Kamna, krby, kotle a jiné spotřebiče na tuhá paliva
Re: Kamna, krby, kotle a jiné spotřebiče na tuhá paliva
Číkusův pekelný samodomo topenářský bastl zmiňovaný zde:
Umístěno v hlavní místnosti (obývák/jídelna/pracovna). Komponenty:
1. Krbová kamna s teplovodním výměníkem
- 7 kW do vody, 3 kW do vzduchu
- výroba Balkán
2. Čerpadlová skupina
- vč. termoventilu pro malý okruh (proti nízkoteplotní korozi)
- výroba ČR
- jištěno záložním zdrojem od zeleného mimozemšťana
3. Akumulační nádrž kamarádsky nazývána reaktor
- celkový objem cca 500 l
- obsahuje vnitřní zásobník pro ohřev TUV o objemu cca 100 l
- výroba ČR
- nejdůležitější je nálepka
4. Bižuterie
- expanzní nádoba 80 l (předchozí verze s 35 l se ukázala jako nedostatečná)
- ventily, přetlakové ventily, teploměry, manometr, automatický odvzdušňovací ventil, filtr
Jako palivo používáno dřevo, teplota vody se pohybuje cca mezi 45 ˚C a 90 ˚C, tlak mezi 1.1 a 1.6 bar. Systém naplněn přefiltrovanou dešťovou vodou.
Výhody:
I po vyhasnutí kamen (typicky v noci) záměrně neizolovaný reaktor vyzařuje teplo do místnosti. Systém ohřívá TUV, předehřátá voda teče do elektrického bojleru, který tak má zanedbatelnou spotřebu (statistika později). Dodává to interiéru správný postapo/verneovský vzhled.
Nevýhody:
Reaktor je příliš malý, za noc vychladne (to je také dáno obrovskými tepelnými ztrátami objektu). Manuální zapínání/vypínání čerpadla, ale právě v testovacím režimu termostat pro automatizaci. Zatím absentující druhý okruh s radiátorem a čerpadlem pro případné aktivní chlazení reaktoru v případě přetopení. V plánu dodělat.
Případné dotazy rád zodpovím.
Umístěno v hlavní místnosti (obývák/jídelna/pracovna). Komponenty:
1. Krbová kamna s teplovodním výměníkem
- 7 kW do vody, 3 kW do vzduchu
- výroba Balkán
2. Čerpadlová skupina
- vč. termoventilu pro malý okruh (proti nízkoteplotní korozi)
- výroba ČR
- jištěno záložním zdrojem od zeleného mimozemšťana
3. Akumulační nádrž kamarádsky nazývána reaktor
- celkový objem cca 500 l
- obsahuje vnitřní zásobník pro ohřev TUV o objemu cca 100 l
- výroba ČR
- nejdůležitější je nálepka
4. Bižuterie
- expanzní nádoba 80 l (předchozí verze s 35 l se ukázala jako nedostatečná)
- ventily, přetlakové ventily, teploměry, manometr, automatický odvzdušňovací ventil, filtr
Jako palivo používáno dřevo, teplota vody se pohybuje cca mezi 45 ˚C a 90 ˚C, tlak mezi 1.1 a 1.6 bar. Systém naplněn přefiltrovanou dešťovou vodou.
Výhody:
I po vyhasnutí kamen (typicky v noci) záměrně neizolovaný reaktor vyzařuje teplo do místnosti. Systém ohřívá TUV, předehřátá voda teče do elektrického bojleru, který tak má zanedbatelnou spotřebu (statistika později). Dodává to interiéru správný postapo/verneovský vzhled.
Nevýhody:
Reaktor je příliš malý, za noc vychladne (to je také dáno obrovskými tepelnými ztrátami objektu). Manuální zapínání/vypínání čerpadla, ale právě v testovacím režimu termostat pro automatizaci. Zatím absentující druhý okruh s radiátorem a čerpadlem pro případné aktivní chlazení reaktoru v případě přetopení. V plánu dodělat.
Případné dotazy rád zodpovím.
Re: Kamna, krby, kotle a jiné spotřebiče na tuhá paliva
Pěkný ...
Neuvažoval jsi ten druhý chladicí okruh proti přetopení koncipovat spíš jako samotížný okruh? Možná na to máš dost vysoké stropy a šlo by to i bez čerpadla jen díky výškovému rozdílu a tlustým trubkám. Když vidím výměník a zálohu oběhového čerpadla přes UPS, tak se mi ježí vlasy -několikrát se mi už stalo, že se mrtvý akumulátor v UPS projevil až když byl zrovna potřeba. Katastrofou v tomto byly UPS Fortron, kde mrtvý akumulátor bez problémů prošel i jejich self testem ...
Přetlakový ventil by měl být osazený takovým způsobem, aby vřelá voda/pára letěly bezpečným směrem, tj někam, kde nikdy nejsou lidi. Já si tuhle díky své blbosti přetlakový ventil na topném okruhu vyzkoušel a kdybych nebyl debil, tak by ta voda šla rovnou do kanálu a ne do téměř celé místnosti, ale člověk tak nějak nevěří, že ten ventil jednou bude potřeba, tak na to moc nemyslí ...
Máš tam hořčíkovou anodu jako protikorozní ochranu?
Neuvažoval jsi ten druhý chladicí okruh proti přetopení koncipovat spíš jako samotížný okruh? Možná na to máš dost vysoké stropy a šlo by to i bez čerpadla jen díky výškovému rozdílu a tlustým trubkám. Když vidím výměník a zálohu oběhového čerpadla přes UPS, tak se mi ježí vlasy -několikrát se mi už stalo, že se mrtvý akumulátor v UPS projevil až když byl zrovna potřeba. Katastrofou v tomto byly UPS Fortron, kde mrtvý akumulátor bez problémů prošel i jejich self testem ...
Přetlakový ventil by měl být osazený takovým způsobem, aby vřelá voda/pára letěly bezpečným směrem, tj někam, kde nikdy nejsou lidi. Já si tuhle díky své blbosti přetlakový ventil na topném okruhu vyzkoušel a kdybych nebyl debil, tak by ta voda šla rovnou do kanálu a ne do téměř celé místnosti, ale člověk tak nějak nevěří, že ten ventil jednou bude potřeba, tak na to moc nemyslí ...
Máš tam hořčíkovou anodu jako protikorozní ochranu?
Re: Kamna, krby, kotle a jiné spotřebiče na tuhá paliva
PeFi> A existuje nějaké lepší/spolehlivější řešení než UPS? Přes zimu to musí nějak zvládnout, na jaře je v plánu bastlení ostrovní (tedy poloostrovní - se zálohou/nabíječkou z DS) fotovoltaiky vč. baterií. To už by snad mělo být spolehlivé.
Přetlakový ventil 1.8 bar je odveden skrz zeď do sprchového koutu. Druhý záložní 2.5 bar je přímo na kamnech a v případě nutnosti by si odplivnul do místnosti. Možná tam přidám kus hadice a nějaký kbelík.
Hořčíková anoda je ve vnitřním bojleru na ohřev TUV, v uzavřeném topném systému není. Máš za to, že by bylo vhodné ji přidat o do uzavřeného systému?
Přetlakový ventil 1.8 bar je odveden skrz zeď do sprchového koutu. Druhý záložní 2.5 bar je přímo na kamnech a v případě nutnosti by si odplivnul do místnosti. Možná tam přidám kus hadice a nějaký kbelík.
Hořčíková anoda je ve vnitřním bojleru na ohřev TUV, v uzavřeném topném systému není. Máš za to, že by bylo vhodné ji přidat o do uzavřeného systému?
Re: Kamna, krby, kotle a jiné spotřebiče na tuhá paliva
Blbuvzdorná řešení jsou:
- samotíž (oběh vody gravitaqcí)
- tepelná (tavná) pojistka, kde po překročení teploty voda z okruhu výměníku vyteče dřív, než tlak naroste natolik, aby zabral přetlakový ventil, jenomže to by ti bránilo jezdit s teplotou k 90 stupňům, takže asi nenajdeš takový, aby pro tebe měl přínos.
Standardní baterka do UPSky má životnost 3 roky: dají se koupt long-life akumulátory, které by měly vydržet 10-15 let - já jsem kupoval tyto (12+ let):
https://www.battery.cz/triathlon-ll1201 ... ong-life-/
Ten ventil do sprchového koutu uvaří osobu, která se sprchuje?
Bacha na to, že se z toho při aktivací ventilu vyvalí šílenou rychlostí značné množství směsi páry a vřící (přehřáté vody), které expanduje a mění se na páru. Tlak 1.8 baru odpovídá teplotě vody 130 stupňů.
Jestli jsi někdy viděl, co se stane, když odšroubuješ víčko od chladiče v autě, kterému se přehřál motor, tak tohle může být něco podobného v ještě poněkud horším provedení - k dispozici bude víc vody a páry.
https://www.youtube.com/shorts/EUbiGjUNK1w
Tu hořčíkovou anodu bych tam asi dal. Nestojí to moc peněz a může to prodloužit životnost.
- samotíž (oběh vody gravitaqcí)
- tepelná (tavná) pojistka, kde po překročení teploty voda z okruhu výměníku vyteče dřív, než tlak naroste natolik, aby zabral přetlakový ventil, jenomže to by ti bránilo jezdit s teplotou k 90 stupňům, takže asi nenajdeš takový, aby pro tebe měl přínos.
Standardní baterka do UPSky má životnost 3 roky: dají se koupt long-life akumulátory, které by měly vydržet 10-15 let - já jsem kupoval tyto (12+ let):
https://www.battery.cz/triathlon-ll1201 ... ong-life-/
Ten ventil do sprchového koutu uvaří osobu, která se sprchuje?
Bacha na to, že se z toho při aktivací ventilu vyvalí šílenou rychlostí značné množství směsi páry a vřící (přehřáté vody), které expanduje a mění se na páru. Tlak 1.8 baru odpovídá teplotě vody 130 stupňů.
Jestli jsi někdy viděl, co se stane, když odšroubuješ víčko od chladiče v autě, kterému se přehřál motor, tak tohle může být něco podobného v ještě poněkud horším provedení - k dispozici bude víc vody a páry.
https://www.youtube.com/shorts/EUbiGjUNK1w
Tu hořčíkovou anodu bych tam asi dal. Nestojí to moc peněz a může to prodloužit životnost.
Re: Kamna, krby, kotle a jiné spotřebiče na tuhá paliva
Lenže ten ventil sa neotvorí z ničoho nič naplno.
Najprv začne kvapkať a syčať až potom začne pomaly prepúšťať vodu a paru.
To čo popisuješ, by muselo nastať pri nejakom veľkom skokovom náraste tlaku.
Najprv začne kvapkať a syčať až potom začne pomaly prepúšťať vodu a paru.
To čo popisuješ, by muselo nastať pri nejakom veľkom skokovom náraste tlaku.
Re: Kamna, krby, kotle a jiné spotřebiče na tuhá paliva
PeFi> Stálá hrozba opaření alespoň nutí rozpadlíka být pořád ve střehu a tříbí jeho připravenost. Navíc je to motivace nebýt ve sprše příliš dlouho a šetřit tak vodou.
OK, to byl vtip.
Obě osoby jsou znalé a poučené a mají přehled o aktuálním tlaku i teplotě systému. V případě, že by něco hrozilo, určitě nevlezou do sprchy. Navíc při sprchování je spotřebovávána teplá voda z bojleru, která se doplňuje teplou vodou z reaktoru (vnitřní nádrž v samotné akumulační nádrži), která je nahrazována studenou vodou z vodovodního řádu. Tj, během sprchování se teplota vody v sytému snižuje rychleji, než ji jsou krbová kamna s výměníkem schopna ohřívat. Otestováno.
Vím, že to není optimální řešení, ale jedeme v provizorním režimu, do budoucna to bude celé kompletně přebudované.
S přehřátým chladičem už nějaké zkušenosti mám, proto mám z horké vody (a páry) respekt. Podobně jako z elektřiny, rotačních strojů, hořlavin/trhavin, palných zbraní a jiných potencionálně nebezpečných věcí. Zdravý respekt a opatrnost je potřeba, ale zase není na místě zbytečná předposranost. Jak zmiňuje kolega JOBU, víme o tom, že v případě divné situace je vhodné sprchu urychleně opustit. Děti nebo nesvéprávní jedinci (případně osoby s vyšší reakční dobou) se zde nevyskytují.
O hořčíkové anodě do uzavřeného systému popřemýšlím, nějakou bezprizorní zátku bych tam asi našel. Je potřeba nějak důsledně volit umístění, nebo je to v podstatě jedno?
OK, to byl vtip.
Obě osoby jsou znalé a poučené a mají přehled o aktuálním tlaku i teplotě systému. V případě, že by něco hrozilo, určitě nevlezou do sprchy. Navíc při sprchování je spotřebovávána teplá voda z bojleru, která se doplňuje teplou vodou z reaktoru (vnitřní nádrž v samotné akumulační nádrži), která je nahrazována studenou vodou z vodovodního řádu. Tj, během sprchování se teplota vody v sytému snižuje rychleji, než ji jsou krbová kamna s výměníkem schopna ohřívat. Otestováno.
Vím, že to není optimální řešení, ale jedeme v provizorním režimu, do budoucna to bude celé kompletně přebudované.
S přehřátým chladičem už nějaké zkušenosti mám, proto mám z horké vody (a páry) respekt. Podobně jako z elektřiny, rotačních strojů, hořlavin/trhavin, palných zbraní a jiných potencionálně nebezpečných věcí. Zdravý respekt a opatrnost je potřeba, ale zase není na místě zbytečná předposranost. Jak zmiňuje kolega JOBU, víme o tom, že v případě divné situace je vhodné sprchu urychleně opustit. Děti nebo nesvéprávní jedinci (případně osoby s vyšší reakční dobou) se zde nevyskytují.
O hořčíkové anodě do uzavřeného systému popřemýšlím, nějakou bezprizorní zátku bych tam asi našel. Je potřeba nějak důsledně volit umístění, nebo je to v podstatě jedno?
-
- Příspěvky: 219
- Registrován: 25.02.2020 15:27
Re: Kamna, krby, kotle a jiné spotřebiče na tuhá paliva
Ještě bych zmínil dochlazovací smyčku. Jasně, samotíž je pořád lepší.
Re: Kamna, krby, kotle a jiné spotřebiče na tuhá paliva
U pojišťovacího ventilu bojleru pamatuji náhlé otevření ve stylu "teď a všechno naplno". Stalo se to u dědy když se spekl termostat a bojler topil pořád naplno. Strýc si tenkrát myl nohu ve vaně a výsledkem byla těžká opařenina nohy a tři měsíce trvající pracovní neschopnost.
Když jsme se nad tím zamysleli nám přišlo že pojišťovací ventil mohl být zalehlý a proto ho přetlak otevřel naráz. Zarostlý vodním šutrem být nemohl, to by se otevřel celý bojler.
Proto je třeba trubku od pojišťovacího ventilu odvést do volného prostoru kde nic nehrozí. Případně do kanálu, kde když budou běhat krysy vařené v páře nám vadit nebude.
Když jsme se nad tím zamysleli nám přišlo že pojišťovací ventil mohl být zalehlý a proto ho přetlak otevřel naráz. Zarostlý vodním šutrem být nemohl, to by se otevřel celý bojler.
Proto je třeba trubku od pojišťovacího ventilu odvést do volného prostoru kde nic nehrozí. Případně do kanálu, kde když budou běhat krysy vařené v páře nám vadit nebude.
Koukej tak, aby jsi viděl.
Re: Kamna, krby, kotle a jiné spotřebiče na tuhá paliva
Já měl na mysli hlavně situaci, kdy z jakéhokolvi důvodu vypadne oběhové čerpadlo a kamna hoří. Ve výměníku se ti začne tvořit pára a ten nárust tlaku může být docela prudký.
To, jak se bude otvírat ventil (zda postupně nebo skokově) záleží také na konstrukci ventilu.
Mělo by to být celkem jedno kde v kotli to bude.
Re: Kamna, krby, kotle a jiné spotřebiče na tuhá paliva
Při výpadku oběhového čerpadla by se měl automaticky otevřít obtokový ventil a přepnout na samotíž. Otázka je, zda by to samotížně stíhalo. Pak asi zkusím nějaký zátěžový test pod dohledem.
Přímo do kotle (resp kamen s výměníkem) anodu nedostanu, má jen vstup a výstup. Ale asi by nebyl problém umístit do akumulační nádrže.
Přímo do kotle (resp kamen s výměníkem) anodu nedostanu, má jen vstup a výstup. Ale asi by nebyl problém umístit do akumulační nádrže.
Re: Kamna, krby, kotle a jiné spotřebiče na tuhá paliva
Mám tu jeden exemplář s deseti lety provozu a teď už se bude blížit roku jedenáctému své existence. Nafotím, popíšu v patřičném vlákně (o akumulátorech).PeFi píše: ↑17.01.2024 22:19 Standardní baterka do UPSky má životnost 3 roky: dají se koupt long-life akumulátory, které by měly vydržet 10-15 let - já jsem kupoval tyto (12+ let):
https://www.battery.cz/triathlon-ll1201 ... ong-life-/
V místě kde se voda ohřívá (nějak jsem nepobral jak je z kamen řešen výměník) se začnou tvořit bubliny a začne to bubnovat. Docela rachot. Jak bubliny unikají tak odebírají teplo a zas se ochlazují. Muselo by to fakt bubnovat hodně dlouho aby ten narůst tlaku byl kór u tako obrovského "reaktoru" kritický. Zkušenosti s dřevem ohřívaným výměníkem V podstatě by stačilo přivést obyčejnou vodovodní trubku, někam odvést zase zbytek a v případě potřeby prostě otevřít a nechat promísit horkou vodu se studenou a je po problému. Ale uznávám že bez elektriky je to k ničemu. Člověk si pak nemůže jednoduše zatopit.
Re: Kamna, krby, kotle a jiné spotřebiče na tuhá paliva
Já jsem zažil, že se pobláznil několik měsíců starý plynový průtokový ohřívač - zastavil jsem vodu a plamen se nevypnul. Jako zážitek mi to docela stačilo a to jsme byl rychlý jako blesk a postupoval jsem správně:
Vodu jsem znovu hned pustil (otočil jsem kohoutkem), ale tlak během těch pár sekund narostl natolik, že s eventil zasekl a voda stejně téct nezačala, zato povolily pájené spoje v ohřívači a z ohřívače začala valit pára smíchaná s vřelou vodou. Skočil jsem po uzávěru plynu a pouze velmi lehce opařen jsem tak zabránil větším škodám.
Od té doby jsme ten krám nepoužívali, před tím jsme asi 10 let používali starší model a bylo to bez problémů. Ale díky tomu mám k podobným technickým řešením jistou nedůvěru.
Tu elektrodu jsem myslel do akumulační nádoby. Ono asi taky jde o to co chceš primárně chránit. Když bude v nádobě, bude asi víc chránit nádobu. Vyměník se asi propálí dřív, než by prokorodoval.
Vodu jsem znovu hned pustil (otočil jsem kohoutkem), ale tlak během těch pár sekund narostl natolik, že s eventil zasekl a voda stejně téct nezačala, zato povolily pájené spoje v ohřívači a z ohřívače začala valit pára smíchaná s vřelou vodou. Skočil jsem po uzávěru plynu a pouze velmi lehce opařen jsem tak zabránil větším škodám.
Od té doby jsme ten krám nepoužívali, před tím jsme asi 10 let používali starší model a bylo to bez problémů. Ale díky tomu mám k podobným technickým řešením jistou nedůvěru.
Tu elektrodu jsem myslel do akumulační nádoby. Ono asi taky jde o to co chceš primárně chránit. Když bude v nádobě, bude asi víc chránit nádobu. Vyměník se asi propálí dřív, než by prokorodoval.
Re: Kamna, krby, kotle a jiné spotřebiče na tuhá paliva
Není jednodušší dát na výstup termostatický směšovací ventil k bojleru, nestojí to moc a teplotu si lze nastavit dle potřeby. Sám ho mám taky, doporučuji.
Re: Kamna, krby, kotle a jiné spotřebiče na tuhá paliva
TomSmith> Znám, ale záměrně jsem nemontoval. Jsem rád, že mi z reaktoru teče do el. bojleru co nejteplejší voda. Pak stačí jednou za čas ohřát jen o trochu (kvůli legionele).
Re: Kamna, krby, kotle a jiné spotřebiče na tuhá paliva
A ten ventil by som odporúčal napojiť aj na vstup/výstup do kotla. Aby do kotla nešla studená voda. Nebude sa takto orosovať a korodovať (tzv. teplotná korózia).
Re: Kamna, krby, kotle a jiné spotřebiče na tuhá paliva
JOBU> Kotel (krbová kamna s výměníkem) má samozřejmě malý okruh pro eliminaci nízkoteplotní koroze, součást čerpadlové sestavy. Do nějakých 72 ˚C jede malý okruh, pak postupně začíná cirkulace topné vody z reaktoru velkým okruhem.
Re: Kamna, krby, kotle a jiné spotřebiče na tuhá paliva
Možná to není vhodné vlákno pro toto:
Ale nevím kam s tím.V Ostravě dnes začala největší tuzemská výstava zaměřená na vytápění či úspory energie:
např. https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/2468837
apod.
A. Lincoln: Kdybych měl 8 hodin na pokácení stromu, 6 bych strávil broušením sekyry.