Záběh motoru.

Transport suchou i mokrou nohou, jakožto i vzduchem.
Odpovědět
drigon
VIP
Příspěvky: 2997
Registrován: 28.11.2012 23:44

Záběh motoru.

Příspěvek od drigon »

Kolega z práce má objednané nové auto a s kolegy jsme se dohadovali o tom jestli je u nového motoru nutný záběh. Část lidí tvrdí že ano, další že technologie pokročila natolik, že žádný záběh není nutný. Sám osobně jsem toho názoru, že by se s novým autem ze začátku mělo jezdit opatrněji a až po najetí nějakého počtu kilometrů je možno motor zatěžovat naplno. Tak mne napadají následující otázky: Je v dnešní době záběh stejně nutný (potřebný) jako v minulosti? Je vhodné dělat menší formu záběhu po větší opravě motoru? Čeho je vhodné se při záběhu držet?
Zároveň je možné téma záběhu vztáhnout i na jinou motorovou techniku. Děkuji za odpovědi. S pozdravem M.
Uživatelský avatar
gravedigger
Příspěvky: 449
Registrován: 22.01.2011 20:40

Re: Záběh motoru.

Příspěvek od gravedigger »

A co si představuješ po pojmem záběh? Že budeš jezdit do určité rychlosti a otáček?

Doba je jinde. Asi tak o 30 let.

Pokud si koupíš něco většího s litrovým motorem, tříhrnek, tak ti stejně vydrží tak 150 tisíc
Uživatelský avatar
Desouza
Příspěvky: 813
Registrován: 02.08.2012 19:07
Pohlaví: muž
Bydliště: Za koncem světa

Re: Záběh motoru.

Příspěvek od Desouza »

Nevím o jaký motor jde ,ale pokud vím tak motory se dnes prodávají již zaběhnuté ...

nic méně ;)

Desatero pro správné zajetí nového motoru :

Nenechávejte běžet studený motor déle než tři minuty na volnoběh, ale ohřejte jej na provozní teplotu klidnou jízdou!
Během prvních 1000 km nevytáčejte benzinový motor nad 3500 ot./min, diesel na více než 2500 ot./min!
S nízkými otáčkami to nepřehánějte a udržujte motor ve středním pásmu. Podtáčení mu škodí nejen v záběhu, ale i po zajetí.

Po ujetí cca 1000 km vyměňte olej včetně filtru! Při nájezdu od 1000 do 2000 km postupně a v kratších intervalech zvyšujte otáčky a zatížení!
Nejezděte ustálenou rychlostí, ale tempo střídejte, aby se komponenty zaběhly v nejrůznějších rychlostech a při různém teplotním zatížení!

V průběhu zajíždění brzděte a akcelerujte plynule, vyvarujte se razantních změn!
V případě přeplňovaného agregátu nechte motor po větší zátěži před zhasnutím pár vteřin vydýchat na volnoběh! To platí i po zajetí.

Prvních 2000 km netahejte za autem přívěs!
Po zajetí, tedy cca od 2000 km, využívejte celý rozsah provozních otáček. Nebojte se motor občas pořádně prohnat, aby se stačil průběžně vypalovat od usazenin.

kecy k tomu :

http://www.auto.cz/zajizdeni-noveho-vozu-poradime-80385
MrPorter
Příspěvky: 508
Registrován: 18.10.2012 13:50
Pohlaví: muž

Re: Záběh motoru.

Příspěvek od MrPorter »

Desouza píše:Nevím o jaký motor jde ,ale pokud vím tak motory se dnes prodávají již zaběhnuté ...
To pochybuju, možná tak nějaký speciály typu Nissan GTR, ale ty normální auta, co automobilky chrlí jedno za druhým, u těch se s něčím takovým s**t nebudou. A že je kvalita o tolik jinde bych taky nespolíhal.
S tou výměnou oleje - já jsem měl u svýho benzinu s turbem psaný, že první výměna po 5000 km, trochu jsem měl nutkání vyměnit to po ukončení záběhu (cca 1500 km), ale nechal jsem to být - předpokládám, že výrobce ví proč to tam píše, a počítá s tím, že součástí toho záběhu i do těch pěti tisíc jsou i všechny ty kovové částečky v oleji. Takže tím, že to vyměním dřív, bych paradoxně mohl ten záběh prodloužit.
viktor
Příspěvky: 3326
Registrován: 14.03.2012 12:09

Re: Záběh motoru.

Příspěvek od viktor »

vsechny strojni soucasti ktere se po sobe nejak pohybuji potrebu jisty zabeh. Mimochodem i BREN se zabiha a to primo ve fabrice.
Zabeh motoru neni tak brutalni a citlivy jako driv, ale je. Pokud proste sednes do noveho auta a vosolis to co to da z Praglu do Brna a zpet tak to s nejvyssi pravdepodobnosti prezije, ale nebude to ono a poznas to. Nejhorsi je dalnice na prvnich 100km a radeji 1000km pak to uz celkem jde. Je to znat i na spotrebe. Prvni km to proste zere nejvic, pak si motor a vse ostatni uz trosku sedne a take spotreba jde dolu.
Nejhorsi jsou konstatni otacky a velke zatizeni. Mesto, okresky, supr, caste razeni, zmeny provozniho rezimu. Nepretezovat. Vytocit do otacek kratkodobe lze.
toz asi tak
viktor
ps vetsina dnesnich aut a moto zacne poradne jezdit tak po 30 tis km. Vse jde lehce, ale bez zebytecnych vuli. proste uz je to ono.
Uživatelský avatar
Josef
Rozpadlík
Příspěvky: 1727
Registrován: 10.03.2011 7:20

Re: Záběh motoru.

Příspěvek od Josef »

Většina výrobců motory zabíhá před zamontováním do dopravního prostředku. Totéž se dělá i s motory po generální opravě. Provádí se to tzv. na brzdě, což je kóje se vším potřebným vybavením, aby se dal holý motor nastartovat, krmit palivem i chladit. Motor při tom pohání brzdu (většinou elektrodynamickou) a ta ho postupně zatěžuje při různých otáčkových režimech. Režimy jsou předem naprogramovány, takže to běží samočinně bez přítomnosti obsluhy. Obsluha mezitím usazuje další motor do jiné kóje. Před záběhem se změří komprese jednotlivých válců a odvzdušní palivový systém. Při záběhu se snímají parametry motoru - otáčky a kroutící moment (z toho vyplývá výkon), oteplení vody, teplota výfukových plynů, složení emisí a spotřeba paliva. Při nestandardních projevech je obsluha upozorněna (ale někdy toho už moc nestihne udělat). Po skončení tohoto malého záběhu se vždy vyměnil olej.

Za mých mladých let se třeba dieselův motor zabíhal 4 hodiny. Na to, abyste pak mohli auto ždímat úplně na krev to byl sice záběh neúplný, ale při troše ohleduplnosti to už umožňovalo bez obav normální silniční provoz i s nákladem. Stačilo to na to, aby si hlavní díly alespoň trochu sedly, montér mohl ještě doutáhnout hlavu nebo jiné části a také se většinou stihly projevit skryté vady (nebylo vyjímkou, že se motor na brzdě zadřel , praskla klika nebo ojnice prorazila díru v bloku). Takový záběh na brzdě (časově prodloužený) je nutný zejména u strojů, kde nelze motor provozovat tak říkajíc jen na půl plynu. Typickým strojem je třeba kombajn. Když ho koupíte, půl roku stojí a pak přijdou žně. Ráno nastartujete, dáte plný plyn (protože mlátička musí mít potřebné otáčky) a celý den od rána do večera musí motor makat a vydržet to.

Každopádně u nového výrobku i přes to, že je zaběhnutý z výroby, doporučuji na záběh pamatovat a zezačátku ho nepřetěžovat. A pokud to jde, ani netočit do nejvyšších otáček. Platí to nejen pro auta, rozumně by se měl člověk chovat i k nové motorové pile nebo třeba k sekačce na trávu nebo elektrocentrále. Zaběhnout si ji při nižší zátěži a včas pamatovat na první výměnu oleje (vyplaví se obroušené částice kovu).

Motor je stroj - sám se neopraví a sama od sebe se na něm žádná bolístka nezahojí ani časem neuleží. Když mu provedete něco špatného (ať už vědomě či nevědomě), bude si to jeho materiál vždycky pamatovat.
Wolf
VIP
Příspěvky: 146
Registrován: 06.11.2013 12:27
Pohlaví: muž
Bydliště: Brno

Re: Záběh motoru.

Příspěvek od Wolf »

Myslím, že v případě PA budou všechny dostupné samohyby už zaběhnuté (případně nenávratně zaběhnuté blbě) a nemá moc smysl to řešit :).
Leda, že by mě rozpad zastihl někde v Ml. Boleslavi, Kvasinách nebo v Nošovicích ;)
paja
Příspěvky: 191
Registrován: 30.03.2014 19:27
Pohlaví: muž

Re: Záběh motoru.

Příspěvek od paja »

Josef píše:Většina výrobců motory zabíhá před zamontováním do dopravního prostředku.
nesouhlasím, škodovka nebo hjundaj dělají auto na lince pod minutu (přesný čas už nevím). Byl jse v obou na exkurzi a např ve škodovce po složení motoru přímo na lince motor vjede do průhledné budky kde je týpek a plno trysek od hasičáku, týpek zapojí palivo, výfuk a nastartuje, ale to je jen test funkčnosti a nesmí brzdit linku. no a sem tam se ztane že prostě motor chytne ale jinak než se plánovalo a ofoukne ho hasící tryska.

Nejsou kapacity aby motor do osobních aut někde bežely jen tak v regále. Taky už jsou jiné tolerance ve výrobě, nějaký záběh je určitě třeba, vše si musí sednout, ale už né tolik jako kdysi.
Uživatelský avatar
gravedigger
Příspěvky: 449
Registrován: 22.01.2011 20:40

Re: Záběh motoru.

Příspěvek od gravedigger »

Pod minutu? Montáž celýho auta? V čem jsi lítal na té exkurzi :lol:
paja
Příspěvky: 191
Registrován: 30.03.2014 19:27
Pohlaví: muž

Re: Záběh motoru.

Příspěvek od paja »

tas tam byl? na čem jedeš teď? nechce se mi moc hledat, ale tady je článek z roku 2010: http://magazin.e15.cz/regiony/tovarna-z ... bia-847053
a dávají fábiji za minutu.
edit:
novější odkaz: http://www.rozhlas.cz/zelenavlna/motozu ... z--1438508
Hohepa
VIP
Příspěvky: 3473
Registrován: 22.07.2013 22:16
Bydliště: Praha

Re: Záběh motoru.

Příspěvek od Hohepa »

Pánové montáž auta netrvá jednu minutu :head
ale z linky sjede auto každou minutu :chuckle
To ale neříká, jak je jednotlivá automobila dlouho v lince.
(sorry, ale tenhle historický tvar se mi líbí: "lokomotiva-lokomobila-automobila", škoda že nevydržel.
Auto je i podle chování ženského rodu)

Motor se přece nemusí zajíždět až, když jede na vlastní "pohon"
jednotlivé třecí plochy (nebo i celek) se dá zajet i na elektromotor,
bez toho aby se do motoru lil benzín :lol:
Takové detaily si ale ze zřejmých důvodů nechává výrobce pro sebe.
paja
Příspěvky: 191
Registrován: 30.03.2014 19:27
Pohlaví: muž

Re: Záběh motoru.

Příspěvek od paja »

nic se nezajíždí, potvrzeno od člověka co dělá v hjundaju.
zepr
Příspěvky: 21
Registrován: 18.09.2013 20:56

Re: Záběh motoru.

Příspěvek od zepr »

...a po záběhu už olej v motoru nemusíte měnit :o
https://www.youtube.com/watch?v=4S2FRNswGtQ
jack-3d
Příspěvky: 117
Registrován: 15.01.2012 23:58
Bydliště: Brno / Frýdlant v Č.

Re: Záběh motoru.

Příspěvek od jack-3d »

Už jsem zajížděl dvě nová auta a pokaždé jsem se snažil prvních 1000 km motor nevytáčet, ale ani netýrat nízkými otáčkami. I výkon motoru přichází pozvolna, rozhodně prvních 100 kilometrů bude spíš opartný opruz. První výměnu oleje mi doporučovali až tak kolem 8000 km.
maci
Příspěvky: 770
Registrován: 24.06.2012 23:22

Re: Záběh motoru.

Příspěvek od maci »

nízké otáčky - píst je v horní úvrati a síla expanze tlačí přes píst na ojnici a ta je momentálně mírně za horní úvratí. Spodní ojniční ložisko je namáháno velkou silou přímo na horní střed ojnice a případě častějšího pomalého běhu se tam může vyběhat a tím i zvýšit vůle. Prostě místo pravidelného kruhu ložiska tam může být ovál. (používají se tam kluzná ložiska)
vysoké otáčky - při nezaběhnutém motoru se plochy více zahřívají. Může hrozit špatné mazání a tím pak i mírné oděrky které životnosti motoru neprodlouží. Zlatá je střední cesta. Nepodtáčet, ani nevytáčet a když už vytáčet, tak jen na malou chvilku.
Uživatelský avatar
gravedigger
Příspěvky: 449
Registrován: 22.01.2011 20:40

Re: Záběh motoru.

Příspěvek od gravedigger »

až jim budeš v hjundaju stopovat výrobu, zeptej se, jestli si motory vyrábí sami, nebo je už kupují celé postrojené. Je dost možné, že stejně jako v jiných fabrikách se s tím motorem před montáží do auta zatočí a proměří se, jak píše Josef.

V posledních 15-ti letech jsem kupoval dost nových aut a nikdy nikdo při předání nemluvil o záběhu. Škoda,Kia,Nissan,BMW,Toyta,Renault........

Nyní jsou výrobní tolerance někde jinde, než před 30-ti lety, takže si toho zase tolik nesedá
paja
Příspěvky: 191
Registrován: 30.03.2014 19:27
Pohlaví: muž

Re: Záběh motoru.

Příspěvek od paja »

hjundaju to dělajů slováci a v nošovicách za dělajů převodovky a posílaju si to navzájem. ja jak jsem psal tak s provádi jen test funkčnosti:

Kód: Vybrat vše

po složení motoru přímo na lince motor vjede do průhledné budky kde je týpek a plno trysek od hasičáku, týpek zapojí palivo, výfuk a nastartuje, ale to je jen test funkčnosti a nesmí brzdit linku. no a sem tam se ztane že prostě motor chytne ale jinak než se plánovalo a ofoukne ho hasící tryska. 
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4366
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Záběh motoru.

Příspěvek od bivoj »

gravedigger píše:...V posledních 15-ti letech jsem kupoval dost nových aut a nikdy nikdo při předání nemluvil o záběhu. Škoda,Kia,Nissan,BMW,Toyta,Renault...
Nyní jsou výrobní tolerance někde jinde, než před 30-ti lety, takže si toho zase tolik nesedá
Stačí se podívat do uživatelské příručky k vozu - tam se o záběhu většinou píše. ;) Ale to asi čte jen minimum řidičů...

Jinak motory běžných osobních vozů se dnes v továrnách skutečně nezabíhají - pouze se provede test funkčnosti, jak už bylo řečeno. Díky výrobním tolerancím se sice nemusí zabíhat v továrně, nicméně navzájem se pohybující plochy si pro optimální funkci prostě sednout (zaběhnout) potřebují vždy! Takže s novým autem prvních cca 500- 1000km raději zvolna.

Když jsem nedávno kupoval novou motorku, tak v uživatelské příručce se o záběhu psalo velmi podrobně - i o otáčkách které by se neměly překračovat atp.
Odpovědět