Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Transport suchou i mokrou nohou, jakožto i vzduchem.
Odpovědět
Wdog
Příspěvky: 512
Registrován: 15.05.2013 15:43

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Wdog »

MarS píše: 16.07.2021 12:17 tom384
Ano, ujeto poctivých 18.5km na 2.73kWh odebraných ze sítě neboli za necelých 7kč nočního proudu. Jinak napsal jsem trchu blbě tu trasu, je to 8km do města a 8km zpět.

Pefi má pravdu, že elektrický auta ušetří hlavně díky faktu, že benzín je zatíženej spotřební daní, o tom žádná. Vtip je vtom, že do tý doby než se to srovná, můžu třeba 5 let jezdit levnějc a i když mi možná vzroste cena elektřiny díky dani na 3x, tak jsem pořád na 1.2Kč/km to neni asi žádnej průser.

....
Akorát tento tvůj případ je příkladem extrémně výhodného využití e-auta, resp. hybridu, což se nedá dost dobře zobecnit. Ale jinak gratulace, máš to výhodné. Toyota ty hybridy má zmáknuté, má před ostatními automobilkami v tomhle náskok tak dvacet let. Ale ani tvůj způsob provozu by neufinancoval úsporu na nákup drahého nového e-auta či hybridu, protože 8+8km denně nevygeneruje nic. Ty jezdíš 15000 ročně, to je 40km denně, většina na benzín, úspora funguje díky nákupu ojetého auta, ale to už je složitější problematika.

Teď jsem se o tuto problematiku dost zajímal, a můj závěr je: je to dobré, ale ne pro každého ;) .
Nějaké svoje spokojené zákazníky si e-auta najdou, ale na řešení masové auto-mobility to v současné době není.
Podle mne je problémem hlavně to násilné socialistické prosazování jako jediné možné alternativy.
Wdog
Příspěvky: 512
Registrován: 15.05.2013 15:43

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Wdog »

PeFi píše: 16.07.2021 13:19 ...

Já vycházel z toho, co psal mengele o "Enyaqu". Standardně se uvádí, že e-auto potřebuje zhruba 15 kWh/100 km (což je těch jím uvedených 0,4 Kč/Km při 2,5 Kč/kWh), na což se ale reálně odebere ze sítě cca 18 kWh.
MarS se s lehkou nohou v ideálním počasí dostal na cca 15kW/h, neboli jel z pohledu průměrných nákladů nadprůměrně úsporně.
Když si elektromobilista zapne klimatizaci nebo vytápění, tak se ta energie někde vzít musí a není jí málo.
Ano potvrzuji, pozor na tu reálnou spotřebu u e-aut:
město a okolí (malé rychlosti) v létě: základní (udávaná) spotřeba
město v zimě: spotřeba +30%
dálnice (130 km/h): spotřeba +50%
dálnice v zimě: spotřeba +80%
Germanik1
Příspěvky: 2614
Registrován: 21.02.2020 21:51
Bydliště: Praha

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Germanik1 »

Je-li to opravdu jen 5 %vyrobené elektřiny, vypadá to dobře. I při snížení výroby. Každopádně díky.
Udělám co musím
tom384
Příspěvky: 459
Registrován: 10.05.2020 14:05

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od tom384 »

OK, to je rozumny argument. Bezna spotreba u elektra bude urcite vyssi. Ale uplne stejne to plati i pro ty kteri tu argumentuji ze jezdi s naftou za 3.8.
tom384
Příspěvky: 459
Registrován: 10.05.2020 14:05

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od tom384 »

Wdog píše: 16.07.2021 13:27
PeFi píše: 16.07.2021 13:19 ...

Já vycházel z toho, co psal mengele o "Enyaqu". Standardně se uvádí, že e-auto potřebuje zhruba 15 kWh/100 km (což je těch jím uvedených 0,4 Kč/Km při 2,5 Kč/kWh), na což se ale reálně odebere ze sítě cca 18 kWh.
MarS se s lehkou nohou v ideálním počasí dostal na cca 15kW/h, neboli jel z pohledu průměrných nákladů nadprůměrně úsporně.
Když si elektromobilista zapne klimatizaci nebo vytápění, tak se ta energie někde vzít musí a není jí málo.
Ano potvrzuji, pozor na tu reálnou spotřebu u e-aut:
město a okolí (malé rychlosti) v létě: základní (udávaná) spotřeba
město v zimě: spotřeba +30%
dálnice (130 km/h): spotřeba +50%
dálnice v zimě: spotřeba +80%
Verim ze ve tvem konkretnim pripade to tak je. Ale dnes to uz nejsou uplne bezne hodnoty. Vic info tady:

https://www.elonx.cz/jak-si-vedou-tesly ... se-dojezd/

BTW i moje 1.2TSI jezdi v zime za vic nez v lete. Myslim ze to je tak o pul litru na 100.
Wdog
Příspěvky: 512
Registrován: 15.05.2013 15:43

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Wdog »

tom384:
tak 0,5l na 100km není 30%, ale jinak OK, ty spotřeby jsou lehce zvýšené i u spalovacích, hlavně na kratší vzdálenosti.

Já jsem testoval "běžné" e-auto, takové to za 3/4 melounu, pro ty chudší majitele. :)

Podle mne nemá smysl posuzovat vlastnosti e-aut za troj nebo čtyřnásobek ceny, s poukazem na běžnou mobilitu. Když si koupím spalovací mercedes za 3 miliony, taky to bude jinačí svezení než v běžné Octavii.
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4351
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od bivoj »

Odhlédněme nyní od politické stránky elektromobility a zůstaňme v rovině čistě fyzikální.

Největší problémem teoretické budoucí elektromobility není paradoxně prozatím chybějící a dostatečně dimenzovaná infrastruktura, ale baterie elektromobilů samotné.

U té infrastruktury se dá dejme tomu předpokládat, že se během dalších dvaceti - třiceti let výrazně posílí, nové elektrárny, supravodivé či VV DC přenosy ap. Také nabíjecích stanic bude asi více.

Jenže pokud nepřijde nějaký opravdu zlomový průlom v bateriích (správněji akumulátorech), tak bude dojezd a dobíjení na trase vždy silně diskomfortní. Především to dobíjení - Ohmův zákon je neúprosný. V současné době prostě není možné "natankovat plnou" do elektromobilu za cca 30sekund - 1minutu, stejně jako uhlovodíková paliva. A ani v budoucnu tomu nebude jinak. Proč? Viz níže, i když už jsem to v tomto vláknu psal několikrát.

Uhlovodíková paliva v sobě skrývají obrovské množství energie v "malém (a velmi lehkém) balení" . Lidé, kteří tak úplně nerozumí fyzice a chemii, si vůbec neuvědomují, jak obrovské množství energie je skryto v 1l (0,7 kg) benzínu nebo nafty (nebo LPG ap.). Pokud natankuji plnou 50l nádrž benzínu za 1 minutu (60 sekund) je při dané energii benzínu 32 MJ/l výkon 26,6 MW. (50 x 32/60) Ano, slovy dvacet šest megawattů. Těžko si lze představit dobíjecí kabel, kterým by tekl elektrický výkon v řádu desítek megawattů. Navíc, k dosažení takového výkonu by byl při daném napětí baterií (pouhé stovky voltů) potřeba proud v řádu desítek tisíc ampér. A jak známo, ztráty rostou s druhou mocninou proudu (Pz = R · I2)...

Takže sorry, fyzika je prostě neúprosná a "natankovat" elektromobil za stejnou dobu jako natankovat uhlovodíkové palivo (o stejné energii) prostě není (a nebude) možné. A to navíc vezměte v potaz ten fakt, že těch 50l benzínu váží pouhých 35 kg. I s váhou samotné nádrže (cca 5 kg) tak tato energie v "ropákovi" váží cca pouhých 40kg!!!

OT - na příkladu kdy u USarmy došlo k stopnutí vývoje railgunu je vidět, že chemické energii uložené v "palivu" (u střelných zbraní je to střelný prach) prostě elektřina zatím nemůže konkurovat. A u ručních palných zbraní je to už úplně scifi. Na získání elektřiny rovnající se energii střelného prachu v jednom jediném náboji ráže 223 by musel nést voják mnoho kilogramů vážící akumulátory. No a aby měl tolik energie, jako když má sumku a v ní 4 zásobníky (30r) + 1 ve zbrani - tj. celkem 150 nábojů, to aby na zádech táhl Tokamak. :D ;)
Naposledy upravil(a) bivoj dne 16.07.2021 16:15, celkem upraveno 1 x.
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
MarS
Příspěvky: 501
Registrován: 22.03.2020 11:28
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od MarS »

Wdog píše: 16.07.2021 13:19
Akorát tento tvůj případ je příkladem extrémně výhodného využití e-auta, resp. hybridu, což se nedá dost dobře zobecnit. Ale jinak gratulace, máš to výhodné. Toyota ty hybridy má zmáknuté, má před ostatními automobilkami v tomhle náskok tak dvacet let. Ale ani tvůj způsob provozu by neufinancoval úsporu na nákup drahého nového e-auta či hybridu, protože 8+8km denně nevygeneruje nic. Ty jezdíš 15000 ročně, to je 40km denně, většina na benzín, úspora funguje díky nákupu ojetého auta, ale to už je složitější problematika.

Teď jsem se o tuto problematiku dost zajímal, a můj závěr je: je to dobré, ale ne pro každého ;) .
Nějaké svoje spokojené zákazníky si e-auta najdou, ale na řešení masové auto-mobility to v současné době není.
Podle mne je problémem hlavně to násilné socialistické prosazování jako jediné možné alternativy.
Příměstskej a městskej provoz, to je případ minimálně půlky lidí v republice ne? ;)

Jinak, já bych za to ten milion taky nedal.. Byla otázka: dát 450 tisíc do jetýho plugina anebo koupit komplikovanej novej diesel? Oproti dieselu je tohle jednoduchý auto s atmosferickým motorem, kde nebudu řešit, jestli ho provozem ve městě odrovnám.
mengele
Příspěvky: 73
Registrován: 27.09.2016 13:07
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od mengele »

Bivoji-máš pravdu v tom, že benzín i nafta mají vyšší energetickou hustotu-to je prostě fakt. Rychlost načerpání paliva je cca 10 minut na pumpě-když není fronta. Ale s elektromobilem na tu pumpu nemusíš vůbec jezdit. Nabiješ doma ze zásuvky v době, kdy spíš-navíc docela levně.
Před pár lety elektromobily najely na nabití asi 80-100km. Už v té době to bylo pro dost lidí použitelné a výhodné.
Dnešní elektr. najedou přes 500km na nabití.
Já se ježděním živím a spočítal jsem si, že elektromobil který by pro mě byl použitelný musí ujet 350 Km bez nabíjení za jakýchkoli podmínek.
Kapacity baterií v autech rostou, cena za KWh kapacity klesá-je to stálý trend.
Další věc je, že nové motory -hlavně diesly- jsou komplikovanější a tím i poruchovější a čím jsou složitější, tím jsou dražší. Dneska už slušný spalovák za 200tisíc nekoupíš.
mengele
Příspěvky: 73
Registrován: 27.09.2016 13:07
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od mengele »

A navíc: Když koupím na pumpě palivo, komu jde zisk? Rusákům nebo Arabům/a státu/. Takže každým ujetým kilometrem je podporujem-ropu u nás nemáme, musíme ji koupit. Elektromobil potřebuje jen elektriku, které máme nadbytek, tudíž peníze zůstanou doma. /A je celkem fuk, jestli je z vody, větru, biomasy nebo z jádra/.
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4351
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od bivoj »

mengele píše: 16.07.2021 19:03 ...Ale s elektromobilem na tu pumpu nemusíš vůbec jezdit. Nabiješ doma ze zásuvky v době, kdy spíš-navíc docela levně...
Hmm, nabiješ doma...
Jak nabiji přes noc když bydlím na sídlišti?
Jak nabiji přes noc, když bydlím v bytovce?
Jak nabiji přes noc, když bydlím v řadovce? (Tyto případy platí pochopitelně bez garáže, auto někde na veřejném parkovišti).
Jak nabiji přes noc, když třeba i garáž mám, ale není do ní zavedena elektřina?

Zásadní otázka - Kolik procent lidí v ČR vlastnících vozidlo parkuje svůj automobil(y) přes noc ve vlastní garáži a v garáži má zavedenou elektřinu s takovým dimenzováním aby mohla přes noc plně nabít auto? (tj. nejlépe třífázových 400V)?

Nesmíš totiž brát vše pouze ze svého vlastního úhlu pohledu! Pokud se budeme bavit o všeobecné elektromobilitě, jaká je odpověď na výše položenou otázku?

Navíc pokud bys četl můj text pečlivě, mohl by sis všimnout, že píši o dobíjení na trase, nikoliv o nějakém pohodovém dobíjení doma přes noc... A dobíjet "na trase" budou vždy potřebovat všichni ti, kteří nespadají do minoritní množiny vlastníků vlastních garáží s elektřinou.
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
tom384
Příspěvky: 459
Registrován: 10.05.2020 14:05

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od tom384 »

To je jak kdyby ses v na prelomu 19 a 20tyho stoleti ptal jak si asi lidi posviti zarovkou kdyz elektrika je zavedena jen na Zizkove.
mengele
Příspěvky: 73
Registrován: 27.09.2016 13:07
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od mengele »

Výkon dle jističe:
1x25A....................5,7KW
3x16A....................6,9KW
3x20A....................13,8KW
3x25A....................17,3KW

Příklad: Já mam doma jistič 3x25A-takže za 8 hodin dobiju baterku 139 KWh. Jelikož při nabíjení jsou i ztráty a baterka se nanabíjí lineárně, tak to bude cca 110 nebo 120 KWh.
I socka byty v paneláku mají aspoń 1x25A-když v šest večer připojím nabíječku, tak do 6 do rána nabiju 60KWh.
Pokud máš kde u řadovky, bytovky zaparkovat, tak natáhneš i prodlužku.
Ten kdo bydlí v 6.patře paneláku většinou nejezdí denně 1000km.
Nakonec žádné auto není pro každého. Já budu rád, když bude na výběr-čím víc možností, tím lépe, benzin, nafta, LPG, CNG, elektřina. Každý ať si vybere sám.
PeFi
Příspěvky: 2713
Registrován: 15.03.2014 13:01
Pohlaví: i černoch by záviděl

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od PeFi »

mengele píše: 16.07.2021 20:44 I socka byty v paneláku mají aspoń 1x25A-když v šest večer připojím nabíječku, tak do 6 do rána nabiju 60KWh.
Jo, ale když to udělají i tví sousedi, tak to takto fakt fungovat nebude. Paneláková přípojka je dimenzovaná s ohledem na tzv koeficient soudobosti, stejně tak distribuční síť pro rodinné domky. Takže pro dejme tomu 12 bytů (každý s přípojkou 1x25A) je koeficient soudobosti cca 0,4. Jednofázová přípojka pro oněch 12 bytů a její jištění nejsou pak dimenzované na 12 x 25A, ale na 0,4 x 12 x 25A. Stejně tak distribuční transformátory mají své limity.
(Zajímavé taky bude, jestli kvůli těm měničům nezačne být neřešitelný problém přetížení středního vodiče vf proudy. :angel )
mengele
Příspěvky: 73
Registrován: 27.09.2016 13:07
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od mengele »

A kolik lidí vyjezdí denně 60KWH-cca 400km? Nabíjet budou v průměru max. 2 x týdně. Taky se nestane, že by přes noc všichni nakoupili elektromobily-a zahodili spalováky. Budou přibývat postupně. A nemá cenu si něco namlouvat-ale nová auta si kupují hlavně lidi, co bydlí ve vlastních domech. Navíc tohle všechno už je dávno spočítané-i když se všechny spalováky vymění za elektro, bude dost elektřiny na dobíjení.
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4351
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od bivoj »

tom384 píše: 16.07.2021 20:19 To je jak kdyby ses v na prelomu 19 a 20tyho stoleti ptal jak si asi lidi posviti zarovkou kdyz elektrika je zavedena jen na Zizkove.
Jestli tvému bystrému oku unikla skutečnost, že v jednom z předchozích příspěvků píši, že v budoucnosti se pravděpodobně problém infrastruktury vyřeší, tak zde je odkaz na onen příspěvek: viewtopic.php?p=254240#p254240 (Třetí odstavec.)

Nicméně rozšířením infrastruktury bylo míněno to, že nabíjecí stanice budou dejme tomu +- stejně rozšířené, jako jsou dnes benzínky. Ale že by byl nabíjecí stojan součástí KAŽDÉHO parkovacího místa v celé ČR, v to může opravdu doufat jen málokdo.

O naprosto ujetých výplodech jiných diskutujících, kteří by chtěli natahovat k autům přes noc prodlužky (moc moc přemýšlím, jestli to tito lidé myslí fakt a opravdu vážně, nebo jen trolí, nebo jsou skutečně tak moc hloupí a navíc neznají ani základní bezpečnostní elektrotechnické předpisy) z každého bytu, se vůbec nevyplatí cokoliv dodávat. Každý soudný člověk (a elektrikář zvlášť) si na to musí udělat názor sám...

Prostě a zjednodušeně řečeno - elektromobilita přináší momentálně pro běžného člověka daleko více nevýhod a drastických omezení, než výhod a pozitiv. Kdyby nebyla tak brutálně politicky tlačená pomatenou green lobby a měla se prosadit v tržním prostředí pouze svými nespornými výhodami a pozitivy (tak, jak se prosadily spalovací motory proti koním), tak na to budeme čekat ještě hóóódně dlouho...
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4351
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od bivoj »

mengele píše: 16.07.2021 21:16 ...bude dost elektřiny na dobíjení.
Co mi to jen připomíná? Aha, už vím...
Zdroje jsou...
:lol:
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Germanik1
Příspěvky: 2614
Registrován: 21.02.2020 21:51
Bydliště: Praha

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Germanik1 »

Ale z toho plyne, že ve čtvrtek budou nabíjet všichni, aby mohli na chatu. Slušný odběr, k tomu ledničky, myčky aby nebylo špinavý nádobí, pračky aby bylo na příští týden, a pracovitejsi squaw ještě upecou. Se bude kouřit z rozvodů.
Udělám co musím
NoobsRush
Příspěvky: 119
Registrován: 17.01.2021 12:44

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od NoobsRush »

bivoj píše: 16.07.2021 19:31 ...
Na "venkovní" nabíjení je projekt, kdy se z lamp veřejnýho osvětlení udělá jednofázovej charging point. Ve skandenávii jsou s tímhle úplně vysmátí protože má skoro každý parkovací místo i na sídlišti heating point v zimě. Tam to předělat na charger je jen otázka výměny kabelu.
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4351
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od bivoj »

Já ti nevím, ale co jsem viděl u nás na sídlištích, tak lampy na parkovištích jsou docela řídko... Heating point jsem v ČR neviděl ani jeden...

A s tím nabíjením na veřejném parkovišti "přes noc" - na tohle zatím nejsou v ČR ani zpracované bezpečnostní normy...
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Odpovědět