Autobaterie-nouzové dobití

Transport suchou i mokrou nohou, jakožto i vzduchem.
Heike
VIP
Příspěvky: 527
Registrován: 25.06.2013 11:07
Pohlaví: muž

Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od Heike »

Co dělat při vybití baterie, když nemáte zdroj elektřiny, nebo nabíječku či jiné auto? Znáte nějaké vychytávky? Kromě klasiky, ohřátí baterie na cca 25C nebo nechání na noc v teple, nebo ohřátí motoru a pokus o start?
Uživatelský avatar
dilatator
Příspěvky: 24
Registrován: 13.08.2014 16:01
Pohlaví: muž
Bydliště: Sudety

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od dilatator »

Při hlubokém vybití už nic - začnou se rozpadat desky ......
Jenda
Příspěvky: 288
Registrován: 24.12.2013 9:46
Bydliště: JO70FB
Kontaktovat uživatele:

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od Jenda »

Když nemám zdroj elektřiny, tak ve vedlejším vlákně se probírá nabíjení baterie otáčením alternátorem pomocí jízdního kola s tím, že to bohužel znamená několik hodin šlapání, ale častá může být také situace, kdy máte zdroj elektřiny, ale nemáte nabíječku autobaterií. Je pravděpodobné, že někdo bude mít nabíječku k notebooku. Ta většinou dává 17-20 V, 3-5 A. To nemůžeme připojit rovnou na baterii, protože v lepším případě vypne proudová ochrana, v horším případě se nabíječka poškodí. Ale autožárovku lze použít do série jako omezovací odpor, navíc tím, že při procesu svítí, indikuje nabíjení.
Uživatelský avatar
Josef
Rozpadlík
Příspěvky: 1727
Registrován: 10.03.2011 7:20

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od Josef »

U starého Embéčka (opatřeného ještě dynamem a relátkem) stačilo prostě několika lidmi rychle roztlačit. U moderního auta nezbývá, než si namazat pod koleny a vyrazit pěšky. Zde zřetelně vidíte ten pozitivní pokrok - výrobce i v krizových situacích myslí na naše zdraví a vylepšení fyzičky... :lol:

Ale teď vážně... Pokud tazatel skutečně myslí situaci, že má auto zaparkované někde v divočině, vybila se mu baterka a nemá žádný jiný zdroj energie, skutečně nenastartuje. Jediným řešením je dopravit k autu jiný nabitý akumulátor (alespoň 25Ah gelovku 12V=) nebo malou elektrocentrálu s nabíječkou. Pokud je majitel auta ochoten čekat několik dnů, může dobití zvládnout i solárním panelem. Ale u některých elektronikou prošpikovaných aut se start po úplném vybití a znovu nabití nemusí zdařit vůbec (bez odtažení do servisu a resetu řídící jednotky nebo jiného softwarového zásahu se to často neobejde).
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od dracekvo »

Pokud baterka není úplně kaput, ale jen nemá sílu roztočit startér, tak i novější auto jde roztlačit. To že můžou přeskočit rozvody je mítus. Však motor musí vydržet i když místo 4 omylem zařadíte za jízdy dvojku. A to je jinej štos pro motor než při roztláčení.
Pravej důvod je, že by se mohl dostat nespálenej benzín do katalizátoru a tím ho zničit.

Když je baterie hodně vybitá, tak nepomůže ani připojit druhou přes startovací kabely, lepší je baterie rovnou vyměnit. Při hodně vybité baterce se start kolikrát nepovede ani při napojení na druhé nastartované auto.

Neprůstřelná varianta je vozit si sebou DC-DC měnič 12V-15V aspoň 20W a mít v kufru menší 12V baterii připojenou přes udržovač baterie pro karavany. Pokud se mi baterka náhodou vybije, tak přes DC/DC měnič jsem schopný baterku nabít. Podle stupně vybití to může trvat klidně i 6 hodin, ale jsem schopný odjet.
donovanstangiano
Příspěvky: 293
Registrován: 11.11.2013 9:47
Pohlaví: muž

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od donovanstangiano »

Přeskočit rozvodový řemen při roztlačení/roztáhnutí aut (hlavně nafťáků) jsem viděl víc. Mýtem bych to nenazýval.

Zapojit novou baterii třeba u Audi Q7 (a nejen u něj) sám rozhodně neuděláte, pokud nemáte jak přemluvit počítač na nové hodnoty.
Proč to tak je netuším, ale jelikož mají autosalony mizivé marže z prodeje nových aut a žijí ze servisu, mám takový blbý pocit vzadu v hlavě, že to není náhoda.
"Vždycky se najde někdo, kdo vám zkazí aspoň den, když ne celý život." Ch. Bukowski
Uživatelský avatar
K4cer
VIP
Příspěvky: 1686
Registrován: 30.03.2014 20:37
Pohlaví: muž

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od K4cer »

Tak zaprvní, jestli je někde automobil a má domrtě vybitou baterku, tak je to hrubá chyba majitele a/nebo naprosté zanedbání údržby. Co je to za bojovou připravenost, dyš mi nejede automobil pro vybitou baterku?!

Pokud obsluha v roztahovaném automobilu není osel, tak bych to roztažení risknul, motor nemusí vědět jesli se točí od startéru, nebo od převodovky. Pokud osel je, tak samozřejmě se gumový rozvody přeskočit dají.

Místo baterky a měniče a dobíjecího relátka může rovnou vozit kufříkový startovací zdroj, kterej občas doma nabije. Taky je ovšem rozdíl, jesli chceme startovat litrový benzín nebo čtyřlitrový nafťák. Ale nevěřím, že nějaká 20Ah baterečka nabije, ještě se ztrátami v měniči, autobaterku tak aby nastartovala motor.

2 Josef: to funguje i u embéčka s altíkem a elektronickým reglérem, v baterce většinou zbyde dost na těch pár zajiskření, i když startér ani neťukne. Osobně jsem kdysi dáávno viděl stovku odjet na tři ploché baterie do série, po roztlačení samozřejmě.

Proto je fajn mít auto bez gumovejch rozvodů a dalších cypovin. V nouzi vyměním solenoid vstřikovacího za šroubek, nastartuju roztažením nebo z kopce, a chcípnu přes kvalt. Pokud bych neměl baterku vůbec, tak ještě odpojit řemen altíku, aby nezařvali diody.
U modernějších aut je mrtvá baterka spíš konečná, se obávám (pokud teda není k dispozici dobrá víla s jinou baterkou a startovacími kabely - ale původní dotaz zněl "bez"). Startovací automobil by měl mít baterku větší než startovaný, a startovat mrtvý auto s nastartovaným dárcem je nejlepší cesta jak na tom živým něco odmrdat (přesto že se to tak běžně doporučuje).

Jinak za velkou část nenastartování formou dárcovství nemůže baterka, ale aušusový kabely. Startovali jsme asi dva roky stojící Ducato, 2,8 nafta, baterka nula nic samozřejmě. Běžný (ale relativně bytelně vypadající, zase žádný tesko) kabely ani ťuk; s 35mm2 na náklaďák to ze stejnýho zdroje (180ka baterka) startovalo jak ďas. Příkladů bych měl samozřejmě víc, na ilustraci stačí jeden.
Můžeš bejt osel, ale musíš si umět poradit :>
Heike
VIP
Příspěvky: 527
Registrován: 25.06.2013 11:07
Pohlaví: muž

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od Heike »

Díky za tipy. Variant co je po ruce může být víc. Od extrému, že při úniku bude extrémní mráz po jiné. K4cer: Ono stačí, když do auta na chvíli vleze pro něco pitomec a nechá svítit světlo třeba, jinak naprosto souhlasím. Kdysi jsem viděl, jak borec nahradil startovací kabely nějakými snad od vysavače. Josef: Tak jsem to myslel-a koukám že jsem se skoro nespletl.
Jenda
Příspěvky: 288
Registrován: 24.12.2013 9:46
Bydliště: JO70FB
Kontaktovat uživatele:

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od Jenda »

Josef píše:Jediným řešením je dopravit k autu jiný nabitý akumulátor (alespoň 25Ah gelovku 12V=) nebo malou elektrocentrálu s nabíječkou.
dracekvo píše:mít v kufru menší 12V baterii připojenou přes udržovač baterie pro karavany
Zajímavou alternativou může být modelářská Li-ION s velkoplošnými elektrodami. Dá 100 ampér a neváží ani kilo.
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od dracekvo »

Si tak vzpomínám, že když sem ještě měl favorita, tak se mi do něj nechtěla kupovat nová baterka. Tak sem to řešil tak, že jsem měl u spolujezdce jednu starší baterku a pomocí modelářské nabíječky jsem měl nastaveno dobíjení na 0.2A po dobu mé nepřítomnosti v práci. Cestou domů jsem pak nabíječku otočil a dobíjel tu záložní baterku 4A :D
Fungovalo to, ale byl to opruz.
Hohepa
VIP
Příspěvky: 3469
Registrován: 22.07.2013 22:16
Bydliště: Praha

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od Hohepa »

mé osobní zkušenosti jsou , že lion jsou nejháklivější na údržbu

pokud někdo nedá údržbou olovo, tak lion asi těžko :head


p.s.: Malému jsem postavil před lety autíčko a jako zdroj má autobaterii 12V 40 Ah

už párkrát v rodině posloužila jako záloha za kleklý aku, byť to byl třeba 2litr v dieselu
Uživatelský avatar
kregan
VIP
Příspěvky: 2206
Registrován: 28.11.2013 8:43

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od kregan »

Ještě za studií sem půl roku jezdil Favoritem s odešlou baterkou a šlo to. Jen sem si vždycky musel zaparkovat z kopce a nebo odchytit někoho na ulici, aby mě roztlačil.

A pamatuju, že sme Avii co přes zimu stála na jaře běžně startovali z Felicie přes kabely.
Čím víc víš, tím míň neseš.
Uživatelský avatar
Josef
Rozpadlík
Příspěvky: 1727
Registrován: 10.03.2011 7:20

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od Josef »

K4cer napsal: " ...motor nemusí vědět jestli se točí od startéru, nebo od převodovky."

Bohužel ten motor to u moderního auta ví. Řídící jednotka pozná, zda jsi otočil klíčkem do startovací polohy nebo ne. A podle toho nastavuje "startovací režim". Když budeš roztahovat a mít otočeno jen na polohu "zapalování", řídící jednotka neví, že chceš motor nastartovat, pro ni je to prostě jen "stojící chcíplý motor". Máš jedinou možnost jak ji oblbnout - odpojit dráty od startéru (aby ti nebral proud který ti zbyl), ale klíček do polohy "start" při roztahování skutečně otočit.

(Chraň nás pán bůh před takto přechytralými mašinami. Když jsem před lety četl sci-fi o vzpourách strojů, netušil jsem, že se dožiji toho, že se nám takto budou bouřit ráno před barákem i auta... :lol: )
Uživatelský avatar
K4cer
VIP
Příspěvky: 1686
Registrován: 30.03.2014 20:37
Pohlaví: muž

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od K4cer »

Zřejmě máš pravdu, já se elektronikou aut nezaobírám, takže mám jen rámcovej přehled.

Ale je spousta aut s gumovými rozvody, které řídící jednotku nemaj - i když pojem "moderní" je u těchto asi jen relativní. I elektronikou řízený vstřikovací bude dávat tolik nafty kolik odpovídá volnoběhu nebo sešlápnutí pedálu, plusmínus, na nastartování to stačí.

Přes všechno co bylo napsáno si myslím, že i moderní auto roztáhnout jde - ok, ŘJ ví, že nestartuju, a? Co udělá? Snímač(e) otáček hlásí nulu, takže časování vstřiků bude na minimu. Ventily detto. Nevidím tam nic co by nějak výrazně podporovalo skočení řemenu...

Jasně že se řemen přeskočit dá, taky jsem už nějaký viděl. Ale domnívám se že daleko víc vinou nevhodné obsluhy, než technickým nedostatkem. Citlivé roztažení s prokluzem spojky a vhodně zvoleným kvaltem by nemělo ublížit ničemu.

Apropo, na většinu terénních aut výrobce nemontuje uzávěrku diferenciálu, proč? Protože JDE zkurvit a vyžaduje příčetnou obsluhu, a pro výrobce je lepší uvázlý automobil (= chyba řidiče) než rozlousklej diferák (= auto nahovno). Přesto je špéra nenahraditelná a za předpokladu že strojník ví co dělá, k žádné destrukci nedochází. V souladu s vševobecným trendem je ovšem zakázáno všechno, co není naprosto blbuvzdorný, včetně roztahování aut.
Můžeš bejt osel, ale musíš si umět poradit :>
Uživatelský avatar
Josef
Rozpadlík
Příspěvky: 1727
Registrován: 10.03.2011 7:20

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od Josef »

Nemyslím tím, že by to mělo nějaký vliv na přeskočení řemenu. Ale jde o to, že kdyby řídící jednotka správným "oprčením" pochopila, že chceš startovat (byť by roztažením), startovalo by se to určitě snáz.
nextclick
Příspěvky: 52
Registrován: 29.11.2015 19:08
Pohlaví: muž

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od nextclick »

K4cer píše:Ale nevěřím, že nějaká 20Ah baterečka nabije, ještě se ztrátami v měniči, autobaterku tak aby nastartovala motor.
Takže nahodíme kupecké počty pro běžný start normálního motoru:
Délka startování 3 sekundy, napětí 12V, proud 500A - spotřebovaná kapacita akumulátoru na jeden start = 0,42 Ah

Tedy pokud bychom uvažovali plochou vybíjecí křivku akumulátoru, tak stačí k aku připojit jinou aku o kapacitě 1Ah a s 50% ztrátou na elektronice jí dobít a nastartovat. Skutečnost je taková že pokud startovací(!) Pb aku nabiju na 10% kapacity, tak mám jistotu, že automobil typu škoda octavia nastartuji. Vzhledem k tomu, že tohle mám změřené tak je to prostě fakt.

Auto jde nastartovat 3Ah Lipol modelářským Aku z kvadrokoptéry. https://www.youtube.com/watch?v=SNqSgUXBr0w
https://www.youtube.com/watch?v=MLVvnsT07nk

Auto jde nastartovat superkapacitorem:
https://www.youtube.com/watch?v=z3x_kYq3mHM

Tedy pokud budu mít 20Wp FV panel, tak po 8 hodinách dobíjením plným sluncem auto opět dobiju dostatečně na to abych nastartoval.
honza
Příspěvky: 8
Registrován: 15.12.2015 22:43

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od honza »

Remen muze preskocit v pripade, kdy z nejakeho duvodu klesl tlak v hydraulickem napinaku /vadny napinak, ventil + dlouhe stani, nekdy v kombinaci s uz trochu vytahanym remenem/retezem /. Tlakuje se to az s hydraulickou pumpou pri behu. Takze, jo, muze preskocit u roztlacovani i u pouheho stani se zarazenou rychlosti bez rucni brzdy v kopci.
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od dracekvo »

Ano může přeskočit, pokud je někdo lajdák a o auto se nestará. V takovém případě může přeskočit i při pouhém startování přes startér. Chce to roztlačovat s citem a né že to pošlu z kopce čtyřicítkou a pak tam lupnu jedničku.
A není to jen problém řemenů, pamatuju si začátky těch slavnejch motorů TSI kam dali poddimenzované řetízky, které se časem vytahali a přeskočili.
A mě je to stejně jedno. Lidi s AT převodovkou maj stejně smolíka :D
Uživatelský avatar
K4cer
VIP
Příspěvky: 1686
Registrován: 30.03.2014 20:37
Pohlaví: muž

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od K4cer »

nextclick: nj, za jistých podmínek to asi možný je, já to nepřepočítaval. Přesto bych trval na "spíš ne" než "spíš ano", vycházeje z praxe, startoval jsem už lecos lecčím, a s malejma baterkama byly vždy nějaký problémy.

Ale nevylučuju že to někdy jde, takže pravdu máme oba : )

dracekvo: jo, přesně tak jsem to myslel.
Můžeš bejt osel, ale musíš si umět poradit :>
Uživatelský avatar
Dagobert
Příspěvky: 581
Registrován: 28.05.2014 12:21
Pohlaví: muž

Re: Autobaterie-nouzové dobití

Příspěvek od Dagobert »

Nebylo by na nastartování lepší použít startovací booster? Mají to v každým autoservisu, funguje to stejně jako startovací kabely, jen u toho není potřeba druhé auto. Baterku auta pak dobije alternátor při jízdě.
Odpovědět