Bug Out Mountain Bike

Transport suchou i mokrou nohou, jakožto i vzduchem.
Odpovědět
Uživatelský avatar
DanBlack
Příspěvky: 1484
Registrován: 02.02.2012 23:19
Pohlaví: malé, zrzavé
Bydliště: Severní Čechy

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od DanBlack »

Jako první věc při debatě o bicyklu do PA napadla nákladní tříkolka... (B.O.T. = bug out trike :mrgreen: )
Ceny teda nejsou zrovna lidové, odpovídají lepším trekovým modelům (15-18kKč). Na druhou stranu, stará ukrajina se leckde ve stodole najde a pár trubek taky. :ugeek:
Uživatelský avatar
sigmark
VIP
Příspěvky: 3349
Registrován: 14.08.2012 20:43

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od sigmark »

No a udelat na to sajdku neni tak tezky
Uživatelský avatar
štaflík
Příspěvky: 4381
Registrován: 01.02.2012 12:08
Bydliště: Sudéta

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od štaflík »

K výběru kola:
podle mě je nejlepší vzít slušný loňský/předloňský model dobré značky v Deore sestavě a s mizernou vidlicí. Vidli hned vyhodit a dát tam lepší. Problém je, že slušné kolo s kvalitní vidlicí (aby fakt něco dělala a nebyla jen zbytečně těžkým, nefunkčním a poruchovým verglem na přední nápravě) je většinou odst před 25k. Nicméně lze koupit slušné kolo mezi 12-15 tisíci a k tomu vzít třeba laděnou vidlici (http://www.tuning-test.cz) a la Epicon kolem 5k a máte velmi použitelné a trvanlivé kolo. Osobně mám výborné zkušenosti s koly Cube a Ghost. Cube je ale poměrně krátké, chce na to mít figuru.
Uživatelský avatar
des
Příspěvky: 767
Registrován: 14.11.2012 20:29
Pohlaví: muž

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od des »

desat českých za nové kolo je málo. bude tam kopa vecí hodne ošizených. ked sa ti na úteku pred zombíkmi napr vysype nába, tak si dojazdil.

pri všetkej úcte k miestnym diskutérom doporučujem radšej mrknút na http://www.bike-forum.cz
asi si z teba budú robit trochu prdel, ale ked to udejcháš tak sa odpovedi dočkáš. otázku by som formuloval jak kolo na exedici s minimálnou technickou podporou ;)
Uživatelský avatar
Rudolf Steiner
Příspěvky: 167
Registrován: 25.09.2012 11:32
Pohlaví: muž
Bydliště: Landkreis Aussig
Kontaktovat uživatele:

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Rudolf Steiner »

Tak se zdá, že přituhuje, je návrh na zřízení centrálního registru kol. http://ekonomika.idnes.cz/centralni-reg ... nomika_brm
Maximus
VIP
Příspěvky: 6526
Registrován: 12.01.2011 19:24
Bydliště: ČSR

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Maximus »

Výhodně se dá nové kolo koupit při jarním výprodeji modelů z předchozího roku. Jinak se dá dobře solidní kolo či komponenty koupit i z druhé ruky, ale chce to tomu aspoň trochu rozumět a něco nastudovat.
Uživatelský avatar
realcop
Příspěvky: 108
Registrován: 25.10.2013 0:06
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od realcop »

Dovolte abych se s prvím příspvkem představil: Jméno není důležité. Nerad bych se stal terčem různých posměváčků a kývačů, kteří veří v nedotknutelnost západní civilizace. Již víc než 15 let sloužím u Policie ČR. Události ve světě, ale i v naší zemi mně dovedly k názoru, že v ne přiliš daleké budoucnosti může dojít ke zhroucení euroamerické civilizace. Příčinou resp prvním impulsem rozpadu bude, alespoň si to myslím, pád ekonomiky západní civilizace způsobený nenažraností politických elit, nebo různých finančních skupin a nadnárodních korporací. pozn. (můj čistě osobní odhad.) Ať už to bude cokoliv obyčejným lidem dobře nebude. Rozhodl jsem se na tuto situaci připravit a tak jsem se proklikal až na toto fórum.

Za ideální dopravní prostředek pro tento případ považuji horské nebo trekové kolo. Z těchto důvodů:

1.) nezávislost na energii. (žádná nafta, elektřina, jen lidská síla)
2.) snádný servis, který je do jisté míry schopen provést každý trochu zručný člověk
3.) při dostatečné zásobě nejnutnějších náhradních dílů, vysoká životnost v řádu desítek let (pláště, ložiska, mazivo)
4.) slušná nosnost vybavení (do moderních brašen z kvalitních materiálu se vejde spousta vybavení)
5.) Oproti chůzi 3 km/h je běžná rychlost kola 10 - 30 km/h, (rychlé přesuny)
6.) schopnost pohybovat se mimo komunikace a tichý chod předurčuje kolo pro průzkům. (koneckonců speciální jednotky armády USA využívají v Afgánistánu často speciální skládací horská kola.)
7.) Skladnost. Narozdíl od auta, kolo můžete uschovat do malého prostoru a být připravený na přesun
Reiser
Rozpadlík
Příspěvky: 422
Registrován: 03.04.2012 11:40
Pohlaví: muž
Bydliště: Brno

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Reiser »

Já jezdím na kole do práce a z práce jaro - podzim. V podstatě dokud nezačne mrznout. Pokud vám navíc zaměstnavatel trochu vyjde vstříc v tom smyslu, že si kolo můžete někam bezpečně zamknout, v práci se osprchovat a převlíct příjde mi to jako doprava s celou řadou výhod. Zlepšujete nebo aspoň udržujete fyzičku, při sprchování se dá otužovat. Nemačkáte se v MHD (vždycky si sednete :) ), případně ušetříte za benzín. No a jste v podstatě nezávislí v krizových situacích kdy se např. vlivem paniky začnou tvořit na silnicích kolony, začne kolabovat hromadná doprava apod. Nemluvě o tom, že na kolo si vezmete klidně batoh s camelbagem, můžete přidělat nosič, kapsy apod na další vybavení. Dojezdová vzdálenost 70 - 100km za den není nic nereálného samozřejmě s ohledem na vaši momentální fyzickou kondici a terén.

Abych nebyl úplně OT. Svoje kolo jsem si poskládal. Je to podle mě dobrá volba, protože se tím zároveň dostanete do problematiky, naučíte se kolo servisovat, seřídit, opravit základní defekty apod. (tady mi dost pomohla tahle knížka - Příručka PARK TOOL nejen pro amatérské mechaniky C. Calvin Jones). Zároveň bych se podělil i o chyby kterých jsem se dopustil. Skládat kolo po jednotlivých komponentách není nejrozumějsí nápad. Zaplatíte zbytečně daleko víc i když kupujete přes internet, v posezonních výprodejích apod. Podle mě je daleko lepší promyslet jaké komponenty byste chtěli na kole mít a potom v posezonním výprodeji koupit kolo, které už většinu vybraných komponent bude mít ve výbavě. Co nechcete prodáte a dokoupíte pak minimum nových komponent. Vyhněte se nákupu použitých komponent přes aukro apod. Často je prodávají profíci, kteří už dokážou odhadnout že komponenta brzo doslouží ale ještě vypadá prodejná. SPDčka a tretry jsou super z pohledu efektivity šlapání. Představte si ale jak se vám asi bude chodit v tretrách v situaci kdy bude kolo nepojízdné a vy budete muset dojít zbývajících 25km po svých nebo někde na útěku zahodit kolo a pokračovat v tretrách. Dneska bych asi taky volil nenápadnější barvu rámu, pro případ, že byste potřebovali kolo někde zamaskovat v lese apod. Co se ceny komponent týče neplatí nutně že dražší = lepší a kvalitnější. Na začátku cenového rozpětí možná. Dál už platíte jen za váhu. Pokud se rozhodnete si kolo skládat, což třeba v mém případě trvalo déle, než je záruční doba komponent rozvrhněte pořadí nákupu tak, abyste stihli odhalit vady které nejsou viditelné na první pohled. Stalo se mi třeba že jsem až po záruce zjistil, že mi za levou brzdovou páčkou postupně uchází oliva až do stavu kdy nejste schopni brzdit. Brzda byla pak několikrát servisovaná, doplňovaný olej ale problém to nevyřešilo. Dál asi nemusím zmiňovat, že všechny komponenty spolu nejsou kompatibilní a jsou mezi nimi závislosti. Nechte si poradit třeba ohledně řažení apod. Až budete plánovat rozpočet počítejte taky nemalou částku na nářadí, mazání a další věci, které budete k údržbě potřebovat. Závěrem testujte, testujte, testujte - velikost rámu, délku představce,... včechno se dá někde vyzkoušet...nedejte na zažité stereotypy. Protože všichni mají převody 3x10 neznamená to, že je to ideál. Osobně jsem třeba nikdy nevyužil nejnižší převodník a to ani v náročnějším terénu.
Noir
Příspěvky: 44
Registrován: 13.02.2014 22:39

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Noir »

Kolo bude asi ideální dopravní prostředek po okolí rozpadlické osady - koně buď sníte přes zimu nebo pro něj nebude dost píce.
Určitě bych šel do horského kola - rozměr kol 26" - sice je to výběhový rozměr, ale dílů je pořád nejvíc a jsou i levnější než 27,5" a 29". Navíc je skladnější a tužší. Pláště bych koupil levnější cca 200-300 kč - jsou těžké, mají na sobě hodně gumy, která je navíc tvrdá a méně se sjíždí než měkká přilnavá na dražších modelech. Naopak bych si připlatil za duše - zelené sjezdové Hutchinson DH Green jsou skoro nesmrtelné, nepuchří a jsou schopné zaceli i menší dírky (resp. pomaleji ucházej).
Určitě bych šel do kola s pevnou zadní stavbou - je levnější a není potřeba řešit ložiska + tlumič. Naopak bych neřešil vidlici - levná se časem sice zadře (drahá ještě k tomu i vyfoukne), ale přední kolo bude držet pořád stejně.
Brzdy bych preferoval kotoučové - pokud uděláte na ráfku osmu, na brzdu to nemá vliv a když srovnáte ráfek mlácením o pařez, tak aby prošel plášť vidlicí, můžete jet dál. To s ráfkovou moc nejde. Navíc jsou kotoučové méně citlivé na počací - mokro a mráz a nehrozí ani propálení pláště v dlouhých sjezdech s naloženým kolem při úprku přes Alpy na jih;) (ano kamarád je jednou propálil)
Dále nehrozí probrždění ráfku. Jen je potřeba si udělat zásobu brzdových destiček, protože ty při jízdě v bahně/písku rychleji odcházejí. Nebál bych se ani hydraulických brzdy - základní řady Shimana jsou blbuvzdorné a prakticky bezúdržbové.
Zvažte i vhodný nosič - levné často nevydrží zátěž a kolo může v psotapo sloužit jako nákladní mezek.
Uživatelský avatar
Ricky
Příspěvky: 9
Registrován: 10.03.2014 17:18
Pohlaví: muž
Bydliště: Česká Republika

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Ricky »

Co takhle zkusit udělat si švýcarské armádní kolo podle Jamese Maye :D má to celkem slušně udělaný.
Hohepa
VIP
Příspěvky: 3473
Registrován: 22.07.2013 22:16
Bydliště: Praha

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Hohepa »

Před lety , než se narodil prcek jsme s manželkou pořídili nákladní vozík za kolo.
Musím říct že to byla jedna z nejkrásnějších dovolených co jsem zažil.
Nebýt odkázán na itinerář a moct zakempit kde se to zrovna člověku líbí pokaždé jinde , bez nutnosti se každý den vracet na základnu. Paráda.
Objeli jsme jižní Čechy napřed Šumavu, Strakonice, Vimperk, Javorník.
To byl na mě trochu náročnej terén . Tak jsme se přesunuli autem do kempu v Suchdole na Lužnici
kde jsme nechali auto a objeli si okolí, Třeboň, Stráž nad Nežárkou, .... až na Staňkovský rybník a zpátky.
Z vozíkem se jezdí príma nerozhodí tolik rovnováhu jako klasický nosič a vešli se do něj komplet tábornické propriety
stan, tři spacáky ( staršímu bylo 10 let) proviant a náhradní/teplé oblečení.
Jen ze začátku v hodně nerovném hrbolatém terénu například v lese si musí člověk zvyknou,t že mu vozík jaksi "tahá" za zadek bicyklu . Jinak řečeno kořen přejedete-drcne, napřed předním kolem, pak zadním a po dalším metru nezvykle vás vozík jakoby trochu škubne dozadu. Šlo jen o takovej nepříjemnej pocit, jak si na to našinec zvykl tak v pohodě.
Z osobní zkušenosti mohu doporučit jako doplněk BOMBike.
vozik 1.jpg
vozik 1.jpg (10.92 KiB) Zobrazeno 14493 x
vozik 2.jpg
vozik 2.jpg (4.61 KiB) Zobrazeno 14493 x
Strelec45
VIP
Příspěvky: 1187
Registrován: 17.02.2013 9:59
Pohlaví: muž

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Strelec45 »

Když koukám na tu fotku, tak mě napadá, jak se s tím zatáčí prudce doprava... :?
Hohepa
VIP
Příspěvky: 3473
Registrován: 22.07.2013 22:16
Bydliště: Praha

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Hohepa »

Ta fotka prostorově zkresluje napřed jde tyč pod ostrým úhlem cca 45°do strany, pak mírně dolů ale při pohledu z hora jde rovně :? a poslední kousek před vozíkem je rovnoběžný se směrem jízdy. Na fotce to vypadé že jde napřed rovnoběžně pak do strany.
na těchto obrázcích to je snad jasnější . Pokud bude zájem mohu o víkendu udělat vlastní foto.
Croozer-Designs-Cargo-Trunk-Bicycle-Trailer.jpg
Croozer-Designs-Cargo-Trunk-Bicycle-Trailer.jpg (98.59 KiB) Zobrazeno 14468 x
tady je obr z manualu ve složeném stavu ojka je v pohledu z hora
croozer.JPG
croozer.JPG (33.3 KiB) Zobrazeno 14468 x
ojka je v místě upevnění k vozíku navíc nastavitelná do dvou poloh , zavěšení za kolo , tažení rukou.
Naposledy upravil(a) Hohepa dne 12.03.2014 10:53, celkem upraveno 1 x.
Strelec45
VIP
Příspěvky: 1187
Registrován: 17.02.2013 9:59
Pohlaví: muž

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Strelec45 »

Tak to potom jo. Vypadalo to z boku divně. :nod
Uživatelský avatar
DanBlack
Příspěvky: 1484
Registrován: 02.02.2012 23:19
Pohlaví: malé, zrzavé
Bydliště: Severní Čechy

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od DanBlack »

Vidím dobře pomocný motorek na prvním snímku? :ugeek:
Rozepiš trochu zkušenosti... (cena, náklady na provoz, ovlivnění jízdních vlastností)
Hohepa
VIP
Příspěvky: 3473
Registrován: 22.07.2013 22:16
Bydliště: Praha

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Hohepa »

trochu nezodpovědně používám foto z googlu z nabídek prodejců, už jsem psal, že v případě zájmu o víkendu pořídím vlastní foto.

Aha jinak to kolo není mé, já pomocný motorek nemám, ale zkusím příští týden vyzpovídat kologu z práce.
Tenhle týden mám noční , tak se nepotkáváme.
drigon
VIP
Příspěvky: 3011
Registrován: 28.11.2012 23:44

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od drigon »

Kárku za kolo jsem si sám dělal před cca 25 lety. Korba je z prken, kolečka z dětského kola (ne ta nejmenší) a oj z vodovodní trubky. Pod sedačkou na kole mám udělaný závěs (miniatura jako na traktoru na kolík (šroub)). Kárka funguje bez problémů dodnes, uvezu na ní dvě basy piv (sud taky), vezl jsem na ní i pytle obilí a spoustu dalších věcí. Nosnost je dobře 50kg. Jako jednu z prvních zátěží jsem na ní vezl kámoše (byl o několik let mladší) na pohotovost, protože si vyvalil kotník a v té době ještě nebyly mobily (na pohotovosti na nás koukali jako vrány). S pozdravem M.
orel
Příspěvky: 2
Registrován: 07.01.2012 23:43

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od orel »

Dobrý výběr je na http://www.reklamu.ne

Sbohem chytráku. MacGyver
marw
Příspěvky: 26
Registrován: 13.04.2013 22:41

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od marw »

v tomto případě bych se vrátil do minulosti,za pár peněz koupit ukrajinu,žádnej šlágr, ale pořádný gumy a uveze jak mezek.nezničitelný a přežije všechno v nejhorším se bude snadněji opouštět než kolo za tisíce
Uživatelský avatar
Josef
Rozpadlík
Příspěvky: 1727
Registrován: 10.03.2011 7:20

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Josef »

Dovolím si zůstat chvíli u tématu pomocných spalovacích motorků na kolo, které jste nakousli.
(Kdyby to téma nabralo větší objem prosím admina o oddělení).
Trošku jsem se po tom pídil, ale nedopídil... V principu jsou rozšířené dva systémy a oba po zemích českých jezdí:

- V jednom případě se jedná o pomocný motorek (4takt Honda z křovinořezu), který pohání zadní kolo pomocí třecího válečku přímo na plášť kola. Motor se startuje ručně a zabírá po přidání plynu přes odstředivou spojku. Systém mě moc nenadchnul. Mám s tím své určité zkušenosti, když jsem kdysi před třiceti lety něco podobného zkoušel s motorem z Babety 207(motor vyložený do strany tehdy hodně měnil těžiště kola, chovalo se to trochu jako gyroskop a v zatáčce to bylo dost divoké. Na hrbolaté silnici motor po plášti nadskakoval a když bylo mokro, už při 1/4 plynu to klouzalo.) Nemyslím, že by to s Hondou bylo nějak překvapivě lepší. Navíc extra vysokootáčkové motory, byť by značkové, nemám příliš rád.
pomocny-motorek-treci.jpg
pomocny-motorek-treci.jpg (38.58 KiB) Zobrazeno 13459 x
- Druhý poměrně hojně rozšířený systém má čínský dvoutaktní motor s jednostupňovým převodem, který se vkládá do trojúhelníkového prostoru v rámu kola (upevňuje se třmeny k trubkám nad středem). Motor přes řetěz pohání rozetu (dodatečně našroubovanou do drátů zadního kola na jeho levé straně). Motor se startuje rozjetím kola a zapíná se či vypíná ručně ovládanou spojkou (řetěz při šlapání běží trvale). Z hlediska umístění a těžiště je tento pomocný motorek zhruba na místě, kde by měl motor moped či motocykl a kolo je dobře vyvážené.
pomocný-motorek-s-retezem.jpg
pomocný-motorek-s-retezem.jpg (48.74 KiB) Zobrazeno 13459 x
V obou případech je velmi sympatická malá spotřeba (okolo 1,5 až 1,7 ltr./100km). "Číňan" má sice drastické nároky na mazání (mix 1:20) odpovídající motoru hodně staré koncepce a uváděnou životnost sice jenom 4000 až 5000km, ale amortizace vychází pod 1Kč na 1 kilometr. Pro úplnost je potřeba dodat, že ještě existuje několik jiných motorků, ale nenašel jsem, že by se běžně prodávaly samostatně (bez koloběžky).

Zajímal jsem se o legálnost pomocných motorků. A stále nevím, jaké papíry je potřeba předložit při silniční kontrole a co za osvědčení nebo certifikát mi má dodat prodejce spolu s motorem. Na internetu k tomu panují velmi rozporuplné názory. V podstatě jde o různě účelově interpretované názory prodejců obhajujících si své vlastní zboží (pod různými smyšlenými identitami), takže je velmi těžké dopátrat se pravdy. Nejčastěji jsou napadány čínské motorky (protože jsou ve srovnání s třecí Hondou cenově velmi zajímavé). Vyhláška dovoluje pomocný motorek jen do kubatury 50ccm, do výkonu 1kW a konstrukční rychlosti do 25km/hod. Je pravdou, že některé čínské motorky mají při stejném vnějším vzhledu objem nejen 49ccm, ale i 60ccm ba i 80ccm což legální rozhodně není. Ale i u 49ccm motorků někteří píší o tom, že se jedná o nehomologovaný a tedy nelegální typ, že ten motor má sice od prodejce v papírech 0,98kW, ale že je to jen na papíře, ve skutečnosti je to víc, atd. Že snad údajně pomocný motor na kolo nesmí pohánět kolo prostřednictvím řetězu, že to už je tzv. motokolo (které vyžaduje STK, ŘP, pojištění, přilbu a registraci). Ale vyhláška o ničem takovém nehovoří. Tam se pouze říká, že motor musí být přimontován dodatečně, bez zásahů do nosného rámu a musí být zachována koncepce jízdního kola (tj. na kole musí zůstat vše, co je pro standardní kolo předepsáno, od brzd až po odrazky). A toto je další sporný bod výkladu, který koluje internetem. Navíc existují také legální motokoloběžky, které jsou taktéž poháněné řetězem a taktéž požívají status "kolo s pomocným motorkem", tj může se na nich jezdit bez řidičáku. Podle některých umístění motoru v trojúhelníku rámu opticky připomíná motocykl, což je pro ně dostatečným důvodem, že je porušen charakter jízdního kola.

Mě by se druhý způsob pohonu velmi líbil konstrukčně i cenově (inu už nejsem nejmladší a kolena nadávají), ale nechci pořizovat něco, o čem bych se dodatečně dozvěděl, že to není "pomocný motorek na kolo", který nevyžaduje žádné papírování, ale že jsem ošálen prodejcem zakoupil "přestavbovou sadu" a svévolně provedl nelegální přestavbu jízdního kola na tzv. "motokolo" (okolo kterého je stejná evidenční i provozní byrokracie jako okolo kteréhokoli jiného registrovaného motorového vozidla). Tím by to celé ztratilo kouzlo jízdního kola (to už si pak můžu klidně pořídit Harleye).
Pokud by k tomuto tématu věděl něco více, budu rád, když přidá svou trošku do mlýna (zejména pokud jde o zkušenosti, názor nebo reakce PČR k těmto samohybům).
Odpovědět