Baterie

Vše, co obsahuje alespoň kousek drátku a nevejde se do jiné sekce...
Odpovědět
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Baterie

Příspěvek od dracekvo »

Nevím, jestli na prodejně nemají nějakou chybu na prodejně v místní pobočce expert elektro, ale koupil jsem 4ks eneloop aaa (HR03) 750mah za 119,- Kč.
Cep
Příspěvky: 1706
Registrován: 09.04.2015 11:22
Pohlaví: muž

Re: Baterie

Příspěvek od Cep »

Zapomněli ti to vynásobit čtyřmi ;-)
cipis
Příspěvky: 4840
Registrován: 26.10.2012 13:27
Pohlaví: muž
Bydliště: blízko Brna

Re: Baterie

Příspěvek od cipis »

To ne, to stojí tak kolem dvou stovek.
Takže tam draku val ještě jednou a vykup to :D
Uživatelský avatar
Grunt
Příspěvky: 1585
Registrován: 11.12.2011 20:58
Bydliště: Jih Moravy

Re: Baterie

Příspěvek od Grunt »

tom384 píše: 11.09.2021 22:27 Z olovenejma akecama moc zkusenost nemam, nicmene bych si tipnul ze je to zpusobeny nelinearnim chovanim olovenyho clanku.
tom384 píše: 12.09.2021 8:48 Zmeris ubytek i na tom zbastlenym odporu a vnitrni odpor clanku vypoctes: R=(Utesla - Ubastl)/(Itesla-Ibastl)
PeFi píše: 11.09.2021 22:29 Vnitřní odpor bude lepší měřit ne jako napětí "naprázdno" versus napětí při zátěži, ale měřil bych to pro dvě různé zátěže. Tedy třeba pro 10 ohmů a 20 ohmů.
Díky moc. V tomhle byl nakonec problém. Vyhrabal jsem rozpadající se odporovou cívku z reostatu (a nebo se ta cívka samotná jmenuje reostat?):
reostat.JPG
reostat.JPG (64.62 KiB) Zobrazeno 6296 x
trošku jsem ji rekonstruoval, náležitě okrimpoval a pusil se do testování:
reostat2.JPG
reostat2.JPG (64.75 KiB) Zobrazeno 6296 x
odpor samotný je nastavitelný od nějakých 3,5Ω až k nule pokud jdu téměř do zkratu. Provedl jsem si kontrolní testování na známé dobré baterce:
  • I1 = 3,53A
  • U1 = 12,33V
  • I2 = 6,54A
  • U2 = 12,18V
No a jestli jsem do dobře pochopil, tak v podstatě dle ohmova zákona a rozdílu napětí a naměřených proudů vypočtu odpor, což by měl být odpor vnitřní:
Ri=(U1-U2)/(I1-I2)

No a jestli taky dobře počítám tak jsem se dostal k nějakým 50mΩ pro vnitřní odpor mé baterie, což není bůh ví co, ale furt lepší než cokoliv co jsem byl schopen naměřit doteď. Dodám že naprázdno baterie drží na 13,06V. Nemám moc času, ale až ho zase mít budu, tak mám v plánu nabít baterie doplna a otestovat je všechny. Když se zadaří, tak to nafotím. Zase bude následovat série dotazů:
  1. Týká se toto nelineární chování pouze olověných článků nebo všech baterií? Veškeré kalkulátory interního odporu operují s napětím naprázdno a pak jedním bodem zatížení (a je šumák jestli se odečítá odpor nebo protékající proud, vždy však pouze jednou a jednou naprázdno). Stejně tak všechny ukázky. Nikdo se nezmiňuje o tom že je potřeba měření provést ve dvou (a ideálně asi ve více) různých bodech odporového zatížení. Přitom pokud si změřím co chci, tak napětí naprázdno je téměř u všech baterií o mnoho vyšší než napětí pod téměř libovolným zatížením. Nechápu to.
    Jde mi o tom, že metoda s měřením napětí naprázdno je mohem jednodušší. Vyžaduje jeden odpor, ne dva. Nejsou potřeba dvě měřící zařízení (dva multimetry), nemluvě o tom že při měření proudu se dá multimetr velice lehce spálit (mám dostupné dva čínské mulťáky, jeden s 10A pojistkou, druhý s 20A pojistkou). No a taky je to míň kabelů, žádné banánky a bůh ví co. Opravdu neexistuje nějaká jednodušší metoda, která by zahrnovala měření napětí a odporů a ideálně by pro ni nebylo potřeba shánět nějaký výkonový potenciometr?
  2. Vydedukoval jsem z toho, že je mi vlastně znalost interního odporu celkem k ničemu. Ten může stoupat donekonečna. Zařízení má pravděpodobně nějaký kontrolní obvod, který kontroluje napětí na baterii a pokud poklesne při nějakém zatížení pod danou hodnotu, tak prostě baterii odpojí. A jestli bych měl tipovat, tak bych tipl Vcut-off na 11,6–12V. Stačí tedy najít baterii která při běžném zatížení není schopna napětí udržet, změřit si její vnitřní odpor a v podstatě tak dostanu rozsah vnitřních odporů při kterých je zařízení funknční.
  3. Sehnal jsem si i objímky na běžnou 12V autobaterii, ale i když vím že i ta musí mít nějaký vnitřní odpor, ptám se je mi vůbec takto změřený odpor u autobaterie k něčemu? A 12V olověného akumulátoru je mnohem důležitější kolik se dá z baterie vytáhnout ampér. Vím o tom že tyto dva parametry jdou ruku v ruce (čím větší vnitřní odpor akumulátoru, o to míň ampér se z ní bude dat vytáhnout) a vím že i měřáky pravděpodobně tuto hodnotu nějak přepočítávají z naměřeného vnitřního odporu. Ale je mi měření vnitřního odporu u běžného 12V automobilového akumulátoru vůbec k něčemu? Dá se říct, že když to přesáhne nějakou hranici, tak je lepší akumulátor vyměnit za nový? A pokud ano kolik to je ohmů?
  4. Dá se takto vnitřním odporem třeba i určit kvalita běžného galvanického článku?
  5. Vím o tom, že i veškeré dráty (resp. přechody mezi nima) mají svůj odpor. Vím o tom, že svůj vnitřní odpor má také měřák, kterým provádím měření. A ač se snažím minimalizovat odpor při měření co to jde, stejně se mi započte do výsledné hodnoty. Dá se nějakým způsobem naměřit či vypočítat tento odpor, tak abych ho mohl odečíst z měření a dostal se tak k vnitřnímu odporu na svorkách baterie? Nejde mi až tak o přesnost měření samotného (jsem si vědom že jde o hodnotu spíše orientační), ale o to abych neodepisoval zbytečně brzo jinak funkční akumulátory a nedbalým připojením či odporem kabelů na kterých to zkouším a můžu naměřenou hodnotu neúměrně/neúmyslně zvednout.
bacil píše: 14.09.2021 9:55 Já tady málem dostávám osýpky. Lidi, vy tady bastlíte, oháníte se elektro vzděláním, ale máte naprosto základní nedostatky v numerickém uvažování a širších souvislostech. Tak než něco řeknete, raději si to spočítejte sem a tam a nebuďte jako američani, když ukradli teorii neviditelných letadel z ruska. A když už chcete něco bastlit, tak postupujte buď jako zedníci, kdy na nějaké jiskřičce a úrazu nezáleží a ono to nějak funguje, nebo jako inženýři, kteří si to umí celé spočítat předem a většinou jim to pak ale stejně nefunguje protože na něco zapomněli když je někdo vyrušil. Cokoliv mezi tím je bloudění v bludech.

Nesnažte se z toho dělat vědu, když tomu nerozumíte. Prostě to udělejte a ono to třeba bude fungovat a třeba to přežijete. Pak o tom můžete se zahnědlými a očouzenými prsty se všudypřítomným tavným lepidlem a krabicovým kartonem udělat instruktážní video na YT. Konec srandy, myslím to vážně.
Nejsem elektrikář. Dopředu jsem to avizoval. Prosím o shovívavost. Jsem vybaven pouze znalostmi z průmyslovky a nářadím běžného bastliče. Zvažoval jsem jestli to neprobírat na nějakém jiném fóru, ale nakonec jsem uznal, že tohle bude to pravé místo, protože na fóru plných elektrotechniků bych byl brzo vyprášen. Když by mi naopak šlo o pohuhé měření, prostě bych si koupil měřák a změřil to. Snažím se celou problematiku pochopit, vyzkoušet, když to bude fungovat klidně i sepíšu menší návod, tak aby i běžný rozpadlík s jedním drátem a multimetrem byl schopný změřit si své baterie/akumulátory.
Uživatelský avatar
bacil
Příspěvky: 2925
Registrován: 29.10.2013 15:56

Re: Baterie

Příspěvek od bacil »

Jsi na dobré cestě.

1 všech, ale každý v jiné míře, záleží na množství elektrolytu, chemi...
2 cutoff na 12,3V už sulfatuje po pár hodinách, 13,3V je limit nabíjení "na věčnost", v reálu je to fakt jen čtvrtina využitelná
3 správný poznatek
4 viz 3, ani ne
5 Prdel ale je, že zahřátý odporový drát má jiný odpor, než studený. A měřák proudu má taky nezanedbatelný odpor, včetně přívodů a kontaktů... To všechno musíš uvažovat. Digitální měřáky pro rozsah 20A mají odpor 0,01 Ohm, ale změř si s miliohmmetrem i odpor těch přívodů a jejich kontaktů, možná tě to překvapí když tam uvidíš skoro čtvrt ohmu ale to přece nikdo neřeší a tys na to přišel...

Olověný aku tímto měř až tak po půl minutě-minutě. Jednak ho depolarizuješ a druhak v něm rozpohybuješ elektrolyt.

Chemické články mají optimalizaci buď na kapacitu, nebo na max proud, ale nikdy to nejde udělat že budeš mít ve stejném rozměru vysokou kapacitu i proud. Buď jedno, nebo druhý. Proto není možné vnitřní odpor paušalizovat, ale týká se vždy jen konkrétního typu článku.
Levná dezinfekce: viewtopic.php?p=217870#p217870
Ozon 2,5ppm/30min: https://rozpad.cz/viewtopic.php?p=216273#p216273
UVC 60J/m2, peroxid 1 minuta 0,5-6% roušky, 0,5% na všechno
Uživatelský avatar
devlop
Příspěvky: 3748
Registrován: 22.09.2014 19:52
Pohlaví: muž

Re: Baterie

Příspěvek od devlop »

Joe Azbest
Příspěvky: 918
Registrován: 11.02.2014 10:56

Re: Baterie

Příspěvek od Joe Azbest »

Tady je taky jeden test: http://www.nejlepsi-baterie.cz/
Je sice z roku 2019 ale baterie z nejlevnějších obchodů (Kaufland, Lidl) jsou nejlepší v poměru cena - výkon. Nevím co si o tom mám teda myslet ...
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Baterie

Příspěvek od dracekvo »

Tak zbytek musí platit reklamu v TV. Proto jsou dražší :-)
Uživatelský avatar
devlop
Příspěvky: 3748
Registrován: 22.09.2014 19:52
Pohlaví: muž

Re: Baterie

Příspěvek od devlop »

dracekvo: přesně tak, králíček Duracell potřebuje přeci zaplatit mrkvičku :lol:
AA z Kauflandu má o 259mAh více než značková Duracellka, to je podle mne jako dost fatal error na straně Duracellu. Otázkou ale je, jestli to tak mají všechny kauflaďácké AA a tedy hodnota kapacity je u nových baterií stejná, nebo je to jen výjimka a různé šarže baterií se různí dle toho, co zrovna Kaufland někde nakoupí a obranduje svým logem...Já teda půjdou raději cestou Energizer max power. Tam jde i skutečně vidět, že kapacita je oproti jejich "alkaline" řadě vyšší, takže to není jen fejk v jiném názvu a vyšší ceně.
mart0
Příspěvky: 984
Registrován: 09.08.2020 21:39

Re: Baterie

Příspěvek od mart0 »

Čekal jsem trochu menší rozdíly, ale dělají to podobnou technologií, na podobných mašinách, někdo možná s větší stabilitou kvality, ale už více testů ukázalo, že kromě nějakých speciálních řad a bezpečnostních důvodů nedává smysl kupovat drahé.
Uživatelský avatar
Montezuma
Příspěvky: 378
Registrován: 08.06.2021 19:14
Pohlaví: muž

Re: Baterie

Příspěvek od Montezuma »

Tesco má taky svoje baterie, alkalické, dneska jsem kupoval AA a AAA, i kdyby měly nižší kapacitu než třeba Varty, pořád stojej čtvrtinu. Zjistil jsem to na nákupu dneska, tak jsem hned pár balení od obojího vzal.
Uživatelský avatar
tajfun
Příspěvky: 143
Registrován: 18.04.2020 14:30
Pohlaví: malé, zrzavé
Bydliště: Praha

Re: Baterie

Příspěvek od tajfun »

tady jeden aktualni test AA baterii

https://youtu.be/js6EsFgfxBI

potvrdil vyse napsane, ze ma cenu kupovat lidl tak i tesco baterky a ne predrazeny kramy….

z nabijecich klasicky top eneloopy , slusny ikea a pomer cena/ vykon lidl tronic
Uživatelský avatar
bacil
Příspěvky: 2925
Registrován: 29.10.2013 15:56

Re: Baterie

Příspěvek od bacil »

Tak ten právě aktuální není, protože Ikea baterky už měsíc a půl nevede.
Levná dezinfekce: viewtopic.php?p=217870#p217870
Ozon 2,5ppm/30min: https://rozpad.cz/viewtopic.php?p=216273#p216273
UVC 60J/m2, peroxid 1 minuta 0,5-6% roušky, 0,5% na všechno
Uživatelský avatar
diego
Příspěvky: 51
Registrován: 30.08.2013 19:41
Pohlaví: muž
Bydliště: Žamberk
Kontaktovat uživatele:

Re: Baterie

Příspěvek od diego »

Tak jsem konečně dokončil "velký test baterií" https://www.arze.cz/test_baterii.html
Jak se dalo očekávat tak nejlépe v poměru cena / kapacita vítězí
u AA baterií Aerocell z Lídlu s cenou 3,6 / 2,6Kč (podle zátěže) za Ah
u AAA baterií Aerocell z Lídlu s cenou 6 / 10,1Kč (podle zátěže) za Ah

Největší kapacitu mají opět očekávaně Lithiové AA baterie 3.3 / 3.6Ah

Další detaily jsou k nahlédnutí na mém webu ;)
Joe Azbest
Příspěvky: 918
Registrován: 11.02.2014 10:56

Re: Baterie

Příspěvek od Joe Azbest »

Dobrá práce :yes . Aerocell zvítězila v testech i nělolik let nazpět. A do zásob hlavně lithiové energizery. Expirace 20 let je k tomu předurčuje a nemusí se točit a dají se koupit i za 27,30Kč, ale musí se jich vzít 120 kusů.
https://nejlevnejsi-baterie.cz/baterie- ... 10-ks.html
Uživatelský avatar
Grunt
Příspěvky: 1585
Registrován: 11.12.2011 20:58
Bydliště: Jih Moravy

Re: Baterie

Příspěvek od Grunt »

diego: Yup, moc pěkné. Kritizovat můžu jen to že:
  • Tam máš moc tabulek a málo grafů.
  • Že odkazuješ na své stránky je fajn, ale úplně klidně můžeš napsat něco i sem (ne jen odkaz) ať je to úspěšně zarchivováno. Úplně ideálně s těma grafama.
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4361
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Baterie

Příspěvek od bivoj »

JJ, ty grafy by byly fajn. Když už to máš v Excelu, tak pak vytvořit je je jednoduché, mohly by vypadat nějak takto:
graf_baterie.png
A oprav si na webu ten překlep "Ultamate" u Energizeru. ;)
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Uživatelský avatar
diego
Příspěvky: 51
Registrován: 30.08.2013 19:41
Pohlaví: muž
Bydliště: Žamberk
Kontaktovat uživatele:

Re: Baterie

Příspěvek od diego »

Diky za zpetnou vazbu :yes
Preklep opraven a na grafy jeste mrknu ;)
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Baterie

Příspěvek od dracekvo »

Ještě bych oddělil baterie podle chemie.
Je zbytečné míchat alkalické s lithiovejma. Navíc to v tabulce ani není uvedeno, co je to za chemii.
Uživatelský avatar
diego
Příspěvky: 51
Registrován: 30.08.2013 19:41
Pohlaví: muž
Bydliště: Žamberk
Kontaktovat uživatele:

Re: Baterie

Příspěvek od diego »

V detailni tabulce chemie uvedena je. Vetsinu lidi stejne zajima akorat cena a kapacita a tim se celkem dobre chemie vytridi.
Odpovědět