Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Transport suchou i mokrou nohou, jakožto i vzduchem.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Ulfhednar
Příspěvky: 660
Registrován: 09.06.2020 13:24
Pohlaví: muž

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od Ulfhednar »

Haldex je dost jednoduchý, a je jednoduchý v první i páté generaci. Pokud neodejde diferenciál (což není věc Haldexu), tak je velká čas oprav levná. Většinou stačí propláchnout (někdy opakovaně). Někdy odejde čerpadlo (hlavně při zanedbané údržbě), které stojí cca 6 tisíc nové. Žádné drama. Řídících jednotek Haldexu je dost a vrakacich a bazarech. Navíc nijak zvlášť neodchází.

Znovu: drtivá většina poruch Haldexu jde za ošizenou (přitom jednoduchou a lacinou) údržbou. Bohužel tomu nahrává i výrobce, který "řadí" údržbu šidit. Pokud si koupíte nový Haldex, nebo "čerstvý" a staráte se o něj, rozhodně vás nesežere na nákladech.

Podmáčenou louku to dá v pohodě. Vyzkoušeno. Opakovaně.
Óðinn á yðr alla
Strelec45
VIP
Příspěvky: 1072
Registrován: 17.02.2013 9:59
Pohlaví: muž

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od Strelec45 »

Moje řeč, teréňák je teréňák a nemusí to být zrovna Trol ( Nissan Patrol ). :) Ony ty silnice můžou být i ucpané - zácpa, vraky na silnici, lidi na silnici a tak. Pak je třeba se vyhnout cestou necestou...
Další výhoda pro je podle mě, že třeba za kombíka ve 4x4 nedáš 3,5t přívěs, blbě někoho budeš vytahovat ze škarpy, třeba druhé auto v domácnosti, kamaráda apod. A na břiše zůstaneš podstatně dřív.
A co se týče spotřeby... mám teď 8 l/100. A najezdím nějakých 25tis. za rok a nejezdím s tím zrovna lážo plážo. Servis za ten rok řekněme 10-15 tis. Kč. Solidní pneu ATčka 2500Kč, dtto zimní.
Pravda, má auta nemají ráda hnusnaftu. A na to bych dojel, asi...
A jako u všeho platí pořekadlo, když máš opici, musíš mít i na banány.
Ale každýho věc. Někomu stačí Filcka ( Felicie ) a někomu nestačí ani Hummer. :mrgreen: Takže neodsuzuji ani to, ani to. Každý máme jiné preference, jiné možnosti, jiné zkušenosti a jiné potřeby, jinak "velké oči".
EDITa: ad Haldex. Ano podmáčenou louku to dá, ale jak dlouho... Projedeš s tím třeba 100km v plným záběru? Ne. Zapečeš to a je jedno která generace to je.
Všeliké to kvaltování, toliko pro hovado vhodné jest.
honzasl
Příspěvky: 190
Registrován: 10.03.2016 10:13

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od honzasl »

Já vím, že spousta rozpadlíků se připravuje na "velký den", kdy nasednou v maskáčích do svých džípů, vyzbrojeni svým arzenálem a ujmou se vedení komunity a řízení směnného obchodu s nasyslenými konzervami a kanystry s benzínem. A nebo budou brázdit krajinou, cesta necesta.

Já se připravuju spíš na ty dny "potom", na vleklý dlouhý nudný rozpad, kdy se nestane nic velkého, jen budu chudší, nemocnější, stát bordelnější, lidi nasranější a možná opět dojde k oddělení "oficiální linie" od skutečného světa. (což v malém zažíváme už teď - kdo z vás chodí neostříhaný a nebyl už půl roku v hospodě? ).

Ano, auto 4x4 by určitě bylo lepší na průchod terénem. Ale stejně jako teď vím, že když teď jsem elektrikář - zaměstnanec, nejspíš "potom" zas budu něco podobného. A tak když teď se vyhýbám jízdám po rozbahněných loukách, budu to dělat i potom. Proto se zaměřuju na levná komerční auta u kterých máme dostupné bohaté know-how a dostatečné zásoby dílů na kanibalizaci v dobách, kdy nebude tak dobře jako teď.

Jinak ten OPEL Campo je převlečený pravý Isuzu, ale je to prostě exotika. Bohužel, majitel ho nabízí bez STK ve stavu "rez s ním cloumá", takže do toho nejdu, i když mě ten čtyřkolový svět trochu láká, jak o tom tady píšete...
Maximus
Moderátor
Příspěvky: 4391
Registrován: 12.01.2011 19:24
Bydliště: ČSR

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od Maximus »

Ano v 99 % 4x4 nevyužijete, ale pak přijdou chvíle, kdy si uvědomíte, že bez AWD zůstanete stát na místě spolu s ostatními dvojkolkami. U mě to bylo typické v zimě, kdy na parkoviště u práce se sjíždí s menšího kopečka. Náledí či čerstvý sníh pro dvojkolky konečná. Se Subaru jsem toto nikdy neřešil, se služební dvojkolkou jsem musel pečlivě sledovat počasí a parkovat několik set metrů od práce nebo čekat, až milostivě přijede sypač a já budu moci odjet.

Stejně tak na mnoho hodin ucpané dálnici jsem jen sjel k místu bez svodidel (s potřebnými nástroji jdou samozřejmě demontovat i ty) a po zařazení redukce v pohodě přejel zorané pole k nejbližší komunikaci.

Pro mě je civilně - rozpadlický automobil kompromisem pro běžný život s možností to v případě potřeby vzít po polňačkách, lesních cestách nebo i s rozumem mimo cesty v mokru či sněhu a dostat se co nejrychleji domů, nebo naopak z domu do záložního prostoru.

Nikdo nemáme křišťálovou kouli a nevíme, jakou podobu bude mít v našich krajích SHTF a nehodlám zůstat někde viset bez rodiny stovky km daleko od domu, nebo naopak s rodinou zůstat někde v koloně při evakuaci. Nebo budu potřebovat převézt někoho do krajské či polní nemocnice, kde třeba ještě bude dostupná nějaká použitelná lékařská péče i v době rozpadu a vzít to po hlavních cestách už třeba nebude ten nejlepší nápad. Scénářů je více.

Když jsem si kupoval Fiatem brandovaný Dodge Journey, tak rozdíl mezi dvojkolkou a čtyřkolkou byl v ceně dosti zásadní. Nicméně při každé zimní jízdě do revíru či parkování na tom "proklatém" parkovišti u práce bylo jasné, že bez AWD je auto jen dopravní prostředek do dobrých časů, kdy funguje odtahová služba, přítel na telefonu či silničářská technika.

Čtyřkolka má většinou vyšší pořizovací i provozní náklady, ale dle mého vzhledem k ostatním investicím pro řešení PA situací je to částka přijatelná - aspoň pro mne.

Samozřejmě s čistokrevným off-roadem či mechanickým AWD ve Forestrovi jsou limity mnohem dál, ale už první mírně svažitá louka po krátkém dešti oddělí zrno od plev. (Subaru s mechanickou převodovkou mají stále mechanický AWD).

Pokud počítám jen s jízdou "okolo komína", nebudu muset řešit třeba v zimě neudržované silnice a budu mít přítele na telefonu s pořádným autem či traktorem, tak samozřejmě nějaká atmosférická mechanicky jednodušší dvojkolka dává smysl.
"Bez zájmu [občanů] o stát republika se stává de facto státem aristokratickým, byrokratickým, státem menšiny - forma sama nerozhoduje o podstatě státu.“ T.G.M.
Uživatelský avatar
Ulfhednar
Příspěvky: 660
Registrován: 09.06.2020 13:24
Pohlaví: muž

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od Ulfhednar »

Mám to jako Maximus. Původně jsem už skoro kupoval Rangera Wildtracka. Je to jeden z mála poměrně spolehlivých Fordů (a co se typicky sype, není drahé). Jenže:

1.) Jezdit s prázdným je pruda.Skáče mu a ujíždí zadek.
2.) Prostě žere. My jezdíme na výpravy 5-9 tisíc km většinou po silnicích, v zemích, kde jsou PHM často hodně drahé. A 6 nebo 11 l je rozdíl.
3.) Blbě se s tím parkuje a šmejdí po městě
4.) V progresivních kruzích roste nevole k "velkým" offroadů, SUV apod. Scénář z Kulhánkovi Cesty krve už se mi nejeví tak absurdní, jako před lety. V tom měl chlapec věšteckou chvilku...
5.) Vysoké auto v případě průseru bude zdrojem nevítaného zájmu. Ať už státních složek, nebo rednecka s kulovnicí za křovím.
6.) Takže raději grey man car, co pro laika vypadá úplně stejně jako milion ostatních kombíků, "jenom" umí o hodně víc.
7.) Už jsem tomu párkrát naložil nějaké srágory (ze začátku většinou s kamarádem na telefonu) a zatím se to ani nezadejchalo. Popravdě nebyl jsem překvapen, že jsem některé úseky projel, ale byl jsem překvapen, jak snadno a jakoby mimochodem si to pročvachtalo, prokřížilo a jelo to dál.
8.) Nečekám potřebu jet 100km podmáčenou loukou, už proto, že nejbližší taková louka je za Uralem.
9.) Chci, aby to projelo skoro vším, co se dá nazvat cestou. Tím se možnosti cest, backcountry skrytých tras oproti "asfalťákům" radikálně a násobně zvětšují.
10.) Autu jsem dal zesílené pružiny, zvedl ho, jsou tam největší kola s XL zesílenými pneu a přesto se to při 210 km/k řídí prstem a dá se v klidu potichu bavit se spolujezdci.
11.) Provozní náklady jsou za hubičku.

Na tažném utáhne 2t, což mi asi stačí a kamaráda ze škarpy to vytáhne také. Skoro 370 N/m s tím, že 85% je schopný poslat na jedno kolo podle mě ujde. A když ne...
A stejně se vždycky otočím za hezkým pick-upem, nebo off-roadem - se směsicí zalíbení a závisti. ;)
Každé auto je kompromis podle potřeb a peněženky.
Nicméně i s velkým budgetem bych měl v hlavě stále body 4 a 5 mého výčtu.
Óðinn á yðr alla
xajan
Příspěvky: 95
Registrován: 16.06.2016 11:16

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od xajan »

Náklady na pořízení a provoz offroadu jsou z mých zkušeností výrazně vyšší než u standartních aut. Je na každém, jestli mu ten rozdíl stojí za to nebo ne. Já si dřív offroady kupoval, později jen jako druhé auto k tuctovému vozu vhodnému na každodenní provoz a skončil jsem u toho, že mám jen obyčejný nenápadný kombík a stačí mi to. Nějak jsem dospěl k názoru, že nechci ty finance dávat do offroadu jenom proto, že se mi ty auta líbí. A taky dávám přednost tomu nebýt příliš nápadný, jako v mém okolí někteří s nazvedaným offem s navijákem, se šnorchlem a dlouhou anténou.

A až to dospěje k tomu, že silnice budou sjízdné jen s 4x4, tak bude palivo takovou vzácností, že budem pravděpodobně chodit pěšky.
Woody Crafty
Příspěvky: 434
Registrován: 09.04.2020 13:19
Pohlaví: muž

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od Woody Crafty »

Vidím to podobně. Líp bych to nenapsal. Potíž je v tom, že nějaký slušný kombík 4x4 stojí prakticky stejně jako offroad, co jsem se díval. Octavia 1 kombík r.2002 s haldexem, za naprosto nehorázné prachy. A to je auto před smrtí, z tohoto roku.

Docela zajímavá mi připadá Mazda Tribute 3.0 , jen je ten šestihrnek asi trochu rozchlastaný a výkonově naddimenzovaný, skoro 140kW. A podvozek mohl být trochu výš.
Budoucnost? Ta bude taková, jakou si ji uděláme.
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 2635
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od dracekvo »

Tak jsem se díval na to kolik stojí oktávky. A do 50 tisíc jich tam pár je. A že by všechny byli před smrtí tomu nevěřím. Auta z toho roku většinou končí na korozi, ale všechno ostatní furt funguje.
Jako nevím co by jste chtěli? Za dva průměrný platy mít voňavku na kterou 6 let nesáhnu a jen budu tankovat?
A nějaký off za tu cenu bude jen nějaká olítaná past o kterou se nikdo nestaral. Protože pokud někdo má takové auto, které je v dobrém stavu, tak ho rozhodně za 50 nepustí. Už jen kvůli tomu, že uvedení do slušného stavu stálo majitele několikanásobně více.
Strelec45
VIP
Příspěvky: 1072
Registrován: 17.02.2013 9:59
Pohlaví: muž

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od Strelec45 »

ad Tribute: A ke všemu Ford... :roll:
Ad cena teréňáků: Když jsem kupoval ten svůj před 4 roky ( r.v. 2009), tak v porovnání s Octavií II stejného ročníku v 4x2 byl o 1/3 levnější a to má lepší výbavu. Hold není to prémiová značka. :mrgreen: A ano, za 50 nebyl, to už je masochysmus...
Pro ty, kterým stačí 4x2 - vozte aspoň "sněhové" řetězy. Dají vám solidní průchodnost bahnem, kdy se vzorek silničních šlupek rychle zanese. Než zůstanete na břiše. ;)
Všeliké to kvaltování, toliko pro hovado vhodné jest.
Woody Crafty
Příspěvky: 434
Registrován: 09.04.2020 13:19
Pohlaví: muž

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od Woody Crafty »

Co je špatného na Mazdě Tribute aka Ford Maverick ?

ps: já si pamatuju že před pár lety mimo sezónu bylo možné sehnat offroad v relativně použitelném stavu klidně za 35k. A já trouba jsem to nekoupil. Kia Sportege za 30k i míň, starý Grand cherokee 1.gen i s LPG za 35k. Dnes ho máte za 50k s tím že je v dezolátním stavu, nebo měsíc před propadnutím STK. Což je prakticky totéž. Šrot za cenu za kterou se nedávno prodávalo slušné auto.
Budoucnost? Ta bude taková, jakou si ji uděláme.
Strelec45
VIP
Příspěvky: 1072
Registrován: 17.02.2013 9:59
Pohlaví: muž

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od Strelec45 »

Co pamatuju, tak do čeho se nacpal Ford, tak šlo kvalitou a jejich motory do kytek. Nehledě na to, že to hnilo už po první zimě. Ten třílitr by mohl vydržet, ale dneska je to taky takové exotické auto. To radši starého Maverika, resp. Nissan Terrano II.
Všeliké to kvaltování, toliko pro hovado vhodné jest.
Woody Crafty
Příspěvky: 434
Registrován: 09.04.2020 13:19
Pohlaví: muž

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od Woody Crafty »

Já zase slyšel že Ford používá předpotopní techniku, tudíž žádné složité opravy a komplikované poruchy. Aspoň co do základních komponent. S elektronikou je to kdovíjaké u řady značek.

Jestli to správně chápu, tak tohle SUV má trvalý náhon na zadní, připojitelný předek automaticky při prokluzu, nebo pomocí tlačítka (elektronická spojka). Přičemž po faceliftu už to nemá tlačítko a připojuje se zcela automaticky. Což nevím jestli je zrovna výhoda.

A nemá to redukční převodovku. Tak nevím jestli je extra pomalá jednička, a nebo se s tím prostě příliš pomalu v náročném terénu jet nedá. Ten třílitr mívá většinou čtyřstupňový automat.
Budoucnost? Ta bude taková, jakou si ji uděláme.
Strelec45
VIP
Příspěvky: 1072
Registrován: 17.02.2013 9:59
Pohlaví: muž

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od Strelec45 »

Ne. Předek furt, zadek se přidá, když je potřeba.
Tady bych si dovolil postnout názor někoho, kdo s tím jezdil... přečíst až do konce, jsou tam vyjmenovány i závady a nedostatky. Ode mě je to JPP. :mrgreen:
https://www.tipcars.com/magazin/testy/m ... erenu.html
Všeliké to kvaltování, toliko pro hovado vhodné jest.
Odpovědět