BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Technika, taktika, ale i vybavení domu a bytu.
Odpovědět
Hohepa
VIP
Příspěvky: 3465
Registrován: 22.07.2013 22:16
Bydliště: Praha

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Příspěvek od Hohepa »

1kg uhlí = 1kWh elektrické energie
Klasické uhelné elektrárny nedosahují ani 40 % účinnosti. Výroba 1 kWh (což je energie například pro cca půl hodiny chodu elektrického bojleru) v uhelné elektrárně obnáší práci 4 kg páry a spotřebu 1 kg uhlí a 240 litrů chladicí vody
http://www.envic.cz/energie-prakticka-p ... stredi.htm

Uzivatelské Jméno píše:(100kW auto x 1 hodina) zběžně odhaduju někde mezi 100-200kg uhlí. Zdrojovat to nebudu
Uživatelský avatar
Bill Masen
Editor
Příspěvky: 3752
Registrován: 08.02.2015 16:49

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Příspěvek od Bill Masen »

Uzivatelské Jméno píše:(100kW auto x 1 hodina) zběžně odhaduju někde mezi 100-200kg uhlí. Zdrojovat to nebudu
Tuna uhlí stojí kolem 5000,-, to mi nějak ekonomicky nedává smysl.
Hohepa
VIP
Příspěvky: 3465
Registrován: 22.07.2013 22:16
Bydliště: Praha

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Příspěvek od Hohepa »

to je 500,- za metrák , tedy i jednu kWh :o
Je evidentní, že elektrárny mají na uhlí jiné ceny tedy cca 1% té tržní .
Jinak řečeno, celej ten řetěz překupníků má navýšení ceny pro ovčana o 9900 %.
Tomu se říká vejvar :devil
euaqa
Příspěvky: 59
Registrován: 14.03.2016 18:34

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Příspěvek od euaqa »

Boha jeho to jsou zase výpočty.. Elektromobil o výkonu 100 kW má tento výkon jen špičkově při akceleraci, po dobu několika (desítek) sekund. Nebo při rychlosti 250 km/h (spotřeba roste s rychlostí exponenciálně).. Při normální rychlosti je příkon 10 - 15 kW. Takže za hodinu 10 - 15 kWh. Většina lidí jezdí běžně za den (do práce, nákup) dejme tomu do 50 km. Takže v tomto případě auto sežere 5 - 8 kWh za den. Z energetického černého uhlí se vyrobí odhadem 2 kW/kg elektřiny. Tepelných je tam 6 kW/kg.
Jen pro porovnání Benzín má výhřevnost cca 13 kW/kg, mechanickou energii po prolítnutí motorem při účinnosti 30% 3.9 kW/kg. To je cca 3 kW/l. Podle vašich výpočtů by osobák se 100 kW motorem žral 33 litrů benzínu na hodinu. A to (v naftě která má trochu větší litrovou výhřevnost díky hustotě) nežere ani naložený kamion s celkovou hmotností 40+ tun! :shock:
Hohepa
VIP
Příspěvky: 3465
Registrován: 22.07.2013 22:16
Bydliště: Praha

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Příspěvek od Hohepa »

euaqa píše:Z energetického černého uhlí se vyrobí odhadem 2 kW/kg elektřiny.
Zdroj ?
Já jsem našel jen to co jsem dával výše 1kW/kg .

Také zkusím počítat.
Přebírám fakt že jsme schopni vyrobit max. 87 000 000 000 kWh ročně .
https://www.cez.cz/cs/pro-media/tiskove ... /6508.html
Loňská celoroční spotřeba byla ale "jen" 61 877 000 000 kWh
https://www.cez.cz/cs/pro-media/cisla-a ... -v-cr.html
To znamená rezerva maximálně 25 123 000 000 kWh ročně pro elektromobily .
děleno 365 dny a 5 kWh na den to dává 13 766 027 elektromobilů, které by naše elektrárny ještě uživily.

Mám C3 udávaný maximální výkon 40 kW
moje spotřeba 8 l/100km = 24 kWh/100 km (cca 3 kW/l)
dojíždím denně za prací 20 km ( deset tam a deset zpátky, dvakrát dvacet minut )
To je teoretická spotřeba elektromobilu 4,8 kWh denně a průměrný výkon motoru je 7,2 kW ? :angel
Hohepa
VIP
Příspěvky: 3465
Registrován: 22.07.2013 22:16
Bydliště: Praha

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Příspěvek od Hohepa »

http://www.auto.cz/cesi-rocne-ujedou-de ... etru-77823
No koukám že v průměru najezdí Češi cca 40 km tedy dvojnásobek .
ale i tak to je pořád 6,8 miliónu elektroaut poháněných z elektráren tedy asi 1,5 milionu aut rezerva
Jenda
Příspěvky: 288
Registrován: 24.12.2013 9:46
Bydliště: JO70FB
Kontaktovat uživatele:

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Příspěvek od Jenda »

euaqa píše:spotřeba roste s rychlostí exponenciálně
Fakt? A já vždycky myslel že kvadraticky (odpor vzduchu).
Uživatelský avatar
Patrol
Příspěvky: 1169
Registrován: 24.08.2015 14:38

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Příspěvek od Patrol »

Nemyslím si, že by se elektroauta prosadila až tak, že by způsobila blackout. Spalovací motory už umíme vyrábět s obrovskou účinností. Stačilo by omezit lobby ropných společností a uvolnit patenty na zpracování plastů. Rázem by z "fuj plastů" byl mimořádně dobře recyklovatelný produkt, který je lepší surovinou, než surová ropa. Už se tyto informace dostávají na veřejný net, takže bych očekával, že brzi s tím vyrukují i ekologičtí aktivisté jako s horkou novinkou.
Pokud si zadáte do vyhledávače "palivo z plastů", tak na vás vypadne hromada odkazů, kde se k tomuto nápadu už asi deset let každý rok někdo hlásí, jako k vlastnímu vynálezu. Až letos jsem zaznamenal několik s úspěchem realizovaných projektů.
např.: https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranic ... anicni_rny
Jen mrtvé ryby plavou s proudem.
krvfx
VIP
Příspěvky: 1617
Registrován: 15.08.2013 9:25
Pohlaví: muž

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Příspěvek od krvfx »

Pokud počítám spalné teplo 26 Mj/kg a účinnost tepelné elektrárny ideálních 40 %, tak 1 kg uhlí je cca 2.8 kWh - to je na výstupu generátoru. Pokud to vezmu na vytápění, tak s uvažováním ztrát v kotli dostanu zhruba 5 kWh tepla. 1 kg pytlovaného černého uhlí stojí s dopravou a eko daní zhruba 7 Kč. 100 kWh do auta je tedy nějakých 35 kg uhlí (černého).
Uzivatelské Jméno
Příspěvky: 292
Registrován: 01.07.2018 14:26
Pohlaví: muž

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Příspěvek od Uzivatelské Jméno »

Letmo: 1kg čer. úhlí = 16MJ, 1kW=3,6MJ tj. 1kg uhlý je 4,44kW.
účinnost těžby 0,98(optimistický třeba - uhlí nepadá z nebe); účinnost kotle 0,8; účinnost parní turbíny 0,4; účinnost generátoru 0,95; první trafo 0,95; druhý trafo 0,9; 100m desítky vedení zatížený 10A 0,96; usměrnění/nabijení/střídač 0,95(optimistický třeba); motor 0,85 a z 1kg uhlí je 0,88kW na motoru tj asi 1,14kg na 1kW. Ignoroval jsem dálkový vedení a fakt že elektromotor v nejlepším případě bude brát 15% In při chodu naprázdno, že s nižší zátěží jeho účinnost klesá a že 5kW je možná tak pohon míchačky.
Celkově jsem ale chtěl říct že energetika pod vedením EU slavně kráčí do prdele a s elektromobilitou si ještě popoběhnem.
Dvacet let se cpou prachy do větráků a fotovoltaiky i když je od začátku jasný že to nebude fungovat. A mezitím kolem roku 2022 hrozí odstavení 40% výkonu uhelek a roku 2035 končí dukovany tj 50% výkonu jádra.A tenhle problém je kontinentální takže ještě hrozí že nás vykoupí bohatší ekonomiky. I kdyby se dnes už pět let stavěla uplně nová jaderka stejně to neodvrátí hrozící regulaci u spotřebitele at už cenovou, půlením jističů nebo vypínáním při špičkách.
Měsíčkář
Příspěvky: 11
Registrován: 11.09.2015 10:21
Pohlaví: muž

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Příspěvek od Měsíčkář »

Máte tam hromadu chyb, jak u podhodnocené výhřevnosti, tak u účinností. Účinnosti v energetice jsou trochu lepší než v menších zařízeních. kotel 0,9, turbína nemá 0,4 ale 0,85 - 0,95 generátor se blíží účinností 0,99 to samé trafa, také nemají 0,9 - 0,95 ale 0,99. Je lepší si najít účinnost uhelné elektrárny jako celku a necucat si data z prstu. Jen podhodnocením účinnosti turbíny jste snížil účinnost celku o více než 50%.
Dále BLDC motor při chodu naprázdno rozhodně nežere 15% In, co by se s tou energií asi dělo?
krvfx
VIP
Příspěvky: 1617
Registrován: 15.08.2013 9:25
Pohlaví: muž

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Příspěvek od krvfx »

Turbína nemá 0,4, ale uhelná elektrárna jako celek ano.
Uzivatelské Jméno
Příspěvky: 292
Registrován: 01.07.2018 14:26
Pohlaví: muž

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Příspěvek od Uzivatelské Jméno »

Siemens se dnes roku 2019 chlubí hitec PARNÍ turbínou s rekordní účiností 61,5% (v kombinovanym cyklu) a 45% konvenčně. U nás používaný turbíny se v lepšim případě motaj kolem 35%. Pro fluidní kotel jsem našel 81,4%. V účinnosti těžby a úpravy uhlí mám hóódně velkej optimismus kterej určitě smázne rozdíly mezi strojema co pamatujou brežněva a state of art mašinama současnosti(který díky honbě za uhlíkem nemáme). BLDC motor naprázdno? (i když jsem počítal s ac motorem) tak jen tak z hlavy ztráty na statoru: odpor a indukční reaktance z reakce kotvy, rozptylovej magnetickej tok, vzduchová mezera, odpor a indukční reaktance rotoru a to samý ještě dvakrát na brushlessu kotvy a statoru samozřejmě se vzduchovou mezerou a usměrnovačem.
Uživatelský avatar
Fabulous
Administrátor
Příspěvky: 8782
Registrován: 17.09.2011 21:33
Pohlaví: nevím, skryto ve špeku
Bydliště: Praha a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Příspěvek od Fabulous »

OT zadání vlákna.
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Příspěvek od dracekvo »

Tma a chaos v dopravě. Venezuela zažila masivní výpadek elektřiny

Výpadek elektřiny postihl ve čtvrtek rozsáhlé oblasti ve Venezuele a způsobil totální chaos v dopravě, píše agentura DPA. Téměř celá země se ocitla ve tmě. V hlavním městě Caracasu vypukl dopravní chaos, zastavil se provoz metra a vypnuly semafory.
https://www.novinky.cz/zahranicni/ameri ... triny.html
Uživatelský avatar
Lyster
VIP
Příspěvky: 4240
Registrován: 22.03.2014 23:01
Pohlaví: muž
Bydliště: Litoměřicko

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Příspěvek od Lyster »

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi ... tomoto_fdv
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Příspěvek od dracekvo »

Kdyby lidi co o tom rozhodují měli technické myšlení a používali mozek, tak by síť s elektromobilama byla nejstabilnější sítí na světě, protože by nasazením inteligentních nabíječek šlo regulovat zatížení sítě tak, aby bylo vždy na nejlepší míře účinnosti.
Jenže to by se musel někdo namáhat zapojit mozek. Nařídit standard domácího nabíjení a datovou komunikaci, kterou by distributor řídil vzdáleně. Např. není slunce, tak se auto nabíjí minimálním proudem. Vyjde slunce, tak auto začne nabíjet více. Solární elektřina bude spotřebovávána lokálně a nebude nutné řešit přetoky.
Naopak z neznámého důvodu stoupne lokálně zatížení. Distributor využije auto na pokrytí špičky. Tuto službu pak zákazníkovy vyfakturuje drobným odečtem z ceny při fakturaci dodané elektřiny. (protože korekce sítě bateriemi je výdělečnej bussines jak svině https://technika.denikplus.cz/elektroni ... olaru.html )

Jenže když se podíváme na dnešní situaci. Není tu ani náznak nějakého standardu inteligentního řízení zatížení sítě (tupé HDO je tu už několik desítek let). Každej výrobce automobilu si hraje na svém písečku a kromě rozhodnutí, že v EU bude nabíjecí standard CCS žádný pokrok.
ERU a ČEZ akorát hází byrokratické klacky pod nohy malým výrobcům elektřiny a nikdo s tím nic nedělá.

Elektřiny máme nadbitek a pokryla by nabíjení nekolika desítek tisíc aut. Někdo to spočítal, ale už se mi to nechce hledat.

Dále se nabízí otázka, jestli má cenu silovou elektřinu distribuovat pomocí střídavého produ. DC proud s příchodem nových moderních DC-DC měničů bude možná účinnější a nebude nutné budovat megatransformátory.
Uživatelský avatar
Ray
Příspěvky: 714
Registrován: 04.02.2018 7:46

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Příspěvek od Ray »

No on to hezky vystihuje hned ten třetí odstavec.
Byl stanoven jasný cíl: Ukončení používání uhlí nejpozději do roku 2038. Přičemž to pro mnohé stále ještě není dost brzy. Otázku, jak to nyní co nejlépe zvládnout, si v současnosti kladou experti na elektrickou síť, z nichž v komisi nezasedal ani jeden.


... jasný cíl ... ale chápu, kdyby tam žvanilové měli i ty experty na el. síť, tak by jim ten jasný cíl asi trošku potemněl a zákusek by po schůzi tak nechutnal.
"Je lepší mluvit s chytrým člověkem o něčem hloupém než s hlupákem o něčem chytrém" - Jan Werich
Uživatelský avatar
kregan
VIP
Příspěvky: 2206
Registrován: 28.11.2013 8:43

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Příspěvek od kregan »

Diplomka VÚT
Studie blackoutu s ohledem na JE Dukovany
https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace ... e_id=68564
Čím víc víš, tím míň neseš.
RobertK
Příspěvky: 360
Registrován: 02.06.2016 13:19
Pohlaví: muž

Re: BLACKOUT! - tak a teď nejde proud.

Příspěvek od RobertK »

Robert
-----------------------------------------------------------
Očekávám to nejlepší ale připravuji se na nejhorší.
Odpovědět