Měřič radioaktivity s Geiger-Mullerovou trubicí
Zdroj: http://hawelson.blog.cz/0907/meric-radi ... ou-trubici
...Nejdůležitější součástkou kromě samotné trubice je transformátor, u nějž jsem podle originálních zapojení mírně pozměnil počty závitů na cívkách. Transformátor může být navinutý na malém feritovém hrníčkovém jádru (o průměru asi 25mm) nebo na klasickém malém EI jádru (30x20x8 mm) třeba z malých transformátorku z PC zdrojů. Počet závitu je u L1 - 15z u L2 - 45z a u L3 asi 550z, počátky vinutí jsou označeny tečkami. Já jsem však použil malý transformátorek, jež se používá pro generování VN v laserových tiskárnách, avšak stejný účel by splnil i transformátor pro generování VN v LCD monitorech pro napájení svíticích trubic (počet závitu na vývodech je pak třeba odhadnout, třeba ohmmetrem - tak aby L2 měla větší odpor a přibližně zapojit), počátky vinutí je pak taky třeba odhadnout - při špatném zapojení má obvod větší odběr. Další důležitá součástka je Geiger-Mullerová trubice, ta se dá jednoduše sehnat v GES electronic pod označením AGM100 za nějakých 225Kč, tedy je to i nejdražší součástka tohoto zapojení. Myslím, že ostatní součástky v zapojení není třeba příliš popisovat, snad až na rezistor R2 který je buď lepší použít typ na napětí do 1000V nebo zapojit alespoň 2 rezistory 2M2 do série.
Odběr celého zařízení by měl být 20-30mA při napájení 1,5V. Transformátor by měl generovat na výstupu 260-340V, pokud by se napětí nepohybovalo v tomto rozmezí, je třeba ho upravit pomocí R1 (čím vyšší odpor, tím klesne napětí), při oživování je dobré zapojení napájet bez GM trubice, místo R1 zapojit potenciometr a nastavit napětí na asi 300V, následně změřit odpor potenciometru a co nejbližší z řady dát do zapojení, nebo jednoduše tam dát trimr pro nastavení napětí, který tam už zůstane. U transformátoru z LCD monitoru a laserových tiskáren je to nutné protože na výstupu můžeme dostat i napětí vyšší než 1000V při tomto zapojení a tím zničit GM trubici. Za diodou D2 by mělo být napětí kolem 12V pro napájení LED, sluchátka a zesilovače.
K základnímu zapojení (v modrém rámečku) můžete připojit i ručkový ukazatel radioaktivity (v zeleném rámečku). Ten můžete seřídit trimrem P a případně ho i ocejchovat pro určité hodnoty. Já jsem však postavil pouze základní zapojení - u takovýchto zařízení se řídím heslem "čím jednodušší, tím menší šance, že se něco pokazí".
Celé zapojení je napájeno 1,5V baterií a do série je vhodné ještě umístit vypínač, ať nemusíte vždy vyndávat baterii. Pokud budete zapojení dávat do krabičky, je vhodné, aby vršek GM trubice trčel ven.
LED dioda D1 slouží k indikaci množství radioaktivity, při každém dopadu fotonu gama záření na GM trubici dioda blikne a ve sluchátku se ozve prasknutí. Jako sluchátko jsem použil klasický malý 8 Ohmový reproduktorek a barvu LED jsem zvolil žlutou, avšak na barvě v zapojení nezáleží.
Celé zapojení jsem umístil do malé kovové krabičky. DPS je vytvořená na univerzální desce, proto zde nedávám návrh DPS.
LED dioda občas blikne, i když na první pohled kolem sebe nemáme žádnou radioaktivní látku, avšak to není chyba, ale je to způsobeno hlavně kosmickým zářením, jež prochází skoro všude a také přirozenou radioaktivitou, jež nás neustále obklopuje.
Obrázky mého zapojení:
(v přední části vyčnívá GM trubice, nahoře je LED a vypínač a dole reproduktorek)
MR1 - opr
MR2 - opr
Otevřený1
Otevřený2
Ze spodu
Měřič radioaktivity - home made
Měřič radioaktivity - home made
Jen tak (no dobre Fukusima) jsem se dival kolik stoji meric radioaktivity (tedy ne ze bych ho chtel kupovat) a nejlevnejsi jsem nasel kolem 8000kc (treba zde). Nicmene narazil jsem i na velmi zajimavy clanek na jeho home made vyrobu (samozrejme toto je pouze jednoduchy GA pocitac ale prekvapilo me jak je to jednoduche):
-
- Příspěvky: 839
- Registrován: 05.03.2011 18:28
Re: Měřič radioaktivity - home made
Moc moc pěkná hračka
Re: Měřič radioaktivity - home made
Ted se zeptejte jestli nekdo z postizenych Japoncu si tuhle hracku umi udelat?
Re: Měřič radioaktivity - home made
Profi - vojenský měřič radioaktivity z šedesátých let byl po elektrické stránce zkonstrovaný prakticky stejně, ale měl jednu vychytávku, kterou zde nevidím a považuji ji za dost podstatnou:
Za měničem vysokého napětí, ve větvi napájející GM trubici byl ještě navíc plynový stabilizátor (zapojený mezi +pól GM trubice a "zem", tj. -pól baterie). Stabilizátor za provozu jednak svítil, takže z toho bylo hned zřejmé, že je tam správné napětí. A jednak svým svitem odebíral "nadbytečné napětí", takže GM trubice byla napájena stále stejným napětím, bez ohledu na to, v jakém stavu byly baterie nebo kolik impulzů prošlo trubicí (při větším počtu výbojů v trubici napětí na měniči může klesat a mohlo by se stát, že měřidlo "vynechá"některé impulzy , tudíž ukáže radioaktivity méně, než je skutečný stav, což by byla fatální chyba). Bohužel nevím, na jaké napětí byl u zmiňovaného typu tento plynový stabilizátor konstruovaný. I když tato součástka dnes už určitě nebude k dostání, dá se snadno nahradit několika malými doutnavkami zapojenými v sérii (takovými těmi, co jsou jako kontrolky u vypínačů, ale bez těch odporů které jsou tam k nim napájeny). Každá neonem plněná růžově svítící doutnavka (myšleno sama baňka s drátky bez různých ochranných odporů) stabilizuje napětí na cca 76V=. Takže když se dají za sebou v radě 4 ks, bude jejich součtové napětí cca 304V= pro správný provoz GM trubice a splní to svůj účel stabilizátoru, aby napětí nekontrolovatelně nevzrostlo. Aby se však všechny čtyři doutnavky rozsvítili současně, je zapotřebí, aby každá z nich jednotivě byla paralelně přemostěná pomocným odporem o hodnotě 10-megaohmů, které pro ně jako napěťový dělič napětí pomohou ještě před rozsvícením přiměřeným dílem rozdělit.
Za měničem vysokého napětí, ve větvi napájející GM trubici byl ještě navíc plynový stabilizátor (zapojený mezi +pól GM trubice a "zem", tj. -pól baterie). Stabilizátor za provozu jednak svítil, takže z toho bylo hned zřejmé, že je tam správné napětí. A jednak svým svitem odebíral "nadbytečné napětí", takže GM trubice byla napájena stále stejným napětím, bez ohledu na to, v jakém stavu byly baterie nebo kolik impulzů prošlo trubicí (při větším počtu výbojů v trubici napětí na měniči může klesat a mohlo by se stát, že měřidlo "vynechá"některé impulzy , tudíž ukáže radioaktivity méně, než je skutečný stav, což by byla fatální chyba). Bohužel nevím, na jaké napětí byl u zmiňovaného typu tento plynový stabilizátor konstruovaný. I když tato součástka dnes už určitě nebude k dostání, dá se snadno nahradit několika malými doutnavkami zapojenými v sérii (takovými těmi, co jsou jako kontrolky u vypínačů, ale bez těch odporů které jsou tam k nim napájeny). Každá neonem plněná růžově svítící doutnavka (myšleno sama baňka s drátky bez různých ochranných odporů) stabilizuje napětí na cca 76V=. Takže když se dají za sebou v radě 4 ks, bude jejich součtové napětí cca 304V= pro správný provoz GM trubice a splní to svůj účel stabilizátoru, aby napětí nekontrolovatelně nevzrostlo. Aby se však všechny čtyři doutnavky rozsvítili současně, je zapotřebí, aby každá z nich jednotivě byla paralelně přemostěná pomocným odporem o hodnotě 10-megaohmů, které pro ně jako napěťový dělič napětí pomohou ještě před rozsvícením přiměřeným dílem rozdělit.
Re: Měřič radioaktivity - home made
Kup si starší měřák z vyřazených armádních zásob a nech si ho zkalibrovat. Prodávají se běžně intenzimetry IT-65 nebo starší RBGT-62. Prodávají se většinou za ceny pod tisícovku.
Re: Měřič radioaktivity - home made
Kde se necha IT65 zkalibrovat?
Re: Měřič radioaktivity - home made
V ČMI zkalibrují i takhle staré přístroje.
- SnorkSnorkovič
- Příspěvky: 28
- Registrován: 06.02.2013 11:59
- Pohlaví: muž
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Měřič radioaktivity - home made
Nějaké zkušenosti s kalibrací IT-65 a podobných hraček?
Jinak dal bych spíš přednost starému IT-65 před nějakým homemade. Přece jen je to vyrobené spolehlivě a nerozbitně.
Jinak dal bych spíš přednost starému IT-65 před nějakým homemade. Přece jen je to vyrobené spolehlivě a nerozbitně.