Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Transport suchou i mokrou nohou, jakožto i vzduchem.
Odpovědět
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od dracekvo »

Zabitá kapacita nevyužíváním plné kapacity je cca 10%.
Stačí se podívat na vybíjecí křivku li-ion. Mezi 4.2-4.1V je 00 prd a když baterku vyždíku z 3.6 do 2.5 tak dosáhnu pár jednotek procent kapacity navíc. Kdežto životnost stoupne z 500 cyků klidně na čtyřnásobek, pokud tuto část využívat nebudu.

Ano, stářím může jít křivka strměji dolů, než prvních 5 let. Bohužel auto nemám od novoty, abych to mohl potvrdit.

Já se nehádám. Jen prezentuju zkušenosti s provozem osmiletého elektromobilu.

A odpoveď na poslední otázku. Ne, není. Ani to není vhodné pro lidi do města jak se obecně prezentuje. Protože ty lidi nemají kde nabíjet. Stejně tak to není vhodné pro lidi, co jezdí delší trasy. Není to vhodné pro nákladní dopravu.
Nejlepší je elektromobil pro lidi, co mají svůj baráček a jezdí každý den třeba do toho města pracovat. Stejně tak nemá smysl pro lidi, co jezdí málo. Právě kvůli časové degradaci baterie. Udržováním na 100% nabytí baterie degradují rychleji.
Auto na baterky, aby se vyplatilo musí prostě každý den jezdit.

Ale lidi nepřemýšlejí racionálně. Proč jinak by si pořizovali lidi naftové auta, když ročně najedou třeba jen 10 tis km a většinou popojížďkama 15km.
Uživatelský avatar
bacil
Příspěvky: 2925
Registrován: 29.10.2013 15:56

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od bacil »

Protože Sunny asi nemůže, tak to napíšu sem já, já můžu, nemám podepsanou mlčenlivost.

nabíjecí/vybíjecí limitní napětí klesá/roste se snižující se teplotou. Ty údaje, které výrobce uvádí, jsou při provozování baterie při 40°C, ne při pokojové teplotě, tam už ty limity jsou posunuté a to už o jednotky procent a stejně tak se zmenšuje i využitelná kapacita. A při velkém mrazu jsou to desítky procent. Samozřejmě, pokud se při nižší teplotě nabíhí do 4,2V, tak se přebíjí, stejně tak u vybíjení.

Baterka jak zmrzne, zvětší se jí nevratně vnitřní odpor a to při každém zmrznutí. Nabíjet zmrzlou baterku - to je přímo vražda. Navíc baterka může sama zmrznout při nabíjení a tím jí ublížíte taky - nehledě na to, že se i při tomto mění limity s teplotou.

3,6->2.5V je asi 40% kapacity, to jen tak pro informaci. A 3,9V je cca 70% - bavíme se při teplotě 40°C, u pokojové je to o pár procent nižší. Takže ano, nové baterky využívají jen 30% své kapacity, zbytek je rezerva, "aby dlouho vydržely". Ony takhle ale vydrží opravdu daleko víc, než kdybyste si měli kupovat 3x ty baterky.

Každé snížení nabíjecího nebo vybíjecího napětí o desetinu voltu (tj obětujete cca 10% kapacity) prodlouží životnost baterky zhruba řádově!

Po 4-5 letech od výroby baterka začíná degradovat a pro zachování kapacity je potřeba posunout limity pro nabíjecí a vybíjecí stop-stav. Posouvání limitů se děje průběžně, aby bylo zachováno zdání stále stejné kapacity.

Těch 20 let - cca 7000 dní, to není zas nějak moc, že? Pak už jede baterka v režimu 0-100% a vydrží tak jet... měsíc-dva, než je ÚPLNĚ mrtvá - opravdu zralá na recyklaci (recykluje se z ní jen kov, lithium se zatím pořád ještě vyhazuje, levnější je ho koupit za tržní cenu).

Mám tu až snad 20 let staré články 18650 a po 15 letech některé z nich najednou bez varování nejsou schopné se nabít do 100% a jen se hřejou a hřejou, než je nabíječka havarijně odstaví... A takové mi tu přibývají.

Neznám žádnou nabíječku, kromě nabíječek do aut a opravdu velkých stacionárních baterek, které by zohledňovaly tyto neveřejné faktory lithiových baterek. Musíte si takovou udělat sami, jde to jednoduše třeba i s Arduinem a spínat přes relé (s mosfety si raději nehrajte když úplně nevíte co děláte), návod jsem vám tady právě napsal. Moduly na proudové CC-CV zdroje 5A koupíte za jednotky $ v číně, případně se dá použít regulovatelný laboratorní zdroj 30V 10A, který v číně koupíte za 50$ ale už je to i s 230V trafem (počítejte s tím že to bude ještě +200+DPH dobírkou) - a jsou fakt dobré, neošizené.

Upozorňuji předem, konstrukci nezveřejňujte - ve vlastním zájmu.
Levná dezinfekce: viewtopic.php?p=217870#p217870
Ozon 2,5ppm/30min: https://rozpad.cz/viewtopic.php?p=216273#p216273
UVC 60J/m2, peroxid 1 minuta 0,5-6% roušky, 0,5% na všechno
Uživatelský avatar
vratnikp
Příspěvky: 1037
Registrován: 21.08.2015 10:39

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od vratnikp »

Navážu na pár posledních příspěvků pojednávajících o emobilitě obecněji. Jelikož se téma emobility hodně dotýká mé profese, snažím se, přes svůj konzervativní názor zůstat objektivní a rád bych se podělil o informace, které jsem za posledních pár let nasbíral (nebudu zdrojovat, jsou to kusé informace co jsem si kde různě přečetl/slyšel a v rámci možností ověřil), pokud mne někdo nachytříte nebo vyvedete z omylu, jen dobře:

Výhody emobility:

a)Jednodušší pohonné ústrojí

b)Účinnost pohonného ústrojí+rekuperace

c)Ideální charakteristika elektromotoru

d)Nižší provozní ekologická zátěž



Nevýhody emobility:

1)Není zdroj čisté el. Energie

2)Vyšší výrobní emise o 1/3 oproti spalovákům

3)O 100% vyšší pořizovací cena

4)riziko při nehodě

5)nabíjení a související infrastruktura



Mé subjektivní nevýhody

I)Provázanost s autonomním řízením a s tím související ztrátou soukromí a svobody – netoužím po tom, aby mi někdo na dálku cokoliv měnil v SW atd.

II)Masivní propaganda vnucující emobilitu

III)Dotace emobility

IV)recyklace



d)+1) výhodu nižších provozních emisí nepovažuji za relevantní, neboť za jediný čistý zdroj energie považuji jádro. Které chce EU opustit. FV a větrné elektrárny nejsou cestou, energetická bilance celého jejich životního cyklu je v průměrných podmínkách záporná. Řešení kvality ovzduší ve velkoměstech je záslužná věc, nicméně autonomní sdílená elektrická vozidla ve městech jsou už tak sto let? Říká se jim tramvaje a trolejbusy. Takže vize sdílené flotily malých elektromobilů pro dva na mne dělá jen dojem, že jde o pózu „nejsme chudí abychom jezdili sockou“, jinak nevím proč by nebylo lepší využít existující infrastruktury hromadné dopravy a udělat ji natolik atraktivní, že po městě až na vyjímky nebudu mít potřebu jezdit autem (jenže pak by korporace přišli o zisk že)



2)tato nevýhoda má dvě roviny – první: nucená složitost spalovacího řešení propast mezi elektrem a spalovákem snižuje. Druhá: Elektro doplácí na víceméně neexistující globální síť subdodavatelů (komponenty několikrát objedou svět, když to zjednodušším), v budoucnu může být vyřešeno, výrobou v místě odbytu, pěkně po baťovsku. Stejně tak lze provádět těžbu lithia a dalších specifických zdrojů ekologičtěji (dráž)



3)pořizovací cena je obecně hřebíček do rakve emobilitě, přestože se spalovací vůz střední třídy každým rokem účelně zdražuje o cca 50 tis. aby se cenový rozdíl brzy smazal, cena „lidové“ tesly je v čr 1200 000 kč, což je úlet. A půl milionu za ecitigo je taky úlet.



4) propírané problémy při bouračkách v elektromobilech jsou dány pouze historickým vývojem IZS a jejich materiálu a postupů, ano, ve spalováku vzniká nebezpečná směs obsahující energii až ve válci, kdyžto v elektromobilu je tohle nebezpečí v baterii i při vypnutém motoru, ale je to systémově řešitelné



5) rychlonabíjení škodí bateriím, na druhou stranu jak často jedu v kuse dál než je dojezd elektra? Na třetí stranu Jiří z Poděbrad zvládal trasu Praha – Paříž za 5 dní? V současnosti elektromobil nebude o moc rychlejší. Vybudování infrastruktury je ale jen otázka peněz. Konspirační krok stranou – čínský sociální kredit a jejich řešení dobíjecích stanic. Mají jich na jejich flotilu elektromobilů málo, ale můžou si to dovolit, díky chytrému SW, který centrálně řídí dobíjení tak, aby byly stanice vytíženy na 100% a zároveň bylo co nejvíce vozů nabito. Tedy zbývá vám v baterii ještě 70% ale jste donuceni udělat si 40km zajížďku, neboť moudrá strana rozhodla, že si tam máte jet nabít auto.



I) Není mi komfortní představa, že mé dopravní přestupky, hmotnost nákladu a další informace můžou být těženy a využívány proti mně, stejně tak, že mi někdo může auto na dálku vypnout, stejně tak, že mám v autě povinně prvky, které tam nepotřebuji a nechci (autonomní řízení, asistent jízdy v pruzích automatická dálková světla…) ale to je obecně problém trendu kontroly každého aspektu života občanů nějakou formou státní moci a lenosti průměrného uživatele, ne vlastnost elektromobilů - neboť má myšlenka, že pokud sem takovej krypl, že nezvládám za jízdy přepínat dálková světla, udržet se ve svém pruhu, držet si bezpečný odstup a nedejbože správně používat blinkry, tak bych neměl řídit a možná ani volit (ano byl by ze mne skvělý a osvícený diktátor) nenachází mezi progresivisty moc pochopení

II) Nikdo mne nepřesvědčil, že stanovený cíl –záchrany planety před ekokatastrofou, vede přes reformu individuální dopravy (hint z práce – pokud by celá osobní doprava v eu přešla na emobilitu, celosvětové emise co2 se sníží o 0,3%)

III) Stejně jako to, že jakožto odběratel elektřiny musím nuceně odvádět desátek na solární zemědělce, jejichž energetická bilance stejně není kladná, nevím proč bych měl někomu dotovat jeho svobodné rozhodnutí pořídit si drahý elektromobil

IV) Recyklace baterií – v drátenictví nejsem zběhlý, ale regeneraci a recyklaci vyřazených baterií považuji za nedotaženou – v současnosti je to jedno, ale s ohledem na nucený násilný přesun k emobilitě by to mělo být dořešeno. Různé vize s využitím pro domácí uchovávání energie je hezké, ale opět to naráží na můj (názor založený na cca 5-7 let staré studii energetické bilance životního cyklu(výroba, provoz, recyklace) FV panelu, která je v optimálních podmínkách nulová – možná už dnes je technologie dál, nevím



Abych to shrnul, globální emobilitu považuji při současném stavu techniky za utopii jako komunismus, na papíře to je ráj, ale ve skutečnosti to celosvětově nebude fungovat. Možný pozitivní přínos je prostě zabit nuceným předčasným masovým zavedením. Konspiračně mi to zavání na ekonomické úrovni snahou evropských automobilek udržet si evropský trh pro sebe, na sociopolitické úrovni snahou o omezení možnosti svobodně se dopravovat. Dál to jde v ruku v ruce s nuceným přechodem na „obnovitelné zdroje“ elektřiny a druhou konspirační úvahou: německo si v současnosti buduje svou zelenou energetiku a nedostatek výroby kryje levnou jadernou energií z čech a levnější el. Energií z uhelných elektráren, které přestěhovali z německa do turecka. Až bude německo připraveno, přes Brusel zařízne veškeré neobnovitelné zdroje energie v EU a nám blbým čecháčkům budou prodávat svojí drahou zelenou energii. Přes regulace používání fosilních paliv na úrovni jednotlivých domácností najednou německo kontroluje, minimálně české občany přes: topení, svícení, dopravu a další aspekty života, závisející na elektřině (komunikace). K modulaci chování je již jen krůček, neboť čínský systém sociálního kreditu funguje.
it’s better to be a warrior in the garden than a gardener in a war.
Uživatelský avatar
MFG
Příspěvky: 267
Registrován: 05.04.2015 1:41
Pohlaví: muž

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od MFG »

@Sunny-x dosel jsem k podobnym cislum, co me ale prekvapilo je jak se ty pomery meni pokud auto najede 100.000CZK/rok a vice. Rozvazkova sluzba, nejake taxi apod. Tam to potom vychazi na TCO uplne jinak.
pracintl
Příspěvky: 435
Registrován: 28.11.2013 9:37
Pohlaví: muž
Bydliště: okolí Prahy

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od pracintl »

Chtel bych trochu rozporovat variantu e-auta na venkově, sloužícího k dopravě za prací do města a nabíjeného ze solárních panelů - je to lákavá představa, ale:

Do města za prací dojíždíme a FVE na střeše mám. Když zvážím přítomnost auta u FVE, v podstatě není v roce období, kdy by auto bylo u domácí nabíječky v době, kdy FVE vyrábí. Buď je tma nebo je slunce tak nízko, že vyrábí max. pár stovek W.
Aby to bylo použitelné, musel bych mít v domě dostatečnou kapacitu baterií, které by přes noc auto dobily. A nebo, to by bylo lepší, mít dvě sady baterií do auta a měnit je, jedna se doma nabíjí, druhá jezdí. To ale u současných aut (myslím) není až tak možné.

A teď energeticky - moje FVE má výkon panelů 7 kW - včera vyrobila za celý den 4.9 kWh, předevčírem 1.3 kWh - kolik kilometrů se na to ujede ????
dělník nejsem, rolník také ne, musím tedy asi být pracující inteligent
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od dracekvo »

Ty malůvky jak stojí elektromobil u domečku s panelama a nabíjí se je jen vlhký sen lidí odtržených od reality. Málo kdo pracuje z domu.
A kdo pracuje z domu, zase nepotřebuje až tolik jezdit, takže se mu elektromobil vyplatí.

Nicméně nevím jestli jsem tu službu viděl u někohoho tady v čr, nebo v zahrančí, ale existuje služba, že energii kterou pošlete do sítě použijete na jíném místě k nabíjení. Zřejmě za nějaký poplatek za použití distribuční soutavy. Furt lepší varianta, jak u domu za pár haléřů prodat a u stojanu draho koupit.
Ale je to hudba budoucnosti, kdo ví jestli. Zatím je provoz dobíjecích stojanů silně ztrátový i s dotacema. A to nemůže trvat věčně. Časem společnosti budou chtít na tom také vydělávat.
Takže kdo nebude dobíjet doma, bude jezdit ještě dráž jak spalovacím autem. Není vyjímka, že někde stojí 1 kWh u DC stojanu přes 10 Kč. A spotřeba auta je cca 13-20kWh na 100km. Počítat jistě umí každý.
Strelec45
VIP
Příspěvky: 1187
Registrován: 17.02.2013 9:59
Pohlaví: muž

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od Strelec45 »

NO ono i ty elektromobily jsou pro automobilky ztrátové, ale je to cesta ( nedobrá ), jak snížit emise a splnit požadavky ekoteroristů. :head

Ad hybridy, má míň emisí, páč spalováku pomáhá elektromobil třeba při akceleraci. ALE jsou to dvě technologie ve vozidle, je to těžší a aku jsou malé.

ad aku - na školení ve VW nám říkali, že životnost počítají na 10 let. Graf ztráty kapacity byl takový, že se podobal hyperbole s tím, že za první asi 3 roky má ze 100% asi 85 % a pak má jít ztráta kapacity dolů méně.
Co se týče nabíjení, prý se nabíjí pro klienta 100%, ale skutečně na 96% a vybíjí pro klienta na 0% ve skutečnosti 8 %.

Bezpečnost: V motorovém prostoru odpojovací konektor, mezi pojistkami zvlášť označená pojistka, co aku odpojí ( přes stykače u obou ).
Napětí 400 až 800 V, jak kde, ale stejnosměrného proudu. Pozor, od nějakých 80V rozkládá stejnosměrný proud krvinky. Prý když ti zabrní, tak bez doktorů do dvou dnů dřevěný sako.

Požár vozidla: Aku nehoří, pouze žhne a prská. Od toho ale chytí všechno, co je hořlavé. Hasiči tedy ochlazují aku, hasí požár všude jinde, dokud se to nevybije. Už dneska existuje látka, která má chemickou reakci přerušit. Páč je tam elektrolyt, tak asi na bázi louhu. Nevím, jen má domněnka.

Co se týče provozní teploty Aku. Při -30st.C už nenastartuješ, ale ne proto, že to nejde, ale proto, že řídící jednotka řekne NE, poškodil bys aku. Jedná se o teplotu v akubloku ne okolní teplotu. V tom může být citelný rozdíl. Další věc, co tu nezazněla. Na tom školení jsem se dozvěděl, že akublok je chlazený a taky ohřívaný nuceně chladící kapalinou.

V nových elektroautech VW má být posilovač brzd elektrický, řízení s el. posilovačem, tedy žádná hydraulika, žádná vakuová pumpa. I kompesor klima je el. poháněný, a světe div se spirálový, aby nedělal kravál.

Aby to nevyznělo jako propagace koncernu... jen sděluju poznatky ze školení, jinak jsou mi putna, já jsem na korejce. :chuckle
Předpokládám ale, že u všech automobilek to bude vesměs stejné. A ještě jednu věc bych zmínil. Prý automobily se podílí na znečišťování 76 %. Letadla a lodě byly někde v jednotkách %. No nevím...
Všeliké to kvaltování, toliko pro hovado vhodné jest.
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od dracekvo »

Za mě hybrid raději ne. Držím se hesla, co v autě není, to se nemůže pokazit :)
I když třeba Prius na tom s poruchovostí není tak špatně. Dáčka by mu mohla závidět :)

Já se v autě normální cestou nejsem schopný dostat k napětí od aku, aby mi to moho něco udělat. To bude spíš problém garážníků bez vzdělání. Aku se mi odpojí automaticky, pokud auto vyhodnotí kolizi. Na 100% dojde k odpojení po aktivaci airbagu. Nebo stačí vypnout klíček. Ještě někde je zašitý nouzový odpínač, ale nevím přesně kde je :)

Ano, aku se vyhřívají i chladí pokud je potřeba. Pokud je auto připojené na nabíječce, tak si to vyřeší bez snížení dojezdu. Třeba co zkoušeli i3, tak když je nastavený čas odjezdu a vyhřátí interiéru, tak se vyhřejou i baterky. Stejně tak pokud by se chtělo nabíjet a byli baterky zmrzlé, tak se nejdřív nahřejí a pak se začně nabíjet.

Já mám posilovač brzd ještě podtlakový. Je tam malá vývěva. Ale jelikož na brzdu skoro nešlapu, tak ani moc v provozu není. Řízení je el. klima taky. To už se běžně dává i do spalováků, aby se odlehčila mechanická zátěž motoru.

Co jsem viděl studia, tak automobily jsou mizivý podíl oproti velkým kontejnerovým loděm. Jak jsou na tom letadla netuším. Mě je to vesměs jedno. Mě zajímá ekonomický výsledek za dobu vlastnění vozidla. Tj. pořizovací hodnota auta, cena paliva, údržba, poplatky x najeté km.
Cep
Příspěvky: 1706
Registrován: 09.04.2015 11:22
Pohlaví: muž

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od Cep »

Uživatelský avatar
Alstratt
Příspěvky: 1153
Registrován: 01.08.2015 16:34
Bydliště: US

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od Alstratt »

Nevim jak cesi ale u nas kdyz prijedu domu tak nabijim hlavne z powerwallu, malo kdy jsem doma kde by se auto nabijelo pres den kdy je slunecno. Ty superchargery se vyplati jen pro jizdy dlouhych vzdalenosti. Zit jen z ruznych stojanu by vyslo draho a nabijet jen ze superchargeru tak by to rychleji znicilo baterie a je jedno jestli jsou lepsi nez u jinych vyrobcu.

Nez bude elektrina tak draha ze se nevyplati z verejne el. site, bude trvat este delsi dobu oni ted musi splnit nejaky nastup el. aut tak to asi ted nehrozi zatim, aspon ne u nekterych statu co vim. Uvidime casem s cim ty zlodeji nahore zase prijdou, coz muzeme jen hadat co bude drazsi z jakych duvodu. Oni si vzdy neco vymysli jak zdimat z lidi penize, jeden z vice duvodu proc od nich uz skoro nic takoveho nechci odebirat.

Ztratove nejsou aspon co vim u Tesly, nevim moc ale jak ostatni automobilky. Ty elektra opravdu jsou cistejsi celkove nez ropaci i hybridy aspon co se tyce Tesly (jiny nevim ty me uz moc nezajimaji) ale to plati po velkem najeti statisicu km pokud si dobre pamatuji. To treba clovek co moc nejezdi a jezdi treba jen par km po meste nesplni.

To vybiti je opravdu u Tesly jine po letech jezdeni nez u jinych e-aut to je uz prokazano, Tesla pouziva jine slozeni baterii nez jiny vyrobci a ne jen to. Ono hodne na netu je este dost nazoru jak nepravdivych tak pravdivych ale dost starych co uz par let neplati. Clovek aby byl v obraze to musi neustale sledovat jelikoz to jde rychle dopredu. Jinak jasne ze baterie se nevybiji ve skutecnosti na realnou nulu, z bezpecnostnich duvodu a ne jen z nich to tak je i kdyz clovek vidi na display v aute 0. Tu baterku v el. aute nechcete hned oddelat a zpusobit problem.

Jinak je mozne zavolat si a oni to o par km asi 10 - 20 km navysi ten dojezd kdyz dojde k necemu kdy potrebujete zvysit na chvili dojezd aby jste dojely. To se ale normalnimu cloveku nestane, to je jako by nekomu dosel benzin, toho si taky kazdy vsimne ze mu dochazi stava/energie. Pocitejte ale s tim ze to neni pro baterku vubec dobre. Takze ano realny dojezd el. aut je vyssi ale neni to povolene z bezpecnostnich a ne jen z nich duvodu. Treba takovy Nissan Leaf ma uplne jine baterie a zivotnost baterii je u nej tez jina. Aspon co se tyka starsi verze Leafu, nevim jake maji ty novejsi. Jinak presne tak no, baterie nehori ale prska a od toho chytne vse okolo jako ty plasty, guma apod. Proto co vim tak nakonec se to dava nekdy do vodni lazne jen kdyz je v haji ta baterie tak na nekolik hodin do vodni lazne. Voda co? Voda preci chladi, bylo by nesmysl to do toho prat hadici kdyz se to jednoduse muze v nejhorism pripade ponorit. Tolik me to zas nezajimalo v kolika presne pripadech poskozeni baterie se to dava do vodnich lazni ale slychavam ze se to moc vubec nedela. Ty novejsi Tesly myslim model 3 tak ty uz maji nejakou zabranu proti retezove reakci v bateriich. Proto asi taky se stava mensi mnozstvi pozaru pri zavaznejsich nehodach tech modelu 3 oproti modelu S nebo modelu X.

Dnesni auta at uz el., hybrid, ropak maji plno elektroniky a tak jakmile je tam uz elektrika tak pri vetsi havarii z toho muze neco chytnout (samozrejme zavisi taky auto od auta, ruzne znacky to maji jinak zabezpecene). Elektriku ma kazde dnesni auto. Jinak pred vice lety byl muj nazor ze v e-aute je vic elektroniky ze se to bude s*at jenze byl to omyl, nesere se mi na tom nic a neslychavam ani ze by se nekomu elektronika v tom s*ala (to se tyka Tesly nevim jak jine auta). Nekterym lidem se cas od casu seknul display tak ho musely restartovat (nic tezkeho - podrzite 2 tlacitka) ale ze by se neco s*alo z elektroniky o tom nevim pokud se v tom nehrabe amater, me se este display neseknul.

Ten odkaz tu uz byl, ukaze mi nekdo tech 50 hasicu u te Tesly? Nebo je to zase masaz? To je takove to honem prijedte se kouknout hori Tesla a z toho 1 - 2 hasici drzi hadici. Co by tam tech 50 hasicu asi tak delalo u jednoho auta. :D Vim ze v usa na to staci jedno hasicske auto a byl klid. Ty dalsi hasici tam mozna byly spis z duvodu ze dostaly info ze to hori nekde u lesa tak pro jistotu. Z toho par jich mozna hasilo ten kousek okolo auta at nechytne i les coz kdyz chytne ropak, hybrid ci neco jineho tak z toho tez muze chytnout les.

Hodne informaci na netu kterych se dost lidi chyta jsou bud stary tak z velke casti uz neplatne a nektere jsou lzive ci manipulujici ucelove. Tak jak se pisou cas od casu lzi o tom jak jsou zbrane spatne tak se to deje i o el. autech a ne jen o nich a lide potom tomu veri ze to opravdu je tak zle. Aby byl clovek v obraze a mel realnejsi informace tak musi cist lepsi zdroje a casteji, jelikoz to jde treba v te el. a ne jen v tom rychle dopredu.

https://electrek.co/wp-content/uploads/ ... erials.png
https://electrek.co/2016/11/01/breakdow ... ottleneck/ clanek z 2016, pokud si to nepletu s necim jinym tak slozeni se uz Tesla baterii meni a ted si mozna bude vyrabet vlastni uplne.

https://www.elonx.cz/jak-funguji-bateri ... ech-tesla/

https://www.youtube.com/watch?v=ZZmlCnNWdWo

https://electrek.co/2019/11/08/evs-are- ... re-season/
The more you sweat in training, the less you bleed in combat.
Strelec45
VIP
Příspěvky: 1187
Registrován: 17.02.2013 9:59
Pohlaví: muž

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od Strelec45 »

dracekvo: ano, jednotlivé auto k jednotlivému kontejnerovému megaplavidlu určitě. V té statistice byly všechny auta, všechna letadla, všechny lodě. Přeci jen aut je několikanásobně víc. Ale jaká je skutečnost, ví ten fousatej nahoře.
Všeliké to kvaltování, toliko pro hovado vhodné jest.
Uživatelský avatar
Serža
VIP
Příspěvky: 4507
Registrován: 21.04.2016 16:12
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od Serža »

Alstratt: jato vypadá s elektromobilem po 16 letech? U mě (Jimny, benzín) furt dobrý a bez velkýho servisu, prakticky jen údržba...
\(^_^)/
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
Uživatelský avatar
MFG
Příspěvky: 267
Registrován: 05.04.2015 1:41
Pohlaví: muž

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od MFG »

Opravdu jsem potkal zive lidi, kteri doma dost masivne pouzivaji solar atd . Je to uz vice jak rok zpet, debatovalo se v reci kterou na teto urovni nevladnu, ale co jsem pochopil maji doma system, ktery jim skladuje elektrinu z nekolika zdroju a maji ji tedy k dispozici nejake akumulovane mnozstvi. Chapu, ze v nasich zemepisnych sirkach to asi neni zadne terno, slysel jsem cca 100W na 1,5m2, ale podobne powerboxy se proste uz bezne pouzivaji. Nechapu ten neskutecny odpor k elektrine, me to naopak prijde jako dobre cesta k (castecne) nezavislosti na systemu, ale treba se pletu. Mimochode jeden z tech typku mel Landcruisera + i3 a Teslu ... kazde auto na neco jineho, ale rozhodne nevypadal ze by se do neceho nutil nebo se snad snazil neco propagovat .-)

Az bude cas tak zkusim zjisti vice podrobnosti, ale to ted moc nevypada ...
Přílohy
React.png
Uživatelský avatar
Alstratt
Příspěvky: 1153
Registrován: 01.08.2015 16:34
Bydliště: US

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od Alstratt »

Serzo to nevim 16 let v kuse jedno el. auto nemame, ale mivame spis drazsi auta tak po nekolika letech se elektro auta lidem zaplati pokud s nima dost jezdi. Hadat nechci to nema zadnou hodnotu, za par/nekolik let to muze byt zas jinde tak tezko rici. Za nekolik let uvidime co se zjisti po tom co nekteri lide budou mit Teslu 16 let, pokud to nekdo z nich mit bude. Jezdim s nasim Modelem S kazdy den a casto dalky. Super je zatim to ze Tesla si drzi dobre hodnotu svych aut takze ji mohu i nekomu prodat za dobrou cenu. Mame doma dve elektra z toho jedno je pouzivane hodne a to je to moje (novejsi Model S) a druhe je starsi (Model S starsi) a to ma protejsek. To treti je ropak ktereho se zatim zbavovat nechci, hodne pro me znamena (prestavena Tundra - super auto) takze se maximalne stane ze jednu Teslu prodam a koupim Tesla Truck pokud bude tedy za to vubec stat az vyjde. Tim nahradim ten jeden Model S a terenni upravenou Tundru si zatim necham kdyby neco a tez proto ze pro me dost znamena. Proto taky nechci aby byly v budoucnu silne omezovany ropaci do posledniho. Do doby nez prijde neco opravdu lepsiho v el. do terenu a usoudim ze Tundru uz nechci tak at se nikdo ani nepokousi z tech kasparu na mou Tundru sahnout jinak bude hodne zle. Jimni je pekne vozitko, nemit rodinu a tolik veci co vozim v aute tak tez by mi stacilo neco tak maleho. Mame vetsi trojgaraz takze vic aut jak 3 nechci, dalo by se parkovat Tundru venku ale tu venku nechavat nechci. V soucasne dobe jsme s kolegy vyhledly 3 pozemky na aljasce pro stavbu domu ktery bude slouzit nam vsem z teamu kdyby neco prislo a jako dum na dovolenou tak uvidime co poridime za auto tam. Jelikoz vetsinu casu to bude prazdne tak pro zacatek do toho prazdneho domu asi ropaka nez el. prijde s necim co vydrzi dlouho bez jizdy. Nikomu z kolegu se aljasku na natrvalo zatim prestehovat nechce takze by tam elektro nebyl asi dobry napad. Uvidime casem co bude.
The more you sweat in training, the less you bleed in combat.
PeFi
Příspěvky: 2713
Registrován: 15.03.2014 13:01
Pohlaví: i černoch by záviděl

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od PeFi »

MFG píše:Nechapu ten neskutecny odpor k elektrine, me to naopak prijde jako dobre cesta k (castecne) nezavislosti na systemu, ale treba se pletu.
Neláska k elektromobilismu roste mnohdy s tím, nakolik člověk vidí souvislosti. Bez nejrůznějších dotací a tržních deformací to prostě nedává smysl a s ekologií to taky nemá mnoho společného. Navíc je to vydáváno jako "řešení", přitom to, minimálně zatím, neřeší vůbec nic.
Uživatelský avatar
bacil
Příspěvky: 2925
Registrován: 29.10.2013 15:56

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od bacil »

Strelec45 píše:NO ono i ty elektromobily jsou pro automobilky ztrátové, ale je to cesta ( nedobrá ), jak snížit emise a splnit požadavky ekoteroristů.
......
ad aku - na školení ve VW nám říkali, že životnost počítají na 10 let. Graf ztráty kapacity byl takový, že se podobal hyperbole s tím, že za první asi 3 roky má ze 100% asi 85 % a pak má jít ztráta kapacity dolů méně.
Co se týče nabíjení, prý se nabíjí pro klienta 100%, ale skutečně na 96% a vybíjí pro klienta na 0% ve skutečnosti 8 %.
...
Prý automobily se podílí na znečišťování 76 %. Letadla a lodě byly někde v jednotkách %. No nevím...
elektromobily NEJSOU pro automobilky ztrátové, ale naopak silně výdělečné, dokonce víc, než spalováky. Nebojte se, že by na zákazníky dopláceli, když cena výroby auta (včetně mezd... všeho) je jen v několika málo desetitisících Kč. Ano, elektroauto je dražší, vyjde asi na dvoj-troj-násobek. Stejně tak elektromobil v konečném důsledku nemá menší emise, než spalovák. Nejekologičtější energie je jaderná a ropa. O ropě se už opatrně dává na vědomí, že nikdy nedojde, jaderná oblast se vyvíjí a v rusku už umí využít i odpad z jiných elektráren.

To s kapacitou dost zahýbali, takže životnost bude taková nijaká, ale je vidět, že si ji na těch 10 let dobře rozpočítali, zřejmě už počítají i s tím promrzáním (Teslu je nejlepší kupovat v Norsku, má největší kapacitu, izolaci, vyhřívání aku v mrazu).

Ne, auta nejsou největší znečišťovatelé, to vám tam kecali. 15 největších lodí má větší znečištění, než všechna auta na světě. A úplně nějhorší co pro ekologii je, je penetrace stratosféry od startů raket, ale toto se raději tutlá.
Levná dezinfekce: viewtopic.php?p=217870#p217870
Ozon 2,5ppm/30min: https://rozpad.cz/viewtopic.php?p=216273#p216273
UVC 60J/m2, peroxid 1 minuta 0,5-6% roušky, 0,5% na všechno
Uživatelský avatar
MFG
Příspěvky: 267
Registrován: 05.04.2015 1:41
Pohlaví: muž

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od MFG »

PeFi píše: Neláska k elektromobilismu roste mnohdy s tím, nakolik člověk vidí souvislosti. Bez nejrůznějších dotací a tržních deformací to prostě nedává smysl a s ekologií to taky nemá mnoho společného. Navíc je to vydáváno jako "řešení", přitom to, minimálně zatím, neřeší vůbec nic.
Pojdme tedy probrat souvislosti ...

1. ad dotace
Loni jsem kupoval auto, vzdy resim celkove naklady na provoz za 5let/100.000km a potom jde z domu. El. varianta by se mi vyplatila u najezdu zhruba 180.000km, jinak receno musel bych rocne najet cca 40.000km, coz v nekterych letech fakt nebyl problem, a nebo si ho nechat dele. To vse bez dotaci .-)

2. Ekologie vyroby "paliva
Osobne si nejsem vubec jist tim, ze kompletni proces ziskani ropy a zpracovani na litr paliva na benzince je ekonomictejsi a ekologictejsi nezli to same pro jednu kwh nekde v zasuvce, ale uprimne nevim - mozna nekdo doda cisla.

3.Ekologie prostredi
Lokalni spaliny generovane spalovacimi motory vs centralizovana vyroba energie. Na obzoru vidim velkou obludu, ktera generuje energii - vypada to na prvni pohled hrozne, kouri se z toho apod, ale od te doby co tu je tak se po vsech vesnicich a mestech dycha o hodne lepe, protoze lidi berou energii z te obludy a prestali palit petlahve a uhli v spatne rizenych kotlech/kamnech. Nemuze to byt u te dopravy podobne? Nevim ...

Asi rozumim omezene dostupnosti nekterych prvku potebnych pro tuto oblast, jsem hodne zvedav jak to bude s tou proklamovanou recyklaci. Pokud to zacne davat ekonomicky smysl, reseni se urcite najde, ale tohle neumim posoudit. Doufam ze ano, protoze koukat na obrovske plochy solaru rozpadlych v koprivach me fakt nelaka :(

5. Zavislost vs sobestacnost
Benzin apod. si doma zajistit neumim, elektrinu dnes uz asi ano, minimalne na 30 let rekneme. Asi to nebude v potrebnem rozsahu, ale rozhodne mi to dava sanci, vcetne toho dopravniho prostredku

6. Vyvoj vs Stagnace
Je fajn, ze mame zmaknutou produkci spalovacich motoru (pomerne efektivne), ale mozna je na case se naucit neco dalsiho. Soucasne masaz elektromobilitou nam treba dava sanci pripravit si technologie a knowhow pro vodik apod. Ono to totiz chvilku trva preklopit komplet vyrobni program vcetne celeho retezce dodavatelu na jine "tema"

7. Politika
Neverim tomu, ze ta fuj hnusna unie si dela co chce a automobilky se podrizuji bez moznosti odporu. Nepamatuji si cisla, ale kazda korporace ma u EU dvora sve lobysticke teaamy (ofiko) a sypou do prosazovani sveho vlivu neskutecne energie. Delaji fakt velike obraty a sve penize si urcite chrani, takze tam spis vidim nejakou formu domluvy/dealu.

Kontinent je dost propojeny, cele to ma dopady treba na tema CEPS a nasi vnitrni bezpecnost, ale to je s ropo/plynovody podobne. Musime si nabrousit drapky a nedat se (jadro, rozvodna sit)

8.Paranoia
Co se deje? Proc se najednou vsichni zblaznili a slapu do zavislosti na elektrine? Fakt je dost ropy? Neni Elon Musk z budoucnosti? A co na to Elvis ;)

Tohle jsou ty momenty, kdy si rikam jak spatne jsem se ucil ... takze mazu zpet k ponku, tesim se na reakci .-)
Hohepa
VIP
Příspěvky: 3470
Registrován: 22.07.2013 22:16
Bydliště: Praha

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od Hohepa »

...k té soběstačnosti
Za WW2 , když šla ropa prioritně do "tanků" , tak se jezdilo na dřevoplyn.
Cep
Příspěvky: 1706
Registrován: 09.04.2015 11:22
Pohlaví: muž

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od Cep »

Ano, na motorech s karburátory. Co s tím dnešní turba?
Strelec45
VIP
Příspěvky: 1187
Registrován: 17.02.2013 9:59
Pohlaví: muž

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od Strelec45 »

Turba a vstřiky vytáhnout, resp. znefukčnit a poohlídnout se po JIKOVu z Škodivky. :lol:
U moderních nafťáků asi už nic nepomůže. Ani ten olej zpod hranolek. :cry:
Všeliké to kvaltování, toliko pro hovado vhodné jest.
Odpovědět