Přesně, tento stát je neschopen přijmout kvalitní přehledné zákony a zároveň je sám neschopný dodržovat i svoje vlastní platné zákony.
Obě strany (stát i občané) předstírají, že jsme právní stát a řeší vše nějak "pocitově".
Problém pak nastane, kdy jedna strana (nejčastěji úřad) aplikuje do detailu ty nesmyslné předpisy, každý vidí, že jsou nesmyslné, ale "zákon je zákon". Spolu s pozitivistickým soudnictvím s původem v totalitě (soudí dle slovosledu zákonů a zároveň s velmi malou odvahou uplatnit rozum ... jsou i světlé vyjímky, většinou na vyšších soudech), to vede tam, kde jsme.
Ale zpět k tomu příkladu vyvádění zisků do zahraničí zahraničními firmami. Teoreticky na to zákony jsou, v praxi je stát neschopen je vymáhat. Myslím, že je to dáno nedostatkem odbornosti a velkou byrokracií.
Takže modelová německá koncernová firma, má klasicky dceřinnou firmu v Česku, a výrobním a obchodním programem (má továrnu, výroba hlavně na vývoz, zároveň dováží a zde prodává jiné výrobky toho DE koncernu). Tady to šlape, dividendy pravidelně jedou do DE. Ale DE centrála je plná odborníků, za DE mzdy, protože DE manažeři mají pocit, že CZ dceru neřídí, pokud do všeho detailně nevidí. A na to potřebují v DE spoustu odborníku, lokálním CZ manažerům z pricipu nevěří. DE manažer je přesvěčen, že co je dobré pro Německo, je dobré i pro Česko (neaplikuje to ovšem v případě mezd
). Takže dojde k situaci, že ta DE centrála plná jejich odborníků prostě není zisková, s bobtnáním drahého úřednického aparátu zisk DE centrály klesá.
A teď jim v DE přijde daňová kontrola, a řekne jim: jak je možné, že vy velcí DE odborníci nejste schopni dostatečně vytvářet zde v DE zisk, a tamhle ty simulanten bande ve vašich CZ, SK, PL, BG atd. pobočkách jsou vysoce ziskoví? ... něco s tím udělejte, nebo bude DE fešácký kriminál.
Co vymyslí nyní DE manažer? ... budeme těm CZ (SK, PL, BG) simulantům fakturovat služby! .. ony se ale žádné reálné služby navíc neposkytují, resp. ty standardní už jsou stejně vnuceny centrálně za 10x předraženou cenu. A vymyslí se další, virtuální služby, typu "poradenství a know-how pro zajištění stabilního počtu slunných dní v roce", za lidovou cenu 50. mil. Kč ročně. ...DE fin. úřad je spokojen, i výpalné zachycené v účetnictví je zdanitelný příjem, když to sype pro DE erár, proč ne.
CZ manažeři pokrčí rameny, když nesouhlasí, jsou odejiti. A teď se ptejme, komu by toto mělo vadit, kdo je poškozen? ... možná jedině CZ státní rozpočet.
Člověk by čekal, že takové CZ dceřinné firmy navštíví CZ daňová kontrola, parta ostrých vzdělaných ekonomů a právníků, tyhle fakturace z DE za virtuální věci rozcupuje na kousky a doměří ušlé daně z příjmu. U nás v CZ se totiž všechny fakturované služby (zde v CZ náklady) musí doložit, že byly poskytnuty.... teoreticky je to OK.
Ale v CZ je pouze jeden takový specializovaný útvar daňové kontroly s pár odborníky (funguje jen krátce), a zároveň jsou tady tisíce takových DE dceřinných firem. Oproti tomu tisíce běžných daňových kontrolorů mají kvalifikaci zhruba odpovídající kontrole správně vyplněných knih jízd pro služební auta. A mají také kvalifikaci dostačující provedení tzv. "burešova zakleknutí". Víc ne. Závěry si udělejte sami.
-(konec románu)-