Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Transport suchou i mokrou nohou, jakožto i vzduchem.
Odpovědět
mhi
Příspěvky: 581
Registrován: 16.07.2015 16:37

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od mhi »

Mozna abyste nenaplnil to o te naivite a nekompetentnosti byste mel prihodit nejake vypocty, protoze podle mych znalosti pisete naproste blbosti.

Ja davam do placu Ohmuv zakon, Maxwellky, rovnici el. vykonu a el, energie, k tomu bych z tech lidskych zakonu a podzakonnych norem pripojil vse co se tyka bezpecnosti el. zarizeni.
tom384
Příspěvky: 474
Registrován: 10.05.2020 14:05

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od tom384 »

bivoj píše: 30.01.2025 11:09
BOB2016 píše: 30.01.2025 9:51 ...Ak prekonaju v tomto spalovaky, vo vsetkych aspektoch...
Což je prostě v některých aspektech nemožné kvůli fyzikálním zákonům. Psal jsem to zde do tohoto threadu už několikrát, s výpočty a příklady - jen třeba nabíjení vs tankování - dostat 500 kWh do baterie za 30 sekund (ekvivalent natankování cca 56 l benzínu) prostě není z fyzikálního a elektrotechnického hlediska možné (napětí, průřez vodičů atp - už jsem to tu psal několikrát).
Tento nesmysl jsi tu opakoval už několikrát a kromě urážek jsi vlastně nic nepředložil. Zkus se schválně zeptat malejizvy, jak moc je pro něj důležité natankovat 500 kWh za 30 sekund. Dnes je pro ekvivalentní dojezd spalováku potřeba zhruba 150 kWh a rychlost nabíjení odpovídá přesně tomu, co psal malajizva – tedy rychlosti zasunutí zástrčky v garáži. A i těch pár nabíjení při cestě na dovolenou je dnes možné zvládnout s rychlostí 4C, tedy do 10 minut (z 20 na 80 %). Realita je taková, že majitel elektromobilu s garáží stráví nabíjením méně času než majitel spalováku tankováním.
cipis
Příspěvky: 4889
Registrován: 26.10.2012 13:27
Pohlaví: muž
Bydliště: blízko Brna

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od cipis »

Už tam dáváš další omezující podmínku - majitel elektromobilu s garáží ...
A o tom to celé je.
Když budu mít garáž, a nejlépe i fotovoltaiku, tak se člověk i spokojí s nižším dojezdem.
Ale v momentě, že budu muset prvně jet nabít, než vůbec vyjedu či na to budu muset myslet, až dojedu, a auto je v lepším případě tři ulice od bytu a v tom horším na druhé straně čtvrti, tak ten nižší dojezd bude sakra vadit.
500 kWh je samozřejmě blbost, nepočítá se tam účinnost, ale jestli tvrdíš, že to je 150 kWh, tak i přesto je to zatím řekněme trojnásobná "obvyklá" kapacita EV. S dvojnásobnou pořizovací cenou samotného vozu.
BOB2016
Příspěvky: 173
Registrován: 23.01.2018 9:50
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od BOB2016 »

mhi píše: 30.01.2025 15:43 Mozna abyste nenaplnil to o te naivite a nekompetentnosti byste mel prihodit nejake vypocty, protoze podle mych znalosti pisete naproste blbosti.

Ja davam do placu Ohmuv zakon, Maxwellky, rovnici el. vykonu a el, energie, k tomu bych z tech lidskych zakonu a podzakonnych norem pripojil vse co se tyka bezpecnosti el. zarizeni.
Ano, v predmete Fyzika III v časti teoria elektromagnetického poľa, sme sa učili ako to prebieha. Vychádzalo sa s Maxwellových rovníc,(James Clerk Maxwell formulácia v roku 1865).
Ďalej tam boli asi 4 dalšie ďalšie otázky a potom bola posledná z názvom: "Prenos energie elektromagnetickým poľom. Končí to odvodením výpočtu tzv. Pozntingovho vektora. Jednotka je W/m2.
Wikipedia : "John Henry Poynting derived it in 1884"
Čiže fyzikálny popis toho je známy viac ako storočie!

Pred cca 35 rokmi som za odpoveď na tú otázku dostal jednotku, ale bohužiaľ som nedoštudovaný elektroinžinier. :-(

V tej dobe nám bolo povedané že ako praktické využitie je prenos cez vedenia VVN, tie ktoré majú každý vodič zložený z troch "drôtov" kedže je tam "väčšia" plocha. Samozrejme že tento jav je v každom vedení ale tie 3 drôty zlepšujú efektívnost...

Spominané bezdrôtové nabíjanie mobilov v princípe využíva ten istý fyzikálny jav. Ale to inžinierske prevedenie je zatiaľ na úrovni že to dokáže prenášať energiu v rádoch mW.

Takže fyzikálne je to popísané! Len nemáme technológie aby sme to urobili s väčšm výkonom.
Preto je momentálne jediné praktické technologické riešenie že musíme pripojiť auto káblom ku nejakému stojanu.
Teda, prenos veľkého výkonu využívajú vojenské lasery, ale tam je zas obmedzenia na čas počas ktorého dokáže ten výkon generovať. /Nezabúdajte že svetlo je tiež elektromagnetické vlnenie/

Ďalej tvrdím že elktromobil nemá zmysel konštruovať na dlhé dojazdy zbytočne veľká váha, zbytočne dlhý čas nabíjania. Ale momentálne sa to tak konštruuje, lebo nie je infraštruktúra na to aby som mohol mať auto s dojazdom cca 100 km /s určitou rezervou/ Ale ak mám cestu do práce 28 km aj s tým že odveziem deti do školky a do školy, potom auto niekoľko hodín stojí nevyužité a potom idem zase cca 30 km domov. tak mi stačí ten dojazd 100 km. Ale ak by bola technická infraštruktúra že sa môže elektromobil dobíjať v práci, v obchode na verejnom parkovisku, aj malým výkonom, ale dlhý čas, tak by to mohlo byť zaujímavé aj pre ľudí ktorý nemajú dom.
tom384
Příspěvky: 474
Registrován: 10.05.2020 14:05

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od tom384 »

cipis píše: 30.01.2025 16:35 Už tam dáváš další omezující podmínku - majitel elektromobilu s garáží ...
A o tom to celé je.
Když budu mít garáž, a nejlépe i fotovoltaiku, tak se člověk i spokojí s nižším dojezdem.
Ale v momentě, že budu muset prvně jet nabít, než vůbec vyjedu či na to budu muset myslet, až dojedu, a auto je v lepším případě tři ulice od bytu a v tom horším na druhé straně čtvrti, tak ten nižší dojezd bude sakra vadit.
500 kWh je samozřejmě blbost, nepočítá se tam účinnost, ale jestli tvrdíš, že to je 150 kWh, tak i přesto je to zatím řekněme trojnásobná "obvyklá" kapacita EV. S dvojnásobnou pořizovací cenou samotného vozu.
Ano, tohle je rozumná argumentace, se kterou nemám nejmenší problém a v podstatě souhlasím. Jako ekvivalent garáže bych dokázal žít i s možností dobíjet v práci (můj zaměstnavatel to umožňuje) nebo mít nabíječku u blízkého nákupáku, kde pravidelně nakupuji. Možností je víc a stále se rozšiřují.
PaF
Příspěvky: 1565
Registrován: 05.03.2011 21:33

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od PaF »

jj, elektromobilita je jediné řešení pro budoucnost...
P.S. Foto je z odpoledne, večer jsou auta ve dvou vrstvách :rofl
Přílohy
mapy (17).png
mhi
Příspěvky: 581
Registrován: 16.07.2015 16:37

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od mhi »

BOB2016 píše: 30.01.2025 17:09 Takže fyzikálne je to popísané! Len nemáme technológie aby sme to urobili s väčšm výkonom.
"bohuzel" fyzikalne je popsane i to, proc "jen nemame technologie ...".

Mne by se libilo mit elektroauto, bohuzel nemam podminky, pri kterych by to bylo smysluplne (a to mam RD i s garazi). Co by se mi mozna vyplatilo je max ostrovni FVE, kterou bych ohrival vodu bez stridace.
BOB2016
Příspěvky: 173
Registrován: 23.01.2018 9:50
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od BOB2016 »

Ano, tie technologie momentálne nemáme.
A cesta "Ohmov zákon nemôžete prekročiť! Tak budúce volebné obdobie presadím novelu." je tiež len na zasmiatie :-)

Zohrievanie TUV jednosmerným prúdom popisuje na niektorom svojom videu Amperák...
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4417
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od bivoj »

Naivita a neznalost některých zdejších členů by byla úsměvná, kdyby na druhé frontě s nimi nebyla známá zelenorudá woke chátra, pro které ohmův zákon není žádná překážka a vše se vyřeší "technologií budoucnosti".

Milí elektronadšenci - nic se nevyřeší, fyzikální zákony zkrátka neohnete a pokud nechcete mít u nabíječky elektrovehiklu kabel o průměru 30 cm a napětí nabíječky cca 10000V, tak prostě (i kdyby existovala technologie baterií, které by to byly schopny pojmout) nikdy NENABIJETE stejně rychle, jak do vozidla dostanete energii v chemických vazbách. Tečka.

Přesné výpočty jsem tu již uváděl, nebudu se opakovat. Ale protože bezmyšlenkovití progresivisté neustále melou svoji mantru, a výpočty (a fyzika) je nepřesvědčí, může mi pak někdo zazlívat, že je označuji za idioty? Těmto lidem nic nevysvětlíš a vždy v historii platilo, že "méně bystrý" organismus rozumí (a je vychovatelný) pouze síle (silou). Takže se k těmto lidem budu chovat hrubě. Snad už jen citát na závěr:

Blbec nikdy nepochopí, že je blbcem skutečně.
Pravdu o tom, že je blbec, říkáš blbci zbytečně.
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
mhi
Příspěvky: 581
Registrován: 16.07.2015 16:37

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od mhi »

bivoj: tohle vidim trosku jinak pokud jde o vztah k lidem, kteri rekneme spali na ZS/SS v hodinach fyziky/matematiky. Vykopanim prikopu a ponizovanim takoveho cloveka se vytvori jen dve skupiny (v tomhle mam sam asi maslo na hlave, servitky si moc neberu). Cesta k reseni podle meho nazoru vede pres 2 moznosti:

- vzdelat vetsinu spolecnosti, aby pochopila, ze tudy cesta nevede, bez toho, aby si pripadali za blbce. To ovsem neznamena jen mlcky prehlizet nepravdy. Ja mam taky obrovske mezery ve fyzice, nerozumim vubec chemii, atd., ale tak je potreba mit rozumny sebeobrazek, ovsem kdyz ho ma nekdo "self-inflated ego", tak rozbiti toho sebeobrazku obvykle jde snaz pres jine cesty nez udelat z toho druheho blbce (byt jim treba i muze byt).

- nechat zelene silenstvi dojit do neudrzitelneho konce. tohle s ohledem na moznou hloubku propasti nechceme.
BOB2016
Příspěvky: 173
Registrován: 23.01.2018 9:50
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od BOB2016 »

bivoj píše: 30.01.2025 22:51 Naivita a neznalost některých zdejších členů by byla úsměvná, kdyby na druhé frontě s nimi nebyla známá zelenorudá woke chátra, pro které ohmův zákon není žádná překážka a vše se vyřeší "technologií budoucnosti".

Milí elektronadšenci - nic se nevyřeší, fyzikální zákony zkrátka neohnete a pokud nechcete mít u nabíječky elektrovehiklu kabel o průměru 30 cm a napětí nabíječky cca 10000V, tak prostě (i kdyby existovala technologie baterií, které by to byly schopny pojmout) nikdy NENABIJETE stejně rychle, jak do vozidla dostanete energii v chemických vazbách. Tečka.
Ano suhlasim s tebou. Mas pravdu!
Ale zaroven si ta dovolim upozornit ze argumentujes sucasnou urovnou technologie. Ano potrebujes v sucasnosti kabel o priemere 30 cm.

Ale ja som spominal ze su preskumane fyzikalne javy, ktore nam to mozu umoznit, ale zaroven hovorim ze ich prakticke vyuzitie nie na vyuzitelnej technologickej urovni, tiez hovorim o sucasnom stave technologie!
Neviem aka bude uroven o 50 rokov ked uz asi budem vonat fialky odspodu.

Ale mne sa zda byt pravdepodobnejsie ze zmysluplne vyuzitie elektromobilov nenastane vdaka nejakemu skokovemu objavu vo fyzike, ale vdaka postupnemu technologickemu vyvoju.

Momentalne je ako najvacsia nevyhoda ktora obmedzuje luxusne vyuzitie doba nabijania /dojazd uz je v radoch stoviek kilometrov/. Ty uvadzas protiargumenty ze aby sa dala v porovnatelnej dobe preniest rovnake mnozstvo energie je potrebne postavit sialenu konstrukciu s hrubym kablom. Este raz mas pravdu!


Ide hlavne o to aby sa netvrdilo ze EV su jedina buducnost, ani ze nie su buducnost! Bude to zavisiet od pochopenia na aky ucel a pre koho je co vyuzitelne a zmysluplne.

Zatial sa vdaka obrovskemu baliku penazi podarilo vyvinut acu kde sa da poskladat dojazd okolo 500 km. Casom sa mozno naleje podobne, ale asi radovo vacsie, mnozstvo do infrastruktury.

Neviem ale mozno si pamatas na S100 oblozeny nosicom na streche, na kapote motora a 4 clenna rodina cestou na dovolenke do Juhoslavie. Ale vtedy ine auto nemali :-)
PaF
Příspěvky: 1565
Registrován: 05.03.2011 21:33

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od PaF »

Na Š 100 mi nesahej, to bylo moje první ;) . A vešli jsme se v pohodě. Měli jsme totiž na měsíc pětinu krámů, než vozí naši mladí na víkend.

ad ELEKTRO
Největším problémem není doba nabíjení, tím je nemožnost v hustších aglomeracích dobít vůbec. Viz foto výše... Fakt si někdo myslí, že na sídlišti s 15 tis. obyvateli a 8 tis. auty bude někdy možné nabít přes noc všechna najednou? Na to nemusíte být fyzikem ani inženýrem....
O zelené přívětivosti nemluvě. Při započítání, těžby, výroby a likvidace jde jen o přesun zátěže jinam než do výfukových plynů za vozidlo.
Elektromobilita je způsob, jak lidem sebrat auta, nebo spíš snížit jejich počet na desetinu. Imobilní občan závislý na veřejné dopravě taky omezí svůj pohyb, tedy sníží uhlíkovou stopu obecně. A Číňani a Indové budou moct budovat víc uhelných elektráren... Přeci si nezasloužíme žít líp než oni, žejo... :roll:
rfilakovsky
Příspěvky: 110
Registrován: 09.05.2024 19:02
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od rfilakovsky »

PaF píše: 31.01.2025 16:16
ad ELEKTRO

Elektromobilita je způsob, jak lidem sebrat auta, nebo spíš snížit jejich počet na desetinu. Imobilní občan závislý na veřejné dopravě taky omezí svůj pohyb, tedy sníží uhlíkovou stopu obecně.
:yes :yes :yes
BOB2016
Příspěvky: 173
Registrován: 23.01.2018 9:50
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od BOB2016 »

Ja som sa učil na mokviči a potom som mal dlho Š100 !

Na súčasných sídliskách a za života nás a našich detí neočakávam vybudovanie infraštruktúry na nabíjanie elektromobilov.

Buď vznikne spoločenský tlak na budovanie tej infraštruktúry, alebo naozaj bude polovica ludí cestovať verejnou dopravou. Alebo sa budú udržiavať pri živote historické kusy, ako na Kube. Kým sa väčšina nevzbúri a autá vo voľbách "nezakáže"!

Môj momentálny názor je že elektromobil je vhodný ako druhé auto do rodiny, ktorá má dom a garáž.
tom384
Příspěvky: 474
Registrován: 10.05.2020 14:05

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od tom384 »

bivoj píše: 30.01.2025 22:51 Naivita a neznalost některých zdejších členů by byla úsměvná, kdyby na druhé frontě s nimi nebyla známá zelenorudá woke chátra, pro které ohmův zákon není žádná překážka a vše se vyřeší "technologií budoucnosti".

Milí elektronadšenci - nic se nevyřeší, fyzikální zákony zkrátka neohnete a pokud nechcete mít u nabíječky elektrovehiklu kabel o průměru 30 cm a napětí nabíječky cca 10000V, tak prostě (i kdyby existovala technologie baterií, které by to byly schopny pojmout) nikdy NENABIJETE stejně rychle, jak do vozidla dostanete energii v chemických vazbách. Tečka.

Přesné výpočty jsem tu již uváděl, nebudu se opakovat. Ale protože bezmyšlenkovití progresivisté neustále melou svoji mantru, a výpočty (a fyzika) je nepřesvědčí, může mi pak někdo zazlívat, že je označuji za idioty? Těmto lidem nic nevysvětlíš a vždy v historii platilo, že "méně bystrý" organismus rozumí (a je vychovatelný) pouze síle (silou). Takže se k těmto lidem budu chovat hrubě. Snad už jen citát na závěr:

Blbec nikdy nepochopí, že je blbcem skutečně.
Pravdu o tom, že je blbec, říkáš blbci zbytečně.
Jediné, co zvládáš, jsou osobní útoky, nálepkování a manipulace. Tady je konkrétní příklad nabíjecího konektoru, který zvládá 3 kA při 1500 V. S tímto konektorem lze běžných 70 kWh nabít přibližně za minutu. (Abych předešel tvému obvyklému vytrhávání z kontextu, mluvím výhradně o konektoru. Pokud bys opět chtěl použít taktiku slaměného panáka a podsouvat mi tvrzení, která jsem nevyslovil, rovnou na to zapomeň). Žádných 30 cm v průměru, běžný kabel.


https://www.engineerlive.com/content/megawatt-charging

https://www.cavotec.com/fr/your-applica ... system-mcs
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4417
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od bivoj »

Žádný slaměný panák, jen to prostě není 70 kWh/ minuta ale 500 kWh/ 30 sec.

MÁLOKDO si totiž dokáže představit, jak MOC energie skryto v chemických vazbách. A kolik energie se dá uvolnit třeba z pouhého jednoho MILIGRAMU 2-methyl-1,3,5-trinitrobenzenu.

Sorry Никола Тесла, ale ta tvoje doba ještě nepřišla.
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
sigurd
Příspěvky: 467
Registrován: 04.11.2014 21:31
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od sigurd »

1 mg TNT dá necelé 4J, čo je mizéria- benzín 45J/mg. A to nabíjanie je 75kWh/ min. Kecy o chemických väzbách si treba nechať ku pivu, a tam ešte doporučujem fakt, že jeden mg zemiakových šupiek obsahuje 90kJ energie.
Maximálna efektivita, a vždy trvale udržateľný rozvoj.
mhi
Příspěvky: 581
Registrován: 16.07.2015 16:37

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od mhi »

Takhle nejak bude vypadat 3kA / 1,5kV nabijecka? :)
DALL·E 2025-02-01 10.08.47 - A futuristic electric vehicle with an insecure, shaky appearance is connected to an extremely high-voltage, high-current charging station. The chargin.jpeg
OT, treba mi nekdo odpovi do relevantniho vlakna: K te vazebne energii, nedavno jsem se koukal na energie vzduchovych zbrani a "dieselovani", proc se tohle nejak nevyuziva? Zas*ralo by to hlaven?
BOB2016
Příspěvky: 173
Registrován: 23.01.2018 9:50
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od BOB2016 »

Ako vtip dobre! Pre elektrikara.
Tie stoziare su z rozvodov 220 kV a 750 kV. Nie 1,5 kV.
rfilakovsky
Příspěvky: 110
Registrován: 09.05.2024 19:02
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od rfilakovsky »

Ceny náhradních baterií a motorů pro elektrické VW a Škody jsou takový průšvih, že se o nich v servisu bojí mluvit

https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/c ... ji-mluvit/

:chuckle :moon
Odpovědět