Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně
Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně
Dokud bude vcelku sklo panelů a funkční měniče ...
Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně
malajizva: je potreba zapocitat investici/amortizaci panelu, menicu, budouci pravdepovobnou spotrebni dan (pocital bych ve vysi jako je u nafty).
A korektni by byl jeste rozdil zustatkove ceny toho auta, pocitam, ze u elauta bude nizsi nez u naftaku.
Nechci svym rypanim kazit dobry pocit z auta, pro tenhle use case to muze mit smysl. Ale jak vidno, velmi rychle se i v tomto celkem optimalnim pripade dostaneme s navratnosti za 10-15 let +, coz je myslim presne duvod proc se do toho lide tolik nehrnou.
A korektni by byl jeste rozdil zustatkove ceny toho auta, pocitam, ze u elauta bude nizsi nez u naftaku.
Nechci svym rypanim kazit dobry pocit z auta, pro tenhle use case to muze mit smysl. Ale jak vidno, velmi rychle se i v tomto celkem optimalnim pripade dostaneme s navratnosti za 10-15 let +, coz je myslim presne duvod proc se do toho lide tolik nehrnou.
Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně
Ta matematika nebude tak jednoduchá. Pokud chceš počítat srovnání nákladů, tak to nemůžeš porovnávat se svým předchozím autem či autem jiné kategorie. Srovnat bys to musel tak, že vezmeš úplně stejné auto, tedy VW Golf z roku 2019 v naftě. Takové auto koupíš třeba od 250 tis. Kč a spotřebu má v praxi průměrně 5,6 ltr. nafty.
Tebou uvedená spotřeba nafty 8 ltr. je dost nadsazená, to značí buď rozežrané či velké auto, a nebo běžné auto ale těžké provozní podmínky. V těžkých provozních podmínkách ale nebude tvůj e-Golf jezdit za 17 kWh.
V porovnání celkových nákladů na auto se klasicky počítá: amortizace +servis vč. pneu a pojištění +provoz (paliva) děleno počet km za určité období používání. Amortizace je nákupní mínus prodejní hodnota, zde můžeme pro zjednodušení uvažovat, že koupené ojeté auto 5 let staré dojezdíš "až do konce", kdy bude mít hodnotu blízkou nule. Záleží, jestli uvažuješ horizont třeba 10 let, nebo výrazně méně. U e-auta je otázka, zda by třeba baterka vydržela celkem 5+10 provozu.
Jinak samozřejmě otázka "zda se to vyplatí", má více rovin, více úhlů pohledu, a všechny mohou být logické. Vždy je otázka, jaká by byla tvoje alternativa, kdybys to dělal jinak, a vůči tomu ty náklady porovnáš. Ale tato tvoje subjektivní situace neodpoví na otázku, zda se e-auto obecně vyplatí.
Ale já jsem za takovou tvoji ochotu podělit se o reálné nákladů moc rád, protože v praxi se často objeví hodně věcí, které v reklamách či publikacích odborníků nevyčteš.
- bivoj
- VIP
- Příspěvky: 4425
- Registrován: 03.09.2012 19:54
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Tertium corpus de Solari system
Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně
Nepiš TY (nejezdíš, přijedeš, zacvakneš), piš JÁ (nejezdím, přijedu, zacvaknu). Co mají totiž zacvakávat ti, jenž bydlí v bytovkách, panelácích, řadovkách bez garáže (a bez možnosti parkování "před barákem") apod.? Tipl bych si, že takovýchto lidí je většina. Co teda mají oni zacvaknout, kromě toho, že musí zacvakat za elektřinu z veřejné nabíječky?
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně
to s tím nabíjením když auto stojí někde na ulici je první problém
pak, protože jak se vlastně všichni shodují, EV není na daleké cesty, má většina takových lidí druhé auto s klasickým pohonem = eko výsledek je, že zabere 2 parkovací místa, musely se vyrobit 2 auta místo jednoho, budou se muset likvidovat dvě auta místo jednoho atd...
a to se vyplatí!
pak, protože jak se vlastně všichni shodují, EV není na daleké cesty, má většina takových lidí druhé auto s klasickým pohonem = eko výsledek je, že zabere 2 parkovací místa, musely se vyrobit 2 auta místo jednoho, budou se muset likvidovat dvě auta místo jednoho atd...
a to se vyplatí!
\(^_^)/
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně
Ano, elektromobil ma hlavny efekt v pripade jazdenia na kratke trasy s parkovanim pri rodinnom dome, najlepsie s fotovoltaickymi panelmi na streche. Idealne ak mam moznost home office, a teda nabijat ob den priamo baterky v aute.
A optimalne ak je to druhe auto v rodine. Otazka je kolko rodin si to moze dovolit.
Prve auto diesel, velke rodinne auto aby sa tam 4 clenna rodina vedela zbalit sj na dovolenku k moru.
Potom moze byt elektromobil aj male auticko do mesta, 4 miesta.
- VW UP napriklad.
Cize ak by som mal na to peniaze, tak aby som podla toho kam idem vyuzil vyhody konkretneho pohonu.
Par krat som mal v ramci prace k dispozicii elektromobil, rano do prace podvecer z prace. Na nabijacke kazdu tretiu noc. Pohodlne.
Ale neviem si predstavit mat v rodine ako jedine auto ciste elektro. Mozno hybrid ? Tie su ale dost drahe...
A optimalne ak je to druhe auto v rodine. Otazka je kolko rodin si to moze dovolit.
Prve auto diesel, velke rodinne auto aby sa tam 4 clenna rodina vedela zbalit sj na dovolenku k moru.
Potom moze byt elektromobil aj male auticko do mesta, 4 miesta.
- VW UP napriklad.
Cize ak by som mal na to peniaze, tak aby som podla toho kam idem vyuzil vyhody konkretneho pohonu.
Par krat som mal v ramci prace k dispozicii elektromobil, rano do prace podvecer z prace. Na nabijacke kazdu tretiu noc. Pohodlne.
Ale neviem si predstavit mat v rodine ako jedine auto ciste elektro. Mozno hybrid ? Tie su ale dost drahe...
Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně
ano...a přesně tento způsob využívání EV nemá nic společného s ekologií a šetření přírody, protože místo, abys NAHRADIL neekologické staré auto novým EV, pořídíš si EV jako DRUHÉ AUTO a tedy ZVĚTŠÍŠ zátěž nebohé matky přírody!
ostatně, není to zas tak dávno, kdy většina rodin v ČR auto neměla vůbec a ničemu to nevadilo...víc se chodilo pěšky a jezdilo MHD, což je ekologičtější a zdravější!

ostatně, není to zas tak dávno, kdy většina rodin v ČR auto neměla vůbec a ničemu to nevadilo...víc se chodilo pěšky a jezdilo MHD, což je ekologičtější a zdravější!

\(^_^)/
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně
například v Praze permice na MHD stojí nějakých 3800/rok
v nějakém řekněme 10l horizontu (protože tehdy bude stejně třeba EV sešrotovat, nebo alespoň vyměnit baterky) to máme 38000,- Kč...a žádný starosti s parkováním. Když budu potřebovat něco odvézt, využiju car sharing. I kdyby to dohromady stálo 60000,- za těch 10 let, můžete někdo porovnat, co je ekologičtější a co se vyplatí víc?
v nějakém řekněme 10l horizontu (protože tehdy bude stejně třeba EV sešrotovat, nebo alespoň vyměnit baterky) to máme 38000,- Kč...a žádný starosti s parkováním. Když budu potřebovat něco odvézt, využiju car sharing. I kdyby to dohromady stálo 60000,- za těch 10 let, můžete někdo porovnat, co je ekologičtější a co se vyplatí víc?
\(^_^)/
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně
Z vesnice je mi MHD na h... a busy od nás jezdí do krajského města, kde manželka dělá a já částečně, jednou za hodinu a hodinu je cesta... Elektromobil by byl asi alternativou, ale jak píšeš, druhé a třetí auto do rodiny, neboť s manželkou nejezdíme ve stejný čas a na stejné místo.
Myslím, že ani v MHD nechceš trávit 2 hodiny denně. I když vy máte v Praze krtka...
Myslím, že ani v MHD nechceš trávit 2 hodiny denně. I když vy máte v Praze krtka...
Všeliké to kvaltování, toliko pro hovado vhodné jest.
Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně
malajizva:Tak jak píše Wdog. Piš si veškeré náklady a až po určité době si to viděl nájezdem. Tvůj výpočet je jen nějaká jednoduchá projekce, kupecká matematika. Já používám Fuelio, bohužel to je pro spalovací motory. Neporadím nic pro elektrovozidla. Já mám tu čest provozovat 20 let starou jedničkovou Fábku s malým nájezdem, bez jakékoliv nákupní ceny, ještě jsem nezaplatil pojištění, fakt jen servis + PHM + běžná údržba a nezbytné náklady a už se blížím k téměř 5Kč/km což je o polovinu horší náklady než dlouhodobě provozovaná motorka. Proto mě to zajímá. Podle mě se u elektrovozu musí nějak zohlednit i ta (cena) baterie. Je to spotřební materiál.
Hele a víte o tom, že než mít deset aut v rodině pro každého člena jedno jsou i všelijaké alternativy.
Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně
ahoj,
díky za připomínky. Auto bude mít své hodiny, takže bude naprosto jasno v km a kW.
Vzhledem ke vzdálenosti od civilizace musíme mít dvě auta.
Ozvu se zase po čase s reálnými čísly...
díky za připomínky. Auto bude mít své hodiny, takže bude naprosto jasno v km a kW.
Vzhledem ke vzdálenosti od civilizace musíme mít dvě auta.
Ozvu se zase po čase s reálnými čísly...
Foedum inceptu, foedum exitu.
Quis autem custodiat ipsos custodes?
Quis autem custodiat ipsos custodes?
Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně
Existuje aspoň nejaký menič/ nabíjačka umožnujúca nabíjanie auta priamo z panelov?
Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně
Ano, asi pol roka som v DE zapajal foto systemy do domacich rozvodov. Bol to hybridny system dal sa prikupit wall box a dalo sa vtedy nastavit ze do auta tlaci len energiu z panelov.
Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně
a přesně tento způsob využívání EV nemá nic společného s ekologií a šetření přírody, protože místo, abys NAHRADIL neekologické staré auto novým
Tam je ekologia v tom, ze nekupim do rodiny ako druhe auto zase spalovak, ale elektromobil.
Dalsia ekologia je v tom, ze na kratke jazdy nepojdem spalovakom, ktory dosiahne optimalne prevadzkove hodnoty az po zahriati, ci je tak cca 10 - 15 minut po starte, ale elektromobilom. Casto sa ten motor nestihne zahriat a uz som napriklad pred obchodim v susednej dedine...
Tretia a urcite nie posledna je ze v meste, kde je naozaj aut vela, nepustam spaliny, ale naozaj ten vyfuk je v elektrarni.
Z mojho pohladu je hlavne zvratena ta snaha tlacit do hlav ludi elektromobil ako jedine auto ktore ma nahradit vsetko ostatne co sa uz niekolko desiatok rokov vyvijalo.
A spomenme si ze elektromobily uz boli a prehrali kvoli nizsiemu komfortu pouzivania. Ak prekonaju v tomto spalovaky, vo vsetkych aspektoch tak sa presadia same aj bez dotacii.
Tam je ekologia v tom, ze nekupim do rodiny ako druhe auto zase spalovak, ale elektromobil.
Dalsia ekologia je v tom, ze na kratke jazdy nepojdem spalovakom, ktory dosiahne optimalne prevadzkove hodnoty az po zahriati, ci je tak cca 10 - 15 minut po starte, ale elektromobilom. Casto sa ten motor nestihne zahriat a uz som napriklad pred obchodim v susednej dedine...
Tretia a urcite nie posledna je ze v meste, kde je naozaj aut vela, nepustam spaliny, ale naozaj ten vyfuk je v elektrarni.
Z mojho pohladu je hlavne zvratena ta snaha tlacit do hlav ludi elektromobil ako jedine auto ktore ma nahradit vsetko ostatne co sa uz niekolko desiatok rokov vyvijalo.
A spomenme si ze elektromobily uz boli a prehrali kvoli nizsiemu komfortu pouzivania. Ak prekonaju v tomto spalovaky, vo vsetkych aspektoch tak sa presadia same aj bez dotacii.
- bivoj
- VIP
- Příspěvky: 4425
- Registrován: 03.09.2012 19:54
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Tertium corpus de Solari system
Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně
Což je prostě v některých aspektech nemožné kvůli fyzikálním zákonům. Psal jsem to zde do tohoto threadu už několikrát, s výpočty a příklady - jen třeba nabíjení vs tankování - dostat 500 kWh do baterie za 30 sekund (ekvivalent natankování cca 56 l benzínu) prostě není z fyzikálního a elektrotechnického hlediska možné (napětí, průřez vodičů atp - už jsem to tu psal několikrát).
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně
Nákup elektroauta v praxi nebude o ekológii, ale skôr o výslednej úspore peňazí, vzhľadom na najazdené kilometre, phm a roky. A aj to asi len vtedy, ak si to doma hodí na fotovoltiku (v meste vlastne nemožné).
Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně
To nabijanie je technicky realizovatelne, ale zufalo, momentalne, neekonomicke!
Technicky, kazde parkovacie miesto bude fungovat ako nabijacka, na rovnakom fyzikalnom principe ako funguje bezdrotove nabijanie mobilov.
Ako na to ale urobit ekonomicky a pravny model tak to sa citim ako ta zlata rybka co sa potom spytala ci nema teda fotku tej svojej skaredej manzelky.
Mozno nasi vnuci alebo pravnuci budu na to budovat technicku infrastrukturu, snad aspon vo velkych mestach.
Technicky, kazde parkovacie miesto bude fungovat ako nabijacka, na rovnakom fyzikalnom principe ako funguje bezdrotove nabijanie mobilov.
Ako na to ale urobit ekonomicky a pravny model tak to sa citim ako ta zlata rybka co sa potom spytala ci nema teda fotku tej svojej skaredej manzelky.
Mozno nasi vnuci alebo pravnuci budu na to budovat technicku infrastrukturu, snad aspon vo velkych mestach.
Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně
Tak takhle to presne fungovat nebude, alespon ne do nejakeho zasadniho fyzikalniho objevu. Jak byste ty vykony prenasel, aby to bylo bezpecne? Az vyresite bezpecnost, jak to udelate s ucinnosti?
Nektere predstavy jsou velmi naivni, ono uz jen kdyz clovek rozpocita jak by pri rozsirenych elektroautech bylo nutne posilit distribucni soustavu, kolik by to znamenalo rozkopat ulic (parkovist), ... tohle je uplne fantasmagorie.
Myslim, ze prave ta naivita lidi vede k te mizerii, co tu zaciname mit. A u tech co rozhoduji je otazka kde je to nekompetentnost a kde si jsou dobre vedomi toho jake zlo cini.
Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně
Ale ved pisem ze momentalne neekonomicke!
Ale inak ako priebeznym dobijanim aku sa nedstrani hlavna nepohodlna vlastnost, rozdiel, ze spalovak natankujem za 10 minut aj tym ze accu musim nabijat aspon 30 minut aby som presiel aspon priblizne zaujimavu vzdialenost.
Ale inak ako priebeznym dobijanim aku sa nedstrani hlavna nepohodlna vlastnost, rozdiel, ze spalovak natankujem za 10 minut aj tym ze accu musim nabijat aspon 30 minut aby som presiel aspon priblizne zaujimavu vzdialenost.
Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně
A este druhu vec si myslim, nebude to ziaden zasadny fyzikalny objav, bude to postupné inzinierske vylepsovanie znamych principov.
Ale keby som tusil ako dlho to bude trvat
.
Ale keby som tusil ako dlho to bude trvat
