Autobaterie-nouzové dobití
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Tohle jde nabíjet zdrojem konstantního napětí s přiměřeným omezením proudu, takže se to dá zbastlit za desetikoruny. Akorát je potřeba občas kouknout, jestli se ti to moc nerozbalancovalo.
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Není to sice o dobití, ale praktický výsledek je podobný. Většina z vás to asi ví, ale někdo možná ne a pomůže mu to ráno nastartovat.
Pokud vám f týdle kose nestartuje automobil, větší nebo menší mírou se na tom podílí slabá baterie. Pokud není čím a jak baterku dobít, dost pomůže dát ji na noc do tepla - teplá baterka bude točit motorem se znatelně větším nadšením.
Do tepla nemyslím položit na radiátor, ale do teplý chodby na noc.
Samozřejmě, vohřátím se množství elektřiny v ní nijak nezvětší, takže baterce vymlácené domrtě to nepomůže (ale alespoň vám nezmrzne). U novějších přetechnizovaných vehiklů můžou hrozit komplikace - resetnutým rádiem počínaje, a smazanou/zblbnutou řídící jednotkou konče, je nutno ověřit jesli se z vašeho vezděchódu smí baterka vybírat.
Pokud vám f týdle kose nestartuje automobil, větší nebo menší mírou se na tom podílí slabá baterie. Pokud není čím a jak baterku dobít, dost pomůže dát ji na noc do tepla - teplá baterka bude točit motorem se znatelně větším nadšením.
Do tepla nemyslím položit na radiátor, ale do teplý chodby na noc.
Samozřejmě, vohřátím se množství elektřiny v ní nijak nezvětší, takže baterce vymlácené domrtě to nepomůže (ale alespoň vám nezmrzne). U novějších přetechnizovaných vehiklů můžou hrozit komplikace - resetnutým rádiem počínaje, a smazanou/zblbnutou řídící jednotkou konče, je nutno ověřit jesli se z vašeho vezděchódu smí baterka vybírat.
Můžeš bejt osel, ale musíš si umět poradit :>
Re: Autobaterie-nouzové dobití
No já nejsem modelář, takže pro mě by to znamenalo si tohle všechno pořídit a zbastlit extra - baterie, kabely, svorky, nabíječka. Tedy jinými slovy se mi nic z toho neválí přes zimu (ani přes léto) v šuplíku. Ale zaujala mě možnost mít powerbanku (i když o dost dražší než klasickou jednoúčelovou se stejnou kapacitou), pro kterou využití normálně mám a zároveň možnost ji případně použít jako pomoc při nastartování auta se slabou baterií. Vejde se to do kapsy nebo batohu a když není čas na nošení baterky z auta na noc do tepla / k nabíječce, tak by se mohla hodit.dracekvo píše:Těžko říct, papís snese všechno, jestli to v reálu funguje, netuším.
Mě tahle baterka stála cca 350,- + ten kablík a svorky. Protože to všechno používám pro modelaření, tak cenu ani neřeším. je pro mě taková funkce navíc věcí, který se přes zimu válej v šuplíku.
Akorát samostatná baterka má tu nevýhodu, že je k tomu potřeba nějaká modelářská nabíječka a ty začínaj tak od 6 stovek.
Když zkusím spoléhat na to, že Lidl v těch parametrech snad moc nelže:
"Akumulátor: lithium-iontový 12 V (8000 mAh)
Přímé startování bez zdlouhavého opětovného nabíjení s vysokým proudovým impulsem (cca 200 A / 12 V)
S ochranou proti přepólování, zkratu a přetížení
Včetně nabíječky a startovacích kabelů"
tak by to použitelné být docela i mohlo, ne?
Teda teď je to jedno, jsou vyprodané ale třeba až se někdy v budoucnu zase objeví v nabídce.
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Panove, dotaz: u Fabie II se mi stalo, ze pri delsim stani se mi vybila baterka. Jednak uz nebyla nejmladsi, jednak jsem ze S120 nebyla zvykla na vsechnu tu elektroniku, ktera holt odebira proud, i kdyz je auto vypnute. Ted je tam baterka nova. Pres zimu moc jezdit nebudu, ale vyndat ji a zase zandat je (oproti S120) prilis slozite. Jak casto a na kolik km mam auto obcas vyvencit, abych udrzela baterku v kondici? Prip. jak casto a na jak dlouho bych obcas mela alespon nechat vrnet motor? Ze se pres zimu dostanu k zasuvce na dobiti, neni moc pravdepodobne.
- Co si myslíme, není názor, ale mínění.
- Abychom mohli mít názor, musíme mít argumenty.
- Argument je důkaz, doklad.
- Diskuze je výměna argumentů.
- Cílem výměny je rozebrat věc z více úhlů pohledu, ne vyhrát.
- Abychom mohli mít názor, musíme mít argumenty.
- Argument je důkaz, doklad.
- Diskuze je výměna argumentů.
- Cílem výměny je rozebrat věc z více úhlů pohledu, ne vyhrát.
Re: Autobaterie-nouzové dobití
No mě stojí přes zimu dodávka v Dieslu tak ji jednou za 14 dní zhruba 40 km projedu. A zatím bez problémů možná by stačilo i méně častěji ale určitě aspoň na půl hodiny. Nechat jen běžet motor je plýtvání palivem lepší je si naplánovat jízdu do nějakého vzdálenějšího obchodu.
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Diky Nechat jen bezet motor zvazuju pro situace, kdy bude naledi a psa by nevyhnal, jinak samozrejme budu planovat alespon Ikeu, vylet za keskama apod.
- Co si myslíme, není názor, ale mínění.
- Abychom mohli mít názor, musíme mít argumenty.
- Argument je důkaz, doklad.
- Diskuze je výměna argumentů.
- Cílem výměny je rozebrat věc z více úhlů pohledu, ne vyhrát.
- Abychom mohli mít názor, musíme mít argumenty.
- Argument je důkaz, doklad.
- Diskuze je výměna argumentů.
- Cílem výměny je rozebrat věc z více úhlů pohledu, ne vyhrát.
Re: Autobaterie-nouzové dobití
To Proforma:
Samozřejmostí je baterku před takovýmto odstavením auta dobít, protože nejvíc baterce škodí nízké teploty v kombinaci s vybitou baterií. Pokud opravdu neplánuješ celou zimu jezdit, tak jí ještě pro sichr odpoj +pól. Jinak jestli se nepletu, tak ve Fabii baterka drží jen takovým plechem, kterej je chycenej dvěma šroubama vel.13.
Samozřejmostí je baterku před takovýmto odstavením auta dobít, protože nejvíc baterce škodí nízké teploty v kombinaci s vybitou baterií. Pokud opravdu neplánuješ celou zimu jezdit, tak jí ještě pro sichr odpoj +pól. Jinak jestli se nepletu, tak ve Fabii baterka drží jen takovým plechem, kterej je chycenej dvěma šroubama vel.13.
Jen mrtvé ryby plavou s proudem.
Re: Autobaterie-nouzové dobití
No, ja nevim, kdyz mi ji v servisu menili, hral si s tim asi pul hodiny. Byl tam nejakej umelohmotnej dekl, z toho spousta dratku (krome tech z polu), cely to bylo prichyceny sroubama + nejaky zasekavani, musel to uvolnovat dlouhym sroubovakem a kdyz to nandaval, zase se nekam pomerne presne trefit - no proste nic pro mne Ja bych to vyndat nezvladla, a pokud jo, tak urcite ne zase spravne nandat a zapojit, cili se do toho radeji poustet nebudu. Taky by mi jinak bylo milejsi mit je pekne v teple na nabijecce, ale na moje technicky "nadani" je to proste moc slozity
- Co si myslíme, není názor, ale mínění.
- Abychom mohli mít názor, musíme mít argumenty.
- Argument je důkaz, doklad.
- Diskuze je výměna argumentů.
- Cílem výměny je rozebrat věc z více úhlů pohledu, ne vyhrát.
- Abychom mohli mít názor, musíme mít argumenty.
- Argument je důkaz, doklad.
- Diskuze je výměna argumentů.
- Cílem výměny je rozebrat věc z více úhlů pohledu, ne vyhrát.
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Nevím, jak přesně to je u Fabie, ale některá auta měla hlavní pojistku, která odpojila naprosto veškerou elektroniku (takže třeba i rádio). Dalo by se to asi zjistit v návodu.
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Dik za tip, kouknu
- Co si myslíme, není názor, ale mínění.
- Abychom mohli mít názor, musíme mít argumenty.
- Argument je důkaz, doklad.
- Diskuze je výměna argumentů.
- Cílem výměny je rozebrat věc z více úhlů pohledu, ne vyhrát.
- Abychom mohli mít názor, musíme mít argumenty.
- Argument je důkaz, doklad.
- Diskuze je výměna argumentů.
- Cílem výměny je rozebrat věc z více úhlů pohledu, ne vyhrát.
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Nebo si tam nechat domontovat bateriovy odpinac. Ale po odpojeni baterky se vse vymaze. Tj, pamet radia, ale i nastavene kompenzace v ridici jednitce. Auto pak po delsim odpojeni nemusi dobre ject. Stoji to nekde na ulici? Resenim by mohl bejt malej solarni panel za oknem, ale je to lakadlo pro nenechavce.
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Odpojuje se vždy mínus, né plus. To platí i při instalaci odpojovače.
Jak dvojková Fóbie rozdejchá dlouhodobější votpojení nevím, ale můžu se poptat kolegy. Myslím ale že na funkci by to vliv mít nemělo, rádio se samozřejmě smaže.
Baterku před odstavením rozhodně dobít dobrou nabíječkou doplna. Pokud neparkuješ o tři ulice dál, můžeš si z vokna hodit prodlužku a v autě připojit nabíječku (já to tak dělám běžně, akorát mi ji jednou uškubli popeláři, páč sem nepočítal že v sobotu tudy pojedou s volvem a dal jsem ji nízko).
Šroub č.13 neexistuje, je to vosmička (M8x1,25) s hlavou na třináctku, u starý techniky na 14 a u japonců na 12. Baterkový svokry sou - až na zřídkavý výjimky - na 10 nebo 13ku klíč.
Vyndaný baterce je daleko líp při cca 10°C ve sklepě, než při 22ti doma, pomalejc se samovybíjí. A z každý elektrolytový baterky lezou kyselinový výpary, takže vám v jejím okolí všechno zrezne (teda né že vám to do rána rozpustí kovaný zábradlí, ale po několika týdnech v uzavřeným prostoru (skříň ve sklepě) to změnilo funglnovou chromovanou vodovodní baterii na nechromovanou rezivou, k mýmu velkýmu nadšení).
ALe jinak autu daleko víc škodí stání než jezdění, takže tak jednou týdně bych ji projel - a pár tvrdších zabrzdění prasátkům taky jen pomůže.
Jak často a jak doluho nechat vrčet je otázka za fšechny drobný - čím častěji a déle tím líp, zbytek závisí od kvality, velikosti, a stavu baterie, ve velký míře i od toho jaká bude zima. Dobíjet na místě je podle mě lepší než jízdou, auto na volnoběh žere nulanic a neplejtvá elektřinou na světla, vrtulku, stěrače, atd. Ale to si jen myslím a určitě se najde někdo kdo mi bude dokazovat opak. Taky nevím jestli není protizákonný nechat auto půlhodiny vrčet před domem, nebo jestli po tobě někdo nehodí qětináč.
Nabíjet nabíječkou z proodlužky je asi daleko nejrozumnější, pokud je ofšem k dispozici.
Jak dvojková Fóbie rozdejchá dlouhodobější votpojení nevím, ale můžu se poptat kolegy. Myslím ale že na funkci by to vliv mít nemělo, rádio se samozřejmě smaže.
Baterku před odstavením rozhodně dobít dobrou nabíječkou doplna. Pokud neparkuješ o tři ulice dál, můžeš si z vokna hodit prodlužku a v autě připojit nabíječku (já to tak dělám běžně, akorát mi ji jednou uškubli popeláři, páč sem nepočítal že v sobotu tudy pojedou s volvem a dal jsem ji nízko).
Šroub č.13 neexistuje, je to vosmička (M8x1,25) s hlavou na třináctku, u starý techniky na 14 a u japonců na 12. Baterkový svokry sou - až na zřídkavý výjimky - na 10 nebo 13ku klíč.
Vyndaný baterce je daleko líp při cca 10°C ve sklepě, než při 22ti doma, pomalejc se samovybíjí. A z každý elektrolytový baterky lezou kyselinový výpary, takže vám v jejím okolí všechno zrezne (teda né že vám to do rána rozpustí kovaný zábradlí, ale po několika týdnech v uzavřeným prostoru (skříň ve sklepě) to změnilo funglnovou chromovanou vodovodní baterii na nechromovanou rezivou, k mýmu velkýmu nadšení).
ALe jinak autu daleko víc škodí stání než jezdění, takže tak jednou týdně bych ji projel - a pár tvrdších zabrzdění prasátkům taky jen pomůže.
Jak často a jak doluho nechat vrčet je otázka za fšechny drobný - čím častěji a déle tím líp, zbytek závisí od kvality, velikosti, a stavu baterie, ve velký míře i od toho jaká bude zima. Dobíjet na místě je podle mě lepší než jízdou, auto na volnoběh žere nulanic a neplejtvá elektřinou na světla, vrtulku, stěrače, atd. Ale to si jen myslím a určitě se najde někdo kdo mi bude dokazovat opak. Taky nevím jestli není protizákonný nechat auto půlhodiny vrčet před domem, nebo jestli po tobě někdo nehodí qětináč.
Nabíjet nabíječkou z proodlužky je asi daleko nejrozumnější, pokud je ofšem k dispozici.
Můžeš bejt osel, ale musíš si umět poradit :>
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Jezdím v některých obdobích taky velmi řídce a řeším to 20W fotovoltaickým polykrystalickým panelem zaháknutým na střešním nosiči + doma dělaný analogový regulátor s výstupním stabilizovaným napětím, instalovaný ze spodní strany panelu, kterému na rozdíl od kupovaných solárních regulátorů nevadí, že se odpojí od akumulátoru, ale přitom zůstane stále připojený k panelu (v reálu: stabilizátor 7815 a za ním buď jedna shottkyho dioda v sérii nebo alternativně obyčejná křemíková dioda nebo obě diody do série. Diody vždy z bezpečnostních důvodů bezprostředně u svorky akumulátoru, aby ani při zkratu kabelu netekl proud zpět. Tím lze detailně navolit různá napětí pro dobíjení nebo udržování podle provozu vozidla i ročního období. Se shottkyho diodou 15V-0,3V=14,7V nebo s obyč. křemíkovou diodou 15V-0,8V=14,4V nebo s oběma 15V-0,3V-0,8V=13,9V). Zatím to funguje na jedničku, nikde nemusím tahat prodlužovačky k nabíječce ani startovat motor a nechat si při volnoběhu kondenzovat litry vody ve studeném výfuku. Ale bohužel to není univerzální rada pro všechny - jde to použít jen v místě, kde se nekrade (já parkuji uvnitř oploceného areálu střeženého psy).
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Přenosný solární panel mám (technicky jsou to dvě padesátky snýtovaný pantama a daj se zavřít jako kufřík) i s origo čínským regulátorem, a funguje to velmi dobře. Umím ho i upevnit na zahrádku automobilu tak aby se s ním dalo v nouzi odjet, a připojuje se autoštekrem do trvale napájený zásuvky na zahrádce. Akorát zatím nemám žádnej jinej takže ho používám hlavně doma na balkóně.
Pro mě (a asi velkou část ctěných kolegů) sdělat samodomo regulátor je poněkud mimo mých schopností. Ale běžnej levnej kupovanej PWM reglér udělá téměř tu samou službu. To že je reglér háklivej na odpojení od baterky jsem na přenosným panelu vyřešil jednoduše vřazením vypínače mezi panel a regulátor, před odpojením kabelů od baterky vypínač vypnu a nedojde k poškození regulátoru.
Jednoduchá a né moc drahá solární nabíječka jde vyskládat z jednoho 20 - 100Wp panelu, levného PWM regulátoru, výšeuvedenýho vypínače, a kusu tlustší dvoulinky s krokodýlama nebo štekrem do autozásuvky.
Pro mě (a asi velkou část ctěných kolegů) sdělat samodomo regulátor je poněkud mimo mých schopností. Ale běžnej levnej kupovanej PWM reglér udělá téměř tu samou službu. To že je reglér háklivej na odpojení od baterky jsem na přenosným panelu vyřešil jednoduše vřazením vypínače mezi panel a regulátor, před odpojením kabelů od baterky vypínač vypnu a nedojde k poškození regulátoru.
Jednoduchá a né moc drahá solární nabíječka jde vyskládat z jednoho 20 - 100Wp panelu, levného PWM regulátoru, výšeuvedenýho vypínače, a kusu tlustší dvoulinky s krokodýlama nebo štekrem do autozásuvky.
Můžeš bejt osel, ale musíš si umět poradit :>
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Stabilizátor ve funkci dobíjecího regulátoru není nic, co by začátečník nedal dohromady. A není to ani nic drahého, kdyby se to nezdařilo. Bez fotovoltaického panelu vyjdou součástky regulátoru na necelých 40,-Kč.
Schéma využití integr. stabilizátoru jako solárního regulátoru:
Podmínka je, aby panel dodával proud menší, než jaký zvládne stabilizátor, tedy méně než 2A. (Pokud by byl panel silnější, např. 50W, je zapotřebí proud omezit vložením 6 až 10W odporu 2,2 až 4,7 ohmů do přívodní větve hned za pojistku. Tedy ještě před stabilizátor, nikoli za něj!) Pak to funguje tak, že dokud je napětí akumulátoru nižší, než je napětí, které se snaží stabilizátor stabilizovat, je stabilizátor otevřený naplno a dobíjí se plnou parou co dokáže panel vyrábět. Jakmile napětí na akumulátoru nastoupá na nastavenou hodnotu, začne v poslední fázi stabilizátor přivírat (až nakonec pouští do akumulátoru pouze takový udržovací proud, kolik činí přirozená ztráta akumulátoru). Přebytečná energie zůstává z panelu neodebrána (což mu nevadí). Požadované napětí se volí "umělou ztrátou" na diodách (podle venkovní teploty a četnosti jízd - v zimě a častém startování vyšší v létě naopak nižší).
Odborníci jistě vidí zásadní nevýhodu tohoto systému, kterou je asi o 30% nižší účinnost než u klasického solárního regulátoru. Naopak výhodou je, jednoduchost, nízká cena a fakt, že začátečník nemusí nic oživovat, seřizovat a měřit. Prostě složí a má. Zařízení lze použít nejen k dobíjení auta či jiného 12V olověného akumulátoru, ale lze je použít zcela samostatně jako zdroj 14V pro napájení spotřebičů, které se za běžných okolností používají zastrčené v zásuvce autozapalovače (např. nabíječka na mobilní telefon a pod.) a to bez toho, aby musel mít solární systém nějaký akumulátor.
Schéma využití integr. stabilizátoru jako solárního regulátoru:
Podmínka je, aby panel dodával proud menší, než jaký zvládne stabilizátor, tedy méně než 2A. (Pokud by byl panel silnější, např. 50W, je zapotřebí proud omezit vložením 6 až 10W odporu 2,2 až 4,7 ohmů do přívodní větve hned za pojistku. Tedy ještě před stabilizátor, nikoli za něj!) Pak to funguje tak, že dokud je napětí akumulátoru nižší, než je napětí, které se snaží stabilizátor stabilizovat, je stabilizátor otevřený naplno a dobíjí se plnou parou co dokáže panel vyrábět. Jakmile napětí na akumulátoru nastoupá na nastavenou hodnotu, začne v poslední fázi stabilizátor přivírat (až nakonec pouští do akumulátoru pouze takový udržovací proud, kolik činí přirozená ztráta akumulátoru). Přebytečná energie zůstává z panelu neodebrána (což mu nevadí). Požadované napětí se volí "umělou ztrátou" na diodách (podle venkovní teploty a četnosti jízd - v zimě a častém startování vyšší v létě naopak nižší).
Odborníci jistě vidí zásadní nevýhodu tohoto systému, kterou je asi o 30% nižší účinnost než u klasického solárního regulátoru. Naopak výhodou je, jednoduchost, nízká cena a fakt, že začátečník nemusí nic oživovat, seřizovat a měřit. Prostě složí a má. Zařízení lze použít nejen k dobíjení auta či jiného 12V olověného akumulátoru, ale lze je použít zcela samostatně jako zdroj 14V pro napájení spotřebičů, které se za běžných okolností používají zastrčené v zásuvce autozapalovače (např. nabíječka na mobilní telefon a pod.) a to bez toho, aby musel mít solární systém nějaký akumulátor.
Re: Autobaterie-nouzové dobití
diky
Foedum inceptu, foedum exitu.
Quis autem custodiat ipsos custodes?
Quis autem custodiat ipsos custodes?
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Pristi ctvrtek (16. 11.) budou mit v Lidlu zase tu powerbanku se startovacim kabelama
- Co si myslíme, není názor, ale mínění.
- Abychom mohli mít názor, musíme mít argumenty.
- Argument je důkaz, doklad.
- Diskuze je výměna argumentů.
- Cílem výměny je rozebrat věc z více úhlů pohledu, ne vyhrát.
- Abychom mohli mít názor, musíme mít argumenty.
- Argument je důkaz, doklad.
- Diskuze je výměna argumentů.
- Cílem výměny je rozebrat věc z více úhlů pohledu, ne vyhrát.
Re: Autobaterie-nouzové dobití
Když se použije pojistka 1A typu "polyswitch", tak lze schéma bez úprav použít s libovolným solárním panelem či zdrojem.
Levná dezinfekce: viewtopic.php?p=217870#p217870
Ozon 2,5ppm/30min: https://rozpad.cz/viewtopic.php?p=216273#p216273
UVC 60J/m2, peroxid 1 minuta 0,5-6% roušky, 0,5% na všechno
Ozon 2,5ppm/30min: https://rozpad.cz/viewtopic.php?p=216273#p216273
UVC 60J/m2, peroxid 1 minuta 0,5-6% roušky, 0,5% na všechno
-
- Příspěvky: 222
- Registrován: 04.11.2017 1:27
Re: Autobaterie-nouzové dobití
6W solarni panel umisteny uvnitr v aute za sklem je rad, kdyz da 300mA a bezne dava spise okolo 50mA, takze jsem ho pred ctyrmi roky pripojil na baterku primo a zatim nepozoruji zadny problem.
Josefovo schema je pekne jednoduche, ale bude mit pomerne malou ucinnost a dost mozna i zbytecne kratkou dobu nabijeni. Takze pokud si troufnete na neco nepatrne slozitejsiho, doporucuji: http://punktopia.cz/nabijecka-olovenych ... ni-zdroje/ zaroven to je pouzitelne i jako nabijecka z adapteru od notebooka, z 18V NiCd baterky od akuvrtacky (velka nouzovka) a z jinych nouzovych zdroju. K rozchozeni zapojeni nepotrebujete osciloskop, staci voltmetr (klidne rucickovy avomet) chodi to na prvni pokus. Myslim, ze je rozumne mit v aute trvale nabijecku, ktera umozni dobit baterku v pripade, ze se nekde dostanete k zasuvce. Parkrat se mi to uz hodilo.
Ohledne ucinnosti - rekneme, ze MPPT tracker (priklad schematu http://arambajk.blogspot.cz/2016/02/mpp ... ystem.html ) ma 100%. Spinany zdroj z odkazu, nebo z ebaye bude mit odhadem tak 80-90% a Josefuv zdroj 60-70%. Takze pokud se nekamaradite s elektronikou, staci pouzit o neco vetsi panel.
nextclick: zda se, ze ty superkapacitory musi byt lepsi, nez nejlevnejsi dostupne: http://punktopia.cz/superkondenzatory/
Seldred: pokud by akumulator jeste nebyl zniceny, tak by podobnymi nouzovymi zdroji teoreticky dobit sel, problem bude v kovech (sehnat dost medi a zeleza, nebo zeleza a hliniku, apod.), ale bude to velky projekt na dlouho. Start je zcela mimo realitu, uz jenom nakrmit zapalovani bude peknych par desitek petflasek velmi dobre a peclive udelanych galvanickych clanku. Zapichnout do brambory medeny a zelezny drat urcite nestaci, 300 tun cervene repy by sice stacit mohlo: http://punktopia.cz/muj-prvni-bulvarni-clanek/ ale kdo by v takove situaci plytval jidlem.
K4cer: proc se pri instalaci odpojovace odpojuje minus? Ma to nejake vyhody oproti odpojeni plusu?
Josefovo schema je pekne jednoduche, ale bude mit pomerne malou ucinnost a dost mozna i zbytecne kratkou dobu nabijeni. Takze pokud si troufnete na neco nepatrne slozitejsiho, doporucuji: http://punktopia.cz/nabijecka-olovenych ... ni-zdroje/ zaroven to je pouzitelne i jako nabijecka z adapteru od notebooka, z 18V NiCd baterky od akuvrtacky (velka nouzovka) a z jinych nouzovych zdroju. K rozchozeni zapojeni nepotrebujete osciloskop, staci voltmetr (klidne rucickovy avomet) chodi to na prvni pokus. Myslim, ze je rozumne mit v aute trvale nabijecku, ktera umozni dobit baterku v pripade, ze se nekde dostanete k zasuvce. Parkrat se mi to uz hodilo.
Ohledne ucinnosti - rekneme, ze MPPT tracker (priklad schematu http://arambajk.blogspot.cz/2016/02/mpp ... ystem.html ) ma 100%. Spinany zdroj z odkazu, nebo z ebaye bude mit odhadem tak 80-90% a Josefuv zdroj 60-70%. Takze pokud se nekamaradite s elektronikou, staci pouzit o neco vetsi panel.
nextclick: zda se, ze ty superkapacitory musi byt lepsi, nez nejlevnejsi dostupne: http://punktopia.cz/superkondenzatory/
Seldred: pokud by akumulator jeste nebyl zniceny, tak by podobnymi nouzovymi zdroji teoreticky dobit sel, problem bude v kovech (sehnat dost medi a zeleza, nebo zeleza a hliniku, apod.), ale bude to velky projekt na dlouho. Start je zcela mimo realitu, uz jenom nakrmit zapalovani bude peknych par desitek petflasek velmi dobre a peclive udelanych galvanickych clanku. Zapichnout do brambory medeny a zelezny drat urcite nestaci, 300 tun cervene repy by sice stacit mohlo: http://punktopia.cz/muj-prvni-bulvarni-clanek/ ale kdo by v takove situaci plytval jidlem.
K4cer: proc se pri instalaci odpojovace odpojuje minus? Ma to nejake vyhody oproti odpojeni plusu?
Mas mozek, tak se neboj ho pouzit!