Skladovatelnost tekutých paliv

Transport suchou i mokrou nohou, jakožto i vzduchem.
Odpovědět
kozlus
Příspěvky: 124
Registrován: 30.01.2016 21:34

Re: Skladovatelnost tekutých paliv

Příspěvek od kozlus »

O vyrobe nafty/benzinu z plastu psala rok nebo dva zpatky media i tady a mela to delat i nejaka firma v CR. Ted na rychlo vygoogleno, ze se o tom psalo vickrat.
http://www.rozhlas.cz/leonardo/technolo ... ava/860953 a http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonom ... u-z-plastu a http://www.nazeleno.cz/technologie-1/ne ... atiky.aspx
„Je to skutečně tak, že Česká televize má určený úhel pohledu. Má ho určen na základě doporučení Evropské komise."
Michal Jankovec clen rady CT
mysiak001
Příspěvky: 5
Registrován: 24.07.2014 16:27
Pohlaví: muž

Re: Skladovatelnost tekutých paliv

Příspěvek od mysiak001 »

Pyroliza plastov

http://www.strobo.cz/editor/images/pyrolyza14.jpg
VÝSTUP: pyrolýzne plyny, syntézne plyny-energoplyn, pyrolýzny koks, uhlík, kapalné uhlovodíky, biooleje, deht, tepelná energie.
Uživatelský avatar
K4cer
VIP
Příspěvky: 1686
Registrován: 30.03.2014 20:37
Pohlaví: muž

Re: Skladovatelnost tekutých paliv

Příspěvek od K4cer »

Tak jsem vytankoval ze sudu posledních 100l nafty, a o víkendu pojedu natankovat čerstvou, teď už by se měla zavážet zimní nafta.

Po roce skladování je nafta bez jakýchkoli pozorovatelných změn, a automobil ji konzumuje bez námitek.
Skladuju v sudu v nevytápěný garáži. Do prázdnýho sudu vyleju jeden celej VIF a doleju 200l nafty, zašpuntuju.

Protože mi neplánovaně přibylo pár kanystrů, bude celá operace o něco jednodušší, páč dokážu najednou natankovat celejch 200l a nemusím to vozit nadvakrát.
Můžeš bejt osel, ale musíš si umět poradit :>
sauerkraut
Příspěvky: 222
Registrován: 04.11.2017 1:27

Re: Skladovatelnost tekutých paliv

Příspěvek od sauerkraut »

Uznavam, ze to neni uplne k tematu probiranemu v posledni dobe v tomhle vlakne, ale docela zajimava moznost je skladovat propan-butan alias LPG. Krome toho, ze se na nem da varit, se na nej da i jezdit. Neobsahuje zadna aditiva a nedegraduje. Flaska neco stoji, ale 10kg a 33kg flasky jdou pouzite koupit okolo petikila, takze pro 33kg uz to vychazi levneji, nez stejne mnozstvi benzinu bez nadoby.

Jediny problem je, jak to precerpat do LPG nadrze auta. Vyrabela se na to nejaka cerpadla.

Klicove je mit dostatecne stare auto se smesovacem, ne se vstriky. Vstriky se rychle ucpou a poskodi. Smesovac vydrzi vsechno.
Mas mozek, tak se neboj ho pouzit!
Uživatelský avatar
Serža
VIP
Příspěvky: 4507
Registrován: 21.04.2016 16:12
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:

Re: Skladovatelnost tekutých paliv

Příspěvek od Serža »

to už by sis v autě mohl rovnou dobastlit ventil a připojovat přímu tu flašku
\(^_^)/
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
Uživatelský avatar
Patrol
Příspěvky: 1175
Registrován: 24.08.2015 14:38

Re: Skladovatelnost tekutých paliv

Příspěvek od Patrol »

Jo spousta starých aut na LPG to tak měla. Vzadu za sedačkou, nebo v kufru byla bomba přichycená řemenem, nebo gumicukem. Asi to není podle bezpečnostních norem, ale v krizi dobrý. Horší je, že dnes už asi neseženeš funkční krámy na starej směšovací systém. Možná na vrakáči, ale ty starý směšovací vehementy měly životnost, která už je jistě za zenitem.
Já mám v garáži 33kg flašku plynu kvůli sporáku,ale uvažuju o koupi elektrocentrály, která jde na benzín i na plyn. Pak už by se větší zásoba plynu vyplatila.
Jen mrtvé ryby plavou s proudem.
Uživatelský avatar
K4cer
VIP
Příspěvky: 1686
Registrován: 30.03.2014 20:37
Pohlaví: muž

Re: Skladovatelnost tekutých paliv

Příspěvek od K4cer »

PB/LPG je výborná věc, a uznávám velkou výhodu nezkazitelnosti propanbutanu, ale: kolik těch flašek chceš mít?

Jako záloha na vaření ano, ale jako palivo na vytápění nebo pohon automobilu je to dost nepraktický. Rozhodně mi přijde praktičtější naskladnit porovnatelný množství nafty, i když s tou rotací zásob je zbytečná práce.

Já mám 10kg ke sporáku a velkýmu vařiči, druhou 10kg v Pohodách, třetí 10kg rezervní, a čtvrtou v garáži jako přenosnou k autogenu, k němuž mám jako statickou v dílně jednu 33kg. Tímhle je naplněnej plánovanej stav a žádnej další PB se nechystám mít (nepočítal jsem dvě dvoukilovky). Suma somárum 70kg PB, mínus to co se z plný flašky již minulo.
Nafty mám 300l, plánovanej stav je 500l ale druhej soudek fakt nemám kam dát, takže zatím si musím vystačit s tím co mám.

Kolik PB ve flaškách bych musel mít, abych měl ekvivalent těch 300 (500) litrů nafty? Nehledě na to, že nebezpečnost PB je někde jinde než nebezpečnost nafty, na skladování tak velkýho množství PB se vztahují i jiný předpisy, a naskládat je jen tak do garáže nesmíš. Co se stane až v tom objektu vznikne požár (klidně ne tvou vinou, ve vedlejší dílně třeba) a hasiči zjistí že tam máš půl tuny propanbutanu, si nejdu radši ani představovat :)
Můžeš bejt osel, ale musíš si umět poradit :>
Strelec45
VIP
Příspěvky: 1187
Registrován: 17.02.2013 9:59
Pohlaví: muž

Re: Skladovatelnost tekutých paliv

Příspěvek od Strelec45 »

Tak ona se nechá koupit i nádrž, třeba i velikosti náklaďáku a můžeš si to nechat jednou za čas doplnit... Nádrž se dá zakopat, pokud nemáš místo v garáži. :mrgreen: Ale s tou skladovatelností to není taky úplně dobrý. Měl jsem asi 20 let starou plnou 10kg butilku a potřeboval jsem nahřát lepenku na opravu střechy. No kouřilo to, houby výkon. 3/4 jsem vrátil na výměnu s tím, že obsluze jsem říkal, že je to "zkažený" a chce to vypustit a nacpat nový plyn. Pokrčil rameny a řekl bych že to dál neposlal. :head Taky záleží na výrobci plynu, někteří tam mají v plynu nečistoty, nějaký jiný příměsi plynů, no prostě sračky. :puke Osobně se mi osvědčila Flaga, Český plyn byl dobrý, auto na to jezdilo dobře a ventilky se nazalepovali, na rozdíl od tankování u Shellky. Nevím, kdo jim to dodával, ale byl to humus. :ne A u aut záleží i na konstrukci vstřikovacích ventilků, dělali mi 3x po 10.000 km generálku ventilků (tankováno ještě u Shell), tak jsem se naprd a domluvili jsme se, že dají jiné konstrukce. Od té doby klid dalších min. 100.000km. Až po nějakých cca 50 tis jsme přešli na Flagu.
Všeliké to kvaltování, toliko pro hovado vhodné jest.
Uživatelský avatar
Kapo
Příspěvky: 1298
Registrován: 10.04.2012 12:35
Bydliště: na samote u lesa

Re: Skladovatelnost tekutých paliv

Příspěvek od Kapo »

Ono je tiež rozdiel LPG a LPG a Propán a Bután. Na skladovanie je určite lepšie skladovať LPG. Je kvalitnejšie s menším obsahom Butánu. A úplne najlepšie je nakupovať zimé LPG.

/tzv. zimná LPG zmes (pomer: 60% propánu a 40% butánu) a letná zmes (pomer: 40 % propánu a 60 % butánu)/
Kto nepozná prístav, do ktorého pláva, tomu žiaden vietor nie je dosť dobrý.
Strelec45
VIP
Příspěvky: 1187
Registrován: 17.02.2013 9:59
Pohlaví: muž

Re: Skladovatelnost tekutých paliv

Příspěvek od Strelec45 »

A když jsme u toho, u nás taky prodávaj jen propan v 10 l butylce, prý do karavanu na vaření, že to tolik nesmrdí. :chuckle
Dočetl jsem se ale, že je to ale spíš kvůli odpařování, že propan i když mrzne, tak se odpařuje a tím i hoří. Tedy vhodný hlavně na zimu. A taky by měl být "čistý" tzn. bez nečistot. No jo, ale dávají ho do jiných nádrží, lahví a přepravují to v jiných cisternách? Prd. Tak ty nečistoty jsou tam taky, přenesený z PB. :head
Všeliké to kvaltování, toliko pro hovado vhodné jest.
Uživatelský avatar
K4cer
VIP
Příspěvky: 1686
Registrován: 30.03.2014 20:37
Pohlaví: muž

Re: Skladovatelnost tekutých paliv

Příspěvek od K4cer »

Vyplachovat propanový flašky od butanu nemá smysl, oba sou velmi podobné a nepatrné množství jednoho v druhém nic na vlastnostech nezmění, té jak vyplachovat kanystr od běžnýho benzínu před naplněním V-powerem.

Čistý propan znamená že je to jen propan, bez butanu. Z toho logicky neplyne, že butan je špinavej. :lol:

Butan je o něco málo výhřevnější (tedy na stejný náplni uvaříš o něco málo víc vody) a pokud vím tak ten právě smrdí míň než propan. Nevýhoda je že bod varu je nějak kolem 0°C, takže už od cca deseti stupňů nad nulou se vypařuje dost neochotně a nestíhá pokrýt spotřebu připojeného spotřebiče (protože pomalu se odpařující plyn nevyvine dostatečný tlak). Od nuly níž se neodpařuje téměř vůbec a teoreticky by šlo přenášet ho v kbelíku.

Propan má nižší výhřevnost (o málo, v jednotkách procent) a myslím že spaliny smrděj víc. Je taky dražší než butan. Zásadní výhodou je že bod varu má -47°C a tudíž jde použít i v zimě - sníženéím tlaku v láhvi kapalnej propan okamžitě začne vřít a uvolňuje dostatečný množství plynný fáze.

Pokud máte flašku v relativním teple (doma v kredenci, vytápěné dílně, v létě na grilování na zahradě), je lepší butan, protože je levnější a taky "silnější". Pokud ale máte a chcete používat tu flašku i v chladným prostředí, je nutný používat čistej propan.
U nás jde koupit směs P-B a nebo dražší čistej P. Z PB flašky se vždy první vypařuje propan, a postupně se (za tepla) poměr mění v prospěch butanu. V zimě se odpařuje propan a butan téměř ne, takže při použití PB láhve v zimě minete cca polovinu obsahu (P) a druhá polovina (B) vám zůstane šplouchat v láhvi ale pod minimálním tlakem, takže vám bude hořák hořet oranžově a zhasínat. Z flašky s propanem se bez námitek odpaří celej obsah.

Takže na vaření doma, topení Pohodama, nebo letní grilování či stavebnětechnický činnosti, je vhodnější letní LPG, nebo čistej butan. Zvyšující se podíl propanu je tam jedině kvůli zimě.
Já mám domácí flašky (rezervní sporák s troubou, Pohody, vařič na wok) plněný běžným PB, protože čistej butan koupit nejde. V dílně ale používám čistej propan (velkou 33kg k autogenu a 10kg jako přenosnou k témuž) právě proto, aby mi to fungovalo i v zimě.

A ještě technická, 1l PB není 1kg PB!
Můžeš bejt osel, ale musíš si umět poradit :>
sauerkraut
Příspěvky: 222
Registrován: 04.11.2017 1:27

Re: Skladovatelnost tekutých paliv

Příspěvek od sauerkraut »

serza: pripojeni tehle flasky v aute je nelegalni. Po VP to nebude nikoho zajimat, ale v takovem pripade doporucuju primo na flasku nainstalovat neco, co ji zavre, kdyz se vypne zapalovani (jeste lepe uz pri narazu a tak). Dalsi problem je, ze auto jede na kapalnou fazi, takze by flaska musela stat vzhuru nohama. Pokud ma lezet (jako jsem videl na jesterkach), tak muzi mit stoupaci trubku do boku (jak to maji ve skutecnosti resene ty jesterky netusim, ale jinak to podle me nejde).

Patrol: na ebayi sezenes k obycejne benzinove centrale asi za petikilo "karburator" na plynny LPG a NG. Zkusenosti zatim nemam.

K4cer: 300l nafty bude hadam neco okolo 180kg PB. Existuji nadrze na zahradu k zakopani na PB urceny k topeni, ale cenu a dalsi detaily neznam. Jinak v tomhle objemu je otazka jestli nezacit uvazovat o drevoplynu. Zarizeni se pred PA nebude muset obnovovat. Drevo je netoxicke, lze si vysypat do paliva obed a pak ho snist. Drevo je jedna z poslednich veci, co se bude krast, navic pokud znechuceny zlodej prijde na to, ze to neodtahne, tak je lepsi rozsypana hromada dreva, nez prorazeny sud nafty. A drevo bude po PA obnovitelny zdroj. Nevyhoda je v ekonomickych mild-PA scenarich typu Venezuela 2017, nebo Argentina 2001, ze nafta uz nebude (a na naftu nebude), ale polycajti budou buzerovat uplne se vsim, protoze tak budou shanet uplatky, aby uzivili rodinu.

S prestavbou naftaka na drevoplyn to je horsi - existuji nasledujici moznosti (o kterych vim): vstrikovat trochu nafty pro zapaleni drevoplynu, snizeni komprese a svicka misto vstriku (idealni, legalne to jde poridit jako prestavba na CNG, ale uz to nepojede na naftu), vymena motoru v okamziku PA (docela opruz), nacvicena uprava motoru v okamziku PA (zalezi na motoru, mozna, ze by to tluste tesneni pod hlavu a svicky spravily - ale 2-5 hodin to bude, nic moc na bugout).

Jeste jsem cetl o nejakem stabilnim predkomurkovem dieselu, ktery ty komurky mel dve a jedna sla zavrit. Takze by hypoteticky sla upravit hlava (nebo nesla, protoze tam budou prekazet kanaly na chladici vodu) tak, aby v ni byla zaviratelna komurka navic, ktera bude pri provozu na naftu zavrena a na drevoplyn se otevre. Dokonce by i svicka mohla byt v ni (snizi to ucinnost, ale to uz i tak idiotsky tvar spalovaciho prostoru sam o sobe). Otazka ovsem je, co udelaji nechlazene naftove vstriky ve spalovacim prostoru bezicicho drevoplynoveho motoru. Hypoteticky by mohla jit na dany motor sehnat viceventilova hlava (VW ctyrvalce maji 8, nebo 16 ventilu) a vyuzit jeden z ventilu navic. Ale tim tam bude ve zbyvajicich ventilech mensi prurez, nez originalne, coz negativne ovlivni chovani ve vyssich otackach. Navic trvale visici nechlazeny ventil bude patrne zpusobovat detonace a jeste musi byt v motoru, kde se nepotka s pistem (nebo ho v HU zatahovat, coz to dale vyrazne zkomplikuje).

Obavam se, ze narozdil od benzinaka u naftaka ten dvoupalivovy system ciste vyresit nejde, pokud clovek nezkonstruuje uplne novy motor (a ten pak zase nepujde legalne provozovat).
Mas mozek, tak se neboj ho pouzit!
Uživatelský avatar
K4cer
VIP
Příspěvky: 1686
Registrován: 30.03.2014 20:37
Pohlaví: muž

Re: Skladovatelnost tekutých paliv

Příspěvek od K4cer »

sauerkraut: jasně, nic není černobílý a vše má výhody i nevýhody.

Ale: na tlakovou nádrž musíš mít místo, tlakový zkoušky, a hlavně peníze. A co s tím plynem pak? Sud samotnej nestojí nic, a plnej nafty jde převézt, nebo ruční pumpou přetankovat do auta či kanystrů. Nehrozí výbuchem. Nafta se musí obměňovat, ale při trochu zvládnuté technologii to není nic tragickýho.
Navýšení zásob je jenom otázka sehnání sudu (nebo IBCčky, pokud ste nenažraní), a natankování kdekoli na pumpě.

V případě průseru bude nafta asi nejdostupnější palivo, téměř všechna vojenská technika vrčí na naftu a zřejmě půjde nejsnáz ukrást nebo vykšeftovat. Shánět plný flašky PB bude pravděpodobně o hodně horší.

Já naftu skladuju hlavně proto že mám naftovej automobil, z řady zásadních důvodů. Druhý (benzínový) auto momentálně nemám, možná zase časem.
Předělávat naftu na dřevoplyn asi není dobrá cesta, to radši ten benzín. Ale já primární auto v benzínu mít nemůžu (benzín nesmí do vody, je háklivej, a žere); vono živit čtyřlitrovej šestiválec se třemi tunami pohotovostní je na hraně i v naftě, v benzínu je to sebevražda.
Můžeš bejt osel, ale musíš si umět poradit :>
Uživatelský avatar
Grunt
Příspěvky: 1586
Registrován: 11.12.2011 20:58
Bydliště: Jih Moravy

Re: Skladovatelnost tekutých paliv

Příspěvek od Grunt »

K4cer píše:Nehledě na to, že nebezpečnost PB je někde jinde než nebezpečnost nafty, na skladování tak velkýho množství PB se vztahují i jiný předpisy, a naskládat je jen tak do garáže nesmíš. Co se stane až v tom objektu vznikne požár (klidně ne tvou vinou, ve vedlejší dílně třeba) a hasiči zjistí že tam máš půl tuny propanbutanu, si nejdu radši ani představovat :)
Obávám se že pro skladování 500l nafty ale platí úplně to samé. U nás bezpečák otravoval s pár kanistrama barvy. Musí být na to speciální bezpečností skříň. Pro barely skladovaných PHM by měla taky být bezpečnostní skříň. Nevím co by ti bezpečák nebo hasiči řekli na 500l nafty.

Jinak co se P-B/LPG týče, tak to má ve skladování jedinou výhodu. Je ve výchozím stavu skladován ve vzduchotěsné nádobě, je to jednoduché palivo ve kterém se nemá co separovat nebo co krystalizovat (žádné aditiva) a nerozpouští nádobu ve které je skladované. Skladujte stejně benzín či jiné palivo a myslím si že bude mít výdrž úplně stejnou. Gumovatění či tvorba sraženin v benzínu je vlivem oxidace, separace složek zase vlivem pohlcování vzdušné vlhkosti. Jenže tohle se týká úplně libovolného paliva. Skladujte 100l bezvodného ethanolu a v případě krize se do něj prskne trocha benzínu a dá se na něj jezdit, prskněte trochu destilky a dá se chlastat ;)
Patrol píše:Jo spousta starých aut na LPG to tak měla. Vzadu za sedačkou, nebo v kufru byla bomba přichycená řemenem, nebo gumicukem. Asi to není podle bezpečnostních norem, ale v krizi dobrý. Horší je, že dnes už asi neseženeš funkční krámy na starej směšovací systém. Možná na vrakáči, ale ty starý směšovací vehementy měly životnost, která už je jistě za zenitem.
Je akorát potřeba flašku na odběr kapalného skupenství, toť vše.
Uživatelský avatar
K4cer
VIP
Příspěvky: 1686
Registrován: 30.03.2014 20:37
Pohlaví: muž

Re: Skladovatelnost tekutých paliv

Příspěvek od K4cer »

S odstupem času - má někdo nějaké praktické zkušenosti se skladováním bezbio nafty z Čepra/EuroOilu Optimal Diesel?
Můžeš bejt osel, ale musíš si umět poradit :>
pracintl
Příspěvky: 435
Registrován: 28.11.2013 9:37
Pohlaví: muž
Bydliště: okolí Prahy

Re: Skladovatelnost tekutých paliv

Příspěvek od pracintl »

Vydržel jsem jí skladovat v plechových 20l kanistrech 3 roky. Bez jakýchkoliv problémů - nalito do moderního auta a to jezdilo. Po třech letech jsem z důvodu momentální lenosti naftu spotřeboval a až po čase zásobu doplnil.

Stejnou dobu jsem měl ve stejných kanistrech EuroOil BA95 Optimal a také bez problémů.
dělník nejsem, rolník také ne, musím tedy asi být pracující inteligent
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Skladovatelnost tekutých paliv

Příspěvek od dracekvo »

Já jen doplním svojí zkušenost s normálním naturalem 95. V motorce 4takt mi nějak mi propadla STK, tak sem jí nechal 2 roky stát. Letos sem jí chtěl zkusit. Jenže, kohoutkem na benzín skoro nešlo otočit a když se mi to povedlo, tak přes karburátor volně protékal benzín a letěl ven přepadovou hadičkou. Byl zatuhnutý plovák.
Podle mě za to může ten bio sajrajt co se do benzínu přidává. Kdyby se z karbecu odpařil 100% benzín, tak tam podle mě není nic, co by mohlo plovák zalepit.
Nebo se pletu?
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4361
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Skladovatelnost tekutých paliv

Příspěvek od bivoj »

I relativně starý "moderní" benzín je celkem plný různých aditiv, které můžou způsobovat výše popsané problémy. Na druhou stranu, mám zkušenost z benzínem starým více jak 60 let a s pokusem rozběhnout na něj karburátorový motor (fichtla) - i přesto, že se jednalo dle popisu o relikvii (jak paliva, tak motoru), tak fichlt se rozběhl bez sebemenších problémů...
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Skladovatelnost tekutých paliv

Příspěvek od dracekvo »

Což, já měl skoro plnou. Po rozhýbání kohoutu a vyčištění karbecu na něj jezdím :) A ani sem ho nestihl vyjezdit. Tak uvidím na jaře, jak to dopadne.
mengele
Příspěvky: 73
Registrován: 27.09.2016 13:07
Pohlaví: muž

Re: Skladovatelnost tekutých paliv

Příspěvek od mengele »

Dlouhodobe skladuji naftu v plechovych kanystrech-100l si trvale drzim. Je to arkticka nafta, da se koupit v zime na vybranych (horskych) cerpackach, kdyz teplota klesne pod -20 oC. Jelikoz neobsahuje bioslozky, mam ji klidne 5 let beze zmeny kvality. Mam auto s motorem 1,9D. Pokud je pod nulou, pridam aditiva, kdyz je vic jak -15 oC, micham do nadrze cca 1l benzinu na 50 l nafty-nafta se naredi a neucpava filtr, benzin zaroven navaze vodu, palivo nezamrzne.
Odpovědět