Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Transport suchou i mokrou nohou, jakožto i vzduchem.
Odpovědět
sauerkraut
Příspěvky: 222
Registrován: 04.11.2017 1:27

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od sauerkraut »

Germanik1: I toho by ti nasi kreteni byli schopni :-(. Ale snad to az tak daleko nedojde. Protoze zakazat trakturky a centraly a vsechny tyhle stroje, by byl dost pruser nejen v zemedelstvi.
Mas mozek, tak se neboj ho pouzit!
Uživatelský avatar
Rafael
Příspěvky: 5343
Registrován: 07.12.2017 17:26
Pohlaví: muž
Bydliště: Valašské království

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Rafael »

Dejte si do vyhledávače:
" zákaz benzínových motorů v zahradní technice "
anebo
" ban on petrol engines in garden technology "
A. Lincoln: Kdybych měl 8 hodin na pokácení stromu, 6 bych strávil broušením sekyry.
Uživatelský avatar
Ulfhednar
Příspěvky: 2584
Registrován: 09.06.2020 14:24
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Ulfhednar »

Dovolil bych si pochybovat, že v Německu je dostatečná zásoba zachovalých Peugeotů (apod.) za 30k, stejně jako že panely za 10 tisíc zvládnout nabíjet auto.
Óðinn á yðr alla
sauerkraut
Příspěvky: 222
Registrován: 04.11.2017 1:27

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od sauerkraut »

Rafael:
To nepotesi. Problem je, ze kupovat starnouci baterky na to, ze se zahradni trakturek pouzije parkrat za rok je blbost, to nikdo delat nebude, protoze se to narozdil od auta nemuze vyplatit, dokud ty baterky nebudou jeste aspon 10x levnejsi.

Ulfhednar:
Jestli tech aut bude dost je otazka, ale podle me se k nim pridaji elektromobily prodane mezi 2010 a 2025, kterych se uz budou lidi zbavovat, protoze budou mit baterky v haji. A s trochou stesti, demonstraci a podobnych veci se treba podari prolomit nesmyslny ban na prestavby spalovacich aut na elektrinu, nebo se toho chyti Polaci, nebo Estonci a zacnou masivne prestavovat a po minimalni zakonem dane dobe provozu prodavat k nam. Vsechno zavisi na tom, jako budou kde v EU dementnet zakony a jakou rychlosti se bude ten ban na spalovaci motory uplatnovat. Jestli nechaji stara auta dojezdit a zakazi jenom prodej, nebo jestli zakazi i dovoz, preprodej mezi lidmi, prodej nahradnich dilu, provoz ...

Za 10 tisic se da koupit 10 asi 230 Wp panelu vyrazenych z elektrarny, ktere maji cca 80% vykonu, to je 2300*0.8 = 1840 Wp. To za slunny den v lete vyrobi odhadem 14.7kWh a na to se da dojet asi 73km (zrovna ten Peugeot ma s originalnimi NiCd blbou nabijeci ucinnost, takze tipuji spis 50-55km, s LiION klidne 65km). Napeti naprazdni 400V, idealni vystupni napeti cca 240V, do Peugeota zapojit na 2x5 panelu a primo na baterky. Odpojeni pod proudem vytahne slusny oblouk, ale kdyz to tam bude cvaknute necim, jako jsou zemnici kleste od svarecky, na kus medeneho pasku, tak to je v pohode a jednou za cas se to vezme smirglem. Samozrejme je otazka, jaka bude situace za 10-20 let, kdy tech vyrazenych panelu bude mnohem vice, ale zase o ne bude mnohem vetsi zajem.
Mas mozek, tak se neboj ho pouzit!
Uživatelský avatar
Ulfhednar
Příspěvky: 2584
Registrován: 09.06.2020 14:24
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Ulfhednar »

Nepočítal jsem vyřazené panely. Jaká je jejich životnost a fakt je vyřazují pri 80% kapacity?
Óðinn á yðr alla
Uživatelský avatar
Rafael
Příspěvky: 5343
Registrován: 07.12.2017 17:26
Pohlaví: muž
Bydliště: Valašské království

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Rafael »

Osobně to vidím tak, že benzín, nafta a podobné PHM nebudou časem běžným lidem dostupné.

Že to s nimi skončí jako s některými hnojivy, většinou chemikálií apod. Jejich prodej bude vázán na licenci, nákupní povolení a podobné restrikce.
*
Co si budeme povídat, bude lehko použít slova prekurzory nebezpečných činností. Podobně jako pro výše uvedené. Nebo ve zblblém ostrovním království tažení proti nožům, šroubovákům a jiným běžným nástrojům.

U benzínu to bude zvlášť jednoduché. Budou se čekat nejrůznější násilné protesty a vyrobit zápalnou láhev je velmi jednoduché. Dále se to zaštíti ekologii, uhlíkovou stopou a tak.
A samozřejmě i na naftu a plyny se dá vymyslet to samé.
A. Lincoln: Kdybych měl 8 hodin na pokácení stromu, 6 bych strávil broušením sekyry.
sauerkraut
Příspěvky: 222
Registrován: 04.11.2017 1:27

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od sauerkraut »

Ulfhednar:
zivotnost dneska nikdo nevi, ale za 10 let uz se bude vedet, jestli je aspon 10 let :-). Clovek, ktery bude nahrazovat prorezlou naftovou felicii jezdici na dotovanou naftu od kamarada z mistniho JZD se to samozrejme bude snazit postavit co nejlevneji. A na vesnici s nizsimi platy a vetsimi pozemky bude limitujici cena a ne efektivita na 1m^2.

Rafael:
To je zbytecne. Prazsky a brnensky primator, starostove mestskych casti, poslanci, miliardari a podobni budou chtit jezdit svymi Mercedesy, Lamborgini a podobnymi stroji. Staci dat benzin a naftu za ekvivalent 200kc v dnesni kupni sile a budou to pouzivat akorat modelari, magori, veteranisti a prachaci.

Spis bude prdel, jak se budou lidi dostavat do prace v zime. Elektrokolo je na leto. A pokud bude elektrina v lete treba za 4kc/kWh a v zime za 20kc/kWh, tak hadam, ze spousta lidi vyrazi v mrazech 1-2x na kole, zajde si za doktorem, zachrchla, zmini kolo v minus peti a vyfasuje neschopenku. Bez jadra nas ceka energeticka chudoba.
Mas mozek, tak se neboj ho pouzit!
Uživatelský avatar
Rafael
Příspěvky: 5343
Registrován: 07.12.2017 17:26
Pohlaví: muž
Bydliště: Valašské království

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Rafael »

I tak jsem to myslel.
Anebo potřebné profese, služby a privilegování budou držiteli Nákupních povolení.
A. Lincoln: Kdybych měl 8 hodin na pokácení stromu, 6 bych strávil broušením sekyry.
Germanik1
Příspěvky: 2614
Registrován: 21.02.2020 21:51
Bydliště: Praha

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Germanik1 »

Víte, co je nářadí na benzín a naftu? Od agregátů na elektřinu, když spadnou dráty až po bagry a motorové pily. Už se vidím, jak si těch 10-15 m3 na zimu pižlám v 80ti ruční pilou, kterou jsem si předtím sám nabrousil. Leda b, mě chtěli dostat do domova důchodců. Potom bych žil jako Ježíš. Hřal by mne dobytek v chlévě a místo pily bych žil s kosou na sena.
Udělám co musím
Uživatelský avatar
Rafael
Příspěvky: 5343
Registrován: 07.12.2017 17:26
Pohlaví: muž
Bydliště: Valašské království

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Rafael »

Sice OT tady v elektromobilitě, ale...

Kdysi jsem si nedokázal představit nějaké akumulátorové strojky.
Třeba řezací rozbrušku, křovinořez, trávní sekačku a nevím co ještě.

To první uvedené by bylo pro staré kasaře, nejrůznější zloděje a podobné přímo požehnáním a sci-fi.
A vlastně i vrtačka. Myslím, že u ni ta akumulatorizace začala.
A. Lincoln: Kdybych měl 8 hodin na pokácení stromu, 6 bych strávil broušením sekyry.
Uživatelský avatar
MartinSk
Příspěvky: 193
Registrován: 18.09.2016 11:56
Pohlaví: muž
Bydliště: Ještě mám...

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od MartinSk »

No jak se to vezme před pěti, šesti lety jsem si koupil akušroubovák z jednoho nejmenovaného řetězce na L... Teď s ním tak utáhnu kulové. Takže beru buď nářadí do sítě a nebo ruční. Když vezmu nekompaktibilitu akumulátorů, jejich životnost a hlavně zvětšenou váhu toho nářadí o ten akumulátor.. Rád se popasuji s tou šňůrou k té zásuvce, pokud v ní ta energie bude... U tohodle fakt neřeším cenu, ale dostupnost v řádu let. Ve firmě - nabíjecí baterie, které nám vydržely dříve deset, patnáct let, tak se dělají stále údajně stejné a nyní vydrží cca třetinu...
Generálmajor Carl von Clausewitz: "Laikové studují strategii, stratégové studují logistiku..."
Uživatelský avatar
vratnikp
Příspěvky: 1037
Registrován: 21.08.2015 10:39

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od vratnikp »

sauerkraut píše: 27.01.2022 14:41
Taky jsem potreboval ve meste auto. Ale predstav si, ze jsi na vesnici a socka jede jenom v 5 rano do mesta a prijede ve 3 odpoledne z mesta. Tam to auto potrebujes o dost vic.
Ja sem z vesnice, kde jezdily dva autobusy. V utery a v patek. Na vlak sem to mel 3 kilaky pres les. A prezil sem to😂.

Lehce jsme tu odbocili pod pozitivity tematu. Muj osobni nazor a emobilitu jsem tu nekolikrat zminil. Narozdil od fandu a vetsiny odpurcu ho zakladam na pracovni pozici ve vyvoji v automotive.

Kdyz tak koukam po vsi, asi jsme tu na plzni jihu nadprumerne bohati vidlaci. Duchodci maj dustery, nive fabie, vyjimecne starsi thalie nebo 1. Octavky. Nevim o nikom, kdo by mel takovou nouzi, ze by jezdil nejakym sracem pred smrti z nouze.

Soucasnej elektromobil bych mohl jako daily provozovat za predpokladu, ze by parkoval v garazi(predehrev auta a bateryboxu ze site). Ta je v me novostavbe z roku 1910 pod obyvakem a vedou skrz ni rozvod plynu. Uplne se mi tam nechce elektromobil parkovat. Nechci ani jezdit nejakym prebastlenym sracem, ve kterym kdyz mi trefi pipina v 2.5t suv tak moje pani bude mit zplacenou hypoteku. Ale elektromobil levnejsi nebude (pokud nebudou dotace, na ty se bude brat z ceho?). Zbyva tedy zdrazovat spalovaky(coz se deje). Dustoujnej novej rodinnej spalovak dneska koupim za 600 (2 roky zpet za 380). Ekvivalentni elektro je za kolik 1.1 mega? Navic masovou produkci se nezlevni, jak radi tvrdi progresivisti. Leda by se to prodavalo jako ecitigo se ztratou 200 tis na kuse, protoze to skodovku vychazelo levnejs nez platit pokuty.
Zato se mi zacina zamlouvat mild hybrid.
it’s better to be a warrior in the garden than a gardener in a war.
Uživatelský avatar
Ulfhednar
Příspěvky: 2584
Registrován: 09.06.2020 14:24
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Ulfhednar »

V roce 2020 jsem dostal nabídku na Seat Leon ST 1,5 TSI 92 kW. Prostorné kombi se super podvozkem a komplet výbavou vč. aktivního tempomatu.
Za 486 tisíc.
Přemýšlím, co stalo se světem, že dnes stojí 600 000 a více. A co bych za to koupil v EV.

Na kolik mě v EV vyjde prostorné 4x4 s kufrem přes 600l a s dojezdem alespoň 500 km v zimě létě?
Óðinn á yðr alla
sauerkraut
Příspěvky: 222
Registrován: 04.11.2017 1:27

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od sauerkraut »

Germanik1:
Bagry maji prevazne firmy a ty budou mit vyjimku :-(. Narezat drevo na solar je jednoduche - proste si ho narezes mezi jarem a podzimem, ky se venku stejne lepe reze a energie je dost. Drevo rezu vyhradne na solarni energii uz nekolik let, s tim problem neni. Jednoduse se budeme muset naucit presouvat spotrebu do rocniho obdobi, kdy je energie. Blbe je, ze nektere veci (topeni) clovek potrebuje prave, kdyz energie neni a jine (cestu do prace) porad.

MartinSk:
Originalni akumulator muzes bud zahodit a dat si na vsechno naradi stejny konektor k baterrypacku, ktery ti bude lezet na zemi, nebo ho muzes repasovat. Vyhazis originalni clanky a das tam dobre. Ja jsem do vrtacek naletoval draty s velkymi krokodyly a cvaknu je na nejblizsi 12V baterku, bez ohledu na to, jestli to je olovo, NiCd, nebo LiIONka. Kupovat k vrtacce za 200Kc z bazaru originalni batterypack by me ani nenapadlo :-).

vratnikp:
Lepsi 3 kilaky na vlak pres les mladej, nez 30 kilaku po silnici jako starej :-).

Popravde receno ja se vic bojim originalnich elektromobilu, nez prebastlenych, protoze vyrobce si klidne nabiji baterky na 4.25V na clanek, rve do nich 22 kW i v pripade, ze to neni potreba (ale autu neni jak rict, ze pojede nejdriv za 12 hodin), baterky nekterych nejsou vytapene, takze je otazka, co se treba u Nissanu Leaf stane behem zimy pri nabijeni. Kazde auto s vymenenymi baterkami, ktere jsem videl, melo slusnou BMS, tepelnou izolaci baterek, topeni baterkam a opravdu nebylo potreba davat ho nabijet do garaze (teplejsi baterky znamenaji i vetsi dojezd). Na druhou stranu je pravda, ze az to budou bastlit lidi, kteri tomu nerozumi, tak se budou dit ruzne nepekne veci.

Argument s 2.5t SUV povazuji za stupidni. Pokud jim chces argumentovat, muzes mi prosim vysvetlit, proc nejezdis osmikolou tatrovkou 815? A pokud ano, zamyslel se nekdy nad tim, co se stane, kdyz se srazis s plnou tatrou 815? Nebylo by lepsi mit na korbe desetitunovy betonovy blok, abys mel jistotu, ze jsi tezsi?

Co je "dustojnej spalovak" nevim a nikdy me to nezajimalo. Muj posledni spalovaci kombik dokazal prekrocit povolenou rychlost na 99% silnic, veslo se do nej vsechno, dalo se v nem spat, dojet k mori na sever, zapad i jih (vychod jsem nezkousel), mel 4 kola, volant, dovezl me z mista A na misto B, dobre se opravoval, mel levne nahradni dily a stal 4000Kc. Nepotrebuju pozlacenou hajzlmisu, sedacky potazene nosorozci kuzi, ani saltpaku z prave slonoviny. Ale kdyz si klades jakesi pozadavky na "dustojne auto", nemelo by te prekvapit, ze si je musis take zaplatit a ze to plati i pro elektromobil. Ja se tady celou dobu bavim o tom, cim budou jezdit chudi lidi z vesnic do prace a k doktorovi po zakazu spalovacich motoru.

Ulfhednar:
Citroen Saxo, nebo Renault Kangoo maji slusny kufr, zerou tusim 22kWh/100km, takze do nich na 600km musis dat 132kWh baterky, co mi vychazi na 960kg a to uz je na to auto moc. Takze bud novejsi a vyrazne drazsi a vyrazne tezsi auto, prestavbu male dodavky v Nemecku, nebo v Rakousku, pokryt cast dojezdu generatorem v kufru, nebo slevit z pozadavku.
Mas mozek, tak se neboj ho pouzit!
Uživatelský avatar
vratnikp
Příspěvky: 1037
Registrován: 21.08.2015 10:39

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od vratnikp »

důstojnym spalovákem jsem měl na mysli Corollu 2019 s 1.6 benzínovou atmosférou. bezpečný auto s levnym provozem, když se snažíme vejde se tam celá rodina i se psem. Argument o hmotnosti je pro mne důležitej. Dítě bych nikdy neposadil do vyrezlý 1. fábie nebo podobnýho vraku a sebe vlastně taky ne, když je na mě dítě závislý. Bohužel dneska má řidičák každej jouda, fetka a alkáč a podle toho to vypadá. Tak jednou týdně mám na silnici nějakou krizovku, naposled mi nějakej dodávkář ignoroval začal předjíždět a já šel z kila nouzově na nulu. V tomhle je pro mne hmotnost důležitá. Nechci se v tunej prorezlej sračce s jednim airbagem přetlačovat s 2.5 tunama (zákon zachování hybnosti, decelerace a tak).

Ulf: to myslím splní pouze nehezká tesla X za lidových 2,5 mega
it’s better to be a warrior in the garden than a gardener in a war.
Uživatelský avatar
vratnikp
Příspěvky: 1037
Registrován: 21.08.2015 10:39

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od vratnikp »

navíc malá elektropřibližovadla (Zoe a tak) aby byla prodejná=levná (800 tis :lol: ) hodně šití bezpečnost. Loňský model, získal 0/5 NCAP hodnocení. Netvrdím, že NCAP něco vypovídá o reálné bezpečnosti, ale pokud tam nové auto propadne, je to k zamyšlení

at z téhle diskuse vypadne něco pozitivního můžeš sauerkraute (vystupuješ jako fanda a uživatel) zpracovat nějakej hrubej ekonomickej odhad tvého provozu, aby bylo s čím srovnávat? Od pořízení, přes investici do zázemí po samotné kilometry. Reálná data by mne zajímala. Ď
it’s better to be a warrior in the garden than a gardener in a war.
Uživatelský avatar
Ulfhednar
Příspěvky: 2584
Registrován: 09.06.2020 14:24
Pohlaví: muž

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Ulfhednar »

Sauer: Saxo má kufr? Kde prosím? Já se bavím o rodinném autě.
Jinak jak píše vratnik: nepotřebuji kůži z hrochů, ale chci aby auto bylo bezpečné, alespoň trochu zábavné, komfortní a dynamické.
Vratnik: jojo, tak nějak mi to vycházelo. Auto za trojnásobek s polovičním dojezdem. A v zimě realne nepoužitelné (nemám garáž a nejezdím denně).
Kdybych slevil z kufru a dojezdu, šly by pak i vrcholné verze Mystangu E a Enyaqu. Cca 1,6-1,7M
Mimochodem měl jsem mít půjčený Enyaq, zatím se odkládá. Covid na všech stranách. Příští týden snad Tarraco v naftě.
Óðinn á yðr alla
Martysedlak
Příspěvky: 553
Registrován: 08.04.2020 14:09
Pohlaví: muž
Bydliště: Pohledem Pražáka - dálný Východ

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Martysedlak »

Já se vrátím k předchozím příspěvkům.
Sám žijí na dědině kde je spousta frézek, Vari strojů, motorovky atd. Dále mám půl rodiny na Slovácku tak vím jak to chodí na vinohradu, záhumence.
Pro tyto lidi je při nákupu auta nejdůležitější ukazatel obsah kufru (kolik zahradnických beden se vleze do kufru. Dále tažné zařízení a pořádný vozík. A zada.dojede do toho vinohradu (vyšší podvozek, lépe pohon 4x4) teď tam jezdí fabia kombi, oktavky kombi 4x4. Mnohdy existuje auto do vinohradu - starší oktávka, fabie, stáří 20let před smrtí. To je jistý limit pro EV, hlavně to tažné a kolinek můžou táhnout.

U malých strojů - motorovka, křoviňák, vrtačka se začíná prosazovat Aku tachnika. Já na statku mám Aku stroje hodně, od rázového utahováku, mazacího lisu, po brusku. Mám vše v modrém Bosch zatím cca 5 let bez jediného problémů a to se používá denně.
Tady bych se elektrifikace nebál - dovedu si představit Aku vari traktůrek, z dvěma, třema náhradníka baterkami.

Na pohyb silniční mi do budoucna, vidim elektrovozy typu hybrid - spalovaci motorgenerátor a elektropohon. Něco chystá nissan.

Dostupnost paliv - když bude více EV než spalovaků logicky.dojde k redukci veřejných pump. U velkých strojů se počítá s přesunem na vodík.
https://www.agroportal24h.cz/clanky/jcb ... eho-motoru
PeFi
Příspěvky: 2713
Registrován: 15.03.2014 13:01
Pohlaví: i černoch by záviděl

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od PeFi »

vratnikp píše: 28.01.2022 8:05 Tak jednou týdně mám na silnici nějakou krizovku
Pokud nenajezdíš za rok aspoň 50 000 km, tak hledej část problému u sebe, protože to není úplně normální. Snad leda že bys jezdil na trase, kde se to hemží poláky, nebo byl řidič - začátečník. :lol:
Dříve s nájezdem 25 000+ km jsem míval krizovku tak 4x do roka, nyní s nájezdem 10 - 15 000 km to je tak jednou až dvakrát za půl roku.

Bezpečnost elektromobilů bude ještě hodně dlouho divoký téma už i proto, že se automobilky na spalovácích naučily brutálně optimalizovat auta tak, aby dobře dopadly ve standardizovaném crash testu - tak jak je definován na daném trhu.

Aneb slovy jednoho pána z automotive vývoje už tak před cca 15 lety: nechtějte vidět jak vypadají auta, když test neproběhne tak jak by proběhnout správně měl a auto narazí na bariéru trochu jinak, než mělo.

V tomto snad budou výhodou globální modely, které musí současně obstát v evropských, amerických australských a japonských testech, ale jelikož automobilka ví na kterém trhu daný vůz skončí, tak bohužel ani to není záruka.
Martysedlak
Příspěvky: 553
Registrován: 08.04.2020 14:09
Pohlaví: muž
Bydliště: Pohledem Pražáka - dálný Východ

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Martysedlak »

Jo pět hvězdiček je mít pět hvězdiček. Mě osobně štve bobtnání elektronických fičur "zvyšující bezpečnost" bez kterých je zisk dobrého výsledku v testu nula. ( Nejde vypnout ESP atd. - nepotřebují to proto abych jezdil bokem, ale abych přitočil kola v bahně na mokré trávě a tím vyčistil vzorek....

A jak se dívám na nové vozy, tak ústředním motivem je co největší displej. Ale po bližším pohledu je uprostřed displeje grafika autíčka v kterém sedíte ( asi průměrný člověk neví včem jede) tzn, že to co by se vlezlo na jednu obrazovku je rozsáhlé ve třech atd.

EV svou malou mechanickou odolnost vylepšují různými senzory, které mají za úkol zabránit střetu. Ale když přijde k lámání chleba, EV auto zastaví samo ale kamión před, za ním ne, tak jsou čidla k ničemu. Mám obavy že malé levné EV jsou a budou papír, kvůli váhy baterií, proto se EV objevují spíš v kategoriích větších SUV. Tam to navýšení váhy tolik nebije do očí.
Odpovědět