Útok Brusele na svobodnou mobilitu

...aneb akademická debata o příčinách a důsledcích rozpadů společností.
Odpovědět
Uživatelský avatar
vratnikp
Příspěvky: 1037
Registrován: 21.08.2015 10:39

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od vratnikp »

18lvtd.jpg
it’s better to be a warrior in the garden than a gardener in a war.
vrb
VIP
Příspěvky: 899
Registrován: 13.08.2011 1:52

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od vrb »

Díky, někdy si přesně tak připadám, že se snažím něco vysvětlovat a mezitím mi někdo vytrhnul konektor a je to celé k ničemu :-)

Grunt: Zkus nám prosím ty depresivní závěry nějak narušit svým pohledem z druhé strany.
Když se dva inženýři shodnou, že je to v prdeli, tak si připadám jak na Titaniku.
vvitty
Příspěvky: 122
Registrován: 26.01.2021 10:18

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od vvitty »

vrb píše: 08.03.2023 0:08 Do toho ti zakázou topit dřevem a budeš muset jít na TC a platit za Elektrinu. To se dá na domě vylepšit FVE.
Sice trosku odbihame od tematu ale FVE neni s TC uplne kompatibilni. Spis s AC :)
V zime ma FVE mizernej vystup, delali jsme v jednom SVJ nejake propocty pro instalaci na strechu a provoz TC pro vytapeni spolecnych prostor a i pri velke plose to nevychazelo vykonove, o ekonomice nemluve.

Dalsi problem TC je ucinnost. Pokud jde o TC ve forme vrtu tak potrebuje kolem sebe prostor ze ktereho bere energii. V Nemecku uz jsou v tomhle dal nez my a maji i zkusenosti podlozene cisly o tom ze ucinost instalaci uvnitr obce silne klesla s tim jak pribyvaly vrty a cerpadla v okoli.
drigon
VIP
Příspěvky: 2960
Registrován: 28.11.2012 23:44

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od drigon »

A strojvedoucí (technický pracovník se středoškolským vzděláním) se k inženýrům přidává.
Jen k souboji parní stroj/spalovací motor.
Spalovací motory se prosadily vůči parním strojům z následujících hledisek: účinnost, pracnost obsluhy a taktická pohotovost k jízdě. Nehledě na podstatně jednodušší zásobování. Nazbrojit lokomotivu/auto naftou je podstatně rychlejší než uhlím. . S nabíjením baterek to bude přesně naopak.
Koukej tak, aby jsi viděl.
cipis
Příspěvky: 4843
Registrován: 26.10.2012 13:27
Pohlaví: muž
Bydliště: blízko Brna

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od cipis »

Ono bohatě stačí vědět, že elektromobily jsou starší jak spalovací, asi o 50 let.
Takže takové lži, že je to něco nového a vyvíjí se to, tak ať si to strčí někam.
d-s
Příspěvky: 810
Registrován: 18.10.2015 22:40

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od d-s »

Grunt píše: 07.03.2023 18:49 Inu vsázet na spalovací motory a stavět na nich v této době mi trochu přijde jako když briti na konci parní éry vsázeli na parní stroje. Ale co já vím, že? Nejsem vědma.
Grunt, nejde o to na co vsadzat.
Ide o to ako zmena prebieha.
Kedysi diesel odstavil paru lebo bol lepsi.
Teraz elektrina odstavuje diesel lebo uradnik rozhodol.
Ak v tom nevidis problem tak niet moc co dodat.
vvitty
Příspěvky: 122
Registrován: 26.01.2021 10:18

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od vvitty »

Ciste z technickeho hlediska - ten elektromotor ma oproti spalovacimu motoru spoustu vyhod. Treba obrovsky moment od nuly, jednodussi nebo zadnou prevodovku, spojku, umisteni primo na kola, moznosti regulace vcetne velmi agresivniho brzdeni, nezavisle regulace kazdeho kola, rekuperaci, ....

Taky se to pouziva napr. v lokomotivach pres 120 let. V tanku to Nemci celkem uspesne pouzili za druhe valky (ovsem rozsireni narazilo na nedostatek medi atd.). U lokomotiv to trosku kazila nutnost natahnout nad koleje draty a baterky na tom nebyly moc dobre, tak to inzenyri vyresili jednoduse a proste tam v mezivalecnem obdobi pridali naftovy motor a generator cimz zkombinovali vyhody obojiho.

Zasadni prusvih do toho vnasi baterie a jejich parametry - kapacita (tedy dojezd), rychlost nabijeni, zivotnost, odolnost vuci poskozeni a naslednemu pozaru, ucinnost, cena, to ze se likvidace zivotniho prostredi neomezuje ale presouva do Afriky a k uhelnym elektrarnam. O tom ze vyznamnou cast materialu potrebnou k vyrobe baterii musime stejne dovezt z nejake ne pratelske zeme taky nepomaha.

Jsou segmenty v kterych to smysl ma a prosadilo by se to i bez dotaci, a pak je vetsina kde je to pouze krok k horsimu. Ale docela zajimave by bylo se inspirovat zeleznici a uvest na trh elektromobil s dojezdem 50 km a "pripravou na ukotveni nakladu v oddelenem prostoru" kam se ciste nahodou vejde naftova centrala a nadrz :D
tom384
Příspěvky: 467
Registrován: 10.05.2020 14:05

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od tom384 »

dracekvo píše: 07.03.2023 6:10 Grunt: ty že jsi rozpadlík? ....
Myslim ze Grunt je tady daleko vetsi rozpadlik nez zbytek ucastniku diskuze. Rozpadlik je totiz pripraven na konec sveta a nejaky zakaz ktery je verejne znam dopredu ho nemuze rozhazet. Mam to stejne.

Ja vam reknu jak to bude. Za 12 let se zakaze prodej spalovaku, takze realne budou jeste minimalne 30let jezdit po evropskych silnicich. V te dobe mi bude tolik, ze uz mi mozna seberou ridicak a nejaky zakaz mi bude ukradenej. V realu to bude tak, ze z toho zakazu bude hromada vyjimek a spalovaky se budou prodavat dal. Ten for se bude jmenovat uhlikove neutralni palivo. Kdo bude chtit, nejakou cestu jak provozovat ropaka si najde. Na druhou stranu nepochybuju, ze provoz spalovaku bude cim dal drazsi v porovnani s elektromobilem a nakonec vetsina jeste rada prejde.
Uživatelský avatar
Grunt
Příspěvky: 1586
Registrován: 11.12.2011 20:58
Bydliště: Jih Moravy

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od Grunt »

vrb píše: 08.03.2023 8:47 Grunt: Zkus nám prosím ty depresivní závěry nějak narušit svým pohledem z druhé strany.
Jak jezdíte do práce inženýři?
d-s píše: 08.03.2023 17:53 Grunt, nejde o to na co vsadzat.
Ide o to ako zmena prebieha.
Kedysi diesel odstavil paru lebo bol lepsi.
Teraz elektrina odstavuje diesel lebo uradnik rozhodol.
Ak v tom nevidis problem tak niet moc co dodat.
S tím přišli sami výrobci i bez rozhodnutí úředníka. A co k tomu dodat? Znovu opakuji: nejsem vědma. Jen abyste se nedivili až budete dědci a děcka si lusknou prstem, přijede elektromobil a zeptá se zam chcete odvézt a vy jim budete vysvětlovat jak se za vašich mladých let šíbrovalo s šajtrpákou a dupalo na plyn a řídlo auto ;) Asi tak jak když dědci čuměli na parostroje a parní mašiny.
Pokud by tak fungovaly motorky, ocenil bych to, ale obávám se že motorky se ještě hodně dlouho budou vodit "vodičem" nezávisle na tom jaká bude zrovna legsilativa. Dokud bude co do nich lít, budou mi jezdit. Asi tak.
Uživatelský avatar
vratnikp
Příspěvky: 1037
Registrován: 21.08.2015 10:39

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od vratnikp »

vvitty píše: 08.03.2023 18:08 Ciste z technickeho hlediska - ten elektromotor ma oproti spalovacimu motoru spoustu vyhod. Treba obrovsky moment od nuly, jednodussi nebo zadnou prevodovku, spojku, umisteni primo na kola, moznosti regulace vcetne velmi agresivniho brzdeni
Pravdu mas, nicmene pro praxi ma i zasadni nevyhody - vyrazny pokles ucinnosti pri zahrati (zatezi). Tezky drahy bateriovy pack s omezenou zivotnosti, dobu nabijeni, infrastruktru. Argumentace co2 je licha, proste zatim nenastal ten potrebny technicky prulom-ucinne, zelene lokalni zdroje energie.

Za me davaji velky smysl MHEVy. Kombinuji vyhody obou reseni a vpodstate nevnaseni zadne technicke nevyhody. Problemem je, ze se zkratka ekonomicky nevyplati, prestoze jsou ceny cistych spalovaku politicky vysroubovane.

Proste usetreny litr/100 u mensiho, 2/100 u velkeho auta nestoji za investovane statisice.
tom384 píše: 08.03.2023 19:33
Myslim ze Grunt je tady daleko vetsi rozpadlik nez zbytek ucastniku diskuze. Rozpadlik je totiz pripraven na konec sveta a nejaky zakaz ktery je verejne znam dopredu ho nemuze rozhazet. Mam to stejne.
Ja to myslim jinak a sice tak, ze mi jako libertariana sere, ze mi nekdo nuti neco pro "me" dobro, ohani se ucelovymi nepravdami a relevantni argumenty ignoruje. To je za me velky duvod stavet se na zadni a do takoveho smejda si kopnout pri kazde prilezitosti, protoze kdyz nehraje fer on, nebudu ani ja.

Proste se nam blizi nejaka celospolecenska zmena a za me je dobre dat hlavy dohromady a najit cestu, na ktere nejmin ztratime, nebo idealne jeste neco vydelame
it’s better to be a warrior in the garden than a gardener in a war.
Uživatelský avatar
vratnikp
Příspěvky: 1037
Registrován: 21.08.2015 10:39

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od vratnikp »

Grunt píše: 08.03.2023 19:45
vrb píše: 08.03.2023 8:47 Grunt: Zkus nám prosím ty depresivní závěry nějak narušit svým pohledem z druhé strany.
Jak jezdíte do práce inženýři?

S tím přišli sami výrobci i bez rozhodnutí úředníka.
4 dny mesicne autem, vyjimecne sockou, protoze prestoze to mam po silnici 16km, zasranou mestskou mi jedna cesta trva hodinu a ctvrt a to jsem pak v praci pul hodiny pred zacatkem (5:30), tedy tam sedim zadarmo a naopak spoj domu mi jede hodinu a pul po konci sichty, pricemz prescasy delam taky zadarmo (dobre za nahradni volno).

Takze radsi vyplaznu kilo denne za benzin, nez denne promrdat dve hodiny navic v socce.


Nemas pravdu v tom, ze by s tim prvni prisli vyrobci, ano, nabizeji v ramci portfolia ruzne pohony a tak by to melo byt, at si kazdy vybere a zaplati co uzna za vhodne. Nicmene slepy vyber jedne z vyvojovych cest a perzekuce ostatnich jsou ciste politicke tlaky. Skodovka mimo eu taky vozi za me zajimave motorizace za rozumnou cenu, jmenovite treba ofce s 1.6 MPi, jenze politik rekl nene, evropan si nekoupi auto C segmentu s robusnim motorem pod 400 tis...

Mas pravdu v tom, kam smeruje vyvoj, nicmend by tam mel smerovat kvuli spolecenske poptavce ne v lepsim pripade jen proto ze si spolecnost rekne "hm, blby ale s tim nic nenadelame" takhle to fungovalo nekdy ve feudalismu
it’s better to be a warrior in the garden than a gardener in a war.
d-s
Příspěvky: 810
Registrován: 18.10.2015 22:40

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od d-s »

Grunt píše: 08.03.2023 19:45 Jen abyste se nedivili až budete dědci a děcka si lusknou prstem, přijede elektromobil a zeptá se zam chcete odvézt a vy jim budete vysvětlovat jak se za vašich mladých let šíbrovalo s šajtrpákou a dupalo na plyn a řídlo auto ;) Asi tak jak když dědci čuměli na parostroje a parní mašiny.
Znova, nejde o technologiu ako taku. S tym problem nemam, ostatne na technologiach pracujem.
Ked bude pre mna e-auto vyhodnejsie nez ropak, kupim si ho.

Ide o sposob zavadzania technologie do praxe - kde ideologia hraje prim a fakty a stav technologie nie je zase az taky dolezity. A v dlohodobejsom hladisku ide o likvidaciu slobody - ked budu auta autonomne a centralne riadene, sloboda pohybu pojde zrusit velmi jednoducho.
Tebe mozno na slobode zatial nezalezi, pre mna je takyto sposob rozhodovania pomerne jasnym ukazovatelom kam smerujeme (resp kde uz sme).
Uživatelský avatar
vratnikp
Příspěvky: 1037
Registrován: 21.08.2015 10:39

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od vratnikp »

:yes :yes :yes Joo neni nad to kdyz plebs bude muset na protivladni demonstraci 200 kilaku na kole, pripadne ho autonomni kapsle namisto na vaclavaku vyhodi pred branou na Mirove s online prikazem k nastupu vykonu trestu
it’s better to be a warrior in the garden than a gardener in a war.
vvitty
Příspěvky: 122
Registrován: 26.01.2021 10:18

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od vvitty »

vratnikp píše: 08.03.2023 19:58
vvitty píše: 08.03.2023 18:08 Ciste z technickeho hlediska - ten elektromotor ma oproti spalovacimu motoru spoustu vyhod. Treba obrovsky moment od nuly, jednodussi nebo zadnou prevodovku, spojku, umisteni primo na kola, moznosti regulace vcetne velmi agresivniho brzdeni
Pravdu mas, nicmene pro praxi ma i zasadni nevyhody - vyrazny pokles ucinnosti pri zahrati (zatezi). Tezky drahy bateriovy pack s omezenou zivotnosti, dobu nabijeni, infrastruktru. Argumentace co2 je licha, proste zatim nenastal ten potrebny technicky prulom-ucinne, zelene lokalni zdroje energie.
O tom ze to cele kazi uz stoleti baterie jsem psal priblizne ve tretim odstavci :lol:
vvitty
Příspěvky: 122
Registrován: 26.01.2021 10:18

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od vvitty »

Grunt píše: 08.03.2023 19:45 Jak jezdíte do práce inženýři?
...
S tím přišli sami výrobci i bez rozhodnutí úředníka. A co k tomu dodat? Znovu opakuji: nejsem vědma. Jen abyste se nedivili až budete dědci a děcka si lusknou prstem, přijede elektromobil a zeptá se zam chcete odvézt a vy jim budete vysvětlovat jak se za vašich mladých let šíbrovalo s šajtrpákou a dupalo na plyn a řídlo auto ;) Asi tak jak když dědci čuměli na parostroje a parní mašiny.
Pokud by tak fungovaly motorky, ocenil bych to, ale obávám se že motorky se ještě hodně dlouho budou vodit "vodičem" nezávisle na tom jaká bude zrovna legsilativa. Dokud bude co do nich lít, budou mi jezdit. Asi tak.
Vlakem.
...
Jo, vyrobci s tim prisli sami. Hned pote co urednik zacal vytahovat dalsi a dalsi pozadavky na stavajici technologii a na druhe strane dotace pro ty kteri si ten kram koupili.
Posledni dobou v ruznych zemich skoncily dotace a najednou se vyznamne propadly prodeje elektro kramu.

No, aby k tem elektromobilum neprisel taky socialni kredit, proverky a podobne. Ale zase kdyz v pracovni dobe parkrat zablokujes magistralu plnou aut tak si za odmenu muzes o vikendu zaletet na Bali :D
mhi
Příspěvky: 465
Registrován: 16.07.2015 16:37

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od mhi »

Grunt píše: 08.03.2023 19:45Jen abyste se nedivili až budete dědci a děcka si lusknou prstem, přijede elektromobil
Dovolil bych si upozornit na to, ze autonomni rizeni a elektromobily jsou celkem nesouvisejici veci.

Videl jsem nejakou prednasku s Elonem Muskem, kde resil tu jejich AI self driving (ehm ... driving assistant) jednotku a jak to vlastne funguje. Z te prednasky mi vyplynulo, ze Tesla pouziva uzivatele jako beta testery (sbiraji data ze silnic a uci na tom svoji AI), a pak resi prave system, ktery bude umoznovat pronajimat auta a resit jejich ekonomicke dobijeni. Tzn. planovani kam ktere auto dovezt, aby vydelalo co nejvic a soucasne kdyz bude vybite aby bylo co nejlevnejsi ho dobit. Ono se to zda jednoduche, ale kdyz se nad tim zamyslite do detailu, tak to je docela veda.

Myslim si, ze self-driving je natolik lukrativni, ze by bohate stacilo aby staty pouze prilis nehazely klacky pod nohy regulacemi.

------------------------------

Tusite nekdo jak je to za hranicemi EU ? CACA (California, Canada) porad zelene blazni, nebo se neco zmenilo?
vvitty
Příspěvky: 122
Registrován: 26.01.2021 10:18

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od vvitty »

jinak je pomerne priznacne ze nejvic lezi klimaticka krize a emise CO2 na srdci lidem kteri si o tom letaji popovidat soukromymi letadly do vzdalenych destianci takze na tech svych pokecech vyprodukuji vic emisi nez zbytek plebsu za cely rok.
drigon
VIP
Příspěvky: 2960
Registrován: 28.11.2012 23:44

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od drigon »

Se zájmem sleduji dnešní debatu a konečně jsem se po směně dostal domů. Vytáhl jsem kroniku práce, díl osmý. Elektrotechnika 1908.
Je tam zajímavé čtení o elektroautě, zemědělství a jako bonus tehdejší rozjímání nad budoucností elektřiny.
IMG_20230308_204636.jpg
IMG_20230308_204701.jpg
IMG_20230308_204731.jpg
IMG_20230308_204837.jpg
IMG_20230308_204950.jpg
IMG_20230308_205107.jpg
IMG_20230308_211511.jpg
IMG_20230308_211537.jpg
Koukej tak, aby jsi viděl.
Uživatelský avatar
vratnikp
Příspěvky: 1037
Registrován: 21.08.2015 10:39

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od vratnikp »

článek na autoforum Už i Němci říkají, že VW nejsou lidová auta, ale drahé luxusní zboží: https://www.autoforum.cz/zajimavosti/uz ... ve-prijde/

zajímavé pasáže:
Kolegové poukazují třeba na Polo, které ještě před pár lety ve své domovině startovalo okolo 16 tisíc Eur (cca 377 000 Kč). Dnes si na něj nicméně musíte připravit 20 830 Eur (asi 492 000 Kč). To je ale ve finále ještě láce ve srovnání s tím, co nás čeká v blízké budoucnosti. Německá automobilka totiž hodlá plně přesedlat na elektromobilitu. A již naznačila, že nástupce Pola osazený bateriovým pohonem by měl startovat na 25 tisících Eur (cca 590 000 Kč). Za to ovšem dostanete dojezd dostačují maximálně na cesty po městě.
Ceny nových aut se zkrátka utrhly ze řetězu. Dle DAT jejich průměrná výše v loňském roce v Německu vzrostla na 42 790 Eur (1 010 000 Kč). Ve srovnání s cenami, které platily před pouhými deseti lety, tu pak máme vzestup o téměř 60 procent.
jak tu bylo zmíněno, na celý problém je pohlíženo pohledem společnosti, kde je běžné si co 4 roky koupit nové auto za mega...
it’s better to be a warrior in the garden than a gardener in a war.
Uživatelský avatar
Hdm
Příspěvky: 1003
Registrován: 01.08.2012 15:12
Bydliště: Orlické hory

Re: Útok Brusele na svobodnou mobilitu

Příspěvek od Hdm »

Viděl bych to jako u všeho,
když nasadí cenu a neprodají, protože to lidé nebudou ochotní zaplatit, tak zlevní. Pokud ne, stanou se nekonkurenceschopní, spadnou do červených čísel a nakonec zaniknou.
Na budoucnost v segmentu luxusních aut stylu bugatti, ferrari atp můžou zapomenout.
Odpovědět