Stránka 71 z 88

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Napsal: 22.01.2022 20:36
od Rafael
Historické okénko
Zašlapané projekty
První byla EMA
Už před čtyřiceti lety mohl vzniknout náš elektromobil
na světové úrovni.
https://www.ceskatelevize.cz/porady/102 ... 100061017/
*
Obrázek nejde vložit i když jsem ho postupně zmenšil až pod hranici čitelnosti. Na 49kB.
*:
Původně jsem si myslel, že je to vtip, protože je tady:
https://www.rouming.cz/roumingShow.php? ... astavi.jpg

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Napsal: 26.01.2022 14:39
od vratnikp
poznatek z dnešního jednání v toyotě, kde jsem nechal ze zvědavosti nacenit výkupu dvouletou corollu v sedanu. Tak Corolla s 1,6 atm za dva roky užívání získala na ceně 20 tis. Letošní model s horší motorizací stojí nechutných 620 tis. Co je zajímavější je fakt, že se ani u nich netuší kam až to zdražení půjde a že vize automobilek je v sharování :head :head ale já to tu už nějakej rok zpět říkal. Omlaďte vozovej park dokud to de.

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Napsal: 26.01.2022 15:11
od Rafael
A já blbec kdysi nechal sešrotovat pojízdný Moskvič 407.Rok výroby 1961. A se spoustou náhradních dílů.
Úplný nezmar to byl a navíc lehce opravitelný.

Jakou cenu by dnes měl? Nebo v PA době?
(Ale o té své blbosti jsem už tu kdysi psal).

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Napsal: 26.01.2022 16:05
od devlop
Rafael: jj udělal jsi chybu. Ve stavu pojízdný vrak před renovací do 100tis
https://auto.bazos.cz/inzerat/146869904/moskvic-407.php
cena po kompletní renovaci třeba i 300 000Kč
https://www.rajveteranu.cz/42443-moskvic-407-dobrna-132

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Napsal: 26.01.2022 16:07
od Strelec45
V původním pěkným stavu bratru za 150tis. Po cenovaci tak jednou tolik. Chytej se za hlavu. :lol:

Devlop byl rychlejší... moc jsem neprohádal.

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Napsal: 26.01.2022 17:47
od vratnikp
Ja sem jako malej kluk jezdil na "traktoru" kterej byl postavenej koncem 80. Let ze stary jawy perak a kdyz se v devadestakach rusilo hospodarstvi, tak sel do srotu. Nejaky 4 roky zpet jsme kupovali vrak bez papiru za 75 tis...

Ale jsem poucen a ojete verky pred smrti prodavat nebudu. A jednou bude mit cenu i nase zanovni subaru levorg. Jen za posledni dva roky jeho cena stoupla o skoro 100 tis. A vzhledem k tomu, ze v cele eu jich je cca 15 tis, tak to bude jednou (snad) zadanej youngtimer. Ja osobne lituju, ze jsem pred lety nekoupil wrx za 70 tis a mitsu eclipse za 39 tis. Tenkrat to byly velky prachy, ale ted jsou ty auta o 300-400% jinde.

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Napsal: 26.01.2022 18:12
od Grunt
Já už normálně na srazech veteránů vídávám i Žiguly, Trabanty a Škodárny (120), takže pokud bude vozidlo v zachovalém stavu, bude mít vše seservisováno a jezdit bude na veteránských značkách, pak už jeho cena jenom poroste. Obzvláště když se předpokládá zákaz spalovacích motorů. To už z toho budou jen rekvizity a možná školní pomůcky.
lada.jpg
lada.jpg (56.34 KiB) Zobrazeno 4016 x

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Napsal: 26.01.2022 18:23
od bivoj
No, je to sice OT, ale když jsme u toho, kdo co sešrotoval, tak jako mladý jelita (více jak cca 30 let zpět) jsme s kamarádem koupili dohromady za pakatel škodárnu tisícovku a prakticky ji dohuntovali a pak šla do šrotu...

...Byla to Škoda 1000 MBX... :head (Dnes hezkej kousek nejde pod 1,5 mega)... :head
SKODA-1000-MBX-16.JPG-3-e1459263182560-1440x828.jpg

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Napsal: 26.01.2022 19:06
od devlop
bivoj: a o tom to je, proto se zavedl i termín "youngtimer". Auto co není ještě až tak vzácné, ale předpokládá se, že jednou bude a udržovat jej v původním stavu je ukládání si peněz. Byla období kdy se škody 1000 prostě dávaly chalanům na dojetí, naučení se, protože to bylo technologicky shit auto už z výroby, dala se koupit Fáva, Oktávky, tak co by se kdo sral s tímhle socialistickým střepem. A tak to také dopadlo, Škody 1000 mizely, šrotovaly se, hnily jako odpad. A najednou, jak ubývaly, se z toho stal artikl. To samé čeká 120tky atd. Stejně tak jako např. BMW e30, dříve to dostal každý tunner za pár tisícovek, protože e36, e46, domrdal co se dalo, udělal "drift káru", pak poslal na šroťák. Dnes se za původní, nebouraný a nevytuněný stav dávají cenovky dříve nevídané.
Historii je v jistých případech dobré si prostě opečovávat a hned neházet do kontejneru, protože někdo řekl že NEW IS BETTER... :chuckle

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Napsal: 27.01.2022 5:52
od sauerkraut
Ulfhednar: Elektromobilita neni likvidace venkova, venkov je naopak jedine misto, kde muze levna elektromobilita rozumne fungovat.

Ve meste si muzete koupit Teslu za mega a pul a pak cekat pul hodiny na rychlonabijecce a pripadat si, jak jste uzasne ekologicti. Protoze z patnacteho patra panelaku si prodluzku nehodite, ani kdyby se povedlo zaparkovat nekde u nej. Navic z mesta je potreba casto jet daleko (40-100km), protoze kousek po meste se da vetsinou zvladnout i sockou, kdyz na to prijde. Nabijet je potreba rychle, protoze u toho cekate na nabijecce, coz klade uplne jine naroky na baterky, nabijecku, konektory (najednou nestaci klasicka 16A jednofazova zastrcka, protoze na oficialnich nabijecich stojanech neni zasuvka, ale Mennekes, nebo v horsim pripade CHADeMo, ke kteremu je potreba elektronika komunikujici s nabijeckou).

Na vesnici si uz dneska v pohode koupite za 30-150 tisic nejaky Peugeot 106 (levnejsi s polomrtvymi baterkami, nebo bez baterek), nejakou nemeckou prestavbu, nebo neco podobneho. Narvete do toho baterky, jake budou vyhovovat (do prace a zpatky 25km dohromady - vyrazena zalohovaci olova ze sberny, nebo NiCd z jesterky, na vetsi dojezdy asi nejaka jeta lithia), auto si stezovat nebude, protoze je tak stare, ze ho zajima jenom napeti, nabiji se to 500W - 2kW, protoze takovy zdroj je levny a za noc to nabije, takze to je jedno. Staci to strcit do zasuvky na svetlo v garazi, nebo pripadne na leto na par solarnich panelu z druhe ruky ze zrusene solarni elektrarny (prachaci si muzou koupit i nove) a jezdite jednoduchym autem temer zadarmo (a to i s letosnimi cenami elektriny). Zadne starosti s rozvody, motorovym olejem, prevodovkou, svickami, civkami. Resi se jenom podvozek, brzdy a pred technickou zakytovat diry.

Peugeot 106 je sice auto na hovno. Ale ta zminovana Felicie je jeste vyrazne horsi, takze to neni zrovna prohra. Blbe je, ze krome dvou Peugoetu a dvou Citroenu neni moc z ceho vybirat a vsechno je spis o nahode, co se povede v Nemecku najit.

Par upozorneni pro lidi, kteri by se chteli inspirovat, ale nic o tom nevedi
-----------------------------------------------------------------------------------------------
1. Pri nabijeni LiION/LiPOL/LiFePO4 baterek je potreba mit elektroniku, ktera hlida napeti KAZDEHO! clanku extra a odpoji nabijeni pri prekroceni napeti v manualu (4.20V pro prvni dva typy, s LiFePO4 zkusenosti nemam). Jinak i pri malem prebiti dojde ke zniceni baterek a pri vetsim mohou zacit horet! Prodava se to pod nazvem BMS.
1.1. Hodi se hlidat i minimalni napeti pri vybijeni, hrozi zniceni clanku
1.2. Hodi se balancer, aby mely nabite clanky stejne napeti, ale pri dost podobnych clancich se to da resit zarovkou s krokodylkama a voltmetrem.
1.3. Nikdy nenabijejte pri teplotach baterek pod 0 celsia (takze na zimu je potreba izolace, topeni baterkam apod. - taky zkuste topenim nezapalit izolaci, ani baterky).
1.4. Na clanky 18650 se vyvody boduji a neletuji. Letovat se mozna daji nizkoteplotni pajkou (lidove cinem) PbSnBi s teplotou tani okolo 120 stupnu a vykonou pajeckou (lidove pajkou), ale videl jsem to jenom v ukrajinskem videu a netusim, jakou potom mely zivotnost.
1.5. Doporucuji nenabijet pres 4.10V/clanek (plati pro LiION a LiPOL).
1.6. Jedna se o jedine baterky, se kterymi se da i se starymi a pouzitymi dostat na dojezdy okolo 100km a vys. U olova a NiCd je 100km zhruba limit pro nove baterky a to uz vazi nekde mezi 1/3 a 1/4 hmotnosti celeho auta.

2. NiCd clanky (ani originalni z Peugoetu, ani z jesterky) nikdy nedolevejte kyselinou (je v nich louh, skonci vam to vrouci v xichte) a nikdy nevylevejte nabite (mohou zacit horet).
2.1. Nenabiji se malym proudem. Proste ho ignoruji.
2.2. Vyzaduji formatovani - pokud dlouho staly, bude dojezd po prvnim, druhem a tretim nabiti postupne absurdni, zoufaly a spatny.
2.3. Cim vetsi berete proud, tim vic klesa napeti a dostavate mensi vykon. To sice plati pro kazdou baterku, ale tyhle to maji hodne vyrazne. Staci slapnout na plyn do kopce a mito 120V tam je 100V a s tim 16% energie v haji. Takze 2x vetsi baterka bude mit vice, nez 2x vetsi dojezd.

3. Olova se v mrazech smi nabijet jen malymi proudy (20 hodin a vice na plne nabiti). Elektrolyt se v zime nestiha michat.
3.1. Gelovky z UPSek snesou vybijeni tak 1/5 kapacity (100Ah baterka da 20A)
3.2. Startovaci baterky nema smysl do elektromobilu ani montovat. Pokud jsou v serii s trakcnimi o stejne kapacite, tak to chvili pojede a pak zjistite, ze na 12V baterce je 1V a zpod zatek strika horka kyselina. A pokud se tomuto vyhnete, tak stejne vydrzi par (desitek) cyklu.
3.3. Nikdy do nich nelijte louh, je v nich kyselina! Viz 2.
3.4. Pri dlouho trvajicim vybiti sulfatuji desky a klesa kapacita.
3.5. Vybite v zime zamrznou, protoze naprosta vetsina kyseliny je navazana v deskach a elektrolyt je skoro sama voda. Po prijezdu domu dat okamzite nabijet.
3.6. Napeti sice pri zatezi neklesa tak zbesile, jako pri na NiCd (2.3.), ale prozmenu plati Peukertuv zakon, ktery rika, ze cim vyssi proud, tim vic klesa vyuzitelna kapacita baterky. https://en.wikipedia.org/wiki/Peukert%27s_law

4. Baterky z jesterky mohou byt olova i NiCd, pozna se to podle napeti pri pomalem nabijeni. NiCd nepujde moc pred 1.7V a pri tom uz bude "varit"/plynovat. Olovo pujde klidne na 2.4V na clanek a vys.

5. Vsechny baterky funguji blbe, kdyz jim je zima. Lithia to navic znici, ale vyuzitelna kapacita klesa vsem a to dost vyrazne.

6. Jake tam date kabely a konektory je sice na vas, ale pocitejte s tim, ze musi vydrzet proud, ktery tam potece. Pres 10A/mm^2 bych nesel a jeste dulezitejsi je mit dobre udelane kontakty na baterkach. Pokud nevite, projedte se s tim okolo bloku a zmerte teploty (opatrnym osahanim) vsech spoju a kabelu.

7. Stejnosmerny proud dela elektrolyzu krve. Pri vyssich napetich nesahejte na oba poly baterek najednou. Take si sundejte vsechny prstynky, retizky a naramky, dobela rozpaleny kov na ruce pri zkratu baterek nepotesi. I sroubovak, nebo mensi klic muze prehoret. Odpojovani stejnosmerneho proudu taha oblouky, jak svarecka, doporucuje se idealne nerozpojovat pod zatezi. Bezne vypinace na 230V stridavych shori, jak nic.

8. Pri tvorbe neoriginalni nabijecky myslete na to, ze se napeti muze dostat na kostru auta. Je dobre, aby mezi siti a autem byl transformator (treba i vysokofrekvencni na feritu, jako je v pocitacovem zdroji).

9. Cim novejsi auto, tim vetsi je sance, ze bude drzkovat, kdyz dostane jine baterky.

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Napsal: 27.01.2022 7:19
od Ulfhednar
Sauerkraut:
1.) Kolik milionů těch Peugeotů bude k dispozici?
2.) I na venkově bydlí velmi podstatná část populace v bytovkách a panelácích.

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Napsal: 27.01.2022 7:37
od sauerkraut
Ulfhednar: Tech Peugeotu 106 se vyrobilo 6400 a zbytek (Citroen Saxo, Peugeot Partner, Citroen Berlingo) jsem nedohledal. Ale postupne se k nim budou pridavat Nissany Leaf, stare Tesly, elektricke Smarty, VW, Skodovky a dalsi novejsi stroje. Lidi postupne prijdou na to, jak to hacknout, aby to sezralo neoriginalni baterky.

Na vesnici je i v bytovce vetsinou porad k dispozici vic mista okolo bytoveho domu, kam se da zaparkovat auto a zaroven hodit kabel z okna.


Dalsi vyhoda kombinace domu na vesnici a elektromobilu je, ze muzete jezdit prakticky na cokoliv. Zatimco v byte se to "cokoliv" vetsinou dost blbe produkuje.

Treba na bioplyn z kvasenych kurincu stlaceny kompresorem do vyrazene nadrze z CNG auta (bacha, at vam ten kram nevybouchne), na stlaceny vzduch https://youtu.be/HEvNsYpOZ-s (o vetsinu energie prijde na redukcakach primo na bombach), kafilerni tuk https://forum.strojirenstvi.cz/viewtopi ... 5f7919ebc0 , nebo treba na drevo https://youtu.be/rYuJXLhtXaE. V zasade na cokoliv, co se vejde do kufru a dokazete z toho vyrobit alespon nejakou elektriku. Vykonove spicky pri rozjezdu poresi baterka i kdyz je v hodne spatnem stavu. A na aute neni, narozdil od spalovaciho, potreba delat zadne upravy.

Az se tyhle znalosti rozsiri mezi nase vesnicke kutily, tak se sem budou dovazet stare elektromobily z pulky Evropy.

Nejhur na tom budou - jako vzdy v kazdem pruseru - chudi lide z mest.

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Napsal: 27.01.2022 7:52
od Ulfhednar
Sauerkraut: žijete v představě, že venkov je plný progresivních elektroinženýrů, kteří umí hacknoug Teslu.
Není.
Venkov je dnes z velké části tvořen starými nemajetnými lidmi. Jezdí ve spalováku za 40-70 tisíc a v nákladech jsou do sakumprásk do tří, čtyř tisíc. Ti si ojetou Teslu nebo Leaf nekoupí a nehacknou.
Prostě tihle lidé budou odepsáni jako obětí svaté Gretě.

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Napsal: 27.01.2022 7:54
od Germanik1
Vesnice, závislá na naftě do zemědělských strojů potřebných k výrobě potravin, se nebude žádnou kutilskou elektřinou zabývat. K ničemu by jim to nebylo.

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Napsal: 27.01.2022 7:55
od Germanik1
Autem budoucnosti venkova je jakýkoliv diesel bez turba, který bude žrát řepkový olej

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Napsal: 27.01.2022 8:56
od vratnikp
sauerkraut píše: 27.01.2022 5:52 Navic z mesta je potreba casto jet daleko 40-100km

Na vesnici do prace a zpatky 25km dohromady
člověče, nesouhlasim s tvými předpoklady. Když sem bydlel ve městě, tak sem auto potřeboval 4-5x do měsíce abych někam odvezl něco těžkého nebo vypadl někam, kam to nešlo sockou. Takže auto jsem parkoval v garáži 20km od bydliště a když bylo třeba, sjel sem si pro něj vlakem. Nějak nevim, ale neměl bych koule na to, mít v garáži týden bez jakýhokoliv dohledu přebastlenej elektromobil píchnutej na 60 let starý vedení, co ke garážovýmu bloku vede, to bych si asi napřed vyjednal dobrou pojistku, nedej bože, ale tahle zbastlenina byla i někde v garážích kolem.

naopak z vesnice to mam tedka do práce 40km jednu cestu a rád bych si zatopil dřív, než na firemnim parkovišti. Nehledě na to, že když se v sobotu na vsi pustí víc jak 4 cirkulárky najednou tak to člověk pozná na světlech :D

vtip: https://iplayerhd.com/player/video/dae6 ... f7e6bcd493

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Napsal: 27.01.2022 9:34
od Ulfhednar
Táta to má do nemocnice a ke specializovaným doktorům skoro 50 km. A 60 km zpet. Těch 25km nevím z čeho vycházíte.

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Napsal: 27.01.2022 10:16
od Strelec45
Taky to máme s manželkou 20 tam a 20 zpět, každý v jiný čas. Já navíc jezdím po klientech... ano asi bych mohl požádat o služební, ale to pohodlí... :head A "šérovat" taky nepůjde, potřebuji sednout a jet dál, ne jít třeba 1/2 kilometru k dalšímu vehiklu...

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Napsal: 27.01.2022 14:41
od sauerkraut
Zacal bych tim, ze ve svych rannich prispevcich reaguji na Ulfhednaruv prispevek z 11.Ledna, kde tvrdi, ze elektromobilita bude likvidace venkova a vysvetluji, ze venkov podle me zakaz spalovacich motoru dokaze prezit. O tom, ze to nebude pohodlne pro hodne lidi na venkove, ani ve mestech, se nepru. Dokud bude legalni provozovat spalovaci auto, vetsine lidi na venkove se nevyplati nic jineho, nez ten zminovany naftak na repkovy olej, hlavne proto, ze nemaji kde elektromobil servisovat, dobastlit, vysmelit baterky a tak.

Dale, kazdy z nas bydli jinde, pracuje jinde a tak. Takze samozrejme elektromobil s dojezdem 40km nemuze vyhovovat vsem (me by tak tak stacil vsude, vcetne prace, ale radsi bych mel nejmene 50km, kdybych musel mit znovu neco s tak nizkym dojezdem). Kdo to ma dal, bude si muset priplatit za baterky, nebo bude vozit v kufru centralu na ten repkovy olej (pokud nezakazou vlastnictvi centraly).

Cilem reseni, ktere popisuji, bude co nejlevneji ziskat neco, co bude pohodlnejsi, nez cekat 3 hodiny na socku a dojet s tim do prace, na nakup a k doktorovi. Nic vic, nic min. Nejsem magor, abych si myslel, ze kazdy druhy vesnican dokaze hacknout Teslu. Ale odpovezte si sami na otazku - kam pujde takovy vesnican, kdyz se mu rozbije neco na predkomurkove chrochtave Felicii 1.9 bez turba? Do znackoveho servisu Skoda, kde si za vymenu oleje nauctuji vic, nez je zustatkova cena auta, nebo k sousedovi, ktery bastli auta v garazi? Mate to? A preste ten samy clovek, ktery mu opravi auto dneska, mu po zakazu spalovacich motoru sezene vyrazene baterky a namontuje je do auta. A pokud nebude dost starych aut a bude potreba hacknout novejsi a oblbnout je, aby si myslely, ze maji puvodni baterky, tak na to nekdo prijde. V EU je pres pul miliardy lidi. A ten navod se rozsiri po internetu a pak uz to zvladne i ten garaznik, nebo bude znat nekoho, kdo mu proda "kouzelnou krabicku na Teslu", "kouzelnou krabicku na Smarta" a tak. Viz dnesni situace s chiptuningem.

Ulfhednar:
> Jezdí ve spalováku za 40-70 tisíc a v nákladech jsou do sakumprásk do tří, čtyř tisíc.
Tak budou jezdit v Peugeotu, Aixamu, nebo Maluchu za 30 tisic, 20 tisic dovoz z Nemecka, 30 tisic baterky, 10 tisic solarni panely na napeti baterek, v lete zadarmo, v zime za 1 - 1.4kc/km (pri cene elektriny 7Kc/kWh), v prumeru za 0.5-0.7Kc/km.

Germanik1:
Vlada nemuze zakazat naftu do traktoru a zaroven nemit alternativu, protoze jinak by se na to vsichni vysrali a nebylo by co jist, cehoz by si hadam dokazala vsimnout i ta banda kretenu v nasem parlamentu. Ale muze to skoncit tak, ze se zemedelstvi budou venovat jenom lide bez mechanizace pro sebe a pak nekolik malo obrich firem :-(.

vratnikp:
Taky jsem potreboval ve meste auto. Ale predstav si, ze jsi na vesnici a socka jede jenom v 5 rano do mesta a prijede ve 3 odpoledne z mesta. Tam to auto potrebujes o dost vic. Jako student jsem sockou vozil jekly, pytle cementu ... to byl opruz. Ja bych se spis bal v te garazi mit tu Teslu. Protoze kdyz nekde necham tyden stat prebastenej elektromobil se spotrebou 20kWh/100km (tedy "jako krava") a dojezdem 100km, tak si za ten tyden potrebuje vzit neco jako 22-23kWh (ucinnost nabijeni neni 100%). Takze odber bude 137W (vetsi notebook, slaby desktop, pul montazniho svetla) a proud ze site 0.6A. Naopak Tesla si vezme svych 3.7kW, i kdyz to neni potreba a pretizi vedeni. A kolik cirkularek si kdo pusti je pri tomhle vykonu uplne jedno. Navic zdroje od notebooku, ze kterych bude asi zbastlene to nabijeni, zvladnou pracovat od 80-100V na vstupu, aby fungovaly i v USA :-). Naopak Tesla to neda - viz https://youtu.be/2tN1WjN0P3w (JAK NABIJET ELEKTROMOBIL NA UKRAJINE _ WWW.TESLACEK.TV).

Strelec 45:
Po zakazu spalovacich motoru bud po klientech jezdit nebudes (pujde to vyresit na dalku, nebo firma zkrachuje), nebo budes, ale firma poskytne vhodny sluzebni elektromobil, nebo dost penez na to, aby sis ho mohl poridit sam. Ano, samozrejme to rozbije ekonomiku a vyrazne zdrazi uplne vsechno, pokud to zakazi drive, nez na to bude technologie zrala.

Re: Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Napsal: 27.01.2022 15:01
od Germanik1
No, pocházím z lontu, jak se v Brně říká. Když by neexistovaly spalovací motory, neexistovaly by vinohrady, malá políčka s bramborami, zahrady zeleninové atd. To tvori ve výživě obyvatelstva ČR obrovský podíl. Obdelavat to ručně nebo návrat ke koním, to je Rozpad i s elektrickými auty. Považuji za vyloučené. To by musel nahradit jedině nějaký přidělový systém na potraviny jako za války.