Vhodny dopravni prostredek

Transport suchou i mokrou nohou, jakožto i vzduchem.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Foxy
VIP
Příspěvky: 534
Registrován: 13.10.2012 18:39
Bydliště: Jižně od Prahy

Re: Vhodny dopravni prostredek

Příspěvek od Foxy »

Chorche píše::) jezdils na tom něgdy ? Já na těchle fichtlech strávil mládí a život bych tomu rozhodně nesvěřil... V podstatě sem se v tom víc vrtal než jezdil.

Vybudils mne. Schválně jsem otevřel garáž, shodil se špalků a vytlačil mopeda S-11 (1957). Dofoukal jsem gumy, zakvrdlal jsem s ním jestli v nádrži furt ještě šplouchá benzín (před 5 lety tam ještě byl), otevřel kohout, stiskl čudlík "sytiče" na vajíčkovém karburátoru až z něj benzin vyprýštil, prošlápl ho se smáčknutým chcípákem (dekompresorem), chcípák pustil - a ono se to rozblafalo. Čoudu jak z dýmovnice, ale po několikerém protúrování už byl fichtlík docela rozumný. Vyjel jsem kopcem vzhůru, objel náměstíčko ve směru hodinových ručiček a stroj opět uklidil na špalky.
Páčím, že kdybych do něj dolil ještě litr nějakého benzínu s tím nejlacinějším motorovým olejem, odvezly by mne ty splašené trubky svých dobrých sto kilometrů i s tlumokem na nosiči stejně spolehlivě, jako mne kdysi vozily do práce.

Ovšem Jawu350, tu bych fichtlem rozhodně nenazval - to už byla dospělá strojovna.
(Fichtl - kdysi to byla firma Fichtel und Sachs, co začala s výrobou prskoletů, proto se tomu dodnes říká "fichtl". Stejně slavní byli s "Dreigang-Torpedem", které mi dodnes věrně slouží v bicyklu Granát (1927) po mámě, na kterém pravidelně dojíždím svých každodenních 3,5Km do práce.)

Nějaký EMP - a má bejt? Ten mají tyhle mašinky fakt na háku ;)
Chorche
VIP
Příspěvky: 3275
Registrován: 28.02.2013 13:11

Re: Vhodny dopravni prostredek

Příspěvek od Chorche »

foxy, to že si staďáka našláp neznamená vůbec nic :) mimouchodem, staďáky byly za mě (80. léta) už poměrně vzácný, ale věčinou docela fungovaly. Narozdíl vot jinejch fichtlů pionýrama počínaje a třiapůlama konče :D Pamatuju si, jak sme všichni záviděli těm movitějším, který si mohli dovolit koupit simsony a emzety...
Uživatelský avatar
Fabulous_přeukrutný
Administrátor
Příspěvky: 8829
Registrován: 17.09.2011 21:33
Pohlaví: nevím, skryto ve špeku
Bydliště: Praha a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Vhodny dopravni prostredek

Příspěvek od Fabulous_přeukrutný »

Jawa "kejvačka" je nesmrtelná. Kdo není úplný technický blb, tak jí snadno udrží v provozu.
maci
Příspěvky: 770
Registrován: 24.06.2012 23:22

Re: Vhodny dopravni prostredek

Příspěvek od maci »

jezdils na tom něgdy ? Já na těchle fichtlech strávil mládí a život bych tomu rozhodně nesvěřil... V podstatě sem se v tom víc vrtal než jezdil - Jawa 05, 20, 21, 23 Mustang nemůžeš srovnávat s Jawou 350. Neříkám, že je to ideální vozidlo, ale dostane tě z bodu A do bodu B a to podstatně rychleji, než pěšky, nebo na kole. Měl jsem Jawu 250 a ta mě vždy dovezla do cíle. Když byl problém, stačilo většinou jenom vyndat svíčku a vyčistit od nápalků. Teď jsem zdědil Jawu 350/634 tz, konopnici r.v. 1982. Sháněl jsem informace o ND a při tom jsem nalez výše uvedené stránky. Vypadá to, že udělám nějaký repas a místo do světa zůstane v garáži.
Chorche
VIP
Příspěvky: 3275
Registrován: 28.02.2013 13:11

Re: Vhodny dopravni prostredek

Příspěvek od Chorche »

maci, já řikám fichtl všemu co má motor a dvě kola :) Měl sem jak pionýry tak dvěapůle i třiapůli. A sralo se to všechno. Neustále tomu ladit předstich, vodtrch, bohatost směsi podle počasí, měnily se kondíky, svíčky, magneta. Jako když to jelo, tak to jelo docela dobře (dvě a třiapůle). Ale znova vopakuju, že život bych tomu nesvěřil. Protože sem po cestě dycky počítal s tim že nedojedu tam kam sem jel (a to sem jezdil většinou jenom po místních vesnicích :) ). Můžu ti říct, že když sem v 91. roce jel poprvý do řecka a tam si pučil v pučovně starší 50kový enduro od Hondy tak sem nechápal jak jinde to v porovnání s našima fichtlama je...
Uživatelský avatar
herman
Příspěvky: 1881
Registrován: 26.12.2013 17:51
Pohlaví: muž
Bydliště: Ostrava

Re: Vhodny dopravni prostredek

Příspěvek od herman »

Pokud je tvá technická dovednost na stejné úrovni jako pravopis, není se ani čemu divit. :head
Chorche
VIP
Příspěvky: 3275
Registrován: 28.02.2013 13:11

Re: Vhodny dopravni prostredek

Příspěvek od Chorche »

ale di ty pravopise :lol:
Uživatelský avatar
the.marek
VIP
Příspěvky: 1702
Registrován: 07.04.2013 13:35
Pohlaví: muž

Re: Vhodny dopravni prostredek

Příspěvek od the.marek »

To Herman: Fakt nechápu co máš za mindrák, že tady musíš každou chvíli někoho urážet za jeho názory... :head
A pokud si chceš pochrochtat můžeš navštívit toto: http://www.cesky-jazyk.cz/forum/
Jinak zrovna offroaďáka Chorcheho bych asi v hrabání se v dopravních prostředcích nezpochybňoval... :D
Uživatelský avatar
herman
Příspěvky: 1881
Registrován: 26.12.2013 17:51
Pohlaví: muž
Bydliště: Ostrava

Re: Vhodny dopravni prostredek

Příspěvek od herman »

Já kdysi (od svých 15ti let až po odchod na vojnu (tedy cca 5 let) vlastnil moped Stadion S11. To byl nezničitelný stroj. Jezdilo to snad na smrad z benzínu, nulová poruchovost a jediná údržba, co jsem na tom udělal byla, že jsem vyměnil gumy a rozbité zrcátko. Byl to první typ tohoto mopedu, ještě s předními vidlicemi odpruženými gumovými bloky.
http://www.motomagazin.cz/photos.php?ph ... lice01.jpg
Více o těchto "kozích deších" je např na.
http://www.motomagazin.cz/index.php?act ... tadionuvod

pro the.marek: nikoho neurážím za názor, ale pro mne je číst takové jazykové zvěrstvo bohužel víceméně utrpením. I když tentokrát má poznámka byl spíše pokus o humornou vložku.
Chorche
VIP
Příspěvky: 3275
Registrován: 28.02.2013 13:11

Re: Vhodny dopravni prostredek

Příspěvek od Chorche »

uš sem psal že staďáky na tom byly zázračně dobře. Nicméně brát tebe za vzorek spolehlivosti jen podle jednoho kozího dechu vskutku nejde. Já měl těch fichtlů tolik, že je nejsem ani schopnej spočítat. Jezdil sem na tom od 12 a měnil je jak fusekle. Protože se to bez papírů prodávalo za dvě tři kila, s papírama za pětikilo až 2 litry. Jenom motorů různejch kolik se mi válelo po garáži a dílně. Kdysi byla jawa nebo číza dobrej stroj na svou dobu, ale v 60. letech už zachrápaly a v 70. letech už byly dávno mimo mísu. Japonci je převálcovali na celý čáře. V pocatě vůbec nechápu proč tu tydle fichtly řešíme když si můžete dneska koupit za stejný prachy japonce kterej na tom je spolehlivostí úplně někde jinde. Mějte jawy jako veterány, z nostalgie ale nečekejte že vás to po kníku zpasí.
Uživatelský avatar
herman
Příspěvky: 1881
Registrován: 26.12.2013 17:51
Pohlaví: muž
Bydliště: Ostrava

Re: Vhodny dopravni prostredek

Příspěvek od herman »

Já bych řekl, že v případě průseru tě spíše spasí jednoduchý spolehlivý starý moped (musí být ovšem v cajku), než nějaká moderní, elektronikou nabušená mašina. Ale to je věc názoru
Chorche
VIP
Příspěvky: 3275
Registrován: 28.02.2013 13:11

Re: Vhodny dopravni prostredek

Příspěvek od Chorche »

kristova noho, já nemluvim přece o moderní mašině. Bavíme se tu o věcech z 70-90 let.
srejby
Příspěvky: 100
Registrován: 26.11.2012 20:10

Re: Vhodny dopravni prostredek

Příspěvek od srejby »

souhlasím s chorchem já měl simáče a jenom jezdil zatímco pionýři jen opravovaly. Proto mám vše japonský od aut po motorku, nerad se v tom vrtám.
Uživatelský avatar
Kapo
Příspěvky: 1342
Registrován: 10.04.2012 12:35
Bydliště: na samote u lesa

Re: Vhodny dopravni prostredek

Příspěvek od Kapo »

Podstatné je, čo máme doma, prípadne si hodláme v blízkej dobe zabezpečiť. Po rozpade bude uplne fuk, čo sa kde bude válať .........bez paliva. 8-)

Osobne by som rád vyskúšal takéto niečo: http://www.motobike.inpexo.sk/
Aj keď mám v merku uplne inú strojovnu. :chuckle
Chorche
VIP
Příspěvky: 3275
Registrován: 28.02.2013 13:11

Re: Vhodny dopravni prostredek

Příspěvek od Chorche »

mcrea
Příspěvky: 285
Registrován: 18.04.2011 20:20

Re: Vhodny dopravni prostredek

Příspěvek od mcrea »

Aniž bych chtěl kohokoliv zpochybňovat, dám taky trošku do pranice. :D
Mám Jawu 250/590 Sport. Je to v podstatě panelka na 19palcových kolech, rok výroby 1966. Za zhruba 20let co ji mám najela přibližně 140kkm. Byla na Ukrajině, v Rumunsku, u Baltu, ten náš bordýlek včetně Slovenska projela několikrát. Vážnou poruchu jsem měl dvakrát - jednou jsem utrhl lanko od spojky, oprava přibližně 20min,ale dojelo by to na spojkový automat i domů - podruhé praskla jehla na ojničním ložisku. Jinak jsem několikrát měnil utřepané žárovky, asi dvakrát jsem píchl. Párkrát jsem urazil stupačky. :D
maci
Příspěvky: 770
Registrován: 24.06.2012 23:22

Re: Vhodny dopravni prostredek

Příspěvek od maci »

GOD
VIP
Příspěvky: 713
Registrován: 09.05.2012 11:18

Re: Vhodny dopravni prostredek

Příspěvek od GOD »

ta jawa ma do ťažkého terénu nesprávne orientované výfuky a značne znižujú priechodnost terenom. Do ulic a dobrých polnych ciest ano. tažký terén a horšie polnačky nie.
tak velka kotučovka (predná brzda) do tažkeho terenu tiež nie je vhodna
mcrea
Příspěvky: 285
Registrován: 18.04.2011 20:20

Re: Vhodny dopravni prostredek

Příspěvek od mcrea »

Řekl bych, že tahle jawka nemá ambice do těžkého terénu. Je to malinko našlechtěná steelka na terénních gumách.
Na druhou stranu, mám známého který jezdil na Jawě 350 choper. Projel na ní celou Evropu cestou necestou. Ty necesty doslova - viděl jsem fotku jak v Rumunsku projížděl potokem a hladinu měl těsně pd válce. A jediné větší úpravy? Terénní gumy, jiné stupačky a dvoukomorové výfuky. Jo a velký nosič místo zadního sedadla.
Odpovědět