Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Transport suchou i mokrou nohou, jakožto i vzduchem.
Odpovědět
Uživatelský avatar
DanBlack
Příspěvky: 1472
Registrován: 02.02.2012 23:19
Pohlaví: malé, zrzavé
Bydliště: Severní Čechy

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od DanBlack »

Za pul mega...? :shock:

Za to je nová Buchanka. :arrow: https://www.lada-uaz.cz/uaz-van-2206-buchanka-1
------------------------------------------------------------------
Štěstí neexistuje...jsou jen průsery co dobře dopadly.
JOBU
Příspěvky: 1796
Registrován: 14.07.2016 16:38

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od JOBU »

Serža píše: 01.01.2021 22:59 ...to má ještě rozdělovač, ne? takže odolné proti EMP :-)
No ale zabudol si, že tá indučka už proti EMP odolná nieje. :)
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4352
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od bivoj »

JOBU píše: 02.01.2021 17:59 ...indučka už proti EMP odolná nieje. :)
JOBU, pročti si laskavě pořádně CELÉ toto fórum a nešiř zde blbosti a fámy. Klasická automobilová cívka proti EMP pochopitelně "odolná" je.

Blíže viz velmi podrobný rozbor a vysvětlení od Josefa z 30.11.2014 zde: viewtopic.php?p=96725#p96725
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
JOBU
Příspěvky: 1796
Registrován: 14.07.2016 16:38

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od JOBU »

Ale cievka má dva vinutia, primár a sekundár. Toľko k tomu.
A mimochodom, u vozidiel typu uaz a gaz či aj zil, dokáže pekne cievku rozohriať a kontakt v rozdeľovač uškvariť jeden blbý detail- pekne zoxidovaný a zoskratovaný či ináč poškodený zrážací odpor pre indučku. Stačí pár sekúnd zapnuté zapaľovanie a zopnutý kontakt v rozdeľovači... A to je len 12V z batérie, podotýkam na primárnom vinutí.Potom ešte, primár indučky je tam ešte napojený aj na štartér- a to je čo? Ďalšia cievka.
Ďalšia vec je dobíjanie u týchto vozidiel, a altíkoch sú čo? Diody, a v novších namiesto relé regrelov tiež polovodičové. Na samotnú batériu to zapaľovanie dokáže pobežať iba pár minút, žerie to baterku veľmi pekne. Toľko ku blbostiam a fámam ku tým starým šrotom, čo žerú ešte aj deti pri cestách. Niečo som sa tie stroje naopravoval...
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4352
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od bivoj »

Opakuji, přečti si znovu ten post od Josefa. A zkus ho pochopit.

Ty další věci, co do toho pleteš jen umocňují skutečnost tvé neznalosti v oboru. Naprosto nechápu např proč do EMP a jeho vlivu na zapalovací cívku pleteš předřadný odpor na zapalovací cívce, startér či dokonce dobíjení...

Asi největší LEŽ ve tvém příspěvku je "...Na samotnú batériu to zapaľovanie dokáže pobežať iba pár minút, žerie to baterku veľmi pekne..." Což je kreténovina takového rozsahu, že by tě za ni vyhodili snad i z prváku oboru "Opravář silničních motorových vozidel". A z praxe ti to vyvrátí ti to úplně každý, komu kdy na starých autech s bateriovým zapalováním prasknul klíňák a nahodil jen punčochu na vodní pumpu a jel dál několik stovek kilometrů...
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4352
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od bivoj »

Jen pro upřesnění, aby se nezdálo, že si tu jen tak plácám játra:

Klasické automobilové 12V bateriové zapalování (tj. kladívko, kondík, zapalovací cívka, rozdelovač) má při běhu motoru střední odběr proudu typicky 3,5A. Každý, kdo trochu rozumí elektrotechnice, si jistě odvodí (vypočte), jak dlouho může toto zapalování běžet při kapacitě akumulátoru vozidla 45Ah...
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
JOBU
Příspěvky: 1796
Registrován: 14.07.2016 16:38

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od JOBU »

Jasne, zase tá omieľaná urban legenda s punčochou namiesto remeňa a stovky kilometrov na nich...Pretože vtedy mal každý punčochy bežne v aute a divné na tom je, že auto s povoleným remeňom má problém s dobíjaním vždy, no s punčochami nikdy. Zaujímavé, že tie punčochy mi nikto nedokázal ukázať, o aký typ sa jednalo, že to šlo tak jednoducho ako sa tvrdí. Alternátor pri záťaži vždy kladie určitý odpor voči otáčaniu, ale to asi vieš. Zabudol si na svetlá, tie tiež nič nežerú,najmä v noci ich netreba, hejže? Tak možno som to s tými minútami prehnal, ok, beriem späť, ale zabúdaš na x ďalších vecí, ktoré v aute sú a pomáhajú tú baterku vyšťaviť.. Štartovanie tiež nič nevezme,brzdové svetlá, ťuknutie do smerovky, alebo stierače pri daždi...Takto ďaleko nedôjdeš.
K tomu predradnému odporu, štartéru a dobíjaniu- pozri si to poriadne kde a ako je to tam zapojené a možno pochopíš, prečo to spomínam v súvislosti s EMP.
Skús si to pozrieť na uaze, gaze, či zile, pán mechanik. díky.
Jozef tam spomína primárnu časť indukčnej cievky len okrajovo v súvislosti s kontaktom. Kde ale ide +pol cievky a čo to môže urobiť na druhom konci nespomína.
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4352
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od bivoj »

Ty si asi sedíš hodně na vedení, ne? A vidíš jen co chceš vidět a ne co je napsáno... :roll: Přečti si ještě jednou, co jsem psal, cituji: ...punčochu na vodní pumpu... Ještě jednou - na vodní pumpu! Nevím, proč do toho pleteš alternátor? NIKDE jsem tam o alternátoru nic nepsal. Je vidět, že jsi to nikdy nepoužil a nedělal, protože pokud se jednalo o nouzové dojetí, tak se ta punčocha dávala právě jen aby z poháněla pouze vodní pumpu. (Pochopitelně - než mě zase někdo bude chytat za slovo - jen u vodou chlazených motorů a jen u těch konstrukcí, kde je vodní pumpa poháněna klasickým klínovým řemenem od řemenice klikovky). Blbec, co to dal i na alternátor, tu punčochu roztrhal během chvilky. (Což bys, dle toho co jsi napsal, byl i ty.)

Jednalo se většinou o nouzové dojetí ve dne. Proč by se mělo svítít? Najdi si, odkdy platí povinost denního svícení a pak si najdi, o jakých vozech je zde řeč a o jaké době se bavím. A proč by se mělo blikat blinkrama? Neznáš zdá se nejen elektrotechniku, ale ani dopravní předpisy, kde se jasně definuje kdy a jak můžeš používat ukazování rukou místo směrovými světly.

No a ten zbytek - prostě se to snažíš zamluvit a začínáš do toho motat vše ostatní (startér, stěrače ap.). Ale každým dalším příspěvkem jen ukazuješ, že věci opravdu příliš nerozumíš. Ve tvém vlastním zájmu přestaň ukazovat svoji neznalost v této oblasti.

EMP ti klasické bateriové zapalování prostě nezničí. Tečka.
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Uživatelský avatar
Kapo
Příspěvky: 1294
Registrován: 10.04.2012 12:35
Bydliště: na samote u lesa

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od Kapo »

Kedysi som išiel na dovču gazíkom na dva týždne bez dobíjania. Len nabíjačka sebou a občas niekde dobiť. Z elektroinštalácie som sa snažil nepoužívať nič. Štartovať klukou, či parkovať na kopci.

Staršie autá / u novších netuším, ale mali by tiež/ ani nepotrebovali pančuchu na vodnú pumpu. Keď nie sú vo velkom zábere /moc naložené, dlhý kopec.../ tak stíhajú sa samotiažovo dochladzovat.


U EMP nevie poriadne nikto, ako bude prebiehať, aká bude intenzita a čo všetko odíde. U plechových aut sa predpokladá, že by mohli fungovať ako faradajova klietka.
Kto nepozná prístav, do ktorého pláva, tomu žiaden vietor nie je dosť dobrý.
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4352
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od bivoj »

Aby se auto uchladilo "samotížkou", muselo být splněno několik věcí - předně, musel to být koncept chladič vpředu + motor vpředu (u takové Š 120 se to neuchladilo samotížkou ani náhodou), musel se vyndat termostat, aby byl minimalizován odpor průtoku vody, muselo se naplno zapnout topení a zátěž vozidla musela být naprosto minimální. Dalo se to použít opravdu jen na krátké vzdálenosti, pro naprosto nouzové dojetí. Proto se dávala ta punčocha na vodní pumpu, tak se dalo dojet skutečně stovky km relativně komfortně.

Spousta moderních automobilů, pokud mají rozvody hnané řemenem, má vodní pumpu hnanou právě tím rozvodovým řemenem, takže tam punčochy netřeba. A když prdne ten rozvoďák, tak to už rozhodně delší dobu nikam s tím autem nepojedete... ;) Nehledě na to, že tam, kde ji mají i dnes hnanou od kliky přes řemenice, se dnes používají téměř výhradně ploché řemeny a tam se také "punčocha" či jakékoliv obdobné náhradní nouzové řešení moc použít nedá...

"S punčochou" se bavíme o starých autech rv. < 1980.

Navíc EMP a jeho účinky se obecně šíleně přeceňují...
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
JOBU
Příspěvky: 1796
Registrován: 14.07.2016 16:38

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od JOBU »

Nevkladaj mi do úst niečo, čo som nenapísal- žeby som (alebo že som) tie pančuchy dával na alternátor.
Aha, takže núdzový dojazd iba cez jasný slnečný deň, v žiadnom prípade nie v noci, či počas dažďa? A hlavne nebrzdiť, nech nesvietia žiarovky.To je ale zaujímavá teoria... to treba zapísať do poznámok. Potom ešte aj fungeľ nová batéria je potrebná, samozrejme, a ako už bolo vyššie spomínané, štartovanie na kľuku či dole kopcom. Zarosené okno radšej rozbiť ako vyfúkať, pretože sa síce jedná o rozpadlícke auto, ale iba na núdzový dojazd, ideálne na niekoľko hodinový a niekoľko 100km dlhý.Samozrejme punčochy k tomu. A čo ešte, alobal na hlavu? Dobíjanie podľa teba potrebné asi ani nieje, zapaľovanie pobeží niekoľko hodín, a čo potom?
To s cestnými pravidlami je už úplne od veci, neviem načo to tu vôbec ťaháš, domysli si čo bude na cestách v prípade takého impulzu.
Jozef to v príspevku napísal síce pekne, no nenapísal, čo sa stane ak bude zapnuté zapaľovanie, čo sa stane ak bude/nebude kladivko zopnuté na 100% a kde zmizne naindukované napätie na primárnom vinutí indučky. Alebo ideme zase hrať situácie, ktoré vyhovujú?
O predradnom odpore som písal, ale nepozrel si si ani načo tam vôbec je. S vadným /preklemovaným sa jazdiť dá (nechaj zapaľovanie v tomto prípade zapnuté a kladivko zopnuté pár minút a už nenatočíš), no prehrieva sa kladivko a to tam je 12voltov, čo sa stane ak sa tam naindukuje oveľa viac? Nič? Pretože Jozef to nenapísal? V zapaľovaní je zvyčajne aj odrušovací kondenzátor, ten sa vie tiež napäťovou špičkou preraziť a prerazený kondík zvyčajne ide priamo do skratu. To je tiež nič, hejže... A v niektorých uazoch a gazoch máš ešte tlmivku, to je tiež cievka, tam sa tiež nič nenaindukuje...
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4352
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od bivoj »

Zamotáváš se do toho čím dál tím víc... :D Obrázek toho, kdo tady se sebe čím dál víc dělá tydýta si každý, kdo si přečte řádně všechny předchozí příspěvky, udělá už sám. I to, že si třeba ten někdo nedovede ani spočítat, kolik takové brzdové světla sežerou proudu a jak moc vybíjí akumulátor při nouzové jízdě. Opět, narozdíl od tvých ničím nepodopřených blábolů doplním reálným výpočtem - brzdové světla (počítám u vozu s karburátorem a bateriovým zapalováním klasické žárovky, tj 21W x 2 kusy) mají při 12V trvalý odběr 3,5A. Trvalý, tj kdyby byla brzda sešláplá pořád po celou dobu jízdy! Což jaksi není, že... Při klasickém meziměstském provozu, kdy je brzdové světlo v provozu cca 10% doby jízdy vozidla jde o průměrnou střední hodnotu spotřeby 0,35A. Notabene, když pojedu v nouzovém režimu bez dobíjení, tak se budu snažit maximálně využít brzdění motorem a dobržďování (či při stání na místě) ruční brzdou v maximálně možné bezpečné míře. Takže nějaké báchorky o tom, jak brzdové světla hned sežerou baterku laskavě necpi do hlavy těm, co tomu nerozumí nebo prostě neumí, stejně jako ty, základní elektrikářské výpočty... Co se týče nejen autoelektriky a autoelektroniky, tak tam mám znalosti hodně nad rámec toho, co se považuje za běžné a představ si, že dokonce i VÍM, na co je u zapalovací cívky předřadný odpor a proč se nemá u tohoto zapalování nechávat zapnutý "klíček" při stojícím motoru. Jsem dokonce schopen spočítat i indukčnost zapalovací cívky, ale to už asi nevíš, k čemu se hodnota indukčnosti vůbec vztahuje a používá...

Navíc na rozdíl od tebe mám s tímto i velké praktické zkušenosti, v osmdesátkách jsme s kámošema jezdili ve všelijakých polorozpadlých střepech a ježdění bez dobíjení nebylo vůbec vyjímkou. Takže narozdíl od tebe vím, že jezdit bez dobíjení se dá hodiny a hodiny (dle kapacity akumulátoru) - založené na empirických zkušenostech.

Ale klidně se ztrapňuj dál.
Naposledy upravil(a) bivoj dne 03.01.2021 22:18, celkem upraveno 1 x.
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Uživatelský avatar
Kapo
Příspěvky: 1294
Registrován: 10.04.2012 12:35
Bydliště: na samote u lesa

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od Kapo »

O pár rokov neskôr som potreboval skočiť na zraz, len mi nešli zrovna brzdy. Len ručná. A tak som bez brzd dal 500km :D

Minulý rok mi zase v zime prdli brzdové hadičky na jednom okruhu. A tak som jazdil týždeň do práce zase bez brzd. Teda mal som nárok na jedno zabrzdenie, inak už nebola kapalina. :D

A čo tu chlapi prosím riešite? Ono to je trochu o technike, trochu o náture, trochu o znalostiach, trochu o štastí. Aj keď mám doma kopu strojov, čo po dákej EMP apokalypse nebudú mať problém brnknúť do vrtule, tak ma nenapadá, kam by som šiel. Aj tak by mi auto zabavili pri prvom zátarase, a ešte by som aj gulku schytal... :roll:
Kto nepozná prístav, do ktorého pláva, tomu žiaden vietor nie je dosť dobrý.
tom384
Příspěvky: 459
Registrován: 10.05.2020 14:05

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od tom384 »

Ulfhednar píše: 11.12.2020 21:38 :D ale štaflík je podle některých i Tom384
A teď tu vypukne:
https://www.youtube.com/watch?v=BxaWSC9a96U


Hledal me tu nekdo? Mate stesti ze du zrovna kolem :D

https://www.youtube.com/watch?v=_6wO6nK5mOQ
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4352
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od bivoj »

2 Kapo - No, tohle fórum by mělo být o radách jak na to při různých SHTF scénářích ap. A neměly by se sem psát moc kraviny - respektive lidé, kteří dané věci dobře nerozumí by se měli zdržet příspěvků, kdy melou úplný hovadiny.

Já například nikde nebudu kafrat do debat o jedlých/nejedlých rostlinách a do témat využití přírody obecně, protože z tohoto oboru mám minimální zkušenosti a jsem rád, že poznám strom od trávy. ;) Počtu si o tom, budu se snažit načerpat vědomosti, ale nechám mluvit (psát) moudřejší.

Nicméně existuje skupina lidí, kteří v nějaké oblasti nemají zrovna nejsilnější základy, ale to jim nevadí v napsání nějaké blbosti, typu, cit.: No ale zabudol si, že tá indučka už proti EMP odolná nieje.

A pak, když je někdo opraví a uvede věc na pravou míru, tak místo toho aby stáhli ocas a omluvili se za neznalost, se to místo toho snaží obhájit tunou nesmyslného textu, kde, díky své neznalosti problematiky, vrší pitomost na pitomost a dělají další a další boty, motají do toho páté přes deváté, atd., atd... Prostě klasické nezdravé sebevědomí a neschopnost uznat vlastní chybu.

Prostě nemám rád, když lidi píšou hovadiny, zvláště pak v oborech, kde mám určité znalosti...
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
tom384
Příspěvky: 459
Registrován: 10.05.2020 14:05

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od tom384 »

Zkusim k veci. Meli jsme v praci ve vyvoji dual use zarizni certifikovany na 60kV/m impulzne (nevyvyjeli jsme ho, jen provadeli modifikace pro civilni trh). Schvalne jsem to kuchal abych se podival jak je to udelany. No nic moc svetobornyho jsem tam nenasel. Slaboprouda elektronika prekryta velmi lehkym hlinikovym coverem. Uvnitr byl nejaky 16bit procesor a DSP-cko, takze zalezitost nachylna na EMC. Myslim ze EMP se tady dost precenuje.
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4352
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od bivoj »

Hlavní problém EMP a jeho vlivu na automobil je, že v současnosti neexistuje jakýkoliv zdroj skutečně masivního EMP impulsu, mimo výbuchu jaderné zbraně. NNEMP (non-nuclear electromagnetic pulse) zbraně dnes používají k vyvolání pulzu výkon dosahující cca pouhé jedné miliontiny (!!!) oproti NEMP (nuclear electromagnetic pulse) zbraním - jaderným. Jak silný pak může onen pulz být, když k jeho vyvolání je použita jedna miliontina energie oproti jádru, to si asi dokáže každý představit. ;)

A pokud budete dost blízko na to, aby vám EMP impuls z jaderného výbuchu poškodil elektrické zařízení které je bez polovodičů, budete mít imho dost jiných vlastních problémů, například jak správně se i s autem vypařit... :D A pokud by nastal SHTF typu masivní jaderná apokalypsa (globální jaderná WW3), tak auta bude asi to poslední, co se bude aktuálně řešit... Takže tímto bych diskusi na téma odolnosti auta oproti EMP asi uzavřel. Protože pokud to bude tak silný EMP impuls, že by to auto/elektroniku v něm zničil, jednalo by se nejspíše o následek jaderného výbuchu, který by určitě nebyl ojedinělý...
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Uživatelský avatar
Lyster
VIP
Příspěvky: 4240
Registrován: 22.03.2014 23:01
Pohlaví: muž
Bydliště: Litoměřicko

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od Lyster »

Slavný KITT ze soukromé sbírky Davida Hasselhoffa je na prodej, cena je neuvěřitelná

https://www.novinky.cz/auto/clanek/slav ... cle-detail

Jen takový vtípek. :)
Uživatelský avatar
Ulfhednar
Příspěvky: 2584
Registrován: 09.06.2020 14:24
Pohlaví: muž

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od Ulfhednar »

Tak jsem koupil přídavné pružiny pro vyšší zátěž (+150kg) od MAD, aby si auto nesedalo na zadek, při hodně velké zátěži.
pruziny.jpg
a nahodil je na auto.
pruziny2.jpg
Auto šlo nahoru o asi 20mm a nenaložené docela ztuhlo. Za prázdna je to spíš mínus, na retardérech je to znát, naložené je to OK. Vliv na stabilitu v zatáčkách je kladný, nenaklání se, možná s tím bude víc cvičit boční vítr. Otestoval jsem to trochu na dálnici, ale vzhledem k počasí a provozu jsem nejel přes 180 km/h. Do téhle rychlosti OK.

Spolu se zátěžovými pneu tam ještě plánuju "nerozbitné" folie
Óðinn á yðr alla
mengele
Příspěvky: 73
Registrován: 27.09.2016 13:07
Pohlaví: muž

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Příspěvek od mengele »

Před lety se mi v Seatu Ibiza 1,2l benzin povedlo, že za jízdy se mi přerval řemen k alternatoru. Poznal jsem to na palubce-rozsvítila se kontrolka dobíjení, mrknul jsem pod kapotu a řemen nikde. Vypnul jsem světla a autorádio-(nic jiného v tom autě nebylo). Následně jsem dojel až do Náchoda-10 km od domu spadly ručičky na palubce na 0 a auto chcíplo definitivně. Doma jsem to počítal a vyšlo mi, že bez dobíjení jsem s ujel ještě 40km.
Odpovědět