Elektromobil, aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a levně

Transport suchou i mokrou nohou, jakožto i vzduchem.
Odpovědět
JenDAG
Příspěvky: 582
Registrován: 05.02.2015 23:24
Bydliště: Galactic Sector ZZ9 Plural Z Alpha

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od JenDAG »

Nebo spis zazehovy prirozene plneny motor s upravou pro alkoholova paliva a jejich libovolny mix s benzinem od 100% alk s 0% benzin do 0% alk se 100% benzin.

BTW: atmosfericky motor se uz leta nepouziva :head
http://s740.photobucket.com/albums/xx43 ... engine.gif
http://www.mechanical-juniors.blogspot. ... gines.html
http://www.powerhousemuseum.com/collect ... img=218871
PooM
Příspěvky: 21
Registrován: 26.03.2015 14:59
Pohlaví: muž

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od PooM »

Zadání na 1. straně znělo (ale mám čím dál víc pocit, že jsem ho pochopil úplně špatně): vyrobit elektromobil s prodejní cenou 300 000,- použitelný před i po VP.

Celou dobu přemýšlím, kde jsem udělal chybu - a ono hned v prvním příspěvku. Splantal jsem toho tolik do sebe, že z toho není a ani nemůže být jasné, že mluvím o třífázových motorech s kotvou nakrátko... :oops:

Bacil: sériový elektromotor zapojený do série - teď už je to správně? (I když pokud si dobře vzpomínám, lze je dát i vedle sebe a stejně to bude nějak fungovat - takže opět: moje chyba). Pokud se chci vyhnout použití diferenciálu a nepotřebuju řešit jejich ostatní nedostatky, tyto motory jsou pro to nejvhodnější, nejpoužívanější, nej nej nej - znovu: máte pravdu!

Jasp: Pokud mi na potřebný výkon bude stačit zdroj (nabitá baterie v dobrém stavu a dostatečně dimenzované ostatní komponenty) a motory budou řízeny pokročilou regulací o které mluvím (počítač, snímače otáček, výkonové moduly) pak výkonové moduly podle požadavku akcelerátoru motory přikrmí a stoupání nepoznáte - rychlost zůstane stejná bez zásahu řidiče, ovšem zvýší se "spotřeba" pokud by měla zůstat stejná spotřeba...ale na to již bylo odpovězeno (otáčky poklesnou), zjednodušeně (příklad) - počítač dostane pokyn od plynového pedálu - chci jet 60km/h. Nakrmí motory tak, aby se rozeběhly na (řekněme) 800 otáček, které odpovídají požadavku na rychlost. Při zvýšení zátěže - jízda do kopce - počítač rozezná změnu otáček a motory přikrmí - pokud to bude stíhat zdroj , bude se to chovat jako tempomat. Stačí takhle?

To o čem píšu jsou poměrně běžné součásti elektrických vysokozdvižných vozíků (které mají k elektromobilu určitě blíž, než třeba lokomotivy - doufám, že aspoň na tomhle se shodneme) - kdo dnes nepoužívá střídavé (třífázové) motory s pokročilou regulací (pro jistotu doplním: krom těžkého průmyslu) jako by nebyl (v praxi to funguje už přes 10 let). Z těchto relativně dostupných součástek lze postavit vlastní el. samohyb (jednoduchý rám na nápravách vybavený mechanickým řízením a potřebnou elektronikou, při relativně rozumné hmotnosti, když se zbytečně nerozšoupnu tak i nabíječkou) možná za 150 000, levněji nejspíš ne z nových součástek. V případě použitých/repasovaných součástek se dostanu možná o 1/3 dolů s cenou (netřeba vyvíjet cokoli svého, protože vyrobit a vyladit vlastní systém pohonu je dražší, než koupit hotové komponenty a jen si je sestavit a upravit), k tomu bude třeba baterie za dalších cca. 100 a na karoserii mi zbude už jen 50, abych se vešel do ceny 300 000,- uvedené v zadání (a to má být prodejní cena lux. verze, soc. verze by tedy měla být levnější, tak kde je můj zisk?). Bez toho mi to nikdo neotypuje. Prostě to budu muset našlapat elektronikou, chci-li vyrábět něco použitelného nedej bože prodatelného (konkurenceschopného) v dnešní době a to bude zatraceně komplikované a do spartánských podmínek, kdy to bude třeba udržet v chodu "kladivem" použitelné pouze do prvního problému (o případném EMP nemluvě). A to neřeším náklady na homologaci (když je homologovaný Kaipan, třeba by se povedlo protlačit i tohle), stroje potřebné i k malosériové výrobě...

Nebo můžu koupit za 10 ojeté punto a spalovací motor nahradit stejnosměrným elektromotorem s odporovou regulací, vyztužit podvozek a baterii vrazit do kufru - to bude opravitelné, levné, ale jinak úplně k ničemu. Možná by to šlo prodávat nadšencům jako kuriozita. Nebo tam nacpu nápravu vlastní konstrukce s použitím sériových motorů - jenže tím se vracím o krok zpět - těžko něco takového prosadím na trhu.

Vycházím z toho, co znám. Tvrdím, že technologie jsou (ale do PA nevhodné). Největší problém jsou baterie, ale to už tu zaznělo tolikrát, že není co dodat. Prostě jsem měl potřebu doplnit další komplikace, se kterými by se "výrobní družstvo elektromobilů" dříve či později muselo utkat, pokud by opravdu stáli o to, aby se s tím projeli i po silnici a pár kousků dokonce prodali - aspoň tak, aby si to vydělalo na sebe.

Za tu fatální chybu v prvním příspěvku se VŠEM VELICE OMLOUVÁM.
Uživatelský avatar
Fabulous
Administrátor
Příspěvky: 8795
Registrován: 17.09.2011 21:33
Pohlaví: nevím, skryto ve špeku
Bydliště: Praha a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od Fabulous »

Po pár letech jsem si opět přečetl první stránku tohoto vlákna a opět se pobavil nad tlučhubovitou neschopností jednoho exkomunikovaného pisatele :)
jasp
Příspěvky: 31
Registrován: 30.07.2015 6:17
Pohlaví: muž
Bydliště: Brno

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od jasp »

JenDAG to mas vlastne pravdu, pohon na alkohol do porozpadove doby je jeste vhodnejsi. Vyroba alkoholu je asi jednodussi nez lisovat z neceho olej. Atmosfericky motor je vseobecne zazity termin pro nepreplnovane motory, takze ho s dovolenim budu pouzivat dal jako treba termin "odstrediva sila" (a pritom zadna odstrediva sila nexistuje).

PooM nic ve zlem ale nikdy jsem se nesetkal se systemem kde by poloha akceleracniho pedalu byla vazana na rychlost vozidla. Radsi se z tehle debaty odpoutam, protoze by se asi zvrhla ve flame.
Uživatelský avatar
sigmark
VIP
Příspěvky: 3349
Registrován: 14.08.2012 20:43

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od sigmark »

líh je palivo budoucnosti, už proto, že si ho vypálíš a moderní motory jsou na líh už upravené. jezdil jsem na prakticky čistý E85 a taky to jelo, ale s trochu horšími starty a cukáním (vyprdnul jsem se tenkrát na výměnu filtrů. 50% beňo 50 E85 bez jakýcholli úprav i v zimě
JenDAG
Příspěvky: 582
Registrován: 05.02.2015 23:24
Bydliště: Galactic Sector ZZ9 Plural Z Alpha

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od JenDAG »

E85 ma 15% benzinu. Problem muze nastat s tesnenimi, pokud nejsou ze spravneho materialu tak je alkoholove palivo rozlepta.
To jasp: to sice je zazity nesmysl, ale taky nerikas kulkovnice ;) To neva, jen mi to vzdy rve usi/oci.
štek
Příspěvky: 150
Registrován: 03.01.2016 1:04
Pohlaví: muž

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od štek »

Jsem modelář, elektrikář. Mám zkusenost s většinou druhů baterií. Troufnu tvrdit že současná technologie baterií je na dostatečné úrovni pro výrobu použitelných elektroaut. Problém je velká neochota značek to masově vyrábět...tím by značně klesla cena. Dostat do osobního auta baterie s životností 5+ let, dojezdem 200+ km není problém. Ano stálo by to víc než klasický vůz ale když spočítáte úsporu za palivo je to života schopné. Stejně jako je dnes reálne postavit na střeše soláry a do sklepa pár baterií. Přes den kdy jste v práci se systém nabije a po příjezdu si auto dobijete vlastní elektřinou. Přebytky lze prodávat do sítě...čímž si zajistíte lepší tarif a současně splácíte panely.
Známý má terénní buggy/traktůrek na elektro pohon. Dojezd kolem 100km...vypočtený přiznávám ale celé to postavil za necelých 50 tyček. V každém kole 2kw motor.
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od dracekvo »

No jo, ale mít baterie pro 200+Km v autě je už záležitost ve statisícech a pak mít ještě další ty samé baterie ve sklepě. To by byla ekonomická sebevražda.
Celý problém těch elektromobilů je v konstrukci. Buď to jsou malé krabičky vyloženě jen na poježděni po městě pro fanoušky (např. peugeot ion), nebo hyper moderní extra sporťáky (tesla). Nic mezi tím. Žádné normální auto velikosti fabie kombi.
Nehledě na to, že stejně budu muset mít normální auto, když bych náhodou někdy potřeboval víc jezdit a neměl čas dobíjet. A stejně tak je o držku jezdit s elektromobilem na více než 50% kapacity. Může se stát, že v zimě potkáte nějakou kolonu a během čekání vám dojdou baterky. Co pak? Elektriku v kanistru vám nikdo nepřinese.
Proč v nich není v základu malá elektrocentrála na nouzové dobití, proč v nich nejsou automaticky nezávislá topení, ale topí se z baterek?
Strelec45
VIP
Příspěvky: 1187
Registrován: 17.02.2013 9:59
Pohlaví: muž

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od Strelec45 »

BMW I3 je v té velikosti... možná o chlup větší
Všeliké to kvaltování, toliko pro hovado vhodné jest.
štek
Příspěvky: 150
Registrován: 03.01.2016 1:04
Pohlaví: muž

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od štek »

Ekonomická sebevražda by to byla teď. Pokud se elektroauta konečně začnou víc rozšiřovat jako že to vypadá že brzy budou, baterie se ocitnou na úplně jiné ceně. Navíc ty nepotřebuješ druhou sadu špičkových baterií jako máš v autě. Do domácího ostrovního systému stačí i olověné akumulátory za zlomek ceny.
Uživatelský avatar
bacil
Příspěvky: 2925
Registrován: 29.10.2013 15:56

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od bacil »

Sledujte vývoj ceny Lithia - jde extrémně nahoru
Levná dezinfekce: viewtopic.php?p=217870#p217870
Ozon 2,5ppm/30min: https://rozpad.cz/viewtopic.php?p=216273#p216273
UVC 60J/m2, peroxid 1 minuta 0,5-6% roušky, 0,5% na všechno
Uživatelský avatar
dragon
Příspěvky: 47
Registrován: 26.06.2017 17:54
Pohlaví: muž

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od dragon »

Jako nový nemohu založit nové téma. Takže přikládám k tématu elektromobil.
Elektrokola a elektrokoloběžky.
Překvapilo mne, že tu ještě nikdo neřešil tyto dopravní prostředky. V poslední době došlo k rozvoji elektromotorů pro využití v kolech a v koloběžkách. Oba prostředky (kola i koloběžky) si uchovávají svá pozitiva- skladnost, tichost, pohyb v terénu a po vybavení elektromotorem získávají výhody motocyklu. Hmotnost ze zvýší o cca 6-10kg. Dojezd je u kola od 100 do 200km (se šlapáním) a u koloběžky 25-50km (bez nutnosti odrážení).
Chodím často do lesa, kde tyto dopravní prostředky potkávám a velmi mne překvapila jejich tichost. Kola s plně zapojeným pohonem (bez šlapání) jsou tišší, něž kola normální, kde je hluk způsobován nerovnoměrným zabíráním kol při šlapání.
Elektrokola i elektrokoloběžky lze používat i bez zapojeného pohonu (pokud dojde šťáva). Elektrokoloběžky o váze okolo 15kg lze složit a snadno přenášet.
Dle mne jsou to naprosto ideální dopravní prostředky pro SHTF. Zejména v první panice budou všechny silnice ucpané a mnoho lidí bude řešit jak se dostat na chalupu, či pryč od problému. Auta, ale budou k ničemu. Dojezd obou prostředků je při obvyklých vzdálenostech byt-chata v ČR optimální.
Dobíjení v případě neexistence elektřiny v síti, je možno řešit ze slunečních panelů, malé větrné/vodní turbíny apod.
Oba prostředky poslouží pro tichý pohyb po okolí chalupy, chaty nebo úkrytu.
Draco dormiens nunquam titillandus.
krvfx
VIP
Příspěvky: 1617
Registrován: 15.08.2013 9:25
Pohlaví: muž

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od krvfx »

Problémy těchto vehiklů jsou z mého pohledu hlavně tyto:
- je to pořád dost drahé, i když už to začíná být snesitelné
- většina není stavěná pro normálně veliké a těžké lidi:)

Mě osobně se parametry docela líbí tohle: http://benycargo.cz/produkt/elektrokolka-stejk-cerven/ - ale chtělo by to vyzkoušet. Kámoš si koupil tu jejich nákladní tříkolku a nemůže si ji vynachválit. Za celkem rozumné peníze nadělá hodně práce.

A pak jsem nedávno v Praze potkal tohle: http://www.motokolobezky.cz/cs/elektric ... rna-detail a to by se mi asi taky líbilo:)

Akorát do světa PA jsem k provozu elektro vehiklů stejně skeptický.
viktor
Příspěvky: 3326
Registrován: 14.03.2012 12:09

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od viktor »

elektromobil je v soucasnosti naprosta pic... :D takovej obrovskej hunbuk pro lidi co nedaj dohromady dve a dve... ucivo zakladni skoly.
jeden malej reklamni slogan CEZu uz dost starej znel asi takle ... cvaknete vypinacem a zarovka se rezesviti ... male upozorneni ..pokud na druhé strane dratu není elektrárna zarovka se nerozesviti ....
respektive pokud na druhé strane zásuvky kterou strčíte do svého alektromobilu libovolne znacky není prislusne vedeni zakoncene elektrárnou tak se vas vuz proste nenabije a nepojede.... jasne ? :D
tak poznámka c. 2
ted si spočítejte instalovany prikon všech elektrospotrebicu co mate ve svém dome, byte a kouknete se na vase pojistky.. jou samozrejme pro zcela normalni chod predimenzovane, pro pojistku nahodneho soubehu.. tj , zehlicka, pracka a třeba mikrovlnka... tak a ted se kouknete na technicky prukaz svého vozu kolik tak je kW :D i když je zdale ka většinou nepouzivate na plny vykon, verte tomu ze takových 10 kW zcela jasne využijete, tak kolik casu potrebujete na cestu do práce a zpet ? a mate kWh..a výsledek ?
par ks elektromobilu v jedne ulici uz je problém, desitky neresitelny problém, stovka ? to je katastrofa... reseni ?
par novej atomových elektráren a uplne nove rozvody elektricke energie.. jinak nebude ani elektrika a logicky ani elektromobily.. tecka.. je to proste jen jednoducha fyzika
takze muzeme sice cist bludy EU o nejakej predstave o rozsireni elektromobilu ale to je asi tak vse.. trvala zakladna na mesici je resitelnejsi nez prechod alespoň casti autobilu na provoz elektricky a to v horizontu cca 20 let..
viktor
„Strach ze zbraní je znakem sexuální a emocionální nedospělosti.“
Sigmund Freud
krvfx
VIP
Příspěvky: 1617
Registrován: 15.08.2013 9:25
Pohlaví: muž

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od krvfx »

To už tu určitě zaznělo. Aktuálně se tu bavíme o elektro přibližovadlech...možná by stálo za to oddělit vlákno?
Uživatelský avatar
dragon
Příspěvky: 47
Registrován: 26.06.2017 17:54
Pohlaví: muž

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od dragon »

Taky bych to viděl na samostatné téma, ale já na to nemám oprávnění.
Draco dormiens nunquam titillandus.
Uživatelský avatar
dragon
Příspěvky: 47
Registrován: 26.06.2017 17:54
Pohlaví: muž

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od dragon »

Myslím, že zmiňované problémy, jako cena a nosnost jsou relativní.
Za prvé investice nemusí být tak veliká neboť si můžeš nechat přestavět stávající koloběžku nebo horské kolo, které již vlastníš.
Nosnost je daná nosností koloběžky resp. horského kola. U koloběžky běžně 120-150 kg u horského kola se to neudává, unese určitě přes 200 kg. Takže pořádný chlap i s nákladem.
http://www.ekolobky.cz/elektricke-kolobezky/
http://www.kolobehsport.cz/2014/03/elkt ... oc-ne.html
http://www.ekolobky.cz/elektricke-kolobezky/
a mnoho dalších
Elektrický pohon je zde jako alternativa k pohonu nožnímu, tj. bez elektriky to funguje jako běžné horské kolo nebo koloběžka. (na rozdíl od elektromobilu)
Podle mne do PA skvělé, pokud existuje možnost dobíjení, ale i pokud je tato možnost pouze dočasná může elektropohon v určitou chvíli znamenat rozdíl mezi životem a smrtí.
Auta ucpou silnice během prvních pár hodin a pak budou víceméně k ničemu.
Draco dormiens nunquam titillandus.
sauerkraut
Příspěvky: 222
Registrován: 04.11.2017 1:27

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od sauerkraut »

Elektrokolobezky vypadaji velmi prakticky. Planuju to vyzkouset, uz se mi tu vali 450W motor a dily z bicyklu.
Po PA bude mnohem jednodussi nabit ji ze solarniho panelu, nebo male vodni/vetrne elektrarny, nez nabijet velke auto.

Ohledne elektromobilu tady ve vlakne zaznelo velmi mnoho nepresnosti.

Elektromobil se dneska jednoznacne ekonomicky vyplati. Ale ma pro vetsinu lidi tri podstatne nevyhody:
- znacnou cast nakladu na cestu clovek nezaplati prubezne na benzince, ale pri nakupu v amortizaci akumulatoru. To neni prilis popularni v dobe, kdy si lide pujcuji i na dovolenou a na vanocni darky.
- ze ctrnacteho patra panelaku prodluzovacku nehodite, nebo hodite, ale budete to opakovane vysvetlovat vsem sousedum. To se muze casem zmenit s dobijecimi stanicemi, ale bude to trvat dlouho.
- Do Chorvatska na jeden zatah nedojede (ale 200-500km se s nim udelat da - cim vic, tim vice stoji akumulatory). S rychlonabijeckami po ceste (budoucnost) pujde co 200-300km zastavit a pul hodiny nabijet (trifaz 150-220A pro 1.5 tuny auto vcetne baterek v tomto rezimu, takze docela silene, ale technicky mozne).
Pro rozpadlika ma dalsi dve navyhody:
- v tomto jebnutem state na elektromobil neprihlasite tazne zarizeni.
- prestavit si auto, ktere vam vyhovuje je nerealne. Trabant by vysel na 450 tisic korun, z toho cenu Trabanta pocitam 10 tisic a nekdo uz temi homologacemi prosel a nedela to poprve. Dalsi clovek nechtel rikat, co ho to stalo v penezich, ale pry to byl rok zivota. Takze jedine dotahnout neco z jine zeme EU. Terenak to asi nebude. 4x4 by samozrejme slo nelegalne dodelat na cokoliv, ale terenak nedela jenom 4x4.

Vyhody jsou nizka cena za kilometr, nizka udrzba (zadne rozvody, olejove filtry, filtry pevnych castic, vahy vzduchu a podobne pitomosti - v motoru jsou loziska a pripadne uhliky a tim to konci), pohodlna a ticha jizda, tankovani doma, moznost tankovani ze solarnich panelu (doma - na strese auta se nevyplati kvuli pomeru hmotnost/vykon) a jizda bez potreby kysliku - pokud budete mit kyslik pro ridice, vyjedete i z kotliny zatopene CO2 (teoreticky i vodou, pokud si postavite vodotesny bateriovy blok, regulator a dobre impregnovany bezkartacovy motor - ale prodavane vozy nemaji ani v zime temer nezbytnou tepelnou izolaci akumulatoru, natoz tohle).

Pro auto o hmotnosti 1.5 tuny vyjdou LiFePO4 akumulatory na dojezd 70km na cca 200 tisic korun. Male auto o tretinove hmotnosti na stejne akumulatory ujede okolo 200km. I elektromobil s dojezdem 30-40km ma smysl (na nakup, do prace a tak) i kdyz to samozrejme zavisi na tom, kde presne clovek bydli a kam potrebuje jezdit. Nejvetsi vyhoda elektromobilu je v malych rychlostech, kdy ma velmi malou spotrebu energie a velky dojezd. Pri 160km/h se bude kazdou hodinu nabijet pul hodiny, protoze se vetsina energie spotrebuje na prekonani aerodynamickeho odporu vzduchu.

Velky rozdil oproti spalovacimu autu je zavislost spotreby na zatizeni. Kdyz do tunoveho spalovaciho auta pridate 200kg nakladu, spotreba se temer nezmeni (spalovaci motr na velmi spatnou ucinnost pri castecnem zatizeni a s rostoucim zatizenim roste i ucinnost). U elektromobilu vzroste spotreba a poklesne dojezd o 20%.

V dobe po PA bude elektromobil jednou z mala motorizovanych moznosti dopravy. Pokud se ho ovsem podari udrzet funkcni. Neuvazujeme-li EMP (nejsem si jist, jak moc to je problem ani v pripade nuklearni valky), staci mit dostatecne robustni regulator a auto bude jezdit, dokud budou fungovat baterky. Ty pujdou nabijet i malymi proudy (jeden solarni panylek nabiji auto mesic, aby slo zajet na trh a podobne). Nizka potreba udrzby bude vyhoda.

Odejde-li regulator, bude asi nutne prejit na komutatorove motory - patrne na seriovy. Ty pujdou v PA ziskat/vyrobit ze zbytku dnesni civilizace, pokud na to nekdo bude mit cas (silne zavisi na typu rozpadu). Ucinnost poklesne a pohodli pouzivani take, ale pojede to. Odejdou-li baterky, zbydou akorat olovene. Ale ty patrne nepujdou pouzit, protoze zivotnost dnes vyrabenych je nizsi, nez u lithiovych a nove vyrobene z plechu a kyseliny budou mit tak spatny pomer hmotnost/kapacita, ze se ani neuvezou (na ukladani energie pro sviceni ale budou velmi uzitecne).

Nepocital bych s elektromobilem na dele, nez 10-15 let (zvlast pokud odejde battery management), pokud se nepodari obnovit vyrobu alespon nejakych akumulatoru, ktera ale vyzaduje velkou komunitu, schopnou na tohle obetovat nekolik lidi na full-time, plus znalosti.

Pote zbyva parni stroj, klidne i z nejakeho muzea. Nektere stroje z 19. stoleti bezely az do 21. V technickem muzeu v Praze je stroj, ktery pres 100 let pohanel vetrani Mirovske veznice. Motor na ethanol (ctyrtakt - kvuli mazani - ale netusim, zda dokazeme vyrobit pouzitelne oleje), naftak na rostlinny olej a mozna stlaceny vzduch.
Mas mozek, tak se neboj ho pouzit!
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od dracekvo »

Takže došel čas zkusit jezdit autem na elektriku.
1. v provozu jsou kousky, které už nalítali od roku 2010 i přes 100 tis. km a degradace baterky je někde okolo 70-80% a ukazuje se, že degradace je lineární a závisí spíše od stáří. (to je známá věc z ostrovních elektráren, jen se nevědělo, jak to bude u aut, kde jsou baterky víc zatěžovány) Pokud se k tomu člověk chová rozumně. Tj. jezdí pravidelně a nenechává je dlouho stát na 100% nabití a neždíma je úplně do mrtě pod 20%, tak celkem drží.
Ale některé auta mají špatně vyřešené chlazení a odchází určité články na tepelnou degradaci. Viz. třeba Nissan Leaf. Hlavně ten novější.
2. sehnal sem levně 20kW uložiště baterek, které mi přes den nabije solární elektrárna a po návratu z práce mi ještě částečně slunce dobije auto a zbytek z těch baterek.
3. pár km od baráku cestou do práce mi čez postavil rychlonabíječku. Takže když budu potřebovat po práci skočit někam dál, dá se to vyřešit 10 minutovou návštěvou stojanu abych dobil zpět na cca 80% kapacity.
4. potřebuju další auto do rodiny, které bude hlavně pro mě na dojíždění 45km za prací. Elektromobil by na to měl být ideální.
5. ceny spadli už na rozumnou úroveň. Cca 200 tis jsem už ochoten do toho dát.

Má to jen jednu nevýhodu a to, že nebudu šetřit tak rychle jako ostatní co přešli na elektro, protože už dlouho jezdím na plyn. I kdybych jezdil na energii zadarmo z elektrárny, tak ušetřím maximálně 2000 měsíčně.
Pak tam bude trošku úspory na dalších výdajích okolo auta. Žádné oleje, svíčky, a další věci co se občas kazí na spalovákách. Nemusím měnit nádrž na LPG, dělat revize, emise. Povinné ručení je nejmenší možné. Možná bude trošku dražší obutí na svojí velikost, protože je to trošky atyp. Do budoucna nebudu snad bude odpuštěný dálniční poplatek. I když s tím autem co má dojezd 130km asi po dálnici moc jezdit nebudu. I když síť rychlonabíječek je hustá, ale vetšinou je zabíjí poplatky za odebrané kW, takže mě vyjde cenově úplně nastejno jet autem na LPG a nebudu se muset zdržovat se zastávkama na nabíječkách.

Budu si vést podrobnou statistiku, tak jako si vedu deníček PHM a servisu u spalováku. Uvidíme co vyjde po prvním roce užívání.
Možná třeba začnu víc jezdit po okolí lovit kešky, když to bude od léta do podzimku zadarmo. Takže nájezd bude větší než uběžného auta. Možná si ho začne půjčovat otec nebo sestra o víkendech na popojížďky, až zjistí kolik to stojí :) Kdo ví.

Je tu vlasně nějaký rozpadlík, který už do toho taky šel?
Uživatelský avatar
DeadMan
Příspěvky: 3046
Registrován: 30.04.2012 19:27
Bydliště: Slezsko

Re: Elekromobil,aneb Jak se do VP dostat do práce snadno a l

Příspěvek od DeadMan »

Tohle je téma, které mě pomalu a jistě začíná taky zajímat.

Jaký máš momentálně typ na daný model?
You cannot kill me as I am already dead!
Odpovědět