Stránka 1 z 2

Dřevoplyn a výroba elektřiny v PA době

Napsal: 05.04.2014 12:07
od zvuk
zdravím
nemá někdo zkušenost s výrobou dřevoplynu a následnou výrobu elektřiny?
budu velice rád když odpovíte zdá se mi to jako fajn elektrána ?
mám pár otázek

jde to udělat HOME MADE ?

Dá se to odpadní dřevěné uhlí použít k topení nebo třeba hnojení ?

Re: Dřevoplyn a výroba elektřiny v PA době

Napsal: 05.04.2014 12:14
od Koniáš

Re: Dřevoplyn a výroba elektřiny v PA době

Napsal: 05.04.2014 12:20
od zvuk
ty odkazy jsou spíše pro pohon aut ......

Re: Dřevoplyn a výroba elektřiny v PA době

Napsal: 05.04.2014 13:01
od dracekvo
Mno a jak si představuješ, že bys vyráběl elektřinu z dřevoplynu jinak, než spalovacím motorem?

Re: Dřevoplyn a výroba elektřiny v PA době

Napsal: 05.04.2014 13:07
od RAD

Re: Dřevoplyn a výroba elektřiny v PA době

Napsal: 05.04.2014 13:36
od zvuk
To dracekvo jsem v téhle oblasti laik ,co všechno k tomu budu potřeba ?

Re: Dřevoplyn a výroba elektřiny v PA době

Napsal: 05.04.2014 19:05
od RAD
Přinejmenším dostatečná manuální zručnost neb dřevoplynové generátory se nikde neprodávají a pokud ano bude to asi dost nechutnej ranec. Nehledě na to že motor poháněný dřevoplynem chce rozebrat a vyčistit co 50000km na motohodiny budeš muset přepočíst sám :-) matika a průměry nejsou mou silnou stránkou. Dál bude potřeba dostatečné dílenské zázemí . Hledej na netu o dřevoplynových generátorech toho najdeš dost. Někdo tu tuším házel i nějaký sáhodlouhý návod na výrobu . Jen tak pro zajímavost doporučuji shlédnout americkej seriál experiment kolonie . Dřevoplynový generátor tam stavěly. V podstatě to byly naházený dřevěný třísky ve 20L kanystru kterej potrubím spojily s motorem (spalovacím nikoliv zážehovým) . Kanystr hodily do 200L sudu a kolem rozdělaly oheň . Jelikož v uzavřeném kanystru nedochází bez přístupu vzduchu k hoření ale ke splyňování dřeva motor si vygenerovaný plyn nasaje a běhá na něj s asi 40% účinností (pokavaď se správně pamatuji) . Startovat bude asi nutné na benzín . Dál je nutné nechat plyn odcházet dost dlouho dokud nebude možné jej zapálit ,pak zhasnout udušením a teprve potom pustit do motoru . Osobně ale hádám že takováto prasárna moc dlouho nevydrží ,konkrétně ten kanystr se v závislosti na aktivitě topičů propálí přinejlepším až za týden a upřimně takovou událost bych si nechal klidně ujít protože lze čekat slušnou explozi a kusy kanystru a hořícího dřeva poletující do širého okolí. Osobně bych plyn hnal ještě skrz nějaký mezichladič s odtokovou nádobou hozený ve vodě aby se v něm vysrážela vlhkost a nešla do motoru a skrze nějaký filtr který by zachitil částečky popela (Splyňováním dřeva vyrobíš popel stejně jako hořením - v podstatě se při splyňování odehrává totéž co při hoření táboráku jen dále od zdroje dřeva ) stejný efekt jako zde : https://www.youtube.com/watch?v=7hG7Mbkj2AQ tedy že nehoří samotné dřevo ale generovaný plyn který vzniká jeho zahříváním (hořením vygenerovaného plynu)
takže pokud ho spaluješ až v motoru potřebuješ externí zdroj energie který přeměnu dřeva v plyn zajistí .

EDIT : Trochu přeformulováno aby to mělo hlavu a patu.

Re: Dřevoplyn a výroba elektřiny v PA době

Napsal: 05.04.2014 22:40
od zvuk
:D Jak j to stím dřevěním uhlí dá s potom používat na topení?

Re: Dřevoplyn a výroba elektřiny v PA době

Napsal: 06.04.2014 11:01
od RAD
Pokud budeš dřevo splyňovat cca 1-2h (dle teploty) , získáš fajn dřevěné uhlí na grilovačku.

Re: Dřevoplyn a výroba elektřiny v PA době

Napsal: 06.04.2014 13:20
od surikata
To Zvuk
dej hledat na YT dřevoplyn od autora Jarykzc1 je kompletní návod a taky tady http://www.gorvin.mysteria.cz/projekty.htm
Ale nejlepší pohoná jednotka bude stabilní motor, občas se dají koupit třeba na aukru i za 6tis

Re: Dřevoplyn a výroba elektřiny v PA době

Napsal: 28.06.2015 18:14
od stani
Zdravím,

vyrábí se něco komerčně, něco jako toto, ale s menším výkonem (než 100 kW elektrických)?

Re: Dřevoplyn a výroba elektřiny v PA době

Napsal: 29.06.2015 6:19
od Josef
Věřím, že to s tím kanystrem v ohni funguje, ale je to zrovna ten nejnevhodnější způsob, jak získávat plyn pro motor. Protože v kanystru nakonec zůstane dřevěné uhlí. Jenže právě dřevěné uhlí (které nakonec z kanystru vysypete) je surovinou, která ve správně zkonstruovaném generátoru dokáže poskytovat nejčistší dřevoplyn. Dřevěné uhlí už neobsahuje žádný dehet, ani vodní či octové páry. Stačí k němu v generátoru (dokonce i v kanystru) ponechat přístup malého množství vzduchu. Pak uhlík v uhlí obsažený zreaguje nedokonalým hořením se vzdušným kyslíkem na oxid uhelnatý - což je hlavní složka dřevoplynu. Dřevěné uhlí tím vlastně pozvolna shoří a na závěr celého procesu zůstane pouze troška bílého dřevného popele což je důkazem úplného využití paliva. Proto mnohem efektivněji pracují dřevoplynové generátory vespodu otevřené, připomínající spíš princip kamen či tavící pece (např. systém Imbert), přes který si vnější vzduch motor sám prosává, tím v něm oheň rozdmýchává. Aby však z paliva vznikalo co největší množství oxidu uhelnatého, je vzduch do generátoru cíleně přiškrcený. Naopak, pro spalování v motoru by toto množství vzduchu nestačilo a tak bezprostředně před motorem se do potrubí přisává ještě další čistý vzduch, aby se "příliš bohatá" směs dostala na optimální spalovací poměr. Pokud někde (v sudu či milíři) dřevěné uhlí předvyrobíte (a zbavíte tím původní dřevo dvou největších nepřátel motoru - vody a dehtu), máte produkt schopný vytvářet velmi čistý dřevoplyn a pak lze motory pohánět i hodně primitivně zkonstruovaným generátorem (pro motor o výkonu cca 5....10kW by měla by stačit i lehce poupravená kamna typu Petry - dobře zatěsněná dvířka, výstup komínovým hrdlem, zapálit odspodu, jen lehce pootevřený vstup vzduchu pod rošt a získaný plyn před použitím pouze dobře ochladit a nakonec smíchat se vzduchem.)

Re: Dřevoplyn a výroba elektřiny v PA době

Napsal: 08.07.2015 11:54
od Josef
Je to trochu OT (případně poprosím admina o přesun do výstižnějšího vlákna) - ale když už jsme u těch pohonů, tak i svaly, bez benzínu, bez nafty a bez dřevoplynu zvládnou dost. Samozřejmě člověk je přiměřeně lenošný, tak to v minulosti zkoušel se zvířaty. Docela dost se toho dá vyhledat na "týtrubce". Kupříkladu jeden kůň kráčející vcelku volným tempem na šikmo uloženém pásu zvládne pohánět malou mlátičku (ale opravdu malou!, na řemenu máte sotva tak 0,6kW).
pohon-1HP.jpg
pohon-1HP.jpg (26.02 KiB) Zobrazeno 22560 x
Dva koně na širším pásu už rozjedou jednolistou pilu na dřevo. Možná nepřekvapí, že na stejné mašině pojede lépe vůl, protože je těžší. 10 koní prozměnu na žentouru utáhne i kotoučovou pilu na podélné rozřezávání kmenů na desky. Mimochodem, cirkulárka klade mnohem větší odpor, než třeba pásovka nebo jednolistý katr, takže pak by těch koní na výrobu desek stačilo 4 až 6. I štípačka špalků, hnaná zvířecí silou, ale ocelová a moderněji pojatá, nadělá spoustu užitečné práce (https://www.youtube.com/watch?v=2YpOZBHwpT8), hlavně když je nemusíte sekat ručně. Mimochodem, všimněte si, že to jde i bez hydrauliky, i bez štípacího kužele - zcela prostě ozubeným hřebenem (on se totiž "řadí bez "spojky" ještě v okamžiku, kdy na špalek netlačí, takže to jde snadno a s minimálním opotřebením, potřebnou energii dodá setrvačník). Pokud namítnete, že nemáte ani koně, ani vola, nevadí. Na zmenšeném pásu i obyčejný větší pes utáhne ventilátor kovářské výhně, pumpu nebo menší kotoučovou brusku. Sice jsem to nikde na videu neviděl, protože na předváděčkách by to nebylo dostatečně "dobové", ale jsem si jistý, že kdyby se od řemenice na pásu nahodil řemen na 20W až 40W dynamo, roztočil by ho pes bez potíží také, takže výroba elektřiny pro napájení vysílačky nebo nějaké drobné nabíjení by nemusela být problém.
Samozřejmě, je mi jasné, že zvíře "žere" (pak taky i to druhé...) a účinnost přenosu výkonu je celkově malá. Takže to berte jen jako představu o možnostech a výkonu, jako takovou nouzovku. Prostě když není nic sofistikovanějšího. Výhoda ale je, že ten pás s dřevěnými stupni sestaví tesař s kovářem kdykoli a nepotřebují k tomu zázemí žádného průmyslového podniku.

Re: Dřevoplyn a výroba elektřiny v PA době

Napsal: 11.07.2015 20:41
od Josef
Škoda, že je tento inzerát z roku 1940. Vyrábět to někdo ještě dnes, možná by se tu našlo pár zájemců.
(Ale to by zase byla nemístná reklama, takže bych za něj nejspíš chytl nějaký "spam.ban.fab." :lol: )
S šestikoňovým stabilákem to by mohlo odhadem dávat trvale zhruba tak 3,5kW v elektřině, což pro domácnost stačí. Ale, když nic jiného, dává to určitou představu o velikosti vzplynovacího zařízení a filtru, protože tohle je přesně ten účel i výkon, o kterém zde v tomto vlákně mluvíme. U elektrického generátoru je ovládací pult a podle jeho výšky jde odvodit, že válce vyvíječe (konstruovaného na napřetržitý chod) mají okolo 140...150 cm na výšku.
drevoplynove-elektrocentraly-janka.jpg
drevoplynove-elektrocentraly-janka.jpg (76.98 KiB) Zobrazeno 22388 x

Re: Dřevoplyn a výroba elektřiny v PA době

Napsal: 12.07.2015 8:51
od JenDAG
V Bele pod Bezdezem takova zarizeni delali, i pro vozidla. Firma stale funguje, i kdyz dnes vyrabi jen zplynovani kotle, treba by pripadnemu zajemci dokazali pomoct.

Re: Dřevoplyn a výroba elektřiny v PA době

Napsal: 16.07.2015 10:19
od malajizva
jéé to chci, :D

Re: Dřevoplyn a výroba elektřiny v PA době

Napsal: 25.08.2015 20:52
od floky
Mal som možnost vidiet kogeneračnu jednotku od firmy Spanner

Spaluje drevnu štiepku, drevoplyn sa následne spaluje v klasickom motore...

Velkost zhruba 6 metrový kontajner a tlačí to 45kw elektriny a 105kw tepla...

http://www.holz-kraft.de/en/products/wo ... tion-plant

Re: Dřevoplyn a výroba elektřiny v PA době

Napsal: 29.12.2015 9:26
od K4cer
Nevím jestli to patří úplně sem, ale v Automobilech se to ztratí a nikdo to nikdy nenajde..

Obrázek

http://extrastory.cz/ukrajinci-predelav ... drevo.html
(vkládám (téměř) celý text, pro případ zmizení z původního servru)
Šestatřicetiletý Eugene Černigov z Donbasu předělal na dřevo svůj Opel a nemůže si to vynachválit. Denně dojíždí za prací, učí matematiku a fyziku v jedné škole, a tak mu náklady na dopravu přirozeně dělaly starosti. Na internetu se dozvěděl, jak se dá využít dřevo při pohonu auta. Podařilo se mu instalovat kamna a železný kanystr, které propojil s motorem vozu. Plyn z kamen se ukládá, ochlazuje a filtruje a pak sytí motor Opelu. Náklady na provoz auta jsou poloviční, oproti tomu, kdyby Černigov používal benzín. Rychlost, jakou auto dosáhne, se odvíjí od kvality a míry vyschnutí dřeva. Jako benzín se dají použít i plastové lahve. Auto je nyní také ekologičtější, do ovzduší vypouští pouze vodní páry a oxid uhličitý. K podobným vychytávkám se uchýlil nejen Černigov, ale také další řidič, který takto předělal napřed svou Ladu a pak i několik dalších vozů pro své známé. Na Ukrajině se tak pohybuje už několik aut s velkými kamny a kotli přivařenými k zadnímu kufru. To není Mad Max, to je realita.

Re: Dřevoplyn a výroba elektřiny v PA době

Napsal: 30.12.2015 17:56
od viktor
O plnove generatory jsem se docela zajimal, a o moznost pohodnu vozidel ci spalovani ve spalovacich motorech take.
Vlastni generatory fungovaly asi tak ze pri spalovani sse v generatoru dosahovalo pomerne dost vysokych teplot a nasledne redukce CO 2 na CO coz je hlavni spalitelna a skoro jedina ve vzniklem generatorovem plynu. Gereratory byly dvou typu podle paliva dechtuji a nedechtujici, takze nic za tak jednoducheho jak ´by to na prvni pohled vypadalo. Asi bychom byli schopni generatory vyrobit ale probelem je mozny pocet, proste mala serie nema smysl. Tak dalsim problemem je vlastni motor. Vzhledem k palivu je nejlepsi co nejvetsi objem motoru, proste stara dobra amerika s obrovskym objemem a malym vykonem je to nejlepsi. Moderni motor je problem. Nejvetsi bordel v motoru delaji popel a dehet. T vse motor hodne rychle posle do kytek. takze dulezite je cisteni plynu pred jeho nasatim do motoru. Davkovani drevoplynu by slo vyresit vhodnou automatikou. Potapecske automatiky vznikly na bazi automatik pro davkovani drevoplynu. Spotreba dreva je cca 1kg/1hp ( cca 0,75 kW) hod, pozor sucheho dreva.
Proste predelat moderni auto na spalovani drevoplynu nic jednoduchého . Jiné by to mohlo byt u stabilních motoru Stabilni dvouvalec o obsahu min 2 l bezici na nízkých otackach a s poradnym setrvakem by mohl bezet dlouho podavat solidni vysledky . Problem je v cenne. Sestava generátor, cister, motor, generátor by dosahovala 6 mistnych hodnot a tu dnes nikdo nezaplati. Drive také stabilni motory staly dost desne prachy.
Resenim by mohl byt stirlinguv motor. Ma sice myly vykon vzledem k plose pistu cca 1wat na 1cm 2. Ale ma také radu vyhod. Obrovska vyhoda je tvz. vnejsi spalovani, proste valec se ohriva zvenci a ne jako u klasickych spalovacich motoru kde hori vevnitř ve valci. Je protoo hodne jedno cim se vlastne pod stirlingem topi. Nodechoazitak ke zanaseni pracovnich ploch a beha veky bez hluku a naprosto spolehlive bez opotrebeni. Jsou znami aplikace stirlibgu jako genretoru pro vysílačku, kdy se proste pod pracovnim valcem stirlingu rozdělal ohen a hotovo. Dalo by se uvazovat o zabudovani stirlingu třeba do kamen a tak by mohl bezet a například dobijet akupulatory atd…
viktor

Re: Dřevoplyn a výroba elektřiny v PA době

Napsal: 17.01.2016 11:47
od TomSmith
Stirlingův motor je hojně využíván v solárních elektrárnách kde se slunce zrcadlem koncentruje na ohřívač stirlingu a dále už to funguje klasicky jako "alternátor".
Více třeba zde: http://www.odbornecasopisy.cz/svetlo/ca ... tor--16512
Nebo jeden z výrobců: http://www.concentrating.eu/