V tom případě můžeš klidně koupit i nový aku. Tohle vlákno by mělo být o jiných možnostech než těch standardních.Dagobert píše:Mají to v každým autoservisu
Autobaterie-nouzové dobití
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Startovací booster = startovací zdroj, kterej sem spomínal výše. Typicky žlutej kufřík s kabely a často kombinován se svítilnou nebo zásufkou zapalovače nebo čímkoli.
Ten je ovšem uvnitř krmen právě nějakou olověnou (asi gelovou) baterkou, takže to bude fungovat krátce, na nějaký delší startování to není; a olověná baterka v tom má taky nějakou životnost. Jako záložní zdroj je to použitelný.
nextclick: obávám se že jiný možnosti neš standardní moc neexistují. Pokud baterka ještě dokáže párkrát protočit motor, hodně pomůže nastříkat do ssání éterovej startovací sprej, za velkýho ječení internetových teoretiků jak to to okamžitě zničí motor. Ale jestli je to řešení "standartní" nebo ne, závisí od úrovně popelnicezace tvého vozovýho parku.
Úplně nejlepší je mít telefon na někoho, kdo má dvě 95Ah v autě, dvě 180Ah v dílně, a 20m kabely
Ten je ovšem uvnitř krmen právě nějakou olověnou (asi gelovou) baterkou, takže to bude fungovat krátce, na nějaký delší startování to není; a olověná baterka v tom má taky nějakou životnost. Jako záložní zdroj je to použitelný.
nextclick: obávám se že jiný možnosti neš standardní moc neexistují. Pokud baterka ještě dokáže párkrát protočit motor, hodně pomůže nastříkat do ssání éterovej startovací sprej, za velkýho ječení internetových teoretiků jak to to okamžitě zničí motor. Ale jestli je to řešení "standartní" nebo ne, závisí od úrovně popelnicezace tvého vozovýho parku.
Úplně nejlepší je mít telefon na někoho, kdo má dvě 95Ah v autě, dvě 180Ah v dílně, a 20m kabely
Můžeš bejt osel, ale musíš si umět poradit :>
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Vida ether je dobrá volba. Motor to určitě nezničí. V některých gazíkách dokonce na to byl šuplíček na palubce. Do něj se vložila etherová kapsle, šuplík se zastrčil a startovalo se.
Čínský 50ccm 4t skůtr startuju eterem po stání delším než týden už leta a pokaždé to je ok. Je to hroznej vergl.
embéčko jsem kdysi stratoval etherem při -32°C a taky žádný problém. I když tam jsem to používal jen pro jistotu. Ono by to nastartovalo i tak. Jó to byly kdysi mrazy.
Čínský 50ccm 4t skůtr startuju eterem po stání delším než týden už leta a pokaždé to je ok. Je to hroznej vergl.
embéčko jsem kdysi stratoval etherem při -32°C a taky žádný problém. I když tam jsem to používal jen pro jistotu. Ono by to nastartovalo i tak. Jó to byly kdysi mrazy.
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Ještě nestandartní řešení co mě teď napadlo je vozit v autě malou centrálu a autonabíječku
Re: Autobaterie-nouzové dobití
To sou nápady. To už radši ten malinkej 4Ah lipol aku připojený na nějaký 1Wp FV článek
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Stalinec se startuje pomocným benzínovým motorkem, kterej de nastartovat z baterie nebo alternativně klikou. Ale do osobáčku to půjde implementovat jen těžko : )
Jinak kdysi sem uvažoval nad solárním panýlkem na střeše, na průběžné dobíjení baterek v autě. Ale paxem to přehodnotil a došel k závěru, že v létě nic dobíjet nepotřebuju (bohatě stačí altík) a v zimě dyš se svítí a topí tak vodorovnej panel a minimum denního světla mi stejně nic nedobije.
Preventivně v rámci přechodů (jarní a podzimní údržba) baterky dobiju a průběžně je sleduju, a vše funguje.
Pokud dojde k průseru a vobsadí nás zlí Rusové tak asi nebudu mít čas blbnout s kdejakými teoretickyfungujícími udělátky, automobil chci funkční, ne podmíneně použitelný.
Jinak kdysi sem uvažoval nad solárním panýlkem na střeše, na průběžné dobíjení baterek v autě. Ale paxem to přehodnotil a došel k závěru, že v létě nic dobíjet nepotřebuju (bohatě stačí altík) a v zimě dyš se svítí a topí tak vodorovnej panel a minimum denního světla mi stejně nic nedobije.
Preventivně v rámci přechodů (jarní a podzimní údržba) baterky dobiju a průběžně je sleduju, a vše funguje.
Pokud dojde k průseru a vobsadí nás zlí Rusové tak asi nebudu mít čas blbnout s kdejakými teoretickyfungujícími udělátky, automobil chci funkční, ne podmíneně použitelný.
Můžeš bejt osel, ale musíš si umět poradit :>
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Ten sprej je dobrý tip. Beru, že údržba je základ, a pak vybavení a nakonec servis po telefonu. Ale nějak jsem myslel na takové rozpadlické situace, kdy v roce 2020 objevím v hlubokém lese na útěku najdu felinu u hájenky, jejíž osazenstvo pomřelo na ptačí mor-se slabou baterkou. Obdobný scénář jako když nechá baba puštěné rádio na víkendu na chatě v lese a nechce se volat pomoc a být u kámošů za...viz údržba.
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Tak to ses bez sance. Pokud teda neni nekde kousek sad, kde by sis natrhal haldu citronu
„Je to skutečně tak, že Česká televize má určený úhel pohledu. Má ho určen na základě doporučení Evropské komise."
Michal Jankovec clen rady CT
Michal Jankovec clen rady CT
Re: Autobaterie-nouzové dobití
No, ak je k dispozicii dost velky kopec zo slusnym sklonom a dlhou drahou, mohol by sa pokusit o nastartovanie cez zaradeny 5ku. Aby neskocili rozvody nesmie motorom prilis trhnut. Najlepsie nechat auto dolu svahom pobehnut max 3 - 5 metrov a zaradit. Neskubne to tak a podari sa nastartovat aj s mrtvou baterkou. Ale take podmienky su dost zriedkave
Prežiť !!!
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Tak úplně bez šance není, teoreticky by stačilo spálit hromadu klestí či jiného dřeva a z popela si vylouhovat potaš. Z toho se pak dá vyrobit galvanický článek s pomocí 2 kovů či kovu a uhlíku (v nouzi postačí i kus dřevěného uhlí z toho ohniště co jste dělali kvůli potaši). V autobaterii je olovo a tak s uhlíkem máte zdroj elektřiny. Pokud není baterie úplně hin, tak že už nejde ani nabíjet, tak bych tím galvanickým článkem zkoušel raději tu baterii oživit než ji rozebírat kvůli olovu co je v ní, pak potřebujete sehnat nějaký jiný kov, ale vzhledem k tomu že u baterie většinou bývá auto, tak tam nějaký kus zbytečného plechu najdete vždycky.
Možná by ten potaš šel do baterie nalít místo kyseliny sýrové, ale netuším jak a jestli by to fungovalo. Teoreticky by mělo ale otázka jak dlouho a co by to s tou baterií provedlo.
Vzpomněl jsem si na tento způsob, protože jsem kdysi našel článek, kde výroba galvanického článku v podstatě z ničeho byla dobře popsána.
http://deosum.com/Articles/216-jak-vyro ... lanek.aspx
Možná by ten potaš šel do baterie nalít místo kyseliny sýrové, ale netuším jak a jestli by to fungovalo. Teoreticky by mělo ale otázka jak dlouho a co by to s tou baterií provedlo.
Vzpomněl jsem si na tento způsob, protože jsem kdysi našel článek, kde výroba galvanického článku v podstatě z ničeho byla dobře popsána.
http://deosum.com/Articles/216-jak-vyro ... lanek.aspx
Nepodezírej lidi ze špatných úmyslů, pokud to lze vysvětlit debilitou
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Tak to je perla dne, potaš jako náplň do autobaterie. Hned za pokusem startovat nebo oživovat autobaterii z primitivních galvanických článků o neznámém napětí a mizerném proudu kvůli malé ploše elektrod.
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Když už bych musel dělat nouzový článek pro dobití aku, tak už nejspíš nebude ani benzin, ani nafta a nebude proč dobíjet. Více bych pak už věřil na žabí stehýnka.
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Pokud najdu 5 let po rozpadu u hájenky uprostřed lesů felinu s vytřískanou baterkou, nikde žádný kopec na roztlačení (stejně je potřeba aspoň trošku elektriky do začátku pro Altík a nebo dokonce ŘJ)
Tak prohledám stodolu a půdu. Najdu staré jízdné kolo s dynamem a ze šuplíků v kůlně najdu ještě jedno další dynamo. Po seriovém spojení dynam. přes diodu půjčenou z rádia nebo alternátoru po dvoudením šlapání zajisté už nastartuju. Odhaduju, že za 10hodin šlapání dotluču 1,5Ah tedy po 2-3 dnech by pokud baterka bude oká nastartuju. Uf to pak budou nohy jako duby a auto už potřebovat nebudu
Jinak vybitý pb startovací aku po první zimě s teplotou pod -5°C bude nejspíš zničen zamrznutím. Nabitý pb Aku nezamrzne ani při -40°C, vybitý mrzne mám pocit už při těch -5°C.
Tak prohledám stodolu a půdu. Najdu staré jízdné kolo s dynamem a ze šuplíků v kůlně najdu ještě jedno další dynamo. Po seriovém spojení dynam. přes diodu půjčenou z rádia nebo alternátoru po dvoudením šlapání zajisté už nastartuju. Odhaduju, že za 10hodin šlapání dotluču 1,5Ah tedy po 2-3 dnech by pokud baterka bude oká nastartuju. Uf to pak budou nohy jako duby a auto už potřebovat nebudu
Jinak vybitý pb startovací aku po první zimě s teplotou pod -5°C bude nejspíš zničen zamrznutím. Nabitý pb Aku nezamrzne ani při -40°C, vybitý mrzne mám pocit už při těch -5°C.
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Co je na baterii tak složitého že vadí že bude primitivní? Jak psali přede mnou oživení na 10% kapacity baterie stačí na nastartování. Běžně se baterie dobíjejí malým fotovoltaickým panelem, ten také dává při 12V jen 0,125 A. Je jasné že by se to muselo nadimenzovat na vhodnou velikost. Jedna bílá LED dioda potřebuje na rozsvícení 3-3,5V a spotřebu má přibližně 0,02A. Pokud si tedy vytvořím 4 dostatečně velké galvanické články, kde každý dokáže rozsvítit jednu LEDku a zapojím je sériově, tak budou dávat mezi 12-15V, velikost proudu záleží jen na velikosti elektrod. Ten kelímek co byl na deosum, to rozhodně nezvládne, ale PETky s dostatečně velkými elektrodami to dají. A zapojit několik petlahví sériově či paralelně podle toho kolik dávají snad není takový problém.
Potaš bych do baterie rozhodně nelil, napsal jsem že by to teoreticky mohlo jít. Kdybych už ho tam měl nalít tak bych se spíše snažil z potaše pomocí vápna vytvořit draselný louh a ten se do baterií používá.
Potaš bych do baterie rozhodně nelil, napsal jsem že by to teoreticky mohlo jít. Kdybych už ho tam měl nalít tak bych se spíše snažil z potaše pomocí vápna vytvořit draselný louh a ten se do baterií používá.
Nepodezírej lidi ze špatných úmyslů, pokud to lze vysvětlit debilitou
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Pakliže chce někdo experimentovat s dobíjením autobaterky řadou vlastnoručně vyrobených článků z PET-lahví, proč ne, bude jich však potřeba mnoho, možná i dvacet v sérii. Ale kde na oné "hájence" sehnat potřebné suroviny? Pokud nechcete obětovat do experimentu zásoby kuchyňské soli, možná by jako použitelný elektrolyt fungoval i ve vodě rozpuštěný dřevný popel, pokud by jednou z elektrod byl hliník (mínus), který s alkáliemi reaguje. Druhou elektrodou by mohla být měď případně mosaz (plus), v nouzi i železo (nepozinkované či nepocínované), protože je oproti hliníku stále ještě kladné. Byl by to však běh na hóódně dlouhou trať. Ať tak či tak, při nabíjení malými proudy je potřeba se vždy zbavit všech tichých parazitních spotřeb, které moderní auto má a které by pokus o nabití zcela zhatily. Potíž je v tom, že by to v praxi znamenalo odpojit akumulátor od řídící jednotky (se všemi doprovodnými následky).
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Toto téma mě začíná bavit
Tak v tomto případě s feldou a hájenkou bych raději tu hájenku celou prohledal a hledal jakýkoliv zdroj energie. Mobil, svítilnu, aku nářadí, hračky, zahradní techniku se startérem. Pak z najitých baterek se pokusil autobaterku dostatečně oživit.
Než vyrábět galvanické články, nebo šlapat s dynamem na kole, tak raději půjdu někam hledat jinou baterku. Během 3 dnů se mi to musí v naší hustě zabydlené ČR bez problému podařit.
Úplně nouzovka by byla, že v každé hájence bude motorovka, sekačka nebo křoviňák na benzín s ručním startem. Tak se pokusit spáchat nějaké harakiri a altík napojit na výstup toho motoru a baterku prostě dobít.
Tak v tomto případě s feldou a hájenkou bych raději tu hájenku celou prohledal a hledal jakýkoliv zdroj energie. Mobil, svítilnu, aku nářadí, hračky, zahradní techniku se startérem. Pak z najitých baterek se pokusil autobaterku dostatečně oživit.
Než vyrábět galvanické články, nebo šlapat s dynamem na kole, tak raději půjdu někam hledat jinou baterku. Během 3 dnů se mi to musí v naší hustě zabydlené ČR bez problému podařit.
Úplně nouzovka by byla, že v každé hájence bude motorovka, sekačka nebo křoviňák na benzín s ručním startem. Tak se pokusit spáchat nějaké harakiri a altík napojit na výstup toho motoru a baterku prostě dobít.
Re: Autobaterie-nouzové dobití
IMHO ta baterka po pěti letech ve vybitém stavu , dobře po čtyřech, první rok se bude vybíjet,nextclick píše:Pokud najdu 5 let po rozpadu u hájenky uprostřed lesů felinu s vytřískanou baterkou,......
tak ta baterka bude mít na 99% rozpadlé desky a nepomůže jí ani svěcená voda ani Aláh .
Z vlastní zkušenosti, mě takhle klekla záložní baterka v garáži za jednu zimu v mrazech (tři-čtyři roky stará), jen jsem ji já vůl zapomněl na podzim dobít
Takže i kdy by byla v momentě rozpadu totální nabitá funglovka , tak po pěti letech v zapomění bude nefunkční.
Re: Autobaterie-nouzové dobití
A naopak při teplotě nad nulou se vybitý akumulátor zničí sulfatací. Skladovat vybité olovo v podstatě nejde.nextclick píše:Jinak vybitý pb startovací aku po první zimě s teplotou pod -5°C bude nejspíš zničen zamrznutím.
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Nepatrně mimo téma: nová zmrzlá baterka se nezničí, teda rozhodně né ůplně. Kolega měl problémy se startováním (shodou náhod felicie) a zakoupil novou baterku, aby po pár dnech zjistil že mu ji něco v autě vybilo do ůplnýho mrtě. Stála asi týden venku při cca -15°, zmrzlá na kost a nafouklá.
Pro ůplnost Bannerka a asi 45Ah, možná 50
Baterku jsme rozmrazili, nabili, a ještě dva roky fungovala, pak tu feldu rozsekal takže dál nevíme.
Ale řešíte to do absurdna, 5 let po (i když, zde se naše představy o "tom" zjevně rozcházejí) rozcházet automobil s ŘJ je utopie.
Gazíka nebo vejtřasku pustím z kopce nebo roztáhnu/roztlačím. Naftovou Hlítku taky.
Pro ůplnost Bannerka a asi 45Ah, možná 50
Baterku jsme rozmrazili, nabili, a ještě dva roky fungovala, pak tu feldu rozsekal takže dál nevíme.
Ale řešíte to do absurdna, 5 let po (i když, zde se naše představy o "tom" zjevně rozcházejí) rozcházet automobil s ŘJ je utopie.
Gazíka nebo vejtřasku pustím z kopce nebo roztáhnu/roztlačím. Naftovou Hlítku taky.
Můžeš bejt osel, ale musíš si umět poradit :>
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Myslim, ze sa da. Len musi byt absolutne suche, najlepsie aj odstranene - vyplavene usadeniny. Kyselina extrav sklenenej nadobe bez pristupu svetla. V PA dobe je ale mozny problem s ozivenimJenda píše:Skladovat vybité olovo v podstatě nejde.
Prežiť !!!