinatelne spojky. Zbytek je bazos/annonce a lego na 180 atmosfer.

V terenu jsem zatim nezapadl (Wartas vyjede vic, nez se zda a klady z lesa s nim netaham), takze to mam pro sichr a abych s tim mohl tahat po pozemku nepojizdnou techniku, tezke veci do kufru a na vozik a podobne.

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 17.02.2018 23:23
od bivoj
Známej kdysi strašně dlouho vychytával na offroadu hydraulickej naviják. V průběhu asi třech let to pak konečně všechno odladil (nádrž, chladič, hadice, ventily, čerpadlo, spojka, atp.) aby to fungovalo. A fungovalo to vskutku dobře, měl 50m lana a protáhl se kamkoliv. No a pak to jednou utopil v brodu, a nemoh natočit. Naštěstí jsme tam byli s ním, takže jsme ho tenkrát vytáhli - ale z toho je třeba vědět, že ani ten hydraulickej systém není všemocnej. Když neběží motor, je k prdu. On se to potom ještě snažil vylepšit paralelním elektrickým olejovým čerpadlem, který by dokázalo naviják alespoň nějak rozpohybovat při mrtvým motoru, ale pak jsme se přestali vídat a ani nevím, jsk s tím skončil. Nicméně celý ten jeho hydraulický vynález vážil celkem (když se spočítá váha nejen navijáku a čerpadla, ale i veškerého příslušenství, nádrže, chladiče, hadic, ventilů, oleje atp) cca 150 kg!!!

Ale to už je OT. Já osobně mám dva staré, rezavé, asi padesátileté hupcuky - jeden na 1.5 tuny (zvedne minimálně 3, vyzkoušeno) a jeden 5 tunový - ten zvedl zatím úplně vše co jsem kdy potřeboval (akorát je problém zvednout jej samotný - aby někam člověk dostal macatý tělo toho pětitunovýho hupcuku, tak k tomu potřebuje nejlépe ten 1.5 tunovej... ;-))

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 02.03.2018 22:26
od Serža
k tomu vytahování, když to není kam uvázat...

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 02.03.2018 22:50
od bivoj
Tak zakopání rezervy je snad jeden z nejzákladnějších postupů při vyprošťování navijákem, když není kde uvázat. To musí každý offroaďák znát... ;)

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 02.03.2018 23:47
od Serža
nic není samozřejmost ;-)

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 03.03.2018 1:53
od dracekvo
Ještě se používá platle, kde je oko a díry. Položí se na zem a přes díry přibije. Sice to asi nevydrží tolik jako zakopaná rezerva, ale může být případ, kdy je potřeba autu pomoct jen trošku. Toto o dost rychlejší jak kopat jámu.


http://www.offroadforum.cz/viewtopic.ph ... 6&start=15

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 03.03.2018 1:59
od bivoj
Tak ono je toho víc. Zemní kotva je také dobrá věc...

00429.jpg
00429.jpg (18.78 KiB) Zobrazeno 3426 krát

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 04.03.2018 21:32
od Serža
no, my socky bez navijáku, co to taháme šrákou s ráčnou, tak na nějakou tu minutu nehledíme :chuckle

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 04.03.2018 22:23
od K4cer
Serža: no ty toho Mrňouse se třemi kamarády i vyneseš :lol:

Zemní kotva je asi dobrá (nemám vosobní zkušenost), ale je to příšerný monstrum těžký a nevím vo nikom kdo by tak jednoůčelovej kus železa byl vochotnej vozit. Zkušenost mám s kusem pásoviny s dírama na přibití roxorama k zemi, a moc to nefungovalo teda.

Re: Ruční vytahovací naviják

PříspěvekNapsal: 04.03.2018 22:35
od bivoj
Jde o to, v jakým terénu hodláš jezdit. Jestli s sebou ten těžkej kus kovu tahat, nebo ne... Nicméně vždy většinou zvítězí Murphyho zákony... 10 let to s sebou vozíš a pak se rozhodneš, že tuhle nesmyslnou zátěž z auta vyndáš a schováš do garáže. A nejpozději v následujících 14 dní zapadneš někde tak, že bys tu kotvu vyvážil zlatem... ;)

Osobně jsem vždy nespočetněkrát zapad přesně dle Murphyho zákonů, a přesně to, co bylo momentálně v garáži, bych v ten okamžik potřeboval nejvíce...

Ale to ti asi nemusím vykládat... ;)