
Skladovatelnost tekutých paliv
Re: Skladovatelnost tekutých paliv
OK, opravuji 

Re: Skladovatelnost tekutých paliv
fabíku, já bych skladovatelnost nafty asi neřešil, poněvač ta opravdu dlouhodobě skladovat nejde. Lidi s dýzlama sou předem odepsaný
Zůstal bych u toho benzínu. Případně ten kdo má dýzla at si rači nakoupí pár sudů friťáku, ten mu řek bych vydrží dýl... 


Re: Skladovatelnost tekutých paliv
Cituji:
Kvalitní benzin (a na to bych kladl největší důraz, protože pak může jít celá snaha do kopru) by měl být stabilní prakticky po libovolně dlouhou dobu, pokud se správně skladuje. Takové skladování má být ve vzduchotěsné nádobě, aby se zamezilo oxidaci a pronikání vodní páry. Skladovat se má při stabilní nízké teplotě, aby nemohlo dojít k úniku vlivem tepelné roztažnosti. Pokud se benzin neskladuje správně, postupem času může gumovatět a tvořit sraženiny. Může k tomu při dlouhém odstavení vozidla docházet v nádrži, potrubí nebo v karburátoru či součástech vstřikovacího systému; pak je problém nastartovat motor. Ovšem při návratu k běžnému provozu vozidla by se měly vzniklé nánosy nakonec vyčistit proudem čerstvého benzinu. K prodlužování životnosti paliva, které není nebo nemůže být správně skladováno, lze používat stabilizátory. Běžně se pro lepší startování používají u malých motorů, například v travních sekačkách a traktorech. Doporučuje se ponechávat nádrže a kanystry naplněné více než z poloviny, dobře uzavřené proti kontaktu se vzduchem, chráněné před vysokými teplotami.[22], před odstavením nechat běžet motor deset minut (aby se stabilizátor dostal do všech součástí palivového systému) a v pravidelných intervalech motor nastartovat (aby se odstranilo odstáté palivo z karburátoru).[23]
Gumovité, lepivé pryskyřičnaté usazeniny vznikají oxidativní degradací benzinu. Této degradaci lze zabránit používáním antioxidantů, například fenylendiaminů, alkylendiaminů (diethylentriaminu, triethylentetraminu atd.) a alkylaminů (diethylaminu, tributylaminu, ethylaminu). Mezi další užitečná aditivat patří inhibitory gumovatění, například N-substituované alkylaminofenoly, a stabilizátory barev, například N-(2-aminethyl)piperazin, N,N-diethylhydroxylamin a triethylenetetramin.[24]
Zlepšení rafinačních technik obecně snížilo závislost na katalyticky nebo tepelně krakovaných látkách nejnáchylnějších na oxidaci.[25] Benzin obsahující kyselé kontaminanty, například kyselinu naftenovou, lze ošetřit aditivy včetně silně zásaditých organických aminů, například N,N-diethylhydroxylaminu; chrání se tak kovy proti korozi a antioxidační aditiva před rozkladem působením kyselin. Uhlovodíky s bromovým číslem 10 a více lze chránit kombinací neblokovaných nebo částečně blokovaných fenolů a silných aminových zásad rozpustných v olejích (např. monoethanolamin, N-(2-aminoethyl)piperazin, cyklohexylamin, 1,3-cyklohexan-bis(methylamin), 2,5-dimethylanilin, 2,6-dimethylanilin, diethylenetriamin nebo triethylenetetramin.[24]
„Odstátý“ benzin lze detekovat kolorimetrickým enzymatickým testem na organické peroxidy produkované oxidací benzinu.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Za sebe jsem si jist že za:
1) nejsem schopen určit kvalitu nového nakupovaného benzínu pouhým pohledem a přístroje na to nemám (složení - co obsahuje a zda to má danou látku obsahovat atd.)
2) nejsem schopen zajistit na 100% správné skladování (nemám podzemní silo)
3) po 10-20 letech zdegraduje každý benzín neb nikdo není schopen zajistit takové podmínky, které jsou pro to nutné
A proto znovu tvrdím že 100% jistota je tak rok a jsem schopen uvěřit i číslu 2 roky , ale víc ani ťuk.
Kvalitní benzin (a na to bych kladl největší důraz, protože pak může jít celá snaha do kopru) by měl být stabilní prakticky po libovolně dlouhou dobu, pokud se správně skladuje. Takové skladování má být ve vzduchotěsné nádobě, aby se zamezilo oxidaci a pronikání vodní páry. Skladovat se má při stabilní nízké teplotě, aby nemohlo dojít k úniku vlivem tepelné roztažnosti. Pokud se benzin neskladuje správně, postupem času může gumovatět a tvořit sraženiny. Může k tomu při dlouhém odstavení vozidla docházet v nádrži, potrubí nebo v karburátoru či součástech vstřikovacího systému; pak je problém nastartovat motor. Ovšem při návratu k běžnému provozu vozidla by se měly vzniklé nánosy nakonec vyčistit proudem čerstvého benzinu. K prodlužování životnosti paliva, které není nebo nemůže být správně skladováno, lze používat stabilizátory. Běžně se pro lepší startování používají u malých motorů, například v travních sekačkách a traktorech. Doporučuje se ponechávat nádrže a kanystry naplněné více než z poloviny, dobře uzavřené proti kontaktu se vzduchem, chráněné před vysokými teplotami.[22], před odstavením nechat běžet motor deset minut (aby se stabilizátor dostal do všech součástí palivového systému) a v pravidelných intervalech motor nastartovat (aby se odstranilo odstáté palivo z karburátoru).[23]
Gumovité, lepivé pryskyřičnaté usazeniny vznikají oxidativní degradací benzinu. Této degradaci lze zabránit používáním antioxidantů, například fenylendiaminů, alkylendiaminů (diethylentriaminu, triethylentetraminu atd.) a alkylaminů (diethylaminu, tributylaminu, ethylaminu). Mezi další užitečná aditivat patří inhibitory gumovatění, například N-substituované alkylaminofenoly, a stabilizátory barev, například N-(2-aminethyl)piperazin, N,N-diethylhydroxylamin a triethylenetetramin.[24]
Zlepšení rafinačních technik obecně snížilo závislost na katalyticky nebo tepelně krakovaných látkách nejnáchylnějších na oxidaci.[25] Benzin obsahující kyselé kontaminanty, například kyselinu naftenovou, lze ošetřit aditivy včetně silně zásaditých organických aminů, například N,N-diethylhydroxylaminu; chrání se tak kovy proti korozi a antioxidační aditiva před rozkladem působením kyselin. Uhlovodíky s bromovým číslem 10 a více lze chránit kombinací neblokovaných nebo částečně blokovaných fenolů a silných aminových zásad rozpustných v olejích (např. monoethanolamin, N-(2-aminoethyl)piperazin, cyklohexylamin, 1,3-cyklohexan-bis(methylamin), 2,5-dimethylanilin, 2,6-dimethylanilin, diethylenetriamin nebo triethylenetetramin.[24]
„Odstátý“ benzin lze detekovat kolorimetrickým enzymatickým testem na organické peroxidy produkované oxidací benzinu.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Za sebe jsem si jist že za:
1) nejsem schopen určit kvalitu nového nakupovaného benzínu pouhým pohledem a přístroje na to nemám (složení - co obsahuje a zda to má danou látku obsahovat atd.)
2) nejsem schopen zajistit na 100% správné skladování (nemám podzemní silo)
3) po 10-20 letech zdegraduje každý benzín neb nikdo není schopen zajistit takové podmínky, které jsou pro to nutné
A proto znovu tvrdím že 100% jistota je tak rok a jsem schopen uvěřit i číslu 2 roky , ale víc ani ťuk.
Re: Skladovatelnost tekutých paliv
a citoval´s odkud, deadmane?
Re: Skladovatelnost tekutých paliv
ikdyž to nedělám často tak tentokrát z wiki
Re: Skladovatelnost tekutých paliv
no to sem rád že si konečně potvrdil to co tu píšu uš několik stránek 

Re: Skladovatelnost tekutých paliv
Tak to se asi špatně vyjadřuješ 

Re: Skladovatelnost tekutých paliv
v čem konkrétně v týdle větě sem se špatně vyjádřil ?Když benzín uložíš v sudech nebo kanystrech po hrdlo a tak aby k tomu nemoch vzduch nemá se na něm co zkazit.

Re: Skladovatelnost tekutých paliv
Tak jednak vytahuješ demagogicky jednu větu z celého tvého kontextu kdy jednou tvrdíš, že benzín se prostě nekazí obecně což není pravda a dle ošahání rozhodně nepoznáš co se se směsí ve zkutečnosti stalo:
"maximusi, psal sem že sem to nalil do dvoutaktu - křoviňáku. Směs byla stará 6 let v poloprázdnym kanystru a nezdegradovalo nic. Směs byla normálně mastná na vomak jako nová. Sou to předsudky že to zdegraduje. Křovinák je homelitka z roku 1990 a má naběháno nesmysl a vůbec jí to nevadí."
Pak věř tomu že způsob uskladnění tak jak ho popisuješ ty není rozhodně ideální a proto ti ten benzín bude prostě degradovat.
Naopak už od začátku tvrdím, že i dle lidí od řemesla je jeden rok OK, ale zde zamýšlené skladování +/-10? let prostě bude riziko.
Dokážu si představit jak by vypadaly ideální podmínky pro skladování benzínu tak aby vydržel "neomezeně" dlouho, ale toho doma nikdo nedosáhne a vždy půjde kvalita dolů a stím příjdou problémy na jejichš řešení potřebuješ funkční dílnu u většiny současných běžných vozů.
A proto by asi měla přijít doplňující otázka: Jaký motor si pořídit aby to sežralo i totální sračku?
"maximusi, psal sem že sem to nalil do dvoutaktu - křoviňáku. Směs byla stará 6 let v poloprázdnym kanystru a nezdegradovalo nic. Směs byla normálně mastná na vomak jako nová. Sou to předsudky že to zdegraduje. Křovinák je homelitka z roku 1990 a má naběháno nesmysl a vůbec jí to nevadí."
Pak věř tomu že způsob uskladnění tak jak ho popisuješ ty není rozhodně ideální a proto ti ten benzín bude prostě degradovat.
Naopak už od začátku tvrdím, že i dle lidí od řemesla je jeden rok OK, ale zde zamýšlené skladování +/-10? let prostě bude riziko.
Dokážu si představit jak by vypadaly ideální podmínky pro skladování benzínu tak aby vydržel "neomezeně" dlouho, ale toho doma nikdo nedosáhne a vždy půjde kvalita dolů a stím příjdou problémy na jejichš řešení potřebuješ funkční dílnu u většiny současných běžných vozů.
A proto by asi měla přijít doplňující otázka: Jaký motor si pořídit aby to sežralo i totální sračku?

Re: Skladovatelnost tekutých paliv
hele já už nevim, si připadam jak kolovrátek
Napsal sem jasně jak je správný benzín skladovat aby se vůbec neskazil. Napsal sem, že se neskazil ani když byl skladovanej mizerně. Moudrej člověk si z toho veme poučení, někdo jinej bude dávat odkazy na nesmyslný články nebo na wili (kde píšou to samý co řikam já). Takže za mě končim, řek sem co sem chtěl říc...

Re: Skladovatelnost tekutých paliv
Ale on se ti prostě časem zkazí ikdyby ses sbevíc snažil, jednoduše neomezeně dlouho je myšleno pouze za laboratorních podmínek (tak jako rychlost světla ve vákuu
), které nemáš to je zkrátka chemie kterou neochčiješ stejně jako fyzikální zákony
http://autos.aol.com/article/does-gas-go-bad/


http://autos.aol.com/article/does-gas-go-bad/
Re: Skladovatelnost tekutých paliv
Tady je test prémiové nafty 2012
http://ulozto.cz/x2MyqxPv/test-premiove-nafty-2012-pdf
Já si připlácím a jezdím na OMV Maxx-Motion Diesel, podle testu výše neobsahuje biosložku a má vysoké cetanové číslo. Zejména v zimě je to hodně poznat. Dále nedopadla špatně nafta od společnosti Čepro (EuroOil), která od doby vydání testu začala prodávat naftu s názvem "Bezbio". Kamarád ji bere a nemůže si ji vynchválit (automechanik s čtyřicetiletou praxí). Obě uvedené by tedy měly být, z důvodu nulového podílu biosložky, vhodné k dlouhodobému skladování. Momentálně jezdím na OMV Maxx-Motion Diesel koupenou loni v prosinci a nemám problémy. Uložit si ji na několik let asi nevyzkouším, ale na uložení 100l v kanistrech, které postupně obměňuji mi přijde optimální. Nafta do záložních dieselových agregátů, která vydrží léta, se dá objednat u rafinerie, ale někde jsem četl, že je to v podstatě šarže vyrobená bez biosložky, v zimě nazývaná "Arktická nafta". Myslím si, že společnost Čepro zareagovala na poptávku trhu po naftě bez biosložky a nabízí ji celoročně právě pod názvem "Bezbio". Může si to dovolit, protože limity přídavku biosložky plní na jiných zakazkách viz. článek v odkazu.
http://ulozto.cz/x2MyqxPv/test-premiove-nafty-2012-pdf
Já si připlácím a jezdím na OMV Maxx-Motion Diesel, podle testu výše neobsahuje biosložku a má vysoké cetanové číslo. Zejména v zimě je to hodně poznat. Dále nedopadla špatně nafta od společnosti Čepro (EuroOil), která od doby vydání testu začala prodávat naftu s názvem "Bezbio". Kamarád ji bere a nemůže si ji vynchválit (automechanik s čtyřicetiletou praxí). Obě uvedené by tedy měly být, z důvodu nulového podílu biosložky, vhodné k dlouhodobému skladování. Momentálně jezdím na OMV Maxx-Motion Diesel koupenou loni v prosinci a nemám problémy. Uložit si ji na několik let asi nevyzkouším, ale na uložení 100l v kanistrech, které postupně obměňuji mi přijde optimální. Nafta do záložních dieselových agregátů, která vydrží léta, se dá objednat u rafinerie, ale někde jsem četl, že je to v podstatě šarže vyrobená bez biosložky, v zimě nazývaná "Arktická nafta". Myslím si, že společnost Čepro zareagovala na poptávku trhu po naftě bez biosložky a nabízí ji celoročně právě pod názvem "Bezbio". Může si to dovolit, protože limity přídavku biosložky plní na jiných zakazkách viz. článek v odkazu.
Re: Skladovatelnost tekutých paliv
Jen na okraj k naší "plodné" debatě - pokud ten křoviňák je 23 let starý veterán, tak se nedivím, že nekvalitní benzín "bez problémů" baští - v mých odkazech se uvádí, že právě problém je u moderních strojů (vysoké otáčky, citlivější konstrukce daná požadavky na snížení emisí, ...), kde jejich majitelé u zadřených motorů argumentují ve stylu "Vždyť jsem ten starý benzín s olejem lil roky do mé staré pily (rozuměj 10 a více let staré) a nikdy se nic takového nestalo".
Re: Skladovatelnost tekutých paliv
no, maximusi, já si dovedu představit že moderní kurvítka dokážou zlikvidovat všechno. Ale zrovna u dvoutaktního motoru, kterej zůstává pořád v jádru primitivní fakt nevidim důvod proč by ho měl starej benzín skurvit. Dokážu si přectavit, že sou v benzínu cucky ze starýho kanystru (rozpuštěná barva, rez) a ucpe se tryska v karbci. Votáčky motoru zůstávaj zrovna u křoviňáků pořád plus mínus stejný, navíc starym (vyprchanym) benzínem maximálních votáček stejně nedocílíš. Ten muj křoviňák na tu 6 let starou směs taky netočil tak jak sem byl zvyklej, odhaduju tak na 70-80% a víc čadil (logicky - změnil se poměr benzín/volej, poněvač část benzínu vyprchala). Podle mě jestli někdo zadřel motor, tak to bylo z důvodu toho že měl blbě namíchanou směs, malej poměr voleje. A modernější motory budou mít zřejmně menší vůle než starý vyčochtaný motory, tudíž blbější mazání je může snadnějš zadřít.
Re: Skladovatelnost tekutých paliv
A co třeba naleptání membrán v karburátoru biosložkou, následně chudá směs a pak zadření?
Re: Skladovatelnost tekutých paliv
Mě ta membrána rupla najednou,motor se téměř okamžitě zastavil.Navíc tento problém se týká pouze zahradní a motocyklové techniky a ještě ne každé.V automobilové technice v drtivé většině byly(jsou)karburátory zcela jiných konstrukcí bez membrán.Tam se zas díky přidávanému svinstvu vydírá uložení osiček v hliníkových tělech a další radosti.
Re: Skladovatelnost tekutých paliv
Tátovi praskla u favorita (136L) membrána v palivovém čerpadle. Benzin pak tekl přímo do motoru, což mělo za následek masivní naředění oleje benzinem. Dokonce to vyrazilo měrku na olej a směs tekla až na silnici. Následně auto přestalo jet a museli nás odtáhnout do servisu, kde nám namontovali nové palivové čerpadlo. Automechanik na tuto závadu doslova a do písmene čuměl jak prase do WC a prohlásil, že něco takového vidí poprvé. Auto po výměně palivového čerpadla a oleje nastartovalo a jezdilo dál. I když je pravdou, že bylo línější, víc žralo, v zimě nechtělo startovat a motor bral olej (pod zátěží až půl litru na 100km).
Dal jsem to sem proto, že v té době jsme s favoritem jezdili poměrně málo a navíc jsme vyjížděli benzin po dědovi, který nám nechal několik kanystrů benzinu. Děda již cca dva roky nejezdil a nakonec musel kvůli zdraví odevzdat řidičák. Stáří benzinu tak bylo nejméně dva roky. Kapalnost i smrad benzinu nám připadaly normální, tak jsme ho dali do auta. Stalo se to tak před deseti lety. S pozdravem M.
Dal jsem to sem proto, že v té době jsme s favoritem jezdili poměrně málo a navíc jsme vyjížděli benzin po dědovi, který nám nechal několik kanystrů benzinu. Děda již cca dva roky nejezdil a nakonec musel kvůli zdraví odevzdat řidičák. Stáří benzinu tak bylo nejméně dva roky. Kapalnost i smrad benzinu nám připadaly normální, tak jsme ho dali do auta. Stalo se to tak před deseti lety. S pozdravem M.
Re: Skladovatelnost tekutých paliv
On je rozdíl mezi 4T motorom z auta a vysoko otáčkovým 2T z křoviňáku nebo motorové pily. A pořád se při vzpomínkách bavíte o benzínu, do kterého se něpřidávaly žádné biosložky. Já sám jsme v 15 letech ukecal strejdu aby mi prodal fechtla, vytlačil jsem ho ze stodoly, nastartoval a odjel. To v té stodole stál 15 let.
Na podzim mi zůstala půlka 10l kanystru benzínu, nechal jsem ho v garáži a když jsem ho teď přelíval do petky na naředění s olejem, byla na dně flašky nemísitelná kapka něčeho. benzín jsem radši nalil do babety a do pily jsem koupil nový.
Na podzim mi zůstala půlka 10l kanystru benzínu, nechal jsem ho v garáži a když jsem ho teď přelíval do petky na naředění s olejem, byla na dně flašky nemísitelná kapka něčeho. benzín jsem radši nalil do babety a do pily jsem koupil nový.
Re: Skladovatelnost tekutých paliv
Vyššie v diskusii bola spomenutá menšia životnosť uskladnenejnafty oproti benzínu. vedel by mi niekto vysvetliť prečo tomu tak je - za predpokladu, že nejde o naftu s prísadami? Prípadne ako túto životnosť predĺžiť? ďakujem.
Re: Skladovatelnost tekutých paliv
mě vrtá hlavou, proš se tu urputně dohadujete o benzínu a naftě, když můžete skladovat líh a olej ( pro dané typy motorů), které vám při malé úpravě motoru udělají stejnou službu (a že např. diesel jezdí i na vysmažený a profiltrovaný olej z friťáku víme všichni, ano, líh hůř startuje v zimě))