Útok Brusele na svobodnou mobilitu

...aneb akademická debata o příčinách a důsledcích rozpadů společností.
Odpovědět
Uživatelský avatar
vratnikp
Příspěvky: 1037
Registrován: 21.08.2015 10:39

Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od vratnikp »

Výstřižek.JPG
v různých vláknech jsme tu už ohledně soumraku svobodné mobility kecali. Chtěl bych tomu dát nějakou formu.

2022/02/14
https://www.europarl.europa.eu/news/cs/ ... -bez-emisi
Nová pravidla jsou prvním krokem k nulovým emisím CO2 u nových osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel do roku 2035 – cílem pro celý vozový park EU je snížit emise CO2 produkované novými automobily a dodávkami o 100 % oproti roku 2021. Průběžné cíle snižování emisí do roku 2030 jsou stanoveny na 55 % pro osobní automobily a 50 % pro dodávky.
Výrobcům, kteří v daném kalendářním roce vyrobí pouze malé množství, tj. 1 000 až 10 000 nových automobilů nebo 1 000 až 22 000 nových dodávek, může být udělena výjimka až do konce roku 2035 (na ty, kteří registrují méně než 1 000 nových vozidel ročně, se pravidla i nadále nevztahují).
kdo si chce svobodně jezdit, musí sáhnout po Bugatti, Mclarren atp.

emisní pokuty:
v současnosti 95euro za každej gram nad 95g/km počítaný z flotilovýho průměru, odpovídá spotřebě 4L/100. Pro ilustraci v současnosti prodávaná fobie 1.0MPI 59kW produkuje 114g/km a prodává se tabulkově za 369 900,-. Tedy lze říct, že ekopokuta je 45 tis.
it’s better to be a warrior in the garden than a gardener in a war.
Uživatelský avatar
vratnikp
Příspěvky: 1037
Registrován: 21.08.2015 10:39

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od vratnikp »

vratnikp píše: 23.02.2023 12:41
2023/02/14
žiju v minulosti, už je rok 2023
it’s better to be a warrior in the garden than a gardener in a war.
Solo_Kameň
Příspěvky: 59
Registrován: 27.02.2021 12:28
Pohlaví: muž

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od Solo_Kameň »

A socialista z Bruselu povedal "uhni roboš, my tu ideme bojovať za pracujúcu triedu!"

Keďže politici sú odtrhnutí od reality, a priemerný volič nerozmýšľa racionálne, tak predpokladám, že mobilitu jednotlivca sa nakoniec budú snažiť politici potlačiť úplne a budú chcieť presunúť všetky formy dopravy priamo pod štát. Výhovorkou bude, že treba myslieť na našu planétu, deti a že si tu nemôže každý len tak robiť, čo chce.
drigon
VIP
Příspěvky: 2958
Registrován: 28.11.2012 23:44

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od drigon »

Možná se blýská na lepší časy. Na Nově mluvili o tom, že Němci a Italové otočili proti zákazu spalovacích motorů od roku 35. Některé další státy EU, včetně ČR uvažují o jejich podpoře.
Tak doufejme, že to vyjde a připravovaný zákaz spalovacích motorů skončí dříve než začne.
Doufám, že to samé se stane s normou E7.
Koukej tak, aby jsi viděl.
Uživatelský avatar
vratnikp
Příspěvky: 1037
Registrován: 21.08.2015 10:39

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od vratnikp »

byl bych moc rád, ale nevěřím tomu. Evropský automobilky do toho pustili takový prachy, že naopak ted začnou lobovat za dřívější omezení spalováků, aby se ty předražený krámy začly prodávat, protože průměrnej pepík si za mega místo subkompaktního emobilu radši koupí hodně pěkný kombi. Tahle vlna odporu se měla zvednou v přípravný a připomínkový fázi, ne ted, když je vpodstatě hotovo. považuju to jen za komedii "my nic, to všechno oni!"
it’s better to be a warrior in the garden than a gardener in a war.
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od dracekvo »

Auto za mega si nekupuje průměrný pepík.
Průměrný pepík si kupuje olítanou oktávku za 300 tis na splátky. A ten si nekoupí za 600 tis 10 let starý olítaný elektromobil, protože v současném stavu, kdy baterky stojí to samé co pořizovací cena ojetiny je to ekonomický nesmysl. A lidi až zjistí, že svůj ojetý elektromobil prodají velice těžko si taky příště rozmyslí si kupovat nové podobné auto.
Takže se třeba vrátí do módy vyvařování karosérie aut. Dnes, kdy za 50 tis koupím relativně dobré auto, co mi chvilku poslouží je taky blbost dávat vyvařovat zrezlou plečku. Ale doba se třeba změní.
Pomalinku vybavuju garáž na udržování těhle aut v chodu. Dokud na to nenasadí nějaké šílené daně, tak nemám potřebu ty auta dávat do šrotu.

EDIT: tady je krásně vidět co udělala neschopnost naší vlády v energetické krizi. Lidi a firmy teď mají jiné starosti, než si kupovat nové auta
nyní se však průměrné stáří zvýšilo za pouhé tři roky o celý jeden rok
https://auto-mania.cz/vozovy-park-v-cr- ... slovensko/
d-s
Příspěvky: 810
Registrován: 18.10.2015 22:40

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od d-s »

dracekvo píše: 03.03.2023 12:26 Dokud na to nenasadí nějaké šílené daně, tak nemám potřebu ty auta dávat do šrotu.
Zakazy a zdrazovanie prevadzky statom samozrejme zacnu v momente ked vrchnost definitivne pochopi ze dobrovolne to nepojde. A velka cast ludi tomu bude tlieskat.

Viz novy navrh poplatkov pri kupe auta na Slovensku.
Po novom sa bude platit ekologicky poplatok pri kazdej kupe auta, aj jazdeneho.
Ked sa auto preda/kupi 5x, stat skasiruje ekologicky poplatok 5x.
Pri slabych autach zatial mala suma, pri silnejsich velka. Otazka casu kedy stupne aj pri mensich vykonoch.
Jeden zo sposobov ako likvidovat trh so starymi autami.
drigon
VIP
Příspěvky: 2958
Registrován: 28.11.2012 23:44

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od drigon »

Tak si člověk koupí jedno auto a bude s ním jezdit dokud to půjde. Holt Pepíci, kteří si každého půl roku koupili ojetou "plečku", dorasovali ji a koupili si další se naučí se o auta se starat.
A když ne, tak si to zaplatí.
Co se týče návrhu na odsunutí zákazu spalovacích motorů od roku 35 dost možná začíná docházet automobilkám, že pokud chtějí vyrábět musí mít k dispozici více různých variant pohonů. Pokud úplně"vystoupí z vlaku spalovacích motorů " a euta se ukáží jako neschopná to pro ně bude znamenat konečnou.
Tu pro ně dost možná budou znamenat i euta z Číny.
Koukej tak, aby jsi viděl.
mhi
Příspěvky: 465
Registrován: 16.07.2015 16:37

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od mhi »

No mluvime o tomhle
https://www.eppgroup.eu/newsroom/news/b ... fect-in-eu

ale jsem dost skepticky k tomu, ze se to stane. Moderni auta postradaji celou radu vlastnosti, aby sla udrzet za rozumny peniz provozuschopna po dlouhe obdobi. (jsou "samorecyklacni").

Navic i v te optimisticke variante budou atakovana ruznymi danemi/poplatky/zakazy, pripadne euro6 nebudou snadno prochazet emisemi.
PeFi
Příspěvky: 2713
Registrován: 15.03.2014 13:01
Pohlaví: i černoch by záviděl

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od PeFi »

drigon píše: 03.03.2023 15:27 Co se týče návrhu na odsunutí zákazu spalovacích motorů od roku 35 dost možná začíná docházet automobilkám, že pokud chtějí vyrábět musí mít k dispozici více různých variant pohonů. Pokud úplně"vystoupí z vlaku spalovacích motorů " a euta se ukáží jako neschopná to pro ně bude znamenat konečnou.
Tu pro ně dost možná budou znamenat i euta z Číny.
Do vývoje spalováků už mnozí neinvestují, tzn zabouchli si vrátka a naopak budou ze všech sil tlačit na plnou elektromobilitu a to ikdyž se ukáže, že tudy cesta nevede, protože v hybridech a spalovácích už nebudou vůči asii konkurenceschopní, takže do posledního okamžiku nepřipustí návrat ke spalovacím pohonům.
A v elektromobilitě je bude válcovat čína a zbytek asie.

Já jsem pesimista a očekávám masakr evropského průmyslu, protože mé představy o schopnostech kapitánů evropského průmyslu jsou vesměs velmi nelichotivé - ti lidé nejsou hloupí, ale bohužel nejsou ani nějak moc chytří a hlavně jsou to všehoschopní psychopati a sociopati. A ti stojí u kormidla a kocábka EU se řítí přesně tam, kam ji tito "intelektuálové" nasměrovali.
Uživatelský avatar
vratnikp
Příspěvky: 1037
Registrován: 21.08.2015 10:39

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od vratnikp »

V roce 2016 nam rikali-miliony phev a mhev do eu rocne. Potrebujem novou prevodovku, roky 17 a prvni pulka 18 to same. Nalily se do toho tezky miliardy, zacaly se stavet nove linky a vznikly nove pobocky. V 2/2 roku 18 stopka ze dne na den. Halt! Uz jen elektromobily, hybridy dojezdi na stavajici generaci (do roku 30).
it’s better to be a warrior in the garden than a gardener in a war.
mhi
Příspěvky: 465
Registrován: 16.07.2015 16:37

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od mhi »

No, ja se na to koukam z pohledu elektroniky, a vychodni auta (motory) jsou stale rizeny technologiemi Bosch/Delphi/Continental, komponenty "okolo" (vstriky apod.) budou nejspis taky.

Vyjimkou jsou Japonci (Denso/Mitsubishi) a pak si nejsem jist zda systemy Hyundaie postavene na Kefico jsou stale licence Bosch, nebo jedou uz vlastni vyvoj.

Doposud jsem mel za to, ze prave spalovaky jsou domenou "vyspelych" firem, na rozdil od elektroveci, ktere prave cinani uz v nejake zakladni podobe zvladli.

Co kdybychom udelali nejakou akci a napsali vlastnimi slovy nasim europoslancum podekovani za to jak hlasovali, a ze tohle silenstvi musi nejak zastavit, stejne tak ty zelene eurodomky ? At se kapitani europrumyslu postavi treba na hlavu.. Ono kdyz politik uciti, ze muze ziskat body ...
Uživatelský avatar
vratnikp
Příspěvky: 1037
Registrován: 21.08.2015 10:39

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od vratnikp »

K udrzovani starych/zanovnich/novych aut: smernice o zakazu olova se dotyka mimo jine pajenych spoju. Bezolovnate pajky jsou, jak mi bylo receno, krom velke zmetkovitosti nevhodne, protoze jsou krehci a spatne snadeji cyklicke zatezovani, typicky teplo/chlad. Musim si jeste overit, kdy budou takoveto spoje povinne zavadeny do seriove vyroby aut. Ziju v tom, ze rok 25 obecne. Takove auto muze byt sebemladsi, mene jete a udrzovane, ale kdyz vypraskaji pajene spoje, je to konecna.

Proto si predposrane drzim stary pekac, slusnou ojetinu z ery, kdy se delala dobra auta a byla kvalitni, a novou vonavku, tu mam tedy z vicero duvodu, ale bezolovnate pajky byly jeden z minoritnich faktoru
it’s better to be a warrior in the garden than a gardener in a war.
JOBU
Příspěvky: 1822
Registrován: 14.07.2016 16:38

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od JOBU »

Bezolovnaté pájky sa už používajú bohužiaľ bežne a všade uť pár rokov a verím tomu, že situácia u elektroniky áut nebude iná.
mhi
Příspěvky: 465
Registrován: 16.07.2015 16:37

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od mhi »

lead-free v automotive neni povinna a podle osazovaci firmy bezne do olovnate pasty jeste osazuji. "Cipova nouze" nas donutila objednat vic nez dekadu stare olovnate skladove soucastky a tak se to celkem hodilo :). Olovnate plosne spoje taky z CN dorazi, prototypy jsem zatim jinak ani nedelal.

Auta podle me vyhnijou jednak materialove, vypocetni technika umoznila spocitat vse mozne aby to nebylo dimenzovane tak jako auta do zacatku milenia (dusledek je treba ze kdyz se clovek opre o nove auto tak ma strach, ze se mu tam obtiskne do karoserie zadnice). Druha vec je, ze elektronika se blbe vymenuje, ridici jednotky jsou mezi sebou sparovane, bezne pouzivane TriCore ci PPC SoC maji OTP sektory prave s oblasti kam se ukladaji ty ruzne hodnoty znesnadnujici prehazovani jednotek mezi auty (lide to vymenuji, ale jednak za par let ty procesory zmizi z nabidky, a pak cena je o nejakou tisicovku drazsi diky nutnosty vymenit procesor za novy, atd.). No ... a stare ridici jednotky na vrakaci nevim nevim ....

ale tak vzdy pujde jezdit s auty na tento zpusob, jen to asi neprojde emisemi :) https://www.youtube.com/watch?v=8u-g0XgyDAA (to je rizeni plnohodnotne strikacky, byt to tak asi nevypada)
Uživatelský avatar
vratnikp
Příspěvky: 1037
Registrován: 21.08.2015 10:39

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od vratnikp »

přesně tak, mé informace jsou, že bezolovaté stále nejsou povinné a tak je (japonské) automobilk nepoužívají. U koncernu, který razí tu ekologičnost, udržitelnost a socialistickou budoucnost nevím, ale nemyslím si že by používali něco co je dražší a horší. Až to bude povinnost, tak je to za mne diskalifikační pro to, si takové auto za vlastní zdaněné peníze koupit.

po mechanické stránce jsou i nová auta výborná. Subtilnější konstrukce, kde se součinitel bezpečnosti blíží 1,5 namísto 3+ což bylo běžné před 20 lety není nic špatného. Topologickou/ parametrickou optimalizaci dílu zvládne i východní polokvalifikovaná opice jako já, navíc těch 7 let, co jsem v automotive neřešíme ve vývoji nic jinýho, než to udělat 20 let starou konstrukci co nejlevnější, nejmenší a nejlehčí, abychom plnili požadavky automobilek. (To jaký peklo je vyřešit vibrace u těch zasranejch oturbenejch litrů mluvit nebudu). Invence je nežádoucí, costdown starého konceptu je cesta - na základě této zkušenosti tvrdím, že evropa je v mechanické technice nekonkurenceschopná, nic nového tu prostě nevzniká, protože nikdo nemá koule na to převzít zodpovědnost za to - tenhle novej nápad pude do série!. Dnes jsou běžně dostupné a používané i v levných autech HSLA a další vysokopevnostní oceli. Třeba skvělá škodovka se honosí tím, že 17% konstrukce současné generace je z vysokopevnostní oceli, jenže 7mi leté volvo jí má přes 60% pokud mne paměť neklame.
Průser v současnosti je design pohonu ne tak, aby byl ekonomický, štíhlý a robusní, ale alfou a omegou je splnění homologace, následované nízkými servisními náklady prvních 5 let / 150t km.

nejlepší auta se dělala v letech 10-17. dobrá auta se dělala do roku 20. v současnosti je to už za hranou robusnosti, z důvodu pohonu navrženého čistě na plnění laboratorní homologace, která s reálným provozem nemá nic společného, pouze má spalováky cenově přiblížit na půl cesty k elektromobilům.
dracekvo píše: 03.03.2023 12:26 Auto za mega si nekupuje průměrný pepík.
bohužel do dvou let, bude nejlacinější nová sračka na trhu za 600+. tenhle trend budou následovat ojetiny.

jinak momentálně v tomhle vlákně máme klapky na očích, vím, že to není optimální dopravní prostředek, ale jednostopá vozidla se zatím zásadnější regulaci vyhýbají. ano máme tu snahy omezit maximální výkon celoevropsky, ala Francie, zakázat jejich jízdu o nedělích a svátcích, ale zatím nic zásadního.

jednostopý svět už nesleduju přes 7 let, ale bylo by dobré zůstat v obraze. Pár motorkářů tu na foru je
it’s better to be a warrior in the garden than a gardener in a war.
vrb
VIP
Příspěvky: 899
Registrován: 13.08.2011 1:52

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od vrb »

Jednostopa pro většinu lidí nejsou řešení.

Když jsem v 25 chtěl někam s kámošema, motorka byla jasná volba.
Dneska sebou vleču buď fůru nářadí a materiálu nebo případně celou rodinu. A podle počasí si už taky nemůžu vybírat jestli jedu nebo ne.

Uvidíme jak na tom budou dodávky. O nějaké terennejsi dodávce uvažuju už teď.
Ono to zatím ještě funguje i s bezolovnatyma pajkama.
Pokud EU zničí i dodávky a nákladní dopravu, tak už pak vliv EU nebudeme muset řešit, protože to bude reálné postapo.

O elektromobilu v kombinaci se solárama už nějaký čas uvažuju sám od sebe.
Nissan Leaf středně ojetý je za 300k. Jen by se musela do kufru přihodit další baterka nebo elektrocentrála na delší trasy.
Uživatelský avatar
vratnikp
Příspěvky: 1037
Registrován: 21.08.2015 10:39

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od vratnikp »

Leaf je sikovnej elektromobil, kterej vyuziva silne stranky elektromobilu a na slabe rezignuje. Novej je bohuzel za nesmysl a za vlastni penize bych ho nekoupil. Nova origo baterie bude za co, 50k? Za me porad dobry. Ale pokud jsem neudelal chybu, nabijenim ze zasuvky vyjde kilometr stejne draho jako ve srovnatelnym aute v benzinu, takze fve nutne
it’s better to be a warrior in the garden than a gardener in a war.
Uživatelský avatar
Grunt
Příspěvky: 1586
Registrován: 11.12.2011 20:58
Bydliště: Jih Moravy

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od Grunt »

vratnikp píše: 03.03.2023 19:18 Pár motorkářů tu na foru je
Zde se jeden hlásí a ač tak nějak tuším, že bych to asi neměl (obzvláště tady) říkat na plnou hubu, tak zatím mi zákaz výroby spalovacích motorů žíly netrhá a mírně ho i podporuju (spíš bych vnitřně řekl, že nemám vyhraněný názor). Resp. používám to jako vhodný nástroj k vrtání do lidí ;) Aspoň se od těch smradů vyčistí silnice.
Solo_Kameň
Příspěvky: 59
Registrován: 27.02.2021 12:28
Pohlaví: muž

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od Solo_Kameň »

Veď aj na teba si potom Európska únia spomenie :lol:
Odpovědět