Stránka 1 z 5

Domácí tank

Napsal: 23.02.2018 11:19
od jerry.mysak
náhodou jsem narazil na tenhle vehikl:

http://www.auto.cz/ripsaw-ev1-ev2-nabiz ... ideo-86770

a hned jsem se zamiloval. Něco podobnýho si chci postavit. Na jednom ruským webu jsem našel konstrukci "náprav" a ostatní by se mělo už nějak udělat. Letos musím dodělat kovárnu, ale pak se do toho pustím. Zatím si jen tak předběžně sumíruju zadání.
mělo by to:
-plavat
-mít 2 motory od fauvé 1,9 ftédéí, klasika dýsepumpe, žádná elektronika
-šíře 1,8 m
-délka kolem 4 m
-pro 2 cestující + nějaký malý náklad
-co nejlevnější
-ideálně poskytovat alespon nějakou balistickou ochranu. Viděl bych to na korbu z hardoxu 500, 5mm

jako největší problém vidím gumový pojezdový pásy. Nechají se koupit, ale nikde jsem neviděl ceny

Re: domácí tank

Napsal: 23.02.2018 11:23
od Fantozzi
Nebyl by lepší nějaký jednoduchý benzínový motor případně diesel bez turba??

Re: domácí tank

Napsal: 23.02.2018 12:38
od Hohepa
Na dva spalovací motory zapomeň . To neuříďíš . Buď klasickou mechanickou diferenciální převodovku co maj tanky, nebo hydraulický rozvod co maj stavební stroje. Popřípadě hybridni pohon co navrhoval Ferdinand Porsche pro king tigra

Re: domácí tank

Napsal: 23.02.2018 13:31
od jerry.mysak
nebudou každej pro svou nápravu. Budou v ose, jeden vepředu, druhej za sedačkama. Za spojkou bude ozubený převod do pomala (musí se to spočítat), pod nima kardanka, která bude pohánět vzadu uloženou zadní nápravu z dodávky. Na poloosách budou brzdy a přibrždováním jedný nebo druhý strany by se zatáčelo.

Hydraulika by byla nejlepší. Vyhnul bych se mechanickým převodům, ale to bych potřeboval výkonný čerpadlo a hlavně 2 hydromotory. A to je dost drahá sranda.

Přes víkend udělám jednoduchej náčrt. Co jsem počítal, tak vztlak by moh bejt ke 4 t. Do toho bych se měl vejít.

Re: domácí tank

Napsal: 23.02.2018 14:04
od Fabulous
Mno, stejně to nikdy neuděláš...

Re: Domácí tank

Napsal: 23.02.2018 14:44
od Hohepa
...ty pásy na RIPSAW jsou z nařezanýho jeklu na články, navlečený na dvou ocelových lanech, žádná guna :chuckle
na viasa texplorer či kde běželo několikadílné reality shou z firmy těch dvou bráchů co v US vymejšlej a stavěj ten originál. Možná to někde najdeš v offline verzi.

Re: domácí tank

Napsal: 23.02.2018 14:45
od Kapo
Som nepobral, k čomu tie dva motory.

Tiež som také dačo mienil vyrábať. Ale na naše podmienky je to uplne zbytočná ozruta. V podstate naj vozítko mi bohužel stále vychádza endurko, či ešte lepšie a univerzálnejšie atv,
A atv zvláda dnes toho vela. Obratné aj v lesnom poraste, vie potiahnuť príves, vela doplnkov, ako sú pásové reduktory, navijaky, radlice, zvládne aj hlbší brod, nevhodný ciel, lebo je rýchle a malé.
Dostatočne nenapádné aj dnes, aj v dákej PA dobe. Možnosť prevážať za osobákom vo vozíku.
Balistická ochrana postačí dáka črepinová vesta s plátom. Zamaskovať sa dá lopúchovým listom.....

Re: Domácí tank

Napsal: 23.02.2018 20:16
od sauerkraut
Dva motory samozrejme uridit jdou. Jednak je ma osmikolka ZIL - nosic rakety (jeden pohani 4 kola vlevo a druhy 4 kola vpravo), takze to nejak jit musi a druhak staci pouzit zpetnou vazbu pres ridice.

Priklad reseni:

Kdyz je volant uprostred, nic se nedeje. Plynovy pedal taha za oba karburatory stejne (dobre - autor chtel Tdi - tam bude tahat za neco okolo mechanickeho rizeni vstrikovacu). Jak se volant nataci na jednu nebo druhou stranu, tak meni pomer toho, jak se taha za motory (to se da udelat uplne mechanicky - lanka a paky) a pripadne v krajich polohach za pomoci hydraulickeho posilovace nejdriv jednu stranu odpoji (vyslapne spojku) a pak pribrzduje.

Cele to pujde udelat z posilovacu ze 2 aut a nejaky hydrauliky na ty spojky (nastudovat Trabant 601 Hycomat).

Bude pakarna to sestelovat. Mozna, ze to vyslapnuti spojky bude lepsi resit elektronicky podle otacek motoru (nebo Wattovym rozteznikem, ale ten se asi bude blbe chovat pri rychle jizde v terenu hadam).

Re: Domácí tank

Napsal: 23.02.2018 23:29
od bivoj
Pánové, to jste nikdo nebyl na vojně? Proč vymýšlet už vymyšlené? Kduž budu chtít postavit pásové vozidlo, použiji leta letoucí existující konstruktérské postupy, které se používají ke konstrukci nejen tanků, ale i buldozerů a vlastně jakýchkoliv jiných pásových vozidel.

Tyhle osvedčení konstruktérské řešení jsou, víceméně, s úspěchem používány už desetiletí - samozřejmě, je možno je inovovat - ale na základním principu (pohon L/P pásu dopředu nebo dozadu různými rychlostmi) se nic nemění!

Re: Domácí tank

Napsal: 24.02.2018 1:25
od Alstratt
Nekdo tu zminoval Enduro. Enduro je fajn, jezdim na nem mam Christini AWD 450 ale je to fakt hlasity to musi slyset i hluchy. Je moznost k tomu prikoupit i II-track snow bike system od Christini. Ale jak se pise lze to lehce zamaskovat, fajn do terenu.. Ale je fakt ze si to vybraly nektere spec. teamy. Mohu to navic nalozit dozadu na korbu sveho prestaveneho off-roadu pripadne az udelam nejake vlastni rameno za korbu na ktere lze Enduro dat. Jinak mnoho stesti s Ripsawem pokud do toho tedy pujdes..

http://www.christini.com/ Enduro

http://www.motorkari.cz/tema/?t=158151 Tady se mi libi ten ram ktery si tam dotycny udelal na kterou se nalozi Enduro. Takze korba se da nalozit jinyma vecma takze neco podobneho udelat.

Re: Domácí tank

Napsal: 24.02.2018 10:21
od Jason
Pro pomalu myslici bych potreboval trosku vysvetleni par bodu:

-na co to vlastne bude / kde s tim budes u nas jezdit?
-myslis ze koncernove 1,9tdi budou mit dostatecnej vykon?
-hlavne jaky je rozpocet na cely "projekt"*

*par takovych nesmyslu se tady uz probiralo, ted nehlede na konstrukcni stranku, vzdy jenom velice hrubym vypoctem se doslo k tomu ze je to vzdy nesmysl za totalni nesmysl. V zivote jsem si tank nebo neco podobnyho nestavel, pred lety jsem se dal do skodovky 110L - kompletni renovace za pouziti originalnich dilu, zadnej veteran ale urcena na cesty mimo evropu. Do auta jsem vysypal nekolik stovek tisic a to je "pitoma" skodovka - ale rozebrana do posledniho sroubu, nalakovana, seskladana z novych dilu plus par uprav... na zacatku bych tomu nikdy neveril.. nehlede na ty stovky a stovky hodin prace a to jsem nemusel vymyslet nove konstrukce

Re: Domácí tank

Napsal: 24.02.2018 12:03
od K4cer
Tohle je na dlouhou diskusi, ale kdybych to měl shrnout do jedný věty, tak: jestli tě to baví a máš na to čas/místo/vybavení/peníze, tak jdi do toho; ve všech ostatních případech mi přijde daleko efektivnější si podobný vehikl (třeba BVP) koupit a alternovat mu jen kastli.

Re: Domácí tank

Napsal: 24.02.2018 20:45
od Hohepa
stavba repliky 1:1 Tančík vz.33
asi netřeba dalších komentářů
http://www.tancik-vz33.estranky.cz/

Re: Domácí tank

Napsal: 24.02.2018 21:20
od Hohepa
další replika tančík – tankettu Praga AH IV R z roku 1938
Chtěli si dát dohromady unikátní stroj, který není nikde k vidění. Makali na tom dlouhých sedm let každou volnou chvíli a víkend výrobou součástek a jejich montáží.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=337&t=7360
T__Tanketa_AH-IV.jpg

Re: Domácí tank

Napsal: 24.02.2018 22:19
od bivoj
K4cer píše:a máš na to peníze...
Doplním - a máš na to moc moc moc peněz.

Stavěl jsem expediční offroad speciál a utopil jsem v tom neskutečný prachy. Zbytečně. Až později jsem pochopil, že svět se dá projet i v šunce za $300 - a naopak toho poznáte víc, než když pojedete v super uber speciálu...

Nicméně abych nebyl OT - postavit domorobo něco, co se bude rovnat Ripsaw si IMHO vyžádá více peněz, než si to rovnou koupit.

Re: Domácí tank

Napsal: 25.02.2018 17:08
od sauerkraut
jerry.mysak: kolegove zde na foru nemaji pravdu, neni to tak zle, jak popisuji. S pravdepodobnosti >90% je to mnohem horsi.

Pokud s tim chces jezdit po silnici, je levnejsi si na to koupit soukromy ostrov, nez se to snazit v CR homologovat. Pokud neveris, hledej domaci prestavby elektromobilu a neco o firme Kaipan.

Pokud chces postavit neco, co uz se normalne prodava a k tomu to budes delat na parkovisti pred panelakem a jsi tak vybaven, ze mas vrtacku, gola sadu a dokonce i flexu, tak to prosim rovnou vzdej.

Pokud chces postavit neco, co uz se normalne prodava a mas misto, kde si muzes udelat dilnu a nakoupit do ni vybaveni, tak se to asi povede, ale nevyplati se to. Na druhou stranu se hodne naucis.

Pokud chces postavit neco, co uz se normalne prodava a uz mas dilnu, vybaveni a umis s tim zachazet tak hodne zalezi na tom z ceho to budes stavet. Kdyz to hodne prezenu, koupit nekde za par supu vrak UNC, hodit na to kastli z Trabanta a mas bastl za par desitek az stovek hodin a setinu az desetinu ceny.

A tady se dostavame ke klicovemu bodu: co od toho chces. Co ti vadi? Co te nezajima?

Podle me k tomu, zby bylo efektivni neco takoveho stavet, musis splnit nasledujici podminky:
- to co se prodava ti nevyhovuje a vyrazne bys to upravoval
- nezajima te vetsina dodavanych funkci, estetiky, infotaimentu a podobnych pitomosti na tom, co se prodava (nebo te nezajimaji tak, jak jsou dostupne a dokazes a chces si je udelat lepe a predelal bys je i na kupovanem vyrobku)
- mas kde a cim to delat
- co nejvic funkcnich celku dokazes seskladat z dostupnych dilu a to nejlepe vrakacovych (prevodovka Trabant 500Kc, prumyslova CVT prevodovka, ktera by snad sla dat do Trabanta - 150 000Kc) a nejlepe z aut (ale na pasaka samozrejme skoncis u nejakych bagru a nakladacu). Ozubene kolecko z prevodovky mozna ziskas zadarmo, ale par ozubenych kol s jinym pomerem vyrobeny na miru do tve prevodovky te vyjde na 10 tisic a to jsi jeste nezacal s instalaci.

Vyhoda je, ze navrhujes cely stroj, takze mas dost mista na spojovani veci klouby a hardyspojkami (jednoduche a levne) a na pouziti cele prevodovky z auta misto treba redukcni prevodovky. Doporucuji ramovou konstrukci a kastli delat az uplne nakonec (jsou lidi, kteri by se mnou nesouhlasili).

A jeste par osobnich zkusenosti - pokud v pulce projektu z nejakych duvodu (ktere jsi drive netusil - svet okolo se meni a tve protreby s nim) zmenis zpusob pohonu (vetsi motor apod.), bude to PAKARNA! Takze si dobre rozmysli k cemu sezenes nahradni dily, co se dobre servisuje, jaky k tem vecem bude pristup na opravy a podobne veci. 10x mysli, 5x mer, 3x planuj a 1x svaruj. Az to kompletne naplanujes a budes mit pocit, ze uz mas vsechny dily a ze to je na dve mesice po vecerech a 20 tisic Kc, vyhrad si na to desetinasobek casu i penez.

Predtim, nez se do toho pustis si na strankach nasetraktory.cz najdi vlakno sestikola (sestikole vozitko s kastli z Trabanta) a precti si ho. Vse vypada jednoduse. Posvaruje se to z autodilu a bude to. Ale pak se to meni, vylepsuje, praskaji hridele a tak.

Pokud tento prispevek vypada, ze te navadim, aby ses do toho pustil, tak vez, ze muj odhad je 95%, ze bys to nemel delat. Ale mozna jsi v tech 5%, ktera existuji, o cemz vim s jistotou.

A jeste par praktickych poznamek:
Ozubene remeny a kola k nim jdou koupit na miru. Retezy taky. Hydraulicke hadice ti vyrobi na miru a na pockani. Hydraulicky olej hori. Nekdy potrebuje chladit (pri pohonu asi vzdy). Prevod v uhlu 90 stupnu ziskas nejlevneji prevodovkou/diferakem z auta, co ma motor podel. Elektromotor je vetsi a tezsi, nez by ti bylo milo, nebo je drahy. Synchronni generatory se vyskytnou obcas a jsou to obrovske bloky litiny. Samozrejme lze kuchat a platit nove centraly. Rizeni trifazoveho elektromotoru je drahe jako prase, takze nakonec asi skoncis u stejnosmernych a pokud jsi dosud nepostavil ani tranzistorovy blikac, tak patrne u dvojice motor - generator ovladane dvojici reostatu v buzeni. Stejnosmerne motory jiskri (neutika ti nekde hned vedle propanbutan?). Baterky jsou drahe. Trakcni olovene baterky jsou navic tezke a nesnesou davat velke proudy. Lithiove baterky se nesmi nabijet po +5 degC a nutne vyzaduji BMS pro vcasne ukonceni nabijeni. NiCd Ferak jsou obrovske, tezke a otevrene. Uzavreny profil unese vic, nez otevreny. Sedmitunovy kram na podvozku z Trabanta se asi zahrabe.

Re: Domácí tank

Napsal: 26.02.2018 6:24
od jerry.mysak
tady je video podvozku
https://www.youtube.com/watch?v=We1AnbsrFEc

co jsem o tom přemejšlel o víkendu, nejlepší bude koupit nějakýho starýho bavoráka, Volvo, nebo dodávku s motorem vepředu a náhonem na zadek. Z toho se nechá vybrat většina věcí na pohon. Kladky podvozku bych asi odlil z duralu, osoustružil a nechal pogumovat. Kastli :-) mi nařeže kámoš na laseru a ohraní na lise. Zaplatím si jem matroš. Soustruh, frézku, vrtačku a obrážečku mám. Stejně jako dílničku 6x8 m s portálovým 3t jeřábkem a montážní jámou.
Skoro bych řek, že mám doma nářadí víc než kdejaká údržbářká dílna. Rozpočet počítám tak do 250 000 kč a jezdit s tím budu po polích, lukách a lesích.

Re: Domácí tank

Napsal: 26.02.2018 7:40
od Jason
tak pokud je to tak, nezbyva nez poprat hodne stesti. A prosim (myslim ze i za ostatni) nejake foto... Zde na foru je casty nesvar se chvastat a zvanit a pritom je realita nekde jinde (ted to nemyslim nijak proti Tobe, spise ze starsich temat

Re: Domácí tank

Napsal: 26.02.2018 9:33
od gravedigger
vždycky si vzpomenu na dobu před pár lety, kdy prodávali BRD za asi 200 tisíc

Re: Domácí tank

Napsal: 26.02.2018 15:54
od sauerkraut
jerry.mysak: to vypada nadejne.

Jenom me tak napada - na co dva motory? Aby to melo vetsi vykon, nebo jeden na levou a druhy na pravou stranu?

Pokud jde o vykon, uvazoval bych o nejakem vetsim motoru z toho auta, ze ktereho bude kastle. Alternatovne je dat za sebe a pootocit je tak, aby fungovaly jako osmivalec (zapal po 90 deg na klikovce).

Pokud ma byt na kazdou stranu jiny motor, tak se zase nepouzije moc dilu z toho auta (misto jednoho diferaku se nevejdou dva zavarene vedle sebe, zkracovat hnaci tyce je opruz a praskaji, apod.). Z hlediska minimalizace prace bych v takovem pripade uvazoval nad tim zvolit takovou sirku vozidla, aby tam vysly vedle sebe 2 zavarene diferaky a originalni hnaci tyce od tech diferaku.

A posledni myslenka - jak zatacet? Zabrzdit jeden pas, nebo ho pustit pozpatku? Zabrzdit je snadne. Dokonce by k tomu sel vyuzit i ten diferak (zabrzdit pas odbrzdenim volne hnaci tyce na diferaku - ale tim dale naroste sirka). Zmenit smer je tezke. Da se zaradit zpatecka na jedne z prevodovek, ale to znamena pred zatacenim vyslapnout spojku a po zataceni znovu. Da se tam dat elektromotor, ale to vyrazne zkomplikuje konstrukci. Muze tam byt reverzace planetovou prevodovkou, ale to naprosto netusim z ceho vzit. Hydromotory by pomohly, ale pak je tam cele olejove hospodarstvi. Leda pouzit dve DSG prevodovky s tim, ze tam zpatecku z jednicky lupnou jak nic jenom prehozenim spojek a ve vyssich rychlostech staci to brzdeni. Ale nemam zadne zkusenosti s ovladanim DSG prevodovek, takze nemuzu vyloucit, ze se to cele ovlada po CAN busu nezdokumentovanymi prikazy, nebo neco podobneho - to by bylo potreba zjistit.

V kazdem pripade drzim palce.