Baterie

Vše, co obsahuje alespoň kousek drátku a nevejde se do jiné sekce...
Odpovědět
Martynko
Příspěvky: 41
Registrován: 13.12.2013 21:16
Pohlaví: muž

Re: Baterie

Příspěvek od Martynko »

Zpět k bateriím, používám nejenom ve svítilně Panasonic infinium (1 generace), dnes pod značkou Eneloop, co vy na tyhle baterie?, vím že mít u sebe pár lithiovek neuškodí ale ty vydujdáte a jsme nahraný, takže opravdu jako nouzovku. Docela jako dost přemýšlim o nějaký tý sadě těch speciálních Eneloop lite, sice tužkovka má jen 1000mAh ale samovybíjení 2. generace prakticky není a nabítá vydrží několik let, udává se po jednom roce 90% nabití, a možnost až 3000 cyklů, se solární nabíječkou by to byl ideální komplet na svícení... nějaký názory, vyplatí se? ano či ne?
Joe Azbest
Příspěvky: 914
Registrován: 11.02.2014 10:56

Re: Baterie

Příspěvek od Joe Azbest »

Otázka je trochu nelogická. Nulové samovybíjení je fajn, ale na co, když to budeš moci kdykoliv dobít ze soláru. To radši větší kapacitu se samovybíjením. Některé spotřebiče už mají takový odběr, že 1000mA je hodně málo (silny čelovky a baterky, vysílačky...)
Kocour
VIP
Příspěvky: 788
Registrován: 30.03.2012 22:29

Re: Baterie

Příspěvek od Kocour »

Já bych to s vybíjecím proudem moc nedramatizoval. NiMH mají poměrně malý vnitřní odpor, takže se dají zatížit velkým proudem, aniž by se přehřály. Pokud jde o silné svítilny, vysílačky a podobně, většinou nejsou stavěné na trvalé zatížení, takže je otázkou, co odejde první. Většina vysílaček - ruček například má ve specifikacích stanoveno (pokud jde o seriózního výrobce), jakou část z celkové doby použití může vysílat (tzv. duty cycle). Běžně např. 50% a s podmínkou, že jednotlivá zaklíčování nepřevýší 3 minuty (Baofeng UV-5R). U svítilen se to sice běžně neuvádí, ale zároveň je časté, že na nejvyšší (tzv. burst mode) výkon svítí jenom po omezenou dobu a pak vestavěný časovač či snímač teploty výkon sníží.

Články s nízkým samovybíjením mají z hlediska logistiky hlavně tu výhodu, že se nabijí po použití ihned, jakmile to okolnosti dovolí, a pak už se o ně člověk nemusí starat do dalšího použití. Ovšem pokud by to mělo být pro opravdu trvalé uložení bez údržby zhruba 1x za rok (např. někde ve skrýši), na to bohužel NiMH nejsou nejvhodnější.

Rozhodně bych se taky nespoléhal na nějaké dobíjení ze soláru, pokud by to nebylo doprovázené pokročilou elektronikou. Zajímavým případem použití jsou různá zařízení pro nouzové použití, u kterých se předpokládá naprostá bezobslužnost, trvalé nabíjení ze sítě a sporadická činnost při výpadku napájení. Existují 2 přístupy - dobíjení udržovacím proudem (trickle charging), kde trvalý proud 1/300 až 1/30 jmenovité kapacity (různí výrobci udávají různé hodnoty) by neměl články ničit. Druhá varianta je periodické dobíjení, kdy elektronika hlídá pokles napětí např pod 1.3V, načež spustí dobíjení vyšším proudem s klasickým delta peakem. Takto udržované články jsou trvale k dispozici a vydrží pravděpodobně několik let, ale stejně se musí jednou za čas otestovat, zda nějak nedegradovaly.

Eneloop Lite jsou podle výrobce určené do zařízení s malými energetickými nároky (mají zhruba poloviční kapacitu, než normální Eneloopy), ale s výhodou rychlého nabíjení (zkrátka poloviční kapacita znamená poloviční dobu nabíjení; mimochodem tady je vidět, že dneska už klasické poučky o nejvhodnějším nabíjecím proudu 1/10 kapacity vzaly za své, jinak by nabíjecí doba musela být stejná). Po pravdě řečeno, nenacházím žádný důvod, proč si je opatřovat namísto klasických plnohodnotných článků.

Jinak svého času vyšlo z testů, že i klasické moderní články mají snížené samovybíjení, takže konkrétně ve srovnání klasických 2700 mAh GP oproti 2000 GP Recyko měly ještě po 1 roce ty klasické vyšší zbývající kapacitu (díky tomu, že začínaly s kapacitou o 35% vyšší) než Recyka, teprve pak se poměr obrátil. To jen na ilustraci, jak je problematické dělat závěry jenom z reklamních materiálů výrobců.
Chorche
VIP
Příspěvky: 3275
Registrován: 28.02.2013 13:11

Re: Baterie

Příspěvek od Chorche »

the.marek píše:Přesně tak, mě se např. moje plně nabité Baofengy (UV-3R) po cca 2 měsících v šuplíku vybily do 0...
checht, to bude spíš šmejdskou baterkou... u těch mejch ruček (TH-F8) mi baterky vydržej nabitý plně furt. Respektive, když sem je po půl roce vyndal ze šupliku, byly plně nabitý. Ten vypínač to opravdu vypne.

Jinak v dávnejch časech ranejch digitálních hodinek (v polovině 80. let) sem s nima trošku obchodoval. No a součástí hodinek byly i baterky, který se vybíjely poměrně rychle (když si lidi do omrzení pouštěli těch 7 melodií který hodinky uměly vyluzovat :D ). Jenže baterky se tehdá scháněly hůř než ty hodinky... Takže sem je nabíjel, naprosto prasáckým způsobem, prostě sem vzal plochou 4,5V baterku a ten knoflík k ní natvrdo strčil a jen prstama hlídal teplotu. Když to nešlo v prstech udržet, tak bylo nabito :mrgreen: Což trvalo věčinou tak 10 vteřin. Baterka pak chodila odhadem tak 70% času. Jediný nevýhoda byla, že tendle způsob nabíjení šel udělat tak 3-5x. Pak se baterka už tak nafoukla, že se do hodinek nevešla...
Před časem mi doma došly baterky v laserovic ukazovátku zrovna když sem s nim chtěl pozlobilt sousedovic kočku co mi chodí srát na zahradu a tak sem zkusil zopakovat starej trik, ale naprosto bezúspěšně. Takže se evidentně změnila technologie těchle knoflíkovejch baterek.
Kocour
VIP
Příspěvky: 788
Registrován: 30.03.2012 22:29

Re: Baterie

Příspěvek od Kocour »

Na konci komunismu se dokonce oficiálně prodávala nabíječka knoflíkových baterií pomocí jedné tužkové baterie. Byla to taková plastová podložka o něco delší než tužkovka. Nahoře měla 3 pružné kontakty ve správných vzdálenostech, tvořící slot pro tužkovku a knoflíkovku. Tužkovka (tehdy klasický suchý článek) dokázala nabít knoflíkovku zhruba jenom 2x, ale ekonomicky to vycházelo výhodněji.
Uživatelský avatar
jirka911
Příspěvky: 127
Registrován: 14.12.2014 17:48
Pohlaví: muž
Bydliště: Pardubický kraj

Re: Baterie

Příspěvek od jirka911 »

Jak řešíte skladování baterií po tom, co jich pár vyndáte z originálního balení?
Uživatelský avatar
Patrol
Příspěvky: 1169
Registrován: 24.08.2015 14:38

Re: Baterie

Příspěvek od Patrol »

Myslím, že tenhle odkaz asi nejlíp sedí pod toto téma. Jde o nový typ baterií, které vymyslel Čech pan Procházka.
https://www.washingtonpost.com/business ... story.html
:yes :clap
Jen mrtvé ryby plavou s proudem.
Uživatelský avatar
SnorkSnorkovič
Příspěvky: 28
Registrován: 06.02.2013 11:59
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Baterie

Příspěvek od SnorkSnorkovič »

Jaké máte zkušenosti s lithiem při nízkých teplotách?? Jde mi jak o nabíjecí, tak o obyčejné. Hodně lidí se spoléhá na Energizer Ultimate LITHIUM, ale co řekne lithium na teploty pod nulou? To samé co 18650 a takových pěkných -20°C?

Jaký typ bakterií nejlépe snáší nízké teploty bez nějaké katastrofální ztráty kapacity?
"Now I am Become Death, the Destroyer of Worlds"
Jenda
Příspěvky: 288
Registrován: 24.12.2013 9:46
Bydliště: JO70FB
Kontaktovat uživatele:

Re: Baterie

Příspěvek od Jenda »

1) Píšou to v datasheetu

2) Jde to změřit, což jsem právě udělal. Ochlazení plně nabitého, ale už staršího, článku 18650 z +20 na -15°C zvýšilo jeho vnitřní odpor z 0.14 na 0.8 Ω.

Osobně mám ve světlech na kole NiMH i LiIon a žádných problémů jsem si nevšiml. Ale v Praze bývá tak -10 nejhůř, míň už dlouho nebylo.
Uživatelský avatar
SnorkSnorkovič
Příspěvky: 28
Registrován: 06.02.2013 11:59
Pohlaví: muž
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Baterie

Příspěvek od SnorkSnorkovič »

Jde mi o praktické zkušenosti, jak je které chemické složení článků dobré nebo špatné v mrazu. Přece jen na netu se píše všechno možné, ale mě zajímá kdo to už vyzkoušel a co zjistil.

Potřebuju spolehlivé 9V baterie kterým nebude vadit mráz do venkovních čidel a pak samozřejmě něco do běžné svítilny, co bere 3A :-)
"Now I am Become Death, the Destroyer of Worlds"
Chorche
VIP
Příspěvky: 3275
Registrován: 28.02.2013 13:11

Re: Baterie

Příspěvek od Chorche »

v autech vozim baterky na svícení s 18650 lionkama, auta stojej venku celou zimu, baterky svítěj když potřebuju. Ale neměřil sem nikdy jak moc je zima poznamenala. NiMH baterky už používám jen v čelovkách, vydrží to hovno i v teple, jakmile zdechnou tak přejdu komplet na lionky.
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Baterie

Příspěvek od dracekvo »

Zimy bych se nebál. Spíš jejich degradaci zajistí letní teploty v autě. Vím co mám za problém s lipol v kameře. Každý rok musím měnit. A měním právě na pozdím. Přes zimu v pohodě funguje, ale přes léto skape.
Chorche
VIP
Příspěvky: 3275
Registrován: 28.02.2013 13:11

Re: Baterie

Příspěvek od Chorche »

to je fakt, horko lionkám nesvědčí. I lipolky se kterejma hraju airsoft držej v zimě poctatně líp než NiMH. Si pamatuju že s 1800 mAh NiMh sem nebyl v 5° schopnej vydržet dýl jak 3-4 hodiny hraní. S lipolkou 1600 mAh vydržim celej víkend a klidně by dala další...
Uživatelský avatar
Lyster
VIP
Příspěvky: 4240
Registrován: 22.03.2014 23:01
Pohlaví: muž
Bydliště: Litoměřicko

Re: Baterie

Příspěvek od Lyster »

Dneska jsem udělal radost tužkovým a mikrotužkovým bateriím. Koupil jsem pro ně nabíječku Voltcraft 420.
Takže si pěkně projdu diagnostikou, oživím starší sady a pořádně nabiji. Tak snad bude vše fungovat jak má.
Přílohy
20170202_160719.jpg
Uživatelský avatar
Fabulous
Administrátor
Příspěvky: 8782
Registrován: 17.09.2011 21:33
Pohlaví: nevím, skryto ve špeku
Bydliště: Praha a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Baterie

Příspěvek od Fabulous »

Pro každodenní přepravu rezervních baterií je vhodné použít nějaký zásobník. Já využívám např. Storacell, který je robusní a také hezoučký :oops:

Nevýhodou jsou nezakryté póly a také vyšší cena.

http://www.storacell.net
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Baterie

Příspěvek od dracekvo »

Já používám krabičky z číny.
Na AA/AAA ty samé, jen ty AAA v tom trošku chrastí :D Výhoda je balíček po 4 a pěkne zakrytované.
Na 18650 mám taky krabičky z číny a dva druhy. Jednu obyčejnou podobnou té na AA po 2ks a několik taky po 2ks voduvzdorných na principu click-clack krabiček.
Uživatelský avatar
bacil
Příspěvky: 2911
Registrován: 29.10.2013 15:56

Re: Baterie

Příspěvek od bacil »

Jako ukládací prostor na doma používám plastovou krabičku na 5ml zavírací zkumavky (do centrifugy). Ebay je ale už nějak nevede (resp. v ceně $3 za kterou jsem to před pár lety kupoval, mají jenom řádově dražší) nebo je už neumím najít.
Levná dezinfekce: viewtopic.php?p=217870#p217870
Ozon 2,5ppm/30min: https://rozpad.cz/viewtopic.php?p=216273#p216273
UVC 60J/m2, peroxid 1 minuta 0,5-6% roušky, 0,5% na všechno
Uživatelský avatar
devlop
Příspěvky: 3748
Registrován: 22.09.2014 19:52
Pohlaví: muž

Re: Baterie

Příspěvek od devlop »

Nenašel jsem samostatné téma nabíječek, tak to hodím sem. Za mne fajn řešení nabíječky/power banky, dají se do toho vložit články 18650, 18700, 20700 nebo 21700. Je tam balancer pro každou zvlášť, takže můžete vložit jednu 18650 a jednu 21700 a při nabíjení vám to ukazuje napětí, proud a procenta jedné nebo druhé baterie. Nabíjení přes USB-C. No a navíc, výstup Fast charging standardu QC3.0 a PD3.0 přes USB A konektor. Funguje i s jedním článkem 3,6V, je tam step-up měnič na 5V. Za mne velmi univerzální krabička.

XTAR PB2S
https://www.youtube.com/watch?v=gpfRQh_aHSI
IMG_20210819_165947.jpg
Joe Azbest
Příspěvky: 914
Registrován: 11.02.2014 10:56

Re: Baterie

Příspěvek od Joe Azbest »

Asi nejlevnější lithiové baterie. Ale musí se jich vzít 120 kusů. Vzhledem k expiraci 2040 to je slušná zásoba na dlouhou dobu https://nejlevnejsi-baterie.cz/baterie- ... 10-ks.html
Uživatelský avatar
Grunt
Příspěvky: 1579
Registrován: 11.12.2011 20:58
Bydliště: Jih Moravy

Re: Baterie

Příspěvek od Grunt »

Nazdar soudruzi, má někdo z vás zkušnost s měřením akumulátorů/baterií?

Prvně bych měl asi předeslat, že nejsem elektrikář, takže co můžu plácnout může někomu připadat naprosto jasné či naopak na hlavu padlé, ale mně to prostě jasné není/nebylo. Takže prosím o shovívaost.

Nicméně nedávno jsem objevil fakt že je možné testovat akumulátory/baterie, resp. jejich vnitřní stav (zdraví baterie?). A to konkrétně měřením interního odporu. Pokud vládnete angličtinou doporučuju mrknout na YouTube. Je k tomu potřeba jednoúčelový přístroj (tester baterií), který je většinou jen pro daný typ baterie, stejně mi ho nikdo nekoupí, no prostě nejsem vyloženě fanoušek.

Nicméně jsem taky přišel na to že žádný (specifický) přístroj není potřeba a že to jde změřit i postaru analogově připojením na nějakou dopředu známou zátěž. A jako správný rozpadlík jsem se rozhodl jít touto cestou. Mimo to schopnost změřit si libovolný akumulátor (bez speciálních jednoúčelových přístrojů) se mi fakt hodí. Měření se provádí (aspoň teoreticky) fakt jednoduše. Je potřeba vhodný odpor (ideálně výkonový), změří se jeho rezistivita (a to doporučuju dělat i když to má na sobě napsáno), změří se voltmetrem/multimetrem napětí na terminálech baterie/akumulátoru naprázdno (nepřipojeno nikam), pak se připojí baterie k zátěži/odporu a změří se znova napětí na terminálech baterie. Pokles napětí při zatížení nám tak vlastně určí hodnotu vnitřního odporu v Ohmech a to dle následující rovnice:
Obrázek
  • VNL - napětí naprázdno
  • VFL - napětí při zatížení
Zbytek doufám vysvětlovat nemusím. Výsledek je v Ω a je dobré ho převést do miliohmů. Podsuď teorie fajn.
Prohrabal jsem otci krabici se starým harampádím a vytáhl odsuď starý výkonový rezistor značky TESLA. Vybrakovaný bůh ví z čeho. Odpor jsem si náležitě rekonstruoval, vyčistil, nakrimpoval si k němu kabely a pustil se do testování:
bat3.JPG
bat3.JPG (57.29 KiB) Zobrazeno 4948 x
bat2.jpg
bat2.jpg (47.64 KiB) Zobrazeno 4948 x
bat1.JPG
bat1.JPG (53.5 KiB) Zobrazeno 4948 x
Dodám, že odpor by měl vydržet napětí do 1500V a má 75W, takže 12V akumulátory ustojí úplně v pohodě.

A zde budou následovat dotazy:
  1. Zkoušel to vůbec někdo? Měří tímto způsobem někdo něco? Kupodivu mi z toho lezou výsledky. První problém byl vůbec spolehlivě změřit napětí, ale tento problém jsem překonal. Problém kterému čelím teď je že nejsem z toho schopný dostat věrohodné výsledky. Téměř vše co jsem měřil mi nevylezlo míň jak 300mΩ. Což mi přijde hodně. A to i klidně u baterie která je rok stará a je na ní při výstupní kontrole napsáno, že měla míň jak 25mΩ když lezla z fabriky. Dělám něco špatně?
  2. Jestli dobře počítám, tak při 10Ω a napětí třeba 13,6V bych musel dosáhnout poklesu 0,1V a míň abych se s hodnotou vnitřního odporu dostal na dvouciferné číslo (což mi ještě přijde v pohodě) v řádu mΩ. Jenže to je nemožné. Ať připojím cokoliv, napětí sletí úplně klidně i o jeden volt a více. Ať připojím novou baterii nebo starou. Je celkem možné, že mám prostě flotilu starých křápů vhodných tak akorát k recyklaci, ale prostě zatím mi přijde jen že něco dělám špatně a že nedostávám věrohodné výsledky. Přece není možné připojit do obvodu 10Ω odpor s tím že to napětím akumulátoru ani nehne, ne?
  3. Záleží nějak významně na hodnotě použitého odporu? Krom tohoto 75W odporu jsem si sehnal i řadu malých keramických odporů (10W, 10W, 5W) s různými hodnotami zkusil jsem si změřit starou Li-Pol baterii do mobilu. Z toho mi lezli výsledky ještě horší. S různými odpory různé hodnoty což je přece blbost, ne? U toho nejmenšího (3,3Ω) mi dokonce lezly hodnoty interního odporu snad kolem 700mΩ což jsem zavrhl úplně. Baterie i když je stará je normálně funkční no a prostě asi něco dělám špatně. Logicky asi potřebuju vyšťavit baterii co nejvíc (abych dostal co největší pokles) což bych udělal když bych ji normálně zkratoval. Ale přece nemůžu zkratovat baterii bez nějaké zátěže šroubovákem a pak sledovat pokles, ne?
  4. Mám zkusit i jiné odpory? Dodám že to není úplně jednoduché sehnat si jen tak na zelené louce velké výkonové odpory. Prostě musím pracovat s tím co mám. Proto se mi tahle metoda taky líbí. Je lepší větší rezistor s velkým jmenovitým odporem a nebo naopak menší? Rád bych si proměřil i běžné 12V autobaterie (sháním jen vhodné konektory), protože k většímu množství v různém stavu se dostanu podstatně snáze, ale mám celkem strach to k ní připojit. Bude mi vůbec hodnota interního odporu u běžné 12V autobaterie k něčemu?
  5. Jaké hodnoty vnitřního odporu (pokud teda budu předpokládat, že budu schopný to dobře odměřit) jsou dobré? Např. se dá velice lehce zjistit jakou hodnotu vnitřního odporu baterie měla z výroby (lepší výrobci se tím prsí ve specifikaci akumulátoru), ale jak zjistím v jakém rozsahu je akumulátor schopný fungovat a když už je prostě dobré ho vzít a poslat na recyklaci? A nebo to záleží čistě na spotřebiči a mám si prostě změřit inetrní odpor u akumulátoru kdy spotřebič přestane pracovat a mám tak svůj vysněný rozsah? Hodně kutilů co takhle měřilo už celkem prskalo když vnitční odpor stoupl třeba nad 60mΩ k čemuž já se ani nemůžu dopracovat a ještě mi to přijde v pohodě. Přepokládám, že vnitří odpor 1Ω je něco jako mít v obvodu 1Ω rezistor a to už je fakt asi hodně :)
  6. Je to vhodné téma pro Rozpad nebo s tím mám jít radši otravovat někam na fóra elektikářů?
Odpovědět