Osvětlení do dílny, haly, atd - zářivky, výbojky,...

Vše o tomto tématu - teorie, praxe, konkrétní projekty i produkty. Osvětlení, topidla, vařiče a související.
Uživatelský avatar
Josef
Rozpadlík
Příspěvky: 1727
Registrován: 10.03.2011 7:20

Re: Osvětlení do dílny, haly, atd - zářivky, výbojky,...

Příspěvek od Josef »

Již nějaký čas používám na různých místech v domě LEDžárovky. Ale představa relativně dlouhoživotostního zdroje se mi u některých typů nepotvrdila. Když LEDžárovka odešla po tříměsíčním používání, docela jsem se naštval, vždyť vydržela méně než obyčejná vláknová žárovka. Jednalo se konkrétně o LEDžárovku typu "kukuřice" 5W která je poskládaná z tříčipových LEDdiod, viz obrázek:
Forever_E27_kukurice.jpg
Forever_E27_kukurice.jpg (7.02 KiB) Zobrazeno 4604 x
Snažil jsem se náhlé závadě přijít na kloub.
Princip napájení ledek v této LEDžárovky je poměrně prostý - fáze je vedena přes sériový kondenzátor na čtyřdiodový můstkový usměrňovač vyfiltrovaný elektrolytickým kondenzátorem 2M/400V za kterým následuje 24ks sériově seřazených tříčipových LEDdiod a proud se vrací do sítě přes ochranný odpor 20 ohmů. Jednotlivé čipy trojčipových LEDdiod jsou však spojené paralelně. A zde je to úskalí, které se v předchozích typech "kukuřic" s jednočipovými LED nevyskytovalo.
Sériový kondenzátor omezuje proud do celého řetězce. Proud je přímo závislý na frekvenci 50Hz v síti. Jenže při zapnutí a vypnutí vzniká ve vypínači jiskra. Jiskra je zdrojem vyšších frekvencí a kondenzátor na to reaguje tak, že do LEDdiod propustí proudový náraz. Ten má částečně omezit ochranný odpor 20 ohm. Jenže výrobce, aby nepřekročil přípustnou ztrátu (a udržel se ve třídě A+) zvolil tento odpor příliš malý, aby funkci správně plnil. Odpor nedokáže proudový náraz při zapnutí a vypnutí dostatečně omezit a LEDky dostanou pořádnou šupu. Během používání se stane, že některý z čipů to nevydrží a "odstřelí" od základný nebo se k němu upálí vlasový přívod. Tím se odstartuje další řetězová destrukce. Jestliže doteď procházel proud vždy třemi a třemi paralelně spojenými čipy, pojednou jsou někde v řadě pouze čipy dva (a třetí přerušený). Dva čipy jsou samozřejmě už i běžném provozu přetíženy a při zapínacím rázu je zátěž enormní. Stačí jedno či dvě zapnutí LEDžárovky a vezme za své i druhý z čipů a téměř okamžitě sebou "vezme" čip třetí. Tím se jedna tříčipová LEDdioda zcela přeruší, přeruší se celý sériový řětězec a LEDžárovka zhasne.
V tu chvíli asi každý se sprostým zaklením LEDžárovku vyšroubuje a hodí do elektroodpadu. Nicméně taková LEDžárovka je (na vlastní riziko bastlíře) opravitelná a dokonce lze zabránit, aby se závada opakovala. Pokud se po obtížné anabázi bez rozbití plastových dílů dostanete do útrob LEDžárovky, musíte vypátrat, která LEDdioda je vadná, případně zda nejsou ještě jiné čipy v ostatních LEDkách načaté. Většinou je to vidět pod lupou, případně to zjistíte ohmmetrem. Zcela vadnou leddiodu, se zničenými všemi třemi čipy, přemostěte kapičkou cínu. Pokud je vadný jen některý čip a zbylé dva jsou dobré, musíte tříčipovou LEDdiodu přemostit rezistorem 150 ohmů, aby přes zbývající zdravé čipy tekl jen přiměřený proud. Touto opravou se vadná LEDžárovka změní z nefunkční žárovky opět na svítící, i když tu a onde některá z LEDdiod bude svítit méně.
Bohužel neodstraníte tím to, aby se závada neopakovala. Pokud nechcete, aby příště LEDžárovka shořela, nahraďte ochranný odpor před usměrňovačem z původních 20 ohmů co tam dal výrobce rezistorem nejméně 150 až 220 ohmů. Jas žárovky se v zásadě nemění (kondenzátor se bude snažit opět požadovaný proud obvodem pustit), pouze nepatrně poklesne energetická účinnost, ale velmi citelně se sníží ráz, kterým při zapínání trpí LEDdiody. Rezistor nepoužívejte větší než 220 ohmů, příliš by se zahřívat a "vytápěl" vnitřek LEDžárovky. Nepoužívejte rezistor silnější než půlwattový. On současně funguje jako pojistka a třeba při poruše diod musí být schopem rychle shořet a přerušit obvod.
U nové LEDžárovky tohoto typu, by se dal do obvodu vložit ochranný odpor i bez jejího rozdělání a to tak, že byste ochranný odpor zařadili už před objímku ve svítidle nebo do krabičky k vypínači. Ale tohle řešení je bohužel už hodně za hranou bezpečného provozu domovní elektroinstalace a nelze je rozhodně obecně doporučit. Kdyby totiž někdo dal do takto nestandardně upraveného svítidla klasickou vláknovou žárovku např. 40W, předřadný rezistor by se okamžitě spálil, případně i něco podpálil.
Uživatelský avatar
bacil
Příspěvky: 2925
Registrován: 29.10.2013 15:56

Re: Osvětlení do dílny, haly, atd - zářivky, výbojky,...

Příspěvek od bacil »

Nakoupil jsem toto a dělám si světla sám (jedná se o typické ukázky, musíte si najít levnější nebo jiný počet kusů). Sice to není někdy vzhledné (když spěchám), ale je to účelné

1-3x1W LED driver http://www.aliexpress.com/item/3X1W-LED ... 11718.html
4-7x1W LED driver http://www.aliexpress.com/item/20pcs-lo ... 03765.html
1-3x1W 12V LED driver http://www.aliexpress.com/item/3X1W-LED ... 11718.html
Zdroj se zabalí do Heat Tube http://www.aliexpress.com/wholesale?shi ... nitPrice=y
LED LENS http://www.aliexpress.com/wholesale?shi ... nitPrice=y
LED BASE http://www.aliexpress.com/item/100pcs-l ... 70383.html
1W WARM WHITE LED http://www.aliexpress.com/item/Free-Shi ... 30019.html
Thermal GREASE http://www.aliexpress.com/item/Practica ... 16456.html

Zdroj dám do vypínače (lampička) nebo do vykuchané patice z úsporky, základny ledek nalepím vteřiňákem na plech co bude fungovat jako chladič (cca 20cm2/1W u hliníkového plechu). Dá se to provozovat i z USB, pak na 1W ledku dejte do série odpor 5,6 Ohmu. Pod základnu i pod LED je nutné dát větší myší bobek té vazelíny!

EDIT: světlo na obrázku dá asi tak co cca 50W žárovka. USB lampičce 3/4 metru nad stolem (AL plech 0,5mm ohnutý do L přišroubovaný na zeď) stačí 2-3 LED, na jednu až dvě se dá čočka (hustý vteřiňák po obvodu, držet při tuhnutí nakloněné do požadovaného směru)
Přílohy
led.jpg
led.jpg (24.62 KiB) Zobrazeno 4576 x
vrb
VIP
Příspěvky: 899
Registrován: 13.08.2011 1:52

Re: Osvětlení do dílny, haly, atd - zářivky, výbojky,...

Příspěvek od vrb »

Budu potřebovat teď v tmavých měsících osvítit větší exteriér, tak jsem pořídil 4x 250 W metalhalogenidové reflektory. ( Je to venku za vsí, tak tam nechci dát drahé LED kvůli možné krádeži. )

Chtěl bych bílé světlo trochu změkčit, tak uvažuju, že bych do jednoho reflektoru dal místo metalhalogenidové sodíkovou 250W výbojku.

Máte s tím někdo zkušenost?
Stačí prohodit výbojky, nebo je nějaký rozdíl mezi MH a sodíkem, proč by to nemělo fungovat?
Co se stane, když dám 400W výbojku do 250W reflektoru? Bude výbojka nějak fungovat, byť s nižším výkonem, nebo to bude celé nanic?
VašekP
Příspěvky: 6
Registrován: 14.10.2023 5:47
Pohlaví: muž

Re: Osvětlení do dílny, haly, atd - zářivky, výbojky,...

Příspěvek od VašekP »

Metalhalogenidové výbojky mají vysokonapěťový starter, sodíkovka by musela být také provedení určené pro tento způsob startu. Při použití slabší tlumivky než je výbojka bude tlumivka dávat nedostatečný proud a může být přetížena. Možný problém bývá také, že po plném rozsvícení dojde vlivem drobných kolísání sítě ke zhasnutí výbojky, což zahájí proces nového startu - ale až po částečném vychladnutí výbojky. Pokud by byla silnější tlumivka, bude se vyšším proudem výbojka rychle opotřebovávat.
vrb
VIP
Příspěvky: 899
Registrován: 13.08.2011 1:52

Re: Osvětlení do dílny, haly, atd - zářivky, výbojky,...

Příspěvek od vrb »

Díky, zůstanu u nominalnich hodnot.
vrb
VIP
Příspěvky: 899
Registrován: 13.08.2011 1:52

Re: Osvětlení do dílny, haly, atd - zářivky, výbojky,...

Příspěvek od vrb »

Uvádím jeden praktický poznatek, aby ostatní nemuseli prošlapávat slepé cesty, kterými jsem prošel.
Levná čínská elektrocentrála není schopná udržet v chodu výbojkové svítidlo ani zlomkového výkonu centrály. světlo bliká a pak nakonec zhasne.
LED reflektor problikává, dá se při tom pracovat, ale je to nepříjemné.
Budu zkoušet Invertorovou centrálu a dám vědět.
JOBU
Příspěvky: 1822
Registrován: 14.07.2016 16:38

Re: Osvětlení do dílny, haly, atd - zářivky, výbojky,...

Příspěvek od JOBU »

Dôvod je aký? Alebo si to bližšie neskúmal?
vrb
VIP
Příspěvky: 899
Registrován: 13.08.2011 1:52

Re: Osvětlení do dílny, haly, atd - zářivky, výbojky,...

Příspěvek od vrb »

Centrála nemá proporcionální řízení. Buď plný plyn nebo volnoběh. Střídá to co vterinu nebo dve. Setrvačnost generátoru nestačí na stabilizaci.

Moje teorie:
Indukčnost tlumivek zvýší napětí při odlehčení motoru. Ten ubere ještě více plynu až poklesne napětí pod minimum hoření oblouku. Ten zhasne. Následuje další odlehčení a ubrani plynu až zdechne i motor centrály.

Moje plánované pokusy o řešení:
Invertorova Centrála.
Nebo nyní současnou centrálu přidat APC smart.
Poslední pokus bude baterka z traktoru a stridac
Uživatelský avatar
bacil
Příspěvky: 2925
Registrován: 29.10.2013 15:56

Re: Osvětlení do dílny, haly, atd - zářivky, výbojky,...

Příspěvek od bacil »

Takže si probereme, jaká zátěž jsou ledkové světla.

Sinusovka napětí se pomalu zvedá z nuly, proud nula, stále zvedá, proud nula, má už napětí mezi 90-170V, náhle proud naskočí, rosteme do čtvrt sinusovky, proud stále drží stejnou velikost, neroste s napětím.

Sinusovka dosáhla maxima, začíná klesat, proud je stále stejný, neklesá. KLesáme dál, u 170-90V náhle proud přestane protékat.

V dalších čtvrtinách se děj opakuje, jen pro záporné napětí.

CO se asi tak stane v generátoru v okamžiku zapnutí proudu? A nebude to náhodou ještě zajímavější při jeho vypnutí? Jo, to bude pěkná šupa v napětí. Takže se nedivím, že to nějaká ochrana prostě vypne.

Řekl bych, že pomůže k centrále zapojit obyčejnou žárovku současně k těm ledkám a bude fungovat bez problémů.
Levná dezinfekce: viewtopic.php?p=217870#p217870
Ozon 2,5ppm/30min: https://rozpad.cz/viewtopic.php?p=216273#p216273
UVC 60J/m2, peroxid 1 minuta 0,5-6% roušky, 0,5% na všechno
vrb
VIP
Příspěvky: 899
Registrován: 13.08.2011 1:52

Re: Osvětlení do dílny, haly, atd - zářivky, výbojky,...

Příspěvek od vrb »

Díky.
Mi to hlavně vůbec nefunguje při RL zátěži ( výbojka s tlumivkou ).

Ten LED jakž takž jde.
Nevíš náhodou co se dává do venkovních levných LED reflektorů pro omezení proudu?

Si říkám, jestli by ten LED reflektor jel i na usměrněné napětí 230V kam bych dal velký kondenzátor pro stabilizaci napětí? LED Dioda ( Vím, je to dojí označení ) to stejně potřebuje usměrněné. Ale jestli by to zkousla předřazená elektronika.

Bohužel je to nerozebiratelně zalepené. a nejde rozebrat a kouknout na plošňák.
drigon
VIP
Příspěvky: 2964
Registrován: 28.11.2012 23:44

Re: Osvětlení do dílny, haly, atd - zářivky, výbojky,...

Příspěvek od drigon »

Drobný poznatek ke spínaným zdrojům v drážním prostředí. Na starších lokomotivách se používá stejnosměrné napětí 110V. A jelikož dnes má každý strojvedoucí služební tablet a telefon, které je nutné nabíjet je nutné použít stejnosměrné napětí. Zjistil jsem, že většina nabíječek na 230VAC vezme i 110V DC. Některé nabíjejí původním výkonem, některé sníženým (ty se většinou víc hřejí). A jsou i nabíječky, které nabíjet vůbec nezačnou (tady mi jedna nedělala vůbec nic, druhá rovnou shořela).
Prostě by se to muselo zkusit. Ale jelikož bývá na začátku spínaného zdroje usměrňovač se dá čekat, že stejnosměrný proud poteče jen jednou větví usměrňovače.
Ale u 230V DC pozor na oblouk při zhasínání. Když jsem u rodičů dělal solár na ohřev vody mi 200VDC vytáhlo několik centimetrů dlouhý oblouk. Nehledě na to, že usměrněním AC napětí se může DC napětí zvýšit. Aby jsi si to neodpálil.
Koukej tak, aby jsi viděl.
JOBU
Příspěvky: 1822
Registrován: 14.07.2016 16:38

Re: Osvětlení do dílny, haly, atd - zářivky, výbojky,...

Příspěvek od JOBU »

Na zhasínanie oblúku do vypínača by som asi dal toto:
https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... 1802CVbDze
BiSon
Příspěvky: 434
Registrován: 20.12.2011 10:00
Bydliště: Olomouc

Re: Osvětlení do dílny, haly, atd - zářivky, výbojky,...

Příspěvek od BiSon »

vrb píše: 07.11.2023 15:16 Si říkám, jestli by ten LED reflektor jel i na usměrněné napětí 230V kam bych dal velký kondenzátor pro stabilizaci napětí?
Necekal bych to. Bila LED potrebuje rekneme 4-5V. +- podle typu LED, vykonu a teploty.
Vsimni si, ze LED pasek je na 12V v seriovoparalelnim zapojeni a na jednom segmentu jsou 3 LED v serii.

Takze na usmernenych 220V to nepujde, jeste tam musis mit nejaky step down menic. Na kolik je otazka, musel bys vedet jak to je zapojene.
Ano, je sance ze tam bude 230/4 = 57LED v serii a budes potrebovat prave tech 230V... Ale spis tam bude nejaka elektronika okolo.
Uživatelský avatar
bacil
Příspěvky: 2925
Registrován: 29.10.2013 15:56

Re: Osvětlení do dílny, haly, atd - zářivky, výbojky,...

Příspěvek od bacil »

Bílá ledka (i modrá) má 2,7-3,2V, většinou kolem 3V.

Posledních pár let jsou ledkové světla většinou zapojené tak, aby svítily při napětí zhruba od 170V (univerzální co svítí i v USA pak kolem 70V), pak je tam kousek elektroniky (lineární stabilizátor který trochu topí a usměrňovací můstek) a to celé bez jediného kondenzátoru připojené na 230V. Jakože dobrou chuť! Světla, ve kterých je trochu víc místa jsou řešené jinak, některé mají dokonce spínaný měnič (jako proudový zdroj), používá se to u výkonnějších ledek (0,3-3W) nebo paralelních soustav.

Co ledkám šíleně vadí, je teplo. Tam, kde jsou chazené tak, že chladič je maximálně vlažný, tj pod teplotou těla, vydrží ty ledky i desítky let. Bohužel ale s časem dochází k poklesu svítivosti, takže po 10 letech když vám děti vynadají že je někde tma a že tam dřív nebyla, je vyhodíte a vyměníte za moderní topící ledkovou járovku, protože se vám s tím už nechce prcat. I přesto, že moderní járovka žere stejně jako ty skvělé letité DIY světla, svítí snad 5x tolik. Ono to ale kdysi taky tak nějak svítilo...
Levná dezinfekce: viewtopic.php?p=217870#p217870
Ozon 2,5ppm/30min: https://rozpad.cz/viewtopic.php?p=216273#p216273
UVC 60J/m2, peroxid 1 minuta 0,5-6% roušky, 0,5% na všechno
Odpovědět