Parohyby

Transport suchou i mokrou nohou, jakožto i vzduchem.
Uživatelský avatar
Josef
Rozpadlík
Příspěvky: 1727
Registrován: 10.03.2011 7:20

Parohyby

Příspěvek od Josef »

Tuhle rubriku sem přidávám především s trochou nadsázky, ale i pro pobavení a trochu pro poučení... ;)

Kupodivu některé věci i fungují :shock: , kupříkladu tohle parní kolo http://www.youtube.com/watch?v=t93QlgBu ... re=related, které narozdíl od většiny těch, o kterých jsem slyšel, jede dokonce i do kopce (div se světe) a nemá šlapátka - což jinými slovy znamená, že považuje parní stroj skutečně za hlavní pohon ne jen jako výpomocný motorek. Myslím že dojíždět denně deset či dvacet kilometrů do práce by to i bez benzínu asi zvládlo (jen ten křižák by to chtělo zakrýt proti prachu).

O téhle cugnotově dřevěné hrůze jsem si také původně myslel, že jela mnohem neohrabaněji než nakonec ukázala replika a video http://www.youtube.com/watch?v=XsEbeCrP ... re=related

A pár parních vozidel i na silnici http://www.youtube.com/watch?v=z9w1jIi2 ... re=related Ty hodně zdobené tahače vozívaly cirkusácké maringotky, sloužily jako jedoucí reklama a především to byly pojízdné elektrárny, které svým silným dynamem v cirkusech napájely reflektory. Jiné jsou vysloveně předchůdci současných naftových traktorů určených k tahání nákladů či orbě nebo se jedná o stavební stroje. Rychloběžnost některých parních strojů i jejich výkon je na tu dobu obdivuhodný. Většina z nich má přímý náhon ozubenými koly či vyjímečně retězem, ale některé mohly za jízdy dokonce i řadit převodové stupně (všimněte si toho jak jeřáb bude řadit pod kopcem).

Tohle sice není na páru, ale je to zase krásná ukázka, jak se dá velmi jednoduše vyřešit a zkonstruovat dvouválcový stabilák http://www.youtube.com/watch?v=AYNge9r1 ... ure=fvwrel Zejména se mi líbí trik ovládat výfukové ventily jediným vahadlem (sací jsou automatické s pružinou jako u kompresoru)a ještě vahadlo použít pro spínání přerušovačů pro zapalování.

Další zajímavosti i videa si už podle kontextové nabídky Youtube určitě najdete sami... :lol:
MeGusta
Příspěvky: 36
Registrován: 23.05.2012 12:20

Re: Parohyby

Příspěvek od MeGusta »

Pro praktické zkušenosti a výlet s rodinou můžete zajet na Nábřeží paromilů, který se koná v Hradci Králové. 8-)

V čase: 1m31s je i parní kolo. http://www.youtube.com/watch?v=1aRQaMqL ... re=related
JimmyJazz
Příspěvky: 819
Registrován: 31.01.2011 12:41

Re: Parohyby

Příspěvek od JimmyJazz »

To parokolo je naprosto fantasticky!!
Uživatelský avatar
revas
Rozpadlík
Příspěvky: 76
Registrován: 07.08.2011 9:11
Bydliště: Kousek od Blanska

Re: Parohyby

Příspěvek od revas »

Parokolo je supr a ta dřevěná zrůda je taky úchvatná... to se bude hodit, tohle století plastu asi už brzo vystřídá zase století páry :lol:
drigon
VIP
Příspěvky: 2951
Registrován: 28.11.2012 23:44

Re: Parohyby

Příspěvek od drigon »

U parních strojů jsem se dočetl, že se mažou olejem vstřikovaným do páry, která ho strhne do válce. Olej se tam používá běžný, nebo nějaký speciální ?( v PA situaci může být značný problém s dostupností olejů). S pozdravem M.
tururu
Příspěvky: 30
Registrován: 05.05.2013 0:37
Bydliště: východ Středních Čech

Re: Parohyby

Příspěvek od tururu »

Pán na svém blogu občas předvádí konstrukce parostrojů. Žádné mazání krom páry prý nepoužívá. Zatím jsem osobně nezkoušel (ještě není v chodu soustruh).
Ovšem v posledním měsíci tam na tohle téma moc zajímavého není. Doporučuji listovat březen a starší.

VAROVÁNÍ: Z jeho bolševicko-socanskej názorů, které občas prezentuje, se mnohým může udělat nevolno -> vstup pouze na vlastní nebezpečí. Jeho elektrotechnické znalosti dosahují zhruba úrovně 1. ročníku spš a možná ani to ne, takže výplody v tomto směru také brát s rezervou.
kačer
Příspěvky: 3
Registrován: 15.12.2015 19:47

Re: Parohyby

Příspěvek od kačer »

Zdravím. Ohledně parních strojů: parní stroj se maže tzv. parním (válcovým) olejem. Ten je určen přímo pro mazání parních strojů díky tomu, že je odolný vůči kontaktu s párou a vodou za vysokých teplot. Tj. normální strojní či motorový olej by po kontaktu s párou (u strojů na mokrou páru dejme tomu cca 160-200°C, u strojů na ostrou (přehřátou) páru i nad 500°C) okamžitě vytvoří s vodou a párou emulzy (takovou fakt hnusnou pěnu) která nejenže nemaže, ale stroj v lepším případě zanese, v horším uplně zalepí a znehybní. Parní olej je za pokojové teploty vyskozitou podobný medu, a tekutý je právě až za vysokých teplot. Jinak samozřejmě vše ostatní se na stroji může mazat strojním či radši motorovým olejem (rozvody, spojnice, ložiska apod...

No, mám zkušenosti s provozem modelů parních lokomotiv pro parkové dráhy (měřítko 1:11 a větší) kdy lokomotiva o hmotnosti cca 100kg je sto otáhnout i do stoupání 15 promile vlakovou soupravu o hmotnosti nad 1 tunu. Jen pro orientaci: prac. tlak 8-10 barů, objem kotle do 10 litrů, plocha topeniště na drcený antracit či pro fajnšmekry na kovářské uhlí 100 x 300 mm, a stroj dvouválcový o vrtání 40mm. Tyto modely mají výkon cca 1 až 2kW dle typu. Co je ale podstatné, dají se CELÉ postavit doma. Je samozřejmě nutné mít větší soustuh, frézku, dobrou kotoučovou brusku a prostě dobře vybavenou zámečnickou dílnu, spoustu trpělivosti a čas, ale lze to (sám sem stavěl pouze "živou" páru pro rozchod 45mm (G), jelikož na velkou si netroufnu zatím. No, ale pokud by se vynechala lokomotiva a místo toho se svařila nějaká motokára, stroj se zpřevodoval řetězem či převodovkou atd atd, tak se dá v domácích podmínkách postavit funkční parovůz, který má potenciál dva lidi a nějaký náklad celkem obstojně povozit. Velikost topeniště lze upravit např na dřevo (dřevo má menší výhřevnost, takže topeniště větší). pro zajímavost odkazy na web známého www.steamer.cz či na náš klubový web www.smpd.cz. Jinak využití parního stroje je právě pro jeho vlastnost běžet na cokoliv (a oleje to zas tolik nežere- pokud navštívíte po VP nějaké depo parní lokomotivy, tam ho bude habaděj pro několik let provozu :D) můžete vlastně vyrábět proud, pohánět "auto", čerpadlo, mlátičku a cokoliv jen na dřevo z lesa za domem a vodou z řeky či studny (sem tam to pak chce propláchnout octem kvůli vodnímu kameni) :D
Cep
Příspěvky: 1706
Registrován: 09.04.2015 11:22
Pohlaví: muž

Re: Parohyby

Příspěvek od Cep »

Palivo budiž, ale není větší problém spotřeba vody? Viděl jsem video s jízdou Sentinelu cca 100 km a tam museli tankovat vodu několikrát.
Uživatelský avatar
Josef
Rozpadlík
Příspěvky: 1727
Registrován: 10.03.2011 7:20

Re: Parohyby

Příspěvek od Josef »

Jistě, že to problém je. Jednak co do objemu a jednak co do kvality (pokud možno minimální obsah minerálů, tedy přednostně říční a dešťová). I běžná parní lokomotiva třeba na trase Brno-Praha, než na roštu protopila jeden tendr uhlí, musela hned několikrát dobírat plné nádrže vody ze kterých se během jízdy injektorem napájel kotel (už si to moc nepamatuji, ale tuším, že to bylo ve Skalici nad Svitavou, České Třebové a v Kolíně).
kačer
Příspěvky: 3
Registrován: 15.12.2015 19:47

Re: Parohyby

Příspěvek od kačer »

Spotřeba rozjeté 498.022 albatros je 3l vody za vteřinu :D ale u takhle malých strojků to může být tak 5 litrů na 10 minut. možná deset,záleží na velikosti stroje. U 5-ti palcových lokomotiv vydrží v tendru nádrž, která má cca 8-10 litrů (odhad) na asi 1,5 km jízdy, tj nějakých 15 minut s přehledem. Ale samozřejmě je nutný mět po ruce vody dostatečnou zásobu, protože rozfajrovaný kotel bez vody to většinou nepřežije, zvlášť měděné pájené...
Joe Azbest
Příspěvky: 918
Registrován: 11.02.2014 10:56

Re: Parohyby

Příspěvek od Joe Azbest »

Tady na tom videu je od druhé minuty šikovny parní kolo. Výlety kolem vody a lesa zadarmo. Akorát bych měl strach z exploze toho kotle mezi nohama :lol: A má to parádní zvuk za jízdy.
https://www.youtube.com/watch?v=0I0hszvEDbM
Uživatelský avatar
Foxy
VIP
Příspěvky: 534
Registrován: 13.10.2012 18:39
Bydliště: Jižně od Prahy

Re: Parohyby

Příspěvek od Foxy »

Hmmm... A což takhle vodní páru kondenzovat v chladiči (jako to měly ty vymakanější parní automobily) a pumpovat ji zpátky do kotle? Tuším, že se tomu říkalo parní stroj s uzavřeným cyklem...
A horký vzduch od chladiče hnát fofrníkem zpátky do ohniště, aby se využilo i tohle odpadní teplo?
Hohepa
VIP
Příspěvky: 3470
Registrován: 22.07.2013 22:16
Bydliště: Praha

Re: Parohyby

Příspěvek od Hohepa »

.... a z média vynechat vodu , tedy páru nahradit jiným plynem ;)
to už tu take někde bylo a říká se tomu stirling
https://cs.wikipedia.org/wiki/Stirling%C5%AFv_motor
Uživatelský avatar
Baca
VIP
Příspěvky: 1499
Registrován: 19.03.2014 19:42
Pohlaví: muž

Re: Parohyby

Příspěvek od Baca »

Stirlingov motor je malo ucinny :-( Je vhodny skor ako stacionarny motor, kde nie je potrebna velka sila a tocivy moment.

Inak by bol zlatym gralom pohonov :-)
Prežiť !!!
Uživatelský avatar
Josef
Rozpadlík
Příspěvky: 1727
Registrován: 10.03.2011 7:20

Re: Parohyby

Příspěvek od Josef »

Parní stroj, přes všechny jeho negativa nedoporučuji podceňovat, protože jsou zcela reálné situace, kdy i přes nižší jmenovitý výkon a výrazně menší účinnost může svým výsledkem docela překvapit ;)
https://www.youtube.com/watch?v=FLQhvruimfs
Strelec45
VIP
Příspěvky: 1187
Registrován: 17.02.2013 9:59
Pohlaví: muž

Re: Parohyby

Příspěvek od Strelec45 »

Tady ale taky hraje roli víc hmotnost lokotky a převod na nápravu. Je výrazně pomalejší.
Všeliké to kvaltování, toliko pro hovado vhodné jest.
Uživatelský avatar
Josef
Rozpadlík
Příspěvky: 1727
Registrován: 10.03.2011 7:20

Re: Parohyby

Příspěvek od Josef »

Však jistě, já to rozhodně nezpochybňuji a ani nikterak nezatracuji ani traktor, každý stroj má své plusy. Šlo o pobavení. Ale konečný výsledek... ten je jasný. Bude-li potřeba odtáhnout extrémně těžké břemeno - použij parní tahač (pokud máš doma :lol: ), utáhne víc než moderní traktor.
(Pro nějaké budoucí "bezropné" období to není zase tak úplně špatné zjištění. Nebyli bychom omezeni jen na břemena o hmotnosti co sami uneseme či na voze s koňmi uvezeme.)
Uživatelský avatar
Šnek
Příspěvky: 5
Registrován: 29.02.2016 19:52
Pohlaví: malé, zrzavé

Re: Parohyby

Příspěvek od Šnek »

Josef píše:Jistě, že to problém je. Jednak co do objemu a jednak co do kvality (pokud možno minimální obsah minerálů, tedy přednostně říční a dešťová). I běžná parní lokomotiva třeba na trase Brno-Praha, než na roštu protopila jeden tendr uhlí, musela hned několikrát dobírat plné nádrže vody ze kterých se během jízdy injektorem napájel kotel (už si to moc nepamatuji, ale tuším, že to bylo ve Skalici nad Svitavou, České Třebové a v Kolíně).
---------
Nevím, ale zdá se mi, že se tu mnoho lidí příliš nezabývá zatěžováním mozku - spíše otloukají klávesnici u PC - víte např. že ta pára nemusí fučet do vzduchu, ale pokud jí přes chladič / ohřev např. užitkové vody zkondenzujeme vzniká nám tím minerálů prostá - destilovaná a navíc již dosti horká VODA !!!, kterou je jistě logičtější tlačit do kotle k novému splynování, než dočerpávat neustále jakousi ledovou hnojůvku z blízkého rybníka ???!!! :roll: :idea:
Uživatelský avatar
Šnek
Příspěvky: 5
Registrován: 29.02.2016 19:52
Pohlaví: malé, zrzavé

Re: Parohyby

Příspěvek od Šnek »

Foxy píše:Hmmm... A což takhle vodní páru kondenzovat v chladiči (jako to měly ty vymakanější parní automobily) a pumpovat ji zpátky do kotle? Tuším, že se tomu říkalo parní stroj s uzavřeným cyklem...
A horký vzduch od chladiče hnát fofrníkem zpátky do ohniště, aby se využilo i tohle odpadní teplo?
-----------------
Pardon za předchozí koment. Je zřejmé, že i mezi .. se najdou vyjímky, ale opravdu je to téměř zázrak, když někdo u toho diskusního "klávestlachání" nezapomene používat mozek - trefils to přesně, ještě jeden drobný koment, neexistují jen pístové "stroje" ale i jiné - zkuste např. někomu na podnikové úrovni tlačit do hlavy, aby si na stlačování (kompresi :lol: ) plynu zakoupil v dnešní době !!! pístový kompresor - a ta expanze je fakt jen obrácený děj, který jistě také s daleko lepší účinností využijí jiné, v současnosti pro kompresi užívané (pro méně in... - "rotační") principy komprese - ale to je třeba užívat závity hemisféry :lol:
Hohepa
VIP
Příspěvky: 3470
Registrován: 22.07.2013 22:16
Bydliště: Praha

Re: Parohyby

Příspěvek od Hohepa »

nezabývá zatěžováním mozku - spíše otloukají klávesnici u PC
no to je moc hezký první příspěvek :rofl

Hele příště než začneš otloukat klávesnici, zkus také trochu zatížit mozek.
Proč si tak arogantně myslíš že jsi první génius na světě co na to přišel ?
Všechny tepelné elektrárny toto používají již nějaký ten pátek
Ono to i zvyšuje u parních turbín účinnost. Ano jsou to ty obří chladící věže.
A proč se to asi nepoužívalo u parních lokomotiv ?

...a upřímně když uzavřený oběh média , tak než parní stroj s rekuperací páry, to už radši i zde nesčetněkrát zmiňovaný sterling, který má větší účinnost a nejsou v něm tak vysoké/nebezpečné tlaky horké páry v kotli.
Odpovědět