Stránka 52 z 112

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Napsal: 15.02.2019 9:47
od Hohepa
1kg uhlí = 1kWh elektrické energie
Klasické uhelné elektrárny nedosahují ani 40 % účinnosti. Výroba 1 kWh (což je energie například pro cca půl hodiny chodu elektrického bojleru) v uhelné elektrárně obnáší práci 4 kg páry a spotřebu 1 kg uhlí a 240 litrů chladicí vody
http://www.envic.cz/energie-prakticka-p ... stredi.htm

Uzivatelské Jméno píše:(100kW auto x 1 hodina) zběžně odhaduju někde mezi 100-200kg uhlí. Zdrojovat to nebudu

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Napsal: 15.02.2019 10:15
od Bill Masen
Uzivatelské Jméno píše:(100kW auto x 1 hodina) zběžně odhaduju někde mezi 100-200kg uhlí. Zdrojovat to nebudu
Tuna uhlí stojí kolem 5000,-, to mi nějak ekonomicky nedává smysl.

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Napsal: 15.02.2019 12:21
od Hohepa
to je 500,- za metrák , tedy i jednu kWh :o
Je evidentní, že elektrárny mají na uhlí jiné ceny tedy cca 1% té tržní .
Jinak řečeno, celej ten řetěz překupníků má navýšení ceny pro ovčana o 9900 %.
Tomu se říká vejvar :devil

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Napsal: 15.02.2019 13:47
od euaqa
Boha jeho to jsou zase výpočty.. Elektromobil o výkonu 100 kW má tento výkon jen špičkově při akceleraci, po dobu několika (desítek) sekund. Nebo při rychlosti 250 km/h (spotřeba roste s rychlostí exponenciálně).. Při normální rychlosti je příkon 10 - 15 kW. Takže za hodinu 10 - 15 kWh. Většina lidí jezdí běžně za den (do práce, nákup) dejme tomu do 50 km. Takže v tomto případě auto sežere 5 - 8 kWh za den. Z energetického černého uhlí se vyrobí odhadem 2 kW/kg elektřiny. Tepelných je tam 6 kW/kg.
Jen pro porovnání Benzín má výhřevnost cca 13 kW/kg, mechanickou energii po prolítnutí motorem při účinnosti 30% 3.9 kW/kg. To je cca 3 kW/l. Podle vašich výpočtů by osobák se 100 kW motorem žral 33 litrů benzínu na hodinu. A to (v naftě která má trochu větší litrovou výhřevnost díky hustotě) nežere ani naložený kamion s celkovou hmotností 40+ tun! :shock:

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Napsal: 15.02.2019 14:55
od Hohepa
euaqa píše:Z energetického černého uhlí se vyrobí odhadem 2 kW/kg elektřiny.
Zdroj ?
Já jsem našel jen to co jsem dával výše 1kW/kg .

Také zkusím počítat.
Přebírám fakt že jsme schopni vyrobit max. 87 000 000 000 kWh ročně .
https://www.cez.cz/cs/pro-media/tiskove ... /6508.html
Loňská celoroční spotřeba byla ale "jen" 61 877 000 000 kWh
https://www.cez.cz/cs/pro-media/cisla-a ... -v-cr.html
To znamená rezerva maximálně 25 123 000 000 kWh ročně pro elektromobily .
děleno 365 dny a 5 kWh na den to dává 13 766 027 elektromobilů, které by naše elektrárny ještě uživily.

Mám C3 udávaný maximální výkon 40 kW
moje spotřeba 8 l/100km = 24 kWh/100 km (cca 3 kW/l)
dojíždím denně za prací 20 km ( deset tam a deset zpátky, dvakrát dvacet minut )
To je teoretická spotřeba elektromobilu 4,8 kWh denně a průměrný výkon motoru je 7,2 kW ? :angel

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Napsal: 15.02.2019 15:02
od Hohepa
http://www.auto.cz/cesi-rocne-ujedou-de ... etru-77823
No koukám že v průměru najezdí Češi cca 40 km tedy dvojnásobek .
ale i tak to je pořád 6,8 miliónu elektroaut poháněných z elektráren tedy asi 1,5 milionu aut rezerva

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Napsal: 15.02.2019 22:30
od Jenda
euaqa píše:spotřeba roste s rychlostí exponenciálně
Fakt? A já vždycky myslel že kvadraticky (odpor vzduchu).

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Napsal: 15.02.2019 23:47
od Patrol
Nemyslím si, že by se elektroauta prosadila až tak, že by způsobila blackout. Spalovací motory už umíme vyrábět s obrovskou účinností. Stačilo by omezit lobby ropných společností a uvolnit patenty na zpracování plastů. Rázem by z "fuj plastů" byl mimořádně dobře recyklovatelný produkt, který je lepší surovinou, než surová ropa. Už se tyto informace dostávají na veřejný net, takže bych očekával, že brzi s tím vyrukují i ekologičtí aktivisté jako s horkou novinkou.
Pokud si zadáte do vyhledávače "palivo z plastů", tak na vás vypadne hromada odkazů, kde se k tomuto nápadu už asi deset let každý rok někdo hlásí, jako k vlastnímu vynálezu. Až letos jsem zaznamenal několik s úspěchem realizovaných projektů.
např.: https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranic ... anicni_rny

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Napsal: 19.02.2019 9:53
od krvfx
Pokud počítám spalné teplo 26 Mj/kg a účinnost tepelné elektrárny ideálních 40 %, tak 1 kg uhlí je cca 2.8 kWh - to je na výstupu generátoru. Pokud to vezmu na vytápění, tak s uvažováním ztrát v kotli dostanu zhruba 5 kWh tepla. 1 kg pytlovaného černého uhlí stojí s dopravou a eko daní zhruba 7 Kč. 100 kWh do auta je tedy nějakých 35 kg uhlí (černého).

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Napsal: 28.02.2019 16:52
od Uzivatelské Jméno
Letmo: 1kg čer. úhlí = 16MJ, 1kW=3,6MJ tj. 1kg uhlý je 4,44kW.
účinnost těžby 0,98(optimistický třeba - uhlí nepadá z nebe); účinnost kotle 0,8; účinnost parní turbíny 0,4; účinnost generátoru 0,95; první trafo 0,95; druhý trafo 0,9; 100m desítky vedení zatížený 10A 0,96; usměrnění/nabijení/střídač 0,95(optimistický třeba); motor 0,85 a z 1kg uhlí je 0,88kW na motoru tj asi 1,14kg na 1kW. Ignoroval jsem dálkový vedení a fakt že elektromotor v nejlepším případě bude brát 15% In při chodu naprázdno, že s nižší zátěží jeho účinnost klesá a že 5kW je možná tak pohon míchačky.
Celkově jsem ale chtěl říct že energetika pod vedením EU slavně kráčí do prdele a s elektromobilitou si ještě popoběhnem.
Dvacet let se cpou prachy do větráků a fotovoltaiky i když je od začátku jasný že to nebude fungovat. A mezitím kolem roku 2022 hrozí odstavení 40% výkonu uhelek a roku 2035 končí dukovany tj 50% výkonu jádra.A tenhle problém je kontinentální takže ještě hrozí že nás vykoupí bohatší ekonomiky. I kdyby se dnes už pět let stavěla uplně nová jaderka stejně to neodvrátí hrozící regulaci u spotřebitele at už cenovou, půlením jističů nebo vypínáním při špičkách.

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Napsal: 01.03.2019 11:27
od Měsíčkář
Máte tam hromadu chyb, jak u podhodnocené výhřevnosti, tak u účinností. Účinnosti v energetice jsou trochu lepší než v menších zařízeních. kotel 0,9, turbína nemá 0,4 ale 0,85 - 0,95 generátor se blíží účinností 0,99 to samé trafa, také nemají 0,9 - 0,95 ale 0,99. Je lepší si najít účinnost uhelné elektrárny jako celku a necucat si data z prstu. Jen podhodnocením účinnosti turbíny jste snížil účinnost celku o více než 50%.
Dále BLDC motor při chodu naprázdno rozhodně nežere 15% In, co by se s tou energií asi dělo?

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Napsal: 01.03.2019 14:40
od krvfx
Turbína nemá 0,4, ale uhelná elektrárna jako celek ano.

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Napsal: 01.03.2019 18:15
od Uzivatelské Jméno
Siemens se dnes roku 2019 chlubí hitec PARNÍ turbínou s rekordní účiností 61,5% (v kombinovanym cyklu) a 45% konvenčně. U nás používaný turbíny se v lepšim případě motaj kolem 35%. Pro fluidní kotel jsem našel 81,4%. V účinnosti těžby a úpravy uhlí mám hóódně velkej optimismus kterej určitě smázne rozdíly mezi strojema co pamatujou brežněva a state of art mašinama současnosti(který díky honbě za uhlíkem nemáme). BLDC motor naprázdno? (i když jsem počítal s ac motorem) tak jen tak z hlavy ztráty na statoru: odpor a indukční reaktance z reakce kotvy, rozptylovej magnetickej tok, vzduchová mezera, odpor a indukční reaktance rotoru a to samý ještě dvakrát na brushlessu kotvy a statoru samozřejmě se vzduchovou mezerou a usměrnovačem.

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Napsal: 01.03.2019 18:19
od Fabulous
OT zadání vlákna.

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Napsal: 08.03.2019 7:14
od dracekvo
Tma a chaos v dopravě. Venezuela zažila masivní výpadek elektřiny

Výpadek elektřiny postihl ve čtvrtek rozsáhlé oblasti ve Venezuele a způsobil totální chaos v dopravě, píše agentura DPA. Téměř celá země se ocitla ve tmě. V hlavním městě Caracasu vypukl dopravní chaos, zastavil se provoz metra a vypnuly semafory.
https://www.novinky.cz/zahranicni/ameri ... triny.html

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Napsal: 19.03.2019 7:08
od Lyster
Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi ... tomoto_fdv

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Napsal: 19.03.2019 8:39
od dracekvo
Kdyby lidi co o tom rozhodují měli technické myšlení a používali mozek, tak by síť s elektromobilama byla nejstabilnější sítí na světě, protože by nasazením inteligentních nabíječek šlo regulovat zatížení sítě tak, aby bylo vždy na nejlepší míře účinnosti.
Jenže to by se musel někdo namáhat zapojit mozek. Nařídit standard domácího nabíjení a datovou komunikaci, kterou by distributor řídil vzdáleně. Např. není slunce, tak se auto nabíjí minimálním proudem. Vyjde slunce, tak auto začne nabíjet více. Solární elektřina bude spotřebovávána lokálně a nebude nutné řešit přetoky.
Naopak z neznámého důvodu stoupne lokálně zatížení. Distributor využije auto na pokrytí špičky. Tuto službu pak zákazníkovy vyfakturuje drobným odečtem z ceny při fakturaci dodané elektřiny. (protože korekce sítě bateriemi je výdělečnej bussines jak svině https://technika.denikplus.cz/elektroni ... olaru.html )

Jenže když se podíváme na dnešní situaci. Není tu ani náznak nějakého standardu inteligentního řízení zatížení sítě (tupé HDO je tu už několik desítek let). Každej výrobce automobilu si hraje na svém písečku a kromě rozhodnutí, že v EU bude nabíjecí standard CCS žádný pokrok.
ERU a ČEZ akorát hází byrokratické klacky pod nohy malým výrobcům elektřiny a nikdo s tím nic nedělá.

Elektřiny máme nadbitek a pokryla by nabíjení nekolika desítek tisíc aut. Někdo to spočítal, ale už se mi to nechce hledat.

Dále se nabízí otázka, jestli má cenu silovou elektřinu distribuovat pomocí střídavého produ. DC proud s příchodem nových moderních DC-DC měničů bude možná účinnější a nebude nutné budovat megatransformátory.

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Napsal: 19.03.2019 9:47
od Ray
No on to hezky vystihuje hned ten třetí odstavec.
Byl stanoven jasný cíl: Ukončení používání uhlí nejpozději do roku 2038. Přičemž to pro mnohé stále ještě není dost brzy. Otázku, jak to nyní co nejlépe zvládnout, si v současnosti kladou experti na elektrickou síť, z nichž v komisi nezasedal ani jeden.


... jasný cíl ... ale chápu, kdyby tam žvanilové měli i ty experty na el. síť, tak by jim ten jasný cíl asi trošku potemněl a zákusek by po schůzi tak nechutnal.

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Napsal: 28.03.2019 13:20
od kregan
Diplomka VÚT
Studie blackoutu s ohledem na JE Dukovany
https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace ... e_id=68564

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Napsal: 05.04.2019 10:21
od RobertK