Výroba elektřiny

Vše o tomto tématu - teorie, praxe, konkrétní projekty i produkty. Osvětlení, topidla, vařiče a související.
Odpovědět
PeFi
Příspěvky: 2713
Registrován: 15.03.2014 13:01
Pohlaví: i černoch by záviděl

Re: Výroba elektřiny

Příspěvek od PeFi »

vrb píše: 23.09.2022 12:13 Prostě přišroubované panely propojené konektory MC4. Hasit se to musí vždy z plošiny jako zařízení pod napětím.
Ta plošina dává smysl, ale co geniálně naprojektované lokality, kam plošinu dostaneš leda jako podvěs pod vrtulník?
(Až budu v důchodu, tak si najdu kde má hrob projektant našich řadovek a budu mu pravidelně chodit močit na hrob ...)

Já se lehce děsím toho, až si někdo ze sousedů v naší řadovce FV pořídí, protože už vidím, jak někdo za 15 až 25 let, kdy se komponentám začne blížit konec životnosti, někdo z budoucích důchodců objednává a platí pravidelně revizi elektroinstalace, meření izolačních odporů a vizální kontrolu degradace elektroizolace někde na střeše ... :head

Naprostá většina běžně používaných tepelných izolací má třídu reakce nas oheň "E", což je celkem bída a PUR izolace s lepší třídou (D, C) sice existují, ale nikdo o ně nestojí, takže dostupnost je mizerná, cena vysoká - i já se nakonec musel smířit s tím, že mám na střeše "E".
PeFi
Příspěvky: 2713
Registrován: 15.03.2014 13:01
Pohlaví: i černoch by záviděl

Re: Výroba elektřiny

Příspěvek od PeFi »

According to a study [45], a 9kWp PV system with 38 PV panels consists of about 60 kg polymer material and the polymer combustion can produce heat comparable to heating oil i.e. Polymers: 46
MJ/kg > heating oil: 43 MJ/kg.

Zdroj: M. Waqar Akram, Guiqiang Li, Yi Jin, Xiao Chen, Failures of Photovoltaic modules and their Detection: A Review, Applied Energy, Volume 313,2022,118822,ISSN 0306-2619,https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2022.118822.

Jinými slovy: Panely 9 kWp elektrárny obsahují cca 60 kg potrenciálně hořlavého polymeru, který při hoření může uvolnit tolik tepla jako stejné množství topného oleje. A pak jde o to, zda výrobce použil polymer s retardanty hoření, nebo ne.
turista
Příspěvky: 67
Registrován: 27.08.2013 14:32

Re: Výroba elektřiny

Příspěvek od turista »

malajizva píše: 02.08.2023 22:04 6 500 Kč 4KW/5.5KW single-phase input 220V three-phase output 380V - do dílny
Zkoušel jsi na to už něco pověsit ? Chtěl bych provozovat jednofázi, ale taky provozovat cirkulárku.
Uživatelský avatar
bacil
Příspěvky: 2925
Registrován: 29.10.2013 15:56

Re: Výroba elektřiny

Příspěvek od bacil »

Pojistky všude...

Pokud uvažuješ s životností vyšší než zárušní doba, musíš počítat s tím, že v zařízení, kde je pár set V se bude vyskytovat v malé míře ozon a ten způsobí postupné křehnutí a rozpad izolace kabelů. Taky tam může vniknout hmyz nebo malý hlodavec, protože izolační materiál na dráty se už docela dlouho dělá ze soji (a proto to ty mrchy žerou).

Měřící dráty jsou natvrdo připojené k balanceru a měření. Ty topící odpory jestli ses na ně díval, tak jsou přetěžovány už při návrhu, u uhlíkových přetížením dochází k vyžrání aktivní vrtvy a může začít hořet. Oheň je vodivý, mosfet nemá ve zvyku se přerušit, ale prorazí se. Pokud na drátě není tak 3-5A pojistka, která by obvod přerušila, tak začne hořet.

POté, co jsem viděl několik mladých amatérů, hrajících si s baterkama a FVE, že ty baterky měly vyuzené shora, začal jsem pátrat jak a co řešili. Problém byl zřejmě v tom, že někde měli izolovaný drátek, co se dotýkal hrany kovového rámu. No a ty drátky mají pevnost izolace třeba jen 100V, někdy jsou tak tenké, že i 30V.

Takže bezpečná baterka vypadá tak, že i měřící dráty mají u baterky malou pojistku co se dává do plošných spojů malých zdrojů. Stačí i oboustranný plošňáček s očkem na šroub baterky s pojistkou a na druhé straně připájený kablík (ikdyž k pájení kablíků bych měl taky výhrady, proto se pájené kabely nesmí vyskytovat v autě ale někteří si vymohli výjimku, lepší je svorka).

Jakákoli nebezpečná závada na elektronice nebo instalaci způsobí přerušení pojistky, která způsobí odstavení baterek balancerem.

Předpokládám, že máš na šroubu baterky sendvič a každý spoj má svou matku, ne že jsou všechny očka pod jednou matičkou.
Levná dezinfekce: viewtopic.php?p=217870#p217870
Ozon 2,5ppm/30min: https://rozpad.cz/viewtopic.php?p=216273#p216273
UVC 60J/m2, peroxid 1 minuta 0,5-6% roušky, 0,5% na všechno
JOBU
Příspěvky: 1822
Registrován: 14.07.2016 16:38

Re: Výroba elektřiny

Příspěvek od JOBU »

"proto se pájené kabely nesmí vyskytovat v autě" zdroj a vysvetlenie tejto neustále opakovanej blboviny?
cipis
Příspěvky: 4843
Registrován: 26.10.2012 13:27
Pohlaví: muž
Bydliště: blízko Brna

Re: Výroba elektřiny

Příspěvek od cipis »

To není blbina, ale prostý fakt.
Bezolovnatá pájka nevydrží mechanické zatížení ani rozdíly teplot.
Olovnatá je na tom o něco lépe, ale nejlépe drží krimpované spoje.

Ne nadarmo se ta obyčejná bezolovnatá pájka používá v aplikacích s tzv. řízenou životností. Prostě se po záruce rozpadne. Ta nejlevnější varianta bezolovnaté pájky to má přímo v datasheetu - pro zařízení s krátkou životností.
Hlavně, že tam není olovo, ale že se musí místo toho zařízení obměnit třikrát. Asi jako zabij bobra, zachraň strom.
Uživatelský avatar
bacil
Příspěvky: 2925
Registrován: 29.10.2013 15:56

Re: Výroba elektřiny

Příspěvek od bacil »

V autech je ten důvod proto, že pájka zaleze do drátu a tím jej udělá "tvrdý", je tam pak moc malý poloměr ohybu oproti svorce, takže se pájený drát brzo unaví. Nevadí vůbec, že se to nehýbe, ale tečou tam pulsní proudy, které s těmi kablíky vždycky trochu škubnou. No a problém je za delší čas na světě.

Měď ohybem tvrdne.
Levná dezinfekce: viewtopic.php?p=217870#p217870
Ozon 2,5ppm/30min: https://rozpad.cz/viewtopic.php?p=216273#p216273
UVC 60J/m2, peroxid 1 minuta 0,5-6% roušky, 0,5% na všechno
JOBU
Příspěvky: 1822
Registrován: 14.07.2016 16:38

Re: Výroba elektřiny

Příspěvek od JOBU »

Divné je, že za tých niekoľko rokov, čo v autách (a inej technike) všetkých možných a nemožných druhov drôty normálne pájkujem (normálnym poctivým cínom, nie bezolovom), a doteraz sa nikde nikdy nič nepokazilo, neulomilo, a ani pri tých údajných prúdových nárazoch a škubnutiach. Asi to je v rukách, a spôsobe či? :lol: Niekedy mi totiž stačí vidieť videá s pájkovaním na youtube a je mi normálne na :puke .
A na tých "najspoľahlivejších" krimpovaných spojoch, sa časom, či po jednorazovej manipulácii vždy vyskytne prechodový odpor a robí to zlobu, typický príklad konektory airbagov v každom jednom aute. Po prepájkovaní krimpu to zmizne.
Za mňa všetky spoje vždy prepájkovať (normálnou pájkou), nie ekosračkou.
A to aj inej novšej technike na prepojoch plošák-svorka a konektoroch na kábloch, zníži sa tým možný dobudúcna vytvorený prechodový odpor a predĺži životnosť.
Uživatelský avatar
bacil
Příspěvky: 2925
Registrován: 29.10.2013 15:56

Re: Výroba elektřiny

Příspěvek od bacil »

Neodborný zásah do elektroinstalace vozidla je příčinou >95% všech požárů vozidel. Jsem kdesi viděl u hasičů kdysi.
Levná dezinfekce: viewtopic.php?p=217870#p217870
Ozon 2,5ppm/30min: https://rozpad.cz/viewtopic.php?p=216273#p216273
UVC 60J/m2, peroxid 1 minuta 0,5-6% roušky, 0,5% na všechno
JOBU
Příspěvky: 1822
Registrován: 14.07.2016 16:38

Re: Výroba elektřiny

Příspěvek od JOBU »

Aha,a rozdiel medzi odborným a neodborným zásahom je definovaný kde? :lol:
Videl som niektoré "odborné" zásahy zo značkových servisov...
cipis
Příspěvky: 4843
Registrován: 26.10.2012 13:27
Pohlaví: muž
Bydliště: blízko Brna

Re: Výroba elektřiny

Příspěvek od cipis »

Na termín "neodborný zásah" jsem už asi alergický.
Jakmile se zjistí, že dotyčný neměl patřičnou kvalifikaci, testy, zkoušky, atesty, praxi, ..., tak se to vše svede na neodborný zásah. Že ve finále byl jeho zásah třeba jediný skutečné správný (a tedy odborný), na to se jaksi už nehledí.
Ale to jsme už jinde.
Na mypower odkaz na dobrý dokument od hasičů:

https://www.hzscr.cz/soubor/firefve-bro ... b-pdf.aspx
PeFi
Příspěvky: 2713
Registrován: 15.03.2014 13:01
Pohlaví: i černoch by záviděl

Re: Výroba elektřiny

Příspěvek od PeFi »

cipis: Díky za dokument, konečně jsme se dozvěděl něco trochu víc konkrétního. Když jsou hlavní příčinou nedotažené kontakty, proč se víc nepoužívají pružinové svorky? Pokud vím, tak wago umí i průřezy větší než 6mm2, takže kde je problém?

Jinak tuhle jsem otevíral pár elektrikářských krabic (rozvod po domě, rozvody TN-C v mědi z roku cca 1985, klasické věnečky v krabicích), a byl jsem zatraceně nepříjemně překvapený jak velké množství spojů potřebovalo dotáhnout - vibracemi se některé spoje za ta léta povolily a jsem si jistý, že dotažené to tehdy bylo rozumně.
Momentový klíč normálně nikdo z elektroinstalatérů nepoužívá, takže lze očekávat, že u FV ten problém s povolováním po letech nastane také.
cipis
Příspěvky: 4843
Registrován: 26.10.2012 13:27
Pohlaví: muž
Bydliště: blízko Brna

Re: Výroba elektřiny

Příspěvek od cipis »

To teda nevím, čím dotahoval šroubky taťka, ale ani po 30 letech nic povoleného nebylo.
Jediné, co se vyhřálo (ale našel jsem to zavčasu), tak zásuvka ve sklepě, do které jsem dal rozdvojku, takže se asi nějak víc zatížila.
Jo a vlastně uzemnění baráku, tam to upadlo, jen jsem na to šáhl, ale to spíš bylo utažené těsně do hranice utržení. Asi měl taťka velkou sílu :)

Já si myslím, že lidi mají odrbané šroubováky, takže to pořádně nedotáhnou. A někdy to vypadá, že to ani nevydrží a rozpadlo by se to, tak to také pořádně neutáhnou.
Hohepa
VIP
Příspěvky: 3471
Registrován: 22.07.2013 22:16
Bydliště: Praha

Re: Výroba elektřiny

Příspěvek od Hohepa »

Pár WAGOvek už jsem také viděl vyhořelých.
Stačí když "umělec" montážnickej odizoluje konec moc krátce
Délka odizolování je výrobcem definovaná 12-14mm.
Když je délka moc krátká, tak ten pružinový kontakt se při zacvaknutí na jednom konci zarazí o izolaci a dosedne na drát šikmo.
Tedy jen jedním bodem, místo plochou.
A na průser je zaděláno.

Navíc pro vyšší IP při použití venku by se měly doplnit o gelové krabičky
https://www.wago.com/cz/search?text=207 ... %3Aproduct

P.S.: nemluvě o hliníkových drátech a pastě co se má pak natlačit dovnitř
Uživatelský avatar
Fabulous
Administrátor
Příspěvky: 8791
Registrován: 17.09.2011 21:33
Pohlaví: nevím, skryto ve špeku
Bydliště: Praha a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Výroba elektřiny

Příspěvek od Fabulous »

Používám WAGO docela masivně, tak doufám, že nevyhořím. Oproti čokoládám a podobným archaizmům je to pro mě veliký komfort.
Joe Azbest
Příspěvky: 918
Registrován: 11.02.2014 10:56

Re: Výroba elektřiny

Příspěvek od Joe Azbest »

Tak páčková Wago je parádní věc, ale když jsem po půlroce provozování FV dostal na vánoce od syna termokameru, tak první co jsem po rozbalení udělal byl odchod do technické místnosti s FV a koukání na rozvaděče. No a jeden drát a Wago svorka krásně zářili. Ještě na štědrý večer vypnutí FV a náhrada Wago svorky. Při zaklapávání páčky jsem asi cuknul rukou a drát byl zachycenej jen za krajíček, pětisvorka spečená tak, že jsem ji musel ustřihnout. Naštěstí to bylo v AC rozvaděči. Co se týče dotahování momentovým klíčem, tak u Victronu jsem všechny dráty pro DC poctivě dotáhl na předepsaný moment (14Nm). Oni asi ví proč to v návodech píší. Termokamerou jsem zkontroloval taky všechny konektory MC4 na půdě a zatím dobrý.
vrb
VIP
Příspěvky: 899
Registrován: 13.08.2011 1:52

Re: Výroba elektřiny

Příspěvek od vrb »

PeFi:

Elektroinstalace vydrží většinou víc než dost.

Jestli se chceš něčeho bát tak čínských Lithiových baterií u někoho blízko ve sklepě, garáži nebo nedejbože obytné místnosti.
https://www.youtube.com/watch?v=yRPW8zN_c0E

Za mě jedině betonový přístěnek požárně oddělený od domu s lehkou střecho směrovanou bezpečným směrem.
vrb
VIP
Příspěvky: 899
Registrován: 13.08.2011 1:52

Re: Výroba elektřiny

Příspěvek od vrb »

BTW, rychlost hoření a šíření požáru lithiových baterií je srovnatelná z běžně dostupných materiálů snad jen s dělostřeleckou nitrocelulózou.

https://www.youtube.com/watch?v=T71cVhxG_v4
https://www.youtube.com/watch?v=B5z8zxDzweg
Radek07
Příspěvky: 1186
Registrován: 30.07.2011 11:30

Re: Výroba elektřiny

Příspěvek od Radek07 »

Joe Azbest
Příspěvky: 918
Registrován: 11.02.2014 10:56

Re: Výroba elektřiny

Příspěvek od Joe Azbest »

To nevypadá jako LiFePo baterky, ale spíš jako repasovany bloky Lion z elektroauta.
Odpovědět