Ekonomický kolaps

Trochu okultní téma, ale musí zde být...
Odpovědět
Uživatelský avatar
vratnikp
Příspěvky: 1037
Registrován: 21.08.2015 10:39

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od vratnikp »

kdepak, to co se tu ted deje nema za poslednich 20 let firmy obdoby. firmu financne drzeli nad vodou prevodovky pro PHEVy, ktery ted bez dotaci nikdo nechce. jestli si dobre pamatuju, odhad byl ze se jich bude jen v eu prodavat 5 milionu a do roku 35 to vyleze k 15. realita je o rad nizsi. v ramci politickeho smerovani k autonomni elektromobilite jsme se zbavili podvozkovy divize a jinych tradicnich produktu, aby byl kapital na vyvoj autonomniho rizeni a stali jsme se leaderem v modernich technologiich...

propousteni taky padlo, dekam nabidky odstupneho po novem roce
it’s better to be a warrior in the garden than a gardener in a war.
Krevel
Příspěvky: 131
Registrován: 03.02.2013 11:19

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od Krevel »

Já chápu, že ti to může připadat strašný, ale prostě automotive teď zažívá to, co běžný průmysl zažívá už roky, prostě se jde z tlustých do tenkých, což automotive vidělo naposledy možná 2008... běžná průmyslová výroba tohle zažívá co 2-3 roky bez ohledu na odvětví (prostě jednou uzavřeš zakázku co tě následující roky živí, ale podruhý už to nevyhraješ, ta zakázka prostě skončí, zákazník krachne atd.)
Co mě nezabije...by mělo začít utíkat.
Uživatelský avatar
Grunt
Příspěvky: 1586
Registrován: 11.12.2011 20:58
Bydliště: Jih Moravy

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od Grunt »

Krevel píše: 13.10.2023 10:57 Já chápu, že ti to může připadat strašný, ale prostě automotive teď zažívá to, co běžný průmysl zažívá už roky, prostě se jde z tlustých do tenkých, což automotive vidělo naposledy možná 2008..
Přesně tak. Resp. já bych to ještě trošičku blíže specifikoval. Běžné mechanické automotive prostě upadá, zatímco třeba elektromobilita je na vzestupu. Rostou megafactory/gigafactory na EV jako po dešti, kdo má ložiska lithia ve své zemi, tak má v podstatě zlatý důl a místo poptávky po inženýrech je poptávka po elektro-inženýrech, elektromontérech a programátorech. Je to velmi podobné jako když začala upadat velká čtverka v Americe (a naopak začala být poptávka po všem Japonském a Korejském). Chrysler od roku 1979 bankrotuje snad co deset let a pokud se nepřizpůsobíme, dost možná to tady za chvíli bude vypadat tak jako v Detroitu.
mhi
Příspěvky: 465
Registrován: 16.07.2015 16:37

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od mhi »

Nechci cist myslenky puvodnimu pisateli, ale dovolil bych si upozornit, ze on prave pise, ze greentanic narazil, tzn. prave ty EV technologie v podani Nemcu jsou duvodem aktualnich problemu. Urcitou roli v tom hraje myslim i 'obsolescence aktualnich reseni' v podani DE automobilek.

Ja treba chci jezdit se spalovakem, na elektrokolobezce do prace jezdit opravdu nechci. A mam pocit, ze penezenkou takhle hlasuje celkem dost lidi, kdyby treba Tesla byla tak skvela, tak jich tady asi uz jezdi vic.

Pro zajimavost: https://news.sky.com/story/luton-airpor ... e-12983475 (nektere zdroje naznacuji, ze hybridnimu Landroveru zacala horet baterka)
Uživatelský avatar
Grunt
Příspěvky: 1586
Registrován: 11.12.2011 20:58
Bydliště: Jih Moravy

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od Grunt »

mhi píše: 13.10.2023 15:03 Nechci cist myslenky puvodnimu pisateli, ale dovolil bych si upozornit, ze on prave pise, ze greentanic narazil, tzn. prave ty EV technologie v podani Nemcu jsou duvodem aktualnich problemu.
Tak nějak nechápu v čem je problém.
Wdog
Příspěvky: 514
Registrován: 15.05.2013 15:43

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od Wdog »

Problém je v tom, že se centrálně-plánovačsky zakázalo to, co u zákazníků fungovalo, a naopak se přikázalo to, co u zákazníků nefunguje. Takže když vyprchává počáteční dotační doping, to nově přikázané se začíná zadrhávat, ale nikdo to oficiálně nepřizná a nepřehodnotí. Stále se půjde do slepé uličky, až my přijdeme o velkou část průmyslu, který přinášel peníze a pracovní místa, a v oblasti samotného vozového parku nastane vývoj jako na Kubě.
Uživatelský avatar
vratnikp
Příspěvky: 1037
Registrován: 21.08.2015 10:39

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od vratnikp »

presne jak pise mhi a wdog. sazka na politicky protlacovane reseni nevysla, potiz je, ze se do toho slo all in a jelikoz neni politicka vule, budeme dal cekat na technologicky prulom, aby utopie fungovala. politici si stale mysli, ze technologicky objev a prekonani fyzikalnich zakonu je jen otazkou velikosti dotace. podvozkova divize generovala temer 20% zisku, portofio produktu plne aplikovatelne na emobily i spalovaky, presto se prodala a prachy se nacpaly do vyvoje autonomniho rizeni. vydesenej z toho nejsem, my, korporatni krysy s tim pocitame od roku 2019, kdy se stopl vyvoj vseho pro spalovaky. ja tretim rokem jedu mikromobilitu-momentalne elektrokolo s 18 stupnovym planetovym automatem, prodejni cena ma byt od 200 tis kc s je byznys plan na elektrokola na operativni leasing, proste nebudeme vlastnit ani to posrany elektrokolo, ale platit si jeho mesicni pronajem...
it’s better to be a warrior in the garden than a gardener in a war.
Uživatelský avatar
Grunt
Příspěvky: 1586
Registrován: 11.12.2011 20:58
Bydliště: Jih Moravy

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od Grunt »

vratnikp: Hele, zkus to trochu rozepsat, ne jen takové výkřiky. Já rád budu reagovat, ale ať mám aspoň na co.
automotive korporatu: all manager meeting-elektromobilne bezuhlikovy titanic najel na ledovec
Co se vlastně děje? Zkus to prosím trošku víc rozvinout. Pak budu reagovat.
Uživatelský avatar
Alstratt
Příspěvky: 1153
Registrován: 01.08.2015 16:34
Bydliště: US

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od Alstratt »

Ono se to ruzne meni, ackoliv Tesla roste, a stavi tovarny, tak Tesla nasycuje hlavne svuj trh americkou verzi coz je ta nejstarsi a jde u ni najit este nejake semtma na ruznych kusech ty male neslicovani kasle. A dost se vyrabi i v cine pro cinsky trh. V kalifornii totiz ta tovarna furt jede, nedase zastavit jentak a zmodernizovat to. A v evrope se prodava dost ale, ta evropska je rozdilna. Evropska ma jiny lak, jinou barvu, a nova tovarna v nemecku dela jen urcity model, nedela vsehcny modely, co si pamatuji tak model Y. Z ciny jdou do evropy tez tesly, ale uricty typy. Kdo chce model S nebo X, musi si sehnat z US. Tovarna co vim, se stavi v mexiku, tam kam sly i jine automobilky ato ropacke. Ta vyroba v texasu, v mexiku je levnejsi. ale ty nove tovarny nevyrabi vsehcnym odely, ale urcite modely, jako jedna z novych ma vyrabet cybertruck. Coz cyber truck se pro evropu delat evidentne pry nebude. Evropa ma jine silnice, uzsi, ma jine pozadavky co auta musi mit trochu jinak, a zajem by nebyl ani tak velky pro evropu co se tyka tech velkych modelu. Pro evropu proto nejvic roste model Y a pred nim co vim to byl model 3. Jsou to o kus mensi auta nez model s a X. Model 3 je velikosto, prostorem neco jako skoda octavia u vas. Ono to lithium u tesly uz tez nebude tolik potreba, aspon co se tyka standart verze nebo long range, takto bude mit nove vylepsene baterie z ciny hlavne. Performance baterie budou nadale americke s jinym slozenim nez ty cinske. Ty cinske od CATL maji nove byt M3P, jsou mene horlave, nehori tak snadno vubec, maji novejsi slozeni uz a jsou delany spis na zivotnost svym slozenim. A zaroven maji vyssi energetickou hustotu nez LFB a zarovne za prijatelnejsi cenu nez ternarni lithiove baterie. Americke jsou spis delany vice pro ten vykon pro osobaky typu model S/Plaid/X ma stale este ty lithiovky. Novejsi vetsi typ baterii ma mit (4680) Cybertruck a Semi.

Zeleny ekologove samozrejme jakou odbu brzdily staveni tovarny v nemecku, vzdy si neco vymyslely ze je nejaky problem. Ale je uz jinak postavena. A aby Tesla byla o to vice uspesna a mohla dal rust a nespolehat se v kdecem na ostatni, tak si cimdal vice toho vyrabi sama, vyjde to levneji, vyhodneji. Ale byvaji semtam problemy, ze nekdy nestihala vyrabet, nebo kdyz byl covid tak ... nebo kdyz byl nedostatek vhodnych cipu do EV aut atd. Vzduchovy podvozek to melo nejak z mercedesu, ale ted uz by mela mit asi tez vlastni u modelu S a X.

Ja cimdal vice vidim postupne navysovani vyroby v US, kanade, australii neco u nekterych znacek atd. Vidim ze US se postupne vice soustreduje na sebe, vice se izolovat v tezbe, vyrobe ... US politika co si pamatuji, ze ten kdo chce financni podporu v US na vyrobu EV aut, tak to musi vyrabet v US, a ne v zahranici. Coz tohle chybi a nejen tohle evrope, ktera to musi dohanet no. ma to zvysit prosperitu vlastni zeme, zadne daleke dovazeni necheo co neni este nutne dovazet, zamestna to lidi v US, levnejsi transportem, spolehlivejsi dodavani. Nektere par US automobilek co si matne pamatuji se pridaly k Tesle, budou vyuzivat Tesla konektory nabijeci, budou nabijet na tesla infrastrukture aby vubec prezily a nemusely budovat vlastni sit. Coz se i ukazalo novy US nabijeci konektor je mensi, lepsi a podporuje vyssi nabijeni, lepsi manipulace s nim atd. Ale jelikoz v evrope jsou jine konektory, ma jine, starsi, horsi nabijeci konektory. Takze jo nektere us automobilky hodlaji icmdal vice spolupracovat s Teslou, podporit tak vlastni trh, ono je to i jednodussi a levnejsi no. A co vim tak Kdyz se nekde neco deje, tak tesla dava nabijeni odemcene vsem, ted ale uz nevim jeslti i jinym znackam v pripade neceho. Hlavne zdarma. Jako prave ty ryhcle nabijecky v israeli, tesla odemkla zdarma nabijeni pro majitele Tesel, aby se mohly evakuovat cestovat skrz nabijeci infrastrukturu tesly zdarma. Ulehcila to pro postizene oblasti. TO se delo i v US kdyz prisla zivelna katastrofa, tak nabijecky byly zdarma v danych statech. Takhle to bude lehci i pro ostatni uaotmobilky, kdy se o ot bude starat tesla a odpadne tak pro jine znacky starani se o tu nabijeci infrastrukturu jako je udrzba, nebo zdarma nabijeni pro postizene oblasti necim. Takze ano, nebyt tesly, sly by i u nas ty automobilky do zadele total evidentne, pokud by se rozjela vyroba EV bez tesly, jelikoz to tesla a cina to nastarovaly tu masivni vyrobu EV. Ale cina tech EV automobilek ma hodne a je tim velkym vyrobcem i baterii, pekne inovuje baterie, a uz umi tez dobre EV auta. Nejvetsi nebezpeci v EV je ta cina no. Ale cimdal vice Elonovi hrabe, co muj nazor byl drive ze este OK ze je Olon i presto co tvrdil, dalo se to este, ale cimdal vice se se*e do kdeceho i do politiky a vi o otm uplny prd a tak si od hodne lidi vyzira kritiku, je to s nim cimdal horsi. Uz toho podelal nemalo. Ale je fakt, ze nektere problemy jako s tim vypinanim starlinku na ukrjaine atd. se nejak nepotvrdilo, i Budanov potvrdil ze o nicme strasnem nevi. Starlink nemuze ani prestat nebo vypinat sve sluzby, je to vladni, vojensky konkrakt, po vypinani a elani si co chce, by mohl celit tezkym nasledkum co by ho znicilo.

Takze pro evropu to nevypada ze bude zatim zeb ude dost modelu, evropa chce hlavne mensi a levnejsi modely, coz nejnoveji splnuje ten model Y. Ma prijti este evidentne mnohem mnesi model ktery by mel byt cenove mnohem dostupnejsi, kde se bude prodavat nevim, vypada to na cinu, pripadne mozna i na evropu. Tesla si s dalsima Eonovyma spolecnostma drzi tu vzajemnou spolupraci, takovy ekosystem, cimdal vetsi osamostatneni.

Mimochodem, pry nove barvy, laky v nemecke tovarne pry budovala nejaka ceska spolecnost.
The more you sweat in training, the less you bleed in combat.
mhi
Příspěvky: 465
Registrován: 16.07.2015 16:37

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od mhi »

grunt: nebylo to na mne, ale zkusim kratce napsat.

Zacalo "zelene silenstvi", kdy si dle meho nazoru spousta lidi uvedomila, ze to je symbioza mnoha veci:

- jde na tom pohadkove vydelat, kdyz je clovek na spravnem miste toho dotacne/danove/povolenkoveho retezce

- lidem to umoznuje najit smysl zivota ("bojuju za blaho...") a/nebo se vyvinit (to bude myslim zejmena u "beznych" Nemcu)

- spouste lidem to nabizi moznost vykonavat nejakou cinnost, ktera vlastne nevede k meritelnym vysledkum, a ktera tim padem ani nevyzaduje zadnou opravdovou kompetenci

- vznikla myslenka, ze nam to pomuze ziskat geopoliticke postaveni - tim, ze zadotujeme nejaky segment, o kterem doufame, ze nejakym zazrakem bude budoucnosti lidstva a tim vsechny predezeneme (tak trosku mi to pripomina "magicke mysleni" z psychologie).

Velky problem je myslim v tom, ze o tom casto rozhoduji ruzni nekompetentni lide (co vi asi tak "bezny" ex-pravnik nebo ex-doktor mediciny* o fyzice, apod.). Bohuzel jsme natolik bohati, ze "naraz na fyzikalni zakony" si muzeme dovolit. A nejsem si vubec jist, jestli k tomu narazu vubec doslo nebo v brzke dobe dojde, navzdory tomu co pise vratnikp.

------
* to byly nejcastejsi puvodni profese EU politiku; nechci se dotknout zminovanych profesi, hlavne tech kteri maji nastudovano, znam pravniky i doktory, kteri jsou hodne mezioborovi a velmi vzdelani, pravidlem to z meho pozorovani ale neni. Je to hruba generalizace, vim, ale to bych byl offtopic. Pro odlehceni: https://www.youtube.com/watch?v=235iqr5ngRg
Uživatelský avatar
Grunt
Příspěvky: 1586
Registrován: 11.12.2011 20:58
Bydliště: Jih Moravy

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od Grunt »

No tak příliš věcné odpovědi jsem se nedočkal, tak to zkusím s reakcí jen tak z placu. Třeba se trefím.
Začnu grafem:
Obrázek
Graf zobrazuje procentuální zastoupení výroby v automotive průmyslu dle jednotlivých zemí snad do roku 2015, 2016. Tak někdy od roku 2008-2010 si lze povšimnout jednoho trendu. Zatímco v tradičních západních zemích ten procentuální podíl buď klesá nebo stagnuje, v jedné zemi ten podíl letí od krize velmi strmě nahoru.
Ano, problém se jmenuje Čína. Předpoklad byl, že Čína převezme vedoucí roli v automobilovém průmyslu velmi brzo. Viz třeba zde:
Obrázek

No, co se stalo teď někdy v létě? Docela dvě zásadní události:
  1. Čína se stala s 32% nejdominantnější výrobce na celém světovém trhu a zároveň s 2,34 milióny exportovaných kusů přeběhla v dominanci na trhu s exporty prozatím dominující Japonsko. Jaktože teda nevidíme u nás jezdit flotily vehiklů čínských značek? Protože zcela logicky největší exporty jdou do zemí s rozvojovými trhy (kde se prostě levné čínské krabice na čtyřech kolech uplatní). Jenže:
  2. Na jaro se konal v Šanghaji autosalon:
    Obrázek
    Můžete hádat co se stalo. Čína zacílila se svou výrobou na Evropské trhy a doslova vystrašila zástupce tradičních Evropských výrobců.
Ať to trošičku upřesním, v tradičním motorovém průmyslu Čína neměla moc co nabídnout (předpokládám že je to klasický problém kdy v Číně jsou schopni okopírovat takřka cokoliv, no klíčové komponenty stále nebyly schopni vyrobit) v elektromobilitě je to přesně úplně naopak. Jednak je Čína jedním z klíčových producentů lithia zároveň díky tomu že veškeré komponenty jsou schopni vyrobit u nich jsou také schopni kompletní produkci takového vehiklu shrnout pod jednu střechu. Bez závislosti na dodavatelích. Takže zatímco Čína velmi rapidně elektrifikuje svůj vozový park, tak v Evropě to jde od desíti k pěti, protože jednak nejsme moc schopni co nabídnout a pokud jo tak za docela horentní sumy a bude to už jen horší a horší s tím jak letí inflace a náklady nahoru a nejsme schopni elektrifikovat dostatečně silniční infrastrukturu.
A ať vás vystraším ještě víc, naprosto tam letí něco čemu se asi zatočí hlava i každému znalci kei-kárek:
Obrázek
Nicméně takové "elegantní" elektrické krabice na kolečkách od nákupního vozíku jsou bohužel tržitelem největších prodejů, protože běžný Čínský lid si je může za velmi slušivé ceny dovolit (zde vyobrazená Panda se dá zakoupit na alibabovi).

Takže ať to shrnu: Cílem dotací a elektrifikace v Německu mohlo být (přes všechny kecy o ekologii) dotáhnout v tomhle Čínu a pobídnout lidi před tím než Evropský trh zaplaví levné čínské pojízdné krámy v nákupech a produkci lokálních značek. No jak to tak bývá s dotacemi, jsou pouze krátkodobým řešením a jakmile penězovody vyschnou konají se "all manager meeting", protože EV-Titanic odjel bůh ví kam a začíná se řešit co se poškrtá a co nabídne budoucnost.

Takže ať se držíme tématu "Ekonomický kolaps". Může v Evropě nastat ekonomický kolaps automotive průmyslu? Zatím se mi to jeví jako nepravděpodobné a nejsem vědma, ale pokud válka na Ukrajině potrvá, budou problémy s dodavatelskými řetězci a hlavně se nevymyslí nějaké ekonomicky přijatelné řešení, je dost možné že nás (pod pojmem nás myslím Evropské automobilové koncerny a dceřiné společnosti) rozválcuje Čína. Stalo se to snad už dvakrát v historii, že se centrum automobilového průmyslu přesunulo někam jinam (z Detroitu), může to klidně nastat zase. Trefil jsem se? ;)
Uživatelský avatar
dracekvo
VIP
Příspěvky: 3607
Registrován: 06.02.2012 18:05

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od dracekvo »

Nic pro ti. Jistě je to pravda ještě Číně EU pomáhá, že si zde zavádí takové podmínky, že auta budou tak drahé, tak si je nikdo nekoupí.
Ale ohledně grafu. To nic nevypovídá o tom, jestli dané země vyrábí více, či méně aut.
Stačí jen to, aby Čína začala nakupovat vozy a zároveň je vyrábět.
Ona třeba vyrobí o 5% více aut v rámci světové produkce.
Např. ČR díky tomu klesne o 1%. Ale ve výsledku vyrobila třeba více vozů jak minulý rok. Protože se tento rok prostě prodalo celosvětově více vozů.

Jinak Čína cpala do průmyslu úplně nehorázné prachy. Stavěla a podporovala úplné nesmysle. Stačí se jen podívat na to, kolik je tam prázdných bytů. Aby podobný fenomén nebyl i v jejich automotive.
Uživatelský avatar
Grunt
Příspěvky: 1586
Registrován: 11.12.2011 20:58
Bydliště: Jih Moravy

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od Grunt »

dracekvo píše: 16.10.2023 14:53 Jistě je to pravda ještě Číně EU pomáhá, že si zde zavádí takové podmínky, že auta budou tak drahé, tak si je nikdo nekoupí.
Ne, nedělá to EU. Dělají si to výrobci sami. Číňani ty stejné káry které prodávají u sebe chtějí prodávat jednou tak dražší (třeba BYD delfín u nich za cca 330 000,- u nás za 700 000,-), protože:
  • furt budou levnější než konkurence,
  • se na blbých Evropanech aspoň napakují.
dracekvo píše: 16.10.2023 14:53 Ale ohledně grafu. To nic nevypovídá o tom, jestli dané země vyrábí více, či méně aut.
Graf je starý. Jestli má někdo novější zohledňující třeba rok 2022 a 2023, sem s ním.
dracekvo píše: 16.10.2023 14:53 Jinak Čína cpala do průmyslu úplně nehorázné prachy. Stavěla a podporovala úplné nesmysle. Stačí se jen podívat na to, kolik je tam prázdných bytů. Aby podobný fenomén nebyl i v jejich automotive.
Bohužel vím o čem je řeč a klidně je to možné. Nevím. O automobilový průmysl se nezajímám, nemám přehled.
Uživatelský avatar
vratnikp
Příspěvky: 1037
Registrován: 21.08.2015 10:39

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od vratnikp »

grunte, úplně nevím kam chceš diskusi směřovat, zkus to prosím zpřesnit, klidně po PM, zkusím to shrnout:
náš ZF korporát je ve sračkách, ve kterých nebyl od průserů se zeppeliny nebo co schweinfurt srovnaly b17tky se zemí. politicky jsme byli natlačeni do elektromobility a inovativních technologií svázaných s autonomním řízením. jednoduše řečeno, nám bylo nadiktováno, že budoucnost evropského trhu jsou autonomní sdílené kapsle a elektrokola, na tom se postavil byznys plán. S vážnou tváří nám bylo řečeno, že budeme dělat elektrokola za čtvrt mega, protože to evropan chce a bude je kupovat co dva roky (protože číňan dumpuje ceny a tak to musíme dělat levně a hodně špatně). PHEVy měly být dojná kráva do roku 2035 a živit budování toho co2 neutrálního ráje. převodovka 8HP poslední generace měla držet finančně nad vodou korporát. tradiční produkty, jako je podvozková divize byla prodána, protože nebyla třeba k dosažení politických cílů. Jenže prostě socialistům došli už i cizí peníze a tak přestaly dotovat ty PHEVy co začínaj na milionu a půl. Já jako českej inženýr jsem levnější než čínskej, jedině ind je levnější než já o nějaký eura na hodinu. čínani sakra umí co se týče výroby. neumí konstrukci, v tom jsou pozadu, ale vyrobit nějakej šíleně složitej odlitek umí sakra dobře a levně. V tomhle si eu podřízla větev a eště se střelila do obou nohou ekologickýma regulacema. některý věci, jako třeba těsnící tmely, v evropě nevyrobíš, protože prostě není technologie co by splnila ekologii provozu, čínan ten tmel vyrobí kilo za cent. Evropskej průmysl byl jakž takž konkurence schopnej díky extrémě levnejm ruskejm energiím. EU má teď jedinou možnost - zavést na vše zvenku uhlíkový clo v takový míře, že sem nebude chtít nikdo dodávat a pak evropský firmy budou mít monopol na prodej předražených sraček, protože nebude pro koncového zákazníka možnost volby. Jsem fanda značky subaru. Na jednom autě se platí uhlíková daň cca 210 tis kč+dovoz. takže ty auta prostě začínaj na 3/4 milionu. protože kdyby byly za půl mega, nikdo soukromě ty předražený koncernový sračky nebude kupovat, v roce 19 se služebí octávka, co pro smrtelníka byla za 650 tis kupovala do fleetu za 390, to je reálná hodnota octávie. velice brzy ovšem bude to dovozové clo takové, že to všechny odradí a nebude jen na auta pro fandy, ale na vše, na to evropské firmy ukážou prstem a začnou kvičet, "nejsme konkurence schopní, protože jsme zelení jak jste chtěli politici, tak konejte, at se ty naše nefunkční drahý blbosti prodávaj"

na tenhle kurz v automotive tu příležitostně upozornuji od roku 18 nebo 19, události mi prozatím dávají za pravdu. bohužel si začínám myslet, že se to nebude týkat jen automotive.

taková další drobnost: přestože plzeňská pobočka má letos 4 rok po sobě rekordní zisk, v létě bylo slíbeno od nového roku plošné přidání podle situace 5-10%. z německého vedení utekla zpráva, že né, všechny drobný z kolonií jsou třeba v říši na sanaci ztrát.
it’s better to be a warrior in the garden than a gardener in a war.
drigon
VIP
Příspěvky: 2964
Registrován: 28.11.2012 23:44

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od drigon »

Jenže v okamžiku, kdy se na výrobky zavedou uhlíková a jiná cla a firmy, které tak budou mít "politický" zajištěný odbyt ztratí motivaci inovovat. Protože inovace stojí peníze a pokud je zajištěn odbyt současného výrobku a konkurence je zablokována se budou před "hlavouny" náklady na inovace obhajovat jen těžko. Ve finále to povede ke skanzenizaci hospodářství, kubanizaci automobilismu a celkovému zaostávání EU.
Navíc může dojít k odsátí chytrých lidí tam, kde se tito budou moci realizovat a tady zůstane tak akorát průměr a podprůměr. A ti, kteří v tom "budou umět chodit" a místo vytváření skutečných hodnot budou přisátí na dotační cecík.
Koukej tak, aby jsi viděl.
Uživatelský avatar
Grunt
Příspěvky: 1586
Registrován: 11.12.2011 20:58
Bydliště: Jih Moravy

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od Grunt »

vratnikp píše: 18.10.2023 17:34 grunte, úplně nevím kam chceš diskusi směřovat, zkus to prosím zpřesnit
K tomu, že to neustále halekáte nad tím, že jsme v EU tlačeni politikou do nějakého zeleného snu a ve skutečnosti to je tak, že nejde o nějaké vybudování klima-neutrálního ráje nýbrž o pouhou zástěrku v cela regulérní obchodní válce o dominanci na celosvětovém či eventuálně Evropském automobilovém trhu. A tomu, že "Evropským korporátům" docela ujíždí vlak a tak se panikaří.
vratnikp píše: 18.10.2023 17:34 politicky jsme byli natlačeni do elektromobility a inovativních technologií svázaných s autonomním řízením. jednoduše řečeno, nám bylo nadiktováno, že budoucnost evropského trhu jsou autonomní sdílené kapsle a elektrokola, na tom se postavil byznys plán. S vážnou tváří nám bylo řečeno, že budeme dělat elektrokola za čtvrt mega, protože to evropan chce a bude je kupovat co dva roky (protože číňan dumpuje ceny a tak to musíme dělat levně a hodně špatně).
Jako kde? V Evropě si bude někdo kupovat kola za čtvrt mega a živit průmysl? A to kolo bude autonomní? Já si myslím, že to je docela šptná vize, když Číňan bude za stejné a nebo o něco málo vyšší cenu schopný dodat autonomní EV na ten trh.
vratnikp píše: 18.10.2023 17:34EU má teď jedinou možnost - zavést na vše zvenku uhlíkový clo v takový míře, že sem nebude chtít nikdo dodávat a pak evropský firmy budou mít monopol na prodej předražených sraček, protože nebude pro koncového zákazníka možnost volby.
Ať už uhlíkové clo nebo třeba utažením norem a směrnic při homologaci pro dovoz. A to se děje. Vit třeba zde.
drigon píše: 18.10.2023 20:52 Navíc může dojít k odsátí chytrých lidí tam, kde se tito budou moci realizovat a tady zůstane tak akorát průměr a podprůměr. A ti, kteří v tom "budou umět chodit" a místo vytváření skutečných hodnot budou přisátí na dotační cecík.
A bacha na to. Stejný kocourkov se neděje jen tady, ale úplně to stejné se děje i v té Číně. Jenže díky výrobním kapacitám, zdrojům, levným energiím (stále jedou z uhlí, ale v neskutečných množstvích), in-house výrobě je to kocourkov za zlomek ceny oproti tomu kocourkovu tady.
GreenhornVelky
Příspěvky: 36
Registrován: 23.09.2023 12:11
Pohlaví: muž

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od GreenhornVelky »

Cele toto se da ilustrovat na tematu zbrane made in China. Tam uz jsou vyrobci co posledni leta jsou doslova raketove vzhuru s kvalitou. Ale cenou zustavaji na dne. Priklad : https://www.vectoroptics.com/ Vedi kde je bota tlaci, ze neumi jeste vyrobit dokonale opticke sklo. Takze dovazeji bloky nemeckeho skla (do spickovych rad puskohledu primo cocky) a zpracuji je. Mechanicke provedeni - proste je treba to chytit do ruky. Znamy puskar se smal ze 'cina' muhehe. Pak to dostal do ruky - a objednal pro sve zakazniky tri kusy https://www.profihunters.cz/Vector-Opti ... escription Takze : Za osminu ceny a nepatrne nizsi parametry (propustnost svetla 90 % ve srovnani s 93 % znamena jen ze muzete v šeru lovit o nekolik malo minut dele) dostanete produkt na urovni Swarovski, Leitz, apod. Neprehanim...
drigon
VIP
Příspěvky: 2964
Registrován: 28.11.2012 23:44

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od drigon »

vratnikp píše: 18.10.2023 17:34 Já jako českej inženýr jsem levnější než čínskej, jedině ind je levnější než já o nějaký eura na hodinu. čínani sakra umí co se týče výroby. neumí konstrukci, v tom jsou pozadu, ale vyrobit nějakej šíleně složitej odlitek umí sakra dobře a levně. V tomhle si eu podřízla větev a eště se střelila do obou nohou ekologickýma regulacema. některý věci, jako třeba těsnící tmely, v evropě nevyrobíš, protože prostě není technologie co by splnila ekologii provozu, čínan ten tmel vyrobí kilo za cent.
Až si Číňan, nebo kdokoliv jiný stáhne mozky z EU, které zde kvůli šíleným regulacím nebudou moci v podstatě nic vymyslet bude mít už vše. Od vývoje, přes suroviny, výrobu až po prodej.
Potom už naš zelený skanzen nebudou potřebovat.
A to, že zde budeme mít inkludované školství na úrovni druhé pomocné pro ně bude jen výhodou. Protože z toho už jim pořádná konkurence jen tak nevznikne.
Koukej tak, aby jsi viděl.
Uživatelský avatar
bacil
Příspěvky: 2925
Registrován: 29.10.2013 15:56

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od bacil »

Číňan ví, že mozky nestáhne, že je potřeba koupit celou fabriku a vybrabčit knowhow, jako se to dělo u nás v 90 a se západními firmami.
Levná dezinfekce: viewtopic.php?p=217870#p217870
Ozon 2,5ppm/30min: https://rozpad.cz/viewtopic.php?p=216273#p216273
UVC 60J/m2, peroxid 1 minuta 0,5-6% roušky, 0,5% na všechno
Trace
Příspěvky: 768
Registrován: 21.01.2016 22:17

Re: Ekonomický kolaps

Příspěvek od Trace »

Cinan k sobe stahuje mozky ze strategickych oboru (vyroba cipu, umela inteligence, ...) uz mnoho let a preplaci je tak ze otazka jestli zustat na Zapade/pracovat pro Cinu se stane bezpredmetnou. Berou jen ty nejlepsi z nejlepsich, zadny prumer.

ve vyvoji umele inteligence prave probiha tichy zavod ve zbrojeni mezi velmocemi ktere na to maji, jednou z nich je Cina
Naposledy upravil(a) Trace dne 19.10.2023 20:40, celkem upraveno 3 x.
F-35 je neviditelne letadlo a proto ho cinske, ruske a iranske radary nemohou videt. Kdo tvrdi opak, je dezolat.
Odpovědět