Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Transport suchou i mokrou nohou, jakožto i vzduchem.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rafael
Příspěvky: 2247
Registrován: 07.12.2017 17:26
Pohlaví: muž
Bydliště: Valašské království

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od Rafael »

Nevím přesně jakými částkami musí už dnes každý odběratel, každá domácnost, v ČR dotovat činnost a "podnikání" solárních a podobných "podnikatelů", ale myslím, že to není nijak malá a zanedbatelná částka.
*
Alstratt: taky jsou v US takové, nebo podobné tunely a zlodějny?
*
A ta elektromobilita takovým šmejdům jen nahrává a proto ji, a jejich lobby, ji všemožně podporují.
A proto se mi to do budoucna nelíbí.
*
Jiná věc je jistá soběstačnost, nezávislost, na veřejných el. rozvodech. Na nějakých vlastních zdrojích. Ty zas až tak jednoduše zdanit a zdražit nejde.
I když, co si budeme namlouvat - není pro stát problém zdanit nebo částečně znepřístupnit komponenty pro takové věci.
Např. jen pro IČO, volně neprodejné, zákaz prodeje soukromým osobám, nutnost hlášení každého prodeje-přemístění apod. Důvodů pro to si najde jistě spoustu:

To protože jsem paranoik který si m.j. myslí, že stát je největší zloděj a taky, že nejjednoduší je "okrást" ty nejchudší a nejpodnikavější...
A. Lincoln: Kdybych měl 8 hodin na pokácení stromu, 6 bych strávil broušením sekyry.
Strelec45
VIP
Příspěvky: 1027
Registrován: 17.02.2013 9:59
Pohlaví: muž

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od Strelec45 »

Tak určitě... vývoj ukáže.
Dělal jsem prohlídku poškozené Tesly S z dopravní nehody. Ptal jsem se na leccos a zajímací pro mě bylo toto. Má to 2013 a dnes má kapacitu akumulátorů o 3,5 % menší. To se mi nezdálo, poučen tabulkami koncernu VW :lol: a tak jsem se ptal, jak to, že tak málo po 7 letech. Vypadlo z něho, že nabíjí na max. 80% kapacity a začíná nabíjet při cca 20 %. Sice to omezuje akční rádius, ale protože jezdí příměstsky, tak je mu v podstatě jedno. Nabíjením u rychlonabíječek a nabíjením nad ony % se zkracuje životnost a zmenšuje se rychleji kapacita aku. Pak mě zaujala spotřeba, jakou má... tady se hovořilo že 25 kW je moc a kdesi cosi. No, není to moc, přesně tuhle průměrnou spotřebu měl na displeji. No a protože má fotovoltaiku na střechách baráku a dílny, tak prý v globálu jezdí za nějakých 0,30 Kč za kilometr. Což asi jo, povídal, že mu fotovoltaika dá dvakrát spotřebu baráku za rok. Takže na tom vydělává.... A my to platíme, dodal bych. :head
Jinak je ta Tesla S pěkný auto, nechci ho, ale líbí se mi.
Všeliké to kvaltování, toliko pro hovado vhodné jest.
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 2286
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od dracekvo »

Už se mi moc reagovat nechce, ale ještě to doplním.

Že těch 25kWh na 100km je moc jsem reagoval v souvislosti s článkem, kde si autor přiohnul určitá fakta k obrazu svému.
Zaprvé elektromobil nerovná se automaticky luxusní sedan Tesla o hmotnosti 2 tun. Jsou i další auta a úspornější.
2. Autor tam uváděl tuto spotřebu ve slovním spojení "velice klidná jízda" nebo jak to přesně bylo. A hlavně toto jsem rozporoval. Ani tam nespecifikoval jakým elektromobilem.
Ano, že Tesla jezdí za 25kWh, to jsem nikdy nerozporoval. Ale určitě to nebude jízdou na klobouka. Naopak to bude úplně regulérní jízdou, jakou si zaslouží luxusní sedan 4x4 s výkonem 300kW. Kdo má takové auto ve spalovací verzi, tak s ním taky nejezdí za 6 litrů nafty.
Pokud se budeme bavit takto nemám s tím problém. Ale prostě nemůžu vystát, pokud někdo cíleně upravuje vstupní data, aby mu vyšlo co potřebuje. Podle takových článků si pak lidé, které elektromobilita až tak nezajímá udělají názor.
Potom tu jsou hoaxy typu, že elektromobil jezdí za stejné peníze jako spalovák, zamrzají mu baterky, které stejně do 4 let odejdou a kdesi cosi.
A kté Tesle ještě dodatek. Pokud ten údaj 25kWh/100km byl na palubce, tak nejspíš v reálu jezdí ještě za víc. Protože ztráty při dobíjení.

Ano, pokud chci aby mi auto dlouho vydrželo, tak se vyplatí ho nenabíjet naplno (né každé auto to umí) a rozhodně ještě důležitější pravidlo je ho nevyjíždět úplně do dna. S dojezdem jaký má tesla pokud jezdím okolo komína tento provoz baterie neznamená absolutně žádné omezení. Pokud vím, že pojedu dál, není problém si nechat dobít auto na 100%.
Přesně toto je ten důvod, proč některým uživatelům mobilů nebo notebooků vydrží baterie sotva dva roky a někomu třeba 6 a víc.

Ještě tu padla zmínka o tom, že v případě průseru si můžu nastřádat v garáži palivo. To jo. To se s elektrikou dělá blbě. Zase nadruhou stranu, pokud nepočítám teplo. Je v současné době elektřina velice snadno získatelná energie i v domácích podmínkách.
Jediné co k tomu potřebuji je silnější měnič napětí. Baterie a panely by se už nějak nechali ošéfovat :) Solární regulátor dobíjení není až tak nutný.
Takže pokud vyjezdím v případě průseru své zásoby paliva. Co pak dál? Vyrábět si doma tekuté palivo až tak jednoduché nebude.
Rozpadlíci, co si dělají mapy s místama, které se nachází věci, které by se jednou mohli v případě průseru hodit by si tam mohli zakreslit i třeba autosalony, kde je předváděcí elektromobil. Či kdo ho v okolí má doma.
golem
Příspěvky: 1419
Registrován: 14.01.2011 2:36

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od golem »

K té životnosti baterie, co si mám myslet o tomhle?
Sedm let staré auto, najeto 68 tisíc kilometrů, dojezd 80-90 kilometrů - to podle mě nezní moc dobře a autora nepodezírám, že by šířil nějaký protielektromobilí hoax...
Výstřižek3.JPG
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 2286
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od dracekvo »

Auto nemám od novoty. Nevím co s ním dělal kdo předtím. Nějakou dobu bylo u citroen prodejce. Takže se s tím nejspíš jezdilo stylem brzda plyn, což těm baterkám na životnosti moc nepřidalo. Nebo to nabíjeli jen na rychlonabíječce. Opravdu netuším. Má to o něco větší degradaci baterky, než by mělo mít toto auto s takovým nájezdem.
Byl to můj první krůček v elektromobilitě, dneska už o tom vím víc, takže bych nakupoval už chytřeji.
Každopádně reálný dojezd fungl nového auta byl 100 až 110. Momentálně mám najeto po půl roce 76 tis a dojezd pořád stejný 80-90. Od té doby co se o auto starám já, baterka do kopru nejde. Má cca 80% kapacity. To jestli je to po 8 letech hodně, nebo málo, ať si každý posoudí podle sebe.
Ale furt i toto autíčko vyvrací místus, který se říká, že baterky do pár let odejdou a auto bude k ničemu. Ale samozřejmě nevydrží asi 20 let. S tím ani nepočítám. Kdo si připlatí za elektromobil, tak si musí logicky spočítat, že se mu vyšší pořizovací cena vrátí během očekávané životnosti. Mě k mému cíli zbývá najet ještě 30 tis km. Při současném nájezdu víc jak 1200km měsíc to bude za 2 roky a kousek. To ty baterky určitě ještě vydrží.

Taky je třeba říci, že to je jeden z prvních modernějších elektromobilů. Krom toho, že si pomocí topení umí fouknout do baterie teplý, nebo studený vzduch pomocí klimatizace nemá žádný tepelný management baterky jako novější vozy. Tesla má aktivní management baterie, stejně tak jako ostatní vozy a ta degradace je tam menší.
Taky baterie je nejmenší z elektromobilů. Takže na ní je vývíjena větší zátěž. Hlavně při tom rychlém nabíjení.
Ale třeba takový Nissan Leaf 30kWh je na tom s degradací daleko hůře, protože soudruzi u nissanu na tepelný management kašlou. Tyto auta zrovna nejsou ethalonem životnosti baterky.

Prodej jsem už zrušil. Auto si nechávám a jezdím dál a přemýšlím co v budoucnu. Buď koupit další ojetinu, nebo u toho vyměnit baterky. Investice necelých 100 tis. Tj. na dalších minimálně 100 tis km pokoj. Investice pod 1kč na km. A touto výměnou dosáhnu vyšší kapacity než originál, takže se zvýši dojezd a využitelnost auta. Čekám na první prukopníky v zahraničí.
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 3047
Registrován: 03.09.2012 18:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od bivoj »

dracekvo píše:...Buď koupit další ojetinu, nebo u toho vyměnit baterky. Investice necelých 100 tis....
:shock:
A to se vyplatí... U deset let staré nákupní tašky... :roll:
Sic semper tyrannis.
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 2286
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od dracekvo »

Vyplatí ;)
Víc ti k tomu nenapíšu, protože nemám chuť se o tom s tebou bavit. Pokud ti připadá jedna koruna na km hodně, tak prosím.
bacil
Příspěvky: 1700
Registrován: 29.10.2013 15:56

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od bacil »

hlavně když ti to nezrezne.
Uživatelský avatar
Patrol
Příspěvky: 653
Registrován: 24.08.2015 13:38

Re: (Ne)Vhodny dopravni prostredek

Příspěvek od Patrol »

Vypnuto. Francouzi přišli přes noc o tři čtvrtiny dálničních rychlonabíječekhttps://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi ... omoto_fdv?
Jen mrtvé ryby plavou s proudem.
Uživatelský avatar
jerry.mysak
Příspěvky: 407
Registrován: 23.03.2016 12:34

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od jerry.mysak »

zopakuji pouze známou pravdu.
Elektromobil do města a pojíždky okolo ( když můžeš nabíjet doma) OK, vyplatí se když jezdíš často. Necháš dlouho stát-neodjedeš.

Hybrid- to samý jak elektromobil + výhoda že se můžeš odvážit dál. Ovšem za cenu toho že máš dražší auto co na větší dálky žere víc než spalovací. Baterky jsou v tu chvíli na hovno a jen je to další zátěž

Benzín- na občasné pojíždky po městě. Dále pro ty co moc nejezdí. Můžeš s ním jet jak daleko chceš, sice trochu dráž, ale na dálky levněji jak hybrid

Nafta- pro ty co jezdí hodně a dálky. Výhodou je levný provoz, nevýhoda při pojíždkách ve městě kurvíš filtry pevných částic. Drahý servis a rádi se serou ty sračky na čištění spalin.

CNG a podobný-zatím slepá ulička

V práci máme flotilu aut, takže mohu srovnávat
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 2286
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od dracekvo »

Co je to nechat dlouho stát? Tejden, měsíc, rok?

Li-ion má velmi malé samovybíjení. Pokud odložíte 18650 na rok do šuplíku, tak si troufám tvrdit, že po tom roce v tom bude ještě dost kapacity. Stejně tak jako v baterii v autě.

Zapoměl jsi na LPG. To je bezkonkurenční dle mě.
TomSmith
Příspěvky: 832
Registrován: 17.02.2015 14:33
Pohlaví: muž

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od TomSmith »

Pokud to nechá stát na mrazu, tak u dost aut se vana s baterkama ohřívá ... dokud je z čeho. Pak už neodjede.
pekoz
Příspěvky: 74
Registrován: 04.07.2012 7:27
Bydliště: vedle Ostravy
Kontaktovat uživatele:

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od pekoz »

Li-ion z principu nesnáší jak vysoké tak nízké teploty.
Vysoké teploty článků způsobují výrazné zkrácení životnosti a nízké teploty obrovské snížení kapacity (řádově o 40 procent).
U stavebního nářadí se o tom mluví. U aut je trochu ticho.
Nabíjecí kabely se chladí vzduchem nebo kapalinou.
Články v autech se chladí specialní kapalinou (Tesla např.) nebo ohřívají z vlastních zdrojů. O čemž se moc nemluví protože je to další snížení kapacity. A koloušci by se mohli zbytečně plašit.
Je jasný že vrtačka doma v šuplíku tyto problémy nikdy mít nebude.
Uživatelský avatar
bivoj
VIP
Příspěvky: 3047
Registrován: 03.09.2012 18:54
Pohlaví: muž
Bydliště: Tertium corpus de Solari system

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od bivoj »

dracekvo píše:
02.04.2020 18:54
...Pokud odložíte 18650 na rok do šuplíku, tak si troufám tvrdit, že po tom roce v tom bude ještě dost kapacity...
A poud ji dáte na balkón, aby měla každodenní výkyvy v noci zima přes den vedro a pak cyklus všech 4 měsíců v roce (mrazy atp), tak pak se nejen 18650 nebude hodit už ani jako těžítko. Opět se ukazuje, že elektromobil má smysl jen pro lidi s vytápěnou (v extrémním případě i klimatizovanou) vlastní garáží.
Sic semper tyrannis.
Uživatelský avatar
ecart
Příspěvky: 141
Registrován: 24.02.2018 21:52
Pohlaví: muž

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od ecart »

bivoj píše:
02.04.2020 20:01
dracekvo píše:
02.04.2020 18:54
...Pokud odložíte 18650 na rok do šuplíku, tak si troufám tvrdit, že po tom roce v tom bude ještě dost kapacity...
A poud ji dáte na balkón, aby měla každodenní výkyvy v noci zima přes den vedro a pak cyklus všech 4 měsíců v roce (mrazy atp), tak pak se nejen 18650 nebude hodit už ani jako těžítko. Opět se ukazuje, že elektromobil má smysl jen pro lidi s vytápěnou (v extrémním případě i klimatizovanou) vlastní garáží.
Jednoznačně souhlas.

Pokud má někdo vlastní pozemek, barák, garáž a na střeše fotovoltaiku, tak elektromobil je absolutně nejlepší povoz do PA časů. Kromě 3 zimních měsíců lze být i v ČR plně soběstačný. Benzín si doma nevyrobíš, ale elektriky můžeš mít mít kolik chceš. A když nestačí střecha, stačí přidat pár konstrukcí s panely na pozemek.

Bohužel, skutečně dobrý a spolehlivý elektromobil je pořád dost drahá věc. Drtivá většina střední třídy tak na auto za 2 mega prostě nikdy nenašetří :(
pekoz
Příspěvky: 74
Registrován: 04.07.2012 7:27
Bydliště: vedle Ostravy
Kontaktovat uživatele:

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od pekoz »

Souhlasím
Provozuji Hyundai Kona. V benzínu 3válec turbo. Jezdím (práce 15 km+15km zpět denně) plus sem tam jízdy 50km (max. 100km ). Pro elektroauto asi ideal provoz. Barák, parkování doma - el. sazba 45 D, bych asi v pohodě mohl používat el. verzi Kony, která je v současné době velice dobře hodnocená.
Bohužel 1,2 mega za auto velikosti Fabie na vysokých kolech nedám ani kdybych je vyhrál ve sportce.
Za ta prachy si koupím 3 benzínové a než je ojezdím tak mě spíš dožene Alzheimer než EU.
Uživatelský avatar
Ray
Příspěvky: 393
Registrován: 04.02.2018 7:46

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Ray »

ecart píše:
02.04.2020 20:10
Pokud má někdo vlastní pozemek, barák, garáž a na střeše fotovoltaiku, tak elektromobil je absolutně nejlepší povoz do PA časů. Kromě 3 zimních měsíců lze být i v ČR plně soběstačný. Benzín si doma nevyrobíš, ale elektriky můžeš mít mít kolik chceš. A když nestačí střecha, stačí přidat pár konstrukcí s panely na pozemek.

Bohužel, skutečně dobrý a spolehlivý elektromobil je pořád dost drahá věc. Drtivá většina střední třídy tak na auto za 2 mega prostě nikdy nenašetří :(
Souhlasíš s bivojem, ale on taky píše že "elektromobil má smysl jen pro lidi s vytápěnou (v extrémním případě i klimatizovanou) vlastní garáží", což nějak nekoreluje s tvým nadšením o best povozu do PA časů. Budeš k nabíjení auta ještě i vytápět garáž?

Taky připočti i záložní zdroj s instalací za dalších 100 - 150k (a to jen když dostaneš dotaci, jinak 200k+) a nezapomeň, v jakém podnebním pásu žiješ. Pokud si uděláš ostrovní systém proto, abys z něj živil ele auto, tak to spíše než prepperstvím zavání bláznovstvím.

Absolutně nejlepší povoz do PA časů to z mého pohledu není. Pokud pominu výše zmíněné, tak už jen proto, že budeš vázaný na dům a na nějaký bugout autem můžeš zvysoka zapomenout, pokud teda nechceš zakotvit s rodinou někde u silnice. Ano, benzín si nevyrobíš, ale dá se výborně skladovat, dá se s ním obchodovat a v nouzi ho můžeš i ukrást ;) Pokud jsi dobře sledoval poslední události ve světě, tak při něčem horším by bylo celkem určitě velmi rychle víc pohonných hmot, než by zbylé osazenstvo planety upotřebilo.

Tohle vlákno má správný název, protože přesně tam IMHO užitečnost ele vozů končí. Příliš mnoho kompromisů na to, aby to mělo větší smysl. To mi prostě nikdo nevymluví.
"Je lepší mluvit s chytrým člověkem o něčem hloupém než s hlupákem o něčem chytrém" - Jan Werich
Uživatelský avatar
ecart
Příspěvky: 141
Registrován: 24.02.2018 21:52
Pohlaví: muž

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od ecart »

Rayi,

vytápená garáž je nutná pro starší či levnější typy elektromobilů, které nemají automatické temperování baterie. Tedy Nissan Leaf, Trojčata, CitiGOe IV atd. Pro pořádný elektromobil typu Tesla, Kona, eTron už to potřeba není. Stačí mít možnost parkovat tak, aby baterie vyloženě nezmrzla. Takže třeba garáž přistavěná k RD, bez vytápění. Nebo aspoň dřevěná bouda, aby auto přes zimu nestálo zapadlé v závějích sněhu.

Já osobně mám garáž podzemní, na dvě auta a dvě motorky. Díky umístění pod barákem ji vytápět není potřeba, teplota je tam celý rok +- stejná. Fotovoltaickou elektrárnu už taky provozuji pár let. Panely byly za hubičku, střídače v podstatě také. Co je bylo fakt drahé, jsou lithiové baterie. Tam jsem u placení brečel. Jinak soláry fungují výborně, utáhnou mi celej barák, nabíjení elektromobilu, vyrobí horkou vodu. Problém jsou měsíce prosinec-leden-únor. Tam musím dokupovat elektriku z ČEZu. :cry: Jestli je tu na fóru nějaké téma o FVE, klidně tam můžu poreferovat zkušenosti.

Co se týče "bugoutu" obávám se, že to je pouze takový zdejší mýtus. Až se něco opravdu posere, tak na žádný bugout stejně nebude čas. Podobně jako teď - hranice všech států se šmahem zavřely a je vymalováno. Takže moje strategie je spíše: "zabarikádovat se v hradu a zajistit si co největší soběstačnost".

To, že elektromobil je nejlepší vozítko do PA, si myslím pořád. Třeba Rivian nebo Tesla Truck. Bohužel, podobně jako s vlastním polem, stádem dobytka, hradem a solární elektrárnou, je to prostě dostupné jen pro tu majetnější vrstvu.

Abych byl aspoň trochu objektivní, musím ale dodat, že u spalováku vidím pro PA jednu obrovskou výhodu: to, že se dá pořídit nějaký extrémně jednoduchý typ s dieslovým motorem, zcela bez elektroniky. Takový, co lze snadno opravit i na dvorku a náhradní díly se dají vysoustružit či odlít. Namátkou mne napadá třeba Tatra V3S. V tomhle je výborné občas zkouknout videa z Indie či Pákistánu, kde odlévání náhradních dílů v domácích podmínkách dělají už odedávna.

Elektromobily sice mají násobně méně dílů než spalováky, ale reálně je u nich ten samý problém, jako u všech dnešních aut - milion čidel a řídících jednotek způsobuje, že v případě sebemenší poruchy je to doma absolutně neopravitelné.

...což mne přivádí na myšlenku, že takový robustní a snadno opravitelný elektromobil do náročných podmínek, by mohla být docela díra na trhu :idea:
Strelec45
VIP
Příspěvky: 1027
Registrován: 17.02.2013 9:59
Pohlaví: muž

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Strelec45 »

ad TATRA V3S ano, ne všichni vědí, že Praga V3S a S5T měla 1/2 motoru Tatry 111. 8-)
Všeliké to kvaltování, toliko pro hovado vhodné jest.
Uživatelský avatar
Ray
Příspěvky: 393
Registrován: 04.02.2018 7:46

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Příspěvek od Ray »

2 ecart
... Stačí mít možnost parkovat tak, aby baterie vyloženě nezmrzla....
Jak jsem říkal...pořád kompromis :D
Problém jsou měsíce prosinec-leden-únor.
Další kompromis :D
Co se týče "bugoutu" obávám se, že to je pouze takový zdejší mýtus.....
Nejde o hranice, jde o možnost a připravenost se alespoň přesouvat z místa na místo a přežít nějaký čas venku. To, že začnou třeba řádit gangy a po opuštění mi vybílí barák, neznamená, že se tam jednou nemůžu vrátit. Právě proto půjdu spíš cestou výroby multifunkčního přívěsu. Klasickej přívěs s opěrným kolečkem za 10-15k, na který si časem vyrobím rozebíratelnou konstrukci pro vybavení (centrála na silentblocích, boxy s pojezdy na matroš, potravu a nářadí, ND na auto atd.). Barák zajistím a budu v něm do poslední možné chvíle, ale chci být zároveň připraven ho na nějaký čas opustit a nebýt vázaný materiálním sentimentem a závislostí na stacionárním zařízení. A právě na to se IMHO elemobil moc nehodí....Každej holt máme tu PA filosofii jinou no :)
To srovnání se současností není moc vhodné. Tohle teď není žádné PA a rozhodně je o dost bezpečněji v ČR, než kdekoliv jinde. Představ si ten průser trochu větší a složky jako armáda a policie by stejně tvrdě nestíhaly. Teď jsou ok, protože je společnost v klidu a můžou si vesele hlídat "čáru". Nemám strach o to, že by bylo v přírodě přecpáno, jelikož adaptabilita běžné ovce, u které vrchol preppingu spočívá ve shlédnutí filmu Já legenda, se blíží k nule. Nemyslím si, že počet takových je v ČR menší než něco mezi 95-99%. Vždyť i lidi s RD jsou si dnes často schopni min 50% pozemku zaje*at betonem, nebo štěrkem s kameny a okrasnými dřevinami a nad něčím jako obživa svépomocí je ani nenapadne přemýšlet. A u představy byť jen měsíce života venku (kterej úplně luxusně přežiješ někde zaparkovanej v lese u vody v autě s rozumně nabaleným žrádlem) pak budou rovnou vyklepaní ztěžka usínat až po půlnoci na potem prochcané matraci. Vždyť ani lidi nevydrží bez keců měsíc s rouškama na tlamě a hledají světlo na konci tunelu.
To, že elektromobil je nejlepší vozítko do PA, si myslím pořád.
To ti rozhodně neberu. Byl to (a je) jen subjektivní názor. Pokud to máš domyšlené po svém se vším všudy, a jelikož tedy vlastníš odpovídající (a dostatečně výkonné) zázemí a víš co budeš dělat, klidně to z tvého pohledu tak být může. Ale pořád, dle mě, jen pro styl domov-krátká výprava-domov. Pro mě osobně bude vrchol využití solární energie přenosný větší solar panel, který budu moct hodit do auta (nebo na ten výše zmíněný přívěs) a nabíjet s ním na cestách mobil-navigaci, baterky atd. Doma se spolehnu na starý dobrý oheň a dřevo, venku na fosilní paliva. Tvar střechy RD mi bohužel ani neumožňuje umístění dostatečně efektivního množství panelů a pozemek si raději nechám na pěstování a chov. Elektriky se nenajím :)
....se dá pořídit nějaký extrémně jednoduchý typ s dieslovým motorem, zcela bez elektroniky. Takový, co lze snadno opravit i na dvorku a náhradní díly se dají vysoustružit či odlít...
Souhlasím, ale jen pokud máš zásobu ND. Shánět něco někde v případě poruchy, to už si klidně můžeš šlohnout jiné auto. Soustružení/odlévání = spotřeba ele + potřeba shánění vstupních materiálů (seženeš totožný materiál s nachlup totožnými vlastnostmi, a co formy). IMHO náročné, vysilující a nerentabilní. Ale pokud jsi nějaký konstruktér/inženýr a máš know how na výrobu "factory grade" dílů v domácích podmínkách, tak se s tebou samozřejmě hádat nebudu, jelikož takové vzdělání jsem neutrpěl :).
Nechci se pouštět do nějakých predikcí, ale dle chování společnosti v tomto našem světovém "mini PA", bude s vysokou pravděpodobností více aut, než lidí. Z tohoto pohledu je asi pro preppera "neopraváře" nejlepší auto v tuzemsku cokoliv od Škodovky, protože v PA bude díky tomu ČR jedno velké "vrakoviště" a nejvíce dílů bude právě od této značky. Ale už je i spousta dalších, velmi rozšířených, značek.
robustní a snadno opravitelný elektromobil
Tohle je trochu oxymorón, nemyslíš ? :)
"Je lepší mluvit s chytrým člověkem o něčem hloupém než s hlupákem o něčem chytrém" - Jan Werich
Odpovědět