Ekonomický kolaps

Trochu okultní téma, ale musí zde být...
Odpovědět
Uživatelský avatar
vratnikp
Příspěvky: 1036
Registrován: 21.08.2015 10:39

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od vratnikp »

je to co, 4 roky zpět co tvrdím, že budoucnost individuální dopravy v Evropě je politicky určena na jízdním kole, s kladným stranickým posudkem v autonomních sdílených kapslích. Inu pokrok nezastavíš

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi ... omoto_dohr

ještě zbývá doladit emisní povolenky na vydechovaný CO2. Loni jsem známým radil, aby koupili auto jestli neví jak líp uklidit úspory, že na ceně v příštích 5 letech neztratí.
it’s better to be a warrior in the garden than a gardener in a war.
Trace
Příspěvky: 768
Registrován: 21.01.2016 22:17

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od Trace »

EU se postupne stava socialistikym vezenim narodu s centralnim ideologicky rizenym planovanim. Nejvyssi cas poohlednout se po kusu zeme k zivotu jinde. Proc zustavat a zazivat socialistikou bidu a diktaruru 2x za zivot?
F-35 je neviditelne letadlo a proto ho cinske, ruske a iranske radary nemohou videt. Kdo tvrdi opak, je dezolat.
vrb
VIP
Příspěvky: 895
Registrován: 13.08.2011 1:52

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od vrb »

EU se také tvrdě postavila proti elektrokolům, čímž z nadějného alternativního dopravního prostředku udělala téměř nepoužitelnou věc.

Myslím, že jim nejde o nic jiného, než prosadit pomatenou alibistickou ideologii.

Ale kam teda zdrhat? Vlákno na to tady už máme, ale moc nadějí to nedává.
Uživatelský avatar
vratnikp
Příspěvky: 1036
Registrován: 21.08.2015 10:39

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od vratnikp »

teď když jsou bezemisní auta od roku 35 odklepnutá, začnou automobilky propouštět. Tak nějak jsme v kuchyňce dospěli k číslu že v EU bude zbytečných 5-7 milionů zaměstnanců v automotive.
Trend je jasný, hledaj se programátoři a mechatronici, HIL testing. už tak 5 let se do vývoje mechanických komponent nikdo nenabírá. Němečtí inženýři se nechávají "dožít" důchodu.
Kdo dělá ve výrobě navázané na automotive, byl bych předsudečně předposraný a skočil po každé možnosti rekvalifikace nebo přechodu do jiného oboru.
Budoucnost je jasná - s Euro 7 budou nová auta jednak pěkné křápy, druhak nejlevnější auta budou začínat na 600 tis. Segment A a B zanikne. A kdo bude chtít nový vlastní po roce 35, tak si bude muset připravit mega na přibližovadlo, a dvě mega na auto. Jezdit ve vlastním bude horních 10%
it’s better to be a warrior in the garden than a gardener in a war.
cipis
Příspěvky: 4834
Registrován: 26.10.2012 13:27
Pohlaví: muž
Bydliště: blízko Brna

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od cipis »

Nejsem si jistý, jestli ti aktuálně přeplácení v automobilkách půjdou dělat řemeslníky, kterých jen u nás chybí 400 tisíc ...
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od dracekvo »

Tak ono to hlavní co automotive zaměstnává jsou dělnící u pásů.
Nechci nikoho urazit, ale od toho co stál 10 let u pásu bych si fakt zeď, střechu, nebo vodu dělat nenechal (pokud bych to samozřejmě věděl).
Uživatelský avatar
vratnikp
Příspěvky: 1036
Registrován: 21.08.2015 10:39

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od vratnikp »

dneska řemeslo, pod menší firmu může jít dělat kde kdo. Vchodový dveře za 70tis jsem reklamoval 3x, pak sem blby vyhodil a dodělal to sám. Co s "řemeslníkem" kterej do očí řekne "mě je jedno jak je to udělaný, já tu nebydlim". Byli to nějací subdodavatelé přisátí na dodavatele oken a dveří. Půlka turbošroubů se jim ve zdivu protáčela s šla vyndat rukou.

dělat kvalitně řemeslo na sebe nepude dělat nikdo. Když člověk dělá dobře a nemá reference, tak ho nikdo nezaplatí, protože všude je plno předraženejch vohnoutů, bejvalejch číšníků, který řemeslo naučili starší kolegové, vyučení kuchaři.

Na halách v SRN sem němce viděl jen v údržbě, jako mistry atp. u mašin to je polák, čech, ukrajinec...

Lidi se buď přizpůsobí, nebo dojedou na to, že rezignovali na osobní rozvoj a tak nějak si žijí nad poměry. znám jednoho, co dělá u vstřikolisu, je rychlej a ne moc chytrej, jede bomby o sobotách za 40 čistýho a k hypotéce si lízne jetýho kodiaqua z áček...
it’s better to be a warrior in the garden than a gardener in a war.
mhi
Příspěvky: 449
Registrován: 16.07.2015 16:37

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od mhi »

vratnikp píše: 15.02.2023 10:50 Segment A a B zanikne. A kdo bude chtít nový vlastní po roce 35, tak si bude muset připravit mega na přibližovadlo, a dvě mega na auto. Jezdit ve vlastním bude horních 10%
Opravdu si to myslite, ze ty vlhke sny zelenych europolitiku dojdou takoveho konce? Ze se nekde v puli cesty do roku 2035 neco opravdu hodne nezmeni, kdyz tech "dolnich 90%" zjisti, jak se jim zmeni zivotni uroven? Ono uz i Euro7 staci ... a neni to jen o tom ze mam vlastni auto, ale co doprava obecne? Z neceho se posileni distribucni site na nabijeni tech baterek a jejich vymena po opotrebeni zaplatit musi.
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od dracekvo »

Jenže zapomínáš na setrvačnost. Když se zruší fabriky na výrobu určitého druhu aut, tak se těžko vrátí k jejich výrobě a pokud ano, tak to bude stát nehorázné prostředky. A hádej kdo to asi zaplatí?
Stejně tak jako když se zavře důl na uhlí, tak se taky pěkně blbě obnovuje těžba.

Změnit se během toho něco může a asi i změní, jenže obrovské škody už budou dávno napáchané. Aby jsme si pak dostupné vozy nemuseli kupovat z číny (pokud na ně budeme mít) tak jako to teď dělaj rusové.
cipis
Příspěvky: 4834
Registrován: 26.10.2012 13:27
Pohlaví: muž
Bydliště: blízko Brna

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od cipis »

mhi, ale to se psalo o kousek drive, posilit site nebude potreba, kdyz tech aut bude desetina ...
Uživatelský avatar
vratnikp
Příspěvky: 1036
Registrován: 21.08.2015 10:39

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od vratnikp »

mhi píše: 15.02.2023 13:37
vratnikp píše: 15.02.2023 10:50 Segment A a B zanikne. A kdo bude chtít nový vlastní po roce 35, tak si bude muset připravit mega na přibližovadlo, a dvě mega na auto. Jezdit ve vlastním bude horních 10%
Opravdu si to myslite, ze ty vlhke sny zelenych europolitiku dojdou takoveho konce? Ze se nekde v puli cesty do roku 2035 neco opravdu hodne nezmeni, kdyz tech "dolnich 90%" zjisti, jak se jim zmeni zivotni uroven? Ono uz i Euro7 staci ... a neni to jen o tom ze mam vlastni auto, ale co doprava obecne? Z neceho se posileni distribucni site na nabijeni tech baterek a jejich vymena po opotrebeni zaplatit musi.
živím se jako konstruktér převodovek do osobáků. poslední generace šla do vývoje v roce 16, ted najíždí do série. Nic nového nevyvíjíme. přes dva roky dělám převodovky do elektrokol. Spalováky jsou v rámci evropskejch automobilek mrtvý.

vizi mají jasnou. horních 10% v autech kterých se vyrobí do 10 tis ročně (ferarri atp.) nebo ve vlastních elektromobilech, na to stačí stávající infrastruktura. zbytek socka, elektrokola, sdílená vozidla. Vše jako služba...

ono jim nezbývá nic než to tlačit do mrtva, protože evropský automobilky elektromobilitě dali vše. Pokud nebude evropský automobilky živit evropskej trh, tak prostě nebudou. budou mít novej byznysmodel. nebudou se dělat desítky milionů aut se ziskem do 10%, místo toho se udělaj miliony aut s vyššim ziskem, která budou v rámci sdílení maximálně využitá.

s nástupem příští generace aut už nebudou lidový evropský automobilky nikde ve světě konkurenceschopný. Toyota tak nějak stále na elektromobily kašle. Za mě oprávněně vidí jako budoucnost hybridy. MHEVy jsou technicky efektivní a trvanlivý. Ale jejich ekonomická návratnost je při současných cenách kolem 200 tis km oproti konvenčnímu pohonu, takže ekonomicky nedávají smysl. Aspon pro mě, kdy na daily najedu do 9 tis ročně.
it’s better to be a warrior in the garden than a gardener in a war.
mhi
Příspěvky: 449
Registrován: 16.07.2015 16:37

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od mhi »

cipis: nejak se zapomina na nakladni dopravu ... budeme vozit konmo, nebo se dobuduje zeleznice?

vratnikp: zajimalo by mne jak vnimate ten elektro-zeleny sen, kde to ma pocatek? Evropske automobilky se v tom vzhledly, ze to bude konkurencni vyhoda a ladilo to do noty zelenym, nebo nejak jinak?

"daly elektromobilite vse" vidim teda trosku jinak, zvlast kdyz se podivam na ty vyplody co tvori. Rekl bych ze Tesla elektru skutecne dala vse, to jejich auto je sice tak trosku Trabant, ale je to jedno z mala opravdovych elektroaut, ne jen spalovak, do ktereho omylem nekdo dal elektromotor a nechal zbytek skoro puvodni.

Ja se na to divam z opacneho pohledu "spotrebitele", a tam mi prijde ze trh zatim celkem jasne rozhoduje ze nejaka sdilena auta nechce a ze nechce ani elektroauta; ze nechce ani nejake Euro7 (to jen zatim nevi, ale lidi uz prisli na to ze i Euro6 je pro ne celkem problem). Uplne si proste nedovedu predstavit jak za 12 let dojde k prechodu na elektronesmysly, bez toho aby si lide nevsimli, ze neco je hodne spatne. Ja myslim, ze je dobre ze EU je takhle ambiciozni, kdyby to udelali plan na 30 let, tak mozna bude nova generace, ktera nebude znat predchozi svobodu mobility.
steve_michalik
Příspěvky: 212
Registrován: 25.02.2020 15:27

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od steve_michalik »

Lidi si toho všimnou, ale tradičně až bude příliš pozdě. Teď na tím každý mávne rukou, 2035 je daleko. Ale jak tady píše vratnik, automobilky to vidí jinak. I kdyby nechtěly, tak musí. Nikdo nebude vyvíjet a vyrábět auta, která za chvíli budou neprodejná. Takže průběžně začnou mizet spalováky evropské produkce (to už se děje nyní, třeba takové Berlingo/Rifter/... výroba už pouze jako BEV za mega) a cena toho, co zbyde, půjde nahoru.
Uživatelský avatar
vratnikp
Příspěvky: 1036
Registrován: 21.08.2015 10:39

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od vratnikp »

počátek, to těžko říct. Obecně musíme shodit ten český pohled na věc. Na západ od nás se vydělává 4x tolik, při ne příliš vyšších životních nákladech. Zákonem stanovená minimální mzda pro člověka myjícího okna v německu je tuším 16,2 eura na hodinu...
Českej pepík onanuje nad tím, jak bude svou nově koupenou sedmiletou octávku provozovat 15 let. Němec považuje čtyřletý auto za starý a hodný výměny. V Belgii se splátka líznutého auta odečítá od superhrubé mzdy před zdaněním...
Takže západní evropan neřeší to, co bude s elektromobilem po 7 letech provozu.

zelený úder a co2 hysterii vnímám zjednodušeně, jako uměle vyvolaný problém, který byl dekády podprahově tlačen, až vznikla u 25% populace společenská poptávka po jeho řešení. Není to nic jiného než politicky tlačená společenská změna, která ale předchází technologický průlom, který by jí umožnil. Z evropy se vyváží jen 25% vyrobených vozidel. většina jsou ta luxusní, která nejsou úplně dotčená regulací a v jejich kupní ceně ekokraviny dělaj pár %. s citroenem, fiatem a podobnými křápy se v severní americe, japonsku, austrálii a číně nikdo neobtěžuje. Takže věřím tomu že vznikla tichá dohoda, kdy se evropské automobilky slepě odevzali bezemisní budoucnosti ve vidině zaplaceného vývoje natištěnými eury a politicky zajištěným trhem.

obecně nechápu posedlost dojezdem u elektromobilu. Jde to proti logice a fyzikálním možnostem. Za skvělé vozítko, kromě pořizovací ceny, považuju nissan leaf s dojezdem kolem 70km. to prostě jako daily stačí a netahám sebou půl tuny zbytečných baterek.

trh ani omylem nerozhoduje, co chce. nedokážu dohledat číslo, ale myslím že pouze 17% nových vozů prodaných v čr je registrováno fyzickou osobou. Takže trh je řízený požadavky firemních fleetů - tedy množstevní slevou, nízkými provozními náklady prvních 5 let života produktu (proto long life oleje a podobné kokotiny), než se auto odepíše a dotacemi.

já bych třeba chtěl nepřímovstřikovou benzínovou atmosféru, alespoň 2,5L s víceprvkovou zadní nápravou. 15 let zpět to byl dosažitelný standard za cenu kolem 600 tis. Dnes se to v EU nedá koupit. za to na pitomý nový fábii musím zaplatit 70 tis kč ekoodpustku. Dnes se platí 95euro za každej gram nad 95g/km počítaný z flotilovýho průměru. bude to víc a víc. Takhle nevypadá trh, kde poptávka řídí nabídku.

Tesla je povedenej software posazenej do tak nějak horkou jehlou navrženýho a příšerně vyrobenýho šasi. Tesla je kvalitou na úrovni čínskejch automobilek na přelomu tisíciletí. tři roky to vypadá pěkně a funguje. pak to začne rachtat a po dalších 3 letech zralý na pojistnej podvod.

EDIT: nijak nepopírám změnu klimatu, osobně nejsem přesvědčený, že hlavním faktorem je CO2 a už vůbec ne osobní doprava v evropě. ta tuším dělá 0,03% světových emisí CO2.
it’s better to be a warrior in the garden than a gardener in a war.
mhi
Příspěvky: 449
Registrován: 16.07.2015 16:37

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od mhi »

vratnikp: Se mzdami zapadnich zemi je otazka jak to tam pak bude, jestli stale plati ze "jen" 10% bude jezdit vlastnim, nebo tam to bude treba tretina lidi ? Pro ne uz ale take nevyjde (rekl bych) elektro distribucni/prenosova sit.

Navic vsechno vsem zdrazi, takze i jim klesne zivotni uroven, nejen ceskemu pepikovi se "zanovni oktavkou" :).

Od cloveka, ktery ma blizko ke green dealu jsem slysel myslenku, ze z pohledu politiky je to sance, jak evrope neujede technologicky vlak. Je za tim z meho pohledu magicka myslenka "musime neco udelat" abychom byli na spici inovace (ale nevi se kde ta inovace ma prijit). Zvracenost te myslenky je v tom, ze podporujeme neco, kde vubec neni jiste, ze tam nejaka inovace prijde. Takze mozna se strelime do kolene 2x, nejprve rozjedeme neco co zpusobi rozvrat ekonomiky, a pak zjistime, ze nam nekdo jiny utekl o mile daleko protoze technologicky prevrat nastane v oblasti, na kterou jsme nevsadili kartu.

Politikum zjevne nedochazi, ze inovativni prostredi se nevytvari nejakymi regulacemi, ale prave tim, ze inovatorum zjednodusim zivot zrusenim regulaci. Soucasne s tim jde zrejme to, ze "obcanum" nedochazi, ze jakakoliv regulace a zdaneni jde jen na jejich bedra, ze to neplati "nikdo treti", dusledkem je jen to, ze se maji prave ti nejchudsi hur.
Wdog
Příspěvky: 512
Registrován: 15.05.2013 15:43

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od Wdog »

vratnikp píše: 15.02.2023 14:47 ...
obecně nechápu posedlost dojezdem u elektromobilu. Jde to proti logice a fyzikálním možnostem. Za skvělé vozítko, kromě pořizovací ceny, považuju nissan leaf s dojezdem kolem 70km. to prostě jako daily stačí a netahám sebou půl tuny zbytečných baterek.

trh ani omylem nerozhoduje, co chce. nedokážu dohledat číslo, ale myslím že pouze 17% nových vozů prodaných v čr je registrováno fyzickou osobou. Takže trh je řízený požadavky firemních fleetů - tedy množstevní slevou, nízkými provozními náklady prvních 5 let života produktu (proto long life oleje a podobné kokotiny), než se auto odepíše a dotacemi.
...
Ve výše uvedené citované části ti budu oponovat.
Právě pro požadavky firemních fleetů jsou ty současné elektromobily nevyhovující, z hlediska dojezdu a celkových nákladů. Ano, firmy neřeší, co bude s autem za 5 let, potřebují ho na 3-4 roky, ale za optimální náklady a na vyšší nájezdy. To e-mobily nesplňují. Jsou drahé, tedy mají vysoké celkové náklady, a díky nízkému dojezdu a dlouhým nabíjecím časům jsou nepoužitelné na vysoké firemní nájezdy. ... množstevní slevy nic neřeší, jednak jsou poslední dobou dost snižované, a pokud srovnatelný e-mobil stojí dvojnásobek ceny běžného auta, tak ti pár procent v ceně nepomůže. Jedině dotace, či dodatečné zdanění, ale musely by být vysoké (ála Norsko), ale i od toho státy nějak začínají couvat.
Tam, kde (u nás) firmy přecházejí na e-mobily, je to většinou jen díky ideologickým rozhodnutím top managementu, jako např. u některých tuzemských bank.
Pozn. firmy počítají celkové náklady na auto, tam patří provozní náklady (palivo+servis), amortizace (=nákup-prodej) a pojištění/daně. Pokud má auto velmi vysokou amortizaci, o něco levnější provozní náklady to nezachrání.

EDIT: jako každý jiný socialismus, i ten zelený směřuje k nějaké formě totality či nesvobody, a v přímém protikladu je k tomu masová individuální automobilita, jakožto znak svobody. To spolu nemůže existovat.
Uživatelský avatar
vratnikp
Příspěvky: 1036
Registrován: 21.08.2015 10:39

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od vratnikp »

To jsme se spis nepochopili.
V jedne casti jsem vyvracel tvrzeni, ze lide skrze svoji poptavku smerovani trhu do mezikupru otoci a automobilky provedou nejakou sebereflexi.

To se myslim si nestane protoze, na zapad od nas soukroma osoba nekupuje auta na 5+ let a nehycka si je. Je to proste vec, ktera se pouziva, onosi a vyhodi. U nas a v prilehlych asijskych oblastech taky k zadne revoluci trzniho prostredi nedojde, protoze tech par hejlu co si za vlastni penize koupi jednou za zivot novy auto nejsou pro automobilky klienti. U nas trh tahnou firemni fleety.

Proto trznim mechanismem prosli kraviny jako start stop. Long life servisni intervaly atp. Za ktere by si normalni clovek vlastnimi penezi nepriplacel.

V te casti o elektromobilu jsem to myslel tak, ze jedinou aplikaci, kde elektromobil dava smysl pri soucasnem stavu techniky je provoz kolem komina. Proc do auta davat 600kg baterek aby na jedno nabiti ujelo 500km. Kdyz 500km v kuse pojede 2x do roka...

Cil euro 7 je zdrazit spalovaky a jejich provoz na uroven elektromobilu, aby se zacaly prodavat.
EV jezdi na dotace a danove ulevy.na firemnim parkovisti mame dve nabijecky. Nabijeni je dotovane ?statem?, Takze je zdarma. Nove sluzebaky jsou mix PHEVu a EV. Byly na ne pekne dotace
Duchodak na vsi dostane letos sluzebni elektromobil, je na nej pekna dotace.
it’s better to be a warrior in the garden than a gardener in a war.
cipis
Příspěvky: 4834
Registrován: 26.10.2012 13:27
Pohlaví: muž
Bydliště: blízko Brna

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od cipis »

Jenže všechny firmy nejezdí kolem komína. To možná tak nějaké malé, lokální, pečovatelské služby, pizzaři, rozvážky a tak. Ale jinak jsou nájezdy několik tisíc km za měsíc, a ta tvoje 500 km cesta je někdy každý den ...
mhi
Příspěvky: 449
Registrován: 16.07.2015 16:37

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od mhi »

vratnikp ma pravdu v tom, ze firmam to je asi +- "jedno". Pro firmu je spis dulezite, ze to postihne vsechny najednou a nikdo nebude mit necekane konkurencni (ne)vyhodu. Takze kdyz budou vsichni streleni jednotne do leve nohy, tak je to OK (zatez za dopravu nakonec zaplati koncovy zakaznik v retezci). Mozna takhle to EU7 dava vetsi smysl, protoze postupne tu konkurencni nevyhodu (streleni se do leve nohy) prinese postupne na cely trh za dekadu. Driv jsem takhle o tom neuvazoval, bral jsem to spis z pohledu zeleneho silenstvi.

Vyssim manazerum firem (kteri o EV budou rozhodovat) to asi muze byt jedno, protoze ti budou mit lepsi auto a bude jim celkem jedno ze vozi pul tuny baterek.

No, jenze budeme v EU jako pokusne mysi v akvarku, budeme koukat za stenu akvarka jak se tam maji lepe. Navic zacina byt celkem slozita otazka jak se zabezpecit na stari, nemovitosti to mozna za chvili uz kvuli zdnaneni vubec nebudou.
Uživatelský avatar
mischanek
Příspěvky: 128
Registrován: 22.01.2013 17:08
Bydliště: Beskydy

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od mischanek »

Shodou okolností včera vyšel článek na FinMagu - jak je to v Německu - ".. překvapující je situace u německých firem, které tendence zbytku společnosti nenásledují a podíl elektrických vozů v jejich flotilách se počítá jen v jednotkách procent."

Odkaz zde: https://finmag.penize.cz/byznys/439955- ... .sznhp.box
Odpovědět