E-CALL - vaše automobilová štěnice

Transport suchou i mokrou nohou, jakožto i vzduchem.
Butch
Příspěvky: 764
Registrován: 28.11.2014 19:21

Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice

Příspěvek od Butch »

Uživatelský avatar
Lyster
VIP
Příspěvky: 4240
Registrován: 22.03.2014 23:01
Pohlaví: muž
Bydliště: Litoměřicko

Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice

Příspěvek od Lyster »

Jo jo, hlavně že v Kodiaqu neni kam dát prasklou pneumatiku, Hlavně že se vešla štěnice ne?
http://auto.idnes.cz/vymena-rezervy-kod ... tomoto_fdv

Trochu OT. Omlouvám se.
viktor
Příspěvky: 3326
Registrován: 14.03.2012 12:09

Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice

Příspěvek od viktor »

verim tomu ze myslenka mit v kazdem vozidle povinne zarizeni, kteere umnoznuje monitorovat hovory posadky, cil a trasu cesty, rychchlosti a ja jeste nevim co vse je tak lakave ze tomu zadny pohlavar nemuze odolat a nakonec se to tak stane ..protoze technicky to neni zadny neresitelny problem... coz by me ani tak zas moc nedesilo, co me desi vice je to ze nejen se to lidem nevadi, ale i to celkem vitaj ( podle me male priv ankety )
podle me je jen malo moznosti a ty nejsou take moc lakave jak tomu zabranit..
- valka, revoluce atd .. to je jedno jak to nazvete
za jinych okolnosti uniku nebude, legislativa atd se o to postara ..
s PA dobou bych si starosti nedelal..on je totiz spalovaci motor porad stejnej , klika pisty a valce, ventily...
veskera elektronika jde z vetsiny aut plne odstaranit, i dieselu je to horsi, vstrikovaci cerpadlo a klasicke trysky je technicky problem, karburator a rozdelovac je jednodussi...
kdo chce mit jistotu tak stare auto na spalky do stodoly a prolejt olejem .. :D co je to ulozenky kazdy co byl na vojne dobre zna..
viktor
„Strach ze zbraní je znakem sexuální a emocionální nedospělosti.“
Sigmund Freud
Uživatelský avatar
Milli
Příspěvky: 342
Registrován: 28.12.2011 22:52
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha, Znojmo

Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice

Příspěvek od Milli »

Dobrý večer Rozpadlíci,
níže uvedený text vznikl při džbánku vína z mé miniviničky, v květnových odpoledních hodinách a jako správnému redneckovi mi při psaní pražilo slunce na hlavu. Příběh je zcela smyšlen a jakákoli podobnost osob a dějů je zcela náhodná.

… narodil jsem se v minulém století. Když jsem dosáhl věku nějakých dvanácti let a začal se prohánět na dědečkově pařezu po Hostimi (vesnice na Vysočině odkud pocházím), tak stál litr benzínu tuším 1,70,- Kč. Pak, v sedmdesátých letech byla cena benzínu skokově zvýšena na nějakých pět-šest korun za litr se zdůvodněním, že jsou potřeba peníze na výstavbu dálnic a k tomu měly takto získané peníze použity. Sešel se rok s rokem a nějak bylo zapomenuto, proč byla zavedena 200 % daň na pohonné hmoty a objevily se dálniční známky, jako daň za vlastnictví motorového vozidla.
Takže dnes řidiči platí 200 % daň za pohonné hmoty, daň za vlastnictví motorového vozidla, daň za STK. Vynechávám záměrně nejrůznější parkovací poplatky, zejména pak u nemocnic nebo úřadů státní správy. Průjezdní radary, které zpoplatňují překročení rychlosti o 5 km/h a více. Proto se pro jistotu v každé dědině auta vlečou třicítkou. Nelze opomenout nápadité modifikace těchto zařízení, třeba u průjezdního radaru v městečku mezi Znojmem a Jihlavou (už je zrušen) kde bylo možno "naměřenou rychlost" zapsat manuálně na klávesnici. A tak bych mohl pokračovat celou řadou příkladů, kdy jsou motoristé využíváni jako dojná kráva jak pro stát, tak i soukromé subjekty.

Do všech motorových vozidel je podle nařízení EU od rok 2019 montováno zařízení e-call. Se zdůvodněním že se jedná o bezpečnostní prvek, a tak také bylo jeho nucené zavedení zdůvodněno. Nelze popřít, že e-call může plnit funkci bezpečnostního prvku, ale jeho určení je zcela odlišné. Je to dálkový monitoring vozidla. Stejně jako mobilní telefon, který trvale monitoruje vás. A je jen otázkou zákonů a norem, jaký software vám státní správa do jednotky e-call nechá přes GSM kartu nahrát.

V EU na základě ideologie Green Dealu má být zavedena další daň pro motoristy, a to daň z ujetých kilometrů. Prostě bude zpoplatněno; vymýšlím si, kilometr po silnici druhé třídy 3,- Kč, za použití silnice první třídy 5,- a třeba za průjezd Prahou 200,-.

A jak vám každý měsíc přichází SMS s účtem za telefon, tak vám za pár let přijde každý měsíc SMS za projeté kilometry po veřejných komunikacích.

Odkud však bude stát vědět, kolik kilometrů jste za měsíc projeli? No přece z "bezpečnostního prvku" e-call. E-call má modul GPS, má modul GSM, externí anténu a pro jistotu, kdyby ji chtěl někdo obalit alobalem i interní anténu. Modul je umístěn pod polstrováním čelního panelu, tak aby jej nebylo možno jednoduše neutralizovat a současně aby měl dostatečný příjem GPS signálu. Třeba aby mohl přes GSM modul hlásit vaše překročení rychlosti, kdykoli v průběhu celé jízdy, ale třeba i technické parametry vozidla, jako je aktuální spotřeba.

Byl jsem s mojí Kotrmelínou na výletě na Velkém a Malém Blaníku. U parkoviště je informační centrum, kde mají lahvového Ferdinanda od nealko až po tuším třináctku. Kotrmelína popíjela nealko a jí si dal řezané. Znaveni sedíme a tu k zahrádce přifrčí čtyři Audiny SUV a z nich vystoupili mladí svalnatí hoši ze země pár kilometrů od nás na východ. Přisedli si. Oni uměli trochu česky, já trochu rusky a začali jsme si povídat. Já, Čech ze země demokratické a bohaté, vlastník postaršího Forda a oni ze země zbídačené oligarchy a válkou, každý s fungl novou Audinou sedmičkové řady.

Řeč se vedla o Ukrajině, o válce, a tak trochu o jejich autech. A jelikož jsme byli všichni v dobré náladě, vysvětli mi, jak to s těmi auty je. V jejich zemi není žádné STK. Takže v internetovém obchodě třeba zde:
https://eurogadgets.eu/gsm-jammers/port ... ammer-509/
https://www.action-intl.com/jammer/?gcl ... gJFoPD_BwE
https://www.made-in-china.com/products- ... ammer.html

si koupí tuto volně prodejnou krabičku s anténkami. V některé z bohatších zemí je tipaři upozorní na vozidlo, které by vyhovovalo jejich potřebám. A oni si pro vozidlo prostě přijdu. Krabička s anténkami se postará o to, že vozidlo přestane být elektronicky viditelné. Prostě zmizí. Dokonce některé "krabičky" dokáží neutralizovat kamery, které předávají signál po Wifi síti. Po převozu vozidla do "spřáteleného" servisu jednoduše vyřadí z provozu jednotka e-call, tak že přes šablonu přiloženou na jednotku, vrtáčkem o přesné délce a průměru na bovdenu se provrtá SIM karta v jednotce e-call, tak aby nedošlo k poškození dalších obvodů. Tak vyřadí e-call z činnosti. On funguje dál, jen nemá spojení po síti GSM, protože je vyřazená SIM karta. Pak stačí výměna několika běžně koupitelných dílů, zámku, SPZ z nějakého domácího vraku (v reálu žádná ucelená databáze vozidel vs SPZ na UK neexistuje) a máte nové auto. A od cizinců není našimi úřady STK potažmo ani pojištění vozidla požadováno. Jak prosté.
Téměř jsem měl chuť říci; "Hoši, a nesehnali byste mi prosím také něco takového?

Co mne na tom jejich povídání především zaujalo, několikrát opakovaná hláška – elektronicky neviditelný – elektrono něvidimyj.

A tak mne napadlo, představte si, kdyby se našli nějací kujóni, co by nechtěli v budoucnu platit poplatky za použití silnic. Koupili by si zařízení, které učiní jejích auta "elektronicky neviditelná". To by pak GPS nemohla přes GSM hlásit projetou vzdálenosti, případně průjezd městy, kde došlo k jeho zpoplatnění. Dokážete si představit ty daňové úniky, které by vznikly státu, kdyby se tato informace rozšířila?
Cesta ze Znojma, z naší základničky, třeba do Rouchovan na N-mission. Za použití silnic zaplatím já, starý poctivec poplatek 200,- Kč. A nějaký fiškuntál udělá cvak vypínačem a jeho bonzák e-call se stane elektronicky neviditelným. GPS modul v jednotce e-call nezachytí signál ze satelitů a GSM modul nenaváže spojení s okolními BTS. A díky tomuto jednoduchému triku neodvede státu dvě kila za použití okresní silnice. Proto prosím, nikomu nic o tom, co jste tu četli neříkejte. Vždy se najdou lidé schopni takovýchto informací zneužít k osobnímu prospěchu. To, že to říkám vám je jen proto, že kdybyste zjistili, skutečnost, že někdo takové zařízení má, nebo nedej Bože používá, abyste informovali bezpečnostní složky. Jak bylo napsáno na stránkách vlády "Nahlásit není práskačství".

Přeji všem klidný večer
Život se neměří počtem nádechů a výdechů, ale počtem okamžiků, které nám braly dech.
Uživatelský avatar
Rafael
Příspěvky: 5322
Registrován: 07.12.2017 17:26
Pohlaví: muž
Bydliště: Valašské království

Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice

Příspěvek od Rafael »

Milli :yes

Každá buzerace, každý tlak vyvolá i protitlak.
Což v konečném důsledku vede ke zvýšené kreativitě a tím i k technickému pokroku jak se těch opičáren zbavit. Buď svépomocí anebo se toho chytí nějaké firmy.
Třeba ty, co kdysi začaly vyrábět a prodávat tzv, antiradary.

Takže mají, můžou mít teď další volný segment, pole působnosti.
*
Co jinak v této eurozkurvené oblasti pozitivního najít?
Tak aspoň toto.
A. Lincoln: Kdybych měl 8 hodin na pokácení stromu, 6 bych strávil broušením sekyry.
Trace
Příspěvky: 768
Registrován: 21.01.2016 22:17

Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice

Příspěvek od Trace »

tak jednoduche to nebude, jsou tu kamery napojene na automaticke rozpoznavani registracnich znacek, ktere foti cele auto vcetne ridice
F-35 je neviditelne letadlo a proto ho cinske, ruske a iranske radary nemohou videt. Kdo tvrdi opak, je dezolat.
Uživatelský avatar
bacil
Příspěvky: 2911
Registrován: 29.10.2013 15:56

Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice

Příspěvek od bacil »

Milli píše: 01.06.2023 18:55 Po převozu vozidla do "spřáteleného" servisu jednoduše vyřadí z provozu jednotka e-call, tak že přes šablonu přiloženou na jednotku, vrtáčkem o přesné délce a průměru na bovdenu se provrtá SIM karta v jednotce e-call, tak aby nedošlo k poškození dalších obvodů. Tak vyřadí e-call z činnosti. On funguje dál, jen nemá spojení po síti GSM, protože je vyřazená SIM karta.
Technická poznámka - SIM karta nevyřadí GSM modul, ten se přihlašuje na BTS dál, je vidět jeho IMEI a je dostupné volání na nouzová čísla. SIM karta slouží pouze pro datové přenosy (podobně jako to měl Kindle 3). Tudíž IMEI i SIM karta jsou u operátora spárovány a záleží tedy jen na ochotě bezpečnostních složek toto zjistit. Vzhledem k moci ukrajinské mafie u nás, přílišnou zjišťovací ochotu nepředpokládám.
Levná dezinfekce: viewtopic.php?p=217870#p217870
Ozon 2,5ppm/30min: https://rozpad.cz/viewtopic.php?p=216273#p216273
UVC 60J/m2, peroxid 1 minuta 0,5-6% roušky, 0,5% na všechno
Uživatelský avatar
Milli
Příspěvky: 342
Registrován: 28.12.2011 22:52
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha, Znojmo

Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice

Příspěvek od Milli »

Dobrý večer Rozpadlíci, zdar Bacile,
moc děkuji za upřesnění. Chodí mi na stůl tak deset e-call jednotek s provrtanou SIM kartou měsíčně (je to normální čip na PCB se čtyřmi pájecími ploškami plus GND). V polovině případů SIM karty poškozují přímo servisy z důvodu GDPR zákazníka. Na SIM jsou uložena některá data zákazníka. Tento případ ale snadno poznáme, vyměníme provrtanou SIM a uvidíme "nějakou" další vadu. Nejčastěji EOS poškození obvod řízení nabíjení a vybíjení interní baterie.
Druhá půlka případů poškození SIM karet není tak zřejmá. Poznáme to tak, že po její vyměníme jednotka pracuje normálně. Pak se můžeme oprávněně domnívat, že důvod, proč byla poškozena je jiný než ochrana dat zákazníka. Bez funkční SIM karty je identifikace vozidla výrazně ztížena. Následně dojde ve "spřáteleném" servisu při legalizaci vozidla k výměně e-call jednotky a do reklamačního systému (CQTS) se uvede, že SIM karta byla poškozena z důvodu GDPR. Ale pokud vám budou na stůl chodit na stůl e-call jednotky jejichž jedinou vadou bude provrtaná SIM a budou chodit jen ze zemí na východ od nás, začnete mít podezření, že to není jen náhoda.

Přeji všem hezký večer
Život se neměří počtem nádechů a výdechů, ale počtem okamžiků, které nám braly dech.
JOBU
Příspěvky: 1796
Registrován: 14.07.2016 16:38

Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice

Příspěvek od JOBU »

Načo vŕtať, stačí sa pohrať s paralyzérom, alebo vn meničom, na konektore tej jednotky... A závada bude neodhaliteľná...
Uživatelský avatar
Milli
Příspěvky: 342
Registrován: 28.12.2011 22:52
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha, Znojmo

Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice

Příspěvek od Milli »

Dobrý večer Jobu,
tak jednoduché to opravdu není.
Celé auto, všechny jednotky jsou propojeny po CAN sběrnici.
Pošleš-li VN výboj do kterékoli z jednotek, může se stát, že další cesta auta bude do šrotu.
Samozřejmě, v lepších autech vyšších tříd, jsou na vstupech jednotek rychlé varistory ale levnější vozidla mají jen jiskřiště. A jsem si jist, že tam by to nedopadlo dobře.
Nečastější vady u aut z "Fieldu" jsou právě ESD poškození s následným EOS.

Hezký večer
Život se neměří počtem nádechů a výdechů, ale počtem okamžiků, které nám braly dech.
JOBU
Příspěvky: 1796
Registrován: 14.07.2016 16:38

Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice

Příspěvek od JOBU »

Odpojený konektor, riešime predsa iba samotnú jednotku, nie celé auto...
mhi
Příspěvky: 449
Registrován: 16.07.2015 16:37

Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice

Příspěvek od mhi »

Milli píše: 02.06.2023 23:18 Samozřejmě, v lepších autech vyšších tříd, jsou na vstupech jednotek rychlé varistory ale levnější vozidla mají jen jiskřiště. A jsem si jist, že tam by to nedopadlo dobře.
A pro tohle tvrzeni mate nejaky podklad? Mne celkem zivi elektronika aut, ale jiskriste na vstupech ridici jednotky jsem teda jeste nevidel :-). Treba fotka by byla fajn.

V moji realite je uplne jedno jestli mate Ferrari F12tds za cenu nekolika domu, nebo nejake levne Fiat Punto v cene namorniho kontejneru, napr. body jednotka ("centralni elekronika karoserie") je v nich temer identicka. Ochrana u CAN-BUSu je obvykle LC filtr + to ESD ochrana pinu CAN transceiveru.

Pokud jde o vydolovani eCallu z auta, obvykle je nutne v dalsich ridicich jednotkach v konfiguraci rict, ze tam ten eCall neni, jinak budou tyto ridici jednotky nespokojene. To se tyka i veci jako odstraneni tachografu, pripadne treba likvidace airbagu v "okruhovych" autech.
Uživatelský avatar
Milli
Příspěvky: 342
Registrován: 28.12.2011 22:52
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha, Znojmo

Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice

Příspěvek od Milli »

Dobré odpoledne Rozpadlíci, MHI,
omlouvám se za opožděnou reakci ale v sobotu jsem byl na výstavě stanů v Letňanech a v neděli jsme měli schůzi baráčníků.

Jak jsi mne požádal, posílám ti výřez ze schématu a fotografii jednoho z produktů řady "mid line" pro koncern Stellantis. Komunikační sběrnice jednotky jsou chráněny poměrně robustně kombinací přepěťových diod, varistorů a jiskřišť.
ochrana sbernic_01.jpg
wiring diagram
ochrana sbernic_02.JPG
PCB
schematicka znacka jiskriste.png
schematicka znacka jiskriste.png (1.29 KiB) Zobrazeno 12268 x
schematicka znacka jiskriste
schematicka znacka varistor.png
schematicka znacka varistor.png (2.41 KiB) Zobrazeno 12268 x
schematicka znacka varistor
schematicka znacka prepetova dioda.jpg
schematicka znacka prepetova dioda.jpg (6.04 KiB) Zobrazeno 12268 x
schematicka znacka prepetova dioda

Sběrnice CAN má taktéž ESD ochranu tvořenou přepěťovou diodou a následně na PCB Main tebou citovaným LC filtrem.
CAN ochrana prepetovou diodou.jpg
CAN ochrana prepetovou diodou.jpg (19.65 KiB) Zobrazeno 12268 x
wiring diagram CAN bus

Jsem rád, že je nás tu více "postižených" prací pro Automotive.

Přeji hezký den
Život se neměří počtem nádechů a výdechů, ale počtem okamžiků, které nám braly dech.
miselito
Příspěvky: 192
Registrován: 13.05.2013 14:26
Pohlaví: muž

Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice

Příspěvek od miselito »

to si píš, že je tu viac automotive postihnutých človekov :D
Ja síce robim vývoj interiérov, ale elektrotechniku, reps. slaboprúd mám vyštudovaný a VŠ so špecializáciou na mikromechatroniku, ciže elektro forever :D
Vďaka za know how, ktoré si tu zverejnil. O to viac potešilo, že to bolo pre Stellantis, pre ktorý som robil konštrukčný koncept dverného panelu pre Maserati Grecale 2022. :yes

Keď pozerám tú schému zapojenia, také jednoduché a pritom take účinné.
JOBU
Příspěvky: 1796
Registrován: 14.07.2016 16:38

Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice

Příspěvek od JOBU »

Ono aj USB v pc je takto chránený, a predsa ho s jednou malou srandou zvanou USB killer pošlete do kremíkoveho neba.
Uživatelský avatar
bacil
Příspěvky: 2911
Registrován: 29.10.2013 15:56

Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice

Příspěvek od bacil »

Ikdyž je to udělané pěkně, patří to mezi jednodušší ochrany proti přepětí, to jiskřiště vypadá že je bez součástek přímo na PCB, ale neudělali tam hroty, nevím jaký důvod, možná aby bylo pomalejší kvůli zapalování. Návrháři u aut moc dobře ví proč co jak dělají, proto elektroniku do aut dělá jen pár firem a tam se to dědí.

V lékařské elektronice se k tomu jak to tam je používají ještě lavinové tranzistory (doba reakce v ps - 1000x rychlejší než diody), místo jiskřiště doutnavky (ty její vývody jsou další jiskřiště) a to 3x přes odpor za sebou jako filtr v kaskádě, aby to ne že prostě přežilo výboj při oživování, ale aby to bylo schopné i něco přitom měřit bez výpadku. Pak je tam ještě pomocná přepěťová napájecí sběrnice, na kterou se chytají poslední zbytky špiček.

USB nemá jiskřiště a zdaleka není takto chráněný. Ona totiž rychlost dat a ochrany jdou proti sobě a proto se využívají lavinové tranzistory, které oproti transilům (ty diody) mají zanedbatelnou kapacitu.
Levná dezinfekce: viewtopic.php?p=217870#p217870
Ozon 2,5ppm/30min: https://rozpad.cz/viewtopic.php?p=216273#p216273
UVC 60J/m2, peroxid 1 minuta 0,5-6% roušky, 0,5% na všechno
mhi
Příspěvky: 449
Registrován: 16.07.2015 16:37

Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice

Příspěvek od mhi »

Milli píše: 05.06.2023 17:19 Jak jsi mne požádal, posílám ti výřez ze schématu a fotografii jednoho z produktů řady "mid line" pro koncern Stellantis. Komunikační sběrnice jednotky jsou chráněny poměrně robustně kombinací přepěťových diod, varistorů a jiskřišť.
Dekuji za obrazky! :-)

Aha ... no asi bych mel problem tyhle plosky nazvat jako jiskriste. Ale mozna to je moji neznalosti, ze tam ty zuby byt treba nemaji.

Ja delam veci "z opacne strany barikady", tzn. zkoumam existujici ridici jednotky (primarne SW, ale k tomu se samozrejme vaze i HW). Zrovna nedavno jsem resil body jednotku z toho F12 a ta je treba temer shodna s Alfa Romeo, ktere ji mi +/- shodnou se seg A.

Mnohokrat jsem naproti tomu videl naprosto elementarni "ochranu" CAN-BUS transceiveru nekde na hrane pozadavku ISO11898.

Celkem velke jiskriste (ozoubkovane a hezky procinovane) jsem ale videl u nejake dost historicke jednotky, nevim jestli slo o Ford EEC-V, IV, nebo nejaky stary Motronic.
Uživatelský avatar
Milli
Příspěvky: 342
Registrován: 28.12.2011 22:52
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha, Znojmo

Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice

Příspěvek od Milli »

Dobrý večer Rozpadlíci,
nějaké povídání o práskačích ve vašem vozidle.

https://www.autojournal.cz/auta-nas-smi ... hp.context

Přeji hezký večer
Život se neměří počtem nádechů a výdechů, ale počtem okamžiků, které nám braly dech.
Uživatelský avatar
Milli
Příspěvky: 342
Registrován: 28.12.2011 22:52
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha, Znojmo

Re: E-CALL - vaše automobilová štěnice

Příspěvek od Milli »

Dobrý večer Rozpadlíci,
opět nějaké veselé počtení.
https://archiv.hn.cz/c1-67295440-polici ... Nv34q_efVY

Přeji klidný večer
Život se neměří počtem nádechů a výdechů, ale počtem okamžiků, které nám braly dech.
Odpovědět