Skladovatelnost tekutých paliv
-
- Příspěvky: 968
- Registrován: 11.02.2014 10:56
Re: Skladovatelnost tekutých paliv
Tak to vypadá, že už nafta a benzín nebudou bez biosraček k dostání ani u EuroOilu.
Článek je placenej, ale dá se snadno pochopit o co jde i z náhledu
Konec nafty bez řepky? Poslanci budou hlasovat o výjimce, ze které těží hlavně Čepro
Ministerstvo životního prostředí chce omezit výjimku z přidávání biosložky pro strategické zásoby nafty a benzinu. Ve hře to bylo už několikrát, naposledy v roce 2021.
Ve státních rezervách jsou zhruba dvě miliardy litrů nafty a benzinu, pro něž platí jiná pravidla. Například se do nich – na rozdíl od ostatních paliv – nemusí přidávat biosložka, jež zvyšuje jejich cenu. Těží z toho hlavně státní podnik Čepro, který tato paliva pro stát většinově skladuje. Zároveň ale paliva i prodává a má třetí největší síť čerpacích stanic EuroOil, kde řidičům nabízí „čistou“ naftu.
Výjimka dlouhodobě vadí konkurenci v čele s Orlen Unipetrolem a MOL, které se ji už několikrát pokusily zrušit. Teď jsou tomuto cíli hodně blízko. Zřejmě už tento týden budou poslanci hlasovat o významném zpřísnění této výjimky. Pokud projde, bude to pro Čepro znamenat náklady navíc v řádu stovek milionů korun.
https://archiv.hn.cz/c1-67436950-konec- ... avne-cepro
Článek je placenej, ale dá se snadno pochopit o co jde i z náhledu
Konec nafty bez řepky? Poslanci budou hlasovat o výjimce, ze které těží hlavně Čepro
Ministerstvo životního prostředí chce omezit výjimku z přidávání biosložky pro strategické zásoby nafty a benzinu. Ve hře to bylo už několikrát, naposledy v roce 2021.
Ve státních rezervách jsou zhruba dvě miliardy litrů nafty a benzinu, pro něž platí jiná pravidla. Například se do nich – na rozdíl od ostatních paliv – nemusí přidávat biosložka, jež zvyšuje jejich cenu. Těží z toho hlavně státní podnik Čepro, který tato paliva pro stát většinově skladuje. Zároveň ale paliva i prodává a má třetí největší síť čerpacích stanic EuroOil, kde řidičům nabízí „čistou“ naftu.
Výjimka dlouhodobě vadí konkurenci v čele s Orlen Unipetrolem a MOL, které se ji už několikrát pokusily zrušit. Teď jsou tomuto cíli hodně blízko. Zřejmě už tento týden budou poslanci hlasovat o významném zpřísnění této výjimky. Pokud projde, bude to pro Čepro znamenat náklady navíc v řádu stovek milionů korun.
https://archiv.hn.cz/c1-67436950-konec- ... avne-cepro
Re: Skladovatelnost tekutých paliv
Joe Azbest: Já se díval na appku a popravdě, kolem mě na čerpačkách EO se nedá benzín bez biosložky krom jedné jediné (a to ještě Optimal BA95) vůbec sehnat. Asi příjde smazat. Takže to vydrželo necelý rok. Pokud ještě chcete poradit, tak na benzín bez biopřísad se létá, takže pokud po čistém benzínu toužíte, navštivte libovolný aeroklub v okolí. Bohužel tam je trochu jiná cena. S naftou neporadím vůbec, protože na naftu se nelítá.
- DanBlack
- Příspěvky: 1513
- Registrován: 02.02.2012 23:19
- Pohlaví: nevím, skryto ve špeku
- Bydliště: Severní Čechy
Re: Skladovatelnost tekutých paliv
Opatrně s tím na co se nelítá...JET A-1 (letecký petrolej) má k naftě docela blízko a třeba takový Tecnam P2010TDI lítá na normální naftu.

A na letecký benzín dvakrát bacha, AVGAS 100LL je jedno z posledních olovnatých paliv!!! (obsah olova: max. 0,56 g/l )
Cenově to je takové "letecké":
AVGAS 100LL 50,71Kč/l s SPD (sazba 13,71 Kč/l)
JET A-1 34,95Kč/l s SPD (sazba 9,95 Kč/l)
...vše bez DPH
------------------------------------------------------------------
Štěstí neexistuje...jsou jen průsery co dobře dopadly.
Štěstí neexistuje...jsou jen průsery co dobře dopadly.
-
- Příspěvky: 968
- Registrován: 11.02.2014 10:56
Re: Skladovatelnost tekutých paliv
Ahoj rozpadlíci.
Potřebuji rychlou radu - jsem lama a nechal jsem v pile od prosince benzin. Co teď s tím? Postačí vylít směs a nalít novou? Nebo bude nutné rozebrat a vyčistit karburátor?
Ani už nevím, jestli to byl natural 95 nebo 98 (ale nejspíš 98).
Pila je zánovní Husqwarna, nejlevnější řada Mark II.
Potřebuji rychlou radu - jsem lama a nechal jsem v pile od prosince benzin. Co teď s tím? Postačí vylít směs a nalít novou? Nebo bude nutné rozebrat a vyčistit karburátor?
Ani už nevím, jestli to byl natural 95 nebo 98 (ale nejspíš 98).
Pila je zánovní Husqwarna, nejlevnější řada Mark II.
Re: Skladovatelnost tekutých paliv
Dřevo dělám jednou ročně. Pokaždé když končím vyjedu benzín žz se pila udusí. Pak naleju další rok novou směs a jedu dál. Když mě v pile zbylo jednou trochu benzínu na dně nádrže další rok jsem jen dolil čerstvou směs a řezal dál. Žádný problém jsem nezaznamenal, Startovala normálně, do otáček šla taky normálně. Pila Dolmar typ z hlavy nevím.
Re: Skladovatelnost tekutých paliv
Dík. Zkusím nalít novou směs a dám vědět, jak to dopadlo.
Re: Skladovatelnost tekutých paliv
Je to pro dvoutakt priserna prasecina, ale spoustu techto minimotoru jsem rozjel striknutim etheru do sani (brzdoveho cistice, da se koupit v kazdem obchodu s autodily). Jakmile motor jede, casto si uz dokaze i ze znecisteneho karburatoru "vytahnout" benzin. Je potreba byt opatrny, ten sprej odmastuje a dvoutakt to nema rad.
Re: Skladovatelnost tekutých paliv
Tak potvrzuji, že pila po nalití nového paliva běhá bez problému.
Re: Skladovatelnost tekutých paliv
Dnes docela zajímavá zkušenost.
Dva roky odstavená dodávka Volkswagen Transporter nastartovala (po dobítí baterie) na první pokus, nafty bylo půl nádrže. Motor měl pravidelný chod jako by běžel naposledy včera.
Bohužel, nevím jaká je v něm natankovaná nafta, tak jsem čekal spíše problém a byl jsem mile překvapen, když chytla na drc.
Dva roky odstavená dodávka Volkswagen Transporter nastartovala (po dobítí baterie) na první pokus, nafty bylo půl nádrže. Motor měl pravidelný chod jako by běžel naposledy včera.
Bohužel, nevím jaká je v něm natankovaná nafta, tak jsem čekal spíše problém a byl jsem mile překvapen, když chytla na drc.