Autobaterie-nouzové dobití

Transport suchou i mokrou nohou, jakožto i vzduchem.
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4352
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od bivoj »

Josef píše:Naši předkové neměli dostatečně výkonné startovací akumulátory, přesto zvládali "na drc" startovat i hodně velké motory. A to stlačeným vzduchem...
Ohledně velkých motorů - za zmínku stojí i startování setrvačníkem - na jehož roztočení stačí i relativně slabý elektromotor a malý proud - viz třeba startování hvězdicového motoru legendární Anduly: https://www.youtube.com/watch?v=f3sHTVBRSDA (od 0:55 do 1:37 je roztáčení setrvačníku) nebo se dal setrvačník přes speciální převodovku do rychla roztočit i ručně klikou - takto se dal nastartovat i více jak třiadvacetilitrový dvanáctiválec tanku Tiger - viz: https://www.youtube.com/watch?v=ROnb5ouBjNc&t
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
čimango
Příspěvky: 391
Registrován: 04.11.2012 15:05
Pohlaví: muž

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od čimango »

Velmi zajímavý článek o autobateriích a jejich dobíjení.

https://auto.idnes.cz/autobaterie-bater ... servis_fdv
Uživatelský avatar
Patrol
Příspěvky: 1169
Registrován: 24.08.2015 14:38

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od Patrol »

V tom článku je hodně zmiňovaná sulface, která vytváří na deskách krystaly, omezující výkon akumulátoru. Před časem jsem si pořídil tzv. desulfátor, kterým jsem oživil už několik baterek. Připojí se to krokodýlkama k baterii při nabíjení a desulfátor vytváří jakési pulzy, které prý krystaly z desek oklepou. Povedlo se mi s tím rozchodit i baterie, které už byly vyřazeny k likvidaci a dostal jsem je tedy zadarmo. Bylo ale potřeba, vždy před oživovací kůrou, zkontrolovat množství elektrolitu a případně je doplnit.
Jen mrtvé ryby plavou s proudem.
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od dracekvo »

Poznatek z článku. Kvůli ekologii je v autě další kurvítko, které degraduje baterku. Vědomě jí cykluje a ponechává v nenabytém stavu a to je pro olovo smrt. Může mít odolnější konstrukci, ale sulfataci zabránit nelze.
Nehledě na to, že jsme nuceni místo baterky za 1200,- kupovat baterku za 3000,-
Mít takové auto, tak už hledám hack, jak deaktivovat inteligentní řízení nabíjení baterie.

Desulfátor taky ho mám. Ještě pozůstatek z první solární elektrárny.
Jen je problém, že pořádně zasulfátovaná baterka potřebuje na desulfataci strávit asi měsíc. Ale všechny odsulfátované baterky mi stejně většinou po čase zdechli na rozpad mřížky a vnitřní zkrat.
Strelec45
VIP
Příspěvky: 1187
Registrován: 17.02.2013 9:59
Pohlaví: muž

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od Strelec45 »

Tak jsem si přečet hen ten článek... když pominu, že auto má diferák a tedy nemůžu zvednout obě kola do vzduchu a když pominu, že auto má kola v blatníku a přístup s lanem, resp. jeho trhnutím bude na hovno, a když pominu, že než vytáhnu hever, zvednu to a namotám lano a následně trhnu, tak je baterie úplně kaput, když mám nejdřív zařadit a pustit klíček, tak se mi to nezdá jako moc dobrý nápad. U diessla si myslím marná námaha, u benziňáku... mno, možná, ale kola by měla být asi v rejdu. Hmmm.. Možná náhon na zadek, pokud je malý převis, ale předek?

Nezkoušel to někdo? Jen tak pro info, jsou jednodušší možnosti, jak nastartovat auto s vybitou baterií ... Podle mě je spís blábol.

https://www.autozive.cz/nastartovat-s-v ... -internetu
Všeliké to kvaltování, toliko pro hovado vhodné jest.
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4352
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od bivoj »

Tak ten článek psal kokot. Samozřejmě, že se zvedá jen jedno kolo a za kolo se "neškube", ale kolo v rejdu (u předohrabu) se provazem roztáčí. Jinak blábol to není, osobák (dle stupně jeho elektrodebilizace) tím jde v pohodě natočit, jak diesel, tak benzín: https://www.youtube.com/watch?v=_0naTvrigBY

Jde takto nastartovat i náklaďák (zde se využívá kinetická energie roztočené dvojmontáže - takové v principu sertvačníkové startování). Na to ale už musí být 2 lidi a ten náklaďák musí chytat na drc: https://www.youtube.com/watch?v=-aquUatFDeI. Starou Tatru nebo véésku takhle v zimě rozhodně nenahodíte... :lol:
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Strelec45
VIP
Příspěvky: 1187
Registrován: 17.02.2013 9:59
Pohlaví: muž

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od Strelec45 »

Tak v teple asi jo. Já nevím jak ostatním, ale mě kixla baterka v zimě. A obávám se, že když si nafťák nenažhaví, tak můžu točit, jak chci a stejně si neblafne.
Ale díky za poučení, možná to je lepší, než auto roztahovat. Protože když to neuděláš dobře, přeskočí ti řemen a potkali se u Kolína... :lol:
Všeliké to kvaltování, toliko pro hovado vhodné jest.
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4352
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od bivoj »

Když nafťák nežhaví, dáš mu čuchnout éteru. Ale tohle můžeš dělat jen s motorama s rozvodem řetězem nebo ozubenými koly. Když to uděláš u řemenu, je celkem jistý, že přeskočí a potká se...

Pokud auto nestartuje na drc, dá se použít i "startovací sprej" (taková měkčí varianta toho éteru) ale i tady člověk musí být opatrný...
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Strelec45
VIP
Příspěvky: 1187
Registrován: 17.02.2013 9:59
Pohlaví: muž

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od Strelec45 »

Tak startovací sprej samo znám, stačí i čistič brzd, nebo něco podobného, co dobře zplynuje a hoří. I to už mám za sebou, když odešly manželce commonrail vstřikovače a to stačily dva z pěti. :roll: Jsou to všechno jen takové berličky, ale fungovat by to mělo. To je fakt. :yes Jen to mít u sebe - lano, hever i sprej. Motoru to ale neprospěje, to je taky fakt.
Všeliké to kvaltování, toliko pro hovado vhodné jest.
Uživatelský avatar
bacil
Příspěvky: 2911
Registrován: 29.10.2013 15:56

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od bacil »

Při hodně vybité baterce prakticky ale nemáte tlak v palivovém potrubí a palivové čerpadlo hnané od motoru měly jen hodně staré auta, ale ty měly navíc karburátor, takže ho při roztlačování nepotřebovaly.

Prakticky potřebujete 12V nabivou baterku i malou, aby naběhla řídící jednotka a čerpadlo, stačí přes 12V zásuvku, nemusíte odpojovat hlavní aku, ty dráty od palubky nedají takový proud do aku. Tu chvilku to vydrží (ale ne dlouho).

Pak lze auto roztlačit (na čtyřku přes spojku).
Levná dezinfekce: viewtopic.php?p=217870#p217870
Ozon 2,5ppm/30min: https://rozpad.cz/viewtopic.php?p=216273#p216273
UVC 60J/m2, peroxid 1 minuta 0,5-6% roušky, 0,5% na všechno
Uživatelský avatar
Grunt
Příspěvky: 1579
Registrován: 11.12.2011 20:58
Bydliště: Jih Moravy

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od Grunt »

dracekvo píše: 15.02.2016 11:39 Si tak vzpomínám, že když sem ještě měl favorita, tak se mi do něj nechtěla kupovat nová baterka. Tak sem to řešil tak, že jsem měl u spolujezdce jednu starší baterku a pomocí modelářské nabíječky jsem měl nastaveno dobíjení na 0.2A po dobu mé nepřítomnosti v práci.
Já dodám, že tohle není vůbec špatný nápad. Běžné moderní auto má problém, že i po vypnutí má odběr tak 50-100mA neustále a tak stojící vozidlo baterii prostě v delším časovém horizontu vycucne. Což ji v kombinaci s nepříznivými povětrnostními podmínkami zaručeně zabije. Co by šlo použít místo velké baterie (která na to stejně není stavěná) je běžná UPSková baterie libovolné velikosti (dělají se i menší než klasické 7Ah). Je to "Deep-cycle battery" (u nás přeloženo asi jako trakční baterie) takže úplné vybití na nulu ji nedělá problém jelikož je na to stavěná. Po úplném vybití se zas dá nabít a má prostě předepsaný počet cyklů a danou životnost. Po uplynutí které se recykluje a vymění za nový kus.
Jediný problém je jak zajistit:
  • Aby vozidlo nežralo těch pár mA z hlavní baterie, ale z vedlejší.
  • Naopak při nastartování výhradně používalo baterii hlavní (velký odběr proudu ze startéru by malou baterii spolehlivě zabil).
  • Byl použit zbytek energie z malé baterie k dodání udržovacího napětí do baterie hlavní,
Já mám přístup k těmto malým bateriovým modulům téměř neomezený, takže když dáte tip, klidně něco vyzkouším.
mhi
Příspěvky: 449
Registrován: 16.07.2015 16:37

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od mhi »

Strelec45 píše: 01.03.2020 15:37 Tak v teple asi jo. Já nevím jak ostatním, ale mě kixla baterka v zimě. A obávám se, že když si nafťák nenažhaví, tak můžu točit, jak chci a stejně si neblafne.
Nemam to overene primo v datech zadne ridici jednotky, takze je to "(ne)jedna pani povidala", ovsem veril bych tomu. Protoze za nepriznivych podminek (male otacky, teploty, atd.) ma auto nevyhovujici emise, ridici jednotka nebude davkovat palivo do splneni "emisne vyhodnych podminek". Napr. CDI u Mercedesu tak nedavkuje palivo pokud jsou prilis nizke startovaci otacky, a ty jsou pri vybite baterce. Tim clovek baterku jen vybije jeste vic, bez toho aby nastartoval. No a jake emise pak ma prijzed odtahovky, vozu k nabiti, atd. ... ? At zije dnesni pokrytecky svet.

Grunt: tohle ma asi reseni modifikaci pojistkove skrine, nektere vozy maji dokonce dve baterie (co si pamatuju tak napr. Transit Custom ci jak se ten vuz jmenuje). K temhle deep cycle baterkam ma asi neomezeny pristup kazdy, jde jen o cenu :).
Uživatelský avatar
bacil
Příspěvky: 2911
Registrován: 29.10.2013 15:56

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od bacil »

Pro udržovací nabíjení bych doporučil toto vybavení:

- malý FV panel (10-20W) pod okno na plato nebo palubku s napětím tak aby nezhuntoval aku
- baterka na elektrické nářadí, pozor, nenabíjet studenou, s měničem CC-CV na 14.4V/100mA
Baterku tam večer cvaknu, ráno jedu.

Podle mých dlouhodobých zkušeností 5W panel (proud 300mA) není schopen zhuntovat 90Ah aku, zůstává pod 14V, ale startuje to pěkně.
Levná dezinfekce: viewtopic.php?p=217870#p217870
Ozon 2,5ppm/30min: https://rozpad.cz/viewtopic.php?p=216273#p216273
UVC 60J/m2, peroxid 1 minuta 0,5-6% roušky, 0,5% na všechno
sigurd
Příspěvky: 376
Registrován: 04.11.2014 21:31
Pohlaví: muž

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od sigurd »

Súhlas s bacil. Ja jazdím menej (dôchodca), a cez chladné obdobie tak raz za mesiac "vypustím" 4Ah náraďové aku cez menič 14V/1A do aku v aute.
A v príručnej batožine to istí "teplá" štartovacia powerbanka z Lídlu- už ju mám 6 rokov, ešte stále funguje, má za sebou desiatky štartovaní, z toho pre mňa žiadne :) .
Maximálna efektivita, a vždy trvale udržateľný rozvoj.
Uživatelský avatar
proforma
VIP
Příspěvky: 6027
Registrován: 23.09.2014 15:11
Bydliště: tutajší

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od proforma »

FV panylek mam. Musim rict, ze je super. Je to nejaky polykrystal (darek k lonskym Vanocum, takze kde presne to bylo kupovano, nevim), velikost B4. Zatimco driv jsem auto v zime musela projizdet kvuli baterce kazdych 14 dni, vcera jsem do nej sedla po 2 mesicich a skytlo napoprve. Fakt dobra vec. Startovaci powerbaterku z Lidlu mam jako zalohu, ale zatim jsem ji nemusela pouzit. Jen to chce kazdy rano odhrabovat snih nebo oskrabat namrazu z okna, aby k tomu to svetlo mohlo, ale to je detail.
- Co si myslíme, není názor, ale mínění.
- Abychom mohli mít názor, musíme mít argumenty.
- Argument je důkaz, doklad.
- Diskuze je výměna argumentů.
- Cílem výměny je rozebrat věc z více úhlů pohledu, ne vyhrát.
Odpovědět