Efektivní řezání palivového dřeva

...aneb pily, lopaty, lezecké vybavení apod.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Grunt
Příspěvky: 1585
Registrován: 11.12.2011 20:58
Bydliště: Jih Moravy

Efektivní řezání palivového dřeva

Příspěvek od Grunt »

V sobotu jsem vyrazil testovat kapesní řetězovou pilku do lesa. Potřeboval jsem si uřezat polénko na Švédskou svíci. Vykotlaná uřezaná borovice, zbylo už jen trošku u kořenu (tak akorát přesně na dobrou svíci). Už jen stačilo odříznout a měl bych ideální polénko (cca Ø200-300). Jenže to jsem se těžce přepočítal:
  • Kapesní řetězová pilka z Aukra (MFH, takže asi nějaký Číňan), ale jinak dobrá. Musím potvrdit, že pro jednoho člověka je to mnohem lepší než libovolné jiné řezné nářadí protože se využije síla obou ruk. Šraňk je výborný proti zasekávání a tak je docela pohodlně možné řezat i navlhlé dřevo ve kterém bobtnají piliny nebo když se dřevo jemně svírá (ono to ani jinak nejde, protože řezat spadené dřevo s touto pilkou jde seshora těžko) a víc řeže než se zahřívá. Jenže to je asi tak vše z výčtu. Řezat spadené poleno jsem se pokoušel tak hoďku a něco. Nebo pokoušel…záleží jak se to vezme. Zprvu to šlo velice dobře a vypadalo to že práce bude za chvíli hotová, jenže po pěti až deseti minutách už ruce odmítali pohyb, takže jsem více odpočíval a dumal nad tím jak budu pokračovat. Je to fakt příšerně namáhavé. Díky většímu rozchodu řetězu se řeže větší množství materiálu (pilin na zemi pomalu jako po motorovce) a pronikání do materiálu je opravdu, ale opravdu pomalé. Udělal jsem od oka jen pár milimetrů. Zkoušel jsem všechny možné pozice (abych namáhal pokaždé jinou skupinu svalů a využil je tak všechny), ale vzdal jsem to, zčásti krom toho že bych už asi neudělal ani jeden tah, také protože se začalo stmívat.
  • Další den jsem si přinesl klasickou ruční obloukovou pilu co už na chatě nějaké desetiletí na chatě rezne. Začal jsem řezat pro změnu svrchu (protože u té to zase zespodu u ležícího poraženého stromu jde dost těžko) s tím že se začnu přibližovat řezu z druhé strany, zmenším průřez materiálu a co půjde už přelomím vahou vlastního těla. Jenže to byla další těžká miskalkulace. Oceňuji menší tloušťku listu oproti řetězové kolegii v tom, že pronikání do materiálu jde o poznání snadněji/rychleji. Jenže i když by se měl strom vlastní vahou rozevírat, tak ani ne před ¼ průměru se mi s pilkou už nepodařilo ani hnout (částečně určitě také kvůli vyčerpání). Vřelý list byl pro mě znamením že se s tím víc morduju než řežu, takže jsem to vzdal. Z nasráni jsem měl sto chutí si přinést kalač z chaty, nějak to s ním upižlat (ten aspoň padá vlastní tíhou sám a je potřeba ho jen zvedat a udržovat směr dopadu) a rovinku si dořezat u chaty elektrikou a nebo si zajet pro motor.
  • Ještě mě čeká pořádná kaprovka když ji najdu, ale jelikož si pamatuju i jen blbé řezání do betonu při více osobách, si nadělám moc velké naděje na úspěch.
Svého hlavního problému jsem si samozřejmě plně vědom: Cvičen tak maximálně zvedáním prstů na počítačové klávesnici, jsem si dal předsevzetí že pokaždé když se na tu chatu dostanu si ručně zařežu i když nic neuřežu už jen z toho důvodu aby pokaždé mírně zlepšil kondičku. Ale i když jsem si vědom, že do uřezání určitého průměru je nutné investovat určité množství energie, stejně tak vím že toto množství lze zmenšovat vhodným nářadím či zlepšováním řezných podmínek a i např. u 750W elektrické vrtačky je volba vhodného nástroje a řezných podmínek rozdíl mezi vrtáním a procvičováním „Hand drillu“ (s tím, že ta to po pár minutách nevzdá, protože by už nemohla). Ocením proto tedy naprosto libovolnou radu či tip k tomu jak snáze uřezat palivové dřevo většího průřezu než malého. Přeci jen to ještě není tak dávno co naši předkové neznali motorovou pilu, ty nástroje nepoužívali jen na máchání a v zimě nezmrzli.

Pro úplnost: Motorovou pilou to neřežu jednak z toho důvodu, že jedna pokuta mi bohatě stačila a jednak abych dostal mé teorie o různých druzích spalování v nouzových podmínkách z teorie více do praxe (zatím to více či méně všechno visí na tom, že připravit si mechanicky materiál je víc mordování než z toho užitého užitku a zaseknutý jsem na tom, že si neuřežu potřebný polotovar) a zvýšil dobu svého (teoretického) přežití při mých teoriích z hodin aspoň na dny.

A ještě jedna zajímavost, které jsem si všiml až teď: Podle všeho nejsem jediný kdo s řezáním (i ruční řetězovou pilou) válčí, takže se víc přesouvám od názoru „Jsem sračka nad sračky“ k „asi to fakt nebude tak jednoduché jak to na první pohled vypadá“.
alibaba
Příspěvky: 2113
Registrován: 12.01.2011 21:27
Bydliště: North Carolina USA

Re: Efektivní řezání palivového dřeva - prosba o tip

Příspěvek od alibaba »

Nikdy jsem si nemyslel ,ze to muze byt problem ,nejlepsi je jasne motorova pila pohanena nejakym benzinovym moturkem a pak je obloukova pila a musi byt mensi prumer dreva...

http://aukro.cz/listing.php/search?chan ... interval=7
Uživatelský avatar
Grunt
Příspěvky: 1585
Registrován: 11.12.2011 20:58
Bydliště: Jih Moravy

Re: Efektivní řezání palivového dřeva - prosba o tip

Příspěvek od Grunt »

alibaba píše:Nikdy jsem si nemyslel ,ze to muze byt problem
Skutečně je.
alibaba píše: ,nejlepsi je jasne motorova pila pohanena nejakym benzinovym moturkem
Jak už jsem řekl, jedna pokuta bohatě stačila. V podstatě cokoliv co hlasitě vrčí, je v tom konkrétním lese zakázáno a dost se na tom bazíruje (sekat suchary na táboráky díky tomu, že jde o rekreační oblast už ne, ale i tak mám docela strach že dlouhodobější hlasité dloubání do dřeva by mohlo přilákat nechtěnou pozornost, které se chci vyhnout — vtíravé dotazy na to co to zase dělám fakt nemusím). Docela dobrá rozcvička na případnou PA dobu. Ruční pily jsou v klidu hlavně z toho důvodu, že prostě nejsou slyšet. Co se týče mě, já už v návalu bezmoci přemýšlel i nad parními stroji, ale když jsem vychladl, tak jsem se sám nad sebou jemně pousmál.
alibaba píše: a pak je obloukova pila
Ve dvou (či třech — jeden vždycky aktivně relaxuje :-)) to není až tak strašné. Jenže dva krom toho že jsou schopni vyvinout větší okamžitou sílu potřebnou k tomu aby se pila nezasekávala, můžou uchopit pilu a vytvářet tak tlak směrem dolů a prostě na ni víc tlačit. V jedné osobě to není možné. Nebo jsem nepřišel ještě na to jak uchopit pilu tak abych krom do stran na ni mohl tlačit i směrem dolů. To bych na ni musel položit něco těžkého. Ale krom polena se tahat ještě s něčím těžkým se mi fakt moc nechce. Horký list, že na něm prst nejde udržet je pro mě znamením, že něco není efektivní a jde zefektivnit a i kdyby se mi to při více lidech podařilo přeřezat furt bych nad tím asi dumal. Samozřejmě víc lidí je řešením, ale já jsem na to úplně sám a i sám být chci. Musím jen vyvinout metodu vhodnou pro jednu osobu.
alibaba píše: a musi byt mensi prumer dreva...
Tohle je trošku obtížnější. Samozřejmě průměr (a počet) je důležitá proměnná a svíci za menšího průměru provozovat jde. Jenže:
  • Dřevo je tepelný izolant (relativně). Čím větší průměr, tím větší izolace a tím je možné dosahovat uvnitř vyšších teplot, zvyšovat efektivitu spalování a dostávat z 1kg větší množství energie. A to jak okamžité energie lomené časem (výkon ve W), tak celkové v Joulech. Samozřejmě je možné nařezat si více takovýchto menších (a přiznávám, že první věc kterou jsem po mém nezdaru udělal je že jsem si jedno přesně takového průměru jako je na videu uřezal jen abych tomu blbému dřevu ukázal kdo je pánem), ale pokud si budu počítat obsah který prořežu (jedno velké poleno vs více malých ale s ekvivalentním obsahem), tak se u toho nadřu stejně a u většího průřezu dostanu víc energie vrácené. Obecně tedy platí, že čím větší průměr tím líp.
  • Další věc je že u většího průměru je možné uvnitř dosahovat větší teplotní bod ze kterého to bude padat a tím fungovat delší dobu bez obsluhy. To nijak větším počtem menších kusů nahradit nejde.

Samozřejmě když se celý problém podaří vyřešit bez většího průměru budu rád, ale zatím nevím jak.
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Efektivní řezání palivového dřeva - prosba o tip

Příspěvek od dracekvo »

Tu obloukovku. Měl si list v dobré kondici? On totiž, když má blbej šraňk, tak udělá to co ty píšeš. Ale samozřejmě, jestli to bylo mokré dřevo, tak to se za sebou zavře. Je třeba si vyhlédnout nějakou sušinu.

Imho. Tou řetězovou pilou si mi potvrdil přesně to, co si o ní myslím.
vmax2
Rozpadlík
Příspěvky: 83
Registrován: 10.02.2012 23:51
Bydliště: Chomutov

Re: Efektivní řezání palivového dřeva - prosba o tip

Příspěvek od vmax2 »

Zalezi i na zubech,jedny jsou na mokre-syrove drevo a jine ne suche!!
Uživatelský avatar
Grunt
Příspěvky: 1585
Registrován: 11.12.2011 20:58
Bydliště: Jih Moravy

Re: Efektivní řezání palivového dřeva - prosba o tip

Příspěvek od Grunt »

dracekvo píše:Tu obloukovku. Měl si list v dobré kondici? On totiž, když má blbej šraňk, tak udělá to co ty píšeš.
List plochý bez šraňku. Je to určené na kozlík, kdy se dřevo položí začne se řezat a samo se začne plénko rozevírat vlastní vahou, takže s třením boků listu není až takový problém. Ve dvou zdatnějších a vytrvalejších lidech s tím jde na kozlíku udělat klidně celý strom. Tak či tak, šraňk by sice asi částečně vyřešil zadrhávání, ale furt by nevyřešil přítlak a rychlost. Líbí se mi na ní právě rychlost se kterou jde řezat (čím víc konverguje rozvor zubů a tloušťka listu k nule, tím se řeže menší obsah a o to je to rychlejší a tím i méně namáhavější). Kondici zubů nejsem schopen posoudit. Pilník na nabroušení přibaluji do vaku, ale jinak zuby pily jsou bez deformací a otěru (ocel stále černá), takže si myslím že nebude moc chytré ji brousit. Na brousící pokusy si asi koupím jinou.
dracekvo píše:Ale samozřejmě, jestli to bylo mokré dřevo, tak to se za sebou zavře. Je třeba si vyhlédnout nějakou sušinu.
Ok přiznávám, že úplně vyschlé nebylo. Ale čerstvě shozené také ne (nějaký rok bych tipl). Horší je že prostě musím vycházet z toho co je. Shodit si něco a čekat pár roků než to proschne abych si to mohl nařezat a večer mohl udělat táborák prostě moc možnost není.
dracekvo píše:Imho. Tou řetězovou pilou si mi potvrdil přesně to, co si o ní myslím.
Kdybych ji musel recenzovat a nějak zhodnotit asi bych napsal úplně to samé co autor článku. Sama o sobě není špatná. Velká výhoda je určitě řešení přítlaku. Stačí se za ni pověsit a jen máchat rukama. Přítlak je tak nějak vyřešen sám. Velikost odebírané třísky je cca furt stejná i když už člověk nemůže a jen sem tam párkrát řízne (tohle u libovolné listové pily určitě neplatí). Těsně před tím jsem se potřeboval zbavit nějakých akátků a to je naprosto parádní. Stačí si sednout, natáhnout řetěz, zapřít se, párkrát si máchnout rukama a je vyřešeno. Díky velikosti a váze jednoznačný kandidát do baťůžku (nic nezabere, skoro nic neváží). Ale je vidět, že i autor uvažoval o možnosti použít ji na řezání klasického palivového dřeva místo motorové pily a že dopadl úplně stejně jako já. Prostě je to pořádná dřina a pokud nejsi Schwarzenegger tak počítej že jinak než kmitáním se fakt moc nezahřeješ. Ale co já vim, třeba k tomu oba přistupujeme špatně.

A ještě přidám ohledně pily jednu zajímavost: Že by to fakt chtělo jen ten grif? Zatím jsem s ní v pozici Okamury.
Naposledy upravil(a) Grunt dne 01.04.2012 22:04, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Grunt
Příspěvky: 1585
Registrován: 11.12.2011 20:58
Bydliště: Jih Moravy

Re: Efektivní řezání palivového dřeva - prosba o tip

Příspěvek od Grunt »

vmax2 píše:Zalezi i na zubech,jedny jsou na mokre-syrove drevo a jine ne suche!!
Tak co se týče obrábění oceli, tak na to už jsou vymyšlené normy (vhodná geometrie břitu, tvorba a odvod třísky, chlazení a mazání, řezné parametry,atd.). Zahloubit jednu nebo několik děr není absolutně problém pro nikoho, zahloubit třeba padesát děr už je docela problém a bez znalostí a adekvátní výbavy by to asi pravděpodobně ani nešlo. Docela by mě zajímalo jak jsou na tom kolegové lesníci s řezáním jejich materiálu.
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Efektivní řezání palivového dřeva - prosba o tip

Příspěvek od dracekvo »

Tak ono když se podíváme do historie, čím se řezalo, tak se to vždy dělalo ve dvou. V jednom to prostě nejde.

Ohledně té řetězovky. Skladná sice je a na přeříznutí nějakého slabšího kusu dřeva stačí.
Jenže, stejně tak skladná je třeba vysouvací pilka fiskars, čehož sem zastánce. Tyhle pilky jsou určené na nějaké to nouzové řezání. Chtít s tím sdělat celý strom je blbost.
Vysouvací pilka se dá z druhé strany naostřit a tím dostaneme nouzový nůž, kdyby se hlavní někam zatoulal. Riziko zranění není téměř žádné, pokud člověk nemá obě ruce levé.
Naopak možnost zranění u řetězovky je dost velké a jakékoliv zranění v postapo době může mít fatální následky. Také je složena s mnoha dílů a klasická poučka je, že čím více dílů, tím větší šance je, že se to pokazí.
Uživatelský avatar
Grunt
Příspěvky: 1585
Registrován: 11.12.2011 20:58
Bydliště: Jih Moravy

Re: Efektivní řezání palivového dřeva - prosba o tip

Příspěvek od Grunt »

dracekvo píše:Tak ono když se podíváme do historie, čím se řezalo, tak se to vždy dělalo ve dvou. V jednom to prostě nejde.
Dokud neuvidím fyzikální důkaz tak neuvěřím. Ve dvou se vždycky řezalo, protože ani jeden nebyl dostatečně líný na to aby vymyslel nějakou vhodnou řeznou metodu a podmínky.
dracekvo píše:Chtít s tím sdělat celý strom je blbost.
Můžu dodat, že ve dvou je to to nejefektivnější řešení (vzhledem k rozměrům a váze) co jsem kdy viděl. Blbé je jen, že jsem jeden. Co tedy blbost není?
Uživatelský avatar
hanpari
Příspěvky: 776
Registrován: 15.01.2011 21:10
Pohlaví: muž
Bydliště: Velká Morava

Re: Efektivní řezání palivového dřeva - prosba o tip

Příspěvek od hanpari »

Pokud chceš palivové dříví a jsi na to jeden, pak co třeba použít klíny na kmen, tj. zatloukat postupně do kmene kovové klíny, které ho nakonec rozškubnou - a pak teprve řezat vzniklé půlky, popřípadě čtvrtky?

Z toho, co jsi psal, jsem pochopil, že největší problém je tloušťka (objem) dřeva. Touto metodou by se měl dostat na snadněji zpracovatelné kusy.

Je to jen návrh. Kdysi jsme tak dělili kmen.
Uživatelský avatar
Grunt
Příspěvky: 1585
Registrován: 11.12.2011 20:58
Bydliště: Jih Moravy

Re: Efektivní řezání palivového dřeva - prosba o tip

Příspěvek od Grunt »

hanpari píše:Pokud chceš palivové dříví a jsi na to jeden, pak co třeba použít klíny na kmen.
Palivové dříví s interním spalováním, ne externím. :-) Viz. To klíny řešit nejde vůbec a i se sekerou nic moc.
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Efektivní řezání palivového dřeva - prosba o tip

Příspěvek od dracekvo »

Římskou / švédskou (každej tomu říká jinak) svící sem řešil tak, že sem špalek rozštípnul na 4 kusy vysekal sekerou prostředek a poté snovu svázal drátem.
Tak jak to chceš ty není vynaložené usilí adekvátní výsledku.
Dokonce sem to jednou i nařezával motorovkou od zhora a dalo to pěkně zabat. Takhle už nikdy více.
Uživatelský avatar
Grunt
Příspěvky: 1585
Registrován: 11.12.2011 20:58
Bydliště: Jih Moravy

Re: Efektivní řezání palivového dřeva - prosba o tip

Příspěvek od Grunt »

dracekvo píše:Římskou / švédskou (každej tomu říká jinak) svící sem řešil tak, že sem špalek rozštípnul na 4 kusy vysekal sekerou prostředek a poté snovu svázal drátem.
To se pak radši ani neptej jak to chci navrtávat a zapalovat :-). Nicméně ty drobnosti už jsem vyřešil (STTčkama), bohužel řezání dřeva je mimo můj obor. To co popisuješ je samozřejmě jedna z variant vhodná především kvůli modularitě a na tu taky dojde, ale tak či tak furt potřebuju ten špalek a ten sám od sebe ze země nevyskočí.
Uživatelský avatar
Josef
Rozpadlík
Příspěvky: 1727
Registrován: 10.03.2011 7:20

Re: Efektivní řezání palivového dřeva - prosba o tip

Příspěvek od Josef »

Z technického hlediska je nejefektivnější řezání úzkou listovou pilou (myšlena minimální spotřeba energie na daný řez), proto se tak často používá k výrobě řeziva vícelistový katr nebo kmenová pásovka. List je úzký a tím pádem má v drážce malé tření. Má také malý rozvod (šraňk) a tak na piliny mění jen malou část materiálu. Řezací řetěz nebo cirkulárka jsou mnohem větší žrouti energie. Oba řežou příliš široký řez. Cirkulárka má velké plošné tření a řetěz zase o lištu. Ale to už se dostáváme spíš k motoricky hnaným pilám...
Pokud jde o mobilní řezání v lese, přichází do úvahy vlastně jen tři systémy.
1. Ruční pila (a spocená záda toho, kdo s ní bude řezat, ale ticho)
2. Motorová pila benzínová (která na tři kilometry dá všem vědět, že se v lese kácí)
3. Motorová pila elektrická (napájená buď dobře zatlumenou elektrocentrálou nebo přes měnič DC12V//AC230V~50Hz/2kW z akumulátoru toho dopravního prostředku, kterým se bude dřevo z lesa svážet).

Pokud jde o ruční pilu, nosívám sebou do terénu dost často pilu "opaskovou". Je do docela obyčejný list 900mm dlouhý list do rámové pily se "švédským ozubením":
svedske-ozubeni.jpg
svedske-ozubeni.jpg (7.53 KiB) Zobrazeno 47308 x
Ten jsem na obou koncích opatřil krátkými držadly z tenkostěnné trubky s kouskem přivařeného plíšku síly 2mm s navařenými matičkami, ke kterému je vlastní list na každé starně dvěma šroubky našroubován. Po celé délce je to vložené do úzkého koženého pouzdra. Obtočíte si to kolem pasu a držadla svážete kouskem provázku. Vznikne opasek, který se vejde pod kabát a vy máte volné ruce. Klidně můžete takto vyrazit na vandr. Ideální je, když s takovou pilou řežou dva pracovníci. Pak zvládne i půlmetrový kmen i když řez není úplně rovný. Může s ní řezat i jeden člověk - pokud si sežene dostatečně pružnou větev (nebo svazek několika tenších), nasadí je do držátek (z původních dvou šroubků na každé straně co drží list je zapotřebí vždy jeden vyšroubovat, aby se mohla držátka samovolně naklonit podle úhlu ohnuté větve). Tak získáte improvizovanou rámovku s půlkruhovým obloukem.
Sahib
Příspěvky: 2
Registrován: 31.03.2012 21:00

Re: Efektivní řezání palivového dřeva - prosba o tip

Příspěvek od Sahib »

Zdárec. Na tvém místě aku řetězova pila ...
Dáda
VIP
Příspěvky: 98
Registrován: 13.04.2012 22:42

Re: Efektivní řezání palivového dřeva - prosba o tip

Příspěvek od Dáda »

U obloukové pily bych pro řezání průměrů kulatiny do 15 cm zejména u čerstvého dřeva doporučil list typu "vlčí zub". Vyschlé trámy při stavbě srubu jsem zamlada řezal sám dvoumužnou pilou kaprovkou s dobrým šraňkem; nesmí ale foukat vítr - to není fór, ale zkušenost - šlo to pohodlně i vsedě.
Uživatelský avatar
Venet
Příspěvky: 1122
Registrován: 12.01.2011 22:48

Re: Efektivní řezání palivového dřeva - prosba o tip

Příspěvek od Venet »

Za mna jednoznačne japonska Silky - http://www.silkysaws.com/Silky_Saws/Cur ... 0-XL-teeth
tie pilky sú top.
Alebo ešte 50cm ARS saw (akurat ju neviem najst na nete)
A ked chceš môžeš vyskúšať (túto som neskúšal) aj 50cm Silky katanaboy http://www.silkysaws.com/Silky_Saws/Fol ... arge-teeth
Uživatelský avatar
Grunt
Příspěvky: 1585
Registrován: 11.12.2011 20:58
Bydliště: Jih Moravy

Re: Efektivní řezání palivového dřeva - prosba o tip

Příspěvek od Grunt »

Tak přináším update:

Na Jožkovu radu jsem se podíval po novém listu pro rámovku. Pila trošku větší než ta co se mi válí na chatě (list do toho pasuje ten největší co tam měli) ale jinak na chlup stejná. List asi to „Švédské ozubení“, nádherně hladké boční třecí strany, zuby zakalené.
Pila
Pila
Zuby kalené
Zuby kalené
Oblastí se prohnala vychřice, stromy vyvrátila z kořenů a tak padlo rozhodnutí si novou mašinu ihned vyzkoušet. Strom: poměrně vzrostlý smrk/borovice/whatever. Původně jsem měl z toho trochu strach, protože pahýl z mých původních neúspěšných pokusů tam stojí dodnes.
Les po vychru
Les po vychru
Nebudu moc dlouho napínat. S novým listem to šlo jako po másle. U kořenu větší tloušťka než u původního pahýlu a přesto se mi v jedné osobě ne že podařilo nařezat ten, ale komplet celý strom na metry a ještě ho odnosit (kupodivu samotné nošení dalo zabrat mnohem víc než řezání).
Conclusion: potvrdil jsem si to co jsem si myslel už dávno — Nejsem sračka jaká jsem si myslel, že jsem ale celé je to jen a pouze o vhodném nástroji.
Pohled na již naděleného krasavce od kořenu
Pohled na již naděleného krasavce od kořenu
Porovnání s pilou — kolik může odhadem mít? 10 a více metrů?
Porovnání s pilou — kolik může odhadem mít? 10 a více metrů?
U kořenu byl Ø vcelku slušný, pro mé experimenty naprosto dostačující
U kořenu byl Ø vcelku slušný, pro mé experimenty naprosto dostačující
Outsourcovaný nosič
Outsourcovaný nosič
I naprosto mokrý strom se nijak nesvíral a řezání šlo od ruky samo. Nicméně se mi ještě malinko list zahříval třením (ale nesrovnatelně míň než při předchozích pokusech), proto jsem se rozhodl snížit tření pomocí vhodného maziva:
  • Vazelína — rozetřel jsem na obě strany listu a snažil se ubrouskem rozetřít do jemného filmu. Vazelína drží na listu poměrně dobře díky své hustotě, při řezání mokrého dřeva se rozředí se smůlou a klouže též vcelku dobře. Jedinou nevýhodou je, že se z listu otírá o řezané poleno a tak už v půlce na listu nic není, takže je potřeba průběžně mazat což vyžaduje trošku času. Pokud ale nenajdu nic lepšího, tak jednoznačný vítěz. List i po nepřetržitém řezání pár metrů má naprosto stejnou teplotu jako před řezáním, což značí že do tření nejde téměř nic, což je přesně to co potřebuju.
  • Dvoutaktní motorový olej — natřel na list, znovu vyleštil do jemného filmu. Drží vcelku dobře. Klouže to jako na ledě (líp jak vazelína), bohužel díky své hustotě stačí dvakrát říznou a je z listu otřený. Pokud nevymyslím nějaké dávkování (napadla mě miniaturní pípa na kraji madla obloukovky, kterou bych při řezání jen vždy mírně zmáčknul, nakapalo by mi to pár kapek na list a pohyb řezání by se už postaral o rozetření po celé délce listu) a nebo neseženu něco hustějšího, tak je nepoužitelný. Pokud by to šlo takhle průběžně dávkovat při řezání, asi bych přešel na olej, protože je ještě o něco málo lepší než vazelína a bylo by to i míň práce a mohl bych ho vyhlásit za vítěze. Takto ne.
  • Silikonový sprej — stačí nastříkat, počkat než zaschne a boky listu kloužou jako led. Díky tomu že je suchý se nestírá vůbec a jde takhle řezat i celý strom. Bohužel při řezání už to mírně (ale fakt jen naprosto mírně) drhne, list se malinko zahřívá a silikon se připéká na list a dělá takové jakési šmouhy, které nejde ani benzínem vyčistit. Bral bych ho jako poslední, ale furt lepší než nic.
Růžová hmota na vrchu polena je otřená vazelína
Růžová hmota na vrchu polena je otřená vazelína
Pilu prohlašuji nejužitečnějším nástrojem roku. Řezání je efektivní, ba dokonce natolik, že při stavbě pergoly se ani nevyplatilo vytahovat elektřinu a vrčet s pilou elektrickou, ale na koleně se stačilo párkrát rozmáchnout a trám byl na dvě poloviny. Experiment prohlašuji za více než úspěšný (nicméně mě to nijak neodradí od hledání ještě efektivnějších metod).
Větve jako zbytek po řezání
Větve jako zbytek po řezání
Ze zbytků by bez problému šel postavit improvizovaný úkryt
Ze zbytků by bez problému šel postavit improvizovaný úkryt
Porovnání se starou pilou; fleky jsou připečený silikon
Porovnání se starou pilou; fleky jsou připečený silikon
Nějaké poznatky a náměty k diskusi:
  • Původním cílem bylo nadělat co nejméně hluku a nepřitahovat pozornost. Je to určitě tišší než motorová pila nebo dloubání sekerou, nicméně musím dodat, že tiché jako tichý prd to také není. Olej trošičku pomůže snížit tření a tím i hlučnost, ale i tak to bylo dosti hlučné aby to přitáhlo pozornost kolemjdoucích sousedů. Takže tento úkol jsem ne až tak úplně splnil. Zvlášť v noci kdy utichnou ptáci si myslím, že v okruhu pár stovek metrů by horlivé řezání slyšet bylo.
  • Zmiňovaná ruční řetězovka není úplně na nic, ale totálně na hØvnØ. Vzal jsem si ji, že s ní odřežu aspoň ty větve z kmenu když už nic (s přizpůsobitelností terénu je na tom přece jen o něco líp než rámovka) jenže i při řezání větve jsem se s ní nadřel víc než při řezání kmenu s rámovkou a nakonec jsem ty větve stejně odřezal rámovkou (i s dostupností jaká k nim byla). Tohle mě fakt strašně moc mrzí. Ona by byla jinak fakt strašně užitečná (zatím se osvědčila jen při řezání kořenů při výkopu), výborně přenosná, využije obě ruce a dá se s ní regulovat výborně přítlak. Já jsem z toho celého na nic. Fakt jsem do ní vkládal spoustu nadějí. První věc je, že řetěz je opravdu příliš silný. Napadlo mě udělat si jednotlivé členy řetězu jako výpalky z laseru (stojí to pár korun), ručně si je přinýtovat a předělat madlo z té komerční. Mám možnost dokonce možnost použít jako výchozí materiál nějakou otěruvzdornou ocel, ušlechtilou ocel nebo třeba Dural. Co si o tom myslíte? Fakt to s ní ještě nechci vzdávat. Pro účely ULB.
  • Spíš takový tip, pro voly jako já co se rozhodnout to řezat v poledne v největší pařáky na pískové pláni: Bez basy piv se do lesa ani nepouštějte. Víc než list pily jsem se zahříval já a to do takové míry, že se ze mě málem stal nefalšovaný naturista. Možná to zní jako blbost, ale ještě budu muset vyřešit krom přehřívání listu i přehřívání sama sebe. Napadnul mě už rozprašovač s čistou vodou. Ale to jen tak pro zajímavost. :)
  • Čím menší plocha listu, tím lepší (pokud není dobře mazaná). Napadlo mě do listu udělat nějaké odlehčovací šlice. Proto mě překvapilo co jsem našel na Wikipedii. Konkrétně [1],[2],[3]. I tak jsou to pily krásné a rád bych si je někdy vyzkoušel. Pravděpodobně jsou Američani na ruční řezání větší odborníci než my Evropané. Jinak Wikipedie obsahuje o řezání spousty poznatků a i když jsem je ještě nečetl, chystám se na to. Člověk ani netušil kolik druhů pil existuje.
  • Rámovka pro jednoho člověka opravdu úplně není. Pilu je potřeba držet za madlo z boku. Docela dost v řezu skáče, protože pokud nepočítám přítlak gravitací tak není téměř žádný. Jednou z možností je chytnout druhou rukou nad a přítlak si vytvářet, ale není to moc pohodlné. Druhá možnost je zavěsit si na druhý konec nějaký kámen nebo něco, jenže pak by bylo potřeba i energie na jeho akceleraci a to jsem se ještě nerozhodl jestli je chtěné nebo ne. Dva lidi by ale bez problémů asi pořezali celý les.
  • S předchozím bodem souvisí tak trochu technika řezání. Je lepší dlouhá nebo krátká pila? Dle mého názoru čím delší, tím lepší, protože předávám silou ruky energii potřebnou pro rozjezd, brzdí mě jen vyštipovaný materiál a tření, ale to je malá síla reakční a tu rozjeté pile snadno dodám, ne? Při řezání krátkou pilou bych se docela hodně nakýval. Stejně tak jak je to s přítlakem? Přidat si nějaké těžítko na jeden konec nebo ne? Působilo by částečně i jako setrvačník. Zas dlouhá rámovka je poměrně neskladná a i trošku těžká (co si udělat rám z duralu?). Asi by to chtělo lepší mechanismus.
  • Ať tak či tak, nějakou pilu si určitě chci zkusit vyřezat (ať už řetězovou nebo některou ze zmiňovaných listových), nabrousit, vyleštit, popř. zakalit. Jaký tvar, velikost, úhel (jak zubu, tak ostří) je ideální? Každou radu či link uvítám
Pilu po řezání čistím vodou, pak benzínem do čista a ještě leštím olejem. Je to opravdu užitečný nástroj.
Uživatelský avatar
Hans
VIP
Příspěvky: 71
Registrován: 27.02.2012 18:16
Bydliště: Kósek vod Štatlu

Re: Efektivní řezání palivového dřeva - prosba o tip

Příspěvek od Hans »

Drahá polovička si na chatu pořídila tuhle pilu.
Co jsem testoval, tak na takový to menší řezání silnějších větví a podobně super.
Samozřejmě se ale nevyrovná "dvoumužné" rámovce, to se po ní ani nechce...

Jinak co jsem zaslechl (ale nikdy neviděl v praxi), prý se dříve používala jako náhrada druhého "dřevorubce" u velkých ručních pil silná guma, která pomáhala s vratným pohybem.
Uživatelský avatar
Josef
Rozpadlík
Příspěvky: 1727
Registrován: 10.03.2011 7:20

Re: Efektivní řezání palivového dřeva - prosba o tip

Příspěvek od Josef »

Až budeš dělat zase pokusy, zkus na čištění od smůly, případně na mazání při řezání obyčejný petrolej. V našich končinách se to používalo (v dobách, kdy olej WD40 se neobjevoval ani v těch nejodvážnějších snech). Alespoň bude další srovnání...

Pila je samozřejmě obecně dobrá co nejdelší (řádově okolo 900mm, prostě tolik kolik je fyziologický rádius rukou), hlavně proto, že v koncových úvratích se list s trojůhelníkovými zuby (tj. list schopný řezat v obou směrech) podstatně hůře zbavuje pilin z mezizubních prostorů a mezi ním a řezaným dřevem je pak o něco větší tření.
Velká pila se také hodí na řezání krátkých polínek tím způsobem, že si ji postavíš nasvislo rámem mezi nohy, listem od těla, spodek rámu přišlápneš nohou k zemi, madlo sevřeš koleny (vršek pily končí někde nad "choulostivými partiemi"). A zatím co pila stojí, vlastním polínkem taháš po stojící pile nahoru a dolů. Hodí se to na naporcování větších větví a kulatiny (která je kratší než 1,2 metru a o průměru menším než 8cm) na krátké kousky do kamen, aniž by jsi potřeboval opírat dřevo o kozu nebo jinou oporu. S kratší verzí rámové pily (tj. s délkou cca 800mm) to už dost dobře nejde, protože je krátká a jsi trvale v nepříjemném hlubokém předklonu.

S tou náhradou "druhého dřevorubce" to docela spolehlivě funguje (ale nesmí se řez svírat, to pak guma neutáhne). V nouzi jsem to už použil, když mi při jízdě autem ležel po nedávných bouřlivých větrech přes cestu v lesním úseku cesty menší strom (prům. cca 15cm). Měl jsem sebou jen "opaskovou pilu" (tj. pouze holý švédský list s přišroubovanými madly bez rámu, se kterým musejí řezat dvá lidé), jenže byl jsem na to sám a šance, že se brzy dočkám dalšího řidiče, který by mi pomohl byla ráno ve 4:00 hod. na málo používané silničce hodně malá. Použil jsem dva za sebou svázané (nikoli jen zaháknuté) gumové "pavouky" co vozím na upevňování nákladu a nadstavil je ještě kusem silného provazu, abych to mohl přivázat za jiný strom, stojící o kus dál ve vhodném směru, abych s pilou dosáhl a mohl řezat tam, kde jsem potřeboval. Strom byl totiž šikmo přes cestu. Kdyby padl přez cestu kolmo, měl bych to snažší, přivázal bych gumu přímo k autu, k vlečnému oku a ucouvnul s ním tak, aby byla guma srávně napnutá. Určitě by stejnou službu vykonala kladka - takže jednou rukou (pravou) by se tahala pila a druhou (levou) rukou za provaz vedoucí přes kladku uvázanou ke kolíku či jinému stromu, co by pilu místo "druhého dřevorubce" vracel. Energeticky by to bylo asi lepší, protože když řežeš s pomocnou gumou, zapojuješ do práce jen jednu ruku. Ta musí jednak táhnout pilu v řezu k tělu a ještě v tu samou chvíli musí "naakumulovat" část energie do napnuté gumy, aby pak guma tuto část energie vydala zpět, když sama potáhne pilu od těla. S kladkou se práce rozloží rovnoměrně do obou rukou a zatížení ruky co drží pilu je pak poloviční a méně se unavíš. Problém je, že kladku jsem v autě neměl a ani ji standardně nevozím, zatím co "pavouky" ano. Ty konec konců vozí většina lidí.
Odpovědět