LED dioda má rozhodně menší proudový odběr a i déle vydrží oproti běžné žárovce,
ale jsou situace, kdy LED není vhodná, nebo se musí použít běžná žárovka na 230V.
Ona žárovka více topí než svítí, ale v zimně to nevadí.
- takto jsem si jednou vyhříval chatku v kempu
Dnes se již vyrábí žárovky, které mají tvar žárovky, ale jsou nacpané LED diodami.
Tato technologie zatím teprve začíná a proto má drobné mouchy.
1) Světelný výkon je nižší než má žárovka
2) Dávají do nich tzv. bílé LED, žlutá LED by byla lepší (lépe se rozeznají různé barvy předmětů)
3) Pokud odejde jedna LED, tak pohasne celá jedna řada
4) Tím, že pohasne jedna, nebo více led, tak do ostatních teče větší proud,
tím se zahřívají a rychle se zničí celá LED žárovka (požár nehrozí, pouze to přestane svítit)
V PA době bude určitě problém sehnat nové funkční žárovky, takže potřebujeme
prodloužit jejich životnost.
Elektrocentrály a el. síť v Evropě používají napětí 230V proti zemi. (jednofázové)
Nejjednodušší je sehnat žárovky na 250V nebo 280V. Sice budou trochu méně svítit,
ale déle vydrží, jediná potíž je, že je skoro nemožné je sehnat.
Toto se dá obejít velmi jednoduchou elektronikou za pár korun, která se zapojí
do série s žárovkou.
Stávající elektroinstalace se nemusí vůbec měnit, pouze se v jednom místě
přeruší vodič a zapojí regulátor.
Triakový regulátor je to, co potřebujeme.
http://www.atx-netzteil.de/dimmerschaltung_einfach.htm
Triak doporučuji TIC 225M, potom není nutno použít chladič, protože při použití
žárovky 100W : 230V = je proud 0,43A (430mA). Případně naprosto stačí použít
malý eloxovaný hliníkový plíšek (chladič) DO1A.
Toto zapojení existuje ještě v trochu jiné podobě (má pár regulačních součástek navíc),
bohužel reguluje naprosto stejně bez nějakého rozdílu od zapojení z odkazu.
Pouze občas se může stát, že zapnutý regulátor může decentně rušit anténní příjem.
V rodinném domku se mi to zatím nikdy nestalo a to jich tam mám několik,
ale třeba v paneláku by mohl nastat problém. Vyřešit se to dá pomocí RC článku.
Na A1 a A2 se paralelně zapojí sériově zapojený rezistor 100 ohmů/2W a kondenzátor 100 nanoF/230V AC (případně na vyšší napětí).
Původní žárovku nahradím žárovkou většího výkonu.
25W = 40W
40W = 60W
60W = 100W
Rozsvítím takto upravené světlo, počkám 2 minuty a potenciometrem (případně trimrem)
nastavím (ztlumím) intenzitu světla na původní.
Často se stává, že si uživatel nastaví menší intenzitu světla než byla původní žárovky, protože to bohatě stačí.
Takto prodlouží životnost žárovky až trojnásobně při stejné intenzitě světla.
Stažením výkonu protéká triakem menší proud a proto se skoro vůbec nezahřívá.
POZOR! Na triak sahat pouze pokud je zaručeně odpojená fáze, jinak Vás to hezky kopne.
Žárovka nejvíce trpí při zapnutí, proto jsou různě složitá zapojení s tzv. soft rozsvícením,
žárovka se pomalu rozsvítí do plného výkonu. (dost často je součástí zapojení to naše jednoduché schéma + další věci)
Tím, že máme trvale stažený výkon, tak jsme snížili napětí a vlákno se při rozsvícení
měně upaluje. Není to sice ten tzv. soft start, ale životnost to rozhodně
prodlužuje + napětí je trvale staženo a při dlouhodobém svícení vlákno méně trpí
a to životnost též prodlužuje.
Já osobně nahrazuji žárovky 40W žárovkou 100W.
V kuchyni mám přístupný potenciomert, takže když potřebuji více světla, tak otočím
knoflíkem a budiž světlo. (samozřejmě na to musí být stavěný lustr)
Tuto upravenou žárovku používám denně a vydrží 6 až 10 let.
Tento regulátor není použitelný na regulaci zářivek.