Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Transport suchou i mokrou nohou, jakožto i vzduchem.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Alstratt
Příspěvky: 1162
Registrován: 01.08.2015 16:34
Bydliště: US

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od Alstratt »

Jen me tak trochu napada kdyz to zaizolovat castecne tak cim asi tak? Aerogelem? Ja totiz na bojove kombineze na zakazku mam par zapinacich kapes vystlane vrstvou aerogelu pro uchovavani baterii, elektroniky apod. tak me to napadlo i k autu. Jak bude narustat pocet prepperu s elektrikama tak bude zajimave videt nektera reseni uprav kort az prijde Tesla Pickup Truck, Rivian apod. na ktere cekaji pokud budou tedy stat za to.

Strileni do stare upravene verze Tesly.

https://www.youtube.com/watch?v=bAlGzsVsbLE
The more you sweat in training, the less you bleed in combat.
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4375
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od bivoj »

Alstratt píše:El. vozidla prevazne ropaky prekonaly uz...
Alstratt píše:...Do terenu jinak beru tez svuj ropak prestavenou Tundru, jelikoz zadny vyrobce elektra nenabizi zatim nic takoveho co by za to aspon stalo. Tundra ucel plni dobre. Je to 5.7L V8...
Káže vodu, pije víno. Nebo těžká schizofrenie či idiotismus. Dále se to dá definovat i jako pokrytectví - hele, na to, co mi stačí, mám elektro a je to super... Jo a mimo to mám ještě šestilitra vé osmu, páč ten je lepší na vše.

Chlape, vytáhni hlavu z té ekoprdele, kde ji máš hluboce zaraženou a podívej se na svět kolem racionálně a inteligentně...


P.S. Občas se v Evropě o amících píše jako o vymytých mozcích, což jsem dříve dost striktně odsuzoval, neboť jsem v USA několikrát byl. Ale Alstratt mi tento můj postoj poslední dobou velmi silně narušuje...
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Uživatelský avatar
Alstratt
Příspěvky: 1162
Registrován: 01.08.2015 16:34
Bydliště: US

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od Alstratt »

To pises o sobe? gratuluji, Zase oblbujes nectes to cele nikde nepisu ze kazu to a to je to jen v tve nemocne hlave. Ne neni lepsi osmivalec pro mnohe lidi co maji moznost lepe fungovat s elektrem uz. Dobre V8 je jen v par vecech malo lepsi ted a to prave treba do toho terenu kdyz v soucasne dobe elektro do terenu na vyber zadne dobre co by za to stalo neni. Cti poradne predchozi prispevky. Elektro ma sve urcite vyhody uz v dnesni dobe, proto pisu v predchozich prispevcich i o nevyhodach jako malo na vyber vozidel a dalsi. V8 mam do terenu je to offroad kdybys cetls, proto pisu ze mam v oblibe oba jak elektro tak tohoto ropaka. Do terenu holt este nejaky kvalitni elektro nedelaji. Na normalni jezdeni mimo teren nepotrebuji jezdit jinak V8 kdyz to neprinasi nic lepsiho do normalniho provozu.

Navic hazet vsechny americany do jednoho pytle? To pises u vseho kdyz nejaky american/ka udela neco co se ti nehodi tak vsechny odsoudis? Diky, jasna ukazka poruchy tveho mozku. Hmm ze by zacnu hazet vsechny cechy do jednoho pytle? To ne, nesnizim se na tak nizkou Bivojovou uroven ktery neumi ani cist, stale oblbuje, urazi a zjeho znalosti jsou temer nulove proto tady pise to co pise. Zatim si nenapsal nic smysluplneho nic co by do vlakna patrilo nic co by neco vyvracelo. :) Z toho co pises svedci o tve velmi nizke inteligenci coz nevyvratis, napsals to tady nekolikrat cerne na bilem. Ty hele nechtel bys psat pro sputnik a podobne? Takove jako ty hledaji. Jinak negativne a v dobrem se pise o lidech v kazde zemi a co jako? Co to ma spolecneho s timto vlaknem? Jsi uz trapnejsi nez ten Sputnik apod. tak to koukej napravit, Napis pro ne par clanku budou jiste velmi radi, na tebe celou dobu cekaji. :D OT
The more you sweat in training, the less you bleed in combat.
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4375
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od bivoj »

Co k tomu říct? Každý si může z použité rétoriky udělat obrázek sám. Za mě jsou ekomaniaci (včetně tvrdého jádra zastánců elektromobilů) regulérní sekta. Šáhneš jim na jejich posvátnou krávu a nejraději by tě upálili na hranici. A protože to (zatím) není možné, útočí alespoň verbálně.

Sorry za OT.
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Cep
Příspěvky: 1707
Registrován: 09.04.2015 11:22
Pohlaví: muž

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od Cep »

Hele Bivoji, kdybych na to měl a jezdil neskonale víc než co jezdím, tak to řeším stejně.
Na delší vdálenosti a nebo velký náklad benzín (jo, při mém nájezdu se ropa neoplatí) a do těch 200 km elektřinu.
Jen by na sídlišti museli zavést nabíječku :-)
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4375
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od bivoj »

Podívej se, co píši výše (výpočty). Tady nejde jestli na to někdo má či nemá, či jak daleko by jezdil, ale že kdyby měl každý elektromobil, tak se musí ke každému městu postavit pár nových jaderných elektráren...

V současné době prostě neexistuje infrastruktura, která by elektromobilitu utáhla. Až někdo vymyslí obří superzásobníky elektřiny (a obří myslím kapacitou a nikoliv velikostí) a až se bude moci z těchto zásobníků nabít auto za několik minut, až budou fůzní elektrárny, až... ...pak možná. Ale kdyby dnes celý sídliště večer po návratu lidí z práce píchlo všechny auta na nabíječky (kdyby byly dejme tomu u každého stání) - to je prostě nemyslitelné a především z hlediska přírodních zákonů v současné době nemožné.

Ono stačí znát fyziku a základní výpočty ohledně elektřiny (ohmův zákon atp.) a nezaslepeným to musí být jasné, že zatím je to kravina. Ale někdo si prostě myslí, že fyzikální zákony jsou jen nějaké sprosté slovo (nebo jen nemyslí vůbec) a tlačí svoji ekovizi nehledě na logiku a fyziku. A z toho pak vznikají takový ty lživý tvrzení že např "...El. vozidla prevazne ropaky prekonaly uz..." aj.
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Cep
Příspěvky: 1707
Registrován: 09.04.2015 11:22
Pohlaví: muž

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od Cep »

No, jestli se nám o to EU postará, tak dobře jí tak, ne?
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4375
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od bivoj »

Padesátka rakouských hasičů hasila Teslu, vůz byl poté tři dny v lázni:
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/ ... anicni_knn

Takže nejen problém uhasit, ale i co pak s tím? Nutnost naložit na pár dní do lázně, pak nutnost likvidovat vrak, likvidovat kontaminovanou vodu z lázně, likvidovat kontaminovanou zeminu z místa havárie... Ekologie jak stehno...

Prostě samé výhody a existenční jistoty.
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od dracekvo »

Hele nic proti, ale ona ani havárka běžného vozu není nic levného. Když se řekně A, mělo by se říci i B.
Přílohy
07PU-002506 34-00053_18 BIO SYSTÉM_anonym.pdf
(1.35 MiB) Staženo 101 x
Uživatelský avatar
MFG
Příspěvky: 267
Registrován: 05.04.2015 1:41
Pohlaví: muž

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od MFG »

Nepamatuji si presne cisla, ale podle AutoSAPu bude v CZ do deseti let prodano, kdyz to pujde dobre, 200-300 tisic elektoaut ... to znamena, ze jeste dlouho se to bude preklapet. Behem te doby se pravdepodobne vyvine/rozsiri lokalni vyroba elektriny, posune se vodik ci neco jineho, cili uvazovat pouze o nekolika centralnich zdojich a komplikovane infrastrukture je myslim liche. Za sebe nemam zatim jasno co je/neni spravne, ale pozoruji na sobe urcite zkostnatele vzorce uvazovani, technologie se vyviji prekotne a argumentovat soucasnou infrastrukturou/resenimi je proste nesmysl.

Potkal jsem lidi co maji na baraku solar+vetrnik, v garazi na zdi akumulator s nejakou inteligenci a z toho dobiji sve e-mobily. Vsichni fandove do elektrotematiky, shodne potvrdili ze to ekonomicky zatim nedava smysl, ale zmenili kompletne muj pohled na to co je mozne a kam se to muze vydat, protoze oni uz s jejich rozpoctem (tchnologicky) v jinem svete nez ja. Doporucuji navstivit nekde na veletrhu treba stanek ABB, fakt je mraky novych reseni.

Vyse popsane samozrejme plati pro vesnice, vilove ctvrti ve mestech, castecne asi i pro starsi zastavbu s nizsim poctem bytovych jednotek. Co jsem zatim nerozlustil je jak by se to resilo na sidlistich, tam ten argument s problematickou infrstrukturou beru, tech lidi je na omezenem orostoru fakt moc.

Kazdopadne diky za tuhle diskuzi, bavi me nad tim špekulovat ;-)
zedik
Příspěvky: 987
Registrován: 29.03.2016 20:41
Pohlaví: muž

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od zedik »

vcelku zábava pro hasiče takový elektromobil - https://www.echo24.cz/a/SnEQu/11-tisic- ... vi-co-s-ni
Uživatelský avatar
Alstratt
Příspěvky: 1162
Registrován: 01.08.2015 16:34
Bydliště: US

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od Alstratt »

Bububu bude to dlouhe, nectete to. Nic proti ale ted ty dva clanky porovnejte jak jsou napsany kazdy jinak a ted si vemte u jakeho z nich je to hlavne napsane stylem za ucelem pospinovani el. aut. Ted si vemte ze by to takhle psaly treba o zbranich apod. to by vyvadely lidi jak certici. U ropaku se tak deje kazdy den u haseni tech aut kde z nich castokrat vytekaji benzin, oleje atd. Staci mi castokrat videt jak po silnicich jezdi lide a kape jim olej nebo kdyz jim to kape nekde na parkovisti a takovy kdyz s tim pak jede treba do lesa na houby ... Tyhle kapaliny v ropaku se vsaknou do pudy pokud se dostanou ven. Neni toho malo kolik jich v sobe ropak veze. Auta se daji hasit ruzne (zalezi co v nich hori apod) a nez prijedou hasici tak do te doby toho mohou pustit do pudy dost. Coz u elektra mi ukazte kolikrat se tohle stane kdyz nema ani tolik kapalin ale funguje hlavne dost jinak. Kdyz pak hasite el. auto tak pak se mohou ale nemusi vyplavovat ven skodliviny z baterii pokud jsou tedy poskozeny baterie z velke nehody. Ale este to chce nejake fakta kolik se pri tak velkych nehodach toho vyplavi ven a zda je to skodlivejsi v tom jakem mnostvi pro pudu nez vytekly ropak.

Ukazte mi nekdo ne teorii ale realny dukaz znecisteni z elektra kdyz se hasi baterie kolik toho vytece a co vytece na silnici. Pote to porovnejte co je horsi pro tu pudu pokud to je nekde v lese ci kde. Jelikoz v ropacich jsou kapaliny ktere casto rovnou kapou/tecou pri havarii ven tak nez prijedou hasici tak kolik se mezi tim toho vsakne do pudy uz.

Vetsinou auta hori na silnici takze o nejakym velkym znecisteni pudy se moc rikat ani neda pokud to nehori v lese ci nekde jinde. Ono uplne ciste neni ani jedno. Tem co koukaji na ekologii jde spis o to snizit to znecistovani ne ho vymitit, vymitit nejde, to by nesmel ani samotny clovek ani zvirata existovat. Vim ze jsou nejaci eko blazni co by ho chtely vymitit ale ty jsou stejne jen k smichu takze se nad takovyma nerozcilujte nema to smysl. Jen u ropaku jsou tak bezne ty problemy s nima ze se o vsem uz ani nepise, nepsalo by se o nicem jinem. Je to uz tak zname ze to pomalu nikoho uz ani nezajima. Jsme na rozpadu, lide topi kdecim co neni zrovna ciste, jezdi silnyma ropakama co znecistuji. Tak zrovna rozpad a ekologie nejdou dohromady, tak je k nicemu ukazovat dokola na ekologii elektra kdyz ropaci a ne jen oni tez znecistuji. Proto byly odemne napsany nejake zakladni vyhody elektra a zmineno ze ekologie me tolik nezajima zas.

V rakousku sice Tesly uz jezdi nejake ty roky ale stale s tim nemaji tak hodne zkusenosti jako jine zeme kde jich je vice a funguji tam uz dele no. Do lazni se to dava jen pri velkych havariich kde je jasne ze to poskodilo i baterii ale to se stava jen nekdy jelikoz je ulozena v sarkofagu ta baterie a to neznici clovek nejakym tuknutim jenom. Proto lze celkem videt i elektro auta ktere rovnou odvezou a nikam do lazni je nedavaji. Likvidovani kontaminovane vody byt problem nemusi i muze zalezi jake ty vodni lazne jsou. Ono ekologie ze zacatku i pres to ze Tesla ma baterie cistejsi nez jiny vyrobci e-aut tak stale to neni ekologicke. Pokud pocitame vyrobu atd tak ekologie se projevi u el. auta po par/vice stotisic kilometru. Beru to z faktu dnesni doby, za par let to muze byt jinak. Takze kdo chce koukat vic na ekologii a najezdi dost malo jako treba nekdo z mesta ktery muze jezdit treba verejnou dopravou tak se mu to zas tak moc nevyplati. Pripadne ze by si koupil mestan nejake male elektro ktere mu postaci. Stale plati ze je to vhodnejsi vic pro venkovany ktery to eko e-autem splni vice pravdepodobneji nez lide ve mestech kterym staci jet dopravou nebo mensim elektrem ktery ma mensi baterii takze i mene znecisteni. Na tech par desitek km jim to male el. auto staci. Ale co je dnes ekologicke ze, este ze to nemam kvuli ekologii. Kdyby mel clovek koukat na ekologii tak jezdi na kole a i to ne ... to by clovek nesmel ani existovat vubec. Jezdete cim chcete a pokud jste opravdu rozpadlici tak je dobre byt otevreny faktum a ne to co se hodi. Budujete zasoby vseho mozneho, chcete byt sobestacny tak to budujte. Byt silne proti necemu co muze prinest jak vyhody tak nevyhody u ropaka nebo elektra, jen proto ze to nekteri ne netu nekde zneuzivaji ke sve eko myslence neni dobre. Tim se moc daleko k pripravenosti nedostanete.

OT Tohle cist slusna cast lidi nemusi, je to mala cast meho pohledu jak koukam na lidi a podle toho taky odpovidam.: "Teorie jsou hezka vec ale chce to dukazy, nechci tu na nikoho ukazovat, neni to na nikoho utok, myslim ze se to da vest na urovni ale hodne lidi neni brano vazne z duvodu ze rikaji/pisou veci co se nezakladaji na dukazech/pravde, urazi atd. Netvrdim ze je to lez na tom iDnes (mozna to tak je) ale pockam si este na jiny zdroj informace jelikoz iDnes, novikam, cnn, sputniku atd neverim. Verim vice lidem co pisou na urovni, neurazi, nenavazi se do nikoho apod. Takovym mnohdy odepisu ale ten typ co se chova jak ... tak ty je lepsi ignorovat samy se tim totiz shazuji. To jen k tomu kdo cekal na odpoved a nedockal se z duvodu ze urazel, manipuloval mlel co se mu hodi apod. Kdyz prichazely ropaci tak s nima byly tez problemy. Dnes uz je to ale dal a tak uz muzeme diskutovat co je vice eko a posouvat se rychleji dopredu nez mohly lide drive. Na rozpadu ale Eko nema moc smysl resit. Me to elektro prinasi sice par malych nevyhod ale docela uz dnes dost vyhod kterych je vice tak na nejakou ekologii kaslu, chodit pesky nebo jezdit na kole do prace a nebo jinam nebudu, neni to ani mozne v mem pripade takove dalky atd. Takze eko extremisti at si to nabouchaji nekam a at ukonci svuj zivot, uz jen tim ze existujou skodi. Vyhody zalozene na realnych zkusenostech a pravde se vyvratit nedaji. Nekteri zapominaji treba na servisovani, kolik to auto sezere oleje, benzinu atd. Ropaci potrebuji same servisovani, furt se u nich neco se*e hlavne u tech novejsich a to tez neni eko, furt nove komponenty do nich i ty se musi nekde vyrobit a to tez neni eko atd. Pokud jsou tu teda nekteri takovy eko co ukazuji na el. ekologii ze neni uplne cista (coz sice neni uplne cista ale stale cistejsi nez jine zde realne alternativy zminovany) tak kde jsou jejich komenty o ekologii k tem spinavejsim alternativam jako jsou ropaci ci homemade upravy? Uz tim se snizujou kdyz zaujate ukazuji jen na jedno co se jim hodi ale na druhe uz neukazuji uz timhle je neberu vazne. Jsme na rozpadu a ne na eko strance. Uz to bylo zmineno a vsichni to vi ze ekologicke neni uplne ani jedno, tak dal rozebirat jenom ekologii v tomto vlakne je o nicem. Spis by bylo zajimave zjistit jestli ta nehoda byla chyba ridice nebo auto-asistenta. Ale chapu je to elektro tak sup si na ot plivnou a nebrat ealne fakta ale neco si vymyslet a neoverovat si to jelikoz se to hodi, ale beda pokud nekdo zverejni neco ze ropaci znecistuji nebo neco co se nekterym nehodi z te same stranky. :D "

Tak a do me, urazky, teorie, lzi apod. maji urcite nejakou informacni hodnotu. :lol: Holt nedrzim se stada mam svou hlavu nez nekde papouskovat pohadky. S radosti se zasmeju. :lol:

Sincerely,
Alstratt
The more you sweat in training, the less you bleed in combat.
Uživatelský avatar
Rafael
Příspěvky: 5398
Registrován: 07.12.2017 17:26
Pohlaví: muž
Bydliště: Valašské království

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od Rafael »

Alstratt,
nevím jak tobě, ale mi toto vlákno přijde, přišlo, aspoň zpočátku, ale vlastně i teď, spíš jako podpora elektromobility než jako její razantní odsuzování. A v tom případě myslím, že bylo i s tím úmyslem založeno. Jak ušetřit na daních z PHM a tak.
*
Anebo, že při stavu dnešní techniky by bylo jednodušší nabít v nějakém kolapsu si aspoń trochu auto baterie z dostupných domácích zdrojů - ze solárů asi jen v tom případě.

Anebo v normální době za pár peněz z el. zásuvky v garáži nebo na dvorku s prodlužovačkou bez daně z PHM.
Benzín, nafta apod. jsou doma nevyrobitelné.
Stejně jako metan, PB, CNG apod.
A i výroba lihu je dost a časově energeticky náročná.
I když by se dala provozovat i v době kdy by už všechny soláry a akumulátory umřely.
*
Nevím jako kdo, ale já mám s elektroauty zásadní problém s jejích čím dál větší propagaci. A s jejích cenou a nedostupností pro většinu populace.
Nebo lépe napsáno, díky ním a nejrůznějším regulacím přestanou být většině lidem dostupné daleko levnější a snadněji vyrobitelní a s větší užitnou hodnotou "Ropáci". A to mě na tom bláznění sere!

A to je o co tu hlavně jde, proto ten odpor proti elektrům. Asi by nebyl možná až takový problém s vybudování el. nabíjecí infrastruktury, ale spíš s cenou el. energie časem. Hodně lidí kteří by auto vůbec nepotřebovali, neměli by ho, by museli na daních platit jejích daleko bohatším každodenním uživatelům. Čímž by jim neskutečně vzrostly náklady na elektřinu.
*
Něco podobného lze sledovat už i delší dobu i u nás, v ČR. Nějaké poplatky, dań, "solárním baronům za provozování a odkup a dotování el. energie z tzv. zelených a obnovitelných jejích zdrojů..
Platí tu opičárnu úplně všichni odběratelé elektřiny..
*
K těžbě celkem vzácných surovin k výrobě těch autobaterií , nebo přímo jejích vlastní výrobě nemám co napsat. Podobně jako k jejich případné recyklaci. Moc tomu nerozumím.
Jen si myslím, že je to chemicky a technologičtější daleko náročnější než odněkud vyhrabat, vytěžit uhlí. Nebo vyčerpat ropu nebo zemní plyn....
A. Lincoln: Kdybych měl 8 hodin na pokácení stromu, 6 bych strávil broušením sekyry.
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od dracekvo »

Předně je potřeba říci, že to, že spalováci jsou čím dál složitější a v budoucnu budou dražší není vina elektromobilů. Ale vina EU, která si prosadila nesmyslné emise pro flotilu automobilky.
Takže jim nezbývá, než dělat spalováky stále složitější a to takovým způsobem, že už se jim ani pomalu nevyplatí dělat auta nižší třídy.
A i když dělají splováky složité, nejsou se schopni dostat na emise jaké si vymyslel úředník z bruselu, takže museli napumpovat miliardy EU do vývoje jiných cest. Jenže brusel zjistil, že to nikdo za ty peníze nechce, takže na to začali dělat všemožné dotace. A ani tak to nikdo moc nechce, protože to stojí 3x víc než ekvivalent.
Automobilce jde jen o to splnit limit CO2, proto jsou elektromobily drahé a nikdo je moc nedělá ve velkém. Dinosauří automobilky nemají zájem prodávat takové auta, které pak jen jezdí a jezdí a není na nich potřeba žádná údržba, kromě výměny gumiček stěračů.

Já už mám 15 tis elektrických km za necelejch 6 tis Kč. Jediná investice byla 400 za geometrii předních kol a teď mě čekají zimáky. Jinak jen jezdím a jezdím a zprávy o tom jestli benzín zdražuje o koruny, nebo zlevňuje o haléře mě moc nezajímají.
Až bude třeba takovej elektromobil Renault ZOE s dojezdem jistých 300 km i za chladného počasí ke koupi jako nový do 500 tis, tak jdu do něj. Protože to auto pokud jezdíte pravidelné trasy každý den, se za svůj život velice vyplatí.
Uživatelský avatar
sunny-x
Příspěvky: 154
Registrován: 18.10.2015 21:53
Pohlaví: muž
Bydliště: Beskydy

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od sunny-x »

Představím Vám mé myšlenkové pochody ohledně ele. auta a srovnání s klasikou.

Matematika záladní školy:

Ele. autíčko:
pořizovací cena 500 tis
životnost baterií je 8 let
nájezd 15 tis/rok = 120 000 Km
cena ele. cca 6 tis/rok = 48 000 Kč
údržba cca 2 tis.
Zbytková cena autíčka, které má kaput baterie je 0 Kč (dle mě si nikdo nekoupí ele. auto s mrtvou baterií, protože výměna baterie bude cca 70% pořizovací ceny nového vozu a to jsem optimista za předpokladu, že se zákazníkovi nenaúčtuje "ekologická" likvidace a nadále bude sponzorována EU). O Li-Ion bateriích "něco" vím a firma kde pracuji je prodává ve velkém.

Kompletní cena za vůz a provoz po 8 letech je: 550 000 Kč




Standardní autíčko:
pořizovací cena 500 tis
používání bude stejné 8 let
nájezd 15 tis/rok = 120 000 Km
spotřeba. cca 5 l/100km (30Kč/l) = 180 000 Kč
údržba cca 20 000 tis.
Zbytková cena autíčka, bude cca 150 000 Kč (pokud to bude koncern VW)

Kompletní cena za vůz a provoz po 8 letech je: 550 000 Kč




Jediný dle mého je rozdíl, že v klasickém autíčku nebudu řešit dojez (pojedu 50 nebo 500km). Celkem chápu nadšení pro ele. auta, ale pokud řekneme A, tak musíme i B (levnější to není a dojezd je malý). A aby měl člověk dvě auta, to taky moc ekologické není. Pokud se v budoucnu nalezne efektivnější uchovávání energie, tak to bude super pro všechny, protože elektromotor je výborný, jen ten zdroj pro napájení je stále pozadu a s tím co máme to nevyřešíme.

PS: S nikým se tu hádat nebudu, nejsem extrémista a dokážu akceptovat cizí názor, je to taková úvaha pro zamyšlení ostatním.

*upravena diakritika
Když střílí konzument Kolalokovy limonády, netřeba volat lékaře.
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od dracekvo »

Momentálně cenově nový elektromobil vycházi špatně. Stále jsou drahé, celé to odvětví je v plenkách.

Celkem s tebou souhlasím. Jen mám výhradu k životnosti bateríí. Třeba citigo má na baterky záruku 8 let nebo 160 tis km. Baterka neumře z ničeho nic. Jen kapacita pomalinku klesá. I desetiletý elektromobil bude mít stále nějakou hodnotu a nějaký dojezd i když třeba o 30% menší.

Co se týče prvních elektromobilů z roku 2012. Občas se stane, že odejde jeden článek. Jeho výměna není nikterak složitá. Když člověk není úplně levý a má přístup ke zvedacímu stojanu, zvládne výměnu i svépomocí.
Jinak zbytek aut stále jezdí s kapacitama od 70-do 90%. Asi bude hodně záležet jak se k tomu lidi chovají. Časté používání max. výkonu a rychlé dobíjení na stojanech baterky moc nemusí. Stejně tak vybíjení do nuly.
Uživatelský avatar
sunny-x
Příspěvky: 154
Registrován: 18.10.2015 21:53
Pohlaví: muž
Bydliště: Beskydy

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od sunny-x »

Mě o Li-Ion baterkách vykládat opravdu nemusíš, jak jsem psal, naše firma je prodává ve velkém a NEVEŘEJNÉ datasheety (ano, opravdu existují) od výrobce mám nastudované, křivka kapacity v závisloti na času je předem známa, to znamená, že pokud ty baterie leží ladem, tak stále degradují na kapacitě a trochu i na vnitřním odporu. To co se píše veřejně jsou informace, které má baterie hned jak "sjede" v Japonsku z výrobní linky. Když se dostane k zákazníkovi po pár měsících (3-4), tak již kapacita neodpovídá. Po 8 letech bude (již z počátku nepravdivý) údaj o dojezdu elektromobilu opravdu tristní.
Chápu tě, máš to nové první rok, nadšený bych byl taky, ale mě to prostě cenově nevychází. Pokud by to alespoň cenově vyšlo, tak bych to sám taky bral. Nicméně vydrž s nervama a vyčkej na hodnocení dojezdu alespoň 6 let (cca po 5 letech bys to měl již sám pomalu pozorovat).

Nicméně ti přeji hodně úspěšných Km a hlavně bez nehody. Já ještě vydržím s ropákem, snad se vymyslí nějaký jiný zdroj velmi rychle (přání otcem myšlenky). Osobně jsem zastáncem "hybridu", ale né toho klasického. Mám na mysli generátor v motorovém prostoru pracující v efektivních otáčkách a přímo napájející elektromotor. DARPA již testovala, poloviční spotřeba/emise, výfuk se dá přesně navrhnout, atd.
Když střílí konzument Kolalokovy limonády, netřeba volat lékaře.
acmik
Příspěvky: 42
Registrován: 04.02.2017 21:03
Pohlaví: muž

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od acmik »

sunny-x píše: Chápu tě, máš to nové první rok, nadšený bych byl taky, ale mě to prostě cenově nevychází. Pokud by to alespoň cenově vyšlo, tak bych to sám taky bral. Nicméně vydrž s nervama a vyčkej na hodnocení dojezdu alespoň 6 let (cca po 5 letech bys to měl již sám pomalu pozorovat).
Hele, co přesně bych teda měl pozorovat po 6ti letech?
Vidím cca 5% degradace kapacity, tachometr říká 80.000 - dělám něco špatně?
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od dracekvo »

Nemám nové auto. Mám právě to osmilété, najeto teda méně, než příklad. Jen 73 tis km. Zatím to nevypadá, že bych ho měl dávat do šrotu z důvodu, že je v něm mrtvá baterka.
Stejně takové zkušenosti mají i ostatní uživatelé těhle prvních elektromobilů, které znám mnohdy i osobně a jejich auta jsem viděl naživo.
To co tu prezentuju jsou reálné zkušenosti s provozem elektromobilu. Né nic typu jedna bába povídala. Zrovna to že baterky jsou po 5 letech na odpis je oblíbená hospodská fáma.
Ano souhlas, dojezd nepatrně klesá. Výměna baterky je drahá, ale rozhodně se toho není třeba bát tak jak se říká.

To že lion odejde v jiných aplikacích během 2-3 let je dáno tím, že nejsou správně využívaný. V autech se nevyužívá jejich úplná kapacita do mrtě, což je značně šetří. Taky jejich kvalita je jinde. Né všechny jsou chopné dávat trojnásobek proudu svojí kapacity a nabíjet se třeba dvojnásobkem. Třeba u mě je to v rozsahu 4.1V - 3,6V. Ostatní zařízení jako noteboky, mobily, powerbanky jedou 4,2V-2,5V přesně podle datasheetu výrobce.

Imho v domácí elektrárně jsem používal baterky z elektrobusu vyrobené v roce 2006. Měli zhruba kapacitu od 95% do 60%.
Uživatelský avatar
sunny-x
Příspěvky: 154
Registrován: 18.10.2015 21:53
Pohlaví: muž
Bydliště: Beskydy

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od sunny-x »

Měl jsem na mysli křivku kapacity v závisloti na času, po cca 5 letech jde více strměji dolů, je to údaj výrobce. Nicméně pokud se v tom chceš nimrat, tak opravdu v ele. autě jak píšeš nejsou cykly 4,2 / 3,0V, to znamená, že vozíš cca 40% kapacity nevyužito z důvodu životnosti (z pohledu zdroje "trochu" neefektivní). Velké storage banky pro rodinné domy jedou mezi 3,9 a 3,6. V tomto cyklu mají vypočtený life time cca 20 let, ale ta velikost a váha (vypočtený údaj, ale obchodníci tím rádi argumentují, nikdo to tak dlouho nemá).

Pokud chcete srovnávat ojetinu, tak to je zcela mimo...

Poslední info a dále končím, jak jsem psal, nemám potřebu se hádat kvůli pro mě blbostem :-) Automobilky si již pár let přímo alokují výrobní suroviny přímo v dolech (lithium, síra, atd.). 75% z výrobní ceny jednoho Li-Ion článku jsou dnes pouze suroviny (bez práce a distribuce, údaj výrobce na školení v Japonsku). Řečnicá otázka.... Opravdu je to budoucnost globální osobní dopravy?
Když střílí konzument Kolalokovy limonády, netřeba volat lékaře.
Odpovědět