Ruční vytahovací naviják

Transport suchou i mokrou nohou, jakožto i vzduchem.
Uživatelský avatar
Václaf
VIP
Příspěvky: 1315
Registrován: 24.01.2013 18:27
Pohlaví: muž
Bydliště: Dolní Přím 82

Re: Ruční vytahovací naviják

Příspěvek od Václaf »

Já jsem si dnes namontoval ruční naviják s nosností 450 kg u souseda kde bouráme moje ovce,už se nebudeme muset dřít to natahovat na laně ručně do optimální výšky a uvazovat
Čechy čechům !!!!!
Uživatelský avatar
cover72
VIP
Příspěvky: 751
Registrován: 04.09.2012 19:36

Re: Ruční vytahovací naviják

Příspěvek od cover72 »

DanBlack píše:A ať jenom nekritizuju, trochu bych upravil tvojí variantu a)
Naviják připevni na desku tvaru Y, na spodní konec přišroubuj naviják a na horní konce přivař oka. Tím se stabilizuje otáčení kolem osy a ty horní ramena se dají udělat skládací.
To by mělo smysl, kdybych měl naviják mezi popruhem okolo stromu a lankem navijáku vedoucímu k autu, ne?

Když to hodlám mít přicvaknuté šroubovací D-skobou k oku auta, mohlo by se to jen houpat jako na kloubu.
Uživatelský avatar
Baca
VIP
Příspěvky: 1499
Registrován: 19.03.2014 19:42
Pohlaví: muž

Re: Ruční vytahovací naviják

Příspěvek od Baca »

Neotocis klukou. Bude ti uhybat pod rukou. Nestlacis ju dole :-) Doska musi byt napevno. To som si inak ani ja predtym neuvedomil.
Prežiť !!!
Uživatelský avatar
cover72
VIP
Příspěvky: 751
Registrován: 04.09.2012 19:36

Re: Ruční vytahovací naviják

Příspěvek od cover72 »

To je řešitelné - buď šroubovacím podstavcem pod naviják, nebo spíše kliku nešroubovat a vždy po půlotočce sundat a znova nasadit o 180° zpět. Jako utahování s francouzskými klíči.

Jinak jsem se právě vrátil z OBI, kde jsem chtěl koupit šekl, a zatímco jinde mají za stovku šekl s nosností 1t, v OBI mají za stovku s nosností 250 kg a maximální nosnost, jakou mají, je 450kg?! Neuvěřitelné. A normální železářství mizí :(

Ještě jsem se chtěl zeptat - jak široké musí být ty popruhy na strom, aby nevadily kůře?
Uživatelský avatar
Baca
VIP
Příspěvky: 1499
Registrován: 19.03.2014 19:42
Pohlaví: muž

Re: Ruční vytahovací naviják

Příspěvek od Baca »

od 5cm sirky. To je kazda gurtna nad 2t :-)
Prežiť !!!
Uživatelský avatar
cover72
VIP
Příspěvky: 751
Registrován: 04.09.2012 19:36

Re: Ruční vytahovací naviják

Příspěvek od cover72 »

Dobrý, já si právě říkal, jestli těch 5cm stačí nebo ne.
Uživatelský avatar
DanBlack
Příspěvky: 1472
Registrován: 02.02.2012 23:19
Pohlaví: malé, zrzavé
Bydliště: Severní Čechy

Re: Ruční vytahovací naviják

Příspěvek od DanBlack »

cover72 píše:...nebo spíše kliku nešroubovat a vždy po půlotočce sundat a znova nasadit o 180° zpět. Jako utahování s francouzskými klíči.
To rychlejc dojdeš do nejbližší vesnice pro traktor. :)

Chápu správně, že chceš mít naviják na tom "pohyblivém" konci (u auta)? Bál bych se, aby mi nepřejelo nohy. :?

Hele, nemá ta osa kliky nějaké rozumné ukončení? (třeba 1/2" čtyřhran) To by pak šlo vzít klasickou ráčnu a jenom pumpovat jako u hupcuku. ;)
------------------------------------------------------------------
Štěstí neexistuje...jsou jen průsery co dobře dopadly.
Uživatelský avatar
DeadMan
Příspěvky: 3046
Registrován: 30.04.2012 19:27
Bydliště: Slezsko

Re: Ruční vytahovací naviják

Příspěvek od DeadMan »

You cannot kill me as I am already dead!
pracintl
Příspěvky: 433
Registrován: 28.11.2013 9:37
Pohlaví: muž
Bydliště: okolí Prahy

Re: Ruční vytahovací naviják

Příspěvek od pracintl »

Hezké, jen mne trochu zarazil ten špagátek, který na videu používají - ocelové lano to podle tuhosti není a na cokoliv jiného (kromě monokrystalického uhlíkového vlákna) mi to přijde hóóodně tenké.
Uživatelský avatar
Baca
VIP
Příspěvky: 1499
Registrován: 19.03.2014 19:42
Pohlaví: muž

Re: Ruční vytahovací naviják

Příspěvek od Baca »

Spletane monofilne vlakno do povrazku vydrzi viac ako ocel, len je asi styrykrat tak drahe :-)
Prežiť !!!
Uživatelský avatar
DanBlack
Příspěvky: 1472
Registrován: 02.02.2012 23:19
Pohlaví: malé, zrzavé
Bydliště: Severní Čechy

Re: Ruční vytahovací naviják

Příspěvek od DanBlack »

Však to nepoužívají na nic co by to auto nevyjelo samo. :shake

Řešení zajímavé, zatím sem ho viděl jen jako do-do stabilní naviják...
------------------------------------------------------------------
Štěstí neexistuje...jsou jen průsery co dobře dopadly.
Uživatelský avatar
Venet
Příspěvky: 1122
Registrován: 12.01.2011 22:48

Re: Ruční vytahovací naviják

Příspěvek od Venet »

To je dyneema.
2,5mm lanko má nosnosť asi 300kg. nulová prieťažnosť.
Cogito, ergo armatum sum.
sauerkraut
Příspěvky: 222
Registrován: 04.11.2017 1:27

Re: Ruční vytahovací naviják

Příspěvek od sauerkraut »

Ukazalo se, ze 12V navijak NOELL nevytahne Wartburga do mirneho kopecka. Neco v nem zaskrundalo, mozna prasklo (ale v tom pripade to podle zvuku muselo byt docela male) a pod zatezi preskakuje.

Pokud mate nekdo zkusenosti s pravami podobnych werku, tak si rad necham poradit, ale primarne chci neco, co vydrzi normalni pouziti (Wartburg neni zrovna nejtezsi osobak). Rekneme 1.2 tuny na kolech do 15% stoupani.

Na napeti asi nesejde, protoze do jednoho auta bych potreboval 12V, do druheho 150V, takze na to stejne budu muset postavit menic.
Mas mozek, tak se neboj ho pouzit!
Uživatelský avatar
K4cer
VIP
Příspěvky: 1686
Registrován: 30.03.2014 20:37
Pohlaví: muž

Re: Ruční vytahovací naviják

Příspěvek od K4cer »

Máš fuk, fšechny sou z číny. Von ani ten Warn zdaleka není co bejval.
My máme v práci nějaký Titanium winch-e, a na to že se s nima zachází jako by byly státní tak vydrželi docela dost. Na podvalníkovým návěsu jsem měl elektrickej Superwinch, a ten byl velmi dobrej (v rámci možností, pak jsem tam dával hydraulickej a to je naprosto jiný kafe), ale Superwinch-e jsou taky znatelně dražší a nejspíš maj několik qalitativních i cenových verzí.

Jinak elektrickej naviják se používá hlavně proto, že jde snadno namontovat kamkoli a na cokoli (nepotřebuješ vývod z převodovky/motoru ani čerpadlo a spoustu další bižuterie) a né proto, že je nejlepší. Elektrickej naviják za 300é je spotřební zboží asi jako tlumiče a za tu cenu můžeš mít náhradní v garáži.

K opravě stávájícího, nejspíš se rozskočila volnoběžka. Rozdělat a zjistit co vlastně, a pak jestli to dokážeš opravit - utrhlej čep vyrobíš, vosekaný hrany dou navařit a vobrousit, ale vyrábět vozubený kolečka do starýho hajzlu asi nepřinese výsledek ůměrný námaze.

A ještě související poznámka: profi navijáky sou značený v kP a hodnota udává zaručenej a bezpečnej tah v jakýkoli situaci, tedy i s bubnem plným lana. Komerční navijáky sou značeny v lb a hodnota udává maximální tah (před destrukcí navijáku a za ideálních podmínek krmení (vééliký baterky, tlustý kabely, čistý svorky atd, co se v praxi vyskytuje spíš výjimečně) a hlavně jen v první vrstvě lana (navíjením lana na buben se zvětšuje průměr na který je lano navíjeno a tím dost výrazně klesá síla navijáku).
Z výšeuvedenýho plyne, že na automobil o váze jedenapůl tuny zdaleka nestačí naviják o síle 3000lb, to je tak na čtyřkolku. Uspokojivej naviják na větší osobáček bych viděl tak kolem 8000lb, ten je dostatečně předimenzovanej a ještě není tak velkej a těžkej jako 9500vka.
Na zjištění síly potřebné na vyproštění automobilu sou vzorce, ale v praxi při běžných situacích to nikdo neřeší (pro zajímavost, na tahání po silnici potřebuješ asi 10% váhy auta, u těžce uvázlé techniky to může být až dvounásobek váhy).
Počítej ovšem s tím že potřebuješ mít i příslušný baterky, prťavou 44ku ti i ta vosumtisícka vycucne jak moskyti Křemenáče Billa :lol:
Můžeš bejt osel, ale musíš si umět poradit :>
sauerkraut
Příspěvky: 222
Registrován: 04.11.2017 1:27

Re: Ruční vytahovací naviják

Příspěvek od sauerkraut »

K4cer: diky za rady.

Jasne, ze na masinu s hydraulikou nebudu cpat elektricky navijak. Jenomze premyslel jsi nekdy nad tim, jak pridelat hydraulicke cerpadlo do osobniho auta? Je male, skladne, misto alternatoru by se veslo. Retezy a ozubene remeny se daji taky koupit. Vsechno vypada docela jednoduse. Tak si ho jdes do prohlidnout vic zblizka. Maximalni otacky 1500. A je to jasne. Varianty jsou v zasade tri (krome jeste debilnejsich):
- prevod 1:4 a tocit motor do 6000 kdykoliv potrebujes neco s hydraulikou
- prevod 1:1 a odpojit/znicit cerpadlo kdykoliv potrebujes s autem jet
- nejaka spojka, odpojovaci prevodovka. Tu nekoupis na miru, s necim z traktoru se to nevejde tam kam ma a nechat si to vyrobit na miru prevysi nekolikanasobne cenu auta. Mozna spojka z klimatizace, s tou zatim nemam zkusenosti.

Takze je nakonec jednodussi flaknout tam, dynamo z tanku (alternator z autobusu a podobne) a jet na elektriku.

Rozdelavat to budu urcite, ale pokud to je poddimenzovanej hajzl, tak to nema cenu opravovat. Jasne, pokud tam dali neco z plastu a dokazu to vyrobit z oceli, tak to smysl ma. Abych se s tim crcal a ziskal kram, ktery opet nic nevydrzi, to je lepsi ten elektromotor pouzit na neco jineho. Treba na stojanovovu vrtacku.

Draty maji skutecnych 6mm^2 (tyhle veci doporucuju nakupovat v prodejnach s elektromaterialem), svorky jsou medene a baterky daji 40A nekolik minut. Ale to, ze silu udavaji pri uplne vymotanem bubnu jsem netusil. Diky za info.

Baterka 44Ah to zvladne taky, kdyz se nastartuje (v divocine) nebo se prubezne dokrmuje (pred barakem), ale mit vetsi se vzdycky hodi. A ve druhem aute se daji z baterky svarovat kolejnice. Navijak muze dostat co snese menic. A menic snese dost, takze nejvetsi starost je nespalit kotvu a nerozsvitit uhliky primo v navijaku.
Mas mozek, tak se neboj ho pouzit!
Hohepa
VIP
Příspěvky: 3465
Registrován: 22.07.2013 22:16
Bydliště: Praha

Re: Ruční vytahovací naviják

Příspěvek od Hohepa »

Údaj 44Ah znamená, že teoreticky dá baterie proud 44 ampér po dobu jedné hodiny nebo proud jedné ampéry po dobu 44 hodin.
Vzoreček je jednoduchý KAPACITA = PROUD × ČAS
z toho odvozeně ČAS = KAPACITA / PROUD
Uživatelský avatar
K4cer
VIP
Příspěvky: 1686
Registrován: 30.03.2014 20:37
Pohlaví: muž

Re: Ruční vytahovací naviják

Příspěvek od K4cer »

Hohepa: mno, to víme, ale takovýmdle zacházením ti ta baterka umře do půl roku. Výsledkem dlouholetýho motání se kolem aut a kdejaký techniky je zjištění, že nic takovýho jako příliš velká baterka neexistuje, existují akorát příliš malý kastlíky. Svého času sem ve stodvacítce vozil 150Ah z trambusu a to se to startovalo v zimě, jedna radost.

Sauerkraft: samozřejmě že přemýšlel. Právě proto že je s tím tolik komplikací, se většinou používaj elektrický.
Klímová spojka to udržet může, závisí jak velký čerpadlo tam dáš pochopitelně. Jenže hydraulickej naviják stojí šílený peníze a šnekovej hydraulickej ještě víc (ale je lepší); viděl jsem i pokusy krmit hydraulickej naviják votbočkou od serva, dokonce to nějaká firma vyrábí komerčně - je to děsně pomalý ale funguje to.
Ale abys tohle sestavil potřebuješ celý volejový hospodářství, tedy minimálně nádrž, filtr, ovládací ventil/y, stádo trubek, možná chladič voleje (tohle fšechno je velká bedna plná železa = místo a peníze) a pak taky někoho gdo ti to aspoň zhruba navrhne tak aby to spolu fungovalo, průtoky, výkon motoru i čerpadla, přenos síly atd.

A zbytečně to komplikuješ. Jako nouzový řešení je na osobáček naprosto dostačující výšezmíněný hupcuk. Pokud hodláš zapadat pravidelně tak nějakej elektrickej naviják rozumný velikosti (von tě vytáhne i ten čtyřkolkovej, akorát né napřímo ale přes jednu dvě tři kladky, což znatelně zkracuje operační délku lana). 8000ka je na osobák overkill, tam bych spíš viděl problémy vo co ji pořádně uchytit a taky kam dát velkou baterku (na altík z tanku se vyser, nestojí to za námahu). Vono taky dost závisí CO je to za auto a jak je vybavený/upravený - zapadlýmu osobáčku většinou stačí pár metrů a pár 100kg tahu, a taky bude rozdíl vyprošťovat zapadlý neupravený jeep vs. vyprošťovat to samý auto ale upravený do terénu (né nadarmo se říká že čím lepší jeep tím dál se jde pro traktor - a tím hůř ho jde vytáhnout).
Můžeš bejt osel, ale musíš si umět poradit :>
sauerkraut
Příspěvky: 222
Registrován: 04.11.2017 1:27

Re: Ruční vytahovací naviják

Příspěvek od sauerkraut »

Hohepa: teorie dobra. A ted praxe. Rekni si startovaci 44Ah baterce z auta, at ti dava 44A 1 hodinu. Za deset minut bude mit 2 volty, neudrzis na ni ruku (ani v kyselinovzdorne rukavici) a bude prskat kyselinu vsude okolo (za predpokladu, ze s ni je v serii par trakcnich, ktere zkrz ten proud protlaci). Rekni si trakcni 44Ah gelovce (AGM), at ti da 200A pro rozbeh starteru. Mozna je da, mozna ne, ale pokud je z ni dostanes, tak ji to rozhodne neudela dobre. S ostatnima technologiema baterek to je podobne.

Dokud mas 500Ah baterku, nepotrebujes vic nez 50A a nikdy to nechces poradne vybit, jsi v pohode s cimkoliv. Ale jakmile mas nejake vyssi pozadavky, svet prestava byt jednoduchy a nestaci koukat na amperhodiny.

Navic udavana kapacita (nevim jak u startovacich baterek) je typicky C20 - kapacita dosazena pri vybijeni 20 hodin. C1 je vyrazne mensi a C0.3 (u baterek, ktere maji vubec sanci to prezit) je jeste mensi. A to do toho nepocitame ubytek napeti na elektrochemii a vnitrnim odporu, protoze se stale bavime a amperech a amperhodinach.

K4cer: To znam, vozil jsem 100Ah v aute, ktere startovalo 10x lepe, nez Skoda 120. Ted tam mam nejakou 44Ah, co nekdo vyhodil, protoze ty olova odejdou a primarne uz jezdim necim jinym.
Ale abys tohle sestavil potřebuješ celý volejový hospodářství, tedy minimálně nádrž, filtr, ovládací ventil/y, stádo trubek, možná chladič voleje (tohle fšechno je velká bedna plná železa = místo a peníze) a pak taky někoho gdo ti to aspoň zhruba navrhne tak aby to spolu fungovalo, průtoky, výkon motoru i čerpadla, přenos síly atd.
Neni to tak zle. Nadrz potrebujes, staci mala a na obcasne pouziti asi i plastova. Filtr jasne, ten je v nadrzi. Ventily nepotrebujes, pokud to je jedina hydraulicka vec, nema revers (nebo reverzujes naklapenim desky) a cerpadlo dokazes na povel vypnout spojkou. V opacnem pripade potrebujes jednopakovy rozvadec. Misto trubek pouzijes hadice k tomu urcene, udelaji ti je na miru. Chladic oleje neni potreba. Pobezi to obcas par minut. A pokud s tim budes tahat autobus z reky, tak tomu holt das po ctvrt hodince nejaky oraz. Na hydromotoru navijaku mas napsany tlak a prutok, na cerpadle taky (zavisi na otackach), tak proste vyberes takove cerpadlo, aby davalo prutok, co potrebujes a nedavalo vyssi tlak, nez snese navijak. Trubky nadimenzujes podle der v navijaku a cerpadle.

Ten nejvetsi omrd je v tom malem prostoru, co v typickem aute mas vyresit nejen umisteni cerpadla, ale i nejake odpinatelne spojky. Zbytek je bazos/annonce a lego na 180 atmosfer.

V terenu jsem zatim nezapadl (Wartas vyjede vic, nez se zda a klady z lesa s nim netaham), takze to mam pro sichr a abych s tim mohl tahat po pozemku nepojizdnou techniku, tezke veci do kufru a na vozik a podobne.
Mas mozek, tak se neboj ho pouzit!
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4352
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Ruční vytahovací naviják

Příspěvek od bivoj »

Známej kdysi strašně dlouho vychytával na offroadu hydraulickej naviják. V průběhu asi třech let to pak konečně všechno odladil (nádrž, chladič, hadice, ventily, čerpadlo, spojka, atp.) aby to fungovalo. A fungovalo to vskutku dobře, měl 50m lana a protáhl se kamkoliv. No a pak to jednou utopil v brodu, a nemoh natočit. Naštěstí jsme tam byli s ním, takže jsme ho tenkrát vytáhli - ale z toho je třeba vědět, že ani ten hydraulickej systém není všemocnej. Když neběží motor, je k prdu. On se to potom ještě snažil vylepšit paralelním elektrickým olejovým čerpadlem, který by dokázalo naviják alespoň nějak rozpohybovat při mrtvým motoru, ale pak jsme se přestali vídat a ani nevím, jsk s tím skončil. Nicméně celý ten jeho hydraulický vynález vážil celkem (když se spočítá váha nejen navijáku a čerpadla, ale i veškerého příslušenství, nádrže, chladiče, hadic, ventilů, oleje atp) cca 150 kg!!!

Ale to už je OT. Já osobně mám dva staré, rezavé, asi padesátileté hupcuky - jeden na 1.5 tuny (zvedne minimálně 3, vyzkoušeno) a jeden 5 tunový - ten zvedl zatím úplně vše co jsem kdy potřeboval (akorát je problém zvednout jej samotný - aby někam člověk dostal macatý tělo toho pětitunovýho hupcuku, tak k tomu potřebuje nejlépe ten 1.5 tunovej... ;-))
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Uživatelský avatar
Serža
VIP
Příspěvky: 4500
Registrován: 21.04.2016 16:12
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:

Re: Ruční vytahovací naviják

Příspěvek od Serža »

k tomu vytahování, když to není kam uvázat...
Přílohy
3b913e1e9a64ce84ecc2a284d3746b86.jpg
\(^_^)/
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
Odpovědět