předělávka/úprava auta na startování klikou

Transport suchou i mokrou nohou, jakožto i vzduchem.
Uživatelský avatar
Serža
VIP
Příspěvky: 4507
Registrován: 21.04.2016 16:12
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:

předělávka/úprava auta na startování klikou

Příspěvek od Serža »

nezkoušel někdo? mechanicky tomu nic nebrání...a kdyby hřídel pro nasazení tý kliky byla nějak šikovně schovaná v nárazníku....
\(^_^)/
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
JOBU
Příspěvky: 1826
Registrován: 14.07.2016 16:38

Re: předělávka/úprava auta na startování klikou

Příspěvek od JOBU »

Moderne auta potrebuju na naštartovanie určité otáčky aby motor naskočil.Zase favorit mi naskočil pri doťahovani matice remenice s golou,ale motor už bol teplý,za studena neviem.U väčšine aut je ale remenica schovaná za úrovňou kolesa,takže blbý prístup.
Uživatelský avatar
kregan
VIP
Příspěvky: 2206
Registrován: 28.11.2013 8:43

Re: předělávka/úprava auta na startování klikou

Příspěvek od kregan »

V Kyrgystánu jsem jel Ladou Nivou, která jinak než na kliku nastartovat nešla (tedy baterku měla, ale totálně vytlučenou). V přednim nárazníku byla díra, kterou se klika prostrkovala.
Čím víc víš, tím míň neseš.
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4364
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: předělávka/úprava auta na startování klikou

Příspěvek od bivoj »

Serža píše:...mechanicky tomu nic nebrání...
??? To je pro mě novinka. Díval jsi se někdy na auta novější jak dejme tomu z roku 1970? Pokud pominu, že u aut s motorem napříč (90% současné produkce) a pohonem předních kol je řemenice za předním kolem - tj kliku tam nijak nestrčíš, tak u těch zbylých s "klasikou" (tj motor podélně vepředu a náhon obvykle na zadní kola) tomu většinou brání chladič(e) atp.

Nehledě na to, že současný motor s elektronikou (vstřikováním) prostě klikou jen tak nenahodíš - musíš zajistit rozběh palivového čerpadla v okamžiku startu (což nastává u současných aut pomocí relé, které ho spíná /mj./ při spuštění startéru), dostatečné otáčky motoru (většinou potřebují tyto motoru protočit alespoň o dvě otáčky, aby se "chytlo" čidlo kliky - resp. aby elektronika správně určila její polohu a rychlost) atp.

Pozn. - sám jsem auto se startováním na kliku kdysi vlastnil (ARO 240) a k tomu, aby šlo klikou nahodit musel být perfektně seřízen karburátor a celé zapalování (od rozdělovače až po svíčky) muselo být v 1A stavu.
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Uživatelský avatar
Serža
VIP
Příspěvky: 4507
Registrován: 21.04.2016 16:12
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:

Re: předělávka/úprava auta na startování klikou

Příspěvek od Serža »

myslel jsem mechanickému připojení kliky že nic nebrání...neuvědomil jsem si, že většina lidí už dneska má vozy dojebané konstrukce s motorem napříč :?
Jimny má klasicky podélně...
zapalování a způsob jak dostat palivo/směs do válců je další věc, která by se musela nějak vyřešit...je otázka, zda by na současný motor šel přidat nějaký historický karbec a mechanický rozdělovač (na tříválce to asi nepůjde :chuckle )
Naposledy upravil(a) Serža dne 16.09.2016 12:35, celkem upraveno 1 x.
\(^_^)/
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
viktor
Příspěvky: 3326
Registrován: 14.03.2012 12:09

Re: předělávka/úprava auta na startování klikou

Příspěvek od viktor »

no, je tady mensi problem, drive v dobach klikostartu byly motory podel osy vozu, tj klika sla prostrcit naraznikem a zapadla do matice na klikovce motoru, ta mela sikme zuby a kdyz motor naskocil, klika vypadala ze zaberu. takze nic sloziteho, dnes maji auta vesmes koncepci Trabantu a to motor ne podel a napric vozu a pohani predni napravu. Takze klika by sla ale asi by prochazela jeji osa plus minus pneumatikou.
Dalsi vec je zapalovani, drive klasika, kladivka, kondik, zapalovaci civka svicka a hotovo. V nouzi to dokazalo na start nakrmit i par plochych baterek. Ted je to v prd, palubni pocitac, palivove cerpadlo, vstrikovani, to vse zere jako das a na ploche baterky zapomen. Bez poradne el. stavy to nejede.
Dale ne kazdy motor to da, problem muze delat napr hydraulicke dotazeni rozvodoveho retezu, vim ze nejaka skodovka je na to dost citliva, nekolikrat blbe zaparkujes se zarazenym kvaltem, rozhodi se ti rozvody a pis s e ti potka se ventily, vse v hazlu a jeste ti nic nedaj protoze to bylo napsany v navodu ze se to nesmi.
Diesell jen tak nenatocis, komprese jak bejk, turba by asi byla snazssi.
Co by asi slo udelat je start setrvacnikem a ten roztacet napr snurou jak je start u motorove pily.
Hodne velkych motoru se starrtuje setrvacnikem a pro osobak by to nemuselo byt zas tak velke. Tak sel treba natocit starej dvouplosnik andula. za kopilotem byl takovej cudl, pokud se nepletu, uz je to dost dlouho. na ten se nasadila nekolikamuzna desne velka klika a tou se roztocil setrvacnik, pak to pilot prepl na start udelalo to takove uuuuuuhhhh a bud to chytlo a nebo taky ne. Ten setrvak za normalnich okolnosti roztacel el, starter
moje rada kasli na kliku, jednodussi je to roztlacit i kdyz ne vzdy to jde.
viktor
„Strach ze zbraní je znakem sexuální a emocionální nedospělosti.“
Sigmund Freud
viktor
Příspěvky: 3326
Registrován: 14.03.2012 12:09

Re: předělávka/úprava auta na startování klikou

Příspěvek od viktor »

klidek, dnesni moderni motor neni nic jineho nez uz min 50 let. vyrabeny motor, ci vetsina jeho dilu, nektere dily ze slitin nahrazeny plasty, ci plechem, presne odlitky nahrazeny plechovymi vylisky a jinak optimalizovana vyroba, to vse doplneno vstrikovacim systemem a hotovo.
proste na karbec to umi behat, jjen to treba nebude mit takovy vykon, bude to vic zrat atd...
proc ne rozdelovac na 3 valec ? v cem je ´problem ?
viktor
„Strach ze zbraní je znakem sexuální a emocionální nedospělosti.“
Sigmund Freud
Uživatelský avatar
Serža
VIP
Příspěvky: 4507
Registrován: 21.04.2016 16:12
Pohlaví: muž
Kontaktovat uživatele:

Re: předělávka/úprava auta na startování klikou

Příspěvek od Serža »

protože takovej by sis musel vyrobit :ugeek:
na klasickej čtyřválec seženeš někde starej rozdělovač a jen ho poladíš...
\(^_^)/
Lepší je zbraň mít a nepotřebovat, než potřebovat a nemít...
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4364
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: předělávka/úprava auta na startování klikou

Příspěvek od bivoj »

Musíš ale mít možnost ten rozdělovač odněkud hnát! Na současná auta (se zapalovacími lištami) prostě rozdělovač nikam nedáš. Prakticky ho vlastně nedáš na žádný motor, které nemá rozdělovač už "z výroby" (a takových už dnes moc není, poslední se dělaly kolem r.2000)

Mimochodem, jak tady bylo zmíněno - startování setrvačníkem mělo dříve spoustu velkejch motorů - především starší letadla a taky některé tanky (viz např zde startování TIGERu klikou: https://www.youtube.com/watch?v=ROnb5ouBjNc). U většiny to pochopitelně byla jen volitelná "options".
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Hohepa
VIP
Příspěvky: 3471
Registrován: 22.07.2013 22:16
Bydliště: Praha

Re: předělávka/úprava auta na startování klikou

Příspěvek od Hohepa »

Starej žigulík patnácka kliku má, ale použitelná byla jen pro takovéto domácí servisováni motoru.
Natočit s ní studený motor co déle stál považuji za nereálné. To je tak na šest chlapů co se u ní střídaj.
Mnohem jednodušší je auto roztlačit a použít tak jeho kinetickou energii místo setrvačníku a KLIKU NEPOTŘEBUJEŠ !
Ale kdo si to nezkusil, tak neuvěří..
Další auto co mělo kliku a zatočil jsem si s ní byl UAZ a platí pro něj to samé.
Uživatelský avatar
K4cer
VIP
Příspěvky: 1686
Registrován: 30.03.2014 20:37
Pohlaví: muž

Re: předělávka/úprava auta na startování klikou

Příspěvek od K4cer »

Takle jo? :D
https://www.youtube.com/watch?v=x01urp6g8HU

Startování na kliku jsem měl na škodovce kdysi, vono ta sada šla i koupit (klika, její držák na nosník motoru, a šroub s osazením na kliku). Já to nesehnal, takže sem si to vyrobil - nejdůležitější je ten šroub/matice, kliku uděláš s čehokoli.
Někde ve sklepě bych ještě našel stejnou matici na dvanácettrojku.

Nastartovat s tím jde, ale jak píše bivoj, motor musí bejt seřízenej že chytá na ťuknutí, jinak se u toho udřeš. Táta klikou kdysi běžně startovával starý Aro461 s umřelou baterkou - a to je bratru nějakej dvaapůl litr.

Důležitý je vědět jak kliku držet - všechny prsty z jedný strany.

Momentálně mám automobil kterej klikou ani nepohnu, vo přetočení nemluvě. Místo startování klikou stačí parkovat na kopci ;)
Naposledy upravil(a) K4cer dne 16.09.2016 18:15, celkem upraveno 2 x.
Můžeš bejt osel, ale musíš si umět poradit :>
Latino72
Příspěvky: 2
Registrován: 13.04.2016 19:18

Re: předělávka/úprava auta na startování klikou

Příspěvek od Latino72 »

Mám v garáži pro případ nouze a rozpadlickej výletů sveho mazlika...Gaz-69M.V případě nouze lze nastartovat pomoci
kliky a baterky z mobilu.Jen ten mobil musi být též nouzový,nejlépe Nokije 5110.Ověřeno při akci,kdy sem v návalu
střízlivosti zapomněl vypnout hledáček a ráno bylo totální bezproudi.Ale musim říct,že na mou manželku sem udelal
veliký dojem.
Hohepa
VIP
Příspěvky: 3471
Registrován: 22.07.2013 22:16
Bydliště: Praha

Re: předělávka/úprava auta na startování klikou

Příspěvek od Hohepa »

Jo podobnej buldozer jsme měli v armádě .
Fór je v tom , že se napřed startoval malej dvojtakt ( jak z motorky ) a s ním se roztáčel hlavní diesel. :angel


.. jak píšeš motor musí bejt seřízenej, že chytá na ťuknutí a na druhou stranu proč tak hejčkanej a opečovávanej stroj startovat klikou ? Ale proč ne , je to na každém soudruhovi.
Pokud to bude uloženka , pro případ průseru co se na ní majitel nepodívá jak je rok dlouhý , tak u té kliky vypustí duši.
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4364
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: předělávka/úprava auta na startování klikou

Příspěvek od bivoj »

K4cer píše:...Důležitý je vědět jak kliku držet - všechny prsty z jedný strany...
To není až tak úplně pravda. Spíš je důležitý motor nahazovat pohybem kliky NAHORU a ne naopak (jak si většina lidí myslí). V případě, že to kopne zpět, tak klika sama krásně vyklouzne z prstů. Jakýkoliv jiný způsob (zvlášť u větších motorů, jako je např ten 2.5L v ARU ap.) je nebezpečný a hrozí u něj dost nepříjemný poranění prstů či zápěstí. Jsem se něco nastartoval klikou právě u ARA (vetšinou z frajeřiny...)
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Uživatelský avatar
Baca
VIP
Příspěvky: 1499
Registrován: 19.03.2014 19:42
Pohlaví: muž

Re: předělávka/úprava auta na startování klikou

Příspěvek od Baca »

Pani, myslim, ze ste pozabudli na jeden velmi dolezity detail. Vsetky (aspon myslim ze vsetky) motory, ktore sa kedysi dali nastartovat klukou mali pohon ventilov OHC, cize vackova hriadel pohanana OZUBENYM prevdom od klukovej hriadele. Dnesne moderne motory maju pohon vackovej hriadele OHV, cize remenom, alebo v lepsom pripade retazou a vacka je hore na hlave motora. Pri roztacani klukou pri nahone REMENOM aj ked ozubenym totiz hrozi preskocenie o zub az niekolko zubov a v najlepsom pripade rozhodite zasovanie ventilov a pri najhorsom pripade sa piesty stretnu z ventilmy a je po motore. Pri retazovom nahone je to riziko mensie a pri rozvode OHC ZIADNE :-)
Prežiť !!!
Uživatelský avatar
DanBlack
Příspěvky: 1482
Registrován: 02.02.2012 23:19
Pohlaví: malé, zrzavé
Bydliště: Severní Čechy

Re: předělávka/úprava auta na startování klikou

Příspěvek od DanBlack »

Klikou jde nakopnout i tank... :ugeek:
"The Roar of the Tiger"

U rozbíhání moderních aut jak píše Baca - přeskočí rozvody a jste v /DEV/NULL.
(zažito na vlastní auto, oprava přes 10kKč :oops: )
------------------------------------------------------------------
Štěstí neexistuje...jsou jen průsery co dobře dopadly.
Uživatelský avatar
K4cer
VIP
Příspěvky: 1686
Registrován: 30.03.2014 20:37
Pohlaví: muž

Re: předělávka/úprava auta na startování klikou

Příspěvek od K4cer »

Já MÁM rozvody kolečkama. :nod

Bivoj: ano, klikou vždy nahoru, mě to nenapadlo spomenout (mi tak nějak přijde přirozený že tahám vždy k sobě). Ale na těch prstech bych trval - palec spolu s vostatními prsty.

Hohepa: no, třeba protože seš chudej a nemáš momentálně na novou baterku, nebo ji třeba v Mototechně nemaj, nebo maj zavřeno (inventüra - manko!). Myslíš že jsme startovali auta klikou, protože nás to úžasně bavilo?

Baca: to sú dve rozličné veci. OHV je "OverHead Valve" = ventily nad hlavou (resp. v hlave) - vačka je v bloku motora a šťuchá do tlačných tyčiek, ktoré šťuchajú do vahadiel a tie mačkajú ventily - typicky škoda 100/120, PV3S. OHC je "OverHead Camshaft" = vačka nad hlavou (resp. v hlave) - vačka je uložená v hlave a mačká priamo ventily, čím odpadá dosť pobyblivých súčiastok a eliminujú sa vôle medzi nimi. DOHC je to samé, double OHC čiže dve vačky, spravidla jedna pre ssacie a druhá pre výfuckové ventily. Pre úplnosť, SV je "SideValve" = ventily po strane motora (hore nohami), typicky Gaz69 a Žuk.

To ako sú riešené rozvody s tým nemá nič spoločné; snáď okrem toho, že pri OHC je vačšia osová vzdialenosť medzi kľukou a vačkou/vačkami.
Rozvody remeňom sú na preskočenie relatívne háklivé (tiež sú háklivé na prítomnosť blata napríklad), ale ak sa to robí s citom, tak je to málo pravdepodobné. Myslím že už sa to tu niede riešilo (asi vo vlákne o Ryži najskorej) vo veci rozťahovania automobilu - výrobca to zakazuje, pretože vychádza z toho že čo užívateľ to blbec (a má v zásade pravdu) a rozťahovanie nie je blbuvzdorné, takže civilistovi odporučia zavolať servisnú službu.
Rozvody retiazkou alebo kolečkami nepreskakujú, teda ja som o ničom takom ani nepočul.
Můžeš bejt osel, ale musíš si umět poradit :>
Uživatelský avatar
Baca
VIP
Příspěvky: 1499
Registrován: 19.03.2014 19:42
Pohlaví: muž

Re: předělávka/úprava auta na startování klikou

Příspěvek od Baca »

K4cer jasne ze mas pravdu v OHV OHC A DOHC. :-) Len u OHV je nahon remenom velmi zriedkavy ak vobec niekedy bol :-) Vacsinou su to prave tie vahadla a spol. a tam je vacka pohanana prave aj tymi tvojimi koleckami, ktore NIKDY neskocia ak nie su ohlodane do hladka. Zato retaz si skocit vie, najma ak je motor vytrapeny a retaz natiahnuta a a napinacce tiez v perdeli, to si skoci aj o sest sedem clankov, alebo uplne spadne (aj take som uz videl) no a ked kokot za volantom dupe na plyn ako zmyslov zbaveny a snazi sa pri kazdom rozjazde zo studenym motorom gumovat :-)
Prežiť !!!
JOBU
Příspěvky: 1826
Registrován: 14.07.2016 16:38

Re: předělávka/úprava auta na startování klikou

Příspěvek od JOBU »

Vidím že internetove teorie zase idú..Preto sa opýtam: Štartér roztáča zotrvačník a kľukovku a na konci kľukovky je čo?Kolečko rozvodu a remenica.Prečo pri štartovaní štartérom normálne rozvody nepreskočia,a pri roztáčaní za remenicu by mali?Pri rozťahovaní auta ten istý zotrvák roztáča namiesto štartéra prevodové ústrojenstvo v prevodovke.Prečo by mali preskočiť rozvody?
Poprosil by som do toho nepliesť hydraulické napinaky,pretože tlak oleja nabehne až pri štarte.Čakám logickú ,slušnú a normálne vysvetlenú odpoveď :D

(K zákazu rozťahovania výrobcom-pri poruche motora hrozí nahromadenie paliva v katalyzátore a jeho poškodenie pri pripadnom naštartovaní..)
Hohepa
VIP
Příspěvky: 3471
Registrován: 22.07.2013 22:16
Bydliště: Praha

Re: předělávka/úprava auta na startování klikou

Příspěvek od Hohepa »

Dobrý argument :clap
Jako bývalý majitel dvou Oltcitů, o kterých v tomto kolovaly legendy, jsem se o to také zajímal.
Mechanika, co se živil jejich opravou a co mi je opečovával, mi to vysvětlil takto.
Startér má svou konstrukcí omezený krouticí moment a pokud rozvody jdou stuha, tak s nimi rychleji nedokáže točit.
To je ten kolísavý zvuk při startování , takové to vlu ,vlu vluvluvuuuu
Pokud startuje motor roztlačením vozidla a spojka je puštěna prudce a naráz , tak kinetická energie , přenášená na motor má o řád větší krouticí moment než startér.
Jinak řečeno síla nutná k přeskočení řemenu v rozvodech je větší než síla startérů,
ale síla roztlačeného auta je na to dostatečná , ba mnohem mnohem větší.

Pokud ale soudruh pouští spojku pomalu a s citem tak aby přenášený krouticí moment dokázala spojka regulovat(proklouzla) podle odporu rozvodů , tak k přeskočení řemenu nedojde. Nic méně těch kterým se to stalo je tady v ČR dost na to , aby to každý rozumný bral za reálné riziko.

P.S. : asi zbytečné konstatovat , že se mu Oltcit s přeskočeným řemenem, také dostal pod ruce
Odpovědět