Myslím, že rozpadlicky smýšlející člověk by měl mít na svém běžném, civilním voze, pneumatiky se zvýšenou nosností (většinou se značí XL). Výhodou je, že jsou zpravidla odolnější vůči mechanickému namáhání (oproti hmotnostní kategorii předepsané pro daný vůz), což se může hodit při přejíždění překážek (stačí blbé obrubníky) a podobně. Mírnou nevýhodou je o trochu vyšší hmotnost, než by bylo nutné, ale většinou jde o velmi malé hodnoty.
Já jsem v úvahách o autě, které by mě v případě průšvihu nabídlo výhodu oproti běžným autům, která má 90% řidičů, a zároveň v pohodě a ekonomicky funguje v běžném denním provozu skončil u kategorie přizvedlých 4x4 kombíků.
Offroad je pro mě na denní ježdění ekonomický nesmysl. Za další si myslím, že v případě průšvihu bude majitel off-roadu cílem jak zájmu státních orgánů, tak davu. Sice je fajn mít vyliftovaného OldEmu Landcruisera v expediční úpravě, ale pokud pominu jeho jistou finanční náročnost, zejm. na provoz, tak jeho majitel bude v divokých časech adeptem na kulku do hlavy z prvního křoví u silnice, nebo mu to zabaví přičinlivý policajti.
Tak, jako si myslím, že grey-man strategy je poměrně funkční koncept v neklidných časech, platí to i o autech.
Grey-car.
Scénář, kdy bych s krutopřísným offroadem s rodinkou křižoval liduprázdné kontinenty mi nepřijde moc reálný. Pak stejně bude fungovat jen V3S, Buchanka, nebo první H Hummer v military verzi, co nastartují a pojedou i na močku ze septiku.
Takže já chci auto, které levně funguje v denním provoze, ale zároveň dá polní či lesní cestu, a to i po dešti. Které si poradí s neudržovanou silnicí, vysokými obrubníky... prostě s tím, co většina běžných aut nedá. Zároveň nepředpokládám, že s tímto autem budu muset takto cestovat rutinně, po celé roky a desítky tisíc kilometrů.
Takže mě přijde úplně v pohodě něco jako Volvo XC70, Outback, Golf či Passat Alltrack, Leon X-Perience (i když ten je nejnižší) nebo Octa Scout.
S Haldexem 5 mám zkušenosti ze služebáků a pokud je v pořádku (=každých 60 tkm do toho investovat 2 000 Kč za olej do Haldexu a jednou tak za 100 tkm olej do diferáku), nemá s trakcí problémy a docela slušně zvládá i dvě kola ve vzduchu při křížení. Problém je jen s tím, že to nemůže dávat celé hodiny v kuse, protože mu pak shoří brzdy (které nahrazují špéry). Ale přejetí pár hrbolů s křížením a přehoupnutím dá v pohodě.
Limitou jsou pneumatiky a nájezdové úhly. A zase - třeba Octa III Scout (co mám doma) jako první skončí tím, že si zapíchne v terénu to stříbrné "lízatko" pod předním nárazníkem. Má tam jen 16°. Jenže - v tom lízátku nic není. pokud půjde o kejhák atd., nebudu řešit, že si urvu parádu pod čumákem. Utrhne se to (nebo to preventivně ukopnu sám) a jsem rázem na cca 21°. Jo, taky to není hitparáda, ale je to víc, než má třeba aktuální X-Trail. Prostě to auto si už s drtivou většinou polňaček a sněhem poradí dost dobře. A zaujalo mne, že třeba můj Skautík při blbnutí na poli uvnitř vrže podstatně míň, než kamarádům X-Trail (2017) a nebo půjčený Forejs (2015) Může to být kus od kusu.
Jinak tu někde ve vláknu padlo, že Scout nemá smysl, protože normální Octa či Golf 4x4 mají stejnou světlou výšku. NENÍ to pravda. Normální Octa 4x4 má standardní světlou výšku, jenom si nebude po naložení tolik sedat na zadek. Pak je "Paket pro špatné cesty". To přináši 15 mm navíc, plus ochranu spodku (mimochodem docela funkční - máme to v práci na většině služebáků a ty plasty vypadají, že upadnou hned po nastartování, ale ve skutečnosti snesou hodně). Scout je zvedlý (podle obutí) cca o 33 mm. Kromě zesílených pneu plánuju ještě na auto hodit dozadu přídavné pružiny pro větší zátěž. Je to Škoda příslušenství a dávají se dovnitř normálních pružin. Čili Skautík+pneu ze zvýšenou nosností a zesílené pružiny.
Uvažoval jsem i o Freemontu, který tu někdo popisuje. Koncept toho auta se mi hodně líbí. Ale nějak jsem nevydýchal palubku a v rámci širší rodiny je dost tragická a opakovaná zkušenost s italskými auty, tak jsem vyměkl. Čistě osobní věc, určitě spolehlivost italských dieselů může být podstatně lepší, než jsem zažil okolo.
https://www.youtube.com/watch?v=eQ5FsWhK_6s
https://www.youtube.com/watch?v=h19xFrpEuH0
https://www.youtube.com/watch?v=DRp7ihm_sms
Zase - nedělal bych z toho nějaké dalekosáhlé závěry, ale je zřejmé, že to umí víc, než běžná auta.
Takže ještě jednou - nejsou to off-roady, vím, že Hi-Lux nebo Buchanka umí o "trošku" víc a umí to dlouhodobě. Ale přesto si myslím, že provozně i nákladově levná, běžná a NENÁPADNÁ auta, která v krizi ale umí fungovat na drtivé většině cest, mají svůj smysl.