Prý jak jsme daleko s výstavbou nového lihovaru anebo jestli se ještě pořád patláme s laboratorní nebo domáckou výrobou. A jestli už máme ověřenou a vyzkoušenou i výrobu z celulozy, bimasy apod., nebo jestli jsme ještě pořád závislí jen a cukernatých a škrobnatých surovinách?
Prý by potřebovali větší množství lihu a jeho pravidelné dodávky.
Přestavbu klasických spalovacích motorů na etanol prý už mají zvládnutou a je jen otázkou času kdy budou všechny přestavěny na lihový pohon.
A pak z nich vylezlo něco co nás doslova šokovalo.
Uvažují o stavbě horkovzdušného balonu. Něco na způsob montgolfiéry.
Materiál na obal, nějakou speciální polyesterovou či polyamidovou textilii někde sehnali a ženy už jej ušily.
(Neskutečné jaké mají ti ajzboňáci styky, možnosti, známosti a co vše dokáži sehnat. Ale asi proto, že jezdili po celé republice i zahraničí a tak).
I na zvídavé a všetečné otázky byli připraveni a měli je vyřešené.
Třeba na to, čím budou ten obal plnit nebo čím pod nim topit?
Kde získají tolik vodíku, hélia, svítiplynu, nebo hořlavých plynů typu PB, metanu apod. do horkovzdušného hořáku.
Při přestavbách motorů prostudovali spoustu starých vynálezů a patentů a m.j. narazili i na konstrukci velkého výkonného lihového hořáku.
A to byla prapůvodní myšlenka a nápad ke stavbě balonu a shánění vhodné textilie.
*
Hlavní je nápad, myšlenka. A že nebyla zcela zcestná potvrdilo mimo praktických pokusů i toto Historicko okénko:
Atd., třeba www.vrtulnik.cz/ww2/balony.htm *Za počátek balónového létání se považuje 5. červen 1783 , kdy se z Annonay vznesl první horkovzdušný balon bratří Montgolfierů (Joseph-Michel Montgolfier a Jacques Étienne Mongolfier) s „pasažéry“ (beranem, kachnou a kohoutem) na palubě. Jejich návratem se prokázalo, že v atmosféře
nejsou jedovaté plyny a otevřeli tím létání i pro lidské posádky.
V roce 1893 první plně vojenský kurz a u Festungsartillerieregiment Nr. 1 (pluk pevnostního dělostřelectva číslo 1) posádkou ve Wien byl postaven první balónový prapor.
Od 1.7. do 30.10.1894 absolvovali kurz Oblt. Zdeněk Dvořák Zdenko Dworak a Lt. František Kožešník Franz Kozesnik . První čeští vojenští vzduchoplavci.
30.8.1894 se Oblt. Zdenko Dvořák s balonem Hannover přesunoval do výchozího postavení pro dělostřelecké cvičení u Wiener Neustadt. Balon se ale vysmekl pozemnímu personálu a ten uletěl až do Bosny.
*
První plavba moderního horkovzdušného balonu Marek Emmer II na našem území proběhla 29.5.1937 ve vojenském prostoru u Příbrami. Posádka Bořivoj Drtina (zatímní velitel Balonové roty 1 ) a Josef Emmer.
Rakouští konstruktéři Josef Emmer a Bruno Marek, kteří sami ještě neměli pilotní průkazy, přivezli k balonu o objemu 2 600 m³ moderní lihový hořák. Přistání proběhlo po 47 minutách letu již za tmy. S tímto horkovzdušným balonem bylo podniknuto nad naším územím ještě dalších deset zkušebních plaveb.
Ještě jen tak pro zajímavost k té replice balonu Marek Emmer II.
Objem balonu - 2600m3
Průměr - 17m
Povrch - 914m2
(Z Kroniky Mlýna)