Bug Out Mountain Bike

Transport suchou i mokrou nohou, jakožto i vzduchem.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Desouza
Příspěvky: 813
Registrován: 02.08.2012 19:07
Pohlaví: muž
Bydliště: Za koncem světa

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Desouza »

Ahoj , toto jsem našel...

V posledních letech se i u nás začaly prodávat takzvaná motokola. Mnoho lidí však mylně myslí, že při řízení motokola není podmínkou řidičský průkaz. Ne vždy tomu tak je.

Jak uvedla v tiskové zprávě mluvčí policie nprap. Eva Maturová, je možné řídit motokolo bez platného řidičského průkazu pouze v případě, že motor kola je pomocný, dodatečně namontovaný a odnímatelný.

Naopak motokola vybavená zabudovaným motorem lze řídit pouze s platným řidičským průkazem skupiny AM, technickým průkazem a dokonce je potřeba mít u sebe doklad o pojištění zákonné odpovědnosti. Řidič musí mít na hlavě i přilbu. To platí i pro kola do 50 cm3 s maximální konstrukční rychlostí 25 km/h.

Prodejci by takové kolo měl vybavit i dokladem o tom, že je schváleno pro provoz na pozemních komunikacích. :lol:

zdroj: Tisková zpráva Krajského ředitelství Pardubického kraje


Já si to vykládám tak , že pokud si koupím klasické kolo ( které je schváleno pro provoz na P.K. ) a namontuji na něj motor do 50cm3 je všechno OK . ( to že je motor pomocný , dodatečně namontovaný , je jasné ....) A tu odnímatelnost to chce technicky vychytat .

Osobně bych svůj výtvor vyfotil a poslal na posouzení PCR pro jistotu . :chuckle

Legislativa o provozu jízdních kol vybavených pomocným spalovacím motorem na území ČR .
http://www.povys.cz/userFiles/legislativa.pdf

PS: Je jasné že tu jde především o peníze ( pojištění ,řidičák atd ... ) Ale co jsem viděl tak se běžně jezdí na té první varinatě s motorem na nosiči ...

Podle mého tohle je ok http://www.motorova-kola.cz/cz/crab/crab.html
, ale tohle to je už motokolo http://www.ctyrkolky-hombrac.cz/quad-sh ... -prestavbe
Uživatelský avatar
DanBlack
Příspěvky: 1472
Registrován: 02.02.2012 23:19
Pohlaví: malé, zrzavé
Bydliště: Severní Čechy

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od DanBlack »

A jak je to s Babettou?
Ta sice má 49ccm, ale nějakých 1.75kW...že by někdo nosil helmu nebo chodil na TK jsem neviděl. :ugeek:

EDIT:
Už to mám, na stroje registrované před rokem 2001 se vztahuje vyjímka. :roll:
Uživatelský avatar
Josef
Rozpadlík
Příspěvky: 1727
Registrován: 10.03.2011 7:20

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Josef »

S Babetou, Stadiónem a jinými staršími mopedy je to něco jiného, tam jsou vcelku jasně daná pravidla a na internetu to jde dohledat, co se na ten či onen "prckolet" podle roku výroby vztahuje a co má mít řidič za doklady.

Ale mě v mém příspěvku skutečně šlo konkrétně jen o ten pomocný motorek, ale to co bych po takovém stroji chtěl nesplňuje ani třecí Honda, ani třecí přívěsný Crab.

Moje úvaha o použití motorku hledá přepravní řešení do "pomalé rozpadové situace" (ke které zřejmě směřujeme), podle následujícího scénáře:

Ve společnosti přestávají fungovat běžné věci - silně omezuje veřejná doprava, cena benzínu se výrazně zdražuje, stoupá nezaměstnanost, ale ti, co práci ještě mají, do ní musejí nějak dojíždět a z jednoho platu živit sebe, svou rodinu a případně i některé své příbuzné co přišli o práci. Dojíždět při výpadku autobusů vlastním autem se už to pro ně stává ekonomicky zcela neúnosné. Pracovních mís je málo a jsou daleko. Terén není rovný, takže nepřichází v úvahu, aby se tam dalo dojíždět na obyčejném kole poháněným jen vlastní silou a vydržet požadované pracovní tempo v zaměstnání. Situaci je však stále ještě pod jakous-takous kontrolou státu. Po argentinském vzoru zůstává policie dostatečně bělá na obyčejný lid (specializuje se na vybírání pokut), zatím co řešení neřešitelně narůstající kriminality se záměrně vyhýbá. Situace je nepříjemná, ale ještě není ve stavu, kdy by bylo možné sáhnout k použití nelegálních prostředků (ani dopravních) a věřit v beztrestnost.

No a právě do takové situace jsem se domníval, že by legální kolo s pomocným motorkem mohlo být dobré. Ono totiž umožňuje (na rozdíl od mopedu a motokola), beztrestně využít průjezd lesními cestami označenými "zákaz vjezdu motorových vozidel" případně (bez motoru) jízdu po cyklostezce, protože kolo s pomocným motorkem je z pohledu zákona stále jen kolo a tedy vozidlo bezmotorové. A to v mnoha případech může velmi významně zkrátit cestu a navíc ji odklonit od běžných silnic, kde může ve výše popsané "skoroargentinské situaci" být o poznání nebezpečněji.

Nicméně, pokud by bylo legální použití pouze motorků s třecími převody a řetězový náhon by byl klasifikován už jako motokolo, které do "zákazu vjezdu motorových vozidel" nesmí, je celá ta moje úvaha pro kočku. Když si představím blátivou lesní cestu, hrbolatý povrch a to, co by v takové situaci prováděl ten třecí váleček nebo přívěsný vozík a jaká by byla spolehlivost takového pohonu, jímá mě hrůza. Navíc instalace třecího motorku připraví cyklistu o nosič což je z hlediska zásobovací logistiky také mínus. Nehledě na to, že Hi-Tech Honda motor je v PA-době prakticky neopravitelná věc (speciální materiály, speciální povrchy, extrémní přesnost výroby), stejně jako třeba baterky do elektrokola. Na to si doma na soustruhu prakticky nic nevyrobíte i kdybyste byli sebešikovnější. Zatím co "číňan" je ještě staré koncepce, sice materiálově hodně ošizený, ale stále ještě opravitelný (včetně válce, protože je tam dost materiálu, aby se dala vyběhaná nikasilová vrstva odsoustružit a vyrobit do něj klasická litinová vložka). Dokonce se tam dá místo elektronického zapalování mechanicky zakomponovat klasický přerušovač s kladívkem.
Uživatelský avatar
Rookie81
Příspěvky: 240
Registrován: 02.02.2011 21:14
Pohlaví: muž
Bydliště: moravské slovácko

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Rookie81 »

sám jsem se jednu dobu o kolo s pomocným motorkem zajímal, to že je motor "dodatečně namontovaný" znamená, že může být pohon řetězem, ale nesmí být úpravy na rámu kola - motor musí být upevněn objímkami a musí být možnost jej jednoduše demontovat.
Hohepa
VIP
Příspěvky: 3465
Registrován: 22.07.2013 22:16
Bydliště: Praha

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Hohepa »

Taky s pomocným motorkem koketuji. Tedy v úvahách.
Nejsem moc zdatný cyklista, ale má lepší polovička je naopak vášnivá.
Tedy cyklistka.
Pomocný motorek by mi umožnil tuto vášeň s ní sdílet a malej je ve věku, kdy by mohl už začít s náma také jezdit.

Líbí se mi elektro. Motor v náboji pro samomontáž se dá pořídit cca za 3,5 tis. , tedy pokud by to nešlo řešit jinak.
Nejdražší je aku.
Tak mám takovou vizi .
Hybrid .
Malý aku s dojezdem cca 10 km a malý čtyřtakt pohánějící alternátor, tedy elektrocentrála s výstupem 14,4 V, použitelná i jako záložní zdroj.
Uživatelský avatar
Josef
Rozpadlík
Příspěvky: 1727
Registrován: 10.03.2011 7:20

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Josef »

Řešil jsem problematiku toho či onoho způsobu montáže pomocného motorku přímo s šéfem hlídky dopravní policie. Dozvěděl jsem se, že oni se nějak speciálně na pomocné motorky nezaměřují, ten či onen způsob umístění neřeší a cyklisty většinou nechávají je na pokoji. Samozřejmě se jedná jen o případy, kdy je to zjevně tovární výrobek na normálním slušně vybaveném kole (nesmí jít o něčí lidový výtvor na prapodivném rámu připomínající vzhledem i zvukem závodní motorku). Přiznali, že posuzovat jednotlivé technické detaily není v jejich kompetenci. Prý tohle všechno, řeší příslušný magistrát a na něm mi prý nejfundovanější odpověď poskytnou technici, co mají na starosti evidenci STK. Takže se tam zkusím s příslušnými fotografiemi příležitostně obrátit a uvidíme jak dopadnu...
Uživatelský avatar
Josef
Rozpadlík
Příspěvky: 1727
Registrován: 10.03.2011 7:20

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Josef »

Od techniků (posuzující technickou způsobilost vozidel kompetentních rozhodnout ve sporných otázkách), kam jsem se přes několik svých známých s dotazem obrátil, se mi dostalo ve zkratce následujícího vysvětlení:
Vůbec nezáleží na tom, zda pomocný motor pohání jízdní kolo třecím převodem nebo dodatečně upevněnou rozetou a řetězem. Oba způsoby pohonu jsou přípustné a vyhlášce neodporují. To, zda je motorem umístěn místo nosiče vzadu nebo naopak uvnitř rámu jízdního kola (tedy v místě, kde bývá motor motocyklu) opět není důvod, proč by jízdní kolo přestalo být jízdním kolem a změnilo charakter na motokolo (jen proto, že vypadá podobně), pokud se na samotném kole nic nezměnilo. Jinými slovy, pokud má kolo stále pedály, řetěz, řídítka brzdy aj. a je schopné jízdy bez motoru původním způsobem (motor nesmí v zásadě zavazet šlapajícímu cyklistovi) je to stále jízdní kolo (byť by s pomocným motorkem). Není podstatné, zda je motor monoblok s nádrží a zapalováním dohromady nebo je nádrž upevněna objímkami samostatně a motor také samostatně. Podstatné je, aby po demontování pomocného pohonu zbylo cyklistovi v ruce opět neporušené kolo a vedle ležící hromádka součástek s motorem. Prostě pokud bude továrně vyrobený pomocný motorek o objemu do 50ccm s výkonem do 1kW a rychlostí do 25km/hod., dodatečně a demontovatelně připevněný na standardní vybavené a továrně vyrobené jízdní kolo, bez trvalého zásahu na nosné konstrukci, jedná se z pohledu vyhlášky o kolo s pomocným motorkem, nikoli o motokolo. Ačkoliv to vyhláška nevyžaduje, bylo techniky doporučeno vždy použít u řetězového náhonu pomocného motorku kryt řetězu. Ono je dost velký rozdíl, když vám "sežere" nohavici řetěz u pedálů a vy instinktivně přestanete šlapat nebo když vám nohavici bezcitně namotá na řetězové kolečko motor.
Jedinou spornou záležitost, na kterou jsem byl výslovně upozorněn, mohou být parametry, které uvádí k motoru prodejce či výrobce. Ten může do papírů lhát a uvádět nižší výkon nebo nižší rychlost, případně nemá motor (jako samostatně prodávanou "část vozidla") oficiálně schválenou, takže by takový výrobek vůbec neměl být na trhu. To však kupující nepozná. Nicméně výkon motoru se při silniční kontrole nezkoumá a cyklista prý není povinen žádné doklady v tu chvíli k motoru předkládat. Pouze v případě nehody nebo přestupku, by mohly být vyžádány doklady obdržené při koupi motoru nebo při vážnější události by mohl soud požadovat na motor znalecký posudek, případně žádat přeměření výkonu na zkušebně. Jiná situace prý však je, pokud pojede cyklista zjevně s motorickým pohonem a radarem ho dopravní policie odchytí, že si to svištěl víc než 25km/hod. To už je docela problém a to rozhodně nikdo neukecá, i kdyby v papírech byla udávaná konstrukční rychlost jako hlemýžď.
Uživatelský avatar
DanBlack
Příspěvky: 1472
Registrován: 02.02.2012 23:19
Pohlaví: malé, zrzavé
Bydliště: Severní Čechy

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od DanBlack »

Josef píše:Jiná situace prý však je, pokud pojede cyklista zjevně s motorickým pohonem a radarem ho dopravní policie odchytí, že si to svištěl víc než 25km/hod. To už je docela problém a to rozhodně nikdo neukecá, i kdyby v papírech byla udávaná konstrukční rychlost jako hlemýžď.
Jako netrénovaný bicyklista dokážu jet po rovince cca 30km/h *), v případě kopečku klidně i pade... To jako na obyčejném kole smím víc než na motokole? :shock:
*) sotva pár minut, pak honím plíce :oops:

IMHO má pomocný (benzínový) pohon význam u těžších strojů - nákladní kola a tak, na běžné přískoky do práce bude lepší elektrika.
Hohepa
VIP
Příspěvky: 3465
Registrován: 22.07.2013 22:16
Bydliště: Praha

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Hohepa »

Ne, je to tak, že pomocný pohon, sám osobě, ti nesmí umožnit větší rychlost .
Tedy pokud nešlapeš a jedeš pouze na motor.
Vyšší rychlost můžeš dosáhnout pouze bez asistence pomocného motoru.
Uživatelský avatar
DanBlack
Příspěvky: 1472
Registrován: 02.02.2012 23:19
Pohlaví: malé, zrzavé
Bydliště: Severní Čechy

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od DanBlack »

Hm... A je pouze na posouzení čur(ehm) orgána, zda jsem dané rychlosti dosáhl vlastní silou nebo motorkem. :-x
Technické/právní pozadí je mi jasné, jen mě štve ta dost široká mezera pro přiohnutí a vydírání.

Jinak set na přestavbu pro elektro pohon se pohybuje okolo 15k Kč, jak to vidíte se spalovacím motorem?
Hohepa
VIP
Příspěvky: 3465
Registrován: 22.07.2013 22:16
Bydliště: Praha

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Hohepa »

Jasně, je to osobním kontaktu a diplomacii
ať si na to kolo sedne a sám zkusí, kolik to udělá pouze na motor ...
Za případné škody samozřejmě osobně ručí. :D
Navíc, snad doposud platí , že pokud namístě blokovou pokutu nezaplatím a je sepsán protokol , tak mám právo připojit k němu své stanovisko. Bez toho ho odmítnu podepsat - pro případná další řízení na úřadech.
krvfx
VIP
Příspěvky: 1617
Registrován: 15.08.2013 9:25
Pohlaví: muž

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od krvfx »

Trochu OT, ale v případě jednání s orgány je nejlepší nepsat žádné dodatky a nikdy nic nepodepisovat. Než si tě pozvou do správního řízení, tak motor sundáš a řekneš třeba že už jsi ho vyhodil, protože přestal fungovat. Nemají šanci NIC dokázat, takže to odloží.

Osobně si myslím, že PČR motokola řešit vůbec nebude, mají lepší kšefty.
Uživatelský avatar
Josef
Rozpadlík
Příspěvky: 1727
Registrován: 10.03.2011 7:20

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Josef »

2 DanBlack:
Nejlevnější čínský pomocný spalovací motorek (pohon řetězem) , tedy přesněji kompletní sada, je cenově do 4 tisíc. I když životnost nic moc. Proti elektropohonu tu tedy rozdíl je. Ale to by asi nebylo to zásadní. Je zde také rozdíl ve "skladovatelnosti". Když budu spalovací motor používat jen občas, pár týdnů či měsíců v létě nebo ho kvůli dočasné změně životního stylu nechám rok, či dva ležet, nic se neděje. Když se budu stejně chovat k elektropohonu, výrazně mi stárne baterie a to i v době, kdy ji nepoužívám. Za čtyři roky je prakticky zralá na výměnu, bez ohledu, zda jsem ji měl možnost plnohodnotně využívat nebo ne. Spalovací motorek si prostě můžu koupit i jen tak "na sklad", pro strýčka Příhodu. Elektropohon ne. A to mě od něj zatím odrazuje.
Uživatelský avatar
DanBlack
Příspěvky: 1472
Registrován: 02.02.2012 23:19
Pohlaví: malé, zrzavé
Bydliště: Severní Čechy

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od DanBlack »

To sem chtěl vědět. :yes
Kolo se mi v poslední době spíš válí ve sklepě, asi popátrám po nějakém setu "pro stýčka příhodu"...
Kanaďan
Příspěvky: 34
Registrován: 02.01.2013 19:55
Pohlaví: muž

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Kanaďan »

já jezdím na kole a o motoru ani neuvažuji. Jeto podle mě dost proti myšlence rozpadu - tedy být připravený tak, abych po společenském otřesu nepotřeboval obtížně dostupné díly a paliva a to (palivo) bych s takovým vehiklem potřeboval. Za mě tedy kolo s 29 palcovými koly, na to brašny do rámu a na kolo a za to vozík. Poměrně rychle tak mohu ujet s celkem vysokým nákladem a docela daleko.
Image je na nic. Následuj funkci!
Butch
Příspěvky: 764
Registrován: 28.11.2014 19:21

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Butch »

To je přesně ono, začalo to tím "nedávej si odpruženou vidlici, ta se časem posere". Navíc motor na zadním kole značně ubere na možnosti převážet věci, na tichosti a navíc v něm dřív nebo později prostě dojde bezín. Navíc s motorem bych se asi do terénu moc nepouštěl. :lol:

Ještě co se týče kol, doporučil bych si sehnat kolo s 9ti převody vzadu (nevím jestli je to ještě vůbec možné u nových kol) a to z důvodu životnosti řetězu, já mám 3x10 a ten řetěz v tom jen hoří (bez ohledu na cenu).
Uživatelský avatar
sigmark
VIP
Příspěvky: 3349
Registrován: 14.08.2012 20:43

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od sigmark »

a i když to neušlapeš můžeš celkem s přehledem na kole vézt nálož, jakou bys v životě neodnesl
Strelec45
VIP
Příspěvky: 1187
Registrován: 17.02.2013 9:59
Pohlaví: muž

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Strelec45 »

No jo, to chce ale "ukrajinu" . :D
Všeliké to kvaltování, toliko pro hovado vhodné jest.
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4352
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od bivoj »

Butch píše:Ještě co se týče kol, doporučil bych si sehnat kolo s 9ti převody vzadu (nevím jestli je to ještě vůbec možné u nových kol) a to z důvodu životnosti řetězu, já mám 3x10 a ten řetěz v tom jen hoří (bez ohledu na cenu).
I 9ti-kolo je (pro normální ježdění a ne závody) zbytečně moc. Právě z důvodu nízké životnosti řetězu na 9ti-kole jsem přestavěl svůj obstarší, ale plně funkční bike na bytelný kvalitní 8mi-pastorek a nejširší řetěz, co se dal. A konečně ho nemusím každých 1000 - 2000km měnit. (Zatím najeto 3000km a ještě je v normě).
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Jenda
Příspěvky: 288
Registrován: 24.12.2013 9:46
Bydliště: JO70FB
Kontaktovat uživatele:

Re: Bug Out Mountain Bike

Příspěvek od Jenda »

Pozor, dlouho neměněný řetěz deformuje zoubky na kazetě (je to i vidět) a když si pak koupíš nový, už nebude pasovat a budeš muset vyměnit i kazetu. Zkouším strategii, že koupím 3 řetězy, ojezdím je všechny tak do půlky a potom úplně (a pak vyměním kazetu). Tím se vyhnu problému kdy se na starou kazetu nasadí nový řetěz a skáče to.
Odpovědět