Stránka 30 z 46

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Napsal: 05.04.2021 19:58
od Ulfhednar
Haldex je dost jednoduchý, a je jednoduchý v první i páté generaci. Pokud neodejde diferenciál (což není věc Haldexu), tak je velká čas oprav levná. Většinou stačí propláchnout (někdy opakovaně). Někdy odejde čerpadlo (hlavně při zanedbané údržbě), které stojí cca 6 tisíc nové. Žádné drama. Řídících jednotek Haldexu je dost a vrakacich a bazarech. Navíc nijak zvlášť neodchází.

Znovu: drtivá většina poruch Haldexu jde za ošizenou (přitom jednoduchou a lacinou) údržbou. Bohužel tomu nahrává i výrobce, který "řadí" údržbu šidit. Pokud si koupíte nový Haldex, nebo "čerstvý" a staráte se o něj, rozhodně vás nesežere na nákladech.

Podmáčenou louku to dá v pohodě. Vyzkoušeno. Opakovaně.

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Napsal: 05.04.2021 22:20
od Strelec45
Moje řeč, teréňák je teréňák a nemusí to být zrovna Trol ( Nissan Patrol ). :) Ony ty silnice můžou být i ucpané - zácpa, vraky na silnici, lidi na silnici a tak. Pak je třeba se vyhnout cestou necestou...
Další výhoda pro je podle mě, že třeba za kombíka ve 4x4 nedáš 3,5t přívěs, blbě někoho budeš vytahovat ze škarpy, třeba druhé auto v domácnosti, kamaráda apod. A na břiše zůstaneš podstatně dřív.
A co se týče spotřeby... mám teď 8 l/100. A najezdím nějakých 25tis. za rok a nejezdím s tím zrovna lážo plážo. Servis za ten rok řekněme 10-15 tis. Kč. Solidní pneu ATčka 2500Kč, dtto zimní.
Pravda, má auta nemají ráda hnusnaftu. A na to bych dojel, asi...
A jako u všeho platí pořekadlo, když máš opici, musíš mít i na banány.
Ale každýho věc. Někomu stačí Filcka ( Felicie ) a někomu nestačí ani Hummer. :mrgreen: Takže neodsuzuji ani to, ani to. Každý máme jiné preference, jiné možnosti, jiné zkušenosti a jiné potřeby, jinak "velké oči".
EDITa: ad Haldex. Ano podmáčenou louku to dá, ale jak dlouho... Projedeš s tím třeba 100km v plným záběru? Ne. Zapečeš to a je jedno která generace to je.

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Napsal: 06.04.2021 8:18
od honzasl
Já vím, že spousta rozpadlíků se připravuje na "velký den", kdy nasednou v maskáčích do svých džípů, vyzbrojeni svým arzenálem a ujmou se vedení komunity a řízení směnného obchodu s nasyslenými konzervami a kanystry s benzínem. A nebo budou brázdit krajinou, cesta necesta.

Já se připravuju spíš na ty dny "potom", na vleklý dlouhý nudný rozpad, kdy se nestane nic velkého, jen budu chudší, nemocnější, stát bordelnější, lidi nasranější a možná opět dojde k oddělení "oficiální linie" od skutečného světa. (což v malém zažíváme už teď - kdo z vás chodí neostříhaný a nebyl už půl roku v hospodě? ).

Ano, auto 4x4 by určitě bylo lepší na průchod terénem. Ale stejně jako teď vím, že když teď jsem elektrikář - zaměstnanec, nejspíš "potom" zas budu něco podobného. A tak když teď se vyhýbám jízdám po rozbahněných loukách, budu to dělat i potom. Proto se zaměřuju na levná komerční auta u kterých máme dostupné bohaté know-how a dostatečné zásoby dílů na kanibalizaci v dobách, kdy nebude tak dobře jako teď.

Jinak ten OPEL Campo je převlečený pravý Isuzu, ale je to prostě exotika. Bohužel, majitel ho nabízí bez STK ve stavu "rez s ním cloumá", takže do toho nejdu, i když mě ten čtyřkolový svět trochu láká, jak o tom tady píšete...

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Napsal: 06.04.2021 11:21
od Maximus
Ano v 99 % 4x4 nevyužijete, ale pak přijdou chvíle, kdy si uvědomíte, že bez AWD zůstanete stát na místě spolu s ostatními dvojkolkami. U mě to bylo typické v zimě, kdy na parkoviště u práce se sjíždí s menšího kopečka. Náledí či čerstvý sníh pro dvojkolky konečná. Se Subaru jsem toto nikdy neřešil, se služební dvojkolkou jsem musel pečlivě sledovat počasí a parkovat několik set metrů od práce nebo čekat, až milostivě přijede sypač a já budu moci odjet.

Stejně tak na mnoho hodin ucpané dálnici jsem jen sjel k místu bez svodidel (s potřebnými nástroji jdou samozřejmě demontovat i ty) a po zařazení redukce v pohodě přejel zorané pole k nejbližší komunikaci.

Pro mě je civilně - rozpadlický automobil kompromisem pro běžný život s možností to v případě potřeby vzít po polňačkách, lesních cestách nebo i s rozumem mimo cesty v mokru či sněhu a dostat se co nejrychleji domů, nebo naopak z domu do záložního prostoru.

Nikdo nemáme křišťálovou kouli a nevíme, jakou podobu bude mít v našich krajích SHTF a nehodlám zůstat někde viset bez rodiny stovky km daleko od domu, nebo naopak s rodinou zůstat někde v koloně při evakuaci. Nebo budu potřebovat převézt někoho do krajské či polní nemocnice, kde třeba ještě bude dostupná nějaká použitelná lékařská péče i v době rozpadu a vzít to po hlavních cestách už třeba nebude ten nejlepší nápad. Scénářů je více.

Když jsem si kupoval Fiatem brandovaný Dodge Journey, tak rozdíl mezi dvojkolkou a čtyřkolkou byl v ceně dosti zásadní. Nicméně při každé zimní jízdě do revíru či parkování na tom "proklatém" parkovišti u práce bylo jasné, že bez AWD je auto jen dopravní prostředek do dobrých časů, kdy funguje odtahová služba, přítel na telefonu či silničářská technika.

Čtyřkolka má většinou vyšší pořizovací i provozní náklady, ale dle mého vzhledem k ostatním investicím pro řešení PA situací je to částka přijatelná - aspoň pro mne.

Samozřejmě s čistokrevným off-roadem či mechanickým AWD ve Forestrovi jsou limity mnohem dál, ale už první mírně svažitá louka po krátkém dešti oddělí zrno od plev. (Subaru s mechanickou převodovkou mají stále mechanický AWD).

Pokud počítám jen s jízdou "okolo komína", nebudu muset řešit třeba v zimě neudržované silnice a budu mít přítele na telefonu s pořádným autem či traktorem, tak samozřejmě nějaká atmosférická mechanicky jednodušší dvojkolka dává smysl.

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Napsal: 06.04.2021 15:51
od Ulfhednar
Mám to jako Maximus. Původně jsem už skoro kupoval Rangera Wildtracka. Je to jeden z mála poměrně spolehlivých Fordů (a co se typicky sype, není drahé). Jenže:

1.) Jezdit s prázdným je pruda.Skáče mu a ujíždí zadek.
2.) Prostě žere. My jezdíme na výpravy 5-9 tisíc km většinou po silnicích, v zemích, kde jsou PHM často hodně drahé. A 6 nebo 11 l je rozdíl.
3.) Blbě se s tím parkuje a šmejdí po městě
4.) V progresivních kruzích roste nevole k "velkým" offroadů, SUV apod. Scénář z Kulhánkovi Cesty krve už se mi nejeví tak absurdní, jako před lety. V tom měl chlapec věšteckou chvilku...
5.) Vysoké auto v případě průseru bude zdrojem nevítaného zájmu. Ať už státních složek, nebo rednecka s kulovnicí za křovím.
6.) Takže raději grey man car, co pro laika vypadá úplně stejně jako milion ostatních kombíků, "jenom" umí o hodně víc.
7.) Už jsem tomu párkrát naložil nějaké srágory (ze začátku většinou s kamarádem na telefonu) a zatím se to ani nezadejchalo. Popravdě nebyl jsem překvapen, že jsem některé úseky projel, ale byl jsem překvapen, jak snadno a jakoby mimochodem si to pročvachtalo, prokřížilo a jelo to dál.
8.) Nečekám potřebu jet 100km podmáčenou loukou, už proto, že nejbližší taková louka je za Uralem.
9.) Chci, aby to projelo skoro vším, co se dá nazvat cestou. Tím se možnosti cest, backcountry skrytých tras oproti "asfalťákům" radikálně a násobně zvětšují.
10.) Autu jsem dal zesílené pružiny, zvedl ho, jsou tam největší kola s XL zesílenými pneu a přesto se to při 210 km/k řídí prstem a dá se v klidu potichu bavit se spolujezdci.
11.) Provozní náklady jsou za hubičku.

Na tažném utáhne 2t, což mi asi stačí a kamaráda ze škarpy to vytáhne také. Skoro 370 N/m s tím, že 85% je schopný poslat na jedno kolo podle mě ujde. A když ne...
A stejně se vždycky otočím za hezkým pick-upem, nebo off-roadem - se směsicí zalíbení a závisti. ;)
Každé auto je kompromis podle potřeb a peněženky.
Nicméně i s velkým budgetem bych měl v hlavě stále body 4 a 5 mého výčtu.

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Napsal: 06.04.2021 16:40
od xajan
Náklady na pořízení a provoz offroadu jsou z mých zkušeností výrazně vyšší než u standartních aut. Je na každém, jestli mu ten rozdíl stojí za to nebo ne. Já si dřív offroady kupoval, později jen jako druhé auto k tuctovému vozu vhodnému na každodenní provoz a skončil jsem u toho, že mám jen obyčejný nenápadný kombík a stačí mi to. Nějak jsem dospěl k názoru, že nechci ty finance dávat do offroadu jenom proto, že se mi ty auta líbí. A taky dávám přednost tomu nebýt příliš nápadný, jako v mém okolí někteří s nazvedaným offem s navijákem, se šnorchlem a dlouhou anténou.

A až to dospěje k tomu, že silnice budou sjízdné jen s 4x4, tak bude palivo takovou vzácností, že budem pravděpodobně chodit pěšky.

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Napsal: 06.04.2021 18:36
od Woody Crafty
Vidím to podobně. Líp bych to nenapsal. Potíž je v tom, že nějaký slušný kombík 4x4 stojí prakticky stejně jako offroad, co jsem se díval. Octavia 1 kombík r.2002 s haldexem, za naprosto nehorázné prachy. A to je auto před smrtí, z tohoto roku.

Docela zajímavá mi připadá Mazda Tribute 3.0 , jen je ten šestihrnek asi trochu rozchlastaný a výkonově naddimenzovaný, skoro 140kW. A podvozek mohl být trochu výš.

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Napsal: 06.04.2021 19:12
od dracekvo
Tak jsem se díval na to kolik stojí oktávky. A do 50 tisíc jich tam pár je. A že by všechny byli před smrtí tomu nevěřím. Auta z toho roku většinou končí na korozi, ale všechno ostatní furt funguje.
Jako nevím co by jste chtěli? Za dva průměrný platy mít voňavku na kterou 6 let nesáhnu a jen budu tankovat?
A nějaký off za tu cenu bude jen nějaká olítaná past o kterou se nikdo nestaral. Protože pokud někdo má takové auto, které je v dobrém stavu, tak ho rozhodně za 50 nepustí. Už jen kvůli tomu, že uvedení do slušného stavu stálo majitele několikanásobně více.

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Napsal: 06.04.2021 19:17
od Strelec45
ad Tribute: A ke všemu Ford... :roll:
Ad cena teréňáků: Když jsem kupoval ten svůj před 4 roky ( r.v. 2009), tak v porovnání s Octavií II stejného ročníku v 4x2 byl o 1/3 levnější a to má lepší výbavu. Hold není to prémiová značka. :mrgreen: A ano, za 50 nebyl, to už je masochysmus...
Pro ty, kterým stačí 4x2 - vozte aspoň "sněhové" řetězy. Dají vám solidní průchodnost bahnem, kdy se vzorek silničních šlupek rychle zanese. Než zůstanete na břiše. ;)

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Napsal: 06.04.2021 20:05
od Woody Crafty
Co je špatného na Mazdě Tribute aka Ford Maverick ?

ps: já si pamatuju že před pár lety mimo sezónu bylo možné sehnat offroad v relativně použitelném stavu klidně za 35k. A já trouba jsem to nekoupil. Kia Sportege za 30k i míň, starý Grand cherokee 1.gen i s LPG za 35k. Dnes ho máte za 50k s tím že je v dezolátním stavu, nebo měsíc před propadnutím STK. Což je prakticky totéž. Šrot za cenu za kterou se nedávno prodávalo slušné auto.

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Napsal: 06.04.2021 20:18
od Strelec45
Co pamatuju, tak do čeho se nacpal Ford, tak šlo kvalitou a jejich motory do kytek. Nehledě na to, že to hnilo už po první zimě. Ten třílitr by mohl vydržet, ale dneska je to taky takové exotické auto. To radši starého Maverika, resp. Nissan Terrano II.

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Napsal: 12.04.2021 17:31
od Woody Crafty
Já zase slyšel že Ford používá předpotopní techniku, tudíž žádné složité opravy a komplikované poruchy. Aspoň co do základních komponent. S elektronikou je to kdovíjaké u řady značek.

Jestli to správně chápu, tak tohle SUV má trvalý náhon na zadní, připojitelný předek automaticky při prokluzu, nebo pomocí tlačítka (elektronická spojka). Přičemž po faceliftu už to nemá tlačítko a připojuje se zcela automaticky. Což nevím jestli je zrovna výhoda.

A nemá to redukční převodovku. Tak nevím jestli je extra pomalá jednička, a nebo se s tím prostě příliš pomalu v náročném terénu jet nedá. Ten třílitr mívá většinou čtyřstupňový automat.

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Napsal: 13.04.2021 15:36
od Strelec45
Ne. Předek furt, zadek se přidá, když je potřeba.
Tady bych si dovolil postnout názor někoho, kdo s tím jezdil... přečíst až do konce, jsou tam vyjmenovány i závady a nedostatky. Ode mě je to JPP. :mrgreen:
https://www.tipcars.com/magazin/testy/m ... erenu.html

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Napsal: 14.04.2021 16:11
od Woody Crafty
Zajímavé, ale připadá mi to jako PR prodejce.
Výhodou je asi jednoduchý fordí motor. Z nevýhod, to prý docela hnije, podběhy i prahy. Zvlášť když se člověk dopustí té zhůvěřilosti a vyjede s tím SUV do terénu. :D

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Napsal: 14.04.2021 19:12
od dracekvo
Tak Japonci jsou na tom obecne vždy hůř než evropský vozy. Hlavně u těhle ročníků.
Ale jakékoliv auto schnije, když se o něj člověk nestará.
Nechápu jak můžou lidi jezdit s puchejřema na blatníkách a podobně. I kdyby to člověk orejpal šroubovákem a zatřel hammerite štětcem, tak je to 100x lepší, než to nechat být a pak se divit, že mám sežraný auto.

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Napsal: 14.04.2021 20:35
od dracekvo
Narazil jsem na pěkné video.
To jen pro ty, co tu psali, že SUV atd. končí na rozbahněné louce. Hodně je o řidiči, jestli ví co dělá.

https://www.youtube.com/watch?v=xNeUIZEIvFc

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Napsal: 17.04.2021 10:58
od Butch
Upřímně se obávám, že auto po rozpadu by bylo hrozné lákadlo a přitahovalo by nechtěnou pozornost. Navíc se domnívám, že ani není úplně potřeba řešit jeho životnost, kolik km bych v něm najel? Uskladnit by se mi v bytě stejně moc phm nepodařilo a i když bych tu možnost měl, tak to bude max. 100 litrů.
A aut beztak bude nakonec víc než lidí.
Z toho důvodu jsem se rozhodl pro koncernový kombík, nenápadné barvy, 2.0 TDI s 4x4, zatím mě zavezl všude kam bylo potřeba a s téměř neomezeným kufrem, za 6 litrů nafty na 100. To je s plnou nádrží dojezd cca 900km což při rozloze naší republiky mi zaručí, že se dostanu domu :clap
Z rozpadlického hlediska je ideální na přípravu, tedy, můžu na hory, do přírody, případně v něm i ve dvou lidech přespat, dát do něj veškeré vybavení, ať už to je sport, střelnice nebo zásoby. :rock

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Napsal: 05.05.2021 15:54
od DeadMan
Kontrolní otázka soudruzi, co je lepší než mít Dustera? No přece mít dva vy tupci :rofl

Moje staré BMW E46, se kterým jezdila žena, definitivně umřelo a ačkoli byla letos v plánu koupě nového vozu, tak se to muselo trochu urychlit.

Žena tedy zdědila 6 let starý Duster 4x4 po faceliftu 1.6 benzín s najetými cca 60 tis km a já šel do nového.

Jelikož ani nebylo moc z čeho vybírat, tak volba padla na 4x4, ale tentokrát 1.5 Blue dCi a rovnou s tažným (u toho předchozího to bylo v plánu, ale nikdy jsem se k tomu nedokopal).

Mám zatím najeto jen pár desítek kilometrů a dnes jsem si teprve vyzvednul SPZ, ale musím říct, že mě ten motor velice mile překvapil a už teď cítím, že v terénu bude lepší, než předchozí benzín (spotřeba zatím 6l město).

Interiér, ale i celkově, je to auto minimálně o level až dva výše, než předchozí generace.

Pokud bych předchozí generaci přirovnal k první Fabii, tak tu novou k současným vozům jako je Kia nebo Hyundai (nemyslím vlajkové lodi, ale nižší modely).

Opět zažívám stejné nadšení, jako z prvního modelu, které mě v podstatě nepřešelo a rovnou pokračuje s novým autem :)

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Napsal: 05.05.2021 16:16
od Strelec45
Tak ať slouží ku radosti. :hand 1,5ka od Rencka je už dlouho na trhu a dávaj jí do hodně aut, neměl by s ní být v dlouhodobě nějaký problém. No jo, krouťák ropy je znát. :rock
Taky to má jedničku spíš jak redukci?

Re: Výběr rozpadlicko-civilního automobilu

Napsal: 05.05.2021 16:27
od DeadMan
Díky ;) , jednička je stejně krátká, jako u předchozí generace a v podstatě řadím stejně co se týče rychlosti a průjezdu zatáček atd., otáčky jsou pochopitelně nižší. Zatím ho šetřím a moc tomu nedávám, ale až budu mít najeto 1000km, tak se nebudu upejpat tomu trochu naložit :D Jinak záruka 5 let (u toho prvního jsem zjistil, že byla taky tak), takže na pár let mám vystaráno a kromě provozních kapalin nebudu muset nic řešit a když tak reklamace a servis a hotovo :mrgreen: