Palivo do motorových vozidel

Vše o tomto tématu - teorie, praxe, konkrétní projekty i produkty. Osvětlení, topidla, vařiče a související.
Hohepa
VIP
Příspěvky: 3469
Registrován: 22.07.2013 22:16
Bydliště: Praha

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvek od Hohepa »

sunny-x píše:Jinak v naší ČSN je maximálně 98 okt. Cokoli vám pak "slíbí" prodejce na stojanu (100) nemusí dodržet, protože je to dle ČSN napsaném na stojanu :-)
A čím to proboha jezdíš , že potřebuješ 100 oktanů ?
Oktanové číslo je technická veličina, jedna ze základních charakteristik pohonných látek (paliv) pro zážehové spalovací motory. Vyjadřuje odolnost paliva ve směsi se vzduchem proti samozápalu (který se projevuje jako tzv. „klepání“) při kompresi ve válci motoru.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Oktanov%C ... D%C3%ADslo
Když je motor tvého auta stavěnej na 95 oktanů tak mu je úplně šumák, že má 100 oktanů, protože ten píst ve válci tu palivovou směs nestlačí na větší tlak, než kolik je mechanicky dáno výrobcem. Tedy motor ti pojede úplně stejně jako s 95 oktany, na které je kompresní poměr motoru spočítán výrobcem.
Uživatelský avatar
DeadMan
Příspěvky: 3046
Registrován: 30.04.2012 19:27
Bydliště: Slezsko

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvek od DeadMan »

S využitím těch 100 oktanů to bude asi pravda, ale vždy, když jsem načerpal "lepší" benzín, jsem měl pocit, že motor je klidnější a má hladší chod.

Bylo to jen placebo?
You cannot kill me as I am already dead!
Uživatelský avatar
sunny-x
Příspěvky: 154
Registrován: 18.10.2015 21:53
Pohlaví: muž
Bydliště: Beskydy

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvek od sunny-x »

Hohepa: Já někde píši že potřebuji nutně 100 oktanů?
Tankuji to jen z důvodu, že můj benzínový "motor s přímým vysokotlakým vstřikováním paliva přímo do válce" má špatný projev na podíl biosložky vyšší než 5%. Když jsem natankoval u MOL (7%), tak motor sebou občas cuknul, bylo to velmi nepříjemné a chrčelo to jak Common-Rail.

Když natankuji 100 oktan, tak auto má plynulejší a podstatně tišší chod. Nemusí to být ani 100 oktan, stačí když tam není tolik bliosračky.

U služebáku je mi to fu*k, ale do soukromého s kterým najedu cca 15 tis to řeším.

Pokud máš Hohepo jiný stabilní zdroj benzínu s nízkým obsahem biosložky než "prémiová paliva / 100okt", tak sem hoď info. I jiní jistě ocení lepší zdroj PHM.
Když střílí konzument Kolalokovy limonády, netřeba volat lékaře.
krvfx
VIP
Příspěvky: 1617
Registrován: 15.08.2013 9:25
Pohlaví: muž

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvek od krvfx »

Záleží na motoru. Já mám se "100" oproti 95 nižší spotřebu.
Uživatelský avatar
hrd
Příspěvky: 1391
Registrován: 14.04.2014 11:05

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvek od hrd »

pumpy EuroOil maji palivo bez bioslozky (tankuji jen u nich)
glock69
Příspěvky: 103
Registrován: 22.02.2014 18:08

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvek od glock69 »

I benzín? Nebo je bez biosr.cek pouze nafta.
Uživatelský avatar
sroub
Příspěvky: 263
Registrován: 05.08.2012 10:42
Bydliště: Poblíž Kladna

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvek od sroub »

sroub píše:
sunny-x píše:....Benzina 100+ byla před 4 měsíci absolutně čistá bez bio a dováží se k nám přímo z německa....
Verva 100 od benziny se vozí z Rakouska, má podle EU normy 98 oktanů, a aditivuje se takovym modrym sajrajtem kterej sviní všechno kolem, ale zvedá oktanové číslo o dva stupně.
98oktanový benzín se pokouší vařit v Kralupech, ale z jistých důvodů tam maj problémy s výrobou....

UPDATE: V Kralupech se povedlo rozběhat výrobu "lepšího" benzínu, kterej teď půjde coby VERVA 100 do sítě Benzina, a pak se k tomu dostanou i další firmy.
Ale já osobně si počkám jakou zkušenost s tim udělají ostatní, než se to odhodlám načerpat sám :D
Non multi, sed multa
Jenyk
Příspěvky: 45
Registrován: 04.01.2016 13:41

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvek od Jenyk »

Hohepa píše:Když je motor tvého auta stavěnej na 95 oktanů tak mu je úplně šumák, že má 100 oktanů, protože ten píst ve válci tu palivovou směs nestlačí na větší tlak, než kolik je mechanicky dáno výrobcem. Tedy motor ti pojede úplně stejně jako s 95 oktany, na které je kompresní poměr motoru spočítán výrobcem.
Platilo kdysi. Neplatí u aut s čidly klepání a schopností upravit předstih zážehu těsně před mez klepání. Dnes je to u benzínových auta zcela běžná technologie.
Hohepa
VIP
Příspěvky: 3469
Registrován: 22.07.2013 22:16
Bydliště: Praha

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvek od Hohepa »

WTF ?

Můžeš nějak podrobněji vysvětlit, co má oktanové číslo společné s předstihem ?

https://cs.wikipedia.org/wiki/Oktanov%C ... D%C3%ADslo
Vyjadřuje odolnost paliva ve směsi se vzduchem proti samozápalu (který se projevuje jako tzv. „klepání“) při kompresi ve válci motoru.
https://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99ed ... 1%C5%BEehu
Předstih zážehu nebo předstih zapalování je okamžik, kdy dojde k zažehnutí směsi benzínu a vzduchu před dosažením horní úvrati pístu v zážehovém spalovacím motoru.Jde o regulační parametr zážehových motorů. Kladná hodnota znamená, že zapálení nastane ještě před horní úvratí t.j. při pohybu pístu nahoru a stlačování směsi ve válci. Předstih zapalování má výrazný vliv na průběh spalování a tím i na výkon a měrnou spotřebu paliva.
Hohepa
VIP
Příspěvky: 3469
Registrován: 22.07.2013 22:16
Bydliště: Praha

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvek od Hohepa »

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/au ... 5900fea04/
Pokud si natankujete vysokooktanový benzin do běžného auta, zázračného zvýšení výkonu nečekejte. Opět platí, že motoru udělá dobře spíš jeho čisticí schopnost, což ale umí i levnější 95oktanové prémiové palivo. Výhodou vysokooktanových benzinů je to, že neobsahuje etanol. Tato biosložka má tu špatnou vlastnost, že na sebe ráda váže vodu a nehodí se pro dlouhodobé skladování. Vysokooktanové benziny proto rádi používají motorkáři nebo majitelé veteránů na zazimování.
a jedna diplomka https://theses.cz/id/65yl3u/zaverecna_prace.pdf
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4361
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvek od bivoj »

2 Hohepa - myslím, že odpovím i za Jenyka - diplomku jsi sice přiložil, ale zřejmě nečetl, neboť by ti nemohly uniknout tyto informace (mj) v ní obsažené:
...Moderní zážehové spalovací motory jsou vybavené elektronickou regulací oktanového požadavku a je u nich základní palivo pouze doporučováno. Oktanový požadavek je přizpůsobován právě použitému palivu tak, že je průběžně regulován předstih zážehu a je udržován těsně před hranicí klepání motoru...
Ví to každý automechanik - nebo by alespoň vědět měl. V závislosti na kompresním poměru motoru, předstihu, otáčkách, množství paliva a zatížení motoru totiž může dojít již PO ZÁŽEHU, během dokončování kompresního cyklu (tj. ještě před horní úvratí), k takovému nárustu tlaku v kompresním prostoru, že zbytek ještě neshořelé směsi paliva se vzduchem vzplane samozápalem - tlakem a teplotou. A to je ono klepání. V takovémto případě řídící jednotka okamžitě zmenší předstih.

Takže oktanové číslo a okamžik zážehu (předstih) jsou velmi těsně spojené a na sobě celkem dost závislé věci. - Tolik zhruba k tomu tvému WTF...

U starých aut se vždy při používání více oktanového paliva (než předepisoval výrobce motoru) přidávaly zhruba +2° základního předstihu, při použití méněoktanového paliva se předstih naopak o 2° zmenšil.
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Hohepa
VIP
Příspěvky: 3469
Registrován: 22.07.2013 22:16
Bydliště: Praha

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvek od Hohepa »

Chápu že oktanové číslo může mít vliv na rychlost hoření/detonace směsi a proto je podle paliva vhodné dolaďovat předstih. Konec konců na to mají vliv další činitelé
Na správnou hodnotu předstihu však mají ostatní parametry vliv přibližně v této míře:
teplota motoru – 10°
relativní vlhkost vzduchu – 10°
atmosférický tlak – 10°
směšovací poměr nasávané směsi – 10°
oktanové číslo paliva – 5° až 10°
Chápu proč špatný předstih způsobuje klepání motoru
motor.PNG
motor 2.PNG
motor 2.PNG (128.76 KiB) Zobrazeno 7589 x
Chápu že v době elektroniky a vstřikování lze výsledné "oktanové číslo" směsi doladit jejím poměrem a i motor určený pro 100 oktanů se nezničí použitím 95 oktanů i když bude mít menší výkon....

Ale to stále nevysvětluje ( tvrzení ), že když do motoru na 95 Oktanů naleju 100 Oktanů , tak bude mít větší výkon - menší spotřebu.

Ano, víceoktanové benzíny mají lepší aditiva, která lépe mažou atd...
Ale stejný efekt mají i prémiová paliva i když nemají 100 oktanů, třeba V-Power .
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4361
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvek od bivoj »

Nic proti tobě, ale proč při vyšším oktanovém čísle může mít moderní motor mírně vyšší výkon a nižší spotřebu, tak to se nedá vysvětlit (a ani pochopit) v pár větách. Tohle chce trošku delší studium procesů probíhajících v zážehovém spalovacím motoru, včetně dokonalého pochopení a schopnosti analýz např. PV diagramů atp. Hodně zjednodušeně by se to dalo říc tak, že vyšší oktanové číslo = větší předstih = lepší možnost využití energie obsažené v palivu = větší výkon či nižší spotřeba či obojí.

Navíc, tvá otázka zněla, cit: Můžeš nějak podrobněji vysvětlit, co má oktanové číslo společné s předstihem ?
To je odpovězeno v mém předchozím příspěvku.

Nicméně na netu je spousta skript - můžeš začít třeba těmito: http://www.iae.fme.vutbr.cz/userfiles/r ... 202005.pdf a pak pokračovat ke složitějším, věnujícím se třeba právě jen ději spalování atp.
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvek od dracekvo »

Z mejch zkušeností.
Jednou sem vzal do svého prvního auta škoda garde ten 100 oknan od stehll. V té době úplná novinka a jinej 100oktan k dispozici nebyl.
No bylo to asi tak. Kolem 5 tis auto přestávalo táhnout. Po požití tohohle benzínu mi při 5 tis začla klouzat spojka :)
Ale to byl starej motor, bez elektroniky. Tak třeba ten stooknat zrovna sednul na nastavení předstinu a taky garde mělo vyšší kompresní poměr než obyčejný škodovky.
Hohepa
VIP
Příspěvky: 3469
Registrován: 22.07.2013 22:16
Bydliště: Praha

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvek od Hohepa »

bivoj: Mýlil jsem se a neměl pravdu.
O motory jsem se zajímal před dvaceti lety a učil se na tátově žigulíku.
Ještě před dvanácti lety jsem jezdil v Oltcitu (a opravoval) .
Co platilo tenkrát, už neplatí.
Pak jsme koupili C3 a stal se ze mně jen jejím uživatel.
S ní jsem byl poprvé v servisu minulý měsíc, tedy po jedenácti letech.

Jestli to dobře chápu, tak moderní motory s IT řízeným zapalováním , čidly klepání , lamda sondou atd.
při použití více oktanového benzínu umí úpravou předstihu posunout tu pro 95 oktanů ideální zelenou křivku č.1 blíže k vrcholu červené křivky č.2 bez toho aby docházelo k detonačnímu hoření ( právě kvůli těm oktanům navíc ). Tedy tlak ve válci bude vyšší a vrchol nastane blíže k horní úvrati. Tedy síla působící na píst bude větší a bude působit déle......
motor 2.PNG
motor 2.PNG (128.76 KiB) Zobrazeno 7459 x

Toliko kolik jsem pochopil z teorie.
Zůstává otázka o kolik ten větší tlak zvýší i opotřebení motoru,
v praxi pak které konkrétní modely aut tuto možnost skutečně využívají.
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 4361
Registrován: 03.09.2012 19:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvek od bivoj »

Hohepa píše:...Jestli to dobře chápu, tak moderní motory s IT řízeným zapalováním , čidly klepání , lamda sondou atd.
při použití více oktanového benzínu umí úpravou předstihu posunout tu pro 95 oktanů ideální zelenou křivku č.1 blíže k vrcholu červené křivky č.2 bez toho aby docházelo k detonačnímu hoření ( právě kvůli těm oktanům navíc ). Tedy tlak ve válci bude vyšší a vrchol nastane blíže k horní úvrati. Tedy síla působící na píst bude větší a bude působit déle...
JJ chápeš to správně. Řídící jednotka se prostě snaží vytáhnout z paliva maximum a motor jede v režimu těsně před tím klepáním, kdy je účinnost využití paliva většinou nejvyšší. A s lepším benzínem prostě tu křivku vytáhne výše. Nicméně ten graf je silně zjednodušen - pro popis průběhu tlaků a průběhu spalování ve válci motoru se používá tzv. pV diagram. Toto řízení předstihu v dnešní době využívají absolutně všechny zážehové motory montované do aut. Zvýšení opotřebení motoru je přímo úměrné zvýšení výkonu, ale vzhledem k dnešním materiálům a olejům je pro majitele naprosto zanedbatelné.

Příklad základního pV diagramu válce čtyřdobého zážehového motoru:
pvdiagram_skut_4doby_zaz.gif
pvdiagram_skut_4doby_zaz.gif (4.3 KiB) Zobrazeno 7427 x
Sic semper tyrannis.
Cēterum autem cēnseō EU esse dēlendam.
Boeday
Příspěvky: 11
Registrován: 26.12.2018 1:34

Re: Palivo do motorových vozidel

Příspěvek od Boeday »

Ahoj
Skladuju doma 400L nafty a narazil jsem na problem - POJISTKA BARAKU. Nechal jsem si udelat rozbor od hasicu a dal jsem ho na pojistovnu, trochu mi zdrazili pojistku, ale mam to ofiko ve smlouve.

Hasicska zprava rika:

Na 1 parkovaci stani max 40L paliva. Agregator berou jako 1 stani, mam ho v dvojgarazi u zdi, tedy v dvojgarazi muzu mit 3x40=120L paliva. Co je v nadrzicj navic se nezapocitava.

Ve sklepe mi hasic povolil 240L paliva. Vic uz bych musel mit protipozarni dvere.

Takze celkem mam doma oficialne 120+240=360 litru, venku 40L na mrazu = 20 kanystru celkem. Pojistene, tedy i kdyby to blaflo, pojistovma to hradi.

Ale dejte na to bacha - nektere pojistovny maji max 40L na barak a utrum. Pak vyhorite a pojistovna neplni. Ja mam Allianz.

Ahoj, petr
Odpovědět