Domaci elektrarny a elektrocentraly.

Vše o tomto tématu - teorie, praxe, konkrétní projekty i produkty. Osvětlení, topidla, vařiče a související.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Josef
Rozpadlík
Příspěvky: 1727
Registrován: 10.03.2011 7:20

Re: Domaci elektrarny a elektrocentraly.

Příspěvek od Josef »

Pokud je člověk kutil a ví co dělá, může si to podle plánku postavit, vřele doporučuji. V dobách, kdy jsme mívali v rodině jednu škodovku, náležitě opečovávanou a parkovanou prakticky trvale v garáži rodinného domku (ne jak dnes, kdy lidé mívají auto z "mobilních důvodů" na ulici před barákem, aby mohli 3x za den pár set metrů popojet z domu do práce či do obchodu), používali jsme to prakticky nepřetržitě 30 let a fungovalo to znamenitě. (Používali jsme ale proud okolo 30 - 50mA, aby to i v zimě dokázalo dobře dobíjet. Dnešní auta možná budou potřebovat i víc.)

Pokud je člověk NEkutil, nemusí zoufat. Prakticky každá dnešní inteligentní nabíječka má tzv. udržovací režim. Takže stačí takovou nabíječku zakoupit, připojit k akumulátoru, strčit do zásuvky a nechat celou zimu trvale připojenou. Nabíječka to, co v akumulátoru chybí rychle dobije na plné nabití a pak se sama přepne na udržování, kdy se bude snažit na akumulátoru udržovat stabilní napětí okolo 13,6V při kterém se nic nedobíjí, ale taky nic neztrácí a uhrazují se jen přirozené ztráty v akumulátoru společně s drobnou spotřebou způsobenou trvale připojenou elektronikou auta (alarm, dálkové odemykání dveří aj).

Mimochodem, jako radioamatér i člověk, který nemá rád, když ho ze všech stran ozařuje zbytečný elektrosmog, bych se moc a moc přimlouval pouze za použití té první varianty - tedy použití klasického "železného" transformátoru, protože moc dobře vím, jaké svinstvo na rádiových vlnách umějí udělat některé v ČR prodávané "inteligentní" nabíječky (obsahující uvnitř nedokonale odrušený spínaný zdroj a zejména pokud jede na snížený výkon, jaký se při "udržování" používá). Pokud to má pak někdo zapnuté trvale (což je při udržování akumulátoru bohužel nutnost), tak pro člověka, který by na radiových vlnách občas rád i něco poslouchal, je to naprostá katastrofa. Nabíječky dokáží rušit i do vzdálenosti stovek metrů okolo sebe. Dokáží rušení "vysílat" prodlužovacím kabelem na který jsou připojené, případně plochou celého elektrického rozvodu v rodinném domě (a to už je pořádná anténa). Pak nezbývá než se buď odstěhovat nebo sousedovi takovou nabíječku rozmlátit krumpáčem. Naopak, nabíječka s klasickým transformátorem neruší vůbec nic a cenově její stavba vyjde navíc i levněji.
Uživatelský avatar
Josef
Rozpadlík
Příspěvky: 1727
Registrován: 10.03.2011 7:20

Re: Domaci elektrarny a elektrocentraly.

Příspěvek od Josef »

Ještě mi to nedá - taková důležitá drobnost:
Ať již používáte jakoukoli nabíječku, amatérky dělanou nebo novou v obchodě koupenou, doplňte ji pojistkou. Bezprostředně u plusové krokosvorky přerušte červený přívodní vodič. Mezi krokosvorku a drát vřaďte pojistku dimenzovanou na maximální proud, který nabíječka dává. Pojistka musí být co nejblíže krokosvorce nikoli půl metru od ní. Může se to zdát jako zbytečnost, vždyť většina nabíječek uvnitř pojistku má. Uvnitř ano, jenže vy nepotřebujete chránit obvod před proudem z nabíječky, ale naopak před proudem z akumulátoru. To může nastat v situaci, kdy si nedopatřením proříznete izolaci červeného kabelu o ostrou hranu karoserie, propálíte o horkou část motoru nebo vám kabel nahryže myš. Pak následuje tvrdý zkrat plus-pólu akumulátoru na kostru auta, drát vedoucí od krokosvorky okamžitě vzplane a s ním posléze i auto. Pokud je bezprostředně u krokosvorky pojistka, při poškození kabelu včas shoří a přívodní vodič nevzplane. Těch pár korun navíc, za pojistku která požáru zabrání, se určitě investovat vyplatí. Divím se, že výrobci na tak důležitou věc nepamatují a pojistkový držák není přímo součástí rukojeti krokosvorky. Oni to řeší jinak - v návodu se dočtete, že máte nabíjet akumulátor demontovaný z auta ven, nikoli jej nabíjet v autě. Tím samozřejmě nebezpečí prodření izolace o karoserii nehrozí. No ale vytahujte kvůli každému dobíjení akumulátor z auta. Nevím jak vy, ale já už na to ve svém věku nemám jaksi stavěná záda...
Uživatelský avatar
Rafael
Příspěvky: 5313
Registrován: 07.12.2017 17:26
Pohlaví: muž
Bydliště: Valašské království

Re: Domaci elektrarny a elektrocentraly.

Příspěvek od Rafael »

Anebo kuny!
Kdo nezažil, neviděl, neuvěří co dokáži. A nejen v teplém motorovém prostoru...
A. Lincoln: Kdybych měl 8 hodin na pokácení stromu, 6 bych strávil broušením sekyry.
Uživatelský avatar
mercedes777
Příspěvky: 73
Registrován: 01.01.2014 22:32
Pohlaví: i černoch by záviděl

Re: Domaci elektrarny a elektrocentraly.

Příspěvek od mercedes777 »

Rafael píše: Kutilové použivali lehce dostupné trafo z ovládacího a signalizačního systému T6. Jedna usměrňovací dioda, vhodný odpor, ale většinou nějaká vhodná žárovka tak, aby do běžného automobilového akumulátoru stále tekl proud cca 20mA. Ten stačil na zabránění samovybíjení a ochranu proti mrazům.
Bohužel po létech si už nevzpomenu jak efektivně do fungovalo a zda to dnes ještě k něčemu bude.
*
Určitě Josef o tom bude vědět víc...

Ty jsi myslel urcite toto, nadelal jsem jich v praci za komara miliony, byly to krabicky s jednou dirou a kontrolkou, davalo to do zkratu asi 250mA (24V/2W) . Ze spodu se prisroubovala "pulka" z vidlice a kabel s konektorem do zasuvky pro svitilnu apod. ve Skodovce. :)

Jsou ve vyprodeji jeste u:
http://www.bucek.name/stranky/nabidky_v ... /t6/t6.htm
Přílohy
Unbenannt.jpg
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Domaci elektrarny a elektrocentraly.

Příspěvek od dracekvo »

To jsem měl taky a těch trafíček doma ještě několik mám. Občas se na něco hodí.
Hlavně jsou zkratuvzdorná.
Stačilo tohle trafíčko, do série malinká žárovka kterou tohle trafíčko mělo pohánět a udržovací nesmysl byl na světě :)
Dnes by se to dalo ještě vytunit o doplnění stabilizátoru LM317T a nastavit to přesně na 13,8V

Ale dnes už to nepoužívám. Mám na baterky v garáži udělátko v podobě 20W solárního panelu a nejlevnějšího PWM regulátoru. Používám to jako udržovač aku ze sozóních záležitostí.

A k těm inteligentním nabíječkám. Doporučuju po koupi změřit, jestli ona nabíječka dává přesně tolik voltů kolik by měla v obou režimech. Tj. max napětí při nabíjení a udržovací napětí. Oni taky občas velice kecaj.
Sakulak
Příspěvky: 6
Registrován: 03.12.2019 10:34

Re: Domaci elektrarny a elektrocentraly.

Příspěvek od Sakulak »

Boeday píše:O odhlucneni jsem premyslel hodne, ale jakmile agregat zevnitr cimkoli obezdim - klidne bych ho mohl obezdit zdivem -tak zase musim vyrazne zvetsit otvot na sani vzduchu a chlazeni = hluk pujde ven otvorem na chlazeni, musel bych nasavat nejakym slozitym zpusobem a dat tam nejaky tlumice, na to nemam prostor ani knowhow. Jedine, cemu opravdu verim, je umistit ji spis doprostred pozemku, kde nebude tak slyyset, garaz mam v rohu.

Spaliny - vyfuk ma 4cm prumer, nechal jsem vyrobit ve specialozovane firme vyfukovou hadici : hned za agregatem rozsireni na 8cm, pak 180cm takova kovova vyfukova hadice, zelezne koleno 90st a 150 cm ocelova roura pres zed. Ta hadice je specialni vyfukova, z takovych asi 1cm sirokych ocelovych krouzku, mezi nimi nejake tesneni. Da se trochu ohybat, prumer otaceni asi odhaduju 3 metry (ty 2m vyfuku vazi asi 8 kg, tezke ocelove...) . Nekudy mi to ale smrdi, asi na spoji vyfuk - hadice, i kdyz to tam mam peclive omotane kominickou paskou. Poradil bys mi, co je to za tu pastu na vyfuky? Zkusim to jeste opatlat.

Pak jsm objevil, ze za tlumicem vyfuku, za nimz je koleno nahoru a puvodni vyfuk smerem nahoru, je v to ohybu dirka a na ni nasazena gumova hadicka smerem k zemi. Predpokladam, ze je to na odkapavani pripadneho kondenzatu z vyfuku, ale logicky z te trubicky samozrejme jdou spaliny, i kdyz mene (vyfuk je jakoby rozdelen, vetsina jde ven z baraku, mala cast touto trubickou do baraku). Zatim jsem ji ucpal, ale prodejce mi doposud nebyl schopen rict, k cemu to je, zda opravdu na kondenzat a mohu ji tedy treba v lete ucpat, nebo neco jineho.
Mohu poprosit fofo výfuku? Řeším teď jak to udělat.... potřebuji inspiraci.
surikata
Příspěvky: 394
Registrován: 08.10.2012 22:56

Re: Domaci elektrarny a elektrocentraly.

Příspěvek od surikata »

Má někdo zkušenost s touto centrálou? Sháním návod.
20200425_180155.jpg
Uživatelský avatar
bacil
Příspěvky: 2895
Registrován: 29.10.2013 15:56

Re: Domaci elektrarny a elektrocentraly.

Příspěvek od bacil »

Tos koupil od projíždějícího cikána? Taky mi takovou nabízel.
Levná dezinfekce: viewtopic.php?p=217870#p217870
Ozon 2,5ppm/30min: https://rozpad.cz/viewtopic.php?p=216273#p216273
UVC 60J/m2, peroxid 1 minuta 0,5-6% roušky, 0,5% na všechno
surikata
Příspěvky: 394
Registrován: 08.10.2012 22:56

Re: Domaci elektrarny a elektrocentraly.

Příspěvek od surikata »

Ne je x let u tchána na půdě. Tak nevím co je zač. Jestli kopie nebo originál
pylorus
Příspěvky: 303
Registrován: 31.10.2016 20:22
Pohlaví: muž

Re: Domaci elektrarny a elektrocentraly.

Příspěvek od pylorus »

Ahoj, manuál je tady:
Přílohy
manual-honda-ecm-2800k2-ecmt-7000.pdf
Manuál
(2.17 MiB) Staženo 146 x
‐------------‐----------------------------------------------------------------
I'm the light, that shall lead you to darkness... 8-)
Pez
Příspěvky: 802
Registrován: 29.01.2020 16:14
Pohlaví: muž

Re: Domaci elektrarny a elektrocentraly.

Příspěvek od Pez »

Obávám se, že s Hondou to nemá nic společného.
Jednu dobu jich byl plný net. Teď na to aspoň většinou nepíší Honda.
https://stroje.hyperinzerce.cz/elektroc ... a-pribram/

Edit:
https://www.dum-dilna.cz/elektrocentral ... gK0t_D_BwE
surikata
Příspěvky: 394
Registrován: 08.10.2012 22:56

Re: Domaci elektrarny a elektrocentraly.

Příspěvek od surikata »

Tak darovanému koni na zuby nekoukej :)
Snad bude funkční a utáhne mrazák. Musím dokoupit benzín a vyzkoušet.
Je nějaký postup jak jí pak zakonzervovat, kdybych ji třeba tak rok dva nenastartoval? A pak stačilo dojít palivo a začít fungovat?
surikata
Příspěvky: 394
Registrován: 08.10.2012 22:56

Re: Domaci elektrarny a elektrocentraly.

Příspěvek od surikata »

Díky za návod a je tomu Verke dost podobná
cipis
Příspěvky: 4829
Registrován: 26.10.2012 13:27
Pohlaví: muž
Bydliště: blízko Brna

Re: Domaci elektrarny a elektrocentraly.

Příspěvek od cipis »

No hlavne benzin bez bioslozky.
surikata
Příspěvky: 394
Registrován: 08.10.2012 22:56

Re: Domaci elektrarny a elektrocentraly.

Příspěvek od surikata »

S tím počítám a nebude tomu těch 100 octanů vadit?
viktor
Příspěvky: 3326
Registrován: 14.03.2012 12:09

Re: Domaci elektrarny a elektrocentraly.

Příspěvek od viktor »

Bioslozka v benzinu nevadi, problémy dela něco jiného. Je to na delší povidani ale jednoduse staci rici ze to chce 100 octan a je to v pohode. Pro konzervaci centray staci tohle, plnou nadrz 100 oktanu třeba Verva 100. Nechat "vyjet "karburator. Proste nechat ji bezet se zavrenym benzinem nez to chcipne. Vyndat svicku, trochu konezrvacniho oleje a protočit snurou ci startérem s vyndanou svickou. pak to cele zabalit a soupnout nekam do vhodného sucheho prostředí.
viktor
„Strach ze zbraní je znakem sexuální a emocionální nedospělosti.“
Sigmund Freud
surikata
Příspěvky: 394
Registrován: 08.10.2012 22:56

Re: Domaci elektrarny a elektrocentraly.

Příspěvek od surikata »

Díky moc vyzkouším
Uživatelský avatar
Respirateur
Příspěvky: 142
Registrován: 31.01.2020 10:11

Re: Domaci elektrarny a elektrocentraly.

Příspěvek od Respirateur »

Ke 100okt benzinu dnešních dnů jsem poměrně skeptický.
WIKI: Palivo, které na benzínových stanicích můžete najít pod označením E85, se taktéž přimíchává v množství 5 % až 10 % do konvenčních minerálních paliv. Pomocí ethanolu se zvyšuje oktanové číslo a snižuje se množství emisí CO2 (používá se i v motorsportu).
Takže tak. A jak já bez labáku zjistím, co v tom prémiovém benzínu vlastně je? Nedostatkem lihu je schopnost vázat vodu a působit tak korozi kovových součástek motoru a křehnutí plastových dílů palivové soustavy.
Až mám paranoidní pocit, že primárním účelem přidávání biosraček do paliv není úspora a ochrana ŽP, nýbrž? Že je za tím snaha překazit kdekomu si doma vytvářet zásoby paliva na horší časy. Zvláště nafta je náchylná k degradaci ve směsi s MEŘO. Ve strategických zásobách SSHR je nafta v čisté „neaditivované“ verzi. Takže požadavky na časový limit protáčení zásob nejsou.
„Člověk, na nějž nadávají blbci, je hoden důvěry.“
Jean Paul Sartre
Uživatelský avatar
DanBlack
Příspěvky: 1466
Registrován: 02.02.2012 23:19
Pohlaví: malé, zrzavé
Bydliště: Severní Čechy

Re: Domaci elektrarny a elektrocentraly.

Příspěvek od DanBlack »

Prodává se syntetický benzín do motorových pil a sekaček...hledej "ASPEN 4"
Ale stojí stovku za litr. :cash

Aspen 4 je alkylátový benzín bez oleje, který je vhodný pro travní sekačky, rotační kultivátory, sněhové frézy, čluny a jiné čtyřtaktní motory. Obyčejný benzín obsahuje etanol, jenž váže vlhkost a může způsobit poruchy motoru. Alkylátový benzín Aspen neobsahuje žádný etanol, a proto je ideální pro použití například v mořském prostředí.

Obrázek
------------------------------------------------------------------
Štěstí neexistuje...jsou jen průsery co dobře dopadly.
Uživatelský avatar
devlop
Příspěvky: 3748
Registrován: 22.09.2014 19:52
Pohlaví: muž

Re: Domaci elektrarny a elektrocentraly.

Příspěvek od devlop »

nevím jak u jiných výrobců, ale VERVA100 neobsahuje žádný ethanol. Na zvýšení oktan. čísla se v něm používá Etyl terc butyl ethér(ETBE), takže žádný sračkoidní biolíh. Na jednom motorkářském fóru, kde se kvalita benzínu řeší poměrně často, o tom byla dlouhá debata. Byla tam dokonce příloha zkušebního protokolu VERVA 100 s obsahem složek, ale už to je pryč.
Odpovědět